abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:07:35 #201
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214707268
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:04 schreef kurk_droog het volgende:
Droevige rokers haha. Laat ze lekker stikken. Hopelijk snel een verbod op terrassen ook.
na een verbod op alcohol
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214709498
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 21:25 schreef torentje het volgende:

[..]
Als jij niet zelf kan bedenken welke gereedschappen nodig zijn om de noodzakelijke arbeid te doen, dan kunnen we beter stoppen met dit debat. Want ik het geen zin om fantasieloze mensen verder te helpen.
Ik stel een vraag. Jij geeft geen antwoord. Dat is geen debat. Misschien moeten die uitkeringen inderdaad maar stop gezet worden. En dan eerst eens kijken of de fantasie groot genoeg is om aan eten te komen. Ik vermoed dat dat wel gaat lukken. Geen gereedschap nodig hoor. Gewoon handjes en voetjes.

Maar inderdaad. Dit is zinloos.
pi_214711754
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 07:58 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Ik stel een vraag. Jij geeft geen antwoord. Dat is geen debat. Misschien moeten die uitkeringen inderdaad maar stop gezet worden. En dan eerst eens kijken of de fantasie groot genoeg is om aan eten te komen. Ik vermoed dat dat wel gaat lukken. Geen gereedschap nodig hoor. Gewoon handjes en voetjes.

Jij bent gewoon aan het zuigen met vragen die iedereen met een beetje fantasie zelf kan beantwoorden.
pi_214711917
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 07:58 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Ach ja, het is torentje he.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 14:09 schreef torentje het volgende:

[..]
We willen ons iedere dag betaalbaar laveloos kunnen drinken, maar dat vinden de altijd nuchtere mensen niet goed..
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_214712152
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 13:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ach ja, het is torentje he.
[..]

Ah, het gereedschap is alcohol 8)7 Nee, zo ver reikt mijn fantasie niet _O-
pi_214712169
Rokers zijn gewoon smerige aso's.
pi_214712311
Zo!
Net terug uit België.
Even bier, benzine en tabak ingeslagen.
Scheelt weer klauwen met geld :7
  zondag 15 september 2024 @ 11:20:30 #208
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_214986711
quote:
Dit word een lastig dilemma voor sommige rechtse users. Grenscontroles om ongewenste migratie te stoppen is natuurlijk fantastisch, maar nu je daardoor straks niet meer voor duizenden euro's aan goedkope drank en shag kan halen is dat misschien toch iets minder mooi.
pi_214986778
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 11:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dit word een lastig dilemma voor sommige rechtse users. Grenscontroles om ongewenste migratie te stoppen is natuurlijk fantastisch, maar nu je daardoor straks niet meer voor duizenden euro's aan goedkope drank en shag kan halen is dat misschien toch iets minder mooi.
Hun oplossing voor bij de grens:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  zondag 15 september 2024 @ 11:59:48 #211
24533 ACT-F
pi_214986843
quote:
Ik ben rechtshandig maar ik zie het probleem niet? :? Hoe denk je dat het Duitse knalvuurwerk het land binnenkomt?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_214986885
quote:
5s.gif Op zondag 15 september 2024 11:59 schreef ACT-F het volgende:
Hoe denk je dat het Duitse knalvuurwerk het land binnenkomt?
Op dezelfde manier als de goedkope drank en shag tot nu toe doet: met nauwelijks kans op controles via illegale wijze met gewone personenauto's.

Nu er structureel gecontroleerd gaat worden tussen onze grenzen is die methode ineens enorm risicovol geworden.
Als je gepakt wordt met je auto vol tabak, dan mag je bijna alles inleveren en krijg je er een flinke boete bij cadeau.

Heb jij je eigen link wel gelezen voordat je hem plaatste?
pi_214986928
Wow een pakje shag is tegenwoordig 27 euro :o

Ik blijf erbij, ze kunnen wel elke keer vrolijk de accijns verhogen maar de mensen die nog verslaafd blijven krijg je er niet gestopt mee.

Om mij heen zie ik dat de groep rokers zich concentreert tot een groep die zeer veel moeite heeft met stoppen, al meerdere pogingen heeft gedaan en ook bijkomende problematieken heeft zoals chronische ziektes (nee, niet allemaal long gerelateerd), psychiatrische ziektes en veel stress.
Die hebben hulp nodig bij het stoppen, niet een financiële stok die ze slaat
Twiddel
  zondag 15 september 2024 @ 12:20:55 #214
24533 ACT-F
pi_214986982
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 12:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Op dezelfde manier als de goedkope drank en shag tot nu toe doet: met nauwelijks kans op controles via illegale wijze met gewone personenauto's.

Nu er structureel gecontroleerd gaat worden tussen onze grenzen is die methode ineens enorm risicovol geworden.
Als je gepakt wordt met je auto vol tabak, dan mag je bijna alles inleveren en krijg je er een flinke boete bij cadeau.

Heb jij je eigen link wel gelezen voordat je hem plaatste?
Het Duitse knalvuurwerk kwam al binnen voordat het Schengenverdrag bestond. Er wordt al jaren steekproefsgewijs gecontroleerd aan de grens. De douane is volop en zichtbaar aanwezig.

Maak jezelf niet de illusie dat het een honderdprocentscontrole wordt, want daar is geen capaciteit voor. De smokkelaar weet precies wanneer en welke route die moet nemen.
pi_214987023
quote:
3s.gif Op zondag 15 september 2024 12:20 schreef ACT-F het volgende:
Het Duitse knalvuurwerk kwam al binnen voordat het Schengenverdrag bestond. Er wordt al jaren steekproefsgewijs gecontroleerd aan de grens. De douane is volop en zichtbaar aanwezig.

Wat een onzin. Als je als Nederlander niet zo dom bent om in de laatste 2 weken je vuurwerk over de grens te halen, dan had je niks te vrezen. Nu er straks permanent op de grens gecontroleerd word is dat risico ineens een stuk groter.

Staat trouwens ook gewoon in jouw bericht dat je plaatste.
pi_214987050
De ultieme vorm van marktwerking.
pi_214987080
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 12:13 schreef summer2bird het volgende:
Wow een pakje shag is tegenwoordig 27 euro :o

Ik blijf erbij, ze kunnen wel elke keer vrolijk de accijns verhogen maar de mensen die nog verslaafd blijven krijg je er niet gestopt mee.

Om mij heen zie ik dat de groep rokers zich concentreert tot een groep die zeer veel moeite heeft met stoppen, al meerdere pogingen heeft gedaan en ook bijkomende problematieken heeft zoals chronische ziektes (nee, niet allemaal long gerelateerd), psychiatrische ziektes en veel stress.
Die hebben hulp nodig bij het stoppen, niet een financiële stok die ze slaat
Tja en volgens mijn vader die de bus vanuit Maastricht naar Aken pakt een maal per maand iets meer dan 10 euro per 50 gram pakje Drum. Iets meer dan 100 euro per slof. Als dat in NL schijnbaar 27 euro kost is dat 270 euro per slof. Dat is natuurlijk een giga verschil.
  zondag 15 september 2024 @ 12:33:39 #218
24533 ACT-F
pi_214987105
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 12:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Wat een onzin. Als je als Nederlander niet zo dom bent om in de laatste 2 weken je vuurwerk over de grens te halen, dan had je niks te vrezen. Nu er straks permanent op de grens gecontroleerd word is dat risico ineens een stuk groter.

Staat trouwens ook gewoon in jouw bericht dat je plaatste.
Toen ik afgelopen 29 december in Duitsland mijn maandelijkse inkopen deed had ik op de heen- en terugweg geen controle terwijl ik in elke winkel waar ik kwam bestookt werd met vuurwerk, zelfs in het Nederlands aangeprijsd. Ik had mijn bus vol kunnen gooien.

Ik weet niet hoe jij zin en onzin bepaalt maar ik doe dat op basis van waarneming en niet op basis van een artikel. Die controles gaan enorm meevallen om de economie niet te schaden.
  zondag 15 september 2024 @ 12:41:16 #219
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_214987164
quote:
10s.gif Op zondag 15 september 2024 12:33 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Toen ik afgelopen 29 december in Duitsland mijn maandelijkse inkopen deed had ik op de heen- en terugweg geen controle terwijl ik in elke winkel waar ik kwam bestookt werd met vuurwerk, zelfs in het Nederlands aangeprijsd. Ik had mijn bus vol kunnen gooien.

Ik weet niet hoe jij zin en onzin bepaalt maar ik doe dat op basis van waarneming en niet op basis van een artikel. Die controles gaan enorm meevallen om de economie niet te schaden.
Zin en onzin bepalen voor de hele grens op basis van jouw ene bezoekje op jouw locatie is ook vrij willekeurig
Laffe huichelaar
  zondag 15 september 2024 @ 12:45:31 #220
24533 ACT-F
pi_214987200
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 12:41 schreef timmmmm het volgende:

Zin en onzin bepalen voor de hele grens op basis van jouw ene bezoekje op jouw locatie is ook vrij willekeurig
quote:
10s.gif Op zondag 15 september 2024 12:33 schreef ACT-F het volgende:
maandelijkse inkopen
Moeilijk hè, lezen.
pi_214987661
quote:

[..]
Je mag gewoon enkele sloffen legaal meebrengen hoor.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_214987764
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 13:22 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ja, maar niet tientallen kilo's.
pi_214989519
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 13:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ja, maar niet tientallen kilo's.
Ja, dat was ook een beetje overdreven, alsof hij een bestelling voor de hele straat met zich meezeulde. Ik heb gewoon twee sloffen mee laten brengen, en daar doen ze niet moeilijk over.
  zondag 15 september 2024 @ 18:23:32 #224
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_214990886
quote:
10s.gif Op zondag 15 september 2024 12:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]
[..]
Moeilijk hè, lezen.
Je hebt het over vuurwerkcontrole op 29 december halve zool. Leuk dat je daar elke maand boodschappen doet, maar dat bezoek in juni vind ik niet zo relevant.
Laffe huichelaar
  zondag 15 september 2024 @ 18:45:18 #225
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_214991065
quote:

[..]
quote:
Vanuit een EU-land mag u 800 sigaretten (4 sloffen) belastingvrij meenemen, én 200 sigaren, én 1 kilo tabak, én 400 cigarillo's (kleine sigaartjes van maximaal 3 gram).
En, en, en, en. Dus niet of.
pi_214991077
quote:

[..]
Wist niet dat we in Nederland ook grenscontroles gaan houden. Want ik zou me geen enkele reden kunnen bedenken waarom de Duitse politie je zal aanhouden als je een berg drank of tabak hebt gekocht en in nog in Duitsland bent. Je bent pas illegaal bezig als je de grens over bent en daar heeft de Duitse politie niks te zeggen. Wel apart dat mensen die grenscontroles fantastisch vinden niet eens weten hoe zo iets werkt. Maar goed die zullen wel 1 keer per jaar in het buitenland komen voor vakantie en weten amper hoe het gaat in de grensgebieden...
  zondag 15 september 2024 @ 18:49:40 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_214991097
Doet me weer denken aan vroeger toen we vanuit Seedorf in elk verborgen hoekje van de auto wel drank, shag en sigaretten hadden verstopt... :D

Of de voertuigen die terug naar Nederland kwamen volledig afgeladen hadden met contrabande... _O-
pi_214991200
quote:

[..]
Ik betaal nog gewoon de hoofdprijs pauper, maar in een steeds kleiner gezelschap, zo ver is Duitsland hier niet. Maar je mag iets van 40 pakjes sigaretten of 20 pakken shag dus dan kun je met een tripje weer een maand vooruit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 15 september 2024 @ 19:02:56 #229
24533 ACT-F
pi_214991205
quote:
9s.gif Op zondag 15 september 2024 18:23 schreef timmmmm het volgende:

Je hebt het over vuurwerkcontrole op 29 december halve zool. Leuk dat je daar elke maand boodschappen doet, maar dat bezoek in juni vind ik niet zo relevant.
Als ik je nou vertel dat de laatste controle ergens in 1994 was of zo en ik wel vaker de grens passeer dan kun je zelf ook wel inschatten dat ik niet zo onder de indruk ben van de pakkans. In het verleden zelfs een alarmpistool de grens over gesmokkeld eind december :')
  zondag 15 september 2024 @ 19:03:57 #230
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214991216
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2024 01:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Een randje is leuk maar als een derde vet is dan gaat het fileermes erin om het vet te scheiden, kleine stukjes te hakken en te smelten zodat het vlees in eigen vet wordt gebraden :9~

Maar ik ben wel eens lui en dan is vetarm biefstuk wel een uitkomst :@

Een goede steak die er zo uitziet, smaakt op een heel ander niveau. Boterachtige smaak door de vleessmaak.
  zondag 15 september 2024 @ 19:05:51 #231
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214991237
quote:
10s.gif Op zondag 15 september 2024 19:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als ik je nou vertel dat de laatste controle ergens in 1994 was of zo en ik wel vaker de grens passeer dan kun je zelf ook wel inschatten dat ik niet zo onder de indruk ben van de pakkans. In het verleden zelfs een alarmpistool de grens over gesmokkeld eind december :')
Een alarmpistool is lang zo leuk niet als de kogels ervoor.
Doosje alarmpistool kogels, meter van elkaar op spoorrails leggen en wachten tot de trein komt.
  zondag 15 september 2024 @ 19:05:51 #232
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_214991238
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:49 schreef AchJa het volgende:
Doet me weer denken aan vroeger toen we vanuit Seedorf in elk verborgen hoekje van de auto wel drank, shag en sigaretten hadden verstopt... :D

Of de voertuigen die terug naar Nederland kwamen volledig afgeladen hadden met contrabande... _O-
De giek van de YA 616 takel volledig uitgeschoven en volgestopt met allerlei shit. En er dan een LARO’tje in hangen. *O*
pi_214991239
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 19:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik betaal nog gewoon de hoofdprijs pauper, maar in een steeds kleiner gezelschap, zo ver is Duitsland hier niet. Maar je mag iets van 40 pakjes sigaretten of 20 pakken shag dus dan kun je met een tripje weer een maand vooruit.
Als je je tabak aankopen combineert met drank en/of andere boodschappen en zeker als je in de buurt woont van
de grens dan is zo'n tripje nog steeds lonend. Alleen komen er ook genoeg Nederlanders vanaf Den Haag of Almere ofzo en gaan ze voornamelijk om hun ernstige nicotineverslaving betaalbaar te houden.
  zondag 15 september 2024 @ 19:09:20 #234
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_214991266
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 19:05 schreef Sodeknetters het volgende:
De giek van de YA 616 takel volledig uitgeschoven en volgestopt met allerlei shit. En er dan een LARO’tje in hangen. *O*
Munitiebunkers en schietbuizen afgeladen met van alles en nog wat behalve munitie... _O-
  zondag 15 september 2024 @ 19:11:54 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_214991283
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 19:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een alarmpistool is lang zo leuk niet als de kogels ervoor.
Doosje alarmpistool kogels, meter van elkaar op spoorrails leggen en wachten tot de trein komt.
De loop van de luchtbuks een stukje uitboren zodat er een alarmpistool patroon in past en een spijker precies op maat zagen zodat die net aangetikt wordt door de zuiger van de luchtbuks... _O_
pi_214991319
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 18:49 schreef AchJa het volgende:

Ook vanuit Hohne. Ook bij de UK(nafi noemde men dat volgens mjj) was alles belastingvrij in die tijd. Voordeel was dat die kazerne voor 90% uit het UK leger bestond. Zo ook elektronica. Ik heb nog een mixer uit die tijd die het nog altijd doet.
pi_214991395
Ze hebben nu al mensen te kort om te handhaven op alle gebied. Die grenscontroles zijn symboolpolitiek.
  zondag 15 september 2024 @ 20:26:46 #238
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214992053
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 19:23 schreef Cherni het volgende:
Ze hebben nu al mensen te kort om te handhaven op alle gebied. Die grenscontroles zijn symboolpolitiek.
Money well spent hoor.
Gelukkig is het niet mijn belastinggeld.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_214992133
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 19:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Jij rookt 20 pakken shag in een maand?
pi_214992206
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 19:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Als je je tabak aankopen combineert met drank en/of andere boodschappen en zeker als je in de buurt woont van
de grens dan is zo'n tripje nog steeds lonend. Alleen komen er ook genoeg Nederlanders vanaf Den Haag of Almere ofzo en gaan ze voornamelijk om hun ernstige nicotineverslaving betaalbaar te houden.
Er worden complete busreizen georganiseerd met instappunten in oa Amsterdam en Utrecht a 26 euro per plek. Mensen doen massaal inkopen over de grens. Vroeg of laat moeten ze hier in Nederland toch de gevolgen gaan ondervinden van alles helemaal naar de klote belasten.
  zondag 15 september 2024 @ 22:00:21 #241
24533 ACT-F
pi_214993407
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 19:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
Munitiebunkers en schietbuizen afgeladen met van alles en nog wat behalve munitie... _O-
Zo kwam ik in het guldentijdperk via bevriende militairen aan sloffen sigaretten _O-
  zondag 15 september 2024 @ 22:11:18 #242
24533 ACT-F
pi_214993505
quote:
Voor zover nu bekend, wordt alleen het ingaande verkeer gecontroleerd. Zit je auto eenmaal vol Duitse waren, dan kun je, als het goed is, zo Nederland weer inrijden.
https://www.tubantia.nl/b(...)g-mogelijk~a398aa88/

:9~
  zondag 15 september 2024 @ 22:13:47 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214993531
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 13:22 schreef Hathor het volgende:

[..]
Desnoods stel je de grens op één dag gewoon vijf keer over. Dat mag volgens mij wel
The End Times are wild
pi_214996100
Mijn lokale dealer heeft inmiddels ook sloffen Marlboro aan zijn assortiment toegevoegd. 50 euro per slof, 5 euro per pakje. In het tankstation betaal je daar 12,50 per pakje voor.
  maandag 16 september 2024 @ 10:14:33 #245
24533 ACT-F
pi_214996402
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 09:37 schreef Aress020 het volgende:
Mijn lokale dealer heeft inmiddels ook sloffen Marlboro aan zijn assortiment toegevoegd. 50 euro per slof, 5 euro per pakje. In het tankstation betaal je daar 12,50 per pakje voor.
Zijn dit geen namaaksigaretten? Die smaken anders.
pi_214996476
quote:
5s.gif Op maandag 16 september 2024 10:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zijn dit geen namaaksigaretten? Die smaken anders.
Zijn neppe sigaretten ja. Ik rook zelf alleen met een drankje dus ik proef het niet echt, maar vrienden die wel iedere dag roken zeggen dat het verschil nauwelijks merkbaar is.
  maandag 16 september 2024 @ 11:22:22 #247
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_214996982
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 22:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Desnoods stel je de grens op één dag gewoon vijf keer over. Dat mag volgens mij wel
Ik rook zelf niet, maar mijn vriend wel en die haalt het in Luxemburg per kwartaal.
Gewoon met een paar niet rokers gaan en dan mag je meer meenemen.
Daar tanken voor de terugweg en klaar (zag ook veel die gelijk benzine meenemen).
Ben je zo snel 3/400 euro goedkoper uit.

Wat ik ook apart vind is dat je daar dus een aansteker krijgt bij het kopen van sigaretten.
Dus ook die besparen we uit :9~ :')

[ Bericht 17% gewijzigd door SacreCoeur op 16-09-2024 11:24:48 (.) ]
  maandag 16 september 2024 @ 11:38:45 #248
24533 ACT-F
pi_214997151
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:22 schreef SacreCoeur het volgende:
Wat ik ook apart vind is dat je daar dus een aansteker krijgt bij het kopen van sigaretten.
Bij het halen van een slof kreeg ik die in Duitsland ook. Bij een pakje krijg je dat uiteraard niet :+
pi_214997229
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 11:22 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]
Ik rook zelf niet, maar mijn vriend wel en die haalt het in Luxemburg per kwartaal.
Gewoon met een paar niet rokers gaan en dan mag je meer meenemen.
Daar tanken voor de terugweg en klaar (zag ook veel die gelijk benzine meenemen).
Ben je zo snel 3/400 euro goedkoper uit.

Ik heb het even nagerekend. Met 4 personen die maximaal shag en sigaretten inkopen bespaar je 1840 euro !

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 16-09-2024 20:38:20 ]
-
  woensdag 18 september 2024 @ 22:24:12 #250
24533 ACT-F
pi_215024028
Btw-verhoging

Proef op de som: naar Polen vliegen voor sigaretten mét luxe overnachting scheelt honderden euro's

De verwachte winst uit accijnzen op tabak lijkt in rook op te gaan, mede doordat veel Nederlanders sigaretten in het buitenland kopen. Vooral in Oost-Europese landen betaal je weinig voor rookwaar. Hoeveel scheelt het om naar Polen te vliegen voor sigaretten, of naar Slovenië voor shag? Editie NL-verslaggever Eise Pulles nam de proef op de som en vloog naar Polen.

De prijs van sigaretten is de afgelopen jaren sterk gestegen, wat gevolgen heeft voor de verkoop. In juni werd 44 procent minder rookwaren verkocht dan in dezelfde maand een jaar geleden. In juli was dat 27 procent en in augustus 38 procent. Dit zou kunnen betekenen dat meer mensen stoppen met roken. Maar er zijn ook mensen die nu hun (goedkopere) tabak in het buitenland halen.

Dat mag niet zomaar onbeperkt. Per persoon van 17 jaar of ouder mag je vanuit een EU-land 800 sigaretten, oftewel vier sloffen, belastingvrij meenemen. En nog 200 sigaren en een kilo tabak.
Naar Polen vliegen

Veel Nederlanders rijden naar Luxemburg of Duitsland om sigaretten in te slaan, maar in Oost-Europa zijn ze nog goedkoper. Dat is een eind weg, maar er zijn inmiddels prijsvechters die je voor een klein bedrag naar diverse Oost-Europese steden vliegen. Hoeveel scheelt het eigenlijk? Editie NL-verslaggever Eise Pulles vloog naar de Poolse stad Katowice om het uit te zoeken (zie video bovenaan het artikel).

De gemiddelde prijs van een pakje met 20 sigaretten:
Nederland 11,10 euro
Slovenië 4,80 euro
Polen 3,90 euro
Bulgarije 3,10 euro

De vliegtickets voor verslaggever Eise en cameraman Dennis kostten 100 euro per persoon vanaf Eindhoven Airport. Dit waren de uitgaven van het reisgezelschap. Ze mochten beiden vier sloffen sigaretten meenemen, dus acht in totaal.

Eise en de cameraman hebben in totaal 552 euro per persoon uitgegeven aan de rookwaar én de reis naar Polen, inclusief overnachting en eten en drinken. Voor dezelfde hoeveelheid shag en sigaretten zouden ze in Nederland per persoon 982,80 euro kwijt zijn. Dus de reis naar Katowice heeft ze 430,80 'bespaard'.

Terugloop verkoop

Met de auto naar Luxemburg of het vliegtuig naar Polen voor sigaretten is dus een stuk voordeliger dan die sigaretten in Nederland kopen. Dit heeft geleid tot een sterke terugloop in de verkoop van tabak, denkt de BBB. De politieke partij wil daarom dat de accijnsverhoging op tabak wordt teruggedraaid. Hoewel er rokers zijn die vanwege de gestegen prijzen zijn gestopt – wat uiteraard nog goedkoper is – halen anderen hun sigaretten over de grens.

Caroline van der Plas van de BBB begrijpt dat mensen die het zich niet kunnen veroorloven naar het buitenland gaan voor goedkopere sigaretten. "Natuurlijk zeg je: dan moeten mensen gewoon stoppen met roken. Maar er is gewoon een groep mensen die niet zal stoppen met roken."

Van der Plas zegt ook veel mensen te hebben gesproken die sigaretten in het buitenland inslaan om ze vervolgens in Nederland door te verkopen. "Ondertussen missen wij als overheid veel accijnsinkomsten. Niet alleen vanwege de sigaretten, maar ook omdat mensen in het buitenland vaak ook goedkope boodschappen en drank kopen, waardoor we btw-inkomsten mislopen. En mensen gaan ook op het terras zitten en maken er een leuk weekend van."

De politica vindt het 'bizar' dat verslaggever Eise voor hetzelfde bedrag als acht 'Nederlandse' sloffen helemaal naar Polen heeft kunnen vliegen om daar rookwaar te kopen en te overnachten in een luxe hotel. Ze vindt het een beter idee om mensen te waarschuwen voor roken in plaats van te focussen op accijnsverhogingen. "Zomaar stoppen met roken is niet eenvoudig. Daarom zal de BBB niet voor nieuwe accijnsverhogingen stemmen."

'Accijnsverhogingen helpen'

Longarts Wanda de Kanter zegt dat het duurder maken van sigaretten toch dé manier is om rokers te laten stoppen. Volgens haar betaalt de samenleving miljarden euro's per jaar vanwege rokers. "Structurele accijnsverhoging werkt. Dat blijkt uit alle onderzoeken. Helaas komt vooral de tabaksindustrie aan het woord in de media. Accijnsverhoging is niet slecht. Wij pleiten jaarlijks voor accijnsverhoging, evenals voor een verbod op vapes."

Dat mensen naar het buitenland gaan voor sigaretten, is volgens De Kanter geen probleem. "Ik heb het zelf ook gezien in Luxemburg. Daar zag ik families met hele emmers shag. Het laat juist zien hoe ernstig die verslaving is. Maar kinderen, die je het meeste beschermt met accijnsverhogingen, doen dat niet."

Stephan van Baarle van DENK is veel minder kritisch over accijnsverhogingen. Het Tweede Kamerlid ziet het als 'gezondheidswinst' voor de samenleving als mensen stoppen met roken. "Het veroorzaakt longkanker en is gewoon ontzettend slecht voor je."

Hij benadrukt dat stoppen met roken voor veel mensen moeilijk is. "Ik heb er enorm spijt van dat ik ermee ben begonnen. Ik beschouw het als een van de grootste fouten die ik ooit heb gemaakt. Ik probeer ermee te stoppen."
Regels zoals in Nieuw-Zeeland of Australië?

De Kanter pleit ervoor dat de minimumleeftijd ieder jaar met 1 jaar omhoog gaat, zoals in Nieuw-Zeeland goed heeft gewerkt. "De nieuwe generatie rookt daar veel minder. In Australië betalen ze nu 28 euro per pakje, en daar roken ze nog minder."

De longarts hoopt niet dat mensen geïnspireerd raken door de reis van verslaggever Eise Pulles naar Polen. "Juist dat mensen zo verslaafd zijn dat ze naar het buitenland vliegen om goedkope sigaretten te kopen, toont de noodzaak van accijnsverhogingen goed aan. Het laat zien hoe ernstig die verslaving is. Je kunt beter met Stoptober meedoen dan naar Polen gaan."

https://www.rtl.nl/nieuws(...)katowice-peuken-shag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')