abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213848821
’Sneuvelbereidheid’ onder Nederlanders groeit: bijna de helft wil vaderland verdedigen in oorlog

DEN HAAG - Nederlanders zijn geen vechtersbazen, toch lijken we voor het eerst in lange tijd weer bereid om te vechten voor het vaderland. Dat is een van de uitkomsten van een groot onderzoek door het Haagse instituut Clingendael, dat vandaag wordt gepresenteerd.

Nederland bungelt steevast in de onderste regionen als het gaat om ’gevechts- of sneuvelbereidheid’. Maar er tekent zich een stijgende lijn af in het percentage burgers dat zich bereid verklaart om de wapens op te pakken bij een oorlog.

Bijna de helft wil het land verdedigen. Een derde ziet dat niet zitten en de rest weet het niet:

Uit de nieuwe cijfers blijkt dat er behoefte is aan meer weerbaarheid: Europa moet sterker en onafhankelijker worden van Rusland, de VS of China. Het onderzoek van Clingendael laat zien dat Nederlanders de veiligheid in Europa belangrijk vinden. Het blijkt zelfs het meest bepalende onderwerp bij de Europese verkiezingen, samen met migratie.

Nederlanders koesteren weinig warme gevoelens voor de Europese Unie, maar ze willen er ook niet vanaf. Een Nexit kan op weinig enthousiasme rekenen en ook het ’weg met de euro, terug naar de gulden’ krijgt nauwelijks handen op elkaar.

Veilig binnen de EU
In gure tijden zoeken veel Nederlanders de veiligheid eerder binnen de EU dan erbuiten, zegt Clingendael-directeur Monika Sie Dhian Ho. „Je ziet die draai ook bij nationalistische partijen. Als de geopolitiek echt ruig wordt, willen ze liever greep op de zaak houden en de EU een andere richting op krijgen dan eruit te stappen. Dat is een heel interessante wending.”

Een overweldigende meerderheid van de ondervraagden, bijna negentig procent, vindt dat Europa onafhankelijker moet worden. Het continent is te afhankelijk geworden van Russisch gas, Amerikaanse bescherming en Chinese producten.

Russische invasie van de Krim
We moeten dus meer op eigen benen staan, ook militair. Nederland bungelde altijd onderaan als het ging om wat ook wel ’sneuvelbereidheid’ heet. Een onderzoek van het tv-programma Dit is de kwestie stelde kort na de Russische invasie in februari 2022 vast dat slechts 16 procent van de Nederlanders klaar stond was om te vechten voor het land als we betrokken raken bij een militair conflict. In 2014, toen Rusland de Krim veroverde, was dat net zo laag.

Meer (veel meer) hier:
https://www.telegraaf.nl/(...)verdedigen-in-oorlog

Clingendael rapport:
https://www.clingendael.o(...)eer-soeverein-worden

Hoe is de bereidheid/wat is de mening hier?
pi_213849275
Vascineren doe je voor de ander
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_213849312
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:49 schreef Alarmonoff het volgende:
Vascineren doe je voor de ander
Een topic geopend door ‘QAnonn’ en dit soort posts als eerste reactie.. Het gaat echt niet goed met FOK!
pi_213849389
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:51 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Een topic geopend door ‘QAnonn’ en dit soort posts als eerste reactie.. Het gaat echt niet goed met FOK!
Moest daaraan denken door huidige tt, zelfde liedje.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 9 juni 2024 @ 20:24:54 #5
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_213850130
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:51 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ben toch wel benieuwd of Danny tevreden was met het FOK! logo in Pride kleuren
Heel veel sambal
pi_213850525
In een of ander land gingen de straatinterviewers aan de slag met vragen aan random burgers of ze bereid waren om te sneuvelen voor zaak x. Ze zeiden allemaal ja. Vervolgens zei de interviewer dat ze zich konden inschrijven vlakbij om dit te kunnen verwezenlijken. Ze zeiden allemaal toen nee, hadden allerlei smoesjes.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_213850735
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:40 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
In een of ander land gingen de straatinterviewers aan de slag met vragen aan random burgers of ze bereid waren om te sneuvelen voor zaak x. Ze zeiden allemaal ja. Vervolgens zei de interviewer dat ze zich konden inschrijven vlakbij om dit te kunnen verwezenlijken. Ze zeiden allemaal toen nee, hadden allerlei smoesjes.
Lekker vergelijkbaar ook wel :')
pi_213851721
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:40 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Dat zal niet anders zijn hier op FOK!
pi_213862179
Nederland is naar de knoppen. Als het eropaan komt, dan ga ik niet vechten voor al die illegalen hier die onze dochters verkrachten, onze winkels leegroven, en iedereen die hen verkeerd aankijkt in elkaar meppen.

Laat de Russen maar dealen met al die ongeletterden die 0,0 idee hebben om zich normaal te gedragen.
  maandag 10 juni 2024 @ 22:08:59 #10
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_213863950
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 20:39 schreef Telefoonvork het volgende:
Nederland is naar de knoppen. Als het eropaan komt, dan ga ik niet vechten voor al die illegalen hier die onze dochters verkrachten, onze winkels leegroven, en iedereen die hen verkeerd aankijkt in elkaar meppen.

Laat de Russen maar dealen met al die ongeletterden die 0,0 idee hebben om zich normaal te gedragen.
Dat lelijke varken van jou wil niemand verkrachten hoor, die is gewoon veilig
Laffe huichelaar
pi_213864254
quote:

quote:
15s.gif Op zondag 9 juni 2024 16:23 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Net zoals het opvallend is hoeveel van die users hier die altijd hoog van de toren blazen over het vrije woord, je mag ook niks meer zeggen tegenwoordig, de maatschappij probeert ons het zwijgen op te leggen, dit is Nederland niet meer, en ik vergeet dan nog wat vooroordelen over buitenlanders ad infinitum ad nauseam, zelf helemaal niks bij willen dragen aan het verbeteren of verdedigen van de maatschappij.

Lafaards gonna lafaard.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  Moderator woensdag 12 juni 2024 @ 09:24:08 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213877613
ik zou gewoon weer gaan, ook niet wachten tot ze hier zijn maar zodra ze in Letland de grens over steken sta ik bij het ministerie scheveningen, schevingen te roepen

sic pacem para bellum

maar sneuvelbereidheid?
nul

leven in Nederland met Nederlanders is te leuk om voortijdig dood te gaan en dat wil graag zo houden

[ Bericht 1% gewijzigd door sp3c op 12-06-2024 14:53:18 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 12 juni 2024 @ 09:29:32 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213877701
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213877988
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 22:22 schreef Barbusse het volgende:

[..]
[..]

Heb je het nu over Nederlanders of ook over nieuwe Nederlanders?
pi_213878023
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 09:46 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Heb je het nu over Nederlanders of ook over nieuwe Nederlanders?
Over types als Telefoonvork, komt het bekend voor?
pi_213991118
Alles voor de sneuvelbereidheid.

twitter

twitter
pi_213991263
quote:

Dat je niet voor NL gaat vechten snap ik, ga ik ook niet doen.

Maar de redenen die je aan geeft slaan echt nergens op.
pi_213991282
Nee.

Heb wel wat beters te doen dan andere mensen vermoorden.
En geld van de staat verkwisten in zo'n moordmachine ben ik ook niet voor.
pi_213991412
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 22:05 schreef Nober het volgende:
Alles voor de sneuvelbereidheid.

[ x ]

[ x ]
Hun vliegtuig staat al in het vet om te vertrekken naar Canadaa.
pi_214447307
Is het verder toegenomen inmiddels? Lijkt me wel toch? Wie wil er nou niet sneuvelen voor z'n land?

twitter
pi_214447336
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 13:42 schreef Nober het volgende:
Is het verder toegenomen inmiddels? Lijkt me wel toch? Wie wil er nou niet sneuvelen voor z'n land?

[ x ]
Niemand WIL sneuvelen, maar mensen kunnen bereid zijn om de kans op sneuvelen te aanvaarden omdat ze hun land willen verdedigen.
Цой жив
pi_214447537
quote:

Lever je paspoort dan maar in.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_214449967
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 13:46 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Niemand WIL sneuvelen, maar mensen kunnen bereid zijn om de kans op sneuvelen te aanvaarden omdat ze hun land willen verdedigen.
Mensen gaan toch zeker niet de inmiddels vele oerlelijke ruziezoekende vechtersbazen verdedigen? Mensen zullen dus veel eerder deserteren.
pi_214452163
Cargeons dagboek, 28 juli 2024. M'n nieuwe fiets is alweer gestolen. Toen ik aangifte wou doen was het politiebureau dicht. Dit land is bang voor mij. Ik weet hoe de vork echt in de steel zit. De asielzoekerscentra puilen uit en dat is de schuld van de VVD. En wanneer de pleuris uitbreekt zullen alle bleekneusjes bloedneuzen worden. De opeenhoping van al hun slechte TV programmas waar mijn belastinggeld aan verspild word zal tot hun lippen komen en alle mediahoeren en politici zullen naar boven kijken en roepen "Red ons!"

En ik zal fluisteren "Toedeledokie"

Vrij naar:

[ Bericht 43% gewijzigd door Cargeon op 28-07-2024 18:08:18 ]
pi_214841738
Let's go!!!

twitter
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:48:31 #26
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_214841805
quote:

Tja, en zo zou ik niet voor jou vechten.
Huilen dan.
pi_214851371
Sneuvelbereidheid.

Wat een heerlijk progressief woord.
Heel veel sambal
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:12:47 #28
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_214851589
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 16:57 schreef Nyamuk het volgende:
Sneuvelbereidheid.

Wat een heerlijk progressief woord.
Precies. ;)

Maar nee, in werkelijkheid allesbehalve vooruitstrevend! Hooguit ter verdediging. :{

Echter, de noodzaak gebiedt in het geval dat er selecties zullen plaatsvinden tot waardige en capabele 'zendelingen', los daarvan of zij wel/niet bereid zijn om te sneuvelen.

Het is tegen die tijd allesbehalve een grap, en al helemaal geen fijne aangelegenheid!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_214852879
quote:
15s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 17:12 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Precies. ;)

Maar nee, in werkelijkheid allesbehalve vooruitstrevend! Hooguit ter verdediging. :{

Echter, de noodzaak gebiedt in het geval dat er selecties zullen plaatsvinden tot waardige en capabele 'zendelingen', los daarvan of zij wel/niet bereid zijn om te sneuvelen.

Het is tegen die tijd allesbehalve een grap, en al helemaal geen fijne aangelegenheid!
De grap is uiteraard dat het zo ver heeft kunnen komen ondanks dat we er allemaal naar hebben staan kijken.

Hoe groot zou de sneuvelbereidheid van een Willem Alexander, Schoof of zelfs een Jetten zijn? :X
Heel veel sambal
pi_214853421
Het klinkt heel heldhaftig sneuvelen voor het land. Het romantiseren van oorlog. Totdat je kinderen, moeder, vrouw en vader onthoofd, in kleine stukken uiteengereten of bloedend en halfdood naast je liggen te sterven. Of tot het moment dat je wordt afgevoerd naar een martelgevangenis waar je seksueel wordt doodgemarteld.
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:19:36 #31
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_214853563
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 21:02 schreef Peppert het volgende:
Het klinkt heel heldhaftig sneuvelen voor het land. Het romantiseren van oorlog. Totdat je kinderen, moeder, vrouw en vader onthoofd, in kleine stukken uiteengereten of bloedend en halfdood naast je liggen te sterven. Of tot het moment dat je wordt afgevoerd naar een martelgevangenis waar je seksueel wordt doodgemarteld.
ik ben al bang voor de kapper, en dan sneuvelen?? Met een flink overdosis ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:34:27 #32
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_214853632
Wat moet ik me voorstellen bij seksueel worden doodgemarteld?
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_214853654
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 21:34 schreef Kriegel het volgende:
Dat moet ik even aan de binnenkant van m’n ogen gaan bekijken :9
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_214853678
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 21:02 schreef Peppert het volgende:
Dat is een lot dat je zeker staat te wachten als je niet vecht. Zie Oekraïne.
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:44:04 #35
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214853681
quote:
Ik denk dat je vooral niet aan lustobwekkende handelingen moet denken.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:46:53 #36
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_214853695
quote:
Death by snu snu
pi_214854945
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 21:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik ben al bang voor de kapper, en dan sneuvelen?? Met een flink overdosis ?
Als je het maar houdt bij plantaardige drugs. De synthetische varianten zoals fentanyl zijn levensgevaarlijk.

quote:
Nachtmerries. Het seksueel vernederen van dames/kinderen hoort gewoon bij een oorlog als de bedoeling is om dat volk te vernietigen. Het is een zeer potent symbool van volksvernietiging. De vernedering is vaak enorm voor de mannelijke populatie dat ze hebben gefaald om het 'zwakkere' geslacht te beschermen. Een vernedering die de hele moraal ineen doet storten. Het seksueel lichamelijk vernietigen van mannen in een martelgevangenis kan op allerlei manieren. Het is niet meer dan donkere fantasieën. Een kind kan de was doen.
  zondag 1 september 2024 @ 08:31:00 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_214855249
quote:
je eikeltje er afhalen met een scheermesje of zo
gaatje in de zak en de balletjes in je mond stoppen of gebakken bij je aardappels doen

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:07 schreef Nyamuk het volgende:
Hoe groot zou de sneuvelbereidheid van een Willem Alexander, Schoof of zelfs een Jetten zijn?
niet hoe hoger in de boom , des meer gaat men het leven waarderen

Lavrov die gaat dus iedere jaar in een hotel prive ziekenhuis in Bali , met privebewaking waar ie helemaal topfit wordt gemaakt met hart en bloeddruk , dat ga je waarderen dat je zeer prettig 95 of 100 kan worden op die manier
Mugabe die werd ook 96, die deed hetzelfde jaarlijks in Dubai en zo zulen er veel meer zijn

Dat heeft trouwens een hele grote toekomst, gezondheid vakanties

[ Bericht 22% gewijzigd door michaelmoore op 01-09-2024 08:49:07 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214855250
Nou de elite kan mijn rug op. Sneuvelen doe ik niet voor ze.
pi_214901781
quote:
Leger redt het niet met alleen beroepsmilitairen en reservisten
Nu er de komende jaren miljarden worden geïnvesteerd in de krijgsmacht, moet Defensie ook op zoek naar veel meer personeel. Al is het maar om al die nieuwe tanks, vliegtuigen en wapensystemen te bedienen. En als het tot een serieus conflict komt, zullen we grote aantallen troepen moeten leveren aan de NAVO, staat in de Defensienota, die is gepresenteerd in Amersfoort.

En dan gaan we het niet redden met alleen de beroepsmilitairen en reservisten die we nu hebben, is de boodschap van minister Brekelmans en staatssecretaris Tuinman, die de nota hebben geschreven. De oude dienstplicht keert "niet direct" terug, maar er wordt wel gezocht naar "een dienmodel dat voorziet in maatregelen met een (gradueel) meer verplichtend karakter".
https://nos.nl/artikel/25(...)airen-en-reservisten
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_214902296
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 08:31 schreef Chadi het volgende:
Nou de elite kan mijn rug op. Sneuvelen doe ik niet voor ze.
En voor je ouders of je familie of gekker nog, jezelf?
pi_214902408
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 20:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En voor je ouders of je familie of gekker nog, jezelf?
pi_214902770
Eenieder die zijn land niet wil verdedigen wanneer het wordt aangevallen is geen knip voor de neus waard en mag dit land z.s.m. verlaten. Liefst dus voor een invasie; aan zulke lafaards heb je niets.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214903249
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
Eenieder die zijn land niet wil verdedigen wanneer het wordt aangevallen is geen knip voor de neus waard en mag dit land z.s.m. verlaten. Liefst dus voor een invasie; aan zulke lafaards heb je niets.
Want we vechten niet tegen mensen, maar tegen machten en krachten die over de wereld willen heersen. We vechten tegen de leiders van de duisternis, tegen de hoogste kwade machten.
pi_214903306
quote:
Maar dit gaat niet over je land verdedigen maar kanonnenvlees voor BlackRock e.d. spelen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_214903342
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 21:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Maar dit gaat niet over je land verdedigen maar kanonnenvlees voor BlackRock e.d. spelen.
Wanneer Nederland aangevallen mocht worden, verdedig je het... al ben je te zwaar, te groot, te klein, te rijk, te arm, je verdedigt je land.

Landverraders zijn een pest.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214903565
quote:
Een land zonder grenzen is geen land. Voor mijn gevoel zijn we niks meer dan belastingslaven die niet veel te zeggen hebben. Dus waarom zou je Nederland dan verdedigen? Denk je dat er 1 politicus of iemand van het koningshuis mee gaat vechten? Nope.
pi_214903615
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 21:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dat dus.
pi_214903636
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 22:22 schreef stinkielinkie het volgende:
Dus waarom zou je Nederland dan verdedigen? Denk je dat er 1 politicus of iemand van het koningshuis mee gaat vechten? Nope.
We hebben in 1940 gezien hoe het koningshuis en de regering op de Duitse inval reageerden.
pi_214903638
quote:
De doodstraf moet terug in oorlogstijd. Je ziet in Oekraïne al dat er veel deserteurs zijn omdat de straffen een paar jaar cel zijn.

De kogel is de beste manier om de dienstplicht af te dwingen als het echt erom gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')