abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214068713
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

De groene oase van @Dagoduck

De zijtuin van @Seven is klaar, maar de judasboom moppert nog een beetje over zn verhuizing. Maar liefde en water genoeg, dus dat komt vast goed :)

@Blues komt thuis met een leuk kleurrijk welkom

@Vanyel had nuttige tips over wortels van bomen en struiken in het vorige topic

En we zijn allemaal benieuwd of de financieel-geluk-boom van @dick_laurent het overleeft

Ook @Claudia_x geniet van al het kleurrijks in haar tuin

Het rode blad van @sigme haar hazelnoot steekt prachtig af tegen het groen

[ Bericht 25% gewijzigd door Puala op 27-06-2024 11:13:13 ]
  donderdag 27 juni 2024 @ 10:46:49 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214069002
Blijf me toch verbazen over zo'n vlinderstruik. Van het voorjaar alledrie afgesnoeid tot 20-30 cm boven de grond en ze zijn nu alweer dik 2 meter groot en beginnen langzaam te bloeien. Eigenlijk net iets te groot voor m'n tuin maar ik laat ze voorlopig lekker staan.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_214069181
Zo OP ook bijgewerkt :)

En @PzKpfw ik heb die hoop met mijn vlinderstruik ook nog, maar die is vrij laat verplant en laat op dit moment alle bladeren afsterven. Ik hoop echt wel dat ie het blijft doen.
  donderdag 27 juni 2024 @ 11:23:28 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214069266
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 10:46 schreef PzKpfw het volgende:
Blijf me toch verbazen over zo'n vlinderstruik. Van het voorjaar alledrie afgesnoeid tot 20-30 cm boven de grond en ze zijn nu alweer dik 2 meter groot en beginnen langzaam te bloeien. Eigenlijk net iets te groot voor m'n tuin maar ik laat ze voorlopig lekker staan.
Dat hoort toch bij Buddleja's?
Dat ze flink teruggesnoeid worden.
Al hadden mijn schoonouders een vlinderboom in de tuin. Die werd nooit gesnoeid en was in 20 jaar uitgegroeid tot een prachtige boom die over de vijver hing (gestut door een rozenboog). Echt prachtig. En een aderlating voor de tuin toen ie dood ging ;( .
pi_214069342
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Al hadden mijn schoonouders een vlinderboom in de tuin. Die werd nooit gesnoeid en was in 20 jaar uitgegroeid tot een prachtige boom die over de vijver hing (gestut door een rozenboog). Echt prachtig. En een aderlating voor de tuin toen ie dood ging ;( .
Ik laat mijn 2 verschillende ook wat 'verwilderen' en snoei niet heel veel. Ze zijn leuk wild nu O+

De OP _O_ @Puala
  donderdag 27 juni 2024 @ 12:20:45 #6
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214069766
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja klopt maar onvoorstelbaar dat zo'n plant in nog geen 4 maanden tijd zo'n massa kan kweken.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_214069944
Vlinderstruiken zijn net onkruid, hier wordt de ene die naar de voortuin is verplaatst al weer mooi vol, eens kijken of ik ‘m komend voorjaar weer zo laag snoei of dat ik een deel wat hoger laat
  donderdag 27 juni 2024 @ 13:09:00 #8
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214070098
De mijne is pas 10 maanden oud. Daarom had ik ‘m niet gesnoeid maar de onderste takken zijn nu topzwaar met de bloemen en hangen op de grond.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214070190
Tis inderdaad net 'onkruid', die vlinderstruiken
Zo staan er dit jaar ineens weer 2 extra struikjes in mijn tuin, ben benieuwd welke bloeikleur ze gaan hebben.
Heb allemaal varianten paars staan, maar eerdere aanwaai-buddleia's kregen witte bloemen

Verder heb ik hier 1 geelbloeiende, met bolle bloemen, die zie ik niet vaak.
Staat er nu een jaar of 8, maar begint nu al oud en minder vol te worden, ondanks de jaarlijkse snoeibeurt
  donderdag 27 juni 2024 @ 13:24:31 #10
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_214070202
Tegenwoordig zijn er ook wat lager blijvende vlinderstruik op de markt. De Butterfly Candy-serie. Volgroeide hoogte is tot ongeveer 120 á 150cm hoog.

Geen eigen foto, de little Pink staat sinds een paar weken in mijn tuin.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_214070363
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:22 schreef Kanaroe het volgende:
Zo staan er dit jaar ineens weer 2 extra struikjes in mijn tuin, ben benieuwd welke bloeikleur ze gaan hebben.
Heb allemaal varianten paars staan, maar eerdere aanwaai-buddleia's kregen witte bloemen

Staat er nu een jaar of 8, maar begint nu al oud en minder vol te worden, ondanks de jaarlijkse snoeibeurt
Oh jij hebt vast deze https://roovershof.nl/vli(...)yeriana-sungold-pl88, erg fraai. Ik heb/had de Flower Powervariant, die wilde hier vorig jaar nog niet zo goed, geen idee of die door de hovenier verplaatst of verwijderd is eigenlijk. De buren hebben die Flower Power ook, daar werd hij prachtig, ik zal eens kijken of hij het daar dit jaar weer zo mooi doet.
  donderdag 27 juni 2024 @ 14:31:01 #12
36431 bleiblei
pi_214070536
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:59 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Oh jij hebt vast deze https://roovershof.nl/vli(...)yeriana-sungold-pl88, erg fraai. Ik heb/had de Flower Powervariant, die wilde hier vorig jaar nog niet zo goed, geen idee of die door de hovenier verplaatst of verwijderd is eigenlijk. De buren hebben die Flower Power ook, daar werd hij prachtig, ik zal eens kijken of hij het daar dit jaar weer zo mooi doet.
Oeh, die is leuk!!
Maar is dit ook eentje die wat toevoegt voor de fauna? Of is het een soort van doorgefokte Franse bulldog onder de vlinderstruiken :') .
pi_214070659
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:59 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, die is het! Hij bloeit prachtig, en geurt lekker
Die Flower Power is ook mooi zeg, meerkleurige bloemen O+
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 14:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Oeh, die is leuk!!
Maar is dit ook eentje die wat toevoegt voor de fauna? Of is het een soort van doorgefokte Franse bulldog onder de vlinderstruiken :') .
Hij is prachtig, en trekt veel insecten. Hoewel de vlinders en nachtvlinders voorkeur hebben voor de paarsbloeiende buddleia's volgens mij
  donderdag 27 juni 2024 @ 15:56:34 #14
36431 bleiblei
pi_214071025
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 14:57 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ja, die is het! Hij bloeit prachtig, en geurt lekker
Die Flower Power is ook mooi zeg, meerkleurige bloemen O+
[..]
Hij is prachtig, en trekt veel insecten. Hoewel de vlinders en nachtvlinders voorkeur hebben voor de paarsbloeiende buddleia's volgens mij
Tof! Dan gaat ie hier op de shortlist, naast Helenium (blijf ik tof vinden, maar Stormqueen niet ;( ) en Phlomis. Het is allemaal zo paars/roze in de tuin. Mag best wat meer variatie in.
pi_214071553
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 15:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Tof! Dan gaat ie hier op de shortlist, naast Helenium (blijf ik tof vinden, maar Stormqueen niet ;( ) en Phlomis. Het is allemaal zo paars/roze in de tuin. Mag best wat meer variatie in.
Helenium heb je in verschillende tinten. De werknemer van de hovenier kwam hier met Kanaria aanzetten, die is me te kanariegeel, ik heb de Moerheim Beauty verzocht. De Short’n sassy vind ik ook tof.
Hier staat er ook veel paars/roze en dat heeft wat contrast nodig, de werknemer van de hovenier is nogal van het felgeel en dat mag van mij op sommige plekken wel, maar wel heel erg gedoseerd. Phlomis wil ik ook nog en nog wat oranje geum. Qua roze ontdekte ik bij de lokale kwekerij https://roovershof.nl/pra(...)siskiyou-pink-pl4140 geeft een heel ander beeld bij de Verbena bonariensis dan de witte waarmee ik die vaak gecombineerd zie.
pi_214071572
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 11:30 schreef Blues het volgende:

De OP _O_ @:Puala
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_214071585
Ik heb helenium Short 'n Sassy. Ik ben er helaas niet heel erg van onder de indruk hoe weelderig die groeit. Ik vind het niet zo'n makkelijke plant als rudbeckia Goldsturm bijvoorbeeld, die elk jaar flinker terugkomt. Helenium lijkt nu op één plek zelfs verdwenen te zijn.
pi_214071594
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 13:22 schreef Kanaroe het volgende:

Mijn vlinderstruik is dit jaar zelfs bijna doodgegaan. Ik denk dat-ie de wind niet zo leuk vindt.
pi_214071609
Oh, ik heb laatst trouwens cephalaria gigantea besteld bij een kwekerij die allemaal planten heeft die ik nog niet ken. Daar heb ik hoge verwachtingen van.

donderdag 27 juni 2024 @ 17:34:37 #20
36431 bleiblei
pi_214071696
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 17:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Helenium heb je in verschillende tinten. De werknemer van de hovenier kwam hier met Kanaria aanzetten, die is me te kanariegeel, ik heb de Moerheim Beauty verzocht. De Short’n sassy vind ik ook tof.
Hier staat er ook veel paars/roze en dat heeft wat contrast nodig, de werknemer van de hovenier is nogal van het felgeel en dat mag van mij op sommige plekken wel, maar wel heel erg gedoseerd. Phlomis wil ik ook nog en nog wat oranje geum. Qua roze ontdekte ik bij de lokale kwekerij https://roovershof.nl/pra(...)siskiyou-pink-pl4140 geeft een heel ander beeld bij de Verbena bonariensis dan de witte waarmee ik die vaak gecombineerd zie.
Ja, wij hadden in onze tuin Moerheim Beauty. Vind ik erg mooi, maar goed, was ik thuis dus de enige in :D .
  donderdag 27 juni 2024 @ 20:12:38 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214072945
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 14:31 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Oeh, die is leuk!!
De Franse bulldog onder de vlinderstruiken _O-
Resistance is futile.
  donderdag 27 juni 2024 @ 20:45:42 #22
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_214073369
Van mijn vlinderstruik krijg ik niet zoveel 'jongen' omdat ik de knoppen meestal afknip voordat er zaadjes komen. Als ik een jaar de liguster wat minder snoei (zodat ie aan zijn bloei en besjes toekomt) dan heb ik het jaar erop wel heel veel ligusterbaby'tjes. Ook lavendel kan er wat van.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_214073646
Dat zielige stompje met 3 wortels uit de OP is vandaag zo
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214074133
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 21:18 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Over ‘onkruid’ gesproken _O_
pi_214074380
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 17:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn vlinderstruik is dit jaar zelfs bijna doodgegaan. Ik denk dat-ie de wind niet zo leuk vindt.
Oeh, das jammer
Onze tuin is erg beschut, wie weet ligt het daar aan
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2024 21:18 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
Die gaat hard!
Toevallig heb ik van de week wat vijg weggesnoeid en zag ook veel wortelende uitlopers, een paar daarvan heb ik in een pot met aarde gestopt, eens kijken of ik een vijgenhandeltje kan opzetten ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')