Jawel, wij hebben allerlei spaarprocessen geautomatiseerd. Er zijn natuurlijk meerdere manieren waarop je daarmee om kunt gaan. De les die ik mijn kinderen vooral mee wil geven: bedenk manieren waarop verstandig gedrag een norm wordt en niet iets wat moeilijk vol te houden is. Elke week moeten zeuren om geld zou bij mij vallen in de categorie 'moeilijk vol te houden'.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 11:09 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Maar je laat van je loon toch ook niet een deel op je spaarrekening storten? Dat doe je zelf, automatisch of handmatig. En als je een maand wat krapper/ruimer zit is het wat meer of minder. Daarom lijkt het me handig als kinderen dat ook zelf doen, ongeacht hoe. Dus dat ze daar zelf even bewust bij stil staan in plaats van een spaarrekening die zich automatisch vult.
De rest ben ik het overigens geheel mee eens. Het idee van zakgeld is vooral om kinderen met geld om te leren gaan.
Mijn oudste is sowieso niet zo van het nutteloos brassen. Voorheen kreeg hij geld contant en dat spaarde hij altijd. Hij heeft voor zichzelf bepaald dat 90,- voor hem de ondergrens is in z’n spaarpot. Minder mag er dus niet in zitten van hem. Vind ik wel mooi.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 00:03 schreef FlyingFish het volgende:
Wat is het idee achter die 1,50 op de betaalrekening als ze daar nog niets mee mogen? Een dergelijk beginbedrag op de betaalrekening van een kind lijkt me juist uitnodigen tot nutteloos geld uitgeven. Dat gaat in de 1e klas op aan chips en frikandelbroodjes…
Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst contant geld heb gezien.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 12:30 schreef Hupje het volgende:
Onze 9 jarige krijgt het zakgeld per week contant. Moet er in principe zelf om vragen maar in de praktijk leg ik het op een vaste dag klaar. Vergeten we het allebei, tja, dan is het jammer.
Hij heeft 2 potjes en daar gaat per week ook de helft van het zakgeld heen: vrij uit te geven en sparen (dat mag in overleg met ons uitgegeven worden).
In het zakgeld zit geld voor bepaalde cadeautjes gebudgetteerd. Dat mag uit de spaar-pot.
Tot nu toe doen wij zakgeld ook contant. Dat is hetzelfde setje geld dat steeds rouleertquote:Op vrijdag 14 juni 2024 13:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst contant geld heb gezien.
Ha, ha, heel herkenbaar. Houdt ook niet op trouwens. Mijn 22-jarige geeft me nog steeds haar fooien die ze contant krijgt zodat ik het naar haar rekening kan overmaken. Ze kunnen echt niks met contant geldquote:Op vrijdag 14 juni 2024 13:21 schreef miss_sly het volgende:
S krijgt als ze heeft opgepast altijd contant betaald, levert dat direct bij mij in met het verzoek dat bedrag op haar rekening over te maken, zodat het op de bankrekening staat.
Dat is tevens de enige reden dat wij tegenwoordig altijd wat contant geld in huis hebben
Zelfs de collectanten komen tegenwoordig langs met QR-codes. En m'n kinderen en hun vrienden sturen elkaar tikkies. Ik weet gewoon niet meer wanneer ik contant geld nodig zou hebben.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 13:24 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Tot nu toe doen wij zakgeld ook contant. Dat is hetzelfde setje geld dat steeds rouleert. Kind wil iets kopen in de winkel, wij schieten het met pinpas voor, thuis halen we het uit de spaarpot en gaat het in een ander bakje, waarvan we het zakgeld weer betalen. Heel soms moeten we iets aanvullen. Dan wissel ik een briefje van 10 met kleingeld uit de spaarpot. Repeat
.
In-app aankopen mochten hier altijd wel. Ik vroeg m'n zoon laatst hoe hij hierop terugkijkt. Zijn reactie: "Het zijn dierbare herinneringen".quote:Op vrijdag 14 juni 2024 13:28 schreef exode het volgende:
Als de wereld vergaat, komen jullie allemaal bij mij smeken om contant geldOh nee, wacht dan heb je er ook niet zoveel aan.
Ik had altijd veel contant geld vanwege de massagepraktijk, nu al tijden niet meer zoveel. Hier in het dorp hebben we ook een eetcafe die alleen contact geld accepteert.
Wij geven overigens maar 2 regels mee met het zakgeld: het moet geschikt zijn voor je leeftijd, geen in game aankopen. Verder moet B het zelf weten, al koopt ie de hele snoepafdeling leeg, op=op.
Nutteloos en verslaving in de hand werkend? Dat is althans wat ik van veel andere ouders hoorde. Ik ben zelf zo'n ouder die eraan meedoet (op dit moment met Brawl Stars, dan kopen we tegelijk een battle pass).quote:Op vrijdag 14 juni 2024 15:57 schreef capricia het volgende:
Wat is het probleem met in-game aankopen?
Hier moeten ingame aankopen door een ouder worden goedgekeurd, dus ze kunnen gelukkig niet zo maar blijven kopen. Het moet echt in overlegquote:Op vrijdag 14 juni 2024 16:20 schreef exode het volgende:
In game aankopen zijn te makkelijk en inderdaad verslavend. Daar is B gevoelig voor. Mijn neefje heeft zo in 1 maand ongemerkt 300 Euro er doorheen gejaagd. Dat zie ik B ook doen.
Roblox heb ik ook lang tegengehouden en daarna inderdaad blijven monitoren. Hij ging dan facetimen met klasgenoten en elkaar ontmoeten in roblox. Maar blij dat ie daar vanaf is, vreselijk spel vond ik dat.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 16:21 schreef exode het volgende:
Maar ik ben ook een ouder die Roblox lang tegenhield en dat nu monitort. Dus ik ben digitaal strenger geloof ik.
Hier ook, tablet dit en tablet dat is het soms.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 16:38 schreef Hupje het volgende:
Schermtijd blijft hier een heikel punt. Kind mag relatief weinig als ik vergelijk met klasgenootjes, maar hij kan het alsnog niet loslaten buiten de schermtijd. De juf had de indruk dat hij echt heel veel spelletjes deed aan de hand van zijn verhalen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 17 juni 2024 09:09 schreef Schanu het volgende:
Ik denk dat 6 jaar juist een hele mooie leeftijd is om met zakgeld te beginnen, jong geleerd is oud gedaan
Ik zou willen dat ik goede, helpende adviezen had, waardoor de zon voor jullie alle vier meteen weer zou gaan schijnen en alles helemaal goed was. Ik kan je alleen een welgemeende knuffel geven en hopen dat je snel de hulpinstantie te pakken krijgt, dat ze doorpakken, en dat jullie daarmee geholpen zijnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
quote:Op maandag 17 juni 2024 09:09 schreef Schanu het volgende:
Ik denk dat 6 jaar juist een hele mooie leeftijd is om met zakgeld te beginnen, jong geleerd is oud gedaan
Ik ken het gevoel en heb ook zo'n tweede die zich al jaren zelden eerste prio voelt. Zo zwaar voor iedereenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Is er meer hulp mogelijk? Uit netwerk dan wel vanuit gemeente? Dat antwoord lijkt in eerste instantie altijd nee, maar soms helpt het tochOp 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Ik snap dat je e.e.a. graag via de psycholoog wil laten lopen, maar als de nood zo hoog is, zou ik haar met ingang van morgen ziekmelden. School kan hoog en laag springen, maar als het zorgt voor zoveel spanning dat alle gezinsleden erdoor worden beïnvloed, lijkt me dat alle doelen voorbij schieten. Dan kan je daarna, vanuit rust, op zoek gaan naar oplossingen.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:28 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor al jullie reactiesIk heb de praktijk ondertussen kunnen bereiken, ik word teruggebeld over mijn verzoek om de afspraak te vervroegen, desnoods om te zetten naar telefonisch contact zodat het zo snel mogelijk kan. We willen de psycholoog vragen om een bevestiging dat we Jewel halve dagen naar school kunnen laten gaan zodat we dit aan school kunnen overhandigen, gaat ze daar niet toe over dan moeten we misschien inderdaad een ziekmelding overwegen als de juf ook niet mee wil denken over kortere/minder schooldagen.
Qua meer hulp, we hebben als gezinsbegeleiding gehad en nu ouderbegeleiding. Ik zou zo graag hulp voor Jewel zelf willen, want zij schiet er niets mee op als wij over haar blijven praten. In zoverre dat haar koppie er niet rustiger van wordt, daarvoor zal zij zelf met iemand kunnen praten of een andere vorm van therapie moeten krijgen. Daar gaan we nu wel werk van maken, want dit is iets wat wij als ouders niet beter kunnen maken.
Gelukkig dat het morgenvroeg al gelijk is, dat scheelt weer.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:19 schreef Schanu het volgende:
De praktijk belde net terug en we kunnen er morgenochtend al terecht. Voelt goed dat er vaart achter wordt gezet. Deze week heeft Jewel donderdag en vrijdag studiedag, vanaf volgende week wordt het dan wat ons betreft sowieso halve dagen naar school. Inderdaad dan maar ongeacht wat school daarvan vindt, al ga ik ervan uit dat ze wel mee willen werken als het advies vanuit de psycholoog er ook ligt. Zowel de juf als de intern begeleider is al een paar jaar bekend met de situatie.
Nogmaals bedankt, fijn om even mijn hart te kunnen luchten.
Goed zo! En wellicht niet voor nu, maar voor later; mijn dochter is naar zo'n brusjes-cursus (weet niet meer exact hoe het heet) geweest. Ik dacht dat ze het vreselijk vond, maar laatst vertelde ze me ineens vanuit het niets dat ze daar veel aan gehad heeft. Dus dat is ook nog iets waar je tezijnertijd naar kunt kijken.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:19 schreef Schanu het volgende:
De praktijk belde net terug en we kunnen er morgenochtend al terecht. Voelt goed dat er vaart achter wordt gezet. Deze week heeft Jewel donderdag en vrijdag studiedag, vanaf volgende week wordt het dan wat ons betreft sowieso halve dagen naar school. Inderdaad dan maar ongeacht wat school daarvan vindt, al ga ik ervan uit dat ze wel mee willen werken als het advies vanuit de psycholoog er ook ligt. Zowel de juf als de intern begeleider is al een paar jaar bekend met de situatie.
Nogmaals bedankt, fijn om even mijn hart te kunnen luchten.
Rly?quote:Op maandag 17 juni 2024 16:49 schreef livelink het volgende:
[..]
Goed zo! En wellicht niet voor nu, maar voor later; mijn dochter is naar zo'n brusjes-cursus (weet niet meer exact hoe het heet) geweest. Ik dacht dat ze het vreselijk vond, maar laatst vertelde ze me ineens vanuit het niets dat ze daar veel aan gehad heeft. Dus dat is ook nog iets waar je tezijnertijd naar kunt kijken.
Ja, ik was echt enorm verrast hoor. Want we hebben het wel min of meer doorgedrukt indertijd en ik had altijd het idee dat ze het zinloos vond. Maar tot mijn verrassing had ze nu nog contact met in ieder geval één jongen die ze daar heeft leren kennen.quote:Op maandag 17 juni 2024 18:53 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Rly?
Mijn zoon wil dat soort dingen pertinent niet, maar het kan dus wel werken?
Mijn jongste vond dat niet echt wat, maar misschien was ze nog wat jong toen... alhoewel het wel voor haar leeftijd was.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:49 schreef livelink het volgende:
[..]
Goed zo! En wellicht niet voor nu, maar voor later; mijn dochter is naar zo'n brusjes-cursus (weet niet meer exact hoe het heet) geweest. Ik dacht dat ze het vreselijk vond, maar laatst vertelde ze me ineens vanuit het niets dat ze daar veel aan gehad heeft. Dus dat is ook nog iets waar je tezijnertijd naar kunt kijken.
Mijn dochter was indertijd 11 jaar.quote:Op maandag 17 juni 2024 19:16 schreef Nijna het volgende:
[..]
Mijn jongste vond dat niet echt wat, maar misschien was ze nog wat jong toen... alhoewel het wel voor haar leeftijd was.
Ik denk dat de mijne een jaar of 9 was, maar ze is sowieso niet zo van de groepen enzo. Ze hadden nu op school ook studievaardigheden cursus, in een groep. Daar wil ze niet heen, want groep...quote:
Lief, dankje!quote:Op dinsdag 18 juni 2024 20:34 schreef NicolasJoy het volgende:
Hoop dat jullie vandaag wat verder konden komen @:Schanu of in elk geval goed gehoord zijn.
De bewoording is een beetje jammer maar ze erkennen daarmee wel dat het einde van het jaar anders is voor alle kinderen en dus ook voor Jewel.quote:Op woensdag 19 juni 2024 08:45 schreef Schanu het volgende:
mededeling dat alle kinderen moe zijn aan het einde van het schooljaar en dat dat voor Jewel niet anders is....
Ow, grappig, volgens mij wordt dat al vanaf vrij jong gedaan. Hier hebben ze allebei speltherapie gehad en dat was ook al jong. De therapeut behandelde kinderen vanaf 3 jaar. Wij hadden dit overigens via de zorgverzekering, dus daar heeft niemand zich verder mee hoeven "bemoeien". We moesten alleen iemand vinden die geaccepteerd werd zeg maar. Maar ik kan me vorostellen dat als deze praktijk het zelf niet aanbiedt, dat ze dan zelden doorverwijzenquote:Op woensdag 19 juni 2024 08:45 schreef Schanu het volgende:
[..]
Lief, dankje!
Het gesprek was opzich prima, maar alles moet intern eerst overlegd worden en daar horen we vrijdag pas meer over. Ze gaan kijken naar een mogelijkheid tot PMT of speltherapie, maar ze gaf zelf aan dat ze zelden kinderen van 7 jaar al therapie geven dus ik voelde hier veel terughoudendheid in.
Toen ik mijn aneurysma had, is de jongste naar de zorgboerderij gegaan. Op die manier had ik even iets adempauze en hij leerde er echt wel goede dingen. Er zijn verschillende soorten en mogelijkheden, ook hier zou je echt meoten kijken wat eventueel kan aansluiten.quote:Daarnaast opperde ze wel de mogelijkheid tot een zorgboerderij voor Jewel, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik denk niet dat je er te zwaar aan tilt. Zelfs in de periode dat mijn jongste aangaf zijn naam te willen veranderen omdat hij zo gepest werd en ik op een gegeven moment naar school belde omdat ik bang was dat hij niet meer op school of thuis aan zou komen (ja, zo erg was het), was er op school eigenlijk niets zichtbaar van zijn verdriet, angst en rotgevoel. Veel mensen met ass/adhd en dergelijke zijn meesters als het gaat om maskeren. We doen niet anders.quote:Qua school was ze vooral aan het vissen naar wat haar zou helpen anders dan halve dagen school. Ook hierin voelde ik dus terughoudendheid. Ze gaat overleggen of ze vanuit de praktijk een advies willen geven voor die halve dagen, maar we gaan er maar niet van uit. Maandag gaan we in ieder geval met de juf en intern begeleider in gesprek. Tijdens de aanvraag van dat gesprek al een hele summiere toelichting gegeven, waarop ik een opzich wel lieve reactie terug kreeg maar wel met de mededeling dat alle kinderen moe zijn aan het einde van het schooljaar en dat dat voor Jewel niet anders is.... En dat ze op school een vrolijk meisje zien.
Dus ik heb redelijk pinnig terug geschreven dat dat vrolijke meisje eigenlijk een heel verdrietig meisje is dat op school heel sterk is geworden in het ophouden van een masker. En dat er meer speelt dat 'wat moe zijn aan het einde van het schooljaar' maar dat we dat maandag wel verder toelichten. Want ik ben het zó zat, dit soort opmerkingen, terwijl ze weten wat er speelt. Het is gewoon ontkennen van de problematiek omdat ze het op school niet zien, en daarmee dus ook niet begrijpen hoe groot de invloed van school wel is op Jewel. Veel frustratie dus op dit moment. Maar wel een meisje dat vanmorgen eerst moest huilen - want niet lekker en ik wil niet naar school - maar daarna redelijk vrolijk toch mee naar school is gegaan. En dan twijfel ik weer aan alles en vraag ik mij af of wij er zelf niet gewoon te zwaar aan tillen.
De complexiteit van het ouderschap...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat van de therapie voor jongere kinderen heb ik vaker gehoord, je bent toch vaak als ouder degene die daar dan het meest in zou kunnen schijnt de mening te zijn.quote:Op woensdag 19 juni 2024 08:45 schreef Schanu het volgende:
[..]
Lief, dankje!
Het gesprek was opzich prima, maar alles moet intern eerst overlegd worden en daar horen we vrijdag pas meer over. Ze gaan kijken naar een mogelijkheid tot PMT of speltherapie, maar ze gaf zelf aan dat ze zelden kinderen van 7 jaar al therapie geven dus ik voelde hier veel terughoudendheid in. Daarnaast opperde ze wel de mogelijkheid tot een zorgboerderij voor Jewel, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Qua school was ze vooral aan het vissen naar wat haar zou helpen anders dan halve dagen school. Ook hierin voelde ik dus terughoudendheid. Ze gaat overleggen of ze vanuit de praktijk een advies willen geven voor die halve dagen, maar we gaan er maar niet van uit. Maandag gaan we in ieder geval met de juf en intern begeleider in gesprek. Tijdens de aanvraag van dat gesprek al een hele summiere toelichting gegeven, waarop ik een opzich wel lieve reactie terug kreeg maar wel met de mededeling dat alle kinderen moe zijn aan het einde van het schooljaar en dat dat voor Jewel niet anders is.... En dat ze op school een vrolijk meisje zien.
Dus ik heb redelijk pinnig terug geschreven dat dat vrolijke meisje eigenlijk een heel verdrietig meisje is dat op school heel sterk is geworden in het ophouden van een masker. En dat er meer speelt dat 'wat moe zijn aan het einde van het schooljaar' maar dat we dat maandag wel verder toelichten. Want ik ben het zó zat, dit soort opmerkingen, terwijl ze weten wat er speelt. Het is gewoon ontkennen van de problematiek omdat ze het op school niet zien, en daarmee dus ook niet begrijpen hoe groot de invloed van school wel is op Jewel. Veel frustratie dus op dit moment. Maar wel een meisje dat vanmorgen eerst moest huilen - want niet lekker en ik wil niet naar school - maar daarna redelijk vrolijk toch mee naar school is gegaan. En dan twijfel ik weer aan alles en vraag ik mij af of wij er zelf niet gewoon te zwaar aan tillen.
De complexiteit van het ouderschap...
Zo hoor ik regelmatig dat ik zo Twents praat. Moet dan altijd lachen, want ben na al die jaren nog steeds best wel abnquote:Op woensdag 19 juni 2024 16:54 schreef laziness het volgende:
Mijn kind doet mee aan de schoolmusical.
Ik heb ernstig gegniffeld om het stukje waarbij ze het in het Twents hebben over later in de grote stad gaan wonen. "Daar is het toch heel druk?" "En daar spreken ze Nederlands"
Met in hun midden mijn, uit de grote drukke stad, keurig abn sprekende kind![]()
.
Hopelijk heeft hij vandaag tóch een leuke dag!quote:Op woensdag 19 juni 2024 22:17 schreef Hupje het volgende:
Zoon gaat morgen op schoolreisje. Heeft er zin in, tot hij bedenkt dat zijn beste vriend (die in het voorjaar naar een andere school is gegaan) niet mee gaat. Ach
Is de bijdrage voor het schoolreisje vrijwillig dan? Voor zover ik weet bij ons op school niet, in tegenstelling tot de jaarlijkse ouderbijdrage (die worden altijd los van elkaar geïnd). Als de bijdrage voor het schoolreisje vrijwillig zou zijn, dan zou er als mensen daardoor verzuimen te betalen op een gegeven moment toch geen schoolreisje meer georganiseerd kunnen worden?quote:Op donderdag 20 juni 2024 10:33 schreef Troel het volgende:
Hier kreeg ik het verzoek de bidjrage voor het schoolreisje te betalen. Dagje Moviepark, net als vorig jaar.
Maar dus geen woord over het feit dat het een vrijwillige bijdrage is. Dat maakt me ergens wat recalcitrant.
Ach wat sneu dit, hopelijk lukt het hem wel om te genieten van het schoolreisje.quote:Op woensdag 19 juni 2024 22:17 schreef Hupje het volgende:
Zoon gaat morgen op schoolreisje. Heeft er zin in, tot hij bedenkt dat zijn beste vriend (die in het voorjaar naar een andere school is gegaan) niet mee gaat. Ach
https://www.rijksoverheid(...)n%20altijd%20meedoen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 10:39 schreef Schanu het volgende:
[..]
Is de bijdrage voor het schoolreisje vrijwillig dan? Voor zover ik weet bij ons op school niet, in tegenstelling tot de jaarlijkse ouderbijdrage (die worden altijd los van elkaar geïnd). Als de bijdrage voor het schoolreisje vrijwillig zou zijn, dan zou er als mensen daardoor verzuimen te betalen op een gegeven moment toch geen schoolreisje meer georganiseerd kunnen worden?
De uitzondering die hierop gemaakt wordt bij ons op school, is voor ouders die het niet kúnnen betalen. Daarvoor kunnen dan voorzieningen worden getroffen.
Oh joh thanks, ik had geen idee, weer wat geleerdquote:Op donderdag 20 juni 2024 11:06 schreef Tink89 het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)n%20altijd%20meedoen.
Absoluut vrijwillig.
Hier ook Moviepark.quote:Op donderdag 20 juni 2024 10:33 schreef Troel het volgende:
Hier kreeg ik het verzoek de bidjrage voor het schoolreisje te betalen. Dagje Moviepark, net als vorig jaar.
Maar dus geen woord over het feit dat het een vrijwillige bijdrage is. Dat maakt me ergens wat recalcitrant.
Nee hoor, ik ben het met je eens.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:09 schreef exode het volgende:
Ben ik nou een zeikerd als ik dat best gek vind? Niet kunnen betalen uitgezonderd he.
Maar als mensen niet betalen, gaat het reisje niet door of moeten anderen meer betalen?
Belachelijk!quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben het met je eens.
Er zijn steeds meer mensen die uit principe niet betalen, want vrijwillig. Ze torpederen er de leuke extra's voor de kinderen mee, want als er niet voldoende budget is, gaan dingen niet meer door.
Sterker nog, ik zit in een Facebookgroep met moeders van tieners, en daar wordt actief gewezen op het vrijwillige karakter van de ouderbijdrage en de mogelijkheid het dus vooral niet te betalen.quote:
Maar waarom? Hoe kan je zo zuur zijn zeg. Leuke ouder ben je dan.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sterker nog, ik zit in een Facebookgroep met moeders van tieners, en daar wordt actief gewezen op het vrijwillige karakter van de ouderbijdrage en de mogelijkheid het dus vooral niet te betalen.
Ik heb daar echt 0 begrip voor.
Dan krijg je dus dat wat ik hierboven vertel.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sterker nog, ik zit in een Facebookgroep met moeders van tieners, en daar wordt actief gewezen op het vrijwillige karakter van de ouderbijdrage en de mogelijkheid het dus vooral niet te betalen.
Dat is zoo zonde. Dat zijn nou net de hele toffe dingen van school.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:14 schreef -Spring het volgende:
Op L's middelbare gaan de reizen naar Rome en Berlijn ed niet meer door. Teveel ouders betaalden niet dus te weinig budget en ze vinden het lullig als alleen de kinderen mogen waarvan de ouders wel betaald hebben.
Het past volgens mij ook in het dwars zijn om het dwars zijn patroon van tegenwoordig, al heb je het gewoon over, toch niet betalen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet doen wat er van je verwacht wordt. Gewoon communiceren dat je absoluut niet mag betalen. Dan betalen ze wel denk ik.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het past volgens mij ook in het dwars zijn om het dwars zijn patroon van tegenwoordig, al heb je het gewoon over, toch niet betalen.
Zelfs toen ik in de bijstand zat betaalde ik de (vrijwillige) ouderbijdrage gewoon.
Er zijn scholen waarbij het reisje niet doorgaat, https://www.omroepflevola(...)ch-voor-220-kinderenquote:Op donderdag 20 juni 2024 11:09 schreef exode het volgende:
Ben ik nou een zeikerd als ik dat best gek vind? Niet kunnen betalen uitgezonderd he.
Maar als mensen niet betalen, gaat het reisje niet door of moeten anderen meer betalen?
Ik kan je beslissing wel begrijpen, maar ik zou dat dan ook als zodanig naar school communiceren.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:30 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Ik zou het ook zonde vinden als ap die leuke dingen niet meer doorgaan omdat ouders niet willen betalen en mee willen liften op degene die wél betalen.
That having said: dit jaar voor het eerst de ouderbijdrage voor 1 kind niet betaald. Ik geef al drie jaar vrijwillig handvaardigheid op die schoo, ben ik elke woensdag 1,5 uur mee bezig. Nu was ik gevraagd de bovenbouwgroepen te leren haken. Leuk! School heeft wat haaknaalden gekocht, maar garen kon echt niet vonden ze. Geen budget voor. Dus ze wilden dat we met restjes gingen beginnen. Maar zat allemaal zooi tussen waarmee zelfs ik haken lastig zou vinden. Dus ik heb zelf geschikt garen gekocht ter waarde van 2x de ouderbijdrage en besloten dat mijn bijdrage in natura dus genoeg moest zijn.(Overigens wel netjes de bijdrage betaald voir het kamp)
Sprookjeswonderlandquote:Op donderdag 20 juni 2024 11:41 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Er zijn scholen waarbij het reisje niet doorgaat, https://www.omroepflevola(...)ch-voor-220-kinderen
Ik zit in de OR en onze ouderbijdrage zit gelukkig dit jaar ook weer op 99%. Voor die overgebleven 1% hebben we budget vanuit bag2school Acties. We communiceren duidelijk wat we doen met de bijdrage en helpen ook met de aanvraag als ouders het niet kunnen betalen.
Volgende week gaan wij op schoolreisje, ik mag met Bas' zijn klas mee als begeleiding. Sprookjeswonderland, heel veel zin in.
Ja hier ookquote:Op donderdag 20 juni 2024 11:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
SprookjeswonderlandDat was hier ook heel lang favoriet. Veel plezier vast!
Uiteraard gedaan!quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik kan je beslissing wel begrijpen, maar ik zou dat dan ook als zodanig naar school communiceren.
Ik zou eens kijken naar naaidozen of make-updozen/beautycases. Daar zit altijd van alles tussen met toffe printjes en veel vakjes enzo. Zoiets als deze:quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:39 schreef exode het volgende:
Welkom in de wereld van het schoolbudget. Als ik alles bij elkaar op zou tellen wat verloofde zelf betaalt voor school kan ze vroeg met pensioen denk ik.
En ja dat is belachelijk.
Wij zijn aan het nadenken voor een cadeau voor Juul haar verjaardag. De oorbellen hebben we toch maar uitgesteld naar als ze 8 wordt. (denken we nu)
Zelf wil ze glitters, regenbogen en nog meer glitters. Nu begon ze gisteren uitgebreid te vertellen over een knutselkoffer met allemaal vakjes en die uit verschillende lagen bestaat etc etc etc. Dus mijn missie is om wat zij in haar hoofd heeft te gaan vinden.
Bij dochter is er inderdaad een extra bijdrage voor tto. Deels voor de reis naar Kent (waar je als ouders ook nog wel een extra bijdrage voor moet doen) en deels voor een aantal activiteiten die alleen voor tto-leerlingen worden georganiseerd.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:06 schreef Kyara het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe dat op de middelbare school gaat. Oudste gaat TTO doen en ik heb al een formulier ondertekend dat hier ook een ander prijskaartje aan hangt en dat ik bereid ben om die extra kosten te betalen.
En dit mág dus niet. Schoolreisjes vallen onder het curriculum en je mag dus altijd mee, ook als je niet betaalt.quote:Op donderdag 20 juni 2024 11:14 schreef -Spring het volgende:
Op L's middelbare gaan de reizen naar Rome en Berlijn ed niet meer door. Teveel ouders betaalden niet dus te weinig budget en ze vinden het lullig als alleen de kinderen mogen waarvan de ouders wel betaald hebben.
Ik ging meteen twijfelen, bijdrage voor kamp was 55 Euro. Dit is inclusief eten en drinken voor 2 dagen, 1 overnachting, dierentuin, zwembad en vervoer. Vind ik toch aardig netjes. Die 100 Euro is voor Scoutingkamp bedacht ik me later.quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:34 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik zou eens kijken naar naaidozen of make-updozen/beautycases. Daar zit altijd van alles tussen met toffe printjes en veel vakjes enzo. Zoiets als deze:
https://www.amazon.com/Or(...)r-pink/dp/B0C7GT74XQ
https://www.bol.com/nl/nl(...)kLeEJjBoCsR8QAvD_BwE
En ik best vast een knieperd, maar ik vind nog 100 euro voor een schoolreisje naast de ouderbijdrage best fors. Ik kan dat best betalen, maar vind het niet nodig. Je kunt voor zo veel minder budget een minstens even leuk nachtje kamp organiseren. Ik vind dat scholen dat best meer zouden kunnen doen, zoals bij douche-eendje. Onze ouderbijdrage is ook zoiets, incl schoolreis.
Plaatje bij het praatje;quote:Op woensdag 19 juni 2024 11:47 schreef PoesInDoos het volgende:
Het is niet te vergelijken, maar mijn zoon moet nog 4 1/2 week en is ook doodop. Kreeg hij maandag nog een retemoeilijke topotoets mee die hij voor donderdag moet kennen, de moed zakte hem echt in de schoenen.
Hij heeft vandaag studiedag en ik meld hem morgenochtend ''ziek''. We krijgen morgen nieuwe opvangkittens en omdat katten/kittens zijn safespace zijn mag hij daar lekker even van genieten.
maar als er te weinig mensen zijn die betalen, dan kan ik me voorstellen dat er geen budget binnen school voor is.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:25 schreef Troel het volgende:
Hoooo. Ik vind dat ze gewoon een en ander keurig moeten vermelden, wat volgens mij zelfs verplicht is. En ja, daar word ik dus recalcitrant van. En ik zal het echt wel betalen, net zoals vorig jaar, maar ik vind het gewoon niet netjes. Dat wilde ik kwijt en het was ook zeker geen oproep om allemaal maar niet te betalen ofzo...
[..]
En dit mág dus niet. Schoolreisjes vallen onder het curriculum en je mag dus altijd mee, ook als je niet betaalt.
quote:En er wordt altijd wel leuk verwezen naar de Stichting Leergeld enzo, maar die zit niet overal (erg leuk als je over de gemeentegrens zit en je het echt niet kan betalen).
Terugbetalen lijkt mij?quote:Op donderdag 20 juni 2024 16:20 schreef -Spring het volgende:
Voor L heb ik vorig jaar oktober ¤57,50 ouderbijdrage betaald en in januari van dit jaar ¤340,-. Ik ben benieuwd wat ze daar nu mee gaan doen nu de excursies niet doorgaan.
Klopt, ik weet alleen dat daar op een bepaald moment naar verwezen werd toen ik in de bijstand zat. Alleen had onze gemeente dat dus niet. En toen ze me bleven aanschrijven als Familie Naamvanex heb ik aangegeven dat ik Mevrouw Mijneigennaam was en niet Familie Naamvanex en dat ik me dus niet aamgesproken voelde om te betalen. Of ik de moeder was van mijn twee kinderen vroegen ze toen. Toen ik aangaf dat dat klopte werd mij gezegd dat ik dan toch echt Familie Naamvanex was. Ik heb ze het adres van die familie doorgegeven en verteld dat de post pas voor mij bestemd zou zijn als de tenaamstelling klopte. En dat mocht ook rustig 'ouder van' zijn. Nooit meer wat van gehoord en dat is de enige die ik uiteindelijk nooit betaald hebquote:Op donderdag 20 juni 2024 16:09 schreef Ynske het volgende:
[..]
maar als er te weinig mensen zijn die betalen, dan kan ik me voorstellen dat er geen budget binnen school voor is.
Ik weet dat er speciale potjes zijn, maar die gelden niet voor mensen die uit principe niet willen betalen
[..]
Wow. Hier h5 50 euro (+400 werkweek) en 2m 55 euro (+35 moviepark). Bij de laatste is er de kans om te sparen voor de werkweek, maar krijg liever zelf de rentequote:Op donderdag 20 juni 2024 16:40 schreef kaatjejannie het volgende:
Wij betalen nu voor de kinderen 225 per jaar ouderbijdrage, en die is helemaal gespecifieerd.
Volgend schooljaar betalen we voor de oudste topsportbijdrage dat is ook een vrijwillige ouderbijdrage. Dat is 350 euro. Op de site staat het volgende over de bijdrage: Deze bijdrage wordt o.a. ingezet als tegemoetkoming in de kosten wat betreft huur accommodaties, gevarieerd aanbod workshops sportondersteuning, mogelijkheden krachttraining, inzet diverse experts op gebied van (individuele) begeleiding, inzet trainers en een gevarieerd aanbod in onze gezonde kantine tegen aantrekkelijke prijzen.
Oudste haar sport is dan nog relatief goedkoop. De duurste is 900 euro (hippische sport)
En hoeveel kinderen heb jijquote:Op donderdag 20 juni 2024 16:42 schreef onlogisch het volgende:
Ik betaal helemaal niks aan de vrijwillige ouderbijdrage.
De kinderen in het voorexamenjaar gaan ook nog op kamp. Kan sport of culturele week zijn. Hiervoor betaal je nog apart 450 euro.quote:Op donderdag 20 juni 2024 16:43 schreef Troel het volgende:
[..]
Wow. Hier h5 50 euro (+400 werkweek) en 2m 55 euro (+35 moviepark). Bij de laatste is er de kans om te sparen voor de werkweek, maar krijg liever zelf de rente
En wat is de onderbouwing om dat niet te doen?quote:Op donderdag 20 juni 2024 16:42 schreef onlogisch het volgende:
Ik betaal helemaal niks aan de vrijwillige ouderbijdrage.
Ik ook. Is bij Kims school ook totaal niet duidelijk vermeld.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:25 schreef Troel het volgende:
Hoooo. Ik vind dat ze gewoon een en ander keurig moeten vermelden, wat volgens mij zelfs verplicht is. En ja, daar word ik dus recalcitrant van. En ik zal het echt wel betalen, net zoals vorig jaar, maar ik vind het gewoon niet netjes. Dat wilde ik kwijt en het was ook zeker geen oproep om allemaal maar niet te betalen ofzo...
[..]
En dit mág dus niet. Schoolreisjes vallen onder het curriculum en je mag dus altijd mee, ook als je niet betaalt.
En er wordt altijd wel leuk verwezen naar de Stichting Leergeld enzo, maar die zit niet overal (erg leuk als je over de gemeentegrens zit en je het echt niet kan betalen).
Hier is dat 560 euro per jaar bovenop de normale ouderbijdrage, ik kan me zomaar voorstellen dat dat landelijk geregeld is voor de tto-scholen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:06 schreef Kyara het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe dat op de middelbare school gaat. Oudste gaat TTO doen en ik heb al een formulier ondertekend dat hier ook een ander prijskaartje aan hangt en dat ik bereid ben om die extra kosten te betalen.
Hier is het bedrag compleet gespecificeerd en per jaar verschillend. Ik zie het wel als de rekening komt.quote:Op donderdag 20 juni 2024 18:23 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Hier is dat 560 euro per jaar bovenop de normale ouderbijdrage, ik kan me zomaar voorstellen dat dat landelijk geregeld is voor de tto-scholen.
Hier is het niet zo hoog, hoor. Als ik me niet vergis, was het dit jaar (3vwo) 125 euro en was dat de hoogste tot nu toe.quote:Op donderdag 20 juni 2024 18:23 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Hier is dat 560 euro per jaar bovenop de normale ouderbijdrage, ik kan me zomaar voorstellen dat dat landelijk geregeld is voor de tto-scholen.
Hier TTO in Utrecht, dochter start volgend jaar. Toevallig gisteren het praatje voor de ouders daar gehad. 150 euro meer dan reguliere havo/vwo.quote:Op donderdag 20 juni 2024 18:23 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Als het maar een goede school is!quote:Op donderdag 20 juni 2024 18:46 schreef Clubsoda het volgende:
Ah ok, dan hebben we een dure schoolVolgens mij is het vooral de deelname aan het Cambridge-examen wat veel kosten, begreep ik.
Vast! Ik vind het ook prima, we kunnen het betalen en hij wilde zo graaf naar deze school. Gisteren zijn klas leren kennen en dat voelde ook goed. En het duurt nog 100 jaar voordat de jongste naar de middelbare gaat dus kan tussendoor nog even sparenquote:
Wow dat zijn dus hele andere bedragen dan hier.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:00 schreef Ynske het volgende:
Ouderbijdrage is hier 15 euro, en niets voor groep 1
Schoolreisje 7,50 en de kinderen van groep 8 doen sponsoracties voor geld te regelen voor kamp en toverland.
Verder gebruiken ze het voor dingen als pasen, kerst, Sinterklaas, speeltuin op juffendag en een theaterbezoek
Een vrij eenvoudige. Ik vind het veel te veel geld. Er worden allemaal Eftelingreisjes e.d. van geboekt. Totaal niet nodig.quote:Op donderdag 20 juni 2024 17:23 schreef Ynske het volgende:
[..]
En wat is de onderbouwing om dat niet te doen?
En terecht. Het heet niet voor niets een vrijwillige ouderbijdrage.quote:Op donderdag 20 juni 2024 20:09 schreef Tink89 het volgende:
Maar als je tto niet kunt (of wilt) betalen, mag je kind wel gewoon meedoen, of lees ik dit dan echt verkeerd? Je kunt ouders wel laten tekenen, maar als puntje bij paaltje komt, heb je als school dan geen poot om op te staan.
https://www.rijksoverheid(...)are-school-verplicht
Maar je kind gaat wel mee op die reisjes?quote:Op donderdag 20 juni 2024 20:11 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Een vrij eenvoudige. Ik vind het veel te veel geld. Er worden allemaal Eftelingreisjes e.d. van geboekt. Totaal niet nodig.
Jazeker.quote:Op donderdag 20 juni 2024 20:49 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Maar je kind gaat wel mee op die reisjes?
Genoteerd.quote:Op donderdag 20 juni 2024 20:55 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Je doet je username in ieder geval eer aan
School doet het toch juist volgens de regels? Past het curriculum aan omdat de reizen niet meer betaalbaar zijn als niet (bijna) iedereen betaalt.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:25 schreef Troel het volgende:
[..]
Als je wil dat de reisjes naar de Efteling worden afgeschaft dan kan dit wel eens een effectieve manier zijn.quote:
Ik heb me daar echt aan zitten ergeren. Wij betalen netjes ieder jaar die bijdrage, geen enkel probleem.quote:Op donderdag 20 juni 2024 21:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je wil dat de reisjes naar de Efteling worden afgeschaft dan kan dit wel eens een effectieve manier zijn.
Ik vind die van jou anders niet zoveel van die van Ynske afzitten en ook nog opvallend laag.quote:Op donderdag 20 juni 2024 19:49 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Wow dat zijn dus hele andere bedragen dan hier.
Hier is het 22,50 ouderbijdrage en schoolreisje was 32 euro (en dan krijgen ze niks te eten en drinken zelf meenemen) en dat bedrag is hetzelfde of ouders mee gaan met auto of er een bus gaat.
En groep 8 kamp was 170 euro.
Dit laatste ja.quote:Op donderdag 20 juni 2024 12:19 schreef laziness het volgende:
De hoge ouderbijdrage werd bij ons op de basisschool ingezet om ook een aparte leerkracht gym en handvaardigheid te kunnen betalen. Het is voor scholen echt een moeilijke puzzel hoe dat geld zo goed mogelijk in te zetten.
Wat me wel tegen de borst stuit is dat ik dan van een vriendin die op een zwarte school in de grote stad werkt hoor dat daar wel geld is voor zo ongeveer alles wegens de extra subsidies die ze krijgen. Terwijl ze daarvoor op een school in een goede wijk werkte en die moesten elke cent omdraaien en dan kocht ze inderdaad veel van haar eigen geld tussendoor aan materialen om een project net wat toffer te maken etc.
Nou, sorry. Hier geen bakfiets en ook geen achterstandswijk, maar ook geen geld voor de Efteling hoor, vind dat veel te duurquote:Op donderdag 20 juni 2024 22:45 schreef lemonlime het volgende:
Bij ons (witte binnenstadschool met veel expats) is de standaard bijdrage 90, en de extra 200 euro.
Ik begrijp wat mignonne zegt, maar... de kinderen van de bakfietouders gaan met hun ouders op vakantie, naar een museum of naar de efteling, en die zitten op muziekles, hockey en toneel. Veel kinderen uit een achterstandswijk komen alleen in een museum of in de efteling vanwege school.
Dus echt grote prima dat daar extra geld voor is. Wat mij betreft gaan ze dubbel zo vaak op schoolreis als scholen met bakfietsouders, en is er een speciale docent voor muziek én handvaardigheid, én krijgen ze leuke cadeaus van Sint op school.
Dan dragen die bakfietsouders maar wat meer bij voor andere ouders op hun school die het niet zo breed hebben.
(Wij hebben een bakfietsmaar dan weer geen auto)
Ja dat zou je denken maar is toch echt niet helemaal waar.quote:Op donderdag 20 juni 2024 22:45 schreef lemonlime het volgende:
Bij ons (witte binnenstadschool met veel expats) is de standaard bijdrage 90, en de extra 200 euro.
Ik begrijp wat mignonne zegt, maar... de kinderen van de bakfietouders gaan met hun ouders op vakantie, naar een museum of naar de efteling, en die zitten op muziekles, hockey en toneel. Veel kinderen uit een achterstandswijk komen alleen in een museum of in de efteling vanwege school.
Dus echt grote prima dat daar extra geld voor is. Wat mij betreft gaan ze dubbel zo vaak op schoolreis als scholen met bakfietsouders, en is er een speciale docent voor muziek én handvaardigheid, én krijgen ze leuke cadeaus van Sint op school.
Dan dragen die bakfietsouders maar wat meer bij voor andere ouders op hun school die het niet zo breed hebben.
Ik kaartte het punt aan en mijn punt is dat witte scholen moeite hebben het financiële plaatje rond te krijgen en leraren daar veel eigen geld besteden aan materialen. Dan kan het geld op een zwarte school prima net iets minder hoog tegen de plinten klotsen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 22:45 schreef lemonlime het volgende:
Hier ook idd. De meiden hebben tot woensdag toetsweek en daarna zijn er alleen nog wat losse dingetjes. In principe zijn ze vanaf woensdag inderdaad min of meer klaar.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 09:34 schreef Deepfreeze het volgende:
@:exode wat fijn dat de aanwezigheid van grote broer haar zo geruststeld!![]()
En duimen dat B in de goede klas terecht komt!
D is vandaag begonnen aan zijn laatste lesdag. Nog 4 weken tot de vakantie, waarvan 6 dagen met toetsen en daarna wat verdwaalde cultuur/beroep/sportdagen. Waar je ze op de basisschool tot het einde moest doortrekken, zijn ze op het VO gewoon al lekker klaar.
Wij zijn midden officieel 15 juli vrijquote:Op vrijdag 21 juni 2024 10:24 schreef Deepfreeze het volgende:
Andere regio dan denk ik? Wij zijn als laatste vrij dit jaar. 19 juli pas.
C moet nog tot woensdag naar school en dan anderhalve week toetsen. Die heeft maar 2 weken na de toetsweek. Maar hij hoeft dan ook niet echt iets meer te doen. D is een week eerder "klaar" maar dan wel iets vulling..
Beide jongens doen eigenlijk niks meer, behalve wat verslagen die echt moeten. D heeft zijn eerste jaar huppelend doorlopen. C heeft eindelijk een jaar dat hij niet op het randje staat de laatste toetsweek. Hij moet zijn best doen om nog te blijven zitten.
Ik vind het storend dat kind er niet eerder mee kwam, maar ik vind het vooral naïef van school dat er geen centrale communicatie wordt gedaan. Denken ze echt dat boodschappen adequaat worden doorgegeven door de leerlingen zelf? Dus omdat ik persoonlijk niet vind dat het 100% zijn verantwoordelijkheid was, heb ik toch mijn best gedaan om het zsm af te krijgen voor hem. Maar ik was wel pissig hoor.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 14:51 schreef FlyingFish het volgende:
Dan ben je echt een betere moeder dan ik zou zijn Phaidra. Ik zou hem succes ermee wensen en aangeven dat ik een paar dagen later pas tijd zou hebben. De voorstellingen zijn toch deze week nog niet, dus laat hem zelf maar uitleggen op school waarom hij nog niets heeft.
Mijn kind vergeet op wekelijkse basis zelfs zijn beugelbakje, broodbakjes, jas en telefoon mee te nemen, dus mijn standaard ligt wellicht wat laag. Ik houd ook mijn hart vast voor volgend jaar. En nee, wij zijn écht geen helicopterouders die alles regelen. Maar ik weet zeker dat er in zijn klas kinderen zitten die nog een tikje verstrooider zijnquote:Op vrijdag 21 juni 2024 16:26 schreef watmoetikkiezen het volgende:
O ik vind dit typisch iets wat een groep 8 leerling prima zelf door r kan geven. Niet helemaal zelf regelen wellicht, maar melden dat ie iets nodig heeft en wanneer wel. Hij gaat volgend jaar tenslotte al naar de middelbare..
Hier ook regio Noord, maar VOquote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:01 schreef Amsel het volgende:
Wij moeten gewoon nog vier weken hard werken voordat de zomervakantie (basisschool regio Noord) begint
Wij ook. Ben benieuwd of mijn kleuter het vol weet te houdenquote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:01 schreef Amsel het volgende:
Wij moeten gewoon nog vier weken hard werken voordat de zomervakantie (basisschool regio Noord) begint
Ik heb ook zo'n kind maar kleding voor de musical is zo goed als rond, zonder communicatie vanuit school. Musical is ook al over 1,5 weekquote:Op vrijdag 21 juni 2024 16:38 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Mijn kind vergeet op wekelijkse basis zelfs zijn beugelbakje, broodbakjes, jas en telefoon mee te nemen, dus mijn standaard ligt wellicht wat laag. Ik houd ook mijn hart vast voor volgend jaar. En nee, wij zijn écht geen helicopterouders die alles regelen. Maar ik weet zeker dat er in zijn klas kinderen zitten die nog een tikje verstrooider zijn.
Kijken de meiden niet de generale repetitie op school? Hier voeren z e m in elk geval eerst op voor de school. Ze hebben bij ons weinig ruimte,dus mogen helaas alleen ouders kijken..quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:08 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik heb ook zo'n kind maar kleding voor de musical is zo goed als rond, zonder communicatie vanuit school. Musical is ook al over 1,5 weekHelaas wel te weinig kaarten dus ik vrees dat mijn meiden thuis moeten blijven (hij heeft opa en oma al uitgenodigd).
Ja, daarom kunnen ze hem ook zien. Maar het is natuurlijk meer als alleen de musical zien. Het is ook het afscheid wat er omheen zit. En zeker met ass-ers die volgend jaar naar groep 8 gaan, is het best fijn om dat al een keer te zien zodat ze weten wat ze volgend jaar kunnen ervaren. Dus ik hoop nog steeds dat ze toch nog mee kunnen.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 10:30 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
Kijken de meiden niet de generale repetitie op school? Hier voeren z e m in elk geval eerst op voor de school. Ze hebben bij ons weinig ruimte,dus mogen helaas alleen ouders kijken..
Vind ik niet.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 11:36 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Is het dan niet juist fijn als ze thuisblijven? Zodat he de volledige aandacht hebt voor zoon?
Nou ja, als je dat uitlegt op school is er wellicht een mouw aan te passen dat ze toch kunnen. Hoop ik dan voor je..quote:
Maar 1 fout van de 40 vorig jaar en nu weer is toch wel groei? Ik neem aan dat het niveau van de toetsen ook een stapje moeilijker is geworden.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 11:36 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Is het dan niet juist fijn als ze thuisblijven? Zodat he de volledige aandacht hebt voor zoon?
Wij kregen gister trouwens de verslagen van de kinderen. Zoon groep 6 heeft t goed gedaan. Nette groei. Begrijpend lezen niet omhooggegaan, maar ja, vorige keer 1 van de 40 vragen fout en nu weer 1 fout. Gewoon goed dus..
Dochter (groep 8 ) heeft haar verslag dit keer helemaal zelf geschreven. Super leuk. Qua school zijn ze eigenlijk klaar natuurlijk, advies al gehad, ingeschreven op middelbare ed. Maar zo leuk om te lezen wat ze overal schrijft, heel eerlijk ook. Bij zelfbeeld: ik trek me weinig aan van wat anderen vinden en trek mijn eigen plan. Bij rekenen: ik snap het goed en kan het goed toepassen. Automatiseren lukt nog niet goed en daardoor ben ik langzaam. Ook nog ergens: opletten vind ik lastig. Soms is het saai wat de juf verteld en dan droom ik weg. Daardoor mis ik soms dingen die verteld zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Veder nog een kleine update over Simon:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jacob scoort over de hele cito van I+ tot V-, en met rekenen ging hij van I+ naar I. Cito zegt dan: let op mij. Nou, dat keur ik geen blik waardig. Hij rekent dus gewoon prima. Het kind is 6. Met de bijbehorende concentratie, en het bijbehorende inzicht in belang van toetsen.Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
De juf van D zei destijds; zolang hij bovenin de I blijft zitten, moet je niet verder kijken naar die getalletjes. Idd omdat 1 of 2 foutjes, al veel invloed kan hebben. Die scores zijn handig als je wat meer in het midden hangt, maar zo hoog zijn ze eigenlijk niet zo bruikbaar.quote:Op maandag 24 juni 2024 19:14 schreef TolstoiFan het volgende:
wat fijn, @:exode . Wel jammer van dat ene meisje, maar je kunt inderdaad niet alles hebben.
Vraagje over de vaardigheidsscore op de cito-toetsen in groep 3 (voor de juffen onder ons), zodat ik beter begrijp wat de grafiek zegt
Dit past misschien niet helemaal in dit topic, maar hoe voelt verloofde zich daarbij? Er komt dan een hoop op haar neer natuurlijk met iemand die net komt kijken...quote:Op dinsdag 25 juni 2024 08:55 schreef exode het volgende:
Formatie bij verloofde is ook rond, ze gaat groep 4 doen (groep 6 was totnogtoe de laagste klas waar ze voor stond) met een nieuw duo. Vers van de Pabo.
Gemixtquote:Op dinsdag 25 juni 2024 13:23 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dit past misschien niet helemaal in dit topic, maar hoe voelt verloofde zich daarbij? Er komt dan een hoop op haar neer natuurlijk met iemand die net komt kijken...
Ik zou dan aan het eind van het jaar wel een gesprekje aanvragen. Niet omdat er per se iets te bespreken is, maar toch wel fijn om nog even te horen wat bijvoorbeeld punten zijn om in de gaten te houden in groep 3. De overgang van 2 naar 3 is wel een belangrijkequote:Op dinsdag 25 juni 2024 21:12 schreef NicolasJoy het volgende:
Wat een gedoe en regel zeg allemaal.. Daarin ergens blij dat we hier een kleine school hebben. Al kan een andere klas soms natuurlijk ook een uitkomst zijn...
Hier verbaasd dat we geen uitnodiging hebben gehad voor de oudergesprekken. Kunnen ons zelf wel aanmelden hoor, maar behoren niet tot de groep ouders die ze willen/moeten spreken kennelijk. Dit schooljaar (groep 2) dan maar één oudergesprek gehad als we zelf niets inplannen.
quote:Op woensdag 26 juni 2024 22:37 schreef LeNeHe het volgende:
Zo dat is knap Adrian!zeker hard gewerkt!
E. heeft afgelopen maandag kennis gemaakt met haar klas en mentor. Ze hebben 4 brugklassen in totaal en ze heeft er heel veel zin in! Zo leuk om haar blije gezicht te zien bij het ophalen![]()
We hebben meteen de route geoefend met de fiets en hebben er een halfuurtje over gedaan.
Nog wel een hilarische terugrit; ik kwam amper vooruit op de fiets, het was ook behoorlijk warm (heb echt alles behalve een topconditie) tot we een heuveltje af gingen en ik zelfs daar moest bijtrappen. Bleek dat mijn achterrem was blijven hangen…. dat verklaarde een hoop
![]()
Toen ik eenmaal thuis op de bank was bijgekomen kon ik er wel smakelijk om lachen
Wow, wat heeft hij dat goed gedaan zegquote:Op woensdag 26 juni 2024 22:05 schreef Adrian4 het volgende:
Ik ben zo trots op Willem. Van lezen op AVI start niveau in februari zit ie nu op AVI E4! Die jongen heeft zo hard gewerkt.![]()
DMT score is nog steeds dramatisch. Over twee weken hebben we intake voor een dyslexie plan.
Ach wat sneuquote:Op donderdag 27 juni 2024 09:03 schreef SaskiaR het volgende:
Kind was al dagen extra moe, maar eigenlijk is ze al weken moe, dus ik dacht, het is het einde van het schooljaar. Heeft ze mond-hand-voetzeerEcht pijnlijk is het.
Wat voor contract tekenen ze dan?quote:Op donderdag 27 juni 2024 12:33 schreef kaatjejannie het volgende:
gisteren heeft de oudste de introdag voor haar nieuwe school gehad. Niet haar nieuwe klas ontmoet, wel een aantal andere zij instromers. Ze start in de derde daar. Wij als ouders hadden ook een aantal workshops/praatjes.
Ik denk dat ze echt heel erg moet gaan wennen op een andere manier van onderwijs. Ze heeft nu veel project based learning, en gaat straks naar meer "ouderwets" onderwijs. We moeten ook boeken bestellen. Die heeft ze de afgelopen 2 jaar amper gehad.
Ze vond het wel heel leuk, wat ze vooral leuk vond dat iedereen met sport bezig is. Ze had nu een leuke klik met een volleybalster en nog iemand met ook een andere sport. Dag eindigde met een contract tekenen.
Nu nog de laatste loodjes op haar huidige school. Ze is niet zo goed in afscheid nemen, en ze ziet dr ook wat tegenop
Dat is echt heel erg fijn!quote:Op donderdag 27 juni 2024 12:33 schreef kaatjejannie het volgende:
Ze vond het wel heel leuk, wat ze vooral leuk vond dat iedereen met sport bezig is. Ze had nu een leuke klik met een volleybalster en nog iemand met ook een andere sport. Dag eindigde met een contract tekenen.
En ik vind dit wel een heel mooi iets. Misschien dat het dan allemaal ook wat fanatieker wordt zeg maar.quote:Op donderdag 27 juni 2024 13:03 schreef kaatjejannie het volgende:
In het contract staan afspraken met school.
Dit zijn ze samengevat:
Leergierige houding school en sport
bewuste keuzes mbt gezonde leefstijl, die bijdragen aan ontwikkeling als topsporter
respectvol omgaan met school en sportaccomodaties
respectvol omgaan met docenten en medetalenten
hulp vragen bij vastlopen school en vastlopen sport
als ze niet verder kan met de sport, stopt school ook
het is niet een rechtsgeldig document, maar ze geven aan dat ze starten met een handtekening op het contract en eindigen met een handtekening op het diploma.
Fijn!quote:Op maandag 1 juli 2024 12:41 schreef -Spring het volgende:
Yeah! L is over naar havo4 zonder minpunten. Ze gaat Natuur en Gezondheid doen met kunst.
Mij hoef je er ook niet voor te bellenquote:Op maandag 1 juli 2024 13:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Fijn!
Scheikunde en kunst, twee dingen waar S van gruwtTenminste, kunst om te kijken is wel leuk, maar je moet niet zelf ook maar iets creatiefs of kunstzinnigs moeten doen, dat vindt ze vreselijk.
C ook al. Met 16,5 rustig gaan rondkijken. 2,5 maand geleden een proefles gehad en dat beviel goed. Daarna zou de wachtlijst nog zo'n 5 maand zijn. Maar die ging nogal vlotter.quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:39 schreef miss_sly het volgende:
O wat gaaf, al rijles! Daar zit S ook op te azen, het moment dat ze mag
Ze bakte laatst voor een opdracht voor Chinees samen met een vriendin Koe Lu Kai hier bij ons. Dat was ook nog echt lekker! En zo leuk om ze zo bezig te zien in de keuken.
Haha, ja, dat zal wel even raar gezicht zijn.quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:43 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
C ook al. Met 16,5 rustig gaan rondkijken. 2,5 maand geleden een proefles gehad en dat beviel goed. Daarna zou de wachtlijst nog zo'n 5 maand zijn. Maar die ging nogal vlotter.
Wel een gek gezicht, je kind in een dikke Audi zo de straat uit zien rijden![]()
C maakt af en toe pilav(kip, tomatensaus met groente, perzik en rijst) voor ons, laatst ook met een vriend samen. Toch wel makkelijk voor ons.
Deze zomer gaan we nog een paar gerechten erbij leren. Handig, mocht hij over een dik jaar wel op kamers gaan
gek he! A haalde haar rijbewijs binnen 9 maanden, was net 17 toen ze haar rijbewijs haalde. Tijdje niet kunnen rijden door omstandigheden. uiteindelijk schop onder haar kont en nu pakt ze pas en te onpas de autoquote:Op woensdag 3 juli 2024 15:20 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier is puber(16) net vertrokken in een lesauto. Proefles eerder al gehad en nu voor het echie aan de les.
En ondertussen al de hele dag 4 mini pubers (12-13 jaar) die een taart hebben gebakken. Toch best grappig dat de jongens schaken, gamen en taarten bakken leuk vinden![]()
En hij was nog eetbaar ook
We zijn niet vaak weg. En kleine broer lust niet veel, dus meestal zette ik dan wel een pan pasta klaar, of bestelden ze pizza samen. Pasta pesto is ook wel te doen idd. Die staat ook op de lijst voor deze zomer.quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Haha, ja, dat zal wel even raar gezicht zijn.
Hier at ze altijd van die smerige noodles als wij niet thuis aten, maar dat heeft ze (vanwege veel buikpijn en het vermoeden dat die noodles daar iets mee te maken hadden) vervangen door pasta pesto: pasta, creme fraiche, tomatenpesto en tonijn. Niet heel spannend, maar wel zelf bereid
Goed bezig T en Aquote:Op woensdag 3 juli 2024 16:15 schreef Vicky het volgende:
[..]
gek he! A haalde haar rijbewijs binnen 9 maanden, was net 17 toen ze haar rijbewijs haalde. Tijdje niet kunnen rijden door omstandigheden. uiteindelijk schop onder haar kont en nu pakt ze pas en te onpas de auto
En ze is geslaagd![]()
woensdag diplomauitreiking.
T met vlag en wimpel over naar de 4e. Ze moest 85 punten halen, heeft er 104. Stond een 5 voor WI maar haalde een 7 voor haar toets dus een 5,8 op d'r eindlijst.
autorijden boeit haar echt nog niet
Meld haar op tijd aan. Hier is zelfs voor de rijlessen een wachtlijst. Ondanks ruim op tijd aanmelden. Helaas dus niet op de 16,5e verjaardag een rijles, maar pas veel later. Lekker handig, want hij doet dus wel op aanraden van de rijschool vrijdag al theorie-examen en over twee weken krijgt hij de medische keuring.quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:39 schreef miss_sly het volgende:
O wat gaaf, al rijles! Daar zit S ook op te azen, het moment dat ze mag
Ze bakte laatst voor een opdracht voor Chinees samen met een vriendin Koe Lu Kai hier bij ons. Dat was ook nog echt lekker! En zo leuk om ze zo bezig te zien in de keuken.
De ergste wachtlijst hier was 6-8 maanden. Die we nu hebben 5, maar boden wel een proefles aan om te kijken of er een klik was. Er waren ook wel bij met een maand wachtlijst, maar een slagingspercentage om te huilen..quote:Op woensdag 3 juli 2024 16:37 schreef Troel het volgende:
[..]
Meld haar op tijd aan. Hier is zelfs voor de rijlessen een wachtlijst. Ondanks ruim op tijd aanmelden. Helaas dus niet op de 16,5e verjaardag een rijles, maar pas veel later. Lekker handig, want hij doet dus wel op aanraden van de rijschool vrijdag al theorie-examen en over twee weken krijgt hij de medische keuring.
Nee sorry. Maar wel goed dat je inderdaad rond vraagt voor ervaringen!quote:Op vrijdag 5 juli 2024 15:12 schreef exode het volgende:
Heeft er hier iemand ervaring met hormoonremmers? Wij hebben in augustus een afspraak met een Endocrinoloog voor B. Dus dan kunnen we alle vragen stellen en een beslissing nemen, maar persoonlijke ervaringen zijn welkom.
Nope, er bewoog op een gegeven moment vanalles door het water, maar niets dat op een triops leek. Vond het ook erg zonde toen inderdaadquote:Op donderdag 1 augustus 2024 19:27 schreef Hupje het volgende:
J had een setje 'triops kweken' gekregen van Sinterklaas. In het voorjaar hebben we het geprobeerd, met een lamp erop voor de warmte, maar toen kwam er niks uit. We hebben de eitjes gedroogd en het nu nog eens geprobeerd onder het mom van 'nu kan de temperatuur zeker geen probleem zijn'. Maar er komt dus niks uit.
Ik vind het stomen zonde van de spullen.
Heeft iemand ooit met succes triops oid gekweekt?
Ja, maar nog wel met een verboden gloeilamp die ik nog had.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 19:27 schreef Hupje het volgende:
J had een setje 'triops kweken' gekregen van Sinterklaas. In het voorjaar hebben we het geprobeerd, met een lamp erop voor de warmte, maar toen kwam er niks uit. We hebben de eitjes gedroogd en het nu nog eens geprobeerd onder het mom van 'nu kan de temperatuur zeker geen probleem zijn'. Maar er komt dus niks uit.
Ja zeker wel.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 19:27 schreef Hupje het volgende:
Niks. Laat hem gewoon ff genieten vh feit dat hij je verslaat.quote:Op zondag 4 augustus 2024 19:15 schreef DjVero het volgende:
Weer eens serieus advies nodig. Ik ben na vijf jaar eens een keer vernederd op de kartbaan. Met een halve seconde. Nu heeft meneer een grote bek. Wat daar tegen te doen?
Niks!quote:Op zondag 4 augustus 2024 19:15 schreef DjVero het volgende:
Weer eens serieus advies nodig. Ik ben na vijf jaar eens een keer vernederd op de kartbaan. Met een halve seconde. Nu heeft meneer een grote bek. Wat daar tegen te doen?
Dat vindt ie tof. Niet zo gek toch? Laat hem er lekker van genieten. Komt vanzelf weer wat waar hij (nog) niet aan je kan tippen. En bereid je erop voor dat er nog wel meer momenten komen dat hij iets beter zal doen of weten of kunnen dan jij. Hij wordt ook ouder, groter, sterker, wijzer, slimmer.quote:Op zondag 4 augustus 2024 19:15 schreef DjVero het volgende:
Deze was overduidelijk, kom op. Maarja, de reputatie hea....quote:Op zondag 4 augustus 2024 19:57 schreef miss_sly het volgende:
Als meerdere users dat niet oppikken, zou je misschien wat aan je sarcasme kunnen werken
Uhh ja dat heb je best wel op jezelf afgeroepenquote:Op zondag 4 augustus 2024 20:09 schreef DjVero het volgende:
[..]
Deze was overduidelijk, kom op. Maarja, de reputatie hea....
Ik zit er verder niet mee. Er wordt lekker gehapt iigquote:Op zondag 4 augustus 2024 20:15 schreef Vicky het volgende:
[..]
Uhh ja dat heb je best wel op jezelf afgeroepen
Mja, dat is natuurlijk heel grappig. Je maakt er de kans op serieuze reacties als je wel een vraag hebt wel een stuk kleiner mee.quote:Op zondag 4 augustus 2024 20:26 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ik zit er verder niet mee. Er wordt lekker gehapt iig
Dit is overduidelijk sarcastisch ja? Niet gewoon sarcastisch, maar overduidelijk sarcastisch?quote:Op zondag 4 augustus 2024 19:15 schreef DjVero het volgende:
Ik kom hier niet meer met (serieuze) vragen. Ik denk echt fundamenteel anders over (pubers) opvoeden dan les Madames serieux hier. Want dankzij mijn gepush - en wat hulp van mijn kant door mee te gaan het sportpark op - is meneer nu bijna elke avond lekker aan het voetballen. Vanavond mee gedaan - uit zichzelf - aan een voetbaltoernooi.quote:Op zondag 4 augustus 2024 21:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mja, dat is natuurlijk heel grappig. Je maakt er de kans op serieuze reacties als je wel een vraag hebt wel een stuk kleiner mee.
Ja leuk, maar waar blijkt dat nu weer uit??quote:Op zondag 4 augustus 2024 21:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit is overduidelijk sarcastisch ja? Niet gewoon sarcastisch, maar overduidelijk sarcastisch?
Bovendien komend van iemand die zelf nogal moeite heeft met autoriteit, maar die er nog véél meer moeite mee heeft als zijn autoriteit in twijfel word getrokken?
Uit je Pohi in o.a. OUD?quote:Op zondag 4 augustus 2024 21:34 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja leuk, maar waar blijkt dat nu weer uit??
Dat ligt dan toch echt aan je manier van verwoorden want ik kon er in eerste instantie weinig leuks uit opmaken.quote:Op zondag 4 augustus 2024 21:34 schreef DjVero het volgende:
Erg jammer trouwens dat ik een keer iets leuks (mss wat ongelukkig verwoord) over die knul post en ik goddomme alsnog aangevallen word.
JIJ vindt het bericht dat je post leuk. Sorry maar ik lees er alles behalve sarcasme in. Helemaal omdat jij bijna altijd alleen maar wat te zeiken of te klagen over je zoon hebt. Hoe moeten wij hier nou ruiken dat het een grapje is.quote:Op zondag 4 augustus 2024 21:34 schreef DjVero het volgende:
Erg jammer trouwens dat ik een keer iets leuks (mss wat ongelukkig verwoord) over die knul post en ik goddomme alsnog aangevallen word.
LOL, slachtofferrol much?quote:Op zondag 4 augustus 2024 21:34 schreef DjVero het volgende:
Supergaaf! Ik denk dat T dat ook zeker weten zou willen.quote:Op zondag 4 augustus 2024 21:54 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het ook heel stoer. Het beviel zo goed dat er al over volgend jaar wordt gesproken.
Tof zegquote:Op zondag 4 augustus 2024 21:54 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het ook heel stoer. Het beviel zo goed dat er al over volgend jaar wordt gesproken.
Wij maakten er een vakantie voor onszelf van. Er waren wel opties om er anders te komen, maar wij wilden graag samen in Engeland op vakantie. Wij waren na onze reis van vorig jaar een beetje verliefd geworden op Engeland.quote:Op zondag 4 augustus 2024 22:17 schreef laziness het volgende:
Tof! Maar zelf wegbrengen helemaal![]()
Mijnes gaat volgende week ook op taalreis naar Engeland maar dan met een organisatie die kampen organiseert en ze gaan met z’n allen met de Eurostar.
Zowel de ouders van vriendin als wij vonden het inderdaad ook een fijn idee dat we in geval van nood zonder vliegtuig of boot in een paar uur bij de meiden konden zijn. Het was voor beide meiden immers ook de eerste keer dat ze zoiets deden.quote:Op maandag 5 augustus 2024 09:51 schreef trui het volgende:
Klinkt geweldig, miss_sly! Fijn dat het zo goed bevallen is! En handig om er zelf ook je vakantie aan te koppelen. Zo was je toch ook een beetje in de buurt voor 't geval ze toch eerder weg zou willen ofzo. Wij gaan binnenkort naar Schotland met vakantie (the Isle of Skye). Veel zin in, behalve dat de weersvoorspellingen niet zo best zijn. Maar ja, dat weet je als je naar Schotland gaat. Beide kinderen gaan nog mee, hoewel de oudste eerst met z'n vriendin een paar dagen Edinburgh bezoekt en daarna met het OV naar ons huisje daar toe komt (ook omdat we niet met z'n allen + bagage zo lang in onze auto pasten).
Hier nog een week vakantie maar Juul telt de dagen naar groep 3 echt af. Ze heeft er zoveel zin in. Ze kan niet wachten totdat ze de honderden Donald Ducks hier in huis kan lezen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 19:38 schreef Takkie88 het volgende:
Vanaf morgen hier officieel een schoolkind in huis ipv een kleuter. S is echt heel zenuwachtig voor groep 3. Reden: “ik kan nog niet een boekje lezen!”. Alle uitleg van ons dat ze dat ook nog niet hoeft te kunnen maakt weinig indruk. Gok dat ze het morgen van de juf wel voor waarheid aan durft te nemen.
Meer kinderen die zenuwachtig zijn voor de eerste dag na de vakantie?
Gisteren had ze haar eerste ponyrijles; ze vond het echt fantastisch
Dat had ik ook toen ik naar groep 3 (toen nog 1e klas) ging, ik kon niet lezen dus hoe moest dat nou?quote:Op zondag 18 augustus 2024 19:38 schreef Takkie88 het volgende:
Vanaf morgen hier officieel een schoolkind in huis ipv een kleuter. S is echt heel zenuwachtig voor groep 3. Reden: “ik kan nog niet een boekje lezen!”. Alle uitleg van ons dat ze dat ook nog niet hoeft te kunnen maakt weinig indruk. Gok dat ze het morgen van de juf wel voor waarheid aan durft te nemen.
Meer kinderen die zenuwachtig zijn voor de eerste dag na de vakantie?
Gisteren had ze haar eerste ponyrijles; ze vond het echt fantastisch
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |