Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen triple glas, 2 personen, cv, pelletkachel, infrarood verwarming en 10 zonnepanelen, koken op inductie, ligbad.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen triple glas, 2 personen, cv, pelletkachel, infrarood verwarming en 10 zonnepanelen, koken op inductie, ligbad.
Verbruik maart:
Electra 177 kWh
Teruglevering -404 kWh
Gas 24 m³
Pellets: 60 kg
Opbrengst zonnepanelen: 528,7 kWh
Netto stroomverbruik: 301,7 kWh
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen triple glas, 2 personen, cv, pelletkachel, infrarood verwarming en 10 zonnepanelen, koken op inductie, ligbad.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen triple glas, 2 personen, cv, pelletkachel, infrarood verwarming en 10 zonnepanelen, koken op inductie, ligbad.
Verbruik april:
Electra 147 kWh
Teruglevering -439 kWh
Gas 19 m³
Pellets: 5 kg
Opbrengst zonnepanelen: 564,9 kWh
Netto stroomverbruik: 272,9 kWh
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Leandra op 02-01-2026 11:36:34 ]
Heb je die accus voor het rendement of gewoon omdat je het leuk vindt ?quote:Op zondag 4 januari 2026 20:46 schreef Leandra het volgende:
Ik zie net dat er ¤ 185,09 terugkomt op de jaarrekening, dus dat betekent dat we in totaal ¤ 222,91 betaald hebben aan energie: dat komt neer op ¤ 18,58 per maand.... we betalen volgens mij meer voor water![]()
![]()
![]()
Ik ben vooral erg nieuwsgierig wat de batterijen volgend jaar gaan doen, hoe ver die de terugleverboete gaan terugbrengen, en hoe 2027 gaat worden.... mooi vergelijk, 3 jaren met hetzelfde contract.
2025 met saldering (grotendeels: 11/12) zonder accu's.
2026 met saldering met accu's.
2027 zonder saldering met accu's.
Ik heb al een melding in mijn telefoon gezet om op 31 december 's avonds de accu's nog even handmatig te laden, dat is toch weer 15 kWh gesaldeerd
Dat ligt eraan wat ze gekost hebben?quote:Op zondag 4 januari 2026 21:21 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Heb je die accus voor het rendement of gewoon omdat je het leuk vindt ?
Even snel gerekend leveren ze maximaal 21ct x 15kWh x 365 = 1.150 per jaar op.
Dan verdien je de investering toch nooit terug?
Het zijn 3 Marstek stekker accu's als ik het goed heb die, als je ze op een aparte groep aansluit, ook met 2000 watt+ kunnen ontladen ipv 'maar' 800 watt via een stekker.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt!quote:Op zondag 4 januari 2026 21:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het zijn 3 Marstek stekker accu's als ik het goed heb die, als je ze op een aparte groep aansluit, ook met 2000 watt+ kunnen ontladen ipv 'maar' 800 watt via een stekker.
Dwz, als ik de info goed heb onthouden.
¤ 3807 was het, maar het zijn idd Plug en Play Marstek accu's.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:38 schreef Sport_Life het volgende:
15kWh voor 3.350? Waar koop je dat?
Mijn contract loopt tot eind dit jaar (zonder terugleverboete) en ik verwacht tzt dat een dynamisch contract weleens interessant kan zijn.
Met een dynamisch contract is het tarief laag bij winderige en/of zonnige dagen in de winter (als particuliere pv panelen toch nauwelijks iets doen). Dat zijn met momenten dat de warmtepomp veel vraagt.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
¤ 3807 was het, maar het zijn idd Plug en Play Marstek accu's.
Ik lees vooral dat een dynamisch contract icm zonnepanelen meestal niet interessant is, maar wellicht verandert dat nog....
Wij hebben overigens ook een vast contract, dus handelen met de accu's was (of wordt) ook niet mijn doel.
Ik snap hoe het werkt, maar het punt is dat het vaak toch niet heel gunstig blijkt.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:12 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Met een dynamisch contract is het tarief laag bij winderige en/of zonnige dagen in de winter (als particuliere pv panelen toch nauwelijks iets doen). Dat zijn met momenten dat de warmtepomp veel vraagt.
Pv panelen blijven dan wel interessant om minder energiebelasting te betalen en voor warmtepompen in de zomer (airco/vloer koeling).
Voor de leaseauto is het dan weer irritant omdat het tarief iedere keer moet worden aangepast.
Ja ik ga die instellingen ook aanpassen. Ik heb nu ook dat ie elke keer opwarmt tot 48 graden, muv de legionellarun, want die gaat dan tot 60 graden, maar vanaf 2027 is de bedoeling dat ik elke dag het water laat opwarmen tot 55 graden ofzo, in de goede maanden, want waarom niet.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik snap hoe het werkt, maar het punt is dat het vaak toch niet heel gunstig blijkt.
Je kunt natuurlijk wel kleine aanpassingen doen; de legionellarun van mijn warmtepomp stond standaard ingesteld op 00.30 uur in de nacht van zondag op maandag.
Bij mij schijnt dan nooit de zon, dus die heb ik ingesteld op vrijdagmiddag 12.30 uur, dan heb ik iig een kans dat de zon schijnt (en 's avonds loeiheet water, wat handig is, want vrijdag is pannenkoekendag, dus vette meuk die schoongemaakt moet worden).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |