Wel jot, doe die ook maar één.quote:
Zonder grappen, er zijn serieus veel merken groot geworden onder het NSB bewind.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik ben een paar jaar geleden naar die tentoonstelling over nazi-kunst en cultuur geweest. Daar hadden ze ook veel reclamemateriaal. Dat was echt bizar om te zien. Allemaal merken die tot op de dag van vandaag bestaan die dan allerlei nazipropaganda in hun materiaal hadden.
in den bosch?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik ben een paar jaar geleden naar die tentoonstelling over nazi-kunst en cultuur geweest. Daar hadden ze ook veel reclamemateriaal. Dat was echt bizar om te zien. Allemaal merken die tot op de dag van vandaag bestaan die dan allerlei nazipropaganda in hun materiaal hadden.
volgens mij had elke grote Duitse industrieel bedrijf wel in meer of mindere mate te maken daarmee. Is denk ik ook de tijdgeest, je kan moeilijk niet samenwerken met de nazi's dan word je misschien wel gezien als landsverraderquote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:11 schreef DerRabbit het volgende:
[..]
Zonder grappen, er zijn serieus veel merken groot geworden onder het NSB bewind.
Fanta is bijvoorbeeld bedacht door Duitse Coca Cola fabrieken omdat ze niet meer aan het Cola siroop konden komen omdat Duitsland heel veel banden legde aan import.
Die ja. Was wel interessant. Nog nooit zo'n zware beveiliging gezien wel in een museum. Hoofdconclusie was dat het vooral spuuglelijk was wat ze allemaal bedachtenquote:
Klopt, in Nederland werd een Fanta van vlierbessensap gemaakt.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:11 schreef DerRabbit het volgende:
[..]
Zonder grappen, er zijn serieus veel merken groot geworden onder het NSB bewind.
Fanta is bijvoorbeeld bedacht door Duitse Coca Cola fabrieken omdat ze niet meer aan het Cola siroop konden komen omdat Duitsland heel veel banden legde aan import.
Dat is zo, maar ome Hugo was gewoon een eckte, en dat Zyklon B werd ook echt aangeboden om het te gebruiken als vernietigingsmiddel.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:14 schreef hemarookworst het volgende:
[..]
volgens mij had elke grote Duitse industrieel bedrijf wel in meer of mindere mate te maken daarmee. Is denk ik ook de tijdgeest, je kan moeilijk niet samenwerken met de nazi's dan word je misschien wel gezien als landsverrader
Owja, die was ik even vergeten. Maar klopt inderdaad.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:15 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Klopt, in Nederland werd een Fanta van vlierbessensap gemaakt.
quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:11 schreef DerRabbit het volgende:
[..]
Zou drinken!quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:15 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Klopt, in Nederland werd een Fanta van vlierbessensap gemaakt.
Klopt. Wat ik heb gelezen en gezien over die periode was het in die tijd ook gewoon een kwestie van leven en overleven onder het systeem en beleid waar die mensen onder woonden en hebben de meeste er maar het beste van gemaakt.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:14 schreef hemarookworst het volgende:
[..]
volgens mij had elke grote Duitse industrieel bedrijf wel in meer of mindere mate te maken daarmee. Is denk ik ook de tijdgeest, je kan moeilijk niet samenwerken met de nazi's dan word je misschien wel gezien als landsverrader
De NS (ook al bestond die toen nog niet) wordt ook verantwoordelijk gehouden voor de transporten. Maar hadden we tijdens de bezetting een keus?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:14 schreef hemarookworst het volgende:
[..]
Beetje jenever of vodka erdoor en is een prima drankje jaquote:
Porsche!quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:15 schreef DerRabbit het volgende:
Volkswagen en Porsche zijn nog twee voorbeelden van tegenwoordig best grote autofabrikanten die uit Nazi Duitsland komen. VW is opgericht door de NSB en Ferdinand Porsche is weg gegaan bij Volkswagen omdat hij niet zijn sport auto's kon maken onder het bewind van het VW merk en heeft toen zijn eigen fabriek gebouwd. Ironisch genoeg is Porsche jaren geleden weer overgekocht door de Volkwagen Groep.
b.v. de bakker bakte ook zijn brood dat ging ook door voor Nederlanders en de Moffenquote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:18 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
De NS (ook al bestond die toen nog niet) wordt ook verantwoordelijk gehouden voor de transporten. Maar hadden we tijdens de bezetting een keus?
Hier zit een grap in die ik denk ik niet moet makenquote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:18 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
De NS (ook al bestond die toen nog niet) wordt ook verantwoordelijk gehouden voor de transporten. Maar hadden we tijdens de bezetting een keus?
Porsche is een geweldig merk en hebben legendarische race wagens gemaakt, maar de productie van consumenten auto's is daar ook door geslagen imo.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Porsche!![]()
Ik geef nauwelijks iets om auto's maar voor de 911 heb ik altijd een zwak gehad. Mocht ik ooit de loterij winnen dan komt er wel een klassieke 911
Volgens mij zijn er ook wat tanks uit WOII ontworpen door Porschequote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:15 schreef DerRabbit het volgende:
Volkswagen en Porsche zijn nog twee voorbeelden van tegenwoordig best grote autofabrikanten die uit Nazi Duitsland komen. VW is opgericht door de NSB en Ferdinand Porsche is weg gegaan bij Volkswagen omdat hij niet zijn sport auto's kon maken onder het bewind van het VW merk en heeft toen zijn eigen fabriek gebouwd. Ironisch genoeg is Porsche jaren geleden weer overgekocht door de Volkwagen Groep.
Tja, de markt vraagt erom. Maar doe mij maar de pure sportwagens van zequote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:21 schreef DerRabbit het volgende:
[..]
Porsche is een geweldig merk en hebben legendarische race wagens gemaakt, maar de productie van consumenten auto's is daar ook door geslagen imo.
Niet alleen bakkers men deed veel om Duitsers te vriend te houden. Men had ook geen keus.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:19 schreef Rob het volgende:
[..]
b.v. de bakker bakte ook zijn brood dat ging ook door voor Nederlanders en de Moffen
voor zolang er grondstoffen waren
Voor zover ik weet heeft Porsche wel nog een aantal motoren ontworpen voor Duitse tanks in die tijd ja.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 21:21 schreef hemarookworst het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er ook wat tanks uit WOII ontworpen door Porsche
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |