10 leuke feitjes en weetjes!1. Engeland de grote kanshebber ![Eng-Slo-Kans.png]()
De cijfers zeggen ons genoeg, Engeland is toch wel de grote favoriet voor dit duel.
2. Engeland nog ongeslagen in onderlinge duels![Eng-Slo-Ver.png]()
Slowakije heeft nog nooit weten te winnen van Engeland in de onderlinge duels. Echter dateert de laatste ontmoeting van beide landen alweer uit 2017. Toen ontmoette beide ploegen elkaar in de WK-kwalificatie met beide keren een overwinning voor Engeland.
3. Gelijkspel op EK 2016Waar Slowakije dan nog nooit wist te winnen van Engeland kan het wel met een goed gevoel terugkijken naar de enige ontmoeting tussen beide ploegen op een Europees Kampioenschap. In 2016 speelde beide ploegen toen doelpuntloos gelijk in groep B! Dankzij dit punt wist Slowakije als een van de beste nummers 3 door te stoten naar de volgende ronde alwaar Duitsland (3-0) te sterk voor hun bleek.
4. Derde EK voor SlowakijeTot en met 1992 behoorde Slowakije natuurlijk nog tot Tsjecho-Slowakije, maar sindsdien heeft de ploeg zich 3x weten te plaatsen voor een EK! Dit was in 2016 (achtste finale), 2020 (groepsfase) en nu dus in 2024. Ze hebben hun beste prestatie op een EK al geëvenaard.
5. Engeland imponeert nog niet Ze kunnen dan nog wel ongeslagen zijn, Engeland imponeert verre van. Waar ze als een van de favorieten dit toernooi ingingen zwelt de kritiek in de altijd kritische tabloids aan! In een poule met Servië, Slovenië en Denemarken kwam het gebrek aan scorend vermogen duidelijk boven water, met tot dusver slechts 2 goals op dit toernooi. Dit is net zoveel als de topscorer van Slowakije, Ivan Schranz, nu al heeft.E
6. Slowakije gaat door in knotsgekke poulePoule E bleek bijna niet gelijker te kunnen. Alle ploegen eindigde op 4 punten waarbij het doelsaldo uiteindelijk de doorslag gaf. Slowakije kwam, mede dankzij de overwinning (0-1) op België in de 1e speelronde, net aan de goede kant van de streep te staan en ging als derde door.
7. Ongekend sterke defensie van EngelandGeloof het of niet, maar de Engelse defensie blijkt op dit toernooi volgens de cijfers het sterkst van allemaal! Alle tegenstanders kwamen met hun kansen tegen Engeland niet verder dan een 1.15xG! Dit is het laagste van het gehele toernooi!
8.Kan Stanislav Lobotka het middenveld van Engeland beteugelen? Aan de kant van Slowakije valt 1 speler in het bijzonder op die een goed toernooi speelt, Stanislav Lobotka! De middenvelder die normaal uitkomt voor Napoli is bezig aan een sterk toernooi en was vooral in de eerste groepswedstrijd tegen België ijzersterk! Kan hij ditmaal ook een belangrijke rol spelen om de slag op het middenveld?
9. David Hancko is de assistkoning van SlowakijeMaar liefst 3x gaf de verdediger van Feyenoord een assist in de EK-Kwalificatie van Slowakije. Hiermee was hij de assistkoning van Slowakije.
10. Gaat Harry Kane Engelse monden snoeren? De aanvalsleider zou de grote man moeten worden op dit toernooi, maar staat in Engeland zwaar onder druk voor zijn prestaties tot dusver. Hij wist in het gelijke spel tegen Denemarken (1-1) dan nog wel te scoren, maar verder is de aanvalsleider van Bayern München redelijk onzichtbaar dit toernooi!
Zie ook https://www.forebet.com/e(...)and-slovakia-2069858 voor meer leuke weetjes en feitjes!StadionHet strijdtoneel voor deze achtste finale is de Veltins-Arena in Gelsenkirchen! De laatste wedstrijd voor dit stadion op dit toernooi.
Capaciteit: 50.000
Het Weerbericht:We branden de laatste dagen nog net niet weg, maar net nota bene op de dag van de wedstrijd zien de weersvoorspellingen er tot dusver belabberd uit! Met een beetje geluk houden de spelers het droog tijdens de wedstrijd.
AfwezigenEr zijn geen geschorsten aan beide kanten! Phill Foden is net papa geworden en is even overgevlogen naar Engeland en zou weer terug zijn voor deze wedstrijd. Verder staat er aan de kant van Engeland nog een klein vraagteken bij Luke Shaw, maar de verwachting is dat hij er ook weer bij is!
POLL
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo