abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213918614
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 14:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Bij nalezen op wiki is het begrip cult zo ruim gedefinieerd dat het eigenlijk niets meer zegt. Er bestaat dus ook een Musk bashing cult die minstens zo groot is imo als de Musk cult zelf.
Liegen tegen investeerders is gevangenisstraf. Denk dat het nu 3 maanden geleden is dat een van zijn elektrische vrachtwagen concurrenten daarvoor een lange gevangenisstraf heeft gekregen. Is er nou echt helemaal niks van Musk waarvan jij zegt: Hmm ik denk niet dat hij helemaal eerlijk was?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2024 15:38:17 ]
pi_213918931
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 15:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Liegen tegen investeerders is gevangenisstraf. Denk dat het nu 3 maanden geleden is dat een van zijn elektrische vrachtwagen concurrenten daarvoor een lange gevangenisstraf heeft gekregen. Is er nou echt helemaal niks van Musk waarvan jij zegt: Hmm ik denk niet dat hij helemaal eerlijk was?
Ik heb de nodige kritiek geuit op Musk en op Tesla en die vermeld ik ook, evenals behaalde doelstellingen. Musk is vaak veel te optimistisch met de tijd waarbinnen hij denkt dat iets haalbaar is, dat zegt hij zelf trouwens ook. Als hij aantoonbaar bewust liegt kan dat tot rechtszaken leiden. De aard van het bedrog speelt een grote rol en daarover gaan inderdaad de gerechtshoven. In de VS al helemaal. Musk/Tesla heeft al de nodige boetes gehad o.a. m.b.t. Tesla going private.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_213918995
Het gaat helemaal nergens over. Niemand, maar dan ook niemand heeft zoveel geld nodig. En zeker dat soort glibberjassen niet. Meer dan goed is voor een mens. :{w
pi_213919186
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 15:57 schreef Seeburg54 het volgende:
Het gaat helemaal nergens over. Niemand, maar dan ook niemand heeft zoveel geld nodig. En zeker dat soort glibberjassen niet. Meer dan goed is voor een mens. :{w
Als je een kolonie op mars wilt oprichten, zal je toch heel wat miljarden bij elkaar moeten sprokkelen. Zulke hoog gegrepen doelen streven de meeste mensen niet na ;)
pi_213919401
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 15:57 schreef Seeburg54 het volgende:
Digi2 neemt me de woorden uit de mond.

Veel mensen zien Elon Musk en dat geld en denken "dat heeft 1 mens net nodig".

Maar er zijn ook niet zoveel mensen die ambities hebben die vele miljarden kosten.

Wil je een bedrijf als SpaceX opbouwen en mensen op mars zetten, dan is dat bedrag dat hij aan aandelenopties krijgt nog maar een fooitje.

Musk gaat er geen 2e woning van kopen of een megajacht, hij is een investeerder en heeft doelen voor dat geld.

Als je ziet in wat voor blokhut hij momenteel hoofdzakelijk woont bij SpaceX dan lijkt me dat wel duidelijk.
pi_213919462
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 14:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]
En jij bepaalt dat?
Voor de echte Muskieten is het natuurlijk nooit genoeg. Die zullen pas stoppen met hun evangelisatie totdat heel de wereld de Eeuwige Glorie van Zijne Geniale Elonische Heerlijkheid bezingt.
pi_213919590
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 16:20 schreef Farenji het volgende:

[..]
Voor de echte Muskieten is het natuurlijk nooit genoeg. Die zullen pas stoppen met hun evangelisatie totdat heel de wereld de Eeuwige Glorie van Zijne Geniale Elonische Heerlijkheid bezingt.
Elon lijkt me een transhumanist, maar dat was er al lang voordat Musk in de bekendheid raakte. Met name Ray Kurzweil is een bekende naam t.a.v. transhumanisme. Dan heb je Hugo de Garis die een strijd voorspelt tussen Terrans en Cosmists wat hiermee verweven is.
pi_213919654
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 16:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar er zijn ook niet zoveel mensen die ambities hebben die vele miljarden kosten.

Wil je een bedrijf als SpaceX opbouwen en mensen op mars zetten, dan is dat bedrag dat hij aan aandelenopties krijgt nog maar een fooitje.

Musk gaat er geen 2e woning van kopen of een megajacht, hij is een investeerder en heeft doelen voor dat geld.

Als je ziet in wat voor blokhut hij momenteel hoofdzakelijk woont bij SpaceX dan lijkt me dat wel duidelijk.
En hij is een ontzettende narcist. Dat speelt denk ik ook wel mee.
pi_213919682
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 16:20 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik vind Elon Musk op heel veel vlakken idioot.

Maar op andere vlakken is hij echt wel geniaal.

Of je hem haat of niet moet je zelf weten natuurlijk.
pi_213919709
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 16:29 schreef recursief het volgende:

[..]
Narcist / borderline / autist, het is wel een mix.

Aan de andere kant heeft hij een bedrijf als Tesla en SpaceX toch echt wel groot gemaakt en ook daarvoor succesvolle bedrijven gehad (waardoor hij überhaupt het geld had om in Tesla en SpaceX te steken).

Dat doet hij natuurlijk niet alleen maar hoe vaak slaat de bliksem op 1 plek in? ;)
pi_213919710
End-game capitalism in actie :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_213919740
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 16:29 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb op dit forum ergere aangetroffen die gaan in weerwil van keiharde feiten door met hun eigen overtuigingen, die hebben geen verdere bronnen nodig want zij zijn altijd en ten alle tijde de bron waaraan alles bepaalt wordt. Dan heb je het over NPS. Zo ver in het spectrum zit Musk niet want hij uit zelfkritiek, veroordeeld ook niet steeds anderen als iets niet lukt, raketten laten zich niet overtuigen, die voldoen echt alleen maar heel strikt aan de natuurwetten.
pi_213920638
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 16:32 schreef TigerXtrm het volgende:
End-game capitalism in actie :')
Mwah, productie door arbeid+kapitaalgoederen/productiemiddelen is nog steeds het huidige economisch model. Zodra arbeid gaat wegvallen door robots en A.G.I. , A.S.I. werkt dat niet meer. Kapitaalgoederen/productiemiddelen en denkvermogen(A.G.I. , A.S.I.) blijven dan over. Zie er zelf geen probleem in. Luddites die sabotage pleegden zagen destijds ook doom scenarios voor zich.

quote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sabotage

Geschiedenis
Het woord sabotage is ontstaan tijdens de grote Luikse stakingen van 1886 in het Waalse industriebekken. Men kende tijdens de industriële revolutie de praktijk om bij noodgevallen tijdens het weven van kleedstof, een klomp (schoen) in de machine te slaan om het proces onmiddellijk tot stilstand te brengen. Al snel werd deze praktijk ook toegepast om de mededinging te benadelen, maar bij stakingen werd deze techniek het neusje van de zalm. De arbeiders bewapenden zich, en vernielden met hun klompen (Frans: sabot) de destijds nog zeer broze gietijzeren (denk aan het onderstel van oude naaimachines) productiemachines, en deden fabrieken en kastelen in vlammen opgaan. Arbeiders in de zware industrie droegen zeer zwaar uitgevoerde klompen, omdat ze toen ook een veiligheidsfunctie hadden, als voorloper van veiligheidsschoenen. Krachtoverbrenging was destijds vooral door tandwielen. Dus de zaak stilleggen gebeurde eenvoudig door er een klomp tussen te gooien. In opdracht van de regering herstelde generaal Van der Smissen de orde. Tientallen arbeiders sneuvelden op straat en een wrede repressie volgde. Anderen beschouwen als oorsprong van het woord de grote staking in 1905, waarbij Belgische spoorwegarbeiders de spoorwegrails ontdeden van hun fixaties (koppelplaten), de zogenaamde schoenen (Franse benaming sabots). Het woord sabotage werd toen een begrip. Het verspreidde zich in alle bekende talen.
pi_213920641
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 16:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als je een kolonie op mars wilt oprichten, zal je toch heel wat miljarden bij elkaar moeten sprokkelen. Zulke hoog gegrepen doelen streven de meeste mensen niet na ;)
Wat voor goeds gaat dat brengen dan?
pi_213920652
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 16:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Narcist / borderline / autist, het is wel een mix.

Aan de andere kant heeft hij een bedrijf als Tesla en SpaceX toch echt wel groot gemaakt en ook daarvoor succesvolle bedrijven gehad (waardoor hij überhaupt het geld had om in Tesla en SpaceX te steken).

Dat doet hij natuurlijk niet alleen maar hoe vaak slaat de bliksem op 1 plek in? ;)
Het helpt als je miljarden hebt. Dan is het makkelijker om in sectoren te opereren waar je het vooral moet opnemen tegen start-ups en scale-ups zonder geld.
pi_213920682
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 16:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb op dit forum ergere aangetroffen die gaan in weerwil van keiharde feiten door met hun eigen overtuigingen, die hebben geen verdere bronnen nodig want zij zijn altijd en ten alle tijde de bron waaraan alles bepaalt wordt. Dan heb je het over NPS. Zo ver in het spectrum zit Musk niet want hij uit zelfkritiek, veroordeeld ook niet steeds anderen als iets niet lukt, raketten laten zich niet overtuigen, die voldoen echt alleen maar heel strikt aan de natuurwetten.
Ik heb het niet over een DSM-classificatie, ik ben geen psychiater. Maar Musk vindt zichzelf wel een fantastisch voorbeeld voor zichzelf.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2024 17:54:39 ]
pi_213920704
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 17:51 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Wat voor goeds gaat dat brengen dan?
Volgens Elon zou de mensheid niet strikt afhankelijk moeten zijn de aarde te bewonen en meer opties moeten hebben. Er zijn ook weer Spin-offs waar we van kunnen profiteren zoals GPS, zonnecellen, Starlink.
pi_213920902
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 17:54 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb het niet over een DSM-classificatie, ik ben geen psychiater. Maar Musk vindt zichzelf wel een fantastisch voorbeeld voor zichzelf.
Twijfel merk is regelmatig op en dan veranderd ook zijn handelen en keuze, dus zo fantastisch vindt hij zichzelf niet. Zoals SpaceX raketten ontwikkelt weerspiegeld dit duidelijk.
  zaterdag 15 juni 2024 @ 18:16:19 #169
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213920967
Zonder Musk was elektrische mobiliteit nog steeds een praatplaat
  zaterdag 15 juni 2024 @ 18:17:40 #170
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213920984
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Twijfel merk is regelmatig op en dan veranderd ook zijn handelen en keuze, dus zo fantastisch vindt hij zichzelf niet. Zoals SpaceX raketten ontwikkelt weerspiegeld dit duidelijk.
vooplopig slaagt Boeing er niet in om hetzelfde te doen zonder grote problemen en hulp van Space X
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213921033
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 17:54 schreef recursief het volgende:

[..]
Aan de andere kant, hoe begin je aan dit soort projecten als je niet minimaal in jezelf en je kunnen gelooft?

Het vergt toch een soort mens.

Net als politici overigens, je ziet weinig politici doordringen tot de top als ze niet minimaal een beetje met de ellebogen kunnen werken of een narcistisch trekje hebben.

Nogmaals, ik zie echt de negatieve eigenschappen van Musk wel. Maar hij heeft wel wat bereikt, dat geld komt je niet aanwaaien.
pi_213921037
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zonder Musk was elektrische mobiliteit nog steeds een praatplaat
Het lijkt me lastig te ontkennen dat Musk met Tesla de elektromobiliteit heeft vlotgetrokken ;)
In de ruimtevaart kan je ook moeilijk ontkennen dat hij de boel daar vlot trekt, in een nog drastischer mate.
pi_213921062
Corruption
pi_213921099
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aan de andere kant, hoe begin je aan dit soort projecten als je niet minimaal in jezelf en je kunnen gelooft?

Het vergt toch een soort mens.

Net als politici overigens, je ziet weinig politici doordringen tot de top als ze niet minimaal een beetje met de ellebogen kunnen werken of een narcistisch trekje hebben.

Nogmaals, ik zie echt de negatieve eigenschappen van Musk wel. Maar hij heeft wel wat bereikt, dat geld komt je niet aanwaaien.
Het zijn ook spectrums, is niet binair.
pi_213921109
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 09:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vind musk helemaal niet zo geweldig als topman. Veel te impulsief. Daarom beleg ik ook niet in Tesla
Dat mag je vinden uiteraard, maar ik denk persoonlijk dat die impulsiviteit hem juist bij de top 3 van meest welvarende mensen ter wereld heeft gebracht. En daarnaast: Tesla is ook op 0 begonnen en is nu 1 van de meest bekende merken ter wereld, dan ben je toch aardig 'geweldig' als topman?
pi_213921124
Het is volgens de regels en de afspraken, dus in die zin heeft hij er recht op. Ook zijn er vele arbeiders met een stockholmsyndroom die vinden dat hij er recht op heeft, want hij is bijzonder ofzo.

Ik vind het een excessieve, perverse uitwas van het neoliberale marktkapitalisme en moreel onjuist.

Niemand is 56 miljard waard.
pi_213921209
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:28 schreef Albertooo het volgende:

Niemand is 56 miljard waard.
Het is dan ook geen $56 miljard, ondanks dat de topic titel dat wel stug beweert ;)
pi_213921249
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is dan ook geen $56 miljard, ondanks dat de topic titel dat wel stug beweert ;)
Ha! Dank voor de info. (Vond het al aan de extreme kant, ik sta nergens meer van te kijken... )
  zaterdag 15 juni 2024 @ 18:34:32 #179
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213921250
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 11:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat is in een contract vastgelegd 6 jaar geleden, dus niks crimineel
Dit is dus exact wat ik bedoel. In de letter niet, in het idee?

Gaat nergens over die hoeveelheid voor 1 persoon. Dat is crimineel. Met 10 a 100x minder had hij ook afgekund en ook een voordeel gehad als hij het bedrijf goed kan leiden in de aankomende jaren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213921280
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:34 schreef Albertooo het volgende:

[..]
Ha! Dank voor de info. (Vond het al aan de extreme kant, ik sta nergens meer van te kijken... )
Hij moet de aandelen ten eerste nog kopen, wat al zo'n ~$6,49 miljard kost.
Daarnaast is de koers niet zo hoog dat die aandelen op dit moment opgeteld $56 waard zijn.

Musk is overigens naar schatting sowieso $200 miljard waard vanwege zijn aandeel in diverse bedrijven.
  zaterdag 15 juni 2024 @ 18:36:57 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213921284
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit is dus exact wat ik bedoel. In de letter niet, in het idee?

Gaat nergens over die hoeveelheid voor 1 persoon. Dat is crimineel. Met 10 a 100x minder had hij ook afgekund en ook een voordeel gehad als hij het bedrijf goed kan leiden in de aankomende jaren.
een autist zou zeggen het staat er zo het is zo afgesproken , het hoort dan ook zo , dus moet het zo

ook al kan je er gedifferencieerd over denken

het gebeurd zo en het hoort zo

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hij moet de aandelen ten eerste nog kopen, wat al zo'n ~$6,49 miljard kost.
Daarnaast is de koers niet zo hoog dat die aandelen op dit moment opgeteld $56 waard zijn.

Musk is overigens naar schatting sowieso $200 miljard waard is vanwege zijn aandelen in diverse bedrijven.
Als Starlink, boring company , neurolink , etc IPO gaat dan issie triljonair
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213921317
quote:

[..]

Hoeveel heeft ie nu helemaal zelf geïnvesteerd in SpaceX? Is vooral andermans geld geweest.

Het is in ieder geval een stuk minder dan wat ie in Twitter ‘geïnvesteerd’ heeft.
pi_213921323
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 08:25 schreef snabbi het volgende:
Ik snap best dat die beloning grotendeels bestaat uit lucht aangezien de beurskoers niet echt gebaseerd is op de daadwerkelijke productie van het bedrijf, maar dan nog. Ik kan niet begrijpen hoe je voor zo'n beloning kan zijn als belegger.
Het is niet alsof het geen mooie bonus zou zijn wanneer je het halveert.
Tja als hij 29 miljard zou krijgen zou je nog precies hetzelfde zeggen.
pi_213921353
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:39 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Hoeveel heeft ie nu helemaal zelf geïnvesteerd in SpaceX? Is vooral andermans geld geweest.

Het is in ieder geval een stuk minder dan wat ie in Twitter ‘geïnvesteerd’ heeft.
SpaceX zit hij natuurlijk ook al sinds 2002 in, toen was hij bij lange na niet zo rijk, hij verkocht in dat jaar zijn aandeel in Paypal (wat weer een samenvoeging van x.com en Confinity was) en had dus wel wat geld omhanden.
Maar het komt niet in de buurt van wat hij nu waard is.

Ik zie bij SpaceX voor Musk 42% equity; 79% voting control staan, dus 42% van het bedrijf is dan van hem op dit moment.

En dat je andere investeerders zoekt voor een nieuw (of bestaand) bedrijf is niet ongewoon. Je loopt dan niet 100% het risico en je houdt mogelijk nog wat geld vrij voor andere dingen. Je wil alleen wel genoeg stemrecht houden en dat heeft hij bij SpaceX duidelijk wel.

Van Twitter bezit hij zo'n 74% wat nu grappig genoeg weer X heet, dus eigenlijk is hij qua internetdomein en bedrijfsnaam weer waar hij 22 jaar geleden was.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-06-2024 18:48:40 ]
pi_213921412
twitter
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_213921496
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 17:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Volgens Elon zou de mensheid niet strikt afhankelijk moeten zijn de aarde te bewonen en meer opties moeten hebben. Er zijn ook weer Spin-offs waar we van kunnen profiteren zoals GPS, zonnecellen, Starlink.
Ik zie voornamelijk dat er weer een planeet naar de kloten moet gaan door deze hoogmoedswaanzin.
pi_213921509
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
SpaceX zit hij natuurlijk ook al sinds 2002 in, toen was hij bij lange na niet zo rijk, hij verkocht in dat jaar zijn aandeel in Paypal (wat weer een samenvoeging van x.com en Confinity was) en had dus wel wat geld omhanden.
Maar het komt niet in de buurt van wat hij nu waard is.

Ik zie bij SpaceX voor Musk 42% equity; 79% voting control staan, dus 42% van het bedrijf is dan van hem op dit moment.

En dat je andere investeerders zoekt voor een nieuw (of bestaand) bedrijf is niet ongewoon. Je loopt dan niet 100% het risico en je houdt mogelijk nog wat geld vrij voor andere dingen. Je wil alleen wel genoeg stemrecht houden en dat heeft hij bij SpaceX duidelijk wel.

Van Twitter bezit hij zo'n 74% wat nu grappig genoeg weer X heet, dus eigenlijk is hij qua internetdomein en bedrijfsnaam weer waar hij 22 jaar geleden was.
Is ook niet gek dat je daar andermans geld voor gebruikt. Maar laten we dan niet het sprookje verkondigen dat Musk tientallen miljarden extra nodig heeft omdat hij er spectaculaire dingen voor de mensheid mee doet.
pi_213921570
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:52 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Is ook niet gek dat je daar andermans geld voor gebruikt. Maar laten we dan niet het sprookje verkondigen dat Musk tientallen miljarden extra nodig heeft omdat hij er spectaculaire dingen voor de mensheid mee doet.
Ik beweer niet dat het spectaculaire dingen voor de mensheid zijn, al kan ik mensen op Mars zetten best wel spectaculair noemen.

Ik beweer alleen dat mensen op Mars zetten (en houden) wel iets meer kost dan wat Musk op dit moment waard is. Hij zal vast geldschieters kunnen vinden maar reken ook maar dat hij zelf ook diep in de buidel zal moeten tasten.

Hij zei al eens dat hij wilde sterven op Mars. "En dan bij voorkeur niet bij de landing".
pi_213921722
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:51 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ik zie voornamelijk dat er weer een planeet naar de kloten moet gaan door deze hoogmoedswaanzin.
Dat maakt geen deuk in een pakje boter. Er verdwijnen steeds planeten en er komen weer nieuwe bij in het universum. De aarde heeft zijn langste tijd sowieso gehad omdat de zon groter wordt. Microbiologisch leven sinds circa 3.8 miljard jaar op aarde. Sinds circa 500 miljoen jaar meercellige organismen (Cambrian). Dinos sinds circa 300 miljoen jaar. Binnen 1 miljard jaar zal er niet of nauwelijks nog leven mogelijk zijn op aarde.

Future_of_Earth
pi_213922016
Ik geloof best dat Musk vroeger het idee had om een kolonie op Mars te stichten, maar hij is er ondertussen ook wel achter dat dat in zijn leven niet gaat gebeuren.

Starlink bestaat omdat de lanceermarkt veel te klein is voor regelmatige lanceringen van 150 ton of meer. Zelfs de Falcon Heavy met tussen de 25 en 45 ton is al te groot. Dus om de ontwikkeling van Starship mogelijk te maken, hadden ze een groot volume lanceringen nodig. Starlink, dus. Brengt dat ook geld op? Geen idee. Volgens SpaceX komt er nu meer geld uit dan ze er in pompen, maar dat zegt natuurlijk niets over de miljarden die ze er al in hebben geïnvesteerd. De levensduur van de satellieten is nu ook maar iets van vier jaar (ook omdat de eerdere modellen verouderd zijn). Maar met 24.000 satellieten moet je er ook bij een levensduur van 6 jaar ieder jaar 4000 lanceren.

En het klinkt dan misschien wel tof als Starship er 400 of 500 tegelijkertijd kan lanceren, maar je hebt er niets aan als die satellieten allemaal op een kluitje in de lucht hangen. Pas als ze zich helemaal rondom de Aarde hebben verspreid en in de juiste baan terecht zijn gekomen zijn ze nuttig. Dus om 24.000 satellieten actief te hebben, moet je er al snel nog duizenden in de lucht hebben die langzaam naar de juiste plaats toe bewegen.

De Falcon raketten hadden altijd als doel om de BFR (Big Fucking Rocket, aka. Starship) mogelijk te maken. Starlink ook. Maar daarmee is de vraag naar lanceringen nog steeds te klein om Starship rendabel te maken. Dus moeten we naar Mars!

Vluchten naar Mars is ook een kip-ei verhaal: je moet eerst een tankstation op Mars hebben voor een retourtje, maar dat is al een gigantisch project waar je een hoop mensen op Mars voor nodig hebt.

En in alle gevallen is Starship een slecht ontwerp: te weinig trappen. Je moet minstens Starship zelf nog in twee stukken zagen: een tweede booster aan de onderkant en een kleiner deel met de feitelijke lading daar bovenop. En zelfs dan zou het waarschijnlijk rendabeler zijn om nog wat kleinere, vaste brandstof boosters aan de onderkant vast te maken. Dan wordt het wel weer minder herbruikbaar. Maar een vlucht naar Mars is toch een enkele reis, dus dat maakt verder niets uit.

Kortom, het doel is Starship, alle andere dingen die SpaceX doet zijn om dat mogelijk te maken.
pi_213922072
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 19:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat maakt geen deuk in een pakje boter. Er verdwijnen steeds planeten en er komen weer nieuwe bij in het universum. De aarde heeft zijn langste tijd sowieso gehad omdat de zon groter wordt. Microbiologisch leven sinds circa 3.8 miljard jaar op aarde. Sinds circa 500 miljoen jaar meercellige organismen (Cambrian). Dinos sinds circa 300 miljoen jaar. Binnen 1 miljard jaar zal er niet of nauwelijks nog leven mogelijk zijn op aarde.

Future_of_Earth
Oh, dan is het goed. ;)
pi_213922148
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 19:32 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Oh, dan is het goed. ;)
Ons universum is relatief erg jong. Dat geeft ons heel veel mogelijkheden om te benutten, mits we onszelf niet vernietigen. Een rode dwerg ster bijv kan 1000den miljarden jaren 'branden'. Het 'verdampen' van een zwart is nauwelijks in getallen te bevatten, zo lang duurt dat.

quote:
Red-dwarf-star
The heaviest red dwarfs have lifetimes of tens of billions of years; the smallest have lifetimes of trillions of years. By comparison, the universe is only 13.8 billion years old. The dim red dwarfs will be the last stars shining in the universe.
pi_213922534
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:39 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Tja als hij 29 miljard zou krijgen zou je nog precies hetzelfde zeggen.
Alles gaat om een frame toch? Als hij naar buiten brengt dat hij van de helft afziet - is dat qua frame toch heel mooi. Dan zou ik niet hetzelfde zeggen.
Als de bonus oorspronkelijk 29 miljard was, dan zou ik idd hetzelfde gezegd hebben.

En de helft is hier ook maar een arbitrair gekozen voorbeeld.
pi_213922624
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 18:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik beweer niet dat het spectaculaire dingen voor de mensheid zijn, al kan ik mensen op Mars zetten best wel spectaculair noemen.

Ik beweer alleen dat mensen op Mars zetten (en houden) wel iets meer kost dan wat Musk op dit moment waard is. Hij zal vast geldschieters kunnen vinden maar reken ook maar dat hij zelf ook diep in de buidel zal moeten tasten.

Hij zei al eens dat hij wilde sterven op Mars. "En dan bij voorkeur niet bij de landing".
Mijn sterke vermoeden is dat hij dit geld niet gaat gebruiken om mensen op Mars te zetten. Daar gebruikt hij andermans geld voor, terwijl hij zijn eigen vermogen gewoon zelf houdt of gebruikt voor een ego-project als Twitter.
pi_213922785
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 20:05 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Mijn sterke vermoeden is dat hij dit geld niet gaat gebruiken om mensen op Mars te zetten. Daar gebruikt hij andermans geld voor, terwijl hij zijn eigen vermogen gewoon zelf houdt of gebruikt voor een ego-project als Twitter.
Vaak zeggen meningen en vermoedens vooral iets over de persoon die ze deelt ;)
pi_213922935
quote:

[..]
Dat lijkt me sterk omdat Musk herhaaldelijk heeft gezegd dat de kolonisatie van mars een verlieslatende bezigheid is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 15-06-2024 20:37:55 ]
pi_213923501
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vaak zeggen meningen en vermoedens vooral iets over de persoon die ze deelt ;)
Mijn vermoeden lijkt me evenveel waard als jouw vermoeden:
quote:

[..]

We zullen zien wat dit zegt over ons. Wellicht ben ik een te grote cynicus of wellicht ben jij wat naïef over de motieven van deze multi-miljardair :P
  zaterdag 15 juni 2024 @ 20:55:46 #198
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213923529
quote:

[..]
ik heb niet het idee dat de trip naar mars en de mogelijke kolonisatie van mars een winst-verlies aangelegenheid is voor Musk

Het is een ontsnapping voor de mensheid aan destructieve idioten als Poetin en Kim il Un, die met hun kernraketten een 100 jarige duisternis kunnen creeren

ik heb het vermoeden dat een of twee van de kinderen van Musk op mars zullen belanden en dat zijn plan zal slagen
Starship is er klaar voor om een miljoen mensen te gaan vervoeren
50 meter hoog met een 50 ton payload
Raptor engines

https://youtube.com/shorts/kF5wW2CIf98?si=R5u_yn9-lnRNWYYo
reentry landing
https://youtube.com/shorts/lYpwN_IRok0?si=vqxvtb8HQxXAbcD6

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 15-06-2024 21:57:40 ]
pi_213923805
Misschien moeten we Poetin en Kim Jong-un naar Mars sturen.
pi_213923956
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 21:06 schreef recursief het volgende:
Misschien moeten we Poetin en Kim Jong-un naar Mars sturen.
Die mogen Mercurius en Venus koloniseren >:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')