abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 12 november 2025 @ 14:02:08 #276
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219251188
vooralsnog gaat het om 2500 mariniers toch?

dat zou ik nog niet direct volle oorlogssterkte willen noemen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219251217
quote:
88s.gif Op woensdag 12 november 2025 14:02 schreef sp3c het volgende:
vooralsnog gaat het om 2500 mariniers toch?

dat zou ik nog niet direct volle oorlogssterkte willen noemen
Hier een stuk over de troepenverplaatsing in de Caraïben door Amerikanen.

Mijn vraag is vooral of de Amerikanen gebruik willen gaan maken van marinebasis Parera bij militaire acties. Die vraag lijkt mij meer dan logisch, gezien de huidige ontwikkelingen. Er zullen dan keuzes gemaakt moeten worden.
  Moderator woensdag 12 november 2025 @ 14:50:48 #278
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219251404
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2025 14:11 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Hier een stuk over de troepenverplaatsing in de Caraïben door Amerikanen.

Mijn vraag is vooral of de Amerikanen gebruik willen gaan maken van marinebasis Parera bij militaire acties. Die vraag lijkt mij meer dan logisch, gezien de huidige ontwikkelingen. Er zullen dan keuzes gemaakt moeten worden.
lijkt me onwaarschijnlijk zo dichtbij het vasteland, misschien als ze echt troepen gaan landen maar daar lijkt het nu niet op
pi_219252535
quote:
88s.gif Op woensdag 12 november 2025 14:50 schreef sp3c het volgende:

[..]
lijkt me onwaarschijnlijk zo dichtbij het vasteland, misschien als ze echt troepen gaan landen maar daar lijkt het nu niet op
We gaan het zien. Een volkomen verlaten basis op Puerto Rico, die in mum van tijd opgeknapt is en bemand wordt. Het grootste vliegdekschip van de wereld met 10.000 man die van de Adriatische Zee naar de Caraïben vaart. Het is niet niks.

De Venezolaanse overheid lijkt zich i.i.g. voor te bereiden op een guerilla-oorlog op het vaste land. Misschien een irreële angst, maar het is blijkbaar wel aanwezig. Daarnaast heeft Trump al onverholen gepocht over de aanwezigheid van de CIA in Venezuela. Dit gaat blijkbaar tot aan het omkopen van de piloot van Maduro aan toe.

Daarnaast is het ook duidelijk dat er met flinterdun bewijs bootjes worden afgeknald. Welke risico's geeft dit voor de lokale visserij, en andere burgers die gebruik maken van het water? Niet voor niks dat de burgers daar met vragen zitten aan de politiek. Idem dito voor de Fransen en Britse eilandjes in de regio.

Die geopolitieke spanningen zijn er dus sowieso en nemen in rap tempo toe. Ook zonder de Amerikaanse aanwezigheid op de Nederlandse marinebasis zijn dit ontwikkelingen waar de Nederlandse Antillen mee te maken hebben. En is dit het geopolitieke speelveld waar op een gegeven moment wel stelling dient te worden genomen.

Ik constateer in ieder geval dat Nederland momenteel de boterzachte diplomatie prefereert. Het VK neemt op dit moment veel harder stelling tegen de VS. De aanvallen op de drugsboten worden als illegaal gekwalificeerd, en de inlichtingen zijn helemaal opgeschort voor die regio.
  dinsdag 18 november 2025 @ 09:00:14 #280
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219289767
Ze vergeet onze onderzeese kabels. De NAVO is vooral goed in praatjes.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 18 november 2025 @ 09:26:48 #281
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219290119
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 09:00 schreef Perrin het volgende:
Ze vergeet onze onderzeese kabels. De NAVO is vooral goed in praatjes.

[ x ]
Wat heeft dat met de NAVO te maken? Dit is de slappe piemeltjes van de nationale politici en hun decennia lange populisme op defensie te bezuinigen.
Maar ga vooral door Putintrollen te promoten
  dinsdag 18 november 2025 @ 09:32:31 #282
38496 Perrin
pi_219290153
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2025 09:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat heeft dat met de NAVO te maken? Dit is de slappe piemeltjes van de nationale politici en hun decennia lange populisme op defensie te bezuinigen.

Ze is allesbehalve een Poetintrol.

Het idee van de NAVO was dat het ten eerste afschrikwekkend zou werken en ten tweede dat landen zichzelf en elkaar zouden verdedigen tegen Russische aanvallen.

Ondertussen stellen Rusland en China zich agressiever en agressiever op en de sabotage wordt steeds openlijker.

Oekraïne wordt vermorzeld en we doen zo veel mogelijk of onze neus bloedt.

De NAVO als organisatie en de NAVO-landen individueel zitten bibberend onder tafel en hopen dat het vanzelf voorbijgaat.
  dinsdag 18 november 2025 @ 09:35:53 #283
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219290168
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2025 09:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het idee van de NAVO was dat het ten eerste afschrikwekkend zou werken en ten tweede dat landen zichzelf en elkaar zouden verdedigen tegen Russische aanvallen.

Ondertussen stellen Rusland en China zich agressiever en agressiever op en de sabotage wordt steeds openlijker.

De NAVO als organisatie en de NAVO-landen individueel zitten bibberend onder tafel en hopen dat het vanzelf voorbijgaat.
Zoals ik zei, de slappe piemeltjes van nationale politiek en het decennia lang bezuinigen op defensie.
pi_219290433
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2025 09:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Oekraïne is geen NAVO. Sudan is veel meer 'vermorzeld' en daar grijpt de NAVO ook niet in, Boko Haram heeft een steeds groter stuk van Nigeria en daar grijpt de NAVO ook niet in. India en Pakistan hebben om de haverklap oorlog en de NAVO grijpt daar ook niet in. Om de simpele reden dat het allemaal geen NAVO landen zijn. Waarom zou de NAVO bij dit ene land dan wel moeten ingrijpen? De NAVO is geen wereldpolitie, de NAVO is een pact van bescherming van een beperkt aantal landen. Als je qua wereldpolitie ergens naar wil kijken, moet je bij de VN zijn. Die hebben hier een rol, de NAVO niet.

De Oekraïne-oorlog hoort gewoon net zo min in een NAVO topic als dd Israël-oorlog, de diverse oorlogen in Afrika, de oorlogen tussen India en Pakistan of de al decennia voort slepende oorlog tussen de beide Korea's.

En die zogenaamde sabotage? De laatste grote sabotage-actie kwam van Oekraïne, zo eerlijk moet je zijn. Rusland wil vast heel veel, maar het lukt ze gewoon niet. Of waarschijnlijk: ze durven niet, omdat de NAVO vele malen sterker en daadkrachtiger is dan jij zegt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 23 november 2025 @ 18:21:44 #285
38496 Perrin
pi_219327936

quote:
Strategische 'stilte' bij NAVO na opblazen Poolse spoor

Ook op het hoofdkantoor van de NAVO zien ze het opblazen van het Poolse spoor als een nieuwe stap op de escalatieladder. Maar behoefte om daar al te openlijk over te praten is er niet.
Een veiligheidsorganisatie die bibberend onder tafel ligt in de hoop dat niemand vraagt om daadwerkelijk de veiligheid te waarborgen.

Als Poetin de Baltische staten binnenvalt, zal er dan ook 'strategische stilte' klinken?
  dinsdag 25 november 2025 @ 18:04:47 #286
38496 Perrin
pi_219342347
Anders Fogh Rasmussen is wel een van de weinigen die het durft te opperen.

twitter
  vrijdag 28 november 2025 @ 23:51:59 #287
38496 Perrin
pi_219367911
De NAVO is zo onbelangrijk en nutteloos voor Trump en zijn minions dat ze een onderknuppel naar de tweejaarlijkse meeting sturen.

twitter
  Moderator zaterdag 29 november 2025 @ 07:16:07 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219368510
jeetje
  dinsdag 2 december 2025 @ 19:29:02 #289
38496 Perrin
pi_219396385
De NAVO is mors- en morsdood.

twitter
  vrijdag 5 december 2025 @ 21:59:23 #290
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219420698
Trump lays bare his contempt for Europe in blistering new national security plan

Uiteraard geen onvertogen woord over Rusland.
Speciaal voor iedereen die nog dacht dat de woorden van Vance in februari wel meevielen, of slechts het beeld van één man betroffen.
  vrijdag 5 december 2025 @ 23:32:45 #291
38496 Perrin
pi_219421132
De VS dringt er bij Europa op aan om uiterlijk 2027 het merendeel van de NAVO-defensie op zich te nemen, van inlichtingen tot raketsystemen.

Als die omschakeling uitblijft, dreigt Washington zich terug te trekken uit belangrijke NAVO-planningsprocessen.

quote:
Exclusive: US sets 2027 deadline for Europe-led NATO defense, officials say

WASHINGTON, Dec 5 (Reuters) - The United States wants Europe to take over the majority of NATO's conventional defense capabilities, from intelligence to missiles, by 2027, Pentagon officials told diplomats in Washington this week, a tight deadline that struck some European officials as unrealistic.

The message, recounted by five sources familiar with the discussion, including a U.S. official, was conveyed at a meeting in Washington this week of Pentagon staff overseeing NATO policy and several European delegations.

The shifting of this burden from the U.S. to European members of the North Atlantic Treaty Organization would dramatically change how the United States, a founding member of the post-war alliance, works with its most important military partners.

In the meeting, Pentagon officials indicated that Washington was not yet satisfied with the strides Europe has made to boost its defense capabilities since Russia's expanded invasion of Ukraine in 2022.

The U.S. officials told their counterparts that if Europe does not meet the 2027 deadline, the U.S. may stop participating in some NATO defense coordination mechanisms, said the sources, who requested anonymity to discuss private conversations.
  vrijdag 5 december 2025 @ 23:38:44 #292
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219421151
Geen zorgen luitjes. Onze onbevooroordeelde juichaapjesmedia heeft het vizier scherp

"Redt de NAVO"

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 21% gewijzigd door Klopkoek op 05-12-2025 23:45:15 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 5 december 2025 @ 23:40:34 #293
38496 Perrin
pi_219421158
quote:
9s.gif Op vrijdag 5 december 2025 23:38 schreef Klopkoek het volgende:
Geen zorgen luitjes. Onze onbevooroordeelde juichaapjesmedia heeft het vizier scherp

[ afbeelding ]

"Redt de NAVO"
Door schaamteloos onder het bureau van Trump te kruipen zeker.

Het enige wat hij deed is zichzelf, de NAVO, en ons allemaal vernederen en Trump legitimeren met zijn onderdanige gekruip en gelik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')