Dat zijn de lijsttrekkers. Maar de partijleiders zijn toch echt Frans en Dilan.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat zijn Azmani en Eickhout/Wolters.
Als ik Azmani was zou ik me inderdaad achter de oren krabben waarom de VVD het Europese verhaal niet beter verkocht krijgt, maar Yesilgöz en Timmermans hebben daar verder niet veel mee te maken natuurlijk. Laten die zich maar richten op hun eigen taak, namelijk het vormen van een kabinet resp. het opstellen van een plan voor stevige oppositie.
En hoe hun rechtse partijen willen samenwerken.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:42 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Er is dan ook een sterke vertegenwoordiging. Het is dan wel niet een meerderheid van de 31 zetels maar dat is nipt.
Het wordt straks pas echt belangrijk wat Italie, Duitsland en Frankrijk gaan laten zien.
Dat kan niet, daar heb je meer voor nodig in het EUP, tenminste 8 landen moeten vertegenwoordigd zijnquote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:54 schreef capricia het volgende:
[..]
En hoe hun rechtse partijen willen samenwerken.
Komt er een nieuwe fractie met de partijen van Meloni, Le Pen, Wilders en consorten?
Dat weet ik. 1/4 van de landen (7 dacht ik). En minimaal 23 zetels.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat kan niet, daar heb je meer voor nodig in het EUP, tenminste 8 landen moeten vertegenwoordigd zijn
Bij Wilders kan het niet anders, wat het overigens nog steeds niet terecht maakt. Maar zowel de kopstukken van de grote partijen als de media moeten gewoon niet in deze val trappen. Net zoals je de Haagse kopstukken ook niet in debat moet laten gaan voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ze zijn niet verkiesbaar, het gaat niet over jullie. Rot op. En van een frequente poster in POL zou ik toch mogen verwachten dat die het verschil kan maken.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, daar leek het anders wel veel op. Het leek er ook sterk op dat Wilders zelf de lijsttrekker van de PVV was.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wat dat betreft ook niet weet.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:54 schreef capricia het volgende:
[..]
En hoe hun rechtse partijen willen samenwerken.
Komt er een nieuwe fractie met de partijen van Meloni, Le Pen, Wilders en consorten?
Rechts-conservatief: 7 PVV + 2 BBB + 1 NSC + 4 VVD + 1 SGP = 15 zetelsquote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:42 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Er is dan ook een sterke vertegenwoordiging. Het is dan wel niet een meerderheid van de 31 zetels maar dat is nipt.
Het wordt straks pas echt belangrijk wat Italie, Duitsland en Frankrijk gaan laten zien.
Dat valt toch nog niet te zeggen of begrijp ik je verkeerd?quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:26 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Rechts-conservatief: 7 PVV + 2 BBB + 1 NSC + 4 VVD + 1 SGP = 15 zetels
Links-progressief: 8 GLPvdA + 3 D66 + 1 Volt + 1 PvdD = 13 zetels
Conclusie, je hebt toch echt de steun van het CDA nodig om dingen voor elkaar te krijgen en ik denk dat het CDA/EPP niet zomaar alle wensen van Schoof 1 op het gebied van migratie, klimaat, stikstof en landbouw gaat inwilligen.
Correct.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:31 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat valt toch nog niet te zeggen of begrijp ik je verkeerd?
Het is toch geen landelijke politiek waarbij Nederlandse fracties samen tot een meerderheid moeten komen.
Mijns inziens kun je nu nog helemaal niet zeggen dat ze de CDA nodig hebben.
Sorry als ik je verkeerd begrijp, ik ben absoluut geen politiek kenner. Maar het lijkt mij toch echt afhangen wat straks Italie, Duitsland en Frankrijk gaan laten zien.
Dat gok ik ook. Zo’n clubje met milde extreemrechtse partijen krijgen ze wel gevuld.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat weet ik. 1/4 van de landen (7 dacht ik). En minimaal 23 zetels.
Vandaar ook "en consorten"
Meloni schijnt de spil te zijn, om haar draait het. Wat zij wil.
Grote kans dus dat de fracties gaan veranderen.
Meloni zoekt ook steun bij de christen-fracties. Ze is goed met VDL.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat gok ik ook. Zo’n clubje met milde extreemrechtse partijen krijgen ze wel gevuld.
Klopt, als de opkomst in DE, FR en IT zondag vergelijkbaar is als dat in NL dan heeft Schoof I verloren in Brussel. En ik verwacht zelf dat de ruk naar rechts uitblijft. Vanwege de lagere opkomst en het verbieden om garrymandering toe te passen om zo de zetelverdeling te bepalen.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:31 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat valt toch nog niet te zeggen of begrijp ik je verkeerd?
Het is toch geen landelijke politiek waarbij Nederlandse fracties samen tot een meerderheid moeten komen.
Mijns inziens kun je nu nog helemaal niet zeggen dat ze de CDA nodig hebben.
Sorry als ik je verkeerd begrijp, ik ben absoluut geen politiek kenner. Maar het lijkt mij toch echt afhangen wat straks Italie, Duitsland en Frankrijk gaan laten zien.
Schot voor de boeg:quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Meloni schijnt de spil te zijn, om haar draait het. Wat zij wil.
Grote kans dus dat de fracties gaan veranderen.
Als de VVD ook nog openstaat voor Meloni en Le Pen is het einde helemaal zoekquote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:37 schreef VoMy het volgende:
[..]
Schot voor de boeg:
VVD +NVA + Meloni + PP. NSC kan hier ook wel bij.
PVV + Vlaams Belang + Gouden Dageraad (die griekse nazi's, weet even niet onder welke naam) + FPO + Vox + Lega Nord. BBB kan hier ook bij.
D66 + FDP + Open VLD + Macrons partij. Zou Volt nog kunnen aansluiten als die Europees wat rechtser zijn, zoals ze ook ooit begonnen.
Denk dat Le Pen met het oog op de presidentsverkiezingen bij de VVD/NVA zal willen aansluiten.
PvdD komt in de verdrukking met hun fractie. SP is weg, Die Linke is marginaal. Syriza, Belgische PvdA/PdT, wat Spaanse linksen. Het wordt schrapen voor zetels.
We gaan het meemaken.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:34 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Klopt, als de opkomst in DE, FR en IT zondag vergelijkbaar is als dat in NL dan heeft Schoof I verloren in Brussel. En ik verwacht zelf dat de ruk naar rechts uitblijft. Vanwege de lagere opkomst en het verbieden om garrymandering toe te passen om zo de zetelverdeling te bepalen.
Nou ja, Rutte is dikke matties met zijn Italiaanse vriendin natuurlijk. Le Pen zal gematigder willen zijn omdat ze goede kans maakt om president te worden als ze zichzelf salonfahig weet te maken, dus die zal zich misschien wel willen aansluiten daar.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:40 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Als de VVD ook nog openstaat voor Meloni en Le Pen is het einde helemaal zoek
Ik verwacht een gezellig milde combi van de partijen zoals die van Wilders, Melanie, LePen en VOX, VB, Zweden Democraten, FPO en dergelijke. Die zijn onderhand redelijk acceptabel voor de “normale” conservatieve partijen. Het echte uitschot kan dan mogelijk iets vormen rond AfD.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Meloni zoekt ook steun bij de christen-fracties. Ze is goed met VDL.
Dus dan moet ze sws meer naar het midden opschuiven. Een soort Milders, zeg maar.
Is het al een officiele vriendin of is het meer onoficieel?quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:44 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nou ja, Rutte is dikke matties met zijn Italiaanse vriendin natuurlijk. Le Pen zal gematigder willen zijn omdat ze goede kans maakt om president te worden als ze zichzelf salonfahig weet te maken, dus die zal zich misschien wel willen aansluiten daar.
Voor in ieder geval de Nederlandse VVD zijn er momenteel natuurlijkere partners dan ze binnen Renew tegenkomen en tegelijkertijd zullen de D66-achtige partijen juist wel van de VVD af willen?
Er moet ergens toch ruimte zijn voor de conservatieve, niet-confessionele stem die tegen de PVV aanschurkt maar nog niet is. Momenteel ontbreekt die groep terwijl er genoeg partijen voor in aanmerking komen.
Juist omdat er voor het EP evenredige vertegenwoordiging is hebben partijen als FN, in zekere mate AfD en eerder ook UKIP er een voordeel en daar in het verleden ook slim gebruik van gemaakt. Extreemrechts gaat gewoon lekker scoren, helaas…quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:34 schreef Erno-BE het volgende:
[..] En ik verwacht zelf dat de ruk naar rechts uitblijft. Vanwege de lagere opkomst en het verbieden om garrymandering toe te passen om zo de zetelverdeling te bepalen.
Bijzonder dat ze niet naar een bepaalde fractie gaan, zij is toch een soort communistisch achtig iemand?quote:
Afsplitsing van Die Linke he. Dus die fractie ga je dan niet bij en dan zijn de opties opeens erg beperkt. Verder pro-Rusland, dan heb je weinig gelijkgestemden.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:55 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Bijzonder dat ze niet naar een bepaalde fractie gaan, zij is toch een soort communistisch achtig iemand?
Zullen de pro-Russische partijen zoals AfD überhaupt genoeg zetels halen om een nieuwe fractie (United Europe) te kunnen vormen? Namens Nederland heeft FvD al geen zetels bemachtigd dus de vorming van een pro-Russische fractie staat al met 1-0 achter. Bovendien, partijen als AfD, Smer SD uit Slowakije (Fico) en Fidesz verschillen op diverse beleidsterreinen al flink van mening en dan vraag ik mij af, kunnen dit soort partijen überhaupt al met elkaar samenwerken?quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik verwacht een gezellig milde combi van de partijen zoals die van Wilders, Melanie, LePen en VOX, VB, Zweden Democraten, FPO en dergelijke. Die zijn onderhand redelijk acceptabel voor de “normale” conservatieve partijen. Het echte uitschot kan dan mogelijk iets vormen rond AfD.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |