We kunnen ook de sharia invoeren om vrouwen te beschermen zoals geopperd werd.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik ga het topic ontvolgen. Wat een ontzettend slecht gesprek met slechte argumenten. Er wordt niet gelezen, niet geluisterd. Er is ook geen enkele ruimte om er eens anders naar te kijken.
Als er zoveel vrouwen zijn die aangeven hoe het ervaren wordt, hoe victim blaming wordt gezien en ervaren, hoe er wordt gewaarschuwd, hoe meisjes vanaf jonge leeftijd mee krijgen dat ze voorzichtig moeten zijn, etc. etc. etc. en het enige dat terugkomt is "toch moeten we vrouwen achteraf nog een keer waarschuwen als er iets naars gebeurd is", dan houdt het wel een beetje op voor mij.
Ja, want als een vrouw dan verkracht wordt kan ze de schuld die ze daaraan heeft afkopen door met haar verkrachter te trouwen, is het probleem ook opgelost natuurlijk.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:38 schreef capricia het volgende:
[..]
We kunnen ook de sharia invoeren om vrouwen te beschermen zoals geopperd werd.
Kudos voor het proberen. Je weet maar nooit of er iemand meeleest die wordt beïnvloed.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik ga het topic ontvolgen. Wat een ontzettend slecht gesprek met slechte argumenten. Er wordt niet gelezen, niet geluisterd. Er is ook geen enkele ruimte om er eens anders naar te kijken.
Als er zoveel vrouwen zijn die aangeven hoe het ervaren wordt, hoe victim blaming wordt gezien en ervaren, hoe er wordt gewaarschuwd, hoe meisjes vanaf jonge leeftijd mee krijgen dat ze voorzichtig moeten zijn, etc. etc. etc. en het enige dat terugkomt is "toch moeten we vrouwen achteraf nog een keer waarschuwen als er iets naars gebeurd is", dan houdt het wel een beetje op voor mij.
Nee hoor. Maar totaal niks kunnen bespreken op een anoniem forum omdat je anders aan het victim blamen bent klinkt ook niet als een geweldige oplossing voor een discussie forum.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:35 schreef miss_sly het volgende:
Dan kunnen ze alleen nog thuis worden onderdrukt en misbruikt. Vooruitgang.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:38 schreef capricia het volgende:
[..]
We kunnen ook de sharia invoeren om vrouwen te beschermen zoals geopperd werd.
Dit zegt letterlijk niemand. Echt niemand. Het is niet minder belangrijk en het gebeurt wel degelijk. En daar is veel te weinig aandacht voor, en ruimte om het te vertellen. Zie ook het ervaringsverhaal van @Cupfighter, die zich wederom kwetsbaar durft op te stellen. Waar je overigens zelf helemaal niet op reageert.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:33 schreef Danny het volgende:
[..]
o ja, als het om mannen gaat is het allemaal een stuk minder belangrijk. Da's waar ook. Was ik even vergeten.
Het gaat me aan het hart. Ik ken teveel vrouwen die nare ervaringen hebben. En ik ken ook een aantal jongens (nog jong nu) die erg nare ervaringen hebben. En ik zou zo graag zien dat de komende generatie er veel minder mee geconfronteerd wordt. Dat mijn dochter in een veiliger wereld opgroeit. Daarom maak ik me er druk over en probeer ik over het voetlicht te brengen hoe er anders naar gekeken kan worden.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:48 schreef over_hedge het volgende:
En als laatste. Dan vind ik het ook wel weer mooi geweest voor vandaag.
Ik heb van alle 2 de kanten prima uitleggen gezien waarom mensen vinden wat ze vinden.
Goede uitleg van miss sly in het vorige topic. En paar goede punten hoe ik er nog niet naar gekeken had.
Maar ook prima uitleg van mannen die zo hun mening er over hebben.
En dan nog een klein groepje debielen die echt niet normaal kunnen reageren.
Maar mocht je doel geweest zijn om mensen meer te informeren. Dan heeft het topic best nut gehad
Plus dat er 30 keer "Een stad in Frankrijk" gepost wordt als jongens van 15/16 door hun lerares misbruikt zijn.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit zegt letterlijk niemand. Echt niemand. Het is niet minder belangrijk en het gebeurt wel degelijk. En daar is veel te weinig aandacht voor, en ruimte om het te vertellen. Zie ook het ervaringsverhaal van @:Cupfighter, die zich wederom kwetsbaar durft op te stellen. Waar je overigens zelf helemaal niet op reageert.
Er is ook voor mannen te weinig ruimte, en vaak is daar nog veel meer victim blaming, omdat zij geacht worden sterk(er) te zijn, zowel fysiek als emotioneel en dus is het nog meer hun eigen schuld als het ze wel overkomt. Daar moet heel hard wat aan gedaan worden. Ook dan is victim blaming echt geen goed idee.
Toen je 12 was, was je nog zo jong. Dat is echt een heel nare ervaring voor zo'n jonge jongen.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:49 schreef Cupfighter het volgende:
Ik heb geen aangifte gedaan toen ik 12 was, ik heb het diep weggestopt toen, pas vele jaren later toen ik psychische problemen kreeg kwam het voor de dag, ook dat mijn ex vriendin me verkracht heeft heb ik niet gemeld, ga als man maar eens aangifte doen dat je verkracht ben door iemand die 30 jaar jonger en bloedmooi is.
Het gebeurd dus ook als je man bent alleen natuurlijk veel minder dan bij vrouwen
Waarschuwen is goed
Victim blaming is fout
Dank je welquote:Op maandag 17 juni 2024 15:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toen je 12 was, was je nog zo jong. Dat is echt een heel nare ervaring voor zo'n jonge jongen.
Ik kan me goed voorstellen dat je over de verkrachting door je vriendin ook niet echt open durft te zijn. De te verwachten reacties kun je gewoon uittekenen, en daar zit je niet op te wachten.
Bedankt voor het delen.
Erg heftig, sterkte.quote:
Je verplaatst de doelpalen enorm. Het ging niet over mannen, het ging over vrouwen. Daarom is er niet over mannen gesproken. Niemand heeft ook maar gehint dat het mannen niet overkomt of dat het voor mannen niet erg zou zijn. En de meeste mensen die verkrachting of seksueel misbruik van mannen wegwuiven zijn mannen.quote:
quote:Op maandag 17 juni 2024 14:59 schreef miss_sly het volgende:
Er is ook voor mannen te weinig ruimte, en vaak is daar nog veel meer victim blaming, omdat zij geacht worden sterk(er) te zijn, zowel fysiek als emotioneel en dus is het nog meer hun eigen schuld als het ze wel overkomt. Daar moet heel hard wat aan gedaan worden. Ook dan is victim blaming echt geen goed idee.
Dat is het erge, dat je je ervoor schaamt. En er dus niet over durft te praten en geen hulp ervoor kunt zoeken.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:06 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dank je wel
Ik schaam me nog enorm dat ik verkracht ben door mijn ex vriendin, irl weet dit ook alleen naaste familie
Dit topic zou sowieso niet over mannen of vrouwen moeten gaan. Maar over het woord victim blaming.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:07 schreef miss_sly het volgende:
Je verplaatst de doelpalen enorm. Het ging niet over mannen, het ging over vrouwen
Had je een kort rokje aan? Fietste je alleen? Was het in het donker? Heb je geknipoogd?quote:Op maandag 17 juni 2024 15:09 schreef Danny het volgende:
maar wat maakt jullie mening als vrouw over vermeend victim blaming 'belangrijker' dan de mening van een mannelijk slachtoffer die er anders over denkt? Waarom hebben jullie het 'goed' en de slachtoffers die er anders tegenaan kijken 'fout'? En wordt daar meteen ook nogal neerbuigend over gedaan?
Vind jij het oké als wij nu aan je gaan vragen of je achteraf vindt dat je het had kunnen voorkomen? Of je iets had kunnen doen om te ontsnappen? Of je niet beter had kunnen opletten?quote:Op maandag 17 juni 2024 15:09 schreef Danny het volgende:
maar wat maakt jullie mening als vrouw over vermeend victim blaming 'belangrijker' dan de mening van een mannelijk slachtoffer die er anders over denkt? Waarom hebben jullie het 'goed' en de slachtoffers die er anders tegenaan kijken 'fout'? En wordt daar meteen ook nogal neerbuigend over gedaan?
Het is geen wedstrijdje en het gaat niet primair over goed of fout. Laat ik het bij mezelf houden: als ik hier op het forum post, dan stel ik het op prijs als de ander naar me luistert en mijn ervaringen en argumenten in overweging neemt. Door een redelijk consistente groep users is dat op geen enkel moment gebeurd, is er niet geluisterd maar wel steeds geoordeeld. Ervaringen van vrouwen zijn niet serieus genomen. En in al die jaren is er op een verschrikkelijke manier over vermeende slachtoffers gesproken en is daar niet op gemodereerd.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:09 schreef Danny het volgende:
maar wat maakt jullie mening als vrouw over vermeend victim blaming 'belangrijker' dan de mening van een mannelijk slachtoffer die er anders over denkt? Waarom hebben jullie het 'goed' en de slachtoffers die er anders tegenaan kijken 'fout'?
Dat ben ik op zich met je eens, maar omdat het voortkwam uit het topic over AliB en de insteek in de OP ook gericht was op vrouwen, is daar meer de nadruk op gelegd. Maar je hebt gelijk. Geslacht doet er niet toe, hoe er met slachtoffers m/v wordt omgegaan en of dat victim blaming is wel.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:14 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dit topic zou sowieso niet over mannen of vrouwen moeten gaan. Maar over het woord victim blaming.
Of nouja dat is waar de OP over gaat.
Verdraai mijn woorden niet aub.quote:Op maandag 17 juni 2024 13:26 schreef ToT het volgende:
De sharia invoeren om vrouwen te beschermen?![]()
Godskolere zeg!
ff die post een beetje door zitten lezen, maar die is gewoon te bizar om op in te gaan, met name dat stukje van dat bij een verkrachting beiden fout zouden zijn!
Mja, ik ben 55 en ik zou er ook niet vanuit gaan dat samen een film kijken eigenlijk betekent dat hij vraagt of er een volgende stap gezet kan worden. Ik ben dan ook grenzeloos naief, denk ik.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Enkel de titel gelezen.
Victim blaming of waarschuwen voor de echte wereld...
Zeker op discussie fora zoals deze hebben veel mensen het over vooraf ipv over achteraf.
Zo waren we laats binnen een groepje die elkaar goed kent. Leeftijd vanaf begin 20 tot over de 50tig.
1 van de jongere dames legt iets voor. Een jongen waarmee ze goed en date gericht contact mee had stelde voor samen thuis een film te kijken om elkaar beter te leren kennen.
De jongedame in kwestie is wat naïef, dus ze zei hoe kunnen we elkaar beter leren kennen tijdens een film? Want dan kijken we film.
Bijkans iedereen knipperde even met de ogen.
En we hebben gezegd dat deze jongen op een fatsoenlijke manier vroeg of er misschien een mogelijkheid tot 'meer' in zou zitten. Dat ze dit zich wel zou realiseren?
Dat de vraag om thuis, met elkaar alleen op de bank, betekende dat hij vroeg of er een mogelijkheid was tot een move, een volgende stap...
Dat als ze ja zou zeggen het zou betekenen dat ze ok zou zijn om te kijken of er meer in zou zitten.
Nee is dan ook een antwoord en daar ligt de grens. Maar als je ja zegt zeg je je mag het proberen. Dat kan ja of nee zijn, naar een poging is dan geen grensoverschrijdend gedrag, mits de nee geaccepteerd wordt
Dergelijke vragen zouden meer dan welkom zijn geweest. Nu kon ik pas op latere leeftijd bedenken hoe ik dingen anders zou kunnen hebben aangepakt om haar niet de kans te hebben gegeven, nadat het meerdere keren is voorgekomen. En nee, ze had het niet mogen doen, maar deed het toch omdat ik onvoldoende was voorgelicht. Er is nooit iets mis met advies over hoe je jezelf veiliger kunt houden. Dat is een fundamenteel verschil in jouw en mijn mening en dermate fundamenteel dat we elkaar nooit zullen overtuigen.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:14 schreef Leandra het volgende:
Had je een kort rokje aan? Fietste je alleen? Was het in het donker? Heb je geknipoogd?
Ik ga er vanuit dat al die zaken niet voor je gelden, als jou die vragen gesteld worden, of zelfs min of meer verwijtend verteld wordt dat je dan maar had moeten zorgen dat je niet alleen met haar was, hoe zou dat dan overkomen?
jup. als ik dat NIET zou vinden zou ik aan jou kant van de discussie staan. Maar je geeft geen antwoord op de vraag. Wat maakt JOUW mening hierover belangrijker dan de mijne. Waarom heb jij het 'goed' en ik het 'fout'? En is er een goed of fout of is het subjectief?quote:Op maandag 17 juni 2024 15:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vind jij het oké als wij nu aan je gaan vragen of je achteraf vindt dat je het had kunnen voorkomen? Of je iets had kunnen doen om te ontsnappen? Of je niet beter had kunnen opletten?
ik ben er inmiddels ruimschoots overheen hoor, en ik heb het vrouwen nooit kwalijk genomen. Maar het verklaart wellicht een beetje waarom ik regelmatig ageer als bij discussies over misbruik meteen de man in de daderrol en de vrouw in de slachtofferrol wordt gezet. ALLES moet tegenwoordig genderneutraal, zodra er een vrouw negatief wordt bejegend is het misogyn gedrag, maar bij dit soort dingen is het opeens prima als we 'veel mannen' wegzetten als misbruikers, onderdrukkers, mishandelaars etc. Hou dat dan ook genderneutraal en spreek dan ook gewoon over daders van verkrachting en slachtoffers van verkrachting, zonder de een in de slachtofferrol en de ander in de daderrol te schoppen.quote:Het zijn overigens geen vragen die bij mij opkomen. Bij mij komt alleen een gevoel van medeleven op, en afschuw dat je dat als jonge man hebt ervaren. Dat je daar nooit over hebt kunnen praten, en hoe pijnlijk dat is. Ik hoef ook helemaal niet te weten wat er is gebeurd, ik vind het gewoon ontzettend rot en verdrietig.
de wet denkt daar anders over. er moet vooraf toestemming zijn gegeven. Zomaar je arm om iemand heen slaan om 'te peilen of er meer in zit' is seksueel grensoverschrijdend gedrag. En ja, dat is volkomen absurd.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mja, ik ben 55 en ik zou er ook niet vanuit gaan dat samen een film kijken eigenlijk betekent dat hij vraagt of er een volgende stap gezet kan worden. Ik ben dan ook grenzeloos naief, denk ik.
Echter, als hij een move zou maken, ik niet wil, en hij accepteert dat zonder gedoe, is er wat mij betreft ook geen probleem. Tenzij die move eruit bestaat dat hij mij de kleren van het lijf rukt ofzo. Een voorzichtige move om te kijken of er meer in zit, is ook geen grensoverschrijdend gedrag.
het equivalent van vroeger 'wil je mijn verzameling plakplaatjes zien?' of 'zullen we achter de schuur brommers kieken?'quote:Op maandag 17 juni 2024 15:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Enkel de titel gelezen.
Zeker op discussie fora zoals deze hebben veel mensen het over vooraf ipv over achteraf.
Zo waren we laats binnen een groepje die elkaar goed kent. Leeftijd vanaf begin 20 tot over de 50tig.
1 van de jongere dames legt iets voor. Een jongen waarmee ze goed en date gericht contact mee had stelde voor samen thuis een film te kijken om elkaar beter te leren kennen.
De jongedame in kwestie is wat naïef, dus ze zei hoe kunnen we elkaar beter leren kennen tijdens een film? Want dan kijken we film.
En we hebben gezegd dat deze jongen op een fatsoenlijke manier vroeg of er misschien een mogelijkheid tot 'meer' in zou zitten. Dat ze dit zich wel zou realiseren?
Dat de vraag om thuis, met elkaar alleen op de bank, betekende dat hij vroeg of er een mogelijkheid was tot een move, een volgende stap...
Dat als ze ja zou zeggen het zou betekenen dat ze ok zou zijn om te kijken of er meer in zou zitten.
Nee is dan ook een antwoord en daar ligt de grens. Maar als je ja zegt zeg je je mag het proberen. Dat kan ja of nee zijn, naar een poging is dan geen grensoverschrijdend gedrag, mits de nee geaccepteerd wordt
Excuses als ik dingen verkeerd heb getypt, ik probeer het ook allemaal maar goed te doen en te begrijpen. Als vader van kinderen die uitgaan ontdekt hebben valt het me ook niet allemaal mee wat te doen en wat niet te doen en wat te zeggen en wat niet te zeggen.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:01 schreef Danny het volgende:
-- laat ook maar, ben er ook wel klaar mee. ik blijf gewoon de vragen stellen die niemand wil horen en en adviezen geven die als victim blaming worden gezien. that's it.
Wat wil je hiermee nu zeggen? Dat als ze op de bank zitten en hij maakt een move en zij wijst dat af dat ze verkracht mag worden? Of dat je denkt dat deze jongen hier verketterd zou worden als hij een move maakt, terwijl zij dat door haar naïviteit niet verwachtte? Zolang zijn ‘move’ niet meteen z’n broek laten zakken en zijn pik tegen haar aan swaffelen is, of haar klem zetten en zomaar zijn tong in haar mond stoppen zonder “voorspel”, valt dat genoeg mee. In zo’n situatie bouw je dat toch gewoon op. Dus knus naast elkaar zitten, handjes vasthouden, hand om haar schouder, misschien een beetje verdwalen met je hand, elkaar even aankijken en dan voorzichtig kussen, als dat goed ontvangen wordt een tongetje erbij… Als je van jezelf weet dat je een bord voor je kop hebt en niet goed signalen op kan pikken, kan je ook nog bij elk van deze stappen eens vragen: “Is dit oké?” of “vind je dit lekker?” En tada, een leuke avond zonder verkrachting.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Enkel de titel gelezen.
Heb je de OP gelezen? Dat is de start van het topic en daarin gaat het (voornamelijk) over vrouwen en meisjes. Het topic komt voort uit het AliB topic waar het zeker over vrouwen ging, namelijk de vrouwen die mogeijlk slachtoffer zijn van AliB en het commentaar op hun acties en reacties. Verder is er vaak over dader en slachtoffer gesproken in dit topic. Maar vaker over vrouwen en meisjes, dat klopt. Omdat zij wel vaker slachtoffer zijn van seksueel geweld, omdat er expliciet wordt gesproken over korte rokjes, laat alleen op straat, etc. Maar er is ook al een aantal keren gezegd dat het ook mannen kan treffen. En dat dat ook net zo vreselijk is. Ik laat me echt niet aanpraten dat ik het van mannen minder belangrijk of erg zou vinden. Als je mijn posts echt zou lezen, zou je ook weten dat ik dat nooit heb gezegd of geimpliceerd. Nogmaals: je verzet de doelpalen.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:26 schreef Danny het volgende:
[..]
Dergelijke vragen zouden meer dan welkom zijn geweest. Nu kon ik pas op latere leeftijd bedenken hoe ik dingen anders zou kunnen hebben aangepakt om haar niet de kans te hebben gegeven, nadat het meerdere keren is voorgekomen. En nee, ze had het niet mogen doen, maar deed het toch omdat ik onvoldoende was voorgelicht. Er is nooit iets mis met advies over hoe je jezelf veiliger kunt houden. Dat is een fundamenteel verschil in jouw en mijn mening en dermate fundamenteel dat we elkaar nooit zullen overtuigen.
[..]
jup. als ik dat NIET zou vinden zou ik aan jou kant van de discussie staan. Maar je geeft geen antwoord op de vraag. Wat maakt JOUW mening hierover belangrijker dan de mijne. Waarom heb jij het 'goed' en ik het 'fout'? En is er een goed of fout of is het subjectief?
[..]
ik ben er inmiddels ruimschoots overheen hoor, en ik heb het vrouwen nooit kwalijk genomen. Maar het verklaart wellicht een beetje waarom ik regelmatig ageer als bij discussies over misbruik meteen de man in de daderrol en de vrouw in de slachtofferrol wordt gezet. ALLES moet tegenwoordig genderneutraal, zodra er een vrouw negatief wordt bejegend is het misogyn gedrag, maar bij dit soort dingen is het opeens prima als we 'veel mannen' wegzetten als misbruikers, onderdrukkers, mishandelaars etc. Hou dat dan ook genderneutraal en spreek dan ook gewoon over daders van verkrachting en slachtoffers van verkrachting, zonder de een in de slachtofferrol en de ander in de daderrol te schoppen.
Als iemand aan mij vraagt heb je genoeg gedaan om de verkrachting door je ex te voorkomen moet ik nee zeggen, maar in dit geval ga je uit van vertrouwen,quote:Op maandag 17 juni 2024 15:26 schreef Danny het volgende:
[..]
Dergelijke vragen zouden meer dan welkom zijn geweest. Nu kon ik pas op latere leeftijd bedenken hoe ik dingen anders zou kunnen hebben aangepakt om haar niet de kans te hebben gegeven, nadat het meerdere keren is voorgekomen. En nee, ze had het niet mogen doen, maar deed het toch omdat ik onvoldoende was voorgelicht. Er is nooit iets mis met advies over hoe je jezelf veiliger kunt houden. Dat is een fundamenteel verschil in jouw en mijn mening en dermate fundamenteel dat we elkaar nooit zullen overtuigen.
[..]
jup. als ik dat NIET zou vinden zou ik aan jou kant van de discussie staan. Maar je geeft geen antwoord op de vraag. Wat maakt JOUW mening hierover belangrijker dan de mijne. Waarom heb jij het 'goed' en ik het 'fout'? En is er een goed of fout of is het subjectief?
[..]
ik ben er inmiddels ruimschoots overheen hoor, en ik heb het vrouwen nooit kwalijk genomen. Maar het verklaart wellicht een beetje waarom ik regelmatig ageer als bij discussies over misbruik meteen de man in de daderrol en de vrouw in de slachtofferrol wordt gezet. ALLES moet tegenwoordig genderneutraal, zodra er een vrouw negatief wordt bejegend is het misogyn gedrag, maar bij dit soort dingen is het opeens prima als we 'veel mannen' wegzetten als misbruikers, onderdrukkers, mishandelaars etc. Hou dat dan ook genderneutraal en spreek dan ook gewoon over daders van verkrachting en slachtoffers van verkrachting, zonder de een in de slachtofferrol en de ander in de daderrol te schoppen.
Ik zou graag de wettekst zien waarin staat dat een arm om iemand heenslaan seksueel grensoverschrijdend gedrag is.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:27 schreef Danny het volgende:
[..]
de wet denkt daar anders over. er moet vooraf toestemming zijn gegeven. Zomaar je arm om iemand heen slaan om 'te peilen of er meer in zit' is seksueel grensoverschrijdend gedrag. En ja, dat is volkomen absurd.
waarom zou je het niet mogen zeggen?quote:Op maandag 17 juni 2024 12:21 schreef Danny het volgende:
Dat naïef ben ik het wel mee eens bij sommigen. Als je 's nachts naar een rapper's flat gaat denkende dat hij je carriëre gaat helpen zonder dat hij een tegenprestatie verwacht ben je naïef. Maar waarschijnlijk kunnen ze er weinig aan doen omdat niemand ze mag zeggen dat zoiets onverstandig is omdat dat 'victim blaming' is.
heel fijn. dan mag ik dus de mening hebben dat victim blaming bestaat uit 'eigen schuld' en niet uit 'als je s nachts naar het appartement van een rapper gaat kun je bedenken dat dat mogelijk gevaarlijk is' en dat ik van mening mag zijn dat je met het eerste zeg 'je bent verkracht door eigen toedoen' en met het tweede zeg 'kut zeg, ik wil niet dat dat je ooit nog een keer gebeurt. probeer volgende keer alsjeblieft niet 's nachts naar het appartement van een rapper te gaan want doorgaans betekent zo'n uitnodiging niet veel goeds'quote:Op maandag 17 juni 2024 15:32 schreef -Spring het volgende:
Ik vind mijn mening niet belangrijker dan die van elk willekeurig persoon.
Naast dat dit onwaar is, vraag ik me wel af waarom jij zoveel nadruk legt op het vooraf vs achteraf waarschuwen en mannen vs vrouwen. Achteraf een slachtoffer een trap nageven (door een 'captain hindsight' waarschuwing) is m.i. onwijs onfatsoenlijk (niveautje nekschot bij seksuele delicten zeg maar) én kan een kenmerk zijn van victim blaming, maar is dat opzichzelfstaand niet per definitie.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:35 schreef miss_sly het volgende:
en het enige dat terugkomt is "toch moeten we vrouwen achteraf nog een keer waarschuwen als er iets naars gebeurd is"
Het is geen victim blamingquote:Op maandag 17 juni 2024 15:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom zou je het niet mogen zeggen?
victim blaming is niet verboden he
Nou ja, hier is geen sprake van 'eigen schuld' maar van duidelijk consent. Er was geen verkrachting.quote:soms is de victim to blame, tijdje terug hadden we in NWS zo'n topic over een of andere hipster die op twitter ofzo iemand had ontmoet waarvan ze dacht dat het een of ander Griekse god was ofzo en afgesproken dat ze een scene uit 50 shades of gray zouden naspelen, dus ze ging er naartoe, doet een blinddoek voor en laat zich ongezien door de man neuken
achteraf blijkt het een of andere man met mocro flavor, een vrouw en twee kinderen te zijn in het magazijn van zijn eigen matige bedrijfje te zijn ... eigen schuld dikke bult zegt iedereen dan, de rechter was het ermee eens
ergens is het niet tof van die gozer maar deze dame heeft wel het slot van de deur gehaald, de Iphones op straat gegooid en de electrische fiets zonder slot bij de start van de tour de france geparkeerd dus ja eigen schuld
er was geen slachtoffer in die situatie. Als je letterlijk tegen iemand die je nooit gezien hebt zegt 'ja, bind me vast, blinddoek me en gebruik me' dan ben je geen slachtoffer als precies dat gebeurtquote:maar het is nog steeds victim blaming
Dat mag je van mij vinden hoor.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:37 schreef Danny het volgende:
[..]
heel fijn. dan mag ik dus de mening hebben dat victim blaming bestaat uit 'eigen schuld' en niet uit 'als je s nachts naar het appartement van een rapper gaat kun je bedenken dat dat mogelijk gevaarlijk is' en dat ik van mening mag zijn dat je met het eerste zeg 'je bent verkracht door eigen toedoen' en met het tweede zeg 'kut zeg, ik wil niet dat dat je ooit nog een keer gebeurt. probeer volgende keer alsjeblieft niet 's nachts naar het appartement van een rapper te gaan want doorgaans betekent zo'n uitnodiging niet veel goeds'
das doelpalen schuiven, die twee zijn niet hetzelfdequote:Op maandag 17 juni 2024 15:40 schreef Danny het volgende:
[..]
Het is geen victim blaming
en natuurlijk mag het, als ik indirect wil worden uitgemaakt voor 'verkrachtings goedprater'
er was consent met de Griekse god waarmee ze dacht te pratenquote:[..]
Nou ja, hier is geen sprake van 'eigen schuld' maar van duidelijk consent. Er was geen verkrachting.
[..]
er was geen slachtoffer in die situatie. Als je letterlijk tegen iemand die je nooit gezien hebt zegt 'ja, bind me vast, blinddoek me en gebruik me' dan ben je geen slachtoffer als precies dat gebeurt
Dank voor deze post. Dit vind ik wel een hele goede. Ik ga er eens over nadenken.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:37 schreef Justinn het volgende:
[..]
Naast dat dit onwaar is, vraag ik me wel af waarom jij zoveel nadruk legt op het vooraf vs achteraf waarschuwen en mannen vs vrouwen. Achteraf een slachtoffer een trap nageven (door een 'captain hindsight' waarschuwing) is m.i. onwijs onfatsoenlijk (niveautje nekschot bij seksuele delicten zeg maar) én kan een kenmerk zijn van victim blaming, maar is dat opzichzelfstaand niet per definitie.
Victim blaming is kenmerkend doordat de geuite schuldomkering immoreel moet zijn. Hierbij staat de intentie en de (niet valide) rechtvaardiging van de beschuldiger centraal. Het doel is daadwerkelijke schuldverlegging naar het slachtoffer. Soms wordt dat bewust gedaan door daders om vervolging proberen te ontkomen, soms (on)bewust door derden omdat het ook een vorm van coping voor henzelf is ("het idee dat slachtoffers zelf schuld dragen is makkelijker te verdragen dan dat idee dat iedereen het kan overkomen"). Dit zou je kunnen zien als een meer objectieve kijk naar victim blaming.
Dan heb je ook de subjectieve kant, hoe slachtoffers het gevoel hebben dat ze gevolgen van victim blaming ervaren, waar perceptie en beleving veel meer centraal staat, samen met gedrag van anderen. Dit is m.i. nog veel belangrijker omdat het zo persoonsafhankelijk is. Dat soort signalen moeten absoluut serieus genomen worden, omdat een slachtoffer anders niet tot verwerking komt. Bij (voorafgaande) 'waarschuwingen', ondanks dat het moreel niet persé onjuist is, kan een slachtoffer dat opnieuw ervaren als victim blaming, dus vandaar dat ik de vooraf-achteraf discussie eigenlijk niet zo relevant vind.
Er wordt in dit topic overigens heel makkelijk gewezen naar gedrag van mannen, maar victim blaming is helemaal niet voorbehouden aan mannen of mannelijke daders, maar komt ook door omstanders/derden voor en kan net zo goed tussen vrouwen onderling plaatsvinden of in een ouder-kind/leraar-kind situatie.
Wel vind ik dat sommige vergelijkingen compleet mank gaan. Bij diefstal is geen sprake van een geweldsdelict en bij longkanker door roken kan je niet eens spreken over slachtoffers/daders.
'arm om iemand heen slaan' staat niet letterlijk in de tekst natuurlijk. Wel dit:quote:Op maandag 17 juni 2024 15:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou graag de wettekst zien waarin staat dat een arm om iemand heenslaan seksueel grensoverschrijdend gedrag is.
En bejaarden die na een huisroof wordt uitgelegd dat ze beter niet de deur voor vreemden open kunnen doen? Is dat victim-blaming? Of is dat proberen iemand ervoor te behoeden hetzelfde nog eens mee te maken?quote:Op maandag 17 juni 2024 15:37 schreef Justinn het volgende:
Wel vind ik dat sommige vergelijkingen compleet mank gaan. Bij diefstal is geen sprake van een geweldsdelict en bij longkanker door roken kan je niet eens spreken over slachtoffers/daders.
Sorry, maar ik vind dit echt zo vergezocht. Ik kan hier niet zoveel mee.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:51 schreef Danny het volgende:
[..]
'arm om iemand heen slaan' staat niet letterlijk in de tekst natuurlijk. Wel dit:
Artikel 429ter
Degene die in het openbaar een ander indringend seksueel benadert
door middel van opmerkingen, gebaren, geluiden of aanrakingen op een
wijze die vreesaanjagend, vernederend, kwetsend of onterend is te
achten, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of
geldboete van de derde categorie.
We weten dat nafluiten hieronder valt, en 'sissen'. Dat zijn geluidjes. Denk je werkelijk dat een arm om iemand heenslaan minder vreesaanjagend is? De wet is bewust behoorlijk vaag en subjectief, maar als ik mijn arm om iemand heen slaat en die wil kwaad of die interpreteert dat als 'vreesaanjagend' dan kan ik gewoon vervolgd worden.
Plus dat thuis op de bank niet "in het openbaar" is, niet in mijn huis iig.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind dit echt zo vergezocht. Ik kan hier niet zoveel mee.
Nee, de "Hang op, klik weg, bel uw bank" campagne is ook geen victim blaming, maar als je moeder door een handige jongen van haar spaarcentjes beroofd is en je gaat dan nog een keer "Heb je niet opgelet? Hang op, kik weg, bel uw bank!" roepen is dat wel zo.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:55 schreef Danny het volgende:
[..]
En bejaarden die na een huisroof wordt uitgelegd dat ze beter niet de deur voor vreemden open kunnen doen? Is dat victim-blaming? Of is dat proberen iemand ervoor te behoeden hetzelfde nog eens mee te maken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |