abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213675819
In December ‘23 hebben wij glasvezel laten aanleggen ivm overstap naar Odido.
Niks aan t handje, blij met de snelheid van tv en internet, maar….

Sinds een aantal dagen roken we steeds vaker een gaslucht in onze hal/meterkast. Dit werd afgelopen week dusdanig erg dat we Liander hebben gebeld, die meteen zijn gekomen.

We dachten eerst dat we iets hadden geraakt bij de aanleg van onze nieuwe voortuin, die net sinds een week af was.
Vanwege dit geintje moest ons gloednieuwe voortuin open. Groot deel van de tegels eruit, afgraven…. Pure ellende.
Inmiddels had 1 Liande busje plaats versterking gekregen van nog 2 busjes, een hele operatie.
Wat blijkt; Bij de aanleg van glasvezel zijn ze met de kabel dwars door onze gasleiding gegaan.
‘Kan gebeuren’ of ‘domme pech’, ware het niet dat ze het geraakte stuk gasleiding hebben voorzien van een stukje tape, hebben gedaan alsof er niks is gebeurd, en de boel hebben dicht gegooid.

Hierdoor hebben wij dus maanden op een (volgens Liander best groot) gaslek gewoond, met alle risico’s van dien. Daarbij is door dit geintje m’n nieuwe voortuin open gebroken en hebben wij nu onkosten door de heraanleg hiervan, opnieuw voegen etc.

Is het redelijk dat wij odido hiervoor aansprakelijk stellen?
Zo ja, hoe zouden jullie dit aanpakken? Waar heb ik recht op? Wat is redelijk?
Ik ben van mening dat we de onkosten van de tuin sowieso op hen kunnen verhalen, maar kunnen we nog iets met het feit dat we maanden op een gaslek hebben gewoond? Op het stuk nalatigheid omdat het gaslek bij de aanleg is geconstateerd en bewust is genegeerd?

We hebben rechtsbijstand inmiddels gebeld, zij geven aan dat wij dit in de eerste instantie zelf moeten regelen en dat zij pas inspringen als het een conflict wordt met Odido.
pi_213675839
Om deze reden ligt de kabel bij ons in de voortuin en komt hij ons huis niet in. Bij de buren zijn alle originele tegels gesloopt bij de voordeur.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 11:50:54 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_213675966
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:36 schreef Isa1985A het volgende:
Lijkt me wel ja, ze hebben niet alleen een potentieel levensgevaarlijke situatie veroorzaakt (waarvan odido zeker op de hoogte gebracht moet worden want blijkbaar hebben hun medewerkers dit besef niet), maar ook extra kosten veroorzaakt i.v.m. de voortuin.

quote:
We hebben rechtsbijstand inmiddels gebeld, zij geven aan dat wij dit in de eerste instantie zelf moeten regelen en dat zij pas inspringen als het een conflict wordt met Odido.
Lekker makkelijk van de rechtsbijstand. Je kunt ze wel vragen om een brief op te stellen om naar odido te sturen. Dat heb ik mijn rechtsbijstand al vaker laten doen, en dan staat ook gelijk de naam van een advocaat onder de brief.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 11:53:06 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_213675990
quote:
‘Kan gebeuren’ of ‘domme pech’, ware het niet dat ze het geraakte stuk gasleiding hebben voorzien van een stukje tape, hebben gedaan alsof er niks is gebeurd, en de boel hebben dicht gegooid.
Nee. Iedere aannemer die grondwerkzaamheden verricht is verplicht bij het Kadaster op te vragen welke kabels en leidingen er in de grond liggen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_213676010
Ik had in november plots geen gas meer. Liander gebeld en die kwam langs. Konden in eerste instantie niets vinden, geen water in de leiding... Toen zijn ze gaan graven en diep ook. Bleek heel de gasbuis doormidden en vol te staan met...water. Das mijn mazzel geweest en gelukkig net buiten mijn tuin.
Buis hersteld en toen kwam KPN voor de glasvezel. Tuintegels eruit en netjes er weer in. Dat was vorige maand. En nu komt volgende week Liander wéér. Alle gasleidingen vervangen in de tuinen. Dus ben bang dat mijn nieuwe glasvezelkabel aan gort gaat :')

Wat ik in jouw geval zou doen, laat Liander zwart op wit bevestigen wat ze hebben aangetroffen, liefst met foto's erbij. En laat je rbv odido aansprakelijk stellen. Is toch idioot dat je er zelf maar achteraan moet gaan?

Succes iig!
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_213676019
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:39 schreef pvdplanet het volgende:
Om deze reden ligt de kabel bij ons in de voortuin en komt hij ons huis niet in. Bij de buren zijn alle originele tegels gesloopt bij de voordeur.
Om deze reden was ik er bij en werd degene die het aanlegde behoorlijk ongeduldig van mij. Een paar huizen verderop mist er een heel stuk baksteen uit de muur. De “monteur” heeft gewoon op de eerst beschikbare plaats een grote klopboor op de gevel gezet.
pi_213676031
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:56 schreef Mushanga71 het volgende:
Ik had in november plots geen gas meer. Liander gebeld en die kwam langs. Konden in eerste instantie niets vinden, geen water in de leiding... Toen zijn ze gaan graven en diep ook. Bleek heel de gasbuis doormidden en vol te staan met...water. Das mijn mazzel geweest en gelukkig net buiten mijn tuin.
Buis hersteld en toen kwam KPN voor de glasvezel. Tuintegels eruit en netjes er weer in. Dat was vorige maand. En nu komt volgende week Liander wéér. Alle gasleidingen vervangen in de tuinen. Dus ben bang dat mijn nieuwe glasvezelkabel aan gort gaat :')

Wat ik in jouw geval zou doen, laat Liander zwart op wit bevestigen wat ze hebben aangetroffen, liefst met foto's erbij. En laat je rbv odido aansprakelijk stellen. Is toch idioot dat je er zelf maar achteraan moet gaan?

Succes iig!
Volgens mij zou het goed zijn wanneer dit wat gecoördineerde gebeurde.
pi_213676046
Ik vraag me af of Odido de netwerkbeheerder is van het glasvezel is aldaar. Weet je dat zeker?

Je hebt een abonnement bij Odido, maar de kans is best groot dat KPN Netwerk, Glaspoort oid het netwerk heeft aangelegd. Odido zelf kan natuurlijk ook, maar zoek dat wel even goed uit voor je Odido gaat aanschrijven. De netwerkbeheerder is namelijk degene die tot aan het binnenkomen van de woning verantwoordelijk is.
pi_213676131
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:59 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Volgens mij zou het goed zijn wanneer dit wat gecoördineerde gebeurde.
Zeker, maar die gasbuisbreuk was een noodgeval. Rest zou wél fijn zijn geweest met wat overleg want odido wil óók een glasvezelkabel door mn voortuin jassen. Dacht het niet :')

Overigens wordt de glasvezel van odido door ODF aangelegd. Die hebben het probleem veroorzaakt. Maar odido is opdrachtgever dus die moet aansprakelijk gesteld worden. Waar zij hun claim neerleggen is hun pakkie an.
If they say
pi_213676165
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 12:12 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Overigens wordt de glasvezel van odido door ODF aangelegd. Die hebben het probleem veroorzaakt. Maar odido is opdrachtgever dus die moet aansprakelijk gesteld worden. Waar zij hun claim neerleggen is hun pakkie an.
Zo werkt het niet in het geval van een open netwerk, zoals ik hier boven schrijf.

ODF is een open netwerk, dus die zijn wel degelijk verantwoordelijk. Daarom moet dat ook goed uitgezocht worden. Odido kan hier wellicht wel bij meehelpen (al betwijfel ik dat bij Odido)

ODF is trouwens maar 1 van de spelers, kan dus net zo goed KPN Netwerk oid zijn.
pi_213676208
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 12:17 schreef FvanS het volgende:

[..]
Zo werkt het niet in het geval van een open netwerk, zoals ik hier boven schrijf.

ODF is een open netwerk, dus die zijn wel degelijk verantwoordelijk. Daarom moet dat ook goed uitgezocht worden. Odido kan hier wellicht wel bij meehelpen (al betwijfel ik dat bij Odido)
Dat zal het zijn hoor. Ik heb iig van ODF een brief gekregen en daar bleek odido achter te zitten.
Das het lastige met verschillende bedrijven, zie de goede maar te pakken te krijgen. En das nou net een taak voor de rbv dus die moet actie ondernemen.
Best weird, héb je zo'n verzekering, kun je eerst achter hen aan :')

En als je google doorzoekt op ODF... :'(
If they say
pi_213676217
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:50 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Lijkt me wel ja,
In ongeveer alle gevallen is Odido geen eigenaar van de kabel, die in handen van 'KPN Netwerk' of bijvoorbeeld 'Open Dutch Fiber', die leggen in 1x de hele wijk vol met glasvezel, odidio is 1 van de gebruikers, maar dat had ook kpn,solcon of bv tweak kunnen zijn
pi_213676218
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 12:17 schreef FvanS het volgende:

[..]

ODF is trouwens maar 1 van de spelers, kan dus net zo goed KPN Netwerk oid zijn.
Je paste je post aan :D
Ik heb KPN, ODF legt hun netwerk iig niet aan want anders hadden ze bij mij meteen 2 kabels erdoor kunnen jassen ;)
If they say
pi_213676453
Kan Liander niet aansprakelijk worden gesteld? Het is in principe hun gasleiding.
.
pi_213676592
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 12:49 schreef Fer het volgende:
Kan Liander niet aansprakelijk worden gesteld? Het is in principe hun gasleiding.
Ja vroeg ik me ook af. Liander heeft je voortuin gesloopt. Dat zij het vervolgens weer op Odido verhalen, is hun probleem?
Maar dat vind ik wel iets waar de rbv wat van moet zeggen.
pi_213676618
quote:
Maar kunnen we nog iets met het feit dat we maanden op een gaslek hebben gewoond? Op het stuk nalatigheid omdat het gaslek bij de aanleg is geconstateerd en bewust is genegeerd?
Wat zou je willen? Je zou kunnen uit laten zoeken of zo'n monteur dusdanig iets te verwijten valt dat het strafrecht toepasbaar is, maar wat win je ermee? Dat je potentieel in gevaar was klinkt als een goede anekdote op een feestje maar er is niks gebeurd dus je kan er verder geen kloot mee.

Je zou een persoonlijk gesprek kunnen regelen waarin je je ontsteltenis kenbaar maakt, ik denk dat dat de meeste voldoening oplevert. Kan je gelijk even de rekening van je voortuin laten zien :P
-nee-
pi_213676631
Dank voor jullie reacties voor zover.
Ik ga er dus toch nog een telefoontje aan de rechtsbijstand aan wagen. Vorige telefoontje was door m’n man gepleegd, wie weet ben ik wat dwingender🤭🥴
pi_213676703
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:00 schreef Isa1985A het volgende:
Dank voor jullie reacties voor zover.
Ik ga er dus toch nog een telefoontje aan de rechtsbijstand aan wagen. Vorige telefoontje was door m’n man gepleegd, wie weet ben ik wat dwingender🤭🥴
Ze zijn ervoor toch? Succes!
If they say
  FOK!fotograaf zaterdag 25 mei 2024 @ 13:09:25 #19
364681 over_hedge
pi_213676764
quote:
Dit werd afgelopen week dusdanig erg dat we Liander hebben gebeld, die meteen zijn gekomen.
Je ruikt al meer dan een week gas? En denkt na een week pas van hey laten we eens bellen? :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_213676987
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:09 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Je ruikt al meer dan een week gas? En denkt na een week pas van hey laten we eens bellen? :P
We dachten het al een paar dagen te ruiken, maar het kwam en ging. De een dacht dat ie het rook, de ander verklaarde hem voor gek en rook niks😂
pi_213677038
Odildo legt de verantwoordelijkheid volledig neer bij de (onder)aannemer die de werkzaamheden uitvoert.

Zelf niet aan gaan rotzooien maar de rechtsbijstand inschakelen.
De constructie hiervan is juridisch een leuke slangenkuil dus laat een professional het uitzoeken.

Je hebt getekend voor het aanleggen van de glasvezel, in de voorwaarden daarvan staat hoogstwaarschijnlijk dat de risico's die werkzaamheden buiten de openbare weg met zich meebrengen volledig voor rekening zijn van de aanvrager omdat de aannemer niet kan weten wat er in jou tuin ligt.

Waarschijnlijk krijg je te horen dat je tijdens de schouw vooraf niet hebt aangegeven dat er een gasleiding in je tuin aanwezig is of voldoet de gasleiding ineens niet aan de huidige normen waardoor ze er niets aan konden doen.

Maar los daarvan, is er schade, wat wil je vergoed krijgen?
  FOK!fotograaf zaterdag 25 mei 2024 @ 13:29:53 #22
364681 over_hedge
pi_213677120
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:22 schreef Isa1985A het volgende:

[..]
We dachten het al een paar dagen te ruiken, maar het kwam en ging. De een dacht dat ie het rook, de ander verklaarde hem voor gek en rook niks😂
Volgende keer meteen bellen! Kan wel echt gevaarlijk zijn
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_213677199
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:25 schreef XallaX het volgende:
Odildo legt de verantwoordelijkheid volledig neer bij de (onder)aannemer die de werkzaamheden uitvoert.

Zelf niet aan gaan rotzooien maar de rechtsbijstand inschakelen.
De constructie hiervan is juridisch een leuke slangenkuil dus laat een professional het uitzoeken.

Je hebt getekend voor het aanleggen van de glasvezel, in de voorwaarden daarvan staat hoogstwaarschijnlijk dat de risico's die werkzaamheden buiten de openbare weg met zich meebrengen volledig voor rekening zijn van de aanvrager omdat de aannemer niet kan weten wat er in jou tuin ligt.

Waarschijnlijk krijg je te horen dat je tijdens de schouw vooraf niet hebt aangegeven dat er een gasleiding in je tuin aanwezig is of voldoet de gasleiding ineens niet aan de huidige normen waardoor ze er niets aan konden doen.

Maar los daarvan, is er schade, wat wil je vergoed krijgen?
Ik snap wat je zegt en ben op de hoogte van de risico’s van aanleg glasvezel icm een gasleiding in mijn tuin. Waar het hem voor mij echter in zit is de bewuste nalatigheid. Het feit dat ze hebben gezien dat ze door de gasleiding zijn gegaan en dit met een plakbandje hebben dichtgeplakt.
Zat er een gat in de gasleiding door glasvezel zonder dichtgeplakt, dan was het een geval van domme pech en kan gebeuren….. maar het feit dat ze dit met een plakbandje dichtplakken en de boel dichtgooien is waar het mij om gaat. Naar mijn idee is dat bewust mensen in gevaar brengen, even zwaar gezegd.
Dus wat ik wil bereiken is een stuk bewustwording bij odido of de onderaannemer die deze aanleg verzorgen, maar eerlijk gezegd vind ik ook zeker dat er een stuk financiële compensatie tegenover mag staan. In ieder geval voor de heraanleg van mijn tuin, want het gaat helaas niet om slechts 1 tegeltje die eruit is gewipt.
De tegels waren net gevoegd (letterlijk 2 dagen voor dit hele gebeuren), bij het losbreken van de voegen zijn tegels beschadigd, de boel is deels verzakt. Dus we hebben kosten voor nieuwe tegels, heraanleg. Lijkt me niet dat dat voor mijn eigen rekening hoort te zijn.

Het is geen Amerika, dus ik verwacht niet dat ik geld ga zien voor het risico wat door hun bewust is genomen door mij en mijn gezin op een gaslek te laten wonen.
pi_213677293
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:33 schreef Isa1985A het volgende:

[..]
Ik snap wat je zegt en ben op de hoogte van de risico’s van aanleg glasvezel icm een gasleiding in mijn tuin. Waar het hem voor mij echter in zit is de bewuste nalatigheid. Het feit dat ze hebben gezien dat ze door de gasleiding zijn gegaan en dit met een plakbandje hebben dichtgeplakt.
Zat er een gat in de gasleiding door glasvezel zonder dichtgeplakt, dan was het een geval van domme pech en kan gebeuren….. maar het feit dat ze dit met een plakbandje dichtplakken en de boel dichtgooien is waar het mij om gaat. Naar mijn idee is dat bewust mensen in gevaar brengen, even zwaar gezegd.
Dus wat ik wil bereiken is een stuk bewustwording bij odido of de onderaannemer die deze aanleg verzorgen, maar eerlijk gezegd vind ik ook zeker dat er een stuk financiële compensatie tegenover mag staan. In ieder geval voor de heraanleg van mijn tuin, want het gaat helaas niet om slechts 1 tegeltje die eruit is gewipt.
De tegels waren net gevoegd (letterlijk 2 dagen voor dit hele gebeuren), bij het losbreken van de voegen zijn tegels beschadigd, de boel is deels verzakt. Dus we hebben kosten voor nieuwe tegels, heraanleg. Lijkt me niet dat dat voor mijn eigen rekening hoort te zijn.

Het is geen Amerika, dus ik verwacht niet dat ik geld ga zien voor het risico wat door hun bewust is genomen door mij en mijn gezin op een gaslek te laten wonen.
Qua gedachte dat we niet in de VS leven zit je zeker goed maar de schade die je hier opnoemt zou te verhalen moeten zijn.
pi_213677541
Reken maar dat Liander een enorme claim neerlegt bij ODF of diens aannemer vanwege graafschade..
pi_213677810
Je bent niet de enige
https://nos.nl/artikel/24(...)-er-is-van-alles-mis

quote:
In Maastricht ging het deze zomer maar net goed, vertelt Sandra Thalen, manager bij Enexis in Limburg. Gravers beschadigden een gasleiding en veroorzaakten een gaslek. Ze meldden dat niet maar dekten het gat af met zand. "Gelukkig roken omwonenden een gaslucht, waardoor we er na een paar dagen achter kwamen. Maar dat had heel anders kunnen aflopen. De vraag is niet of, maar wanneer het een keer goed fout gaat", zegt Thalen.
Het moet blijkbaar eerst een keer misgaan voordat dit geëscaleerd wordt op politiek niveau.
pi_213677919
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 14:31 schreef Sport_Life het volgende:
Je bent niet de enige
[..]
Het moet blijkbaar eerst een keer misgaan voordat dit geëscaleerd wordt op politiek niveau.
En dan heb je ook nog de tientallen stroomkabels, internetkabels (glasvezel of koper) van andere providers en waterleidingen die wekelijks geraakt worden, waarvan een groot deel wel gemeld wordt, maar ook een hele hoop niet.

Zijn ook veelal arbeidsmigranten die geen Nederlands spreken, niet weten waar ze terecht moeten, en het dan maar niet melden. In het geval van een gasleiding is dat natuurlijk zeer kwalijk.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 17:52:13 #28
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213680577
quote:
Op het stuk nalatigheid omdat het gaslek bij de aanleg is geconstateerd en bewust is genegeerd?

dat is 'n grove fout van het bedrijf dat glasvezel heeft aangelegd.

dat je je voortuin hebt uitgegraven om 't gaslek te vinden dat lijkt mij dan voor rekening van het bedrijf, ik denk wel dat 't 'n rechtszaak wordt want bedrijven proberen er altijd onderuit te komen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 18:37:02 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213680947
Denk dat dit beter in Werk, Gelzaken en Recht past.
We hebben het hier denk ik meer over de juridische kant van de zaak en is de vraag niet hoe moeilijk het is om met een boor door een gasleiding te kunnen boren.

K&W --> WGR
pi_213684798
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:50 schreef kwiwi het volgende:
Lekker makkelijk van de rechtsbijstand. Je kunt ze wel vragen om een brief op te stellen om naar odido te sturen. Dat heb ik mijn rechtsbijstand al vaker laten doen, en dan staat ook gelijk de naam van een advocaat jurist onder de brief.
Fixed.

In dit geval zou ik geen genoegen nemen met 'even een briefje sturen' en zoek het verder maar uit. Ze kunnen een zaak aanmaken en TS juridisch ontzorgen.

Maar idd: lekker makkelijk van de rechtsbijstand. Te makkelijk.
pi_213685512
Ik heb ze ook op m'n deur gehad. Vreselijk hard-sell taktieken.
Ze gebruiken ook subcontractors die beunhazen zijn. Tegels op m'n straat niet goed terug gelegd.

Geen goede reviews,maar wel veel rotverhaaltjes te vinden:
https://nl.trustpilot.com/review/www.opendutchfiber.nl

Odido moet 175.000 euro boete betalen voor datamisbruik van miljoenen klanten

https://www.nu.nl/tech/63(...)F%2Fwww.google.nl%2F
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_213694107
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:53 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Nee. Iedere aannemer die grondwerkzaamheden verricht is verplicht bij het Kadaster op te vragen welke kabels en leidingen er in de grond liggen.
Niet helemaal waar.

Alleen bij machinale grondwerken is een KLIC melding verplicht. Handmatig graven mag zonder melding.
De verplichting is er trouwens voor iedereen die machinaal gaat graven.
pi_213699602
quote:
Je bent niet de enige
[..]
Waarom moet de politiek hier iets mee doen?

Dit is gewoon iets voor de glasvezel netwerk bedrijven op hierop verantwoordelijkheid te nemen.
pi_213699616
quote:

[..]
Dat wil niet zeggen, dat het kadaster exact alle kabels en leiding exact nauwkeurig heeft tot op de cm.
Tijdens de bouw wil men ook nog wel eens afwijken, of is het gewoon " te lang geleden" geweest dat de infrastructuur geplaatst was.
  maandag 27 mei 2024 @ 09:21:52 #35
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_213699787
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 08:53 schreef Rolfieo het volgende:

[..]
Dat wil niet zeggen, dat het kadaster exact alle kabels en leiding exact nauwkeurig heeft tot op de cm.
Tijdens de bouw wil men ook nog wel eens afwijken, of is het gewoon " te lang geleden" geweest dat de infrastructuur geplaatst was.
Ik heb ook wel een foutje meegemaakt. Iemand had in die tijd voor zijn kantoor-aan-huis een 3e telefoonlijn nodig (huistelefoon, werktelefoon, fax), en de kabelboom voor telefonie liep het huizenblok in via mijn tuin. Ik was toevallig die dag thuis en kon ze dus toestemming geven om te graven, maar ze konden de kabelboom niet vinden die volgens de kaart 30 uit de muur tussen mijn tuin en die van de buren lag. Uiteindelijk zijn ze bij mij de kruipkelder ingegaan, en kwamen erachter wat het probleem was : de standaard-eenheid voor kabel-locaties is decimeter, maar iemand had die 30 als centimeter bedoeld.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_213699968
quote:
Je bent niet de enige
[..]
Wij hebben in de wijk nieuwe glasvezel- en nieuwe gasleidingen gekregen.

Wat een wereld van verschil tussen die 2 aannemers. Gasleidingen werden keurig geboord onder de voortuinen. Nette mannen. Duidelijke communicatie.

Glasvezel, een stelletje Bulgaren(?) die er maar een potje van maakten. Omdat onze voortuin minder netjes erbij ligt dan onze buren, hebben ze de glasvezel voor de buren ook maar door onze voortuin gelegd. Zonder overleg en wat dan ook. Glasvezel wordt dan niet geboord, is het graven en weer dichtpleuren.

Echt, de goedkoopste onderaannemers mag lekker die glasvezelkabels neerleggen, en hoe het gebeurt lijkt weinig relevant.
pi_213700004
quote:
Een aantal maanden geleden is men bij het leggen van glasvezel door ons riool gegaan, met alle gevolgen van dien. Toilet overlopen waardoor ik een nieuwe schoonloopmat in de hal heb moeten kopen, ontstoppingsbedrijf gekomen en later nog de reparatiewerkzaamheden onder mijn oprit.

Stap 1 zou wat mij betreft zijn een andere rechtsbijstand verzekeraar te zoeken. Wat een belachelijke 'service'.

Ik heb het verhaal aan rechtsbijstand uitgelegd, en zij hebben gekeken naar soortgelijke gevallen. Zij kwamen tot de conclusie dat alle gemaakte kosten verhaalbaar zouden kunnen zijn.

Uiteindelijk hebben zij dan ook contact (mail én brief) gezocht met zowel de opdrachtgever als de aannemer(!). In de brief heeft men uitgelegd wat er gebeurt is, en dat er wordt verzorgt de gemaakte schade te vergoeden.

De aannemer is uiteindelijk verantwoordelijk, dus probeer er z.s.m. achter te komen wie dat was, en stuur voorhal ook hen de sommering.
pi_213700008
quote:
Niks aan t handje, blij met de snelheid van tv en internet, maar….

Sinds een aantal dagen roken we steeds vaker een gaslucht in onze hal/meterkast. Dit werd afgelopen week dusdanig erg dat we Liander hebben gebeld, die meteen zijn gekomen.

We dachten eerst dat we iets hadden geraakt bij de aanleg van onze nieuwe voortuin, die net sinds een week af was.
Vanwege dit geintje moest ons gloednieuwe voortuin open. Groot deel van de tegels eruit, afgraven…. Pure ellende.
Inmiddels had 1 Liande busje plaats versterking gekregen van nog 2 busjes, een hele operatie.
Wat blijkt; Bij de aanleg van glasvezel zijn ze met de kabel dwars door onze gasleiding gegaan.

Hierdoor hebben wij dus maanden op een (volgens Liander best groot) gaslek gewoond, met alle risico’s van dien. Daarbij is door dit geintje m’n nieuwe voortuin open gebroken en hebben wij nu onkosten door de heraanleg hiervan, opnieuw voegen etc.

Ik ben van mening dat we de onkosten van de tuin sowieso op hen kunnen verhalen, maar kunnen we nog iets met het feit dat we maanden op een gaslek hebben gewoond? Op het stuk nalatigheid omdat het gaslek bij de aanleg is geconstateerd en bewust is genegeerd?

Redelijk is schade verhalen dat je hebt. Dus voortuin opnieuw bestraten.

Maar je hebt geen schade gehad omdat er een gaslek was. (Tenzij je extra gas hebt verbruikt maar naar het verhaal lijkt het lek voor de meter te zitten).
pi_213700018
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 09:52 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Een aantal maanden geleden is men bij het leggen van glasvezel door ons riool gegaan, met alle gevolgen van dien. Toilet overlopen waardoor ik een nieuwe schoonloopmat in de hal heb moeten kopen, ontstoppingsbedrijf gekomen en later nog de reparatiewerkzaamheden onder mijn oprit.

Stap 1 zou wat mij betreft zijn een andere rechtsbijstand verzekeraar te zoeken. Wat een belachelijke 'service'.

Ik heb het verhaal aan rechtsbijstand uitgelegd, en zij hebben gekeken naar soortgelijke gevallen. Zij kwamen tot de conclusie dat alle gemaakte kosten verhaalbaar zouden kunnen zijn.

Uiteindelijk hebben zij dan ook contact (mail én brief) gezocht met zowel de opdrachtgever als de aannemer(!). In de brief heeft men uitgelegd wat er gebeurt is, en dat er wordt verzorgt de gemaakte schade te vergoeden.

De aannemer is uiteindelijk verantwoordelijk, dus probeer er z.s.m. achter te komen wie dat was, en stuur voorhal ook hen de sommering.
Overigens heb ik alles vergoed gekregen.

En zoals hier eerder ook al is gemeld... maak beeldmateriaal van de schade, verzamel zoveel mogelijk bewijs!
pi_213704163
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 14:04 schreef tux87 het volgende:
Reken maar dat Liander een enorme claim neerlegt bij ODF of diens aannemer vanwege graafschade..
Hier ook mee gemaakt, de gemeente ging de hele straat opnieuw leggen en kabels vervangen, prima zou je denken, tot het weer slechter werd en mijn internet er steeds mee ophield, ik had alles na gekeken.

Ziggo gebeld, en hun verteld dat ik denk aan kabel breuk omdat het alleen met regenachtig weer eruit vliegt.

Ze vertelden mij dat ze wel wilden checken maar als dit niet het geval was dat ik de kosten moest betalen. Heb gezegd graaf alsjeblieft en check.

Die hele kabel van hun lag bijna aan gort.... ziggo zei al als ze nu gelijk gebeld hadden dan hadden ze die kabel gewoon vervangen ( de straat lag toch al open ), nu werd er dus een grote claim neergelegd bij de aanemers van de gemeente en ik hoefde niks te betalen.
pi_213710218
Liander aansprakelijk stellen, die regelen het verder met de gravende partij. Je kan dat zelf doen of inderdaad via je rechtsbijstand. Of probeer het via je opstalverzekering, die willen ook wel eens helpen hiermee.
pi_213710585
quote:

[..]
Dat heeft helemaal niets van doen met dit topic. Een zogenaamde KLIC-melding is verplicht, maar over het algemeen mist de informatie vanaf de perceelsgrens tot het huis in geval van een huisaansluiting. En dat doet er ook niet toe, het feit dat je een melding doet en informatie zegt niets over de daadwerkelijke situatie. Zeker vroeger werd dit met de Franse slag ingemeten (ook omdat dit technisch zeer beperkt mogelijk was om dit goed te doen). En al heb je alles inzichtelijk, dan nog kan er makkelijk een kabel of leiding geraakt worden.

Een KLIC-melding voorziet je van informatie en voorkomt uiteraard vele schades. Maar lang niet alle schades.
pi_213710597
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 11:39 schreef pvdplanet het volgende:
Dat is een kwestie van het juiste toezicht houden als huiseigenaar.

Als je geen glasvezel wil een prima oplossing, maar nogal onhandig als je glasvezel wil of je je huis gaat verkopen en de koper moet vertellen dat de hele wijk lekker op glasvezel zit en hij daar nog dikke kosten voor mag maken met wat pech.

Mijn inziens is het anno 2024 het domste wat je kan doen, een glasvezelaansluiting weigeren. Altijd laten aanleggen, of je een abonnement neemt is een ander verhaal.
pi_213710611
Ontopic:
Uiteraard is Odido hiervoor aansprakelijk, zij hebben de opdracht gegeven aan een bedrijf om een en ander aan te leggen. Dat moeten zij maar oplossen verder met dat bedrijf of die bedrijven, dat is jouw probleem niet. Maar alle schade en gevolgschade kan je bij hen neerleggen zover ik weet.

Vind het wel heel gek dat je rechtsbijstand niet direct in actie schiet. Wellicht nog eens bellen of eens kijken wat je opstalverzekering hier van vindt? Misschien dat die nog wat kunnen betekenen? Zij zijn er ook bij gebaat dat je huis niet naar de maan vliegt tenslotte.
pi_213710636
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 23:13 schreef r_one het volgende:

[..]
Fixed.

In dit geval zou ik geen genoegen nemen met 'even een briefje sturen' en zoek het verder maar uit. Ze kunnen een zaak aanmaken en TS juridisch ontzorgen.

Maar idd: lekker makkelijk van de rechtsbijstand. Te makkelijk.
Daarom heb je ook vrij weinig aan een rbv. De zaken die zij wel kunnen afwikkelen gaan ofwel om een beperkt bedrag ofwel zijn zo ongecompliceerd dat je het zelf ook aankan. Wordt het ingewikkelder, dan heb je weinig aan de mbo'er die jouw dossier oppikt, sterker nog, het kan je positie aanzienlijk schaden.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_213710924
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 12:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Daarom heb je ook vrij weinig aan een rbv. De zaken die zij wel kunnen afwikkelen gaan ofwel om een beperkt bedrag ofwel zijn zo ongecompliceerd dat je het zelf ook aankan. Wordt het ingewikkelder, dan heb je weinig aan de mbo'er die jouw dossier oppikt, sterker nog, het kan je positie aanzienlijk schaden.
Klopt als een zwerende vinger :Y

Echterrrrr …… bij een arrondissementsrechtbank MOET je je laten vertegenwoordigen door een advocaat. Dan is het wel fijn als de rbv die betaalt.

Maar voor je zover bent :{w
pi_213711091
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 11:59 schreef GereDathan het volgende:
Ontopic:
Uiteraard is Odido hiervoor aansprakelijk, zij hebben de opdracht gegeven aan een bedrijf om een en ander aan te leggen. Dat moeten zij maar oplossen verder met dat bedrijf of die bedrijven, dat is jouw probleem niet. Maar alle schade en gevolgschade kan je bij hen neerleggen zover ik weet.

Vind het wel heel gek dat je rechtsbijstand niet direct in actie schiet. Wellicht nog eens bellen of eens kijken wat je opstalverzekering hier van vindt? Misschien dat die nog wat kunnen betekenen? Zij zijn er ook bij gebaat dat je huis niet naar de maan vliegt tenslotte.
Zij hebben niet de tuin opengegraven, dat heeft Liander gedaan.

Als je er het minste werk aan wilt hebben, is Liander de aangewezen partij. Het liefste door je verzekering en anders zelf een mooie brief schrijven.

Wat maakt iedereen het hier ingewikkeld.
pi_213711233
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 12:55 schreef exode het volgende:

[..]
Zij hebben niet de tuin opengegraven, dat heeft Liander gedaan.

Als je er het minste werk aan wilt hebben, is Liander de aangewezen partij. Het liefste door je verzekering en anders zelf een mooie brief schrijven.

Wat maakt iedereen het hier ingewikkeld.
Klinkt logisch, degene die de schade van een ander hersteld aansprakelijk stellen. Zeker gezien alle risico's.

Liander is hierin geen partij verder, die doen hun werk. De veroorzaker van het probleem moet je aanspreken, en dat is Odido.

Jij bent de enige die het ingewikkeld maakt.
pi_213711311
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 13:07 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Klinkt logisch, degene die de schade van een ander hersteld aansprakelijk stellen. Zeker gezien alle risico's.

Liander is hierin geen partij verder, die doen hun werk. De veroorzaker van het probleem moet je aanspreken, en dat is Odido.

Jij bent de enige die het ingewikkeld maakt.
Odido heeft de glasleiding van Liander geraakt, Liander heeft schade, niet de bewoner. Vervolgens heeft Liander schade veroorzaakt door de tuin open te graven.

Simpeler kan ik het niet maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')