"jA mAaR fRaNs TiMmErMaNs"quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:21 schreef VoMy het volgende:
Wat betreft de Partij voor de Vrijheid moet het landelijke beleid als volgt zijn:
1. Een verslaafde krijgt éénmaal de kans om af te kicken met behulp van begeleiding en eventueel medicijnen op recept (methadonverstrekking), mislukt dit dan is er nog maar één optie:
2. De verslaafde wordt uitgesloten van het vrije verkeer van de samenleving en te werk gesteld in een Rijkswerkinrichting voor een lange periode – zonder medicijnenverstrekking – totdat deze bewezen heeft op eigen kracht clean te worden en te blijven en in een eigen inkomen voorziet.
Andere smaken zijn er niet. Dat moet het landelijke beleid zijn.
1x raden welke beoogd minister van VWS deze visie op verslavingszorg etaleerde als kamerlid van de PVV!
Het gaan inderdaad debatten vol gescheld en persoonlijke aanvallen naar de oppositie worden ben ik bang.quote:
Ja, dat hebben we toch maar mooi weten te voorkomen. Stel je voor dat het hier een soort schimmige protofascistische semidictatuur zou wordenquote:
Strafkolonieen. User @TAmaru schrijft zich gelijk in.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:21 schreef VoMy het volgende:
Wat betreft de Partij voor de Vrijheid moet het landelijke beleid als volgt zijn:
1. Een verslaafde krijgt éénmaal de kans om af te kicken met behulp van begeleiding en eventueel medicijnen op recept (methadonverstrekking), mislukt dit dan is er nog maar één optie:
2. De verslaafde wordt uitgesloten van het vrije verkeer van de samenleving en te werk gesteld in een Rijkswerkinrichting voor een lange periode – zonder medicijnenverstrekking – totdat deze bewezen heeft op eigen kracht clean te worden en te blijven en in een eigen inkomen voorziet.
1x raden welke beoogd minister van VWS deze visie op verslavingszorg etaleerde als kamerlid van de PVV!
Wat is dit voor een rancuneuze drek man.quote:
Hebben ze ook wel een beetje gecreëerd door de mores in de Kamer zo te laten verslappen he.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het gaan inderdaad debatten vol gescheld en persoonlijke aanvallen naar de oppositie worden ben ik bang.
Ai, moeten ze de rokers nu alwéér hebben?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:21 schreef VoMy het volgende:
Dixit de rookster hè.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ai, moeten ze de rokers nu alwéér hebben?
Ik vind het top! Verslaafden zijn een grote aanslag op de maatschappij. Kosten ook erg veel. Het lijkt me uitstekend om ze te werk te stellen. Dat zou overigens met asielzoekers ook moeten gebeuren.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:39 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Strafkolonieen. User @:TAmaru schrijft zich gelijk in.
Lekker kortzichtig weer ja, maar je kan er donder op zeggen dat zaken als verslavingszorg ('doe je toch echt zelf') en GGZ in den breedte ('je been breken is een ziekte, ga een rondje de duinen in') makkelijke slachtoffers zijn.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:21 schreef VoMy het volgende:
Hoe groot precies?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:55 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik vind het top! Verslaafden zijn een grote aanslag op de maatschappij. Kosten ook erg veel. Het lijkt me uitstekend om ze te werk te stellen. Dat zou overigens met asielzoekers ook moeten gebeuren.
In cijfers ongeveer een miljard (2019). Dat is dan puur aan zorg, niet aan maatschappelijke schade (is ook niet te meten).quote:
Da's aardig wat, maar valt wel weer in het niet vergeleken met de totale kosten van de zorg in NL.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:02 schreef nostra het volgende:
[..]
In cijfers ongeveer een miljard (2019). Dat is dan puur aan zorg, niet aan maatschappelijke schade (is ook niet te meten).
Overigens kan je daar prima in snijden op zich, het is natuurlijk wonderlijk dat een kliniek in Zuid-Afrika volledig vergoed wordt, wx je ticket (die dan wel weer aftrekbaar is).
Daar zitten duidelijk geen alcohol- en rookverslaafden in dan dus. Dan was dat getal veel en veel meer geweest.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:02 schreef nostra het volgende:
[..]
In cijfers ongeveer een miljard (2019). Dat is dan puur aan zorg, niet aan maatschappelijke schade (is ook niet te meten).
Overigens kan je daar prima in snijden op zich, het is natuurlijk wonderlijk dat een kliniek in Zuid-Afrika volledig vergoed wordt, wx je ticket (die dan wel weer aftrekbaar is).
Gewoon alle moslims weg. Doh.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Da's aardig wat, maar valt wel weer in het niet vergeleken met de totale kosten van de zorg in NL.
Ben wel benieuwd wat onze fijne PVV-vrinden voor constructieve ideeën hebben om er voor te zorgen dat er minder verslaafden bij komen.
Nee, dat is alcohol en drugs. En dan dus puur de directe behandelzorg.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:07 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Daar zitten duidelijk geen alcohol- en rookverslaafden in dan dus. Dan was dat getal veel en veel meer geweest.
Ah, alcohol wel dus. Ergens lijkt het me sterk dat ze/tamaru daar op doelen, maar wie weet.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, dat is alcohol en drugs. En dan dus puur de directe behandelzorg.
Ik zou zeggen dat de maatschappelijke schade onmeetbaar is en vooral ligt in dak- en thuisloosheid, gebedel, diefstal, berovingen, onveiligheid/onveilig gevoel op straat, verloedering van buurten, etc.quote:
Lekker alcoholverslaafden behandelen met methadon en daarna zoekt u het maar uitquote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ah, alcohol wel dus. Ergens lijkt het me sterk dat ze/tamaru daar op doelen, maar wie weet.
Half Nederland is low-key verslaafd aan alcohol. Dat is echt wel een probleem. Ik wil alcohol niet verbieden, maar ik zou wel deze dingen voorstellen:quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ah, alcohol wel dus. Ergens lijkt het me sterk dat ze/tamaru daar op doelen, maar wie weet.
Eindelijk een relatief verstandige post van jequote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:14 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Half Nederland is low-key verslaafd aan alcohol. Dat is echt wel een probleem. Ik wil alcohol niet verbieden, maar ik zou wel deze dingen voorstellen:
1. Accijnzen verhogen
2. Alcohol alleen beschikbaar maken in speciaalzaken, zoals de systembolaget in Zweden, waar goed leeftijdstoezicht is
3. Alcoholreclame verbieden
4. Alcoholgebruik in de openbare ruimte verbieden
Maar wat heb je aan "keihard aanpakken", anders dan dat je rancuneuze gevoelens wat bevredigd worden?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:12 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat de maatschappelijke schade onmeetbaar is en vooral ligt in dak- en thuisloosheid, gebedel, diefstal, berovingen, onveiligheid/onveilig gevoel op straat, verloedering van buurten, etc.
Ik heb zelf in de binnenstad van een grote stad gewoond met een kliniek in de straat, nou dat was geen pretje. Ook rondom mijn nieuwe woning zit een plek waar daklozen en verslaafden koffie kunnen halen etc. en dat vind ik ook niet altijd prettig
Wat mij betreft worden ze keihard aangepakt. De overheid zou ook harder moeten optreden tegen drugsgebruik. Vroeger was ik altijd voor vrijheid-blijheid wat dat betreft. Zo van legaliseer maar lekker alles. Maar dat denk ik echt niet meer. Jongeren gebruiken ook veel te veel, zowel drugs als alcohol als tabak als slechte voeding. Ik vind wiet tot daaraantoe, dat mogen ze van mij wel legaliseren. Maar die andere dingen moeten keihard worden aangepast.
Nou ja, alcohol zal de grootste post zijn, simpelweg door de aantallen (de behandeling is redelijk identiek). Waarbij je vaak ook nog met poly-/crossover verslaving zit, ook aan niet-middelen (gamen, seks, gokken).quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ze zitten alweer heel wat jaren te wachten op dat soort bevrediging. De maatschappelijke kosten zijn dan niet zo relevant.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:16 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar wat heb je aan "keihard aanpakken", anders dan dat je rancuneuze gevoelens wat bevredigd worden?
Ik twijfel er ten zeerste aan of dat verstandig is, want dan moet je dus als je alcohol koopt altijd ook langs een balie lopen waar je softdrugs en/of xtc kunt halen. Lijkt me toch de drempel flink te verlagen om die te gaan gebruiken. Xtc mag wat mij betreft wel gelegaliseerd worden omdat het weinig overlast veroorzaakt en ook niet heel gevaarlijk is en mag ook wel samen worden gevoegd met de coffeeshop denk ik.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:16 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Eindelijk een relatief verstandige post van je
Mooi samenvoegen met de coffeeshops en daar tevens ook XTC verkopen. Dan valt alcohol wel een beetje buiten de boot als je ziet hoe gevaarlijk dat is, maar vooruit.
Nou misschien heeft het een afschrikwekkend effect, maar het liefst wil ik gewoon een manier vinden om verslaafden van onze straten te krijgen.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:16 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar wat heb je aan "keihard aanpakken", anders dan dat je rancuneuze gevoelens wat bevredigd worden?
Ik ben het met je eens dat alcoholverslaving een maatschappelijk probleem is en het zou mooi zijn als dat vermindert met redelijke maatregelen. Wat ik niet zo inzie is waarom het behandeltraject heel anders zou moeten zijn en er ineens bijzondere dwang bij komt kijken bij andere verslavingen (afgezien van rookverslaving?!) waar mensen eerst per se verplicht moeten afkicken om daarna verplicht uit de maatschappij gehaald te moeten worden. Dat lijkt me naast overkill ook contraproductief.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:14 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Half Nederland is low-key verslaafd aan alcohol. Dat is echt wel een probleem. Ik wil alcohol niet verbieden, maar ik zou wel deze dingen voorstellen:
1. Accijnzen verhogen
2. Alcohol alleen beschikbaar maken in speciaalzaken, zoals de systembolaget in Zweden, waar goed leeftijdstoezicht is
Nee dat ben ik wel met je eens. Ik denk dat vooral drugsverslaafden die overlast veroorzaken van de straat moeten worden gehaald, maar alcoholverslaafden geven volgens mij weinig directe overlast, behalve eventueel voor hun familie en directe omgeving. Hoewel dat ook niet uitgesloten is, als iemand al jaren verslaafd is en bijv. op straat leeft, maar daar komen vaak ook andere middelen bij kijken. Dus drugs- en alcoholverslaving zijn denk ik twee verschillende dingen die ook anders moeten worden aangepakt. Bij drugs past volgens mij een wat harder beleid, omdat er met die mensen vaak geen land meer te bezeilen is. Daarom moet je soms wat harder zijn in je aanpak denk ik.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:26 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat alcoholverslaving een maatschappelijk probleem is en het zou mooi zijn als dat vermindert met redelijke maatregelen. Wat ik niet zo inzie is waarom het behandeltraject heel anders zou moeten zijn en er ineens bijzondere dwang bij komt kijken bij andere verslavingen (afgezien van rookverslaving?!) waar mensen uit de maatschappij gehaald worden. Dat lijkt me naast overkill ook contraproductief. En, zoals aangestipt is de maatschappelijke schade vanuit alcoholverslaving en zorgschade vanuit alcohol- en rookverslaving natuurlijk vele malen hoger dan willekeurig welke andere verslaving.
Best wel een lange post om aan te geven dat je er duidelijk geen kaas van gegeten hebt.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nee dat ben ik wel met je eens. Ik denk dat vooral drugsverslaafden die overlast veroorzaken van de straat moeten worden gehaald, maar alcoholverslaafden geven volgens mij weinig directe overlast, behalve eventueel voor hun familie en directe omgeving. Hoewel dat ook niet uitgesloten is, als iemand al jaren verslaafd is en bijv. op straat leeft, maar daar komen vaak ook andere middelen bij kijken. Dus drugs- en alcoholverslaving zijn denk ik twee verschillende dingen die ook anders moeten worden aangepakt. Bij drugs past volgens mij een wat harder beleid, omdat er met die mensen vaak geen land meer te bezeilen is. Daarom moet je soms wat harder zijn in je aanpak denk ik.
Nog niet eens een bijzinnetje daarover in het regeringsakkoord overigens.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
Eigenlijk lees ik dat er gewoon veel meer geinvesteerd moet worden in oa GGZ en verslavingszorg
Toch mooi dat we er zelfde over denken
En hoeveel plaatsen zijn er in de RIjkswerkinrichtingen? Oh, wacht, die bestaan helemaal niet meer? Nou, dan gaan we die toch opnieuw opzetten en bemannen, hoe moeilijk kan het zijn.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:21 schreef VoMy het volgende:
De PVV ziet anders helemaal niets in preventieve gezondheidszorg en voorlichting. De BBB gaat Kamervragen stellen waarom de accijnzen hier hoger zijn dan in buurlanden.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:14 schreef TAmaru het volgende:
[..]
1. Accijnzen verhogen
Hoofdlijnenakkoord, het regeerakkoord komt pas begin september.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Nog niet eens een bijzinnetje daarover in het regeringsakkoord overigens.
Ja, VVD, PVV en BBB zien absoluut geen problemen in de verslavingen aan alcohol en tabak. Of ze willen er in elk geval niks aan doen.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De PVV ziet anders helemaal niets in preventieve gezondheidszorg en voorlichting. De BBB gaat Kamervragen stellen waarom de accijnzen hier hoger zijn dan in buurlanden.
Ja, dat krijg je dus niet door ze niet (meer) te behandelen, dan krijg je ze juist óp straat.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:26 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou misschien heeft het een afschrikwekkend effect, maar het liefst wil ik gewoon een manier vinden om verslaafden van onze straten te krijgen.
Dat laatste moet nog maar blijken over alle onderwerpen die ‘vrij staan’, al wordt dat nu wel geroepen natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoofdlijnenakkoord, het regeerakkoord komt pas begin september.
GGZ viel nu onder Van Ooijen, Verslavingszorg onder Kuipers. Houden ze die indeling aan, dan gaat Anema over verslavingszorg en Karremans over de GGZ. En aangezien er niks staat in het hoofdlijnenakkoord kunnen die dat redelijk vrij, wel binnen de financiële kaders, invullen.
Paar extra Rijksambtenaren aantrekken…quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En hoeveel plaatsen zijn er in de RIjkswerkinrichtingen? Oh, wacht, die bestaan helemaal niet meer? Nou, dan gaan we die toch opnieuw opzetten en bemannen, hoe moeilijk kan het zijn.
En het is jou verder niet opgevallen dat dit overlast explosief is toegenomen nadat we de GGZ zo goed als afgeschaft hebben?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:26 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou misschien heeft het een afschrikwekkend effect, maar het liefst wil ik gewoon een manier vinden om verslaafden van onze straten te krijgen.
Hopelijk doet Karremans het veel beter dan Van Ooijen. Wat een prutser is die laatste.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoofdlijnenakkoord, het regeerakkoord komt pas begin september.
GGZ viel nu onder Van Ooijen, Verslavingszorg onder Kuipers. Houden ze die indeling aan, dan gaat Anema over verslavingszorg en Karremans over de GGZ. En aangezien er niks staat in het hoofdlijnenakkoord kunnen die dat redelijk vrij, wel binnen de financiële kaders, invullen.
https://nos.nl/artikel/25(...)nge-wachtlijsten-ggzquote:NOS Nieuws
•
Donderdag 30 mei, 06:00
Patiënten en zorgverleners dagen Staat en verzekeraars om lange wachtlijsten ggz
Psychiatrisch patiënten, naasten en zorgverleners in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) bereiden een collectieve rechtszaak voor tegen de Staat en tegen zorgverzekeraars.
In de ogen van deze belanghebbenden, die zich hebben verenigd in de stichting 'Recht op GGZ', handelen de verzekeraars in strijd met hun wettelijke zorgplicht door onvoldoende ggz in te kopen. En de rijksoverheid stelt te weinig geld beschikbaar.
Hierdoor zijn de wachtlijsten onaanvaardbaar lang geworden en worden de mensenrechten van deze patiënten geschonden, is de klacht. Concreet gaat het om het recht op leven en het recht op toegang tot gezondheidszorg...
Gewoon een alcoholverbod en rookverbod instellenquote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:14 schreef TAmaru het volgende:
[..]
1. Accijnzen verhogen
Van Ooijen doet het heel goed, maar kan ook geen medewerkers GGZ uit de lucht plukken, bedoel je. Want dat is het feitelijke probleem.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:55 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Hopelijk doet Karremans het veel beter dan Van Ooijen. Wat een prutser is die laatste.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)nge-wachtlijsten-ggz
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |