abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 augustus 2024 @ 17:42:53 #201
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214628108
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 16:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, maar bewusteloosheid is niet de afwezigheid van bewustzijn. Het is een modus van bewustzijn.
ok, stel je voor, je bent bewusteloos en tijdens die bewusteloosheid word je hoofd afgehakt. denk je dat er daarna nog iets van 't bewustzijn is overgebleven bij de betreffende persoon waarvan het hoofd is afgehakt tijdens bewusteloosheid.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_214628516
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 17:42 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ok, stel je voor, je bent bewusteloos en tijdens die bewusteloosheid word je hoofd afgehakt. denk je dat er daarna nog iets van 't bewustzijn is overgebleven bij de betreffende persoon waarvan het hoofd is afgehakt tijdens bewusteloosheid.
Ja, 't bewustzijn gaat nooit verloren. Bij bewusteloosheid ontbreekt alleen de objectieve ervaring (de waarneming van de wereld), maar het subject is altijd aanwezig.

Als je het bewustzijn gelijk stelt aan de objectieve ervaring, dan lijkt het alsof bewusteloosheid het einde van het bewustzijn is.

Maar het pure subject kun je niet vinden in de objectieve ervaring, dat is het mysterie van het bewustzijn.

Bewustzijn = subject + objectieve ervaring.
  donderdag 8 augustus 2024 @ 18:13:26 #203
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214628604
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 18:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, 't bewustzijn gaat nooit verloren. Bij bewusteloosheid ontbreekt alleen de objectieve ervaring (de waarneming van de wereld), maar het subject is altijd aanwezig.

Als je het bewustzijn gelijk stelt aan de objectieve ervaring, dan lijkt het alsof bewusteloosheid het einde van het bewustzijn is.

Maar het pure subject kun je niet vinden in de objectieve ervaring, dat is het mysterie van het bewustzijn.

Bewustzijn = subject + objectieve ervaring.
ok, en als men beweert dat 't bewustzijn 'n biologisch proces in de hersenen is, wat zeg je dan ?
pi_214629110
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 18:13 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ok, en als men beweert dat 't bewustzijn 'n biologisch proces in de hersenen is, wat zeg je dan ?
Bewijs het :) Toon het aan.

En als je het niet kunt aantonen, waarom zeg je het dan? Waarom zeg je dingen die je niet kunt aantonen?
  donderdag 8 augustus 2024 @ 19:24:57 #205
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214629908
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 18:46 schreef Libertarisch het volgende:
En als je het niet kunt aantonen, waarom zeg je het dan? Waarom zeg je dingen die je niet kunt aantonen?
ik heb Osho gelezen, dit klinkt naar hem
quote:
daar tik je de wetenschap aan, dopamine/serotonine, neurotransmitters, hersengedeelten en functies, dat is allemaal bekende informatie voor de mensheid. o.a. de 5 zintuigen belichamen 't bewustzijn, en daarbij het zesde zintuig ... welke ook wel instinct genoemd mag worden.
pi_214641148
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 14:51 schreef dop het volgende:

[..]
Denk nog eens aan de parachute, bestaat het dat er mensen uit een vliegtuig springen, en toch overleven zonder parachute?
Bewijst dat iets over het nut of de functie van de parachute?

Je komt met een uitzonderlijk voorbeelden waar verder ook niets blijkt over hoe bewustzijn precies ontstaat.
Wat verandert dat verder aan we weten het niet precies?
Of de stelling zonder hersenen geen bewustzijn?

In de voorbeelden is er iets bijzonders aan de hand, en weten we niet precies wat, en ook niet waarom deze mensen wel kunnen functioneren.
Verder zijn de voorbeelden ook niet uitgebreid onderzocht en gedocumenteerd.
Ik trek ten eerste nergens de conclusie dat je in het algemeen zonder hersenen kan, maar dat er gevallen bekend zijn van mensen die vrijwel zonder hersenen normaal functioneren en zelfs hoogbegaafd kunnen zijn en dat dat iets zegt over hoe we over hersenen en bewustzijn denken, wat ook in verschillende bronnen die ik gaf gezegd wordt. Als bijv. het bewustzijn vanuit de hersenen ontstaat, dan zou dat in alle gevallen moeten gelden, er zouden dan geen uitzonderingen moeten bestaan. Vergelijk het met een motor: in alle auto’s zorgt dat voor de aandrijving. Haal je dat weg of beschadigd je dat voor 95%, of zelfs minder, dan zal dat resulteren in een auto die niet rijdt, daar zal je geen uitzonderingen op vinden. En let wel dit zegt alsnog niks over het bewustzijn, want een motor is puur mechanisch zonder bewustzijn, dus deze vergelijking van de hersenen met een motor gaat ook niet helemaal op, laat staan met een parachute. Je vergelijking met een parachute vind ik daarom krom en geen hout snijden. Ten tweede hangt het bij je vergelijking met een parachute af veel andere zaken (externe factoren) of je zo’n val zonder parachute overleeft, bijv. datgene wat je val breekt.

Ik beweer dan ook niet te weten hoe/waar het bewustzijn ontstaat, maar dat die voorbeelden i.i.g. laten zien dat je er niet zomaar vanuit kan gaan dat het bewustzijn uit de hersenen ontstaat en dat dat toch wat complexer ligt. Ik reageerde overigens op Bassie48 die in post #157 aan Libertarisch vroeg: “Noem mij 1 persoon die zonder hersenen bewust is van zijn/haar Zijn.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:40:21 #207
545 dop
:copyright: dop
pi_214642342
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 13:06 schreef Zefi het volgende:

[..]
Ik trek ten eerste nergens de conclusie dat je in het algemeen zonder hersenen kan, maar dat er gevallen bekend zijn van mensen die vrijwel zonder hersenen normaal functioneren en zelfs hoogbegaafd kunnen zijn en dat dat iets zegt over hoe we over hersenen en bewustzijn denken, wat ook in verschillende bronnen die ik gaf gezegd wordt. Als bijv. het bewustzijn vanuit de hersenen ontstaat, dan zou dat in alle gevallen moeten gelden, er zouden dan geen uitzonderingen moeten bestaan. Vergelijk het met een motor: in alle auto’s zorgt dat voor de aandrijving. Haal je dat weg of beschadigd je dat voor 95%, of zelfs minder, dan zal dat resulteren in een auto die niet rijdt, daar zal je geen uitzonderingen op vinden. En let wel dit zegt alsnog niks over het bewustzijn, want een motor is puur mechanisch zonder bewustzijn, dus deze vergelijking van de hersenen met een motor gaat ook niet helemaal op, laat staan met een parachute. Je vergelijking met een parachute vind ik daarom krom en geen hout snijden. Ten tweede hangt het bij je vergelijking met een parachute af veel andere zaken (externe factoren) of je zo’n val zonder parachute overleeft, bijv. datgene wat je val breekt.

Ik beweer dan ook niet te weten hoe/waar het bewustzijn ontstaat, maar dat die voorbeelden i.i.g. laten zien dat je er niet zomaar vanuit kan gaan dat het bewustzijn uit de hersenen ontstaat en dat dat toch wat complexer ligt. Ik reageerde overigens op Bassie48 die in post #157 aan Libertarisch vroeg: “Noem mij 1 persoon die zonder hersenen bewust is van zijn/haar Zijn.
je voorbeeld laat helemaal niets zien, het roept wel vragen op, maar die vragen gaan over de individuele gevallen, dan dat het je iets leert over bewustzijn.
Pas als je de individuele gevallen goed hebt onderzocht kun je er mogelijk iets aan vast knopen.

En het was dus ook geen
Voorbeeld van iemand zonder hersenen die bewust is van zijn/haar zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214643728
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 14:40 schreef dop het volgende:

En het was dus ook geen
Voorbeeld van iemand zonder hersenen die bewust is van zijn/haar zijn.
Daar kun je ook niet achter komen. Iemand zonder hersenen kan niet praten, en heeft geen gezichtsuitdrukkingen.

Het mechanische aspect, daar zijn hersenen wel voor noodzakelijk i.t.t. bewustzijn.
pi_214644042
quote:

[..]

Volgens mij heeft de mensheid God geschapen, bewijs jij maar eens het omgekeerde.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:20:41 #210
545 dop
pi_214644882
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 16:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Daar kun je ook niet achter komen. Iemand zonder hersenen kan niet praten, en heeft geen gezichtsuitdrukkingen.

Het mechanische aspect, daar zijn hersenen wel voor noodzakelijk i.t.t. bewustzijn.
Hoe komt dat bewustzijn zonder
hersenen dan tot expressie?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_214646537
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 17:20 schreef dop het volgende:

[..]
Hoe komt dat bewustzijn zonder
hersenen dan tot expressie?
De hersenen zijn een beperking. Ongemanifesteerd bewustzijn heeft de potentie om een heel universum te manifesteren.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:59:06 #212
545 dop
pi_214646808
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 18:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De hersenen zijn een beperking. Ongemanifesteerd bewustzijn heeft de potentie om een heel universum te manifesteren.
Wie is zich daar van bewust zonder zintuigen?
pi_214647159
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 18:59 schreef dop het volgende:

[..]
Wie is zich daar van bewust zonder zintuigen?
Zintuigen zijn ook een beperking van ongemanifesteerd bewustzijn.

Zie het zo: bewustzijn is de bron van ALLE ervaringen. Onze menselijke zintuigen, zijn dus een enorme beperking. Kijk eens wat voor zintuigen er mogelijk zijn: dat van insecten, vleermuizen, katten en honden. Die hebben in bepaalde opzichten veel betere zintuigen dan wij.

De ongemanifesteerde God-zelf ervaart al die zintuigen en meer, want het is de onbeperkte bron van alles.
pi_214647193
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 16:34 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Volgens mij heeft de mensheid God geschapen, bewijs jij maar eens het omgekeerde.
Waar komt het universum dan vandaan? ;)
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:54:08 #215
545 dop
pi_214651808
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zintuigen zijn ook een beperking van ongemanifesteerd bewustzijn.

Zie het zo: bewustzijn is de bron van ALLE ervaringen. Onze menselijke zintuigen, zijn dus een enorme beperking. Kijk eens wat voor zintuigen er mogelijk zijn: dat van insecten, vleermuizen, katten en honden. Die hebben in bepaalde opzichten veel betere zintuigen dan wij.

De ongemanifesteerde God-zelf ervaart al die zintuigen en meer, want het is de onbeperkte bron van alles.
je zult eerst waar moeten nemen om bewust te zijn.
Ook een god kan niet bewustzijn zonder waarneming.

Je zult zintuigen en hersenen moeten bezitten om waar te nemen, het bewustzijn is het gevolg daar van.
Ook mediteren lukt niet zonder zintuigen. Zelfs als je van mening bent dat meditatie het uitschakelen van je zintuigen is.
pi_214652168
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 21:54 schreef dop het volgende:

[..]
je zult eerst waar moeten nemen om bewust te zijn.
Ook een god kan niet bewustzijn zonder waarneming.

Je zult zintuigen en hersenen moeten bezitten om waar te nemen, het bewustzijn is het gevolg daar van.
Ook mediteren lukt niet zonder zintuigen. Zelfs als je van mening bent dat meditatie het uitschakelen van je zintuigen is.
Je kunt waarnemen zonder waar te nemen. Ik kan aan een sexy vrouw denken en opgewonden raken.
pi_214653336
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 22:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt waarnemen zonder waar te nemen. Ik kan aan een sexy vrouw denken en opgewonden raken.
Dat heeft niets met waarnemen te maken maar alles met de spreekwoordelijke gevangenis waarin mensen leven.
Je kunt fijn denken maar het zal nimmer iets nieuws kunnen presenteren, het is altijd oud en bekend omdat het nu eenmaal stoelt op het gekende.
Denken is niet waarnemen, dat is slechts dwalen in tijd.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:31:28 #218
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214653371
quote:

[..]
Dat is niet wat er gezegd wordt. De eerste stap is dat je eerst waar mket nemen.

Wel een mooi voorbeeld overigens dat bewustzijn uit de hersenen voortkomt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_214653552
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 23:29 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Dat heeft niets met waarnemen te maken maar alles met de spreekwoordelijke gevangenis waarin mensen leven.
Je kunt fijn denken maar het zal nimmer iets nieuws kunnen presenteren, het is altijd oud en bekend omdat het nu eenmaal stoelt op het gekende.
Denken is niet waarnemen, dat is slechts dwalen in tijd.
Zeker wel, het is een mentale waarneming. Je hebt dus geen zintuigen nodig om waar te nemen.
pi_214653589
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 23:31 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dat is niet wat er gezegd wordt. De eerste stap is dat je eerst waar mket nemen.

Wel een mooi voorbeeld overigens dat bewustzijn uit de hersenen voortkomt.
Als ik een mooie vrouw in mijn geest zie, dan is dat toch een waarneming?

Ik hoef geen fysieke vrouw te zien, ik kan elk moment een vrouw in mijn geest zien.
pi_214653824
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 23:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zeker wel, het is een mentale waarneming. Je hebt dus geen zintuigen nodig om waar te nemen.
Nee, het is kennis dat je uit je geheugen opdiept.
Waarnemen is zien, bijvoorbeeld wanneer de wetenschapper heel aandachtig waarneemt wat er gebeurt tijdens een proces om er van te leren.
Zien en leren gaan dus hand in hand en dat maakt dat waarnemen ook creatief is in de zin dat iets nieuws zich kan openbaren omdat het oude (denken/overtuiging/enz) in dat waarnemen afwezig is.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214653855
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 00:22 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Nee, het is kennis dat je uit je geheugen opdiept.
Waarnemen is zien, bijvoorbeeld wanneer de wetenschapper heel aandachtig waarneemt wat er gebeurt tijdens een proces om er van te leren.
Zien en leren gaan dus hand in hand en dat maakt dat waarnemen ook creatief is in de zin dat iets nieuws zich kan openbaren omdat het oude (denken/overtuiging/enz) in dat waarnemen afwezig is.
Zien is een objectieve waarneming. Je kunt zowel objectief als subjectief waarnemen.

Beethoven bijvoorbeeld componeerde nog muziek toen hij doof was.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 06:37:07 #223
545 dop
pi_214654344
quote:

[..]
Dat noemen we fantaseren, dat is niet het zelfde als bewustzijn, jij fantaseert er een heleboel bij wat er niet is, maar zelfs dat kun je niet zonder hersenen/lichaam.
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 00:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zien is een objectieve waarneming. Je kunt zowel objectief als subjectief waarnemen.

Beethoven bijvoorbeeld componeerde nog muziek toen hij doof was.
Beethoven zou als doven niets kunnen componeren als hij zich niet bewust was geworden van het concept muziek. Dat gebeurde omdat zijn zintuigen kon gebruiken voor hij doof werd, en na zijn dood toen zijn bewustzijn er niet meer was maakte hij ook geen muziek meer. Zijn muziek inspireerde wel andere om ook muziek te maken.

Fantasie en het maken of verzinnen van iets is een expressie van je bewustzijn.

[ Bericht 17% gewijzigd door dop op 10-08-2024 06:56:47 ]
pi_214654376
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waar komt het universum dan vandaan? ;)
Oerknal.
Bewijs jij maar dat God verantwoordelijk is geweest voor die oerknal.
pi_214654387
Ik ben een HSP.

Telt dat ook?
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')