abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215535185
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 22:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Staat wel ergens in het artikel.
Beetje complex verhaal om zo te herhalen.

Pieken worden per kwartier bepaald.
Ik zie het. Thx voor de bron.

Prima systeem, doch even de vraag of er niet een prikkel bij hoort die piek terugleveren regelt.

Netbeheerkosten zijn niet stabiel over tijd. Deze maatregel geeft incentive om te middelen, zegmaar. Anti cyclisch...

Maar veel afname van stroom en hoog piekverbruik is echter juist goed voor het stroomnet op momenten dat er volop wordt teruggeleverd van zonnepanelen, bijvoorbeeld. Of wind.

Dus er is nog een interactie effect wat niet in die tarief structuur is verwerkt.

Overigens hebben wij nadrukkelijk niet dit systeem. Hoewel dat artikel suggereert van wel.

Wat zeg ik, het is er wel, maar dan voor grootzakelijk. Niet voor privé.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215556742
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 22:27 schreef ludovico het volgende:
Maar veel afname van stroom en hoog piekverbruik is echter juist goed voor het stroomnet op momenten dat er volop wordt teruggeleverd van zonnepanelen, bijvoorbeeld. Of wind.

Als we het stroomnet definiëren als de infra die niet opwekt (dus draadjes en trafo's) dan is stabiele afname en afgifte wel weer een pre. Juist door hoog energieaanbod komt het net in problemen, daar helpt een hoog verbruik alleen maar bij als het op het zelfde segment zit als die opwek. Dus bij lokale zonnepanelen waarschijnlijk wel maar bij wind iets verderop niet.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215556807
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 10:46 schreef 215 het volgende:
Juist door hoog energieaanbod komt het net in problemen, daar helpt een hoog verbruik alleen maar bij als het op het zelfde segment zit als die opwek.
Juistem.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 10:46 schreef 215 het volgende:
Dus bij lokale zonnepanelen waarschijnlijk wel maar bij wind iets verderop niet.
Wind niet?
Die zit dan gelijk al op een dikkere kabel dan verwerkt? Dat lijkt me snel... Maar de opwek capaciteit is dan ook wel weer erg vlot erg groot....

Maar zo komt het over alsof zon op een dikke vette kabel ook niet voor de problemen zorgt...
Maar uiteindelijk komt die spanning toch ook wel weer op de plekken waar decentrale opwek hoog is? Als een soort van base load? Of heeft dat echt geen interactie of nihil interactie met elkaar?

Overigens, elektrische auto's laden tijdens piekuren.... ook zoiets.
Het is net als met de kilometerheffing met een spitstarief, dat zou voor het netwerk ook moeten gelden, omdat men in de spits zo nodig een auto moet opladen worden er infrastructurele kosten gemaakt, dat ligt echt aan de energievraag rond die uren.... Gooi daar een spitstarief op?

Qua schaalvoordelen is batterijen plaatsen bij zonneparken beter dan bij mensen in het klein in het huis.
Maar qua netcongestie zou je hem bij het transformatorhuisje moeten plaatsen.

De regelgeving loopt hier wel achter, netcongestie en onbalanshandel gaan elkaar straks in de weg zitten.

Maar helemaal doorgronden doe ik bovenstaande dus ook niet, maarja, hoeft ook niet, niet mijn vak.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215556895
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 10:56 schreef ludovico het volgende:
Qua schaalvoordelen is batterijen plaatsen bij zonneparken beter dan bij mensen in het klein in het huis.
Maar qua netcongestie zou je hem bij het transformatorhuisje moeten plaatsen.

Dat is een nadenker, bij zonnepanelen een batterij ernaast kan inderdaad zorgen voor een regelmatiger afgifte. Aan de andere kant zal een batterij bij mijn inductieplaat ook de pieken van het net afhalen, vooral als om zes uur heel de buurt gaat koken.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215556985
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 11:05 schreef 215 het volgende:

[..]
Dat is een nadenker, bij zonnepanelen een batterij ernaast kan inderdaad zorgen voor een regelmatiger afgifte. Aan de andere kant zal een batterij bij mijn inductieplaat ook de pieken van het net afhalen, vooral als om zes uur heel de buurt gaat koken.
Maar die kabeltjes trekken dat wel, ok, met een auto erbij niet meer allicht, tenzij het transformatorhuisje de bottleneck is, maar dat kun je dus coveren met een batterij achter het transformatorhuisje....

We kunnen wel leuk onze inductiekookplaat de maat nemen met die 2kw voor 20 minuutjes.
Tegelijkertijd de elektrische auto opladen echter... 11kw, paar uur (dus meer gebruikers tegelijkertijd) andere koek.

Ik zou zeggen doe twee dingen:
1. Spitsheffing tussen 5 en 7.
2. Regelgeving m.b.t. batterijen (heb ik niet concreet, maar daar moet echt wel iets voor komen).
Bijvoorbeeld:
Zonder vergunning akkoord mits de werking van de accu negatief gecorreleerd is met het verbruik/opwek. (dus alleen eigen gebruik accu van eigen opgewekte stroom).

Mét gebruik van het net, maar gemaximeerd vermogen afname.

Met vergunning: handel en Onbalanshandel. Specifieke regelgeving / eisen.
pi_215909787
Mijn CV ketel begint ook een beetje keuren te vertonen. De CV ketel zit er al sinds de bouw van ons huis in 2009.
In 2017 hebben wij het huis gekocht. Inmiddels ook wat verbouwingen gedaan. Gashaard eruit, vloerverwarming beneden en een nieuwe badkamer met elektrische vloerverwarming. Ook al 2 jaar de cv ketel op 45 staan en dat werkt prima.

Ons energie verbruik is niet heel hoog. zo rond de 750 m3 gas en 2400 kwh stroom. We hebben zonnepanelen via de postcoderoosregeling op het dak van een school. Dus dat staat een beetje los van ons eigen gebruik.

Dus wat is nu wijsheid voor de vervanging van onze cv ketel. Zeker ook gezien ons verbruik.

1) cv ketel vervangen. Als ik even rondkijk kost dit rond de 3.000 euro en ben ik weer voor 15 jaar klaar.
2) cv ketel + hybride warmtepomp. als ik zo lees kosten die rond de 6.000 euro waar dan dus nog 3.000 euro bij komt voor een nieuwe cv ketel. Dus een aardige inverstering.
3) full electric warmtepomp. kosten als ik het even google rond de 10.000 euro. Behoorlijke investering dus. Waarbij je natuurlijk wel van het gas af gaat dus het meeste voordeel hebt van wegvallen van die vaste kosten.

Optie 2 lijkt me dan het mist logisch qua kosten - besparingen maar als ik op milieu centraal een test doe krijg ik het advies voor een hybride warmtepomp omdat mijn wij nog geen warmteplan heeft. Geen idee wat dat precies inhoudt.

Wat zou jullie beste keuze hierin zijn?
  Moderator woensdag 18 december 2024 @ 16:41:18 #157
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215910094
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 16:21 schreef Stansfield het volgende:
Mijn CV ketel begint ook een beetje keuren te vertonen. De CV ketel zit er al sinds de bouw van ons huis in 2009.
In 2017 hebben wij het huis gekocht. Inmiddels ook wat verbouwingen gedaan. Gashaard eruit, vloerverwarming beneden en een nieuwe badkamer met elektrische vloerverwarming. Ook al 2 jaar de cv ketel op 45 staan en dat werkt prima.

Ons energie verbruik is niet heel hoog. zo rond de 750 m3 gas en 2400 kwh stroom. We hebben zonnepanelen via de postcoderoosregeling op het dak van een school. Dus dat staat een beetje los van ons eigen gebruik.

Dus wat is nu wijsheid voor de vervanging van onze cv ketel. Zeker ook gezien ons verbruik.

1) cv ketel vervangen. Als ik even rondkijk kost dit rond de 3.000 euro en ben ik weer voor 15 jaar klaar.
2) cv ketel + hybride warmtepomp. als ik zo lees kosten die rond de 6.000 euro waar dan dus nog 3.000 euro bij komt voor een nieuwe cv ketel. Dus een aardige inverstering.
3) full electric warmtepomp. kosten als ik het even google rond de 10.000 euro. Behoorlijke investering dus. Waarbij je natuurlijk wel van het gas af gaat dus het meeste voordeel hebt van wegvallen van die vaste kosten.

Optie 2 lijkt me dan het mist logisch qua kosten - besparingen maar als ik op milieu centraal een test doe krijg ik het advies voor een hybride warmtepomp omdat mijn wij nog geen warmteplan heeft. Geen idee wat dat precies inhoudt.

Wat heb je dan voor verwarming boven buiten de elektrische verwarming voor de badkamer?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215910120
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 16:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat heb je dan voor verwarming boven buiten de elektrische verwarming voor de badkamer?
Dat zijn nog gewoon radiatoren op de slaapkamers/kantoortje waar ik 1 dag in de week thuis werk. Maar die staan al jaren niet aan.
Mogelijk dat dat nog verandert als mijn kinderen wat ouder zijn en wat meer tijd op hun kamer doorbrengen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Stansfield op 18-12-2024 16:44:23 (.) ]
  Moderator woensdag 18 december 2024 @ 16:44:38 #159
16180 crew  CoolGuy
pi_215910134
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 16:43 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Dat zijn nog gewoon radiatoren op de slaapkamers/kantoortje waar ik 1 dag in de week thuis werk. Maar die staan al jaren niet aan.
Mogelijk dat dat nog verandert als mijn kinderen wat ouder zijn en wat meer tijd op hun kamer doorbrengen.
Naja ik vraag het omdat, mocht je dat willen gebruiken, daar ook nog wat eisen aan zijn denk ik, al weet @TheFreshPrince daar meer van.
  Moderator woensdag 18 december 2024 @ 16:49:19 #160
16180 crew  CoolGuy
pi_215910169
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 16:43 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Ik lees dat voor een hybride pomp de subsidie naar beneden gaat, maar dat voor een full electric pomp de subsidie wat hoger wordt, aangenomen dat de pomp die je kiest minstens A++ als label heeft. Geen idee wat eventuele verdere eisen zijn, maar ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van die subsidie, de totale offerte was ergens rond de 10,8k inclusief plaatsing + aanpassingen in de meterkast van 1 fase naar 3 fase, en daar zat een subsidie op van 4200 euro, dus uiteindelijk heeft het me netto ongeveer 6600 euro gekost.
pi_215910235
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 16:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik lees dat voor een hybride pomp de subsidie naar beneden gaat, maar dat voor een full electric pomp de subsidie wat hoger wordt, aangenomen dat de pomp die je kiest minstens A++ als label heeft. Geen idee wat eventuele verdere eisen zijn, maar ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van die subsidie, de totale offerte was ergens rond de 10,8k inclusief plaatsing + aanpassingen in de meterkast van 1 fase naar 3 fase, en daar zat een subsidie op van 4200 euro, dus uiteindelijk heeft het me netto ongeveer 6600 euro gekost.
bedankt voor de info. Nou is 6600 euro nog een goed te betalen bedrag. Tuurlijk 2x zo veel als een nieuwe cv ketel. Maar wel goed te doen.

Ik zal ook eens een advies gesprek/offerte aanvragen om te kijken wat de mogelijkheden en kosten zijn.
Zat ook wat te lezen over koelen met vloerverwarming icm warmtepomp. Ook interessant en nog een extra voordeel voor de warmtepomp.
pi_215919570
quote:
[...]

[...]

Het wegvallen van de vaste lasten bij full-electric scheelt behoorlijk! Die kosten liggen tussen de 25 en 30 euro per maand: de meerprijs voor full-electric verdien je daardoor ruim binnen de levensduur van de warmtepomp terug.
pi_216323022
Even een overzichtje van de laatste 30 dagen.
Dit is alleen van de warmtepomp (verwarming + warm water).

Zondag 5 januari het hoogste verbruik, 33kWh.
Dat komt energetisch overeen met (33 / 9,77) = 3,78m3 aardgas.

pi_216323555
quote:

Mocht de investering niet haalbaar zijn; kijk ook eens naar het warmtefonds.
Die biedt leningen aan voor verduurzaming tegen een rentepercentage dat iets hoger is dan de huidige hypotheekrente.
Bij lagere inkomens is het rentepercentage 0%
Bij warmtepompen is de aflossingstijd wel korter dan bij bijvoorbeeld kunststof kozijnen.
Het warmtefonds kijkt bij de aanvraag meteen ook naar de subsidie en staat daarvoor garant.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 18 januari 2025 @ 11:04:52 #165
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_216339573
Hebben julie met die mist ook zoveel defrosts? Wordt een relatief duur dagje zo. :{

I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_216339593
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 11:04 schreef Elpis het volgende:
Hebben julie met die mist ook zoveel defrosts? Wordt een relatief duur dagje zo. :{

[ afbeelding ]
Ja, dat merk ik hier ook wel.
Je kan beter 7 graden vorst hebben dan mist.
pi_216339610
We hadden gisteren een paar uur stroomstoring. Toch wel fijn als je dan een opgewarmde boiler hebt waardoor je gewoon warm kunt douchen (met de cv-ketel in eerdere huizen kon dat uiteraard niet).
  Moderator zaterdag 18 januari 2025 @ 12:50:59 #168
16180 crew  CoolGuy
pi_216340746
quote:

[ afbeelding ]
Nee, maar dat ligt aan dat ik geen buitenunit heb, dus ik heb sowieso geen defrosts. Er is niks om te defrosten.
pi_216341025
quote:

[ afbeelding ]
Waarom gaat je outlet temp zoveel omhoog ineens?
Doorgaans betekent hogere aanvoertemperatuur -> harder werken -> meer kans op bevriezing.
pi_216341077
Uiteindelijk valt het ook nog wel wat mee met de defrosts hier, ik zag wel ijs op de WP maar in de grafieken zie ik er niet zoveel van terug.

Je kan wel zien dat ik vannacht getest heb met 1 graadje nachtverlaging maar dat staat komende nacht weer uit.

Moderator zaterdag 18 januari 2025 @ 13:28:13 #171
16180 crew  CoolGuy
pi_216341107
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uiteindelijk valt het ook nog wel wat mee met de defrosts hier, ik zag wel ijs op de WP maar in de grafieken zie ik er niet zoveel van terug.

Je kan wel zien dat ik vannacht getest heb met 1 graadje nachtverlaging maar dat staat komende nacht weer uit.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat is die onderste? de temperatuur van het uitgaande water?
pi_216341207
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat is die onderste? de temperatuur van het uitgaande water?
Dat is het water van de outlet van m'n buffer naar de radiatoren.
Ik meet dat op de 4 aansluitpunten van m'n parallel geschakelde buffer, dus ook op retour.
Dit is dus van 1 van die 4 sensoren.
  Moderator zaterdag 18 januari 2025 @ 13:45:48 #173
16180 crew  CoolGuy
pi_216341257
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is het water van de outlet van m'n buffer naar de radiatoren.
Ik meet dat op de 4 aansluitpunten van m'n parallel geschakelde buffer, dus ook op retour.
Dit is dus van 1 van die 4 sensoren.
Dat is bij mij volgens mij deze:

pi_216341346
quote:

[ afbeelding ]
Tja, kou en mist. Dramatisch voor een WP.
Hopelijk snel droog winterweer, dan draait ie een stuk beter.
Hier ook elke 3 kwartier een defrost ongeveer.
pi_216341363
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 13:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is bij mij volgens mij deze:

[ afbeelding ]
Dat ziet er iig uit als een correct gedimensioneerde warmtepomp die lekker pruttelt en z'n minimale vermogen goed kwijt kan.

Vaak denken mensen dat het maximale vermogen een probleem is maar juist het minimale vermogen moet ver genoeg terug kunnen moduleren om pendelgedrag te voorkomen.

Een stuk of 20 start-stops per dag is echt geen probleem. Maar als het om de 5 minuten is, verkort je wel de levensduur van de compressor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')