Ik werk nu meer dan 40 jaar. In het internetloze tijdperk werkte ik vooral als mainframeprogrammeur (Cobol, Pascal, Fortran). Eigenlijk waren we altijd wel aan het werk. In de tijd dat het rustig was, programmeerden we spelletjes in Pascal en Fortran, zoals gokkasten of tekst-adventures op de mainframe, die door het personeel werden gespeeld. De leiding wist het (overheid), maar liet het oogluikend toe, want het gaf veel werkplezier en cohesie onderling. We hadden ook een Commodore 64-club, we wisselden op het werk floppy's uit met homebrews (zelf gebouwde programma's). Was een mooie tijd.quote:Op woensdag 29 mei 2024 09:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vraag me weleens af hoe dat 50 jaar geleden ging inderdaad. Stapeltje dossiers op je bureau, tijdje rammen op je typemachine. Na 2 uurtjes klaar. En dan?
Die mensen moeten zich kapot verveeld hebben. Maar wellicht speelden ze het spelletje ook gewoon mee, net zoals veel mensen nu. Wellicht een Telegraaf erbij, radio aan. Zoiets.
Ik vind de reacties in het topic hier ook wel mooi, veel mensen hebben echt een totaal andere werkbeleving terwijl ik betwijfel of ze veel meer dan jij doen. Ik heb zelf ook altijd collega's die 'heel druk' zijn maar toch halflege agenda's hebben en hun tijd verdoen met geklets en koffie drinken. Vreemd hoe dat zo uit elkaar kan liggen.
Mooi verhaal.quote:Op woensdag 29 mei 2024 15:29 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik werk nu meer dan 40 jaar. In het internetloze tijdperk werkte ik vooral als mainframeprogrammeur (Cobol, Pascal, Fortran). Eigenlijk waren we altijd wel aan het werk. In de tijd dat het rustig was, programmeerden we spelletjes in Pascal en Fortran, zoals gokkasten of tekst-adventures op de mainframe, die door het personeel werden gespeeld. De leiding wist het (overheid), maar liet het oogluikend toe, want het gaf veel werkplezier en cohesie onderling. We hadden ook een Commodore 64-club, we wisselden op het werk floppy's uit met homebrews (zelf gebouwde programma's). Was een mooie tijd.
Toen waren er ook al mainframes. Maar.. ik werkte ook wel eens in een omgeving waar maar twee terminals beschikbaar waren op 10 man/vrouw in de zaal. Dan kreeg je dus beperkte tijd. Wat je dan deed is alvast het programma ontwerpen en uitschrijven (!), omdat de tijd beperkt was. De uurtjes die je kreeg was het inkloppen geblazen en fouten eruit halen. Het was erg gezellig toen, want er werd veel meer gekletst.quote:Op woensdag 29 mei 2024 15:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Mooi verhaal.En een mooie besteding inderdaad.
Maar ik doelde eigenlijk op nog net even 10 jaar eerder, het computerloze tijdperk.
Zó druk heb ik het nu ook weer niet vandaagquote:Op woensdag 29 mei 2024 14:47 schreef Questular het volgende:
[..]
Gelukkig heb je nog tijd over voor fok, ondanks dat je het zo enorm druk hebt.
Bizar eigenlijk, dat er een tijd was waarin computertijd meer geld waard was dan personeelstijdquote:Op woensdag 29 mei 2024 15:43 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Toen waren er ook al mainframes. Maar.. ik werkte ook wel eens in een omgeving waar maar twee terminals beschikbaar waren op 10 man/vrouw in de zaal. Dan kreeg je dus beperkte tijd. Wat je dan deed is alvast het programma ontwerpen en uitschrijven (!), omdat de tijd beperkt was. De uurtjes die je kreeg was het inkloppen geblazen en fouten eruit halen. Het was erg gezellig toen, want er werd veel meer gekletst.
Als je er over nadenkt, ja, bizar. Ik heb nog de tijd meegemaakt dat de personal computer werd geïntroduceerd op kantoor. Mondjesmaat kregen sommige medewerkers het, en het was echt een pronkstuk dat afgunst opwekte. Na enkele jaren kreeg iedereen er één toen de typemachine exit ging. Dat was echt een hele happening. Het was echt een mijlpaal en het was zeer bijzonder dat je zo'n ding voor je snufferd stond. De Chriet Titulaers onder ons voorspelden een papierloos kantoor. Het duurde nog heel erg lang voordat dat waarheid werd. Het papier nam alleen maar toe door de printers. Maar rond 2010 ging bij de overheid eindelijk alles digitaal. Dat was ook een mijlpaal. Onvoorstelbaar. Lege bureau's. En nu helemaal nu de meesten thuiswerken. De computers zijn ook verdwenen.quote:Op woensdag 29 mei 2024 15:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bizar eigenlijk, dat er een tijd was waarin computertijd meer geld waard was dan personeelstijd
Dockingstations ftw.quote:Op woensdag 29 mei 2024 16:13 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Als je er over nadenkt, ja, bizar. Ik heb nog de tijd meegemaakt dat de personal computer werd geïntroduceerd op kantoor. Mondjesmaat kregen sommige medewerkers het, en het was echt een pronkstuk dat afgunst opwekte. Na enkele jaren kreeg iedereen er één toen de typemachine exit ging. Dat was echt een hele happening. Het was echt een mijlpaal en het was zeer bijzonder dat je zo'n ding voor je snufferd stond. De Chriet Titulaers onder ons voorspelden een papierloos kantoor. Het duurde nog heel erg lang voordat dat waarheid werd. Het papier nam alleen maar toe door de printers. Maar rond 2010 ging bij de overheid eindelijk alles digitaal. Dat was ook een mijlpaal. Onvoorstelbaar. Lege bureau's. En nu helemaal nu de meesten thuiswerken. De computers zijn ook verdwenen.
Koop de strips van Guust Flater.quote:Op woensdag 29 mei 2024 15:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Mooi verhaal.En een mooie besteding inderdaad.
Maar ik doelde eigenlijk op nog net even 10 jaar eerder, het computerloze tijdperk.
In mijn hoogtijdagen op de FP zat ik daar op een thuiswerkdag gemiddeld 5/6 uur en deed ik 2 uurtjes werk. Als ik alles aan mijn baas van toen zou opbiechten dan wacht me een flinke naheffingquote:Op woensdag 29 mei 2024 15:53 schreef Joppiez het volgende:
Ik werk vaker dan niet 5 dagen per week vanuit huis, al een jaar of twee.
Op kantoor ben ik wel productiever, maar thuis ben ik productief genoeg.
En als de situatie het vereist dan ben ik zo productief als nodig is.
Het bespaart me een hele hoop reistijd.
Het verschilt natuurlijk per persoon hoe goed het werkt.
En ik begrijp bedrijven ook heel goed als ze willen dat je er (bijna) dagelijks bent.
Mijn inziens zitten er ook nadelen aan. Er is minder (of zelfs geen) sociale cohesie tussen collega's. Tot bepaalde niveau kun je dit wel beetje indammen door bijvoorbeeld altijd met camera aan te praten, maar in de praktijk laten veel mensen de camera ook uitstaan. En natuurlijk voor de remote werkers, als de trend doorzet dan concurreer je op een gegeven moment met de internationale markt. Gezien er ook zat hele slimme mensen in arme(re) landen wonen, loop je daarme ook een zekere risico.
Grootmeester Franquin. Groot fan hier. Onlangs nog een nieuwe Guust uitgekomen trouwens.quote:
Ieder zijn ding toch? je hebt dan volgens mij de vrijheid om 5 dagen per week op kantoor te zijn. Er zijn ook mensen die, ondanks thuiswerken prima kan, voor onbenullige redenen op kantoor moeten zijn.quote:Op woensdag 29 mei 2024 08:52 schreef Scrummie het volgende:
Gewoon 5 dagen per week op kantoor hier.
Ik haat thuiswerken.
Tijdens COVID kon ik maar lastig de 'werkdag afsluiten' met als resultaat dat ik zonder veel te doen tot 's avonds laat met werk bezig was. Dat was niet zo leuk.
Denk wel dat ik er anders over zou denken als ik een half uur (of langer) van mijn werk woon. Nu ben ik er in 10 minuten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |