abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214646537
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 17:20 schreef dop het volgende:

[..]
Hoe komt dat bewustzijn zonder
hersenen dan tot expressie?
De hersenen zijn een beperking. Ongemanifesteerd bewustzijn heeft de potentie om een heel universum te manifesteren.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:59:06 #212
545 dop
:copyright: dop
pi_214646808
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 18:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De hersenen zijn een beperking. Ongemanifesteerd bewustzijn heeft de potentie om een heel universum te manifesteren.
Wie is zich daar van bewust zonder zintuigen?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214647159
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 18:59 schreef dop het volgende:

[..]
Wie is zich daar van bewust zonder zintuigen?
Zintuigen zijn ook een beperking van ongemanifesteerd bewustzijn.

Zie het zo: bewustzijn is de bron van ALLE ervaringen. Onze menselijke zintuigen, zijn dus een enorme beperking. Kijk eens wat voor zintuigen er mogelijk zijn: dat van insecten, vleermuizen, katten en honden. Die hebben in bepaalde opzichten veel betere zintuigen dan wij.

De ongemanifesteerde God-zelf ervaart al die zintuigen en meer, want het is de onbeperkte bron van alles.
pi_214647193
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 16:34 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Volgens mij heeft de mensheid God geschapen, bewijs jij maar eens het omgekeerde.
Waar komt het universum dan vandaan? ;)
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:54:08 #215
545 dop
pi_214651808
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zintuigen zijn ook een beperking van ongemanifesteerd bewustzijn.

Zie het zo: bewustzijn is de bron van ALLE ervaringen. Onze menselijke zintuigen, zijn dus een enorme beperking. Kijk eens wat voor zintuigen er mogelijk zijn: dat van insecten, vleermuizen, katten en honden. Die hebben in bepaalde opzichten veel betere zintuigen dan wij.

De ongemanifesteerde God-zelf ervaart al die zintuigen en meer, want het is de onbeperkte bron van alles.
je zult eerst waar moeten nemen om bewust te zijn.
Ook een god kan niet bewustzijn zonder waarneming.

Je zult zintuigen en hersenen moeten bezitten om waar te nemen, het bewustzijn is het gevolg daar van.
Ook mediteren lukt niet zonder zintuigen. Zelfs als je van mening bent dat meditatie het uitschakelen van je zintuigen is.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_214652168
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 21:54 schreef dop het volgende:

[..]
je zult eerst waar moeten nemen om bewust te zijn.
Ook een god kan niet bewustzijn zonder waarneming.

Je zult zintuigen en hersenen moeten bezitten om waar te nemen, het bewustzijn is het gevolg daar van.
Ook mediteren lukt niet zonder zintuigen. Zelfs als je van mening bent dat meditatie het uitschakelen van je zintuigen is.
Je kunt waarnemen zonder waar te nemen. Ik kan aan een sexy vrouw denken en opgewonden raken.
pi_214653336
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 22:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt waarnemen zonder waar te nemen. Ik kan aan een sexy vrouw denken en opgewonden raken.
Dat heeft niets met waarnemen te maken maar alles met de spreekwoordelijke gevangenis waarin mensen leven.
Je kunt fijn denken maar het zal nimmer iets nieuws kunnen presenteren, het is altijd oud en bekend omdat het nu eenmaal stoelt op het gekende.
Denken is niet waarnemen, dat is slechts dwalen in tijd.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:31:28 #218
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214653371
quote:

[..]
Dat is niet wat er gezegd wordt. De eerste stap is dat je eerst waar mket nemen.

Wel een mooi voorbeeld overigens dat bewustzijn uit de hersenen voortkomt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_214653552
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 23:29 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Dat heeft niets met waarnemen te maken maar alles met de spreekwoordelijke gevangenis waarin mensen leven.
Je kunt fijn denken maar het zal nimmer iets nieuws kunnen presenteren, het is altijd oud en bekend omdat het nu eenmaal stoelt op het gekende.
Denken is niet waarnemen, dat is slechts dwalen in tijd.
Zeker wel, het is een mentale waarneming. Je hebt dus geen zintuigen nodig om waar te nemen.
pi_214653589
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 23:31 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dat is niet wat er gezegd wordt. De eerste stap is dat je eerst waar mket nemen.

Wel een mooi voorbeeld overigens dat bewustzijn uit de hersenen voortkomt.
Als ik een mooie vrouw in mijn geest zie, dan is dat toch een waarneming?

Ik hoef geen fysieke vrouw te zien, ik kan elk moment een vrouw in mijn geest zien.
pi_214653824
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 23:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zeker wel, het is een mentale waarneming. Je hebt dus geen zintuigen nodig om waar te nemen.
Nee, het is kennis dat je uit je geheugen opdiept.
Waarnemen is zien, bijvoorbeeld wanneer de wetenschapper heel aandachtig waarneemt wat er gebeurt tijdens een proces om er van te leren.
Zien en leren gaan dus hand in hand en dat maakt dat waarnemen ook creatief is in de zin dat iets nieuws zich kan openbaren omdat het oude (denken/overtuiging/enz) in dat waarnemen afwezig is.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214653855
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 00:22 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Nee, het is kennis dat je uit je geheugen opdiept.
Waarnemen is zien, bijvoorbeeld wanneer de wetenschapper heel aandachtig waarneemt wat er gebeurt tijdens een proces om er van te leren.
Zien en leren gaan dus hand in hand en dat maakt dat waarnemen ook creatief is in de zin dat iets nieuws zich kan openbaren omdat het oude (denken/overtuiging/enz) in dat waarnemen afwezig is.
Zien is een objectieve waarneming. Je kunt zowel objectief als subjectief waarnemen.

Beethoven bijvoorbeeld componeerde nog muziek toen hij doof was.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 06:37:07 #223
545 dop
pi_214654344
quote:

[..]
Dat noemen we fantaseren, dat is niet het zelfde als bewustzijn, jij fantaseert er een heleboel bij wat er niet is, maar zelfs dat kun je niet zonder hersenen/lichaam.
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 00:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zien is een objectieve waarneming. Je kunt zowel objectief als subjectief waarnemen.

Beethoven bijvoorbeeld componeerde nog muziek toen hij doof was.
Beethoven zou als doven niets kunnen componeren als hij zich niet bewust was geworden van het concept muziek. Dat gebeurde omdat zijn zintuigen kon gebruiken voor hij doof werd, en na zijn dood toen zijn bewustzijn er niet meer was maakte hij ook geen muziek meer. Zijn muziek inspireerde wel andere om ook muziek te maken.

Fantasie en het maken of verzinnen van iets is een expressie van je bewustzijn.

[ Bericht 17% gewijzigd door dop op 10-08-2024 06:56:47 ]
pi_214654376
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waar komt het universum dan vandaan? ;)
Oerknal.
Bewijs jij maar dat God verantwoordelijk is geweest voor die oerknal.
pi_214654387
Ik ben een HSP.

Telt dat ook?
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_214654417
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 18:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Alles is wetenschap, zelfs het bewustzijn.
pi_214654950
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 06:37 schreef dop het volgende:

[..]
Dat noemen we fantaseren, dat is niet het zelfde als bewustzijn, jij fantaseert er een heleboel bij wat er niet is, maar zelfs dat kun je niet zonder hersenen/lichaam.

Jij creeërt een dualiteit die niet bestaat. Jij gebruikt dit model: er is een lichaam en een geest. Die twee zijn verschillend. Het lichaam bestaat onafhankelijk van de geest en de geest is afhankelijk van het lichaam. De geest komt uit het lichaam.

Maar er zijn geen twee verschillende substanties. Alles is geest, het lichaam is een manifestatie van de geest.

De creatie is top - down gemanifesteerd: God (bewustzijn) schept de wereld. De hersenen zijn een uitkomst van bewustzijn, geen voorwaarde voor bewustzijn.

Maar nu we in een gemanifesteerde wereld leven zeg je: ''Zie je wel, je hebt hersenen! Hersenen zijn noodzakelijk voor bewustzijn!''

Hersenen zijn niet noodzakelijk voor bewustzijn, bewustzijn is noodzakelijk voor hersenen. Hersenen zijn alleen aanwezig bij geïncarneerde wezens.
pi_214654970
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 08:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jij creeërt een dualiteit die niet bestaat. Jij gebruikt dit model: er is een lichaam en een geest. Die twee zijn verschillend. Het lichaam bestaat onafhankelijk van de geest en de geest is afhankelijk van het lichaam. De geest komt uit het lichaam.

Maar er zijn geen twee verschillende substanties. Alles is geest, het lichaam is een manifestatie van de geest.

De creatie is top - down gemanifesteerd: God (bewustzijn) schept de wereld. De hersenen zijn een uitkomst van bewustzijn, geen voorwaarde voor bewustzijn.

Maar nu we in een gemanifesteerde wereld leven zeg je: ''Zie je wel, je hebt hersenen! Hersenen zijn noodzakelijk voor bewustzijn!''

Hersenen zijn niet noodzakelijk voor bewustzijn, bewustzijn is noodzakelijk voor hersenen. Hersenen zijn alleen aanwezig bij geïncarneerde wezens.
Wie heeft God geschapen? Een hogere God?
pi_214655001
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 08:55 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Wie heeft God geschapen? Een hogere God?
Nee, God is zelf-existent. God staat buiten de tijd, het is een tijdloos wezen. God is niet gebonden aan oorzaak en gevolg.

Oorzaak en gevolg zijn van toepassing op de creatie, niet op de creator.
pi_214655100
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 09:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, God is zelf-existent. God staat buiten de tijd, het is een tijdloos wezen. God is niet gebonden aan oorzaak en gevolg.

Oorzaak en gevolg zijn van toepassing op de creatie, niet op de creator.
==> God is zelf-existent. God staat buiten de tijd, het is een tijdloos wezen.
Hoe verhoudt deze veronderstelling zich tot de kosmische oneindigheid van tijd en ruimte? Waaruit bestaat tijd eigenlijk? Wat zijn de atomen van de tijd? Waarom bestaat tijd en ruimte? Wat maakt dat we ons het verleden (deels) herinneren en de toekomst niet? En wat is de oorsprong van de krachtige energie van de tijd, die vele miljarden jaren van kosmische en biologische evolutie drijft? Wie of wat heeft destijds de klok opgewonden?

Geef eens een coherent antwoord op deze prangende vragen die de natuurkunde al eeuwenlang bezig houden? En alsjeblieft, sla de discussie niet onmiddellijk dood door te antwoorden met "God".
pi_214655141
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 09:12 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
==> God is zelf-existent. God staat buiten de tijd, het is een tijdloos wezen.
Hoe verhoudt deze veronderstelling zich tot de kosmische oneindigheid van tijd en ruimte? Waaruit bestaat tijd eigenlijk? Wat zijn de atomen van de tijd? Waarom bestaat tijd en ruimte? Wat maakt dat we ons het verleden (deels) herinneren en de toekomst niet? En wat is de oorsprong van de krachtige energie van de tijd, die vele miljarden jaren van kosmische en biologische evolutie drijft? Wie of wat heeft destijds de klok opgewonden?

Tijd en ruimte zijn een manifestatie van bewustzijn, en bewustzijn is non-lokaal en tijdloos.
De wereld van ruimtetijd is dus een illusie.
pi_214655183
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 09:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Tijd en ruimte zijn een manifestatie van bewustzijn, en bewustzijn is non-lokaal en tijdloos.
De wereld van ruimtetijd is dus een illusie.
Dat is een bewering. Niet meer dan dat. Ik kan ook beweren dat het Bewustzijn niets anders is dan het brein van Het Vliegende Spaghettimonster maar dat doe ik dus niet.

pi_214655230
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 09:21 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dat is een bewering. Niet meer dan dat. Ik kan ook beweren dat het Bewustzijn niets anders is dan het brein van Het Vliegende Spaghettimonster maar dat doe ik dus niet.

Je kunt het in ieder geval ervaren, en de meest geavanceerde wetenschap is hier ook mee bezig.

Ruimtetijd is zeker een illusie.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:59:24 #234
545 dop
pi_214655746
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 08:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jij creëert net zo gemakkelijk een dualiteit, maar dat vind je geen probleem. Terwijl je het bij mij wel een probleem vind.
Sterker nog jij vind dat het leven en de wereld niet kan bestaan zonder de door jouw bedachte dualiteit.
Ik stel enkel de je bewustzijn afhankelijk is van wat je kunt waarnemen. Ik koppel daar niet ook nog eens aan vast dat het universum is ontstaan door bewustzijn. Dat is nu juist een dualiteit die je niet kunt aantonen, en die gefantaseerd is.

Het leven/universum is een oneindig complexe puzzel met oneindig veel puzzelstukjes. Jij doet even gemakkelijk als of je het ultieme en absolute puzzelstukje kunt vinden wat elke puzzel oplost, terwijl en nog oneindig veel puzzelstukjes om je heen liggen die je nog niet kunt leggen.

Ik geef op heel veel vragen het antwoord, we weten het niet precies.
Jij zegt overal op bewustzijn, omdat je niet kunt accepteren dat je het niet precies weet, en ook nooit precies zult weten.

[ Bericht 20% gewijzigd door dop op 10-08-2024 10:07:11 ]
pi_214656104
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 09:59 schreef dop het volgende:

[..]

Ik stel enkel de je bewustzijn afhankelijk is van wat je kunt waarnemen.

Dat is onzin. Als ik mijn ogen sluit verdwijnt de hele wereld, en toch ben ik even bewust. Oordopjes in mijn oren en ik ben nog steeds even bewust. Het is onafhankelijk van de zintuigen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 09:59 schreef dop het volgende:

[..]
Jij zegt overal op bewustzijn, omdat je niet kunt accepteren dat je het niet precies weet, en ook nooit precies zult weten.

Ik zeg het omdat het zo is.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:46:42 #236
545 dop
pi_214656536
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 10:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is onzin. Als ik mijn ogen sluit verdwijnt de hele wereld, en toch ben ik even bewust. Oordopjes in mijn oren en ik ben nog steeds even bewust. Het is onafhankelijk van de zintuigen.
[..]
Je zintuigen je lichaam, je hersenen zijn daar mee niet verdwenen, je speelt verstoppert als een klein kind die denkt dat als het zijn ogen sluit, dat wij het dan ook niet kunnen zien.
quote:
Ik zeg het omdat het zo is.
Je denkt dat het zo is!

Je hebt iets bedacht om het voor jouw gemoedsrust allemaal sluitend te maken.
pi_214656566
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 10:46 schreef dop het volgende:

[..]
Je denkt dat het zo is!

Je hebt iets bedacht om het voor jouw gemoedsrust allemaal sluitend te maken.
Dat is wat jij doet. Je bouwt een gevangenis met gedachtes en logica en gaat lekker veilig zitten.
pi_214656591
Jullie mogen zich er ook wel van bewust zijn dat jullie een meningsverschil hebben.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:51:17 #239
545 dop
pi_214656601
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 10:48 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is wat jij doet. Je bouwt een gevangenis met gedachtes en logica en gaat lekker veilig zitten.
Ik bouw geen gevangenis, ik laat het juist open door geen antwoorden te verzinnen. Ik zeg soms gewoon we weten het niet precies.
Ik accepteer dat we niet op elke vraag een sluitend antwoord zullen vinden.
Ik laat het begin en het einde juist open, jij maakt de gevangenis door het een sluitend verhaal te willen maken.
pi_214656639
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 10:51 schreef dop het volgende:

[..]
Ik bouw geen gevangenis, ik laat het juist open door geen antwoorden te verzinnen. Ik zeg soms gewoon we weten het niet precies.
Ik accepteer dat we niet op elke vraag een sluitend antwoord zullen vinden.
Ik laat het begin en het einde juist open, jij maakt de gevangenis door het een sluitend verhaal te willen maken.
Dat doe je wel, je legt beperkingen op aan bewustzijn terwijl het subjectief is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')