Yup. Net als politie.quote:Op zondag 16 februari 2025 23:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nu is het niet zo dat de gevestigde partijen op Geopolitiek en Defensie terrein wel verder kijken dan morgen. In tegenstelling, die hebben het bijna 40 jaar kapot bezuinigd
Ja, Polen en de Baltische Staten zitten nu op zo'n 6% BNP voor defensie en merken dat enorm in sociale zekerheid en allerlei andere zaken. Rusland zit op zo'n 40%, dan ben je dus alle andere zaken aan het kapotbezuinigen. Samen met de sancties, de instorting van de Roebel en het feit dat ze de oorlog helemaal niet aan het winnen zijn en enorme verliezen lijden, zijn ze hun land momenteel echt aan het verwoesten. Dat houdt geen enkel land lang vol, ook Rusland niet. Laat staan dat ze behoefte hebben aan een volgende oorlog als deze over is, dan begin je dus met een al vernietigde economie en een boze bevolking.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel bijzonder hoe velen denken dat Rusland een soort wonderland is dat van alles kan wat wij niet kunnen.
Zou een prima uitkomst zijn als die federatie uit elkaar valt.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Polen en de Baltische Staten zitten nu op zo'n 6% BNP voor defensie en merken dat enorm in sociale zekerheid en allerlei andere zaken. Rusland zit op zo'n 40%, dan ben je dus alle andere zaken aan het kapotbezuinigen. Samen met de sancties, de instorting van de Roebel en het feit dat ze de oorlog helemaal niet aan het winnen zijn en enorme verliezen lijden, zijn ze hun land momenteel echt aan het verwoesten. Dat houdt geen enkel land lang vol, ook Rusland niet. Laat staan dat ze behoefte hebben aan een volgende oorlog als deze over is, dan begin je dus met een al vernietigde economie en een boze bevolking.
Geen idee, daar gaan wat mij betreft de Russen zelf over. Maar als je berichten leest van Ruslandkenners (en dus niet van militairen), dan is de gedachte dat Rusland snel een nieuwe oorlog gaat beginnen wel een hele opmerkelijke. Dat kan Rusland simpelweg niet.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou een prima uitkomst zijn als die federatie uit elkaar valt.
Het zijn iets van 90 deelgebieden en 25 republieken.. ongelooflijk.
Lekker uit elkaar lagen vallen, en dan weet je zeker dat Rusland nooit meer zoiets op de been kan brengen.
Als ik analisten goed begrijp is Rusland weliswaar ernstig verzwakt, maar draait de oorlogsmachine op volle toeren. Het is nu misschien niet bij machte om een nieuw militair avontuur in gang te zetten, maar over een paar jaar hangt de vlag er heel anders bij.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen idee, daar gaan wat mij betreft de Russen zelf over. Maar als je berichten leest van Ruslandkenners (en dus niet van militairen), dan is de gedachte dat Rusland snel een nieuwe oorlog gaat beginnen wel een hele opmerkelijke. Dat kan Rusland simpelweg niet.
Waarmee ik niet wil zeggen dat we niet moeten investeren in defensie, zeker wel. Maar we moeten ook weer niet in paniek raken of onze economie slopen en allerlei private zaken confisqueren, zoals hier werd geopperd. Nee, de defensiebegroting langzaam laten stijgen van 2 naar 3% lijkt me ruim voldoende.
We moeten wel het liefst vandaag nog zeggen waar we staan wat betreft Oekraïne: Zelensky doet zelf de onderhandelingen, hij gaat er over of er gebied wordt opgegeven en wij stellen een vredesmacht beschikbaar voor na de oorlog, zodat als Rusland nog een keer aan valt hij gelijk militairen van diverse EU landen aan valt.
Eens, daarom dus wel investeren in defensie. In de landen aan de grenzen van Rusland een gemengde NAVO/EU troepenmacht leggen. Met liefst Amerika en anders altijd het VK of Frankrijk er bij, zodat als Rusland aan valt ze ook altijd 1 van die landen aanvallen.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als ik analisten goed begrijp is Rusland weliswaar ernstig verzwakt, maar draait de oorlogsmachine op volle toeren. Het is nu misschien niet bij machte om een nieuw militair avontuur in gang te zetten, maar over een paar jaar hangt de vlag er heel anders bij.
En daarin schuilt natuurlijk het gevaar. Een wapenstilstand in Oekraïne moet natuurlijk geen adempauze worden die Rusland gebruikt om zijn krachten te herwinnen.
Ja, paniekvoetbal heeft weinig zin. Persoonlijk ben ik voorstander van meer Europese militaire samenwerking, misschien zelfs een Europees leger, maar ik vrees dat de geesten daar nog niet rijp voor zijn.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, daarom dus wel investeren in defensie. In de landen aan de grenzen van Rusland een gemengde NAVO/EU troepenmacht leggen. Met liefst Amerika en anders altijd het VK of Frankrijk er bij, zodat als Rusland aan valt ze ook altijd 1 van die landen aanvallen.
Maar niet gek gaan doen. Je kunt ook niet sneller investeren dan defensie aan kan, dan wordt het personeelstekort alleen maar groter. Onbruikbaar materieel doordat er geen personeel is om het te gebruiken of te onderhouden hebben we niks aan.
Hihi. Eu is nog niet klaar voor een vrede maar de wereld verwacht het wel. En usa ook.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als ik analisten goed begrijp is Rusland weliswaar ernstig verzwakt, maar draait de oorlogsmachine op volle toeren. Het is nu misschien niet bij machte om een nieuw militair avontuur in gang te zetten, maar over een paar jaar hangt de vlag er heel anders bij.
En daarin schuilt het gevaar. Een wapenstilstand in Oekraïne moet natuurlijk geen adempauze worden die Rusland gebruikt om zijn krachten te herwinnen.
Dat is ook wel een interessante. We kunnen als ze niet ophouden met hun nepnieuws en shit ook eens met ons eigen nepnieuws gaan stoken tussen allerlei groepjes en de staat Rusland.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou een prima uitkomst zijn als die federatie uit elkaar valt.
Het zijn iets van 90 deelgebieden en 25 republieken.. ongelooflijk.
Lekker uit elkaar lagen vallen, en dan weet je zeker dat Rusland nooit meer zoiets op de been kan brengen.
Dont be worried. Dan doen we allang.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is ook wel een interessante. We kunnen als ze niet ophouden met hun nepnieuws en shit ook eens met ons eigen nepnieuws gaan stoken tussen allerlei groepjes en de staat Rusland.
Eerst moet wonderland Rusland nog eens een goede aftocht daar in Oekraine hebben.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hihi. Eu is nog niet klaar voor een vrede maar de wereld verwacht het wel. En usa ook.
Probleem is natuurlijk dat de Russen straks the baltics kunnen aanvallen op een termijn van 0,5/1 jaar, steun van usa zal er alleen zijn als usa Groenland mag hebben. Dan zal de Baltics gevrijwaard blijven van begerige Russische ogen.
Eu mag gaan kiezen of de arm of het been geamputeerd moet worden.
Eens. De rode loper wordt momenteel door de Trump administratie gestofzuigd en uitgerold.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Eerst moet wonderland Rusland nog eens een goede aftocht daar in Oekraine hebben.
Amerika ligt al in Polen, volgens mij incl kernwapens dus daar blijven ze wel (er liggen ook Amerikaanse kernwapens in Zweden dacht ik). Duitsland ligt in Litouwen met wat andere landen, Canada in Letland en Estland heeft het VK en Frankrijk.quote:Op maandag 17 februari 2025 10:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, paniekvoetbal heeft weinig zin. Persoonlijk ben ik voorstander van meer Europese militaire samenwerking, misschien zelfs een Europees leger, maar ik vrees dat de geesten daar nog niet rijp voor zijn.
Wat betreft de steun van Amerika: ik denk dat we daar niet op hoeven te rekenen. Alles lijkt erop te wijzen dat deze regering de NAVO de rug toe gaat keren.
Terecht opgemerkt. Wij hebben toch ook Amerikaanse kernwapens op ons grondgebied?quote:Op maandag 17 februari 2025 14:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Amerika ligt al in Polen, volgens mij incl kernwapens dus daar blijven ze wel (er liggen ook Amerikaanse kernwapens in Zweden dacht ik). Duitsland ligt in Litouwen met wat andere landen, Canada in Letland en Estland heeft het VK en Frankrijk.
[ afbeelding ]
Volgens mij heb je op die manier de veiligheid redelijk geregeld. Want Rusland zal altijd andere militairen moeten aanvallen als ze een land binnenvallen. Poetin staat echt niet graag tegen Duitse, Franse of Engelse troepen.
Ik heb serieus dit scenario via CHATGPT gesimuleerd met als uitgangspunten dat Turkije, USA, en een aantal landen niet mee doen. Aanval vanuit Kaliningrad, Belarus, en Russische federatie. De Russen moeten dmv hun artillerie overwicht snel doordrukken. Maar moeten er in principe in slagen om de suwalki gap te ontsluiten voor de NAVO. De rest is dan peace of cake.quote:Op maandag 17 februari 2025 14:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Terecht opgemerkt. Wij hebben toch ook Amerikaanse kernwapens op ons grondgebied?
Rationaal gezien heb je gelijk, maar ik waag mij niet aan toekomstvoorspellingen. Poetin heeft ons al vaker verrast. Ik heb ook weleens een analyse gelezen waarin wordt gesteld dat Poetin de NAVO zou kunnen testen door een van de Baltische staten binnen te vallen. Ze zouden het betreffende land redelijk snel kunnen overlopen, zonder dat de NAVO een groot aantal troepen in kan zetten. Poetin klapt vervolgens meteen de nucleaire afschrikkingsparaplu uit en je zit in een impasse.
En dat scenario was bedacht met een NAVO-gezind VS in gedachten.
Het lijkt me dan het beste als de NAVO (misschien met alleen EU landen) een mobiele divisie ergens heeft liggen, bijvoorbeeld in Duitsland, die in geval van nood binnen een uur onderweg is. Volgens mij zou dat te doen moeten zijn. Maar het is dus al wel heel behoorlijk geregeld. Het gaat nu gewoon vooral om Oekraïne: hoe krijgen we daar vrede en wat daarna.quote:Op maandag 17 februari 2025 14:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Terecht opgemerkt. Wij hebben toch ook Amerikaanse kernwapens op ons grondgebied?
Rationaal gezien heb je gelijk, maar ik waag mij niet aan toekomstvoorspellingen. Poetin heeft ons al vaker verrast. Ik heb ook weleens een analyse gelezen waarin wordt gesteld dat Poetin de NAVO zou kunnen testen door een van de Baltische staten binnen te vallen. Ze zouden het betreffende land redelijk snel kunnen overlopen, zonder dat de NAVO een groot aantal troepen in kan zetten. Poetin klapt vervolgens meteen de nucleaire afschrikkingsparaplu uit en je zit in een impasse.
En dat scenario was bedacht met een NAVO-gezind VS in gedachten.
Ik ben vooral benieuwd hoe daadkrachtig de NAVO op zo'n moment is. Stel dat het volgende week gebeurt: Russische tanks steken de grenzen over.quote:Op maandag 17 februari 2025 14:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb serieus dit scenario via CHATGPT gesimuleerd met als uitgangspunten dat Turkije, USA, en een aantal landen niet mee doen. Aanval vanuit Kaliningrad, Belarus, en Russische federatie. De Russen moeten dmv hun artillerie overwicht snel doordrukken. Maar moeten er in principe in slagen om de suwalki gap te ontsluiten voor de NAVO. De rest is dan peace of cake.
Maar het is onzeker natuurlijk. De Russische luchtmacht is zeker niet sterker dan de Europese.
Maar ik denk dat dit scenario voor acute paniek begint te zorgen.
Ik had een hond, als hij een volle maan zag, BRUL!, een Kliko die niet stond waar hij normaal stond BRUL!quote:Op maandag 17 februari 2025 14:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd hoe daadkrachtig de NAVO op zo'n moment is. Stel dat het volgende week gebeurt: Russische tanks steken de grenzen over.
Trump roept dat hij de Baltische staten niet gaat helpen, want NAVO-bijdragen of een andere lulsmoes. Schieten de Europese NAVO-lidstaten dan in actie, of kijken we elkaar vragend aan?
Dat doet ie niet volgende week. Ga maar uit dat ie 3 to 6 maanden nodig heeft voor plooien strijken, reinforcen, hergroeperen, opzetten nieuwe logistieke lijnen, tijdelijk verlof. En 3 tot 6 maanden is enorm snel, dat kan Poetin alleen doen als hij iedereen forceert.quote:Op maandag 17 februari 2025 14:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd hoe daadkrachtig de NAVO op zo'n moment is. Stel dat het volgende week gebeurt: Russische tanks steken de grenzen over.
Trump roept dat hij de Baltische staten niet gaat helpen, want NAVO-bijdragen of een andere lulsmoes. Schieten de Europese NAVO-lidstaten dan in actie, of kijken we elkaar vragend aan?
Wilders is geen minister van defensie en heeft geen kamermeerderheid, zijn mening is dus niet zo relevant. Of hij moet het kabinet er op willen opblazen, van mij mag hij. Schoof, Veldkamp en Brekelmans zien het wel zitten. En zo'n 100 kamerleden ook.quote:Op maandag 17 februari 2025 15:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wilders: ’Geen Nederlandse militairen naar Oekraïne’
По краю, Герт, по краю, и проглоти, иначе ты меня не полюбишь.
Punt is, Wilders is weer eens Putin aan het pijpen, ondermijnt een sterk, onafhankelijk Europaquote:Op maandag 17 februari 2025 15:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wilders is geen minister van defensie en heeft geen kamermeerderheid, zijn mening is dus niet zo relevant. Of hij moet het kabinet er op willen opblazen, van mij mag hij. Schoof, Veldkamp en Brekelmans zien het wel zitten. En zo'n 100 kamerleden ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |