Op eerste kerstdag werd er hier echt wel riant gekookt, en niet alleen op de inductieplaat, ook in de oven.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:37 schreef Sport_Life het volgende:
Koken valt toch wel mee? Dat is misschien 2-3 kWh? 40-60ct..
Ik heb zo'n inductieplaat van 11kw, maar dat is met 5 pitjes tegelijk op boost, daar komen we nooit aan.
Dat zijn allemaal correcte berekeningen, en met een terugverdientijd van 4 jaar zou dat aanmerkelijk sneller zijn dan (bijvoorbeeld) mijn 7,3kWp PV panelen.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:49 schreef CoolGuy het volgende:
Maar ook daar blijft het de vraag hoe snel het is terug verdiend. De TLK zijn nu nog relatief hoog, maar in het contract dat ik heb afgesloten gaan die kosten vanaf 1 jan '27 fors naar beneden, en de vergoeding zit daar ongeveer gelijk aan, dus die 2 dingen vallen eigenlijk tegen elkaar weg.
Wat dan nog interessant is is of je die 5 kWh elke nacht op krijgt gedurende zo'n 8 maanden van het jaar, want elke kWh die je er in laad met je panelen en 's avonds verbruikt is een kWh die je niet uit het net hoeft te trekken. Dus als ik dat op zo'n 240 nachten per jaar kan, dan komt dat neer op 240 x 5 x 23,6ct = 283,20 euro. Als die batterij me 1150 euro kost dan komt dat neer op een TVT van 4,06 jaar.
Maar dan moet je dus wel 240 dagen per jaar dat ding volledig vol geladen krijgen EN je moet die 5 kWh dus elk van die 240 nachten leegtrekken tijdens de donkere uren. Anders wordt de TVT langer.
Ja. Ik heb 23,6ct 24/7quote:Op maandag 5 januari 2026 16:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal correcte berekeningen, en met een terugverdientijd van 4 jaar zou dat aanmerkelijk sneller zijn dan (bijvoorbeeld) mijn 7,3kWp PV panelen.
Enig punt is, want 4 jaar lijkt zeker aantrekkelijk, haal je de uitgespaarde 23,6 cent/kWh ook tijdens de toekomstige nachtelijke uren?
Dat is 1x per jaar met kerst 40ct extra. Toch ?quote:Op zondag 4 januari 2026 23:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op eerste kerstdag werd er hier echt wel riant gekookt, en niet alleen op de inductieplaat, ook in de oven.
Ik zeg ook niet dat het veel was, maar wel teveel om met de batterijen te (blijven) dekken.
En ja, op andere momenten wellicht wel, maar op eerste kerstdag was dat iig niet zo.
Okay, ik probeer alleen maar in beeld te krijgen hoe lang de batterijen het huis nog van stroom voorzien op een zonnige winterdag.quote:Op maandag 5 januari 2026 17:48 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dat is 1x per jaar met kerst 40ct extra. Toch ?
Nee, maar ik probeer helder te krijgen wat nou ongeveer het rendement is, of anders gezegd wat jouw beweegredenen (dan) zijn als het niet om die 40ct gaat.quote:Op maandag 5 januari 2026 18:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, ik probeer alleen maar in beeld te krijgen hoe lang de batterijen het huis nog van stroom voorzien op een zonnige winterdag.
Het gaat me niet om hoeveel cent het is.
Je laadt op basis van zonnepanelen? Want dan is het toch simpel, dan is het toch laden op zonnepanelen (of goedkope momenten in de winter) en dan 's avonds/s 'nachts zelf verbruiken?quote:Op maandag 5 januari 2026 19:19 schreef Isdatzo het volgende:
Los van het opslaan van 'overtollige' zonnestroom: wanneer de spread groter is dan 20% (afhankelijk van de laad/ontlaad-verliezen van je omvormer) dan is het financieel de moeite om je accu's in te zetten.
Op basis van mijn metingen kom ik bij 300W ontladen op een efficiëntie van 85% (als in: 1 kWh opgeslagen in de accu levert me 0.85 kWh op). Bij het laden met minder dan 400W duik je onder de 80%.
Ik heb dus een logica in home assistent gebouwd die bepaalt wanneer er geladen wordt, ontladen wordt, of helemaal niks gedaan wordt op basis van de kwartierprijs en de vermogensvraag vanuit het huis.
Het punt is dus juist dat het ook rendabel kan zijn om uit het net te laden, of uit de zonnepanelen te laden en aan het net terug te leveren, of eerst uit het net te laden en dan aan het net terug te leveren.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je laadt op basis van zonnepanelen? Want dan is het toch simpel, dan is het toch laden op zonnepanelen (of goedkope momenten in de winter) en dan 's avonds/s 'nachts zelf verbruiken?
Ik snap dat ontladen naar het net een goed idee kan zijn als de vergoeding daarvoor hoog is, vooral als het laden is gebeurt vanuit panelen want dat kost je dus niks, maar dat is dan weer afhankelijk van de tarieven en de weersomstandigheden. Want als het centenwerk is, op een jaar gezien, dan zou ik die moeite denk ik niet doen.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het punt is dus juist dat het ook rendabel kan zijn om uit het net te laden, of uit de zonnepanelen te laden en aan het net terug te leveren, of eerst uit het net te laden en dan aan het net terug te leveren.
Je (w)(m)eet:quote:Op maandag 5 januari 2026 19:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap dat ontladen naar het net een goed idee kan zijn als de vergoeding daarvoor hoog is, vooral als het laden is gebeurt vanuit panelen want dat kost je dus niks, maar dat is dan weer afhankelijk van de tarieven en de weersomstandigheden. Want als het centenwerk is, op een jaar gezien, dan zou ik die moeite denk ik niet doen.
Even los van dat het voor mijn situatie ook helemaal handig is ivm leaseauto van het werk en ik dus niet steeds kan wisselen van tarief, laat staan elk kwartier, maar als het niet interessant is financieel tegenover de moeite die er voor nodig is om dit goed ingeregeld te krijgen, dan tja.
Maar het feit dat je het geautomatiseerd hebt in HA is wél interessant, want ik maak ook gebruik van HA.
Ja, ik snap de logica wel, maar dan moet je het wel nog gemaakt krijgen, en YAML code is niet mijn forte. Maar nogmaals, in mijn geval is het ook niet nodig want vast contract met vaste prijs voor zowel piek als dal.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je (w)(m)eet:
- wat je zonnepanelen doen
- wat er door je meter naar binnen of naar buiten gaat
- de kwartierprijs vanaf vandaag 13h tot morgen 13h
- wat de omzetverliezen van je omvormer zijn bij verschillende vermogens
Dan moet je even die grijze massa aan het werk zetten om een logica te bouwen die daar maximaal van profiteert.
En als die grijze massa nog niet moe is dan kan je ook met home assistant sturen wanneer de warmtepomp wel/geen warmte pompt middels een logica op basis van delfde kwartierprijzen icm de buitentemperatuurverwachting. Daartoe een formule opgesteld die de COP inschat op basis van de buitentemperatuur en verwacht benodigd (dan wel minimaal) afgiftevermogen op basis van de data van afgelopen jaar. Want geld besparen moet natuurlijk geen koude voetjes opleveren...
Precies. De aansluitwaarde van een kookplaat is wel hoog, maar tenzij je van verkoold eten houdt gebruik je de boost maximaal een paar minuten om water aan de kook te brengen, en dan meestal ook maar voor 1 of twee pitten. En niet 4 of 5 pitten tegelijk.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:37 schreef Sport_Life het volgende:
Koken valt toch wel mee? Dat is misschien 2-3 kWh? 40-60ct..
Ik heb zo'n inductieplaat van 11kw, maar dat is met 5 pitjes tegelijk op boost, daar komen we nooit aan.
Ik zat gisteren op 155 kWhquote:Op woensdag 7 januari 2026 23:20 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zit al op 51,5 kWh vandaag en we hebben nog 40 min te gaan dus daar komt nog 1,5 kWh ofzo bij.
What the fuckquote:Op donderdag 8 januari 2026 08:04 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik zat gisteren op 155 kWhMaar daarvan is wel 70kWh in de auto gegaan.
Ja was een noodgedwongen thuiswerkdag voor de vrouw met de kinderen thuis vanwege de gesloten scholen en opvang.... Daarom is ze maar in mijn kantoortje gaan zitten zonder verwarming (zolder) en de electrische heater aangezet, dat slurpt dan een uur of 9 lang 2.4 kWh. dat tikt wel aan, kinderen in de kamers met de airco aan als verwarming. Was geen goedkoop dagjequote:Op donderdag 8 januari 2026 08:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
What the fuckmaar wacht even, 70 in de auto? Dan blijft er nog steeds 85 kwh over? Die 51,5 van mij was ook inclusief auto, maar das 3x minder.
155
Ja, dan gaat het rap. En we zijn er nog niet vanaf, het wordt dit weekend blijkbaar -10, al weet ik niet precies wáár dat is, en de temperaturen die dan gemeld worden, daar komen we hier meestal niet aan, hier is het meestal net iets warmer.quote:Op donderdag 8 januari 2026 08:50 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ja was een noodgedwongen thuiswerkdag voor de vrouw met de kinderen thuis vanwege de gesloten scholen en opvang.... Daarom is ze maar in mijn kantoortje gaan zitten zonder verwarming (zolder) en de electrische heater aangezet, dat slurpt dan een uur of 9 lang 2.4 kWh. dat tikt wel aan, kinderen in de kamers met de airco aan als verwarming. Was geen goedkoop dagje
58,4kWh gisteren.quote:Op woensdag 7 januari 2026 23:20 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zit al op 51,5 kWh vandaag en we hebben nog 40 min te gaan dus daar komt nog 1,5 kWh ofzo bij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |