abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 6 juli 2024 @ 09:43:10 #121
5428 crew  miss_sly
pi_214177997
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 20:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, heel leuk! Je gras is een weefplant zo.
Ik bleef met deze opmerking over weefplant in mijn hoofd rondlopen.

Ik ben tot de slotsom gekomen dat ik voornamelijk weefplanten heb. Dat gras, verbena, prachtkaars, kattenstaart, crocosmia, kokardebloem. Wat plant ik daar nou het beste tussen om samenhang te creëren?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_214178299
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 09:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik ben tot de slotsom gekomen dat ik voornamelijk weefplanten heb. Dat gras, verbena, prachtkaars, kattenstaart, crocosmia, kokardebloem. Wat plant ik daar nou het beste tussen om samenhang te creëren?
Iets dat laag blijft en de bodem bedekt? Een geranium? En dan zou ik misschien voor een met minder grote bloemen dan de Rozanne kiezen. Vraag bij een lokale kweker of ze iets kunnen adviseren.
pi_214178675
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 09:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De weefplanten zorgen juist voor samenhang. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken. Ik zou planten zoeken met volume, planten met opvallend blad, planten die het ook goed doen als solitair. Heb je al eens een boek van Oudolf gelezen?

Dit is misschien ook nuttig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 6 juli 2024 @ 11:08:10 #124
5428 crew  miss_sly
pi_214178679
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 10:15 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Iets dat laag blijft en de bodem bedekt? Een geranium? En dan zou ik misschien voor een met minder grote bloemen dan de Rozanne kiezen. Vraag bij een lokale kweker of ze iets kunnen adviseren.
Voor een deel lage, kleinbloemige geraniums vind ik wel een goed plan. Er staat ook al wat, evenals maagdenpalm. Ik heb inmiddels ook wat kruipende kornoelje aangeplant een paar weken terug. Geranium en maagdenpalm zijn waar geplant nog niet zo aangeslagen en die staan er al een aantal jaar.

Ik zoek eigenlijk nog wel wat van dergelijke planten, die het vooral goed doen in de zon en op droge grond.
  Moderator zaterdag 6 juli 2024 @ 11:10:06 #125
5428 crew  miss_sly
pi_214178694
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De weefplanten zorgen juist voor samenhang. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken. Ik zou planten zoeken met volume, planten met opvallend blad, planten die het ook goed doen als solitair. Heb je al eens een boek van Oudolf gelezen?
Nog geen boek van Oudolf gelezen, dat kan ik wel eens doen.

De weefplanten zorgen voor de samenhang, maar er is nog niets om samen te hangen :P
Dus ik zoek juist die planten. Planten met volume, inderdaad.

Het Kaukasisch vergeet-me-nietje is misschien een optie, hoewel die volgens mij toch wel halfschaduw moet. Dus die kan lang niet overal.
pi_214178769
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nog geen boek van Oudolf gelezen, dat kan ik wel eens doen.

De weefplanten zorgen voor de samenhang, maar er is nog niets om samen te hangen :P
Dus ik zoek juist die planten. Planten met volume, inderdaad.

Het Kaukasisch vergeet-me-nietje is misschien een optie, hoewel die volgens mij toch wel halfschaduw moet. Dus die kan lang niet overal.
Gelukkig is er heel veel leuks voor de zon! Denk aan forse siergrassen, kardoen, zonnehoedjes. Ezelsoor is een veelgebruikte accentplant. Ik houd ook van telekia. Je kunt struiken gebruiken. Wolfsmelk is fraai in het voorjaar.

Ik heb trouwens nog een link toegevoegd aan m’n posting. Ik zal eens wat voorbeelplaatjes zoeken. Niets leuker dan je tuin op deze manier tweaken: kleine ingrepen, groot verschil.
pi_214178981
@miss_sly, als je in de webshop van plant-werk kijkt, kun je filteren op structuurplant, vulplant, weefplant, etc. Dat is denk ik wel aardig als inspiratie.

Planten met opgaande bloemen zoals liatris spicata, salvia, veronica en agastache zijn vaak lang mooi omdat ze ook uitgebloeid nog structuur geven aan de tuin.

Bolvormige bloemen zijn ook altijd een succes, vooral als je ze zo plaatst dat ze vanaf de plek waar je meestal kijkt tegenlicht hebben. Oudolf gebruikt kogeldistel vaak. Ik heb zelf diverse soorten allium.

Ik heb zonnehoedjes al genoemd. Daarmee bedoel ik rudbeckia en echinacea. Soortgelijke planten waar je naar kunt kijken zijn silphium, helenium en helianthus. Voor het najaar zijn asters een aanrader. Er zijn heel hoge soorten.

Grijsbladige planten functioneren goed als accentplant. Ik noemde eerder ezelsoor al. Zelf ben ik fan van kerrieplant. Artemisia is een aanrader.

En er zijn andere mooie bladplanten. Je noemde eerder al kaukasisch vergeet-me-nietje. Ik vind persicaria microcephala 'Purple Fantasy' leuk. Je kunt ook naar roodbladige planten kijken. Voor de schaduw is heuchera geschikt, voor de zon sedum.

Makkelijk scoren zijn planten die heel groot worden en fors blad hebben. Ik noemde eerder kardoen. Een van mijn buren heeft acanthus mollis - erg indrukwekkend, vind ik. Ik heb zelf rodgersia.

Een foefje voor een geslaagde combinatie, is om te kiezen voor vormcontrast:

Plaats je bijvoorbeeld tussen je verbena actaea Chocoholic, dan ben je er eigenlijk al (zie vorig plaatje).

Opgaande bloemen én rood blad - dubbel scoren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 06-07-2024 12:04:05 ]
pi_214184985
Nou, dat was een leuk dagje Fazantenbes, alle bloemen zijn er vanmiddag af gewaaid. Paar Heleniums zijn ook kapotgewaaid en we hebben de automatische raamopener van de kas ook maar even gedeactiveerd.
Onze tuin vangt altijd al veel wind, maar deze storm was echt niet leuk voor de planten.
  zaterdag 6 juli 2024 @ 20:18:54 #129
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214186343
Ik wil lupine nog toevoegen als toffe structuurplant O+

Het waaide bij mij ook flink. Ik heb in de windsingel vol in de wind 27 planten zitten planten. Echte guldenroede, geranium Bevans Variety, een anemoon en klokjesbloem. Mijn zonneklep is zeker 10 keer afgewaaid :D
Spoilers!
  zaterdag 6 juli 2024 @ 20:20:25 #130
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_214186365
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 19:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Nou, dat was een leuk dagje Fazantenbes, alle bloemen zijn er vanmiddag af gewaaid. Paar Heleniums zijn ook kapotgewaaid en we hebben de automatische raamopener van de kas ook maar even gedeactiveerd.
Onze tuin vangt altijd al veel wind, maar deze storm was echt niet leuk voor de planten.
Zonde zeg!

Ik moet eens uitzoeken hoe een eetrijpe fazantenbes eruit ziet. De jostabessen zijn allemaal door slakken opgegeten zag ik.
Spoilers!
pi_214186899
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 20:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat een leuke combinatie, prikneus en geranium. Hoe is het blad van je prikneus? Bij mij heel sneu dit jaar. Misschien ga ik die van mij verplaatsen naar een plek waar het blad wegvalt.

Mijn prikneus ziet er bij inspectie prima uit, maar staat zo ingeweven ( ;) ) in andere planten dat het blad vrijwel onzichtbaar is. Ik zag laatst in een tuin een losstaand plukje prikneuzen, dan komt de vorm en het blad goed uit. Dat toont ook wel fantastisch. Niet geschikt voor mij, teveel werk om zoiets netjes te houden.

Mijn nieskruid blijkt zichzelf uitgezaaid te hebben naar een andere border, het staat nu onder een van de grote (krimpende) rode rozen.

quote:
10s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 20:24 schreef Seven. het volgende:
Hoe hoog is die wolfsmelk wel niet @:sigme? :o
Pak 'm beet een metertje schat ik. En heeft het daar goed naar het zin, het wordt elk jaar wat bossiger.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214208118
Ik wil ook wat plantjes planten. Onder andere twee hortensia's. Ik heb een strook van 210cm breed en 70cm diep tegen de schuur aan, ochtendzon en zo halverwege de dag komt dat dan in de schaduw, daarvoor wil ik nog vlonderterras leggen. Mijn tuin is noordwest en de schuur staat achterin met lange kant in de breedte van de tuin en die strook is daar dus tegenaan. Qua zon zou dat ideaal zijn (al moet ik t dan wel beetje aan rechterkant zetten ivm schaduw vd heg links), maar is de strook daar diep genoeg voor? Mijn tuinset zou namelijk dan wel meteen op die vlonder er 'tegenaan' staan. En ik wil niet in mn hortensia's zitten dan natuurlijk. Weten jullie of dat dan handig is (evt met wat snoeiwerk), of wordt hij dieper dan dat ook met snoeien omdat de bloemen naar de zon gaan groeien en kan ik dus beter ergens anders plaatsen? Ik heb ook in een strook aan de rechterkant van mijn tuin wel plek. Iemand suggesties wat handigste plek is?

En als foto's makkelijker zijn:

Rode strookje is dus waar ik ze liefst zet. Voor mn vlinderstruik is 1.20x1.30 ongeveer, en loopt smaller toe naar achter, net voor het boompje is het 0.9m diep ongeveer. Hoe verder naar achter in de tuin, hoe eerder er schaduw komt. Ik zou evt ook eentje naast boompje kunnen doen en eentje voor vlinderstruik. Ik hou wel graag een stuk van +- 2m over aan de rechterkant om mijn andere bankje te zetten voor als ik wel in de zon wil zitten. Het stuk tussen boompje en vlinderstruik is +- 4m.
  maandag 8 juli 2024 @ 11:50:54 #133
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214209078
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:23 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik wil ook wat plantjes planten. Onder andere twee hortensia's. Ik heb een strook van 210cm breed en 70cm diep tegen de schuur aan, ochtendzon en zo halverwege de dag komt dat dan in de schaduw, daarvoor wil ik nog vlonderterras leggen. Mijn tuin is noordwest en de schuur staat achterin met lange kant in de breedte van de tuin en die strook is daar dus tegenaan. Qua zon zou dat ideaal zijn (al moet ik t dan wel beetje aan rechterkant zetten ivm schaduw vd heg links), maar is de strook daar diep genoeg voor? Mijn tuinset zou namelijk dan wel meteen op die vlonder er 'tegenaan' staan. En ik wil niet in mn hortensia's zitten dan natuurlijk. Weten jullie of dat dan handig is (evt met wat snoeiwerk), of wordt hij dieper dan dat ook met snoeien omdat de bloemen naar de zon gaan groeien en kan ik dus beter ergens anders plaatsen? Ik heb ook in een strook aan de rechterkant van mijn tuin wel plek. Iemand suggesties wat handigste plek is?

En als foto's makkelijker zijn:
[ link | afbeelding ]
Rode strookje is dus waar ik ze liefst zet. Voor mn vlinderstruik is 1.20x1.30 ongeveer, en loopt smaller toe naar achter, net voor het boompje is het 0.9m diep ongeveer. Hoe verder naar achter in de tuin, hoe eerder er schaduw komt. Ik zou evt ook eentje naast boompje kunnen doen en eentje voor vlinderstruik. Ik hou wel graag een stuk van +- 2m over aan de rechterkant om mijn andere bankje te zetten voor als ik wel in de zon wil zitten. Het stuk tussen boompje en vlinderstruik is +- 4m.
Onze vorige tuin was ook op het noordwesten en we hadden ook voor de schuur de loungeset staan met daarachter en daarnaast nog een verhoogde border. Heel veel planten dijen wel uit. Een hortensia zou niet mijn eerste keus zijn. Neem ook niet iets wat qua bladeren of bloemen gaat hangen want dat heb je ook in je nek.

Plaatje bij het praatje:

Ik zou de hortensia rechts zetten en in dat strookje iets zetten dat vooral rechtop groeit ipv iets dat ook in de breedte groeit.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_214209697
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:23 schreef vlindertje89 het volgende:
Qua zon zou dat ideaal zijn (al moet ik t dan wel beetje aan rechterkant zetten ivm schaduw vd heg links), maar is de strook daar diep genoeg voor?
Nee. Eenvoudig voorbeeld: ik heb twee hortensia's naast een pad staan. In dit deel van het jaar kan ik het pad niet meer over omdat de hortensia's eroverheen groeien. Ik kan natuurlijk tussendoor snoeien, maar dat gaat ten koste van de bloei. Een hortensia groeit nu eenmaal heel breed uit. Mijn hortensia's zijn tussen 1,5-2,5 meter diep.

Je kunt beter iets kiezen met een opgaande groei of iets wat zich makkelijker laat snoeien. Bamboe heeft bijvoorbeeld meer een opgaande groei. En een vlier laat zich goed snoeien. Ik had zelf vroeger glansmispel op een soortgelijke plek staan.

@laziness, wat had jij in de hoek staan?
  maandag 8 juli 2024 @ 13:07:25 #135
244125 laziness
pi_214210000
Links in de achterhoek staat Helianthus. Ik denk de Lemon Queen (komt van mijn ouders). Die is erg geschikt op zo’n plek want gaat niet hangen en groeit mooi omhoog.
pi_214210037
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2024 13:07 schreef laziness het volgende:
Links in de achterhoek staat Helianthus. Ik denk de Lemon Queen (komt van mijn ouders). Die is erg geschikt op zo’n plek want gaat niet hangen en groeit mooi omhoog.
Ah, geen struik dus maar een (niet-wintergroene) vaste plant. Het is alleen een zonminnende plant, dus misschien niet zo geschikt voor @vlindertje89 op die plek.
pi_214213169
Dank! Duidelijk, hortensia's niet tegen de schuur dus :)
pi_214213276
Hebben jullie misschien een (vaste) plantentip. :) Ik heb in m’n nieuwe tuin een border, die eindigt hoog (op 40cm ongeveer) en het is net het ene kleine stuk dat geen zon krijgt. (Of avondzon, maar ik woon hier nog geen week, weet het niet zeker.)

Weten jullie iets dat het goed doet in de schaduw en wat ook nog kleur heeft? :)
Omdat de border op dat stuk hoog is, zou ik graag rekening houden dat het niet al te hoog wordt. Mag wel lekker uitlopen in de breedte.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_214213301
Bij onze vorige huis stond de voortuin vol met prachtige rozerode hortensia’s. Makkelijk, ik deed er nooit wat aan. In de achtertuin stonden ze ook en daar stonden ze enorm in de weg langs het pad dus die heb ik meermaals gekortwiekt. Was aangelegd door de vorige bewoners die weinig kaas van tuinieren hadden gegeten, ben blij dat we van die onhandige verwaarloosde tuin af zijn zeg.
pi_214213379
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2024 19:03 schreef Pisces29 het volgende:
Hebben jullie misschien een (vaste) plantentip. :) Ik heb in m’n nieuwe tuin een border, die eindigt hoog (op 40cm ongeveer) en het is net het ene kleine stuk dat geen zon krijgt. (Of avondzon, maar ik woon hier nog geen week, weet het niet zeker.)

Weten jullie iets dat het goed doet in de schaduw en wat ook nog kleur heeft? :)
Omdat de border op dat stuk hoog is, zou ik graag rekening houden dat het niet al te hoog wordt. Mag wel lekker uitlopen in de breedte.
Ik val in herhaling volgens mij ;) : geranium Rozanne en/of geranium phaeum. Alchemilla Mollis is echt een ‘lichtpuntje’. Gebroken hartje is ook leuk, maar bloeit eerder en niet de hele zomer. Een geranium die in principe wintergroen blijft is bijvoorbeeld Geranium cantabrigiense Biokovo (die ga ik hier ook nog in de (half)schaduw planten)
  maandag 8 juli 2024 @ 19:37:10 #141
244125 laziness
pi_214213616
quote:

Leliegras deed het bij mij goed in de schaduw. Voor de rest had ik er grote struiken vooral staan. Er mislukte genoeg in de schaduw namelijk :P
  Moderator maandag 8 juli 2024 @ 21:13:36 #142
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_214214711
Nou, iets waar velen in Nederland wss weinig tot geen ervaring mee hebben is bloeiende palmbomen.

Wij hebben er twee in onze tuin hier (stonden er uiteraard al toen we het huis kochten) en wist ik veel dat die dingen ook konden gaan bloeien.

Nou, ja dus. En hoe. :')

Je doet er verder weinig aan btw, ik wilde er vooral even over klagen :P
Ze zien er nu niet meer uit en je moet ze gewoon helemaal laten uitbloeien en dan in het late najaar ergens weer laten snoeien.

Al die witte kleine zaadjes waaien dus door je hele tuin dus alles zit onder dat spul. Een soort van continue bukake wat ie nu doet maanden lang. _O- :'(

pi_214215149
quote:
11s.gif Op maandag 8 juli 2024 21:13 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, iets waar velen in Nederland wss weinig tot geen ervaring mee hebben is bloeiende palmbomen.

Wij hebben er twee in onze tuin hier (stonden er uiteraard al toen we het huis kochten) en wist ik veel dat die dingen ook konden gaan bloeien.

[ afbeelding ]

Ze zien er nu niet meer uit en je moet ze gewoon helemaal laten uitbloeien en dan in het late najaar ergens weer laten snoeien.

Al die witte kleine zaadjes waaien dus door je hele tuin dus alles zit onder dat spul. Een soort van continue bukake wat ie nu doet maanden lang. _O- :'(

[ afbeelding ]
Ik vind palmbomen in Nederlandse tuinen over het algemeen geen porem, maar toevallig ken ik twee tuinen waar ze staan. Daar komen ze de laatste jaren ook tot bloei. Heel apart om te zien, dat wel
pi_214215593
quote:

Dit is wel heel weinig informatie. Heb je een foto? Zo niet, dan is het handig om te weten wat er nu al staat.
pi_214215643
quote:
11s.gif Op maandag 8 juli 2024 21:13 schreef dick_laurent het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoe cool is dat!

En hoe is het met je geknakte financiële voorspoed?
  Moderator maandag 8 juli 2024 @ 22:36:32 #146
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_214215867
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 22:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe cool is dat!

En hoe is het met je geknakte financiële voorspoed?
Haha, die heeft vrouwlief met een paar stokjes en ductape soort van gefixed, dus die leeft nog.

Al ziet ie er nu wel een beetje handicapped uit :')
pi_214225606
Symph werd verliefd op een kruisdistel toen we wat dingetjes bij de lokale kwekerij gingen halen. Ik denk dat hij vanwege de gewenste goed doorlatende grond redelijk bovenop 1 van de glooingen een plaatsje moet krijgen. Deze week maar eens puzzelen…
  dinsdag 9 juli 2024 @ 20:59:07 #148
244125 laziness
pi_214226300

Dit is teunisbloem toch?
  dinsdag 9 juli 2024 @ 21:14:10 #149
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214226798
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 20:59 schreef laziness het volgende:
[ link | afbeelding ]

Dit is teunisbloem toch?
Ja, volgens mij wel.
Resistance is futile.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 21:23:30 #150
244125 laziness
pi_214227192
Mooi, ze vielen me op net bij het fietsen met hun hoogte. Daar kan ik er wel een paar van gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')