abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220055349
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2026 08:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze gaan er in die wargame, lees de tekst goed, al vanuit dat de NAVO daar voor al op zijn gat ligt en de Amerikaanse generaals die nu de operationele leiding hebben al weg zijn. Onzinnige aanname, er wijst niets op dat dat gaat gebeuren.

Het wordt ook onrealistisch genoemd in je eigen artikel:
[..]
- Dit zeg je 4 dagen voordat nieuws naar buiten komt dat de VS haar terug gaat trekken van twee grote NAVO commando posten, Norfolk en Napels (bron: 1)
- Dit zeg je 8 dagen voor een nieuwe Munich Security Conference, je weet wel daar waar JD Vance nog maar een jaar geleden zo'n gezellige speech hield over hoe we bedreigt werden door omvolking en woke en dat Europa meer initiatief moest nemen in haar eigen verdediging.. Een heel hoofdstuk van de Munich Security Report is gewijd aan de band tussen EU en VS (bron: 1). Dit is de conclussie:
quote:
The US approach to European security is now perceived as volatile, oscillating between reassurance, conditionality, and coercion. Facing shifting signals from Washington, European nations are striving to keep the US engaged while preparing for greater autonomy.
- Dit zeg je twee weken nadat Trump zei dat Europese troepen de frontlinie's meden in Afghanistan (bron: 1)
- Dit zeg je drie weken nadat Trump zei dat hij Groenland desnoods met geweld over zou nemen (bron: 1).
- Dit zeg je een maand na de nieuwe veiligheidsstrategie waarbij gezegt word dat Europa voor zijn verdediging meer opzichzelf aangewezen is en de VS actief de Europese Patriotische Partijen gaat steunen (bron: 1).

En volgens mij kunnen we nog wel even doorgaan. Ja de NAVO bestaat, maar een President als Trump maakt het wel duidelijker hoe volatiel deze relatie is. Mocht je het idee hebben dat dit niet beleefd wordt in Europa, dan moet je misschien even kijken naar hoe de Europese leiders reageerden op Davos en de speech van Rutte in het Europees Parlement. Is er echt sprake van een gezonde bondgenootschap wanneer Macron spreekt over "op als een aanmoediging voor Europa om sterker en autonomer op te treden, waaronder met maatregelen als tarief-“bazooka” om economische druk terug te geven.", wanneer Merz zegt dat "Europa echt moet investeren in zijn eigen capaciteit om zichzelf te verdedigen, en niet alleen moet rekenen op externe bescherming, maar dat dit niet betekent het opgeven van de NAVO of partnerschap met de VS" terwijl Meloni spreekt over een "constructieve dialoog en het behouden van de trans-Atlantische band".

Als laatste wil ik nog even opwerpen dat als je ziet hoe nietsontziend Amerika is met betrekking tot bijvoorbeeld USaid (wat volgens onderzoek leidt tot 9,4 miljoen voorkombare doden per 2030) (bron: 1), het stoppen met de beveiliging van politieke tegenstanders als Harris, Biden en Bolton (bron: 1) en het hele ICE programma.

Een bondgenootschap dat alleen standhoudt zolang één partij het nuttig vindt, is geen alliantie maar een tijdelijke overeenkomst. Europa lijkt dat inmiddels te begrijpen.
pi_220055400
quote:
88s.gif Op maandag 9 februari 2026 14:11 schreef sp3c het volgende:
Tegen de tijd dat je je af moet vragen waarom sta je voor een voldongen feit dan kun je je beter druk maken over wanneer want op tijd opschalen gaat je dan niet meer lukken dat zou een les moeten zijn die we in mei 1940 geleerd zouden moeten hebben

Si vis pacum, para bellum

Nederland betaald 7,5 miljard aan de EU, begin daar maar eens te bezuinigen
Het schrappen van ondoelmatige belastingvoordelen scheelt jaarlijks ¤ 35 miljard, dat lijkt mij een betere keuze dan in deze GEO politiek spannende tijden proberen je belangrijkste bondgenootschap af te breken.
  Moderator dinsdag 10 februari 2026 @ 13:19:18 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220055884
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 12:42 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het schrappen van ondoelmatige belastingvoordelen scheelt jaarlijks ¤ 35 miljard, dat lijkt mij een betere keuze dan in deze GEO politiek spannende tijden proberen je belangrijkste bondgenootschap af te breken.
Afbreken en bezuinigen zijn niet hetzelfde

En nogmaals het punt was dat er meerdere plekken zijn om geld te halen dan de zorg
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 13:48:03 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220056183
quote:
88s.gif Op maandag 9 februari 2026 16:33 schreef sp3c het volgende:

EU is een voorbeeld waarop bezuinigd kan worden
De EU is nou juist belangrijk tijdens geopolitieke onzekerheid.
  Moderator dinsdag 10 februari 2026 @ 14:45:40 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220056644
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 13:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De EU is nou juist belangrijk tijdens geopolitieke onzekerheid.
Kunnen ze nog wel bezuinigen
  dinsdag 10 februari 2026 @ 14:48:48 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220056676
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 14:45 schreef sp3c het volgende:

[..]
Kunnen ze nog wel bezuinigen
Waarop wil je dat doen?
  Moderator dinsdag 10 februari 2026 @ 14:49:19 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220056681
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 14:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waarop wil je dat doen?
Geloof niet dat dit de plek is voor die discussie
pi_220094101
quote:
Herbewapening
„Voorbeeldige bondgenoten” als Polen en Finland kunnen bovendien rekenen op een streepje voor, zei Colby vrijdag in een interview met denktank ECFR. En dat geldt ook voor landen die tot inkeer zijn gekomen en zich snel herbewapenen, zoals Duitsland.
Ik denk dat het tekenend is dat ie niet de Baltische Staten noemt. Zij geven altijd al het meeste uit aan defensie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')