Nog een argument om de Russen al op eigen grond aan te pakken. Je wil die artillerie niet te dicht bij Kharkiv. Rusland zal er namelijk echt alles aan doen om de bevolking daar te verjagen, en random barrages op het stadscentrum vanaf Rusland is de veiligste manier om dat voor elkaar te krijgen. Met ATACMS en dergelijke zijn ze wei op afstand te houden.quote:
Al is het maar om bepaalde taken van het Oekraïnse leger over te nemen, zodat de vrijgemaakte Oekraïnse troepen kunnen vechten.quote:
leukquote:Op zondag 26 mei 2024 18:47 schreef polderturk het volgende:
Russian soldier finishes off his comrade who was wounded by FPV drone strike.
Video in link.
https://x.com/clashreport(...)odZjroARMlBnCIg&s=19
Niet mee oneens; maar je wil niet weten hoeveel oorlogen zo begonnen, vietnam, bv.quote:Op zondag 26 mei 2024 18:52 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Al is het maar om bepaalde taken van het Oekraïnse leger over te nemen, zodat de vrijgemaakte Oekraïnse troepen kunnen vechten.
Actief deelnemen aan het front zie ik ze niet doen.
Als Macron dan ook de daad bij het woord voegt.
Valt mee, de loopgraven liggen uiteraard niet pal op de grens. Maar ze hadden enorme verliezen om alleen al bij de verdedigingslinies in Kharkiv in de buurt te kunnen komen. En nu worden ze daar op sommige plekken alweer teruggedrongen.quote:Op zondag 26 mei 2024 19:05 schreef AFA2022 het volgende:
Ben er ff tussenuit geweest.
Kan iemand mij in het kort de situatie schetsen wat betreft terreinwinst/front etc...
Lees namelijk op andere sites dat de Russen veel terreinwinst boeken.
Ja, maar bij Kharkiv worden ze teruggedrongen. Of staat het stil. Twee, drie weken geleden was het en drama voor Oekraine, maar het lijkt alsof de steun het weer op begint te krikken.quote:Op zondag 26 mei 2024 19:05 schreef AFA2022 het volgende:
Kan iemand mij in het kort de situatie schetsen wat betreft terreinwinst/front etc...
quote:47th Mechanized Brigade destroys Russian Gvozdika self-propelled howitzer in Avdiivka
Soldiers of the 47th Mechanized Brigade destroyed a Russian 2S1 Gvozdika self-propelled howitzer in the Donetsk region.
The brigade’s press service released a video capturing the defeat of the Russian self-propelled howitzers.
A Russian self-propelled howitzer was discovered and destroyed in temporarily occupied Avdiivka.
Het filmpje voor diegene die Telegram hebben: https://t.me/brygada47/732SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Argentina to join coalition for the return of kidnapped Ukrainian children
Argentina plans to join the international coalition for the return of Ukrainian children forcibly deported from Russia, the President's Office announced on May 25.
At least 19,500 Ukrainian children have been confirmed as abducted by Russia since the start of its full-scale invasion of Ukraine, and less than 400 have been returned home, according to the Ukrainian government's Children of War database.
A Ukrainian delegation, headed by presidential adviser Daria Herasymchuk, visited Argentina as part of President Volodymyr Zelensky's Bring Kids Back UA project. The visit was organized by Ukraine's foreign ministry.
Herasymchuk was joined by Ukraine's Ambassador to Argentina Yurii Klymenko. The delegation met with representatives from the Argentine government and National Congress, along with representatives from EU member states, the local Ukrainian community, educators, experts, and journalists.
"Argentina's voice must sound confidently in the coalition of countries, because you have your own traumatic memories and lost childhood destinies," Herasymchuk said.
"By joining efforts to save kidnapped Ukrainian children in order to fulfill the 4th point of the Peace Formula proposed by the President of Ukraine Volodymyr Zelensky, the countries of the world will be able to create a new, effective system for protecting children around the world together."
Argentina said it hopes to join the international coalition for the return of Ukrainian children in the near future, and that legislators have already submitted a draft declaration to parliament regarding membership in the coalition.
In March, it was reported that Argentina's president, Javier Milei, may visit Kyiv in June, making it the first visit by a South American leader to Ukraine since the outbreak of the full-scale war.
quote:Russia’s own Mohajer-6 drone spotted crashed in Kursk region
A downed Mohajer-6 drone, exported to Russia from Iran, was spotted in the Kursk region.
The Russian media reported on this.
A local resident spotted the drone and decided to inspect it in detail.
The close-up footage shows the drone’s armament, which consists of two Ghaem-5 guided bombs.
Het desbetreffende filmpje, geen account nodig: https://t.me/oboronka_channel/7135SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De laatste vier weken stelt heel weinig voor. Midden april 2024 hebben de Russen onverwachts een dorp van voorheen 3.300 inwoners, Ocheretyne, in handen gekregen, nadat bij de Oekraïners de wisseling van twee brigades verkeerd was afgestemd.quote:Op zondag 26 mei 2024 19:05 schreef AFA2022 het volgende:
quote:Ukrainian Crews Got Tired Of Asking The Americans For Extra Armor For Their M-1 Tanks. They Installed Their Own Armor, Instead.
Surviving Ukrainian M-1s are beginning to sport anti-drone cage armor
The United States gave Ukraine 31 M-1A1 Abrams tanks. They equip a single battalion in the Ukrainian army’s 47th Mechanized Brigade, which has been fighting a defensive campaign west of the ruins of Avdiivka in eastern Ukraine.
In several months of hard fighting, the 47th Mechanized Brigade has lost as many as eight of the 69-ton, four-person M-1s—to Russian drones, mostly. The brigade is finally doing something about its drone problem: adding cage armor that can help detonate incoming explosive drones at a safe distance.
A photo that appeared online on Friday depicts the add-on armor on at least one Ukrainian M-1.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uiteraard is hij weer bang voor escalatie.quote:German Chancellor opposes using Western weapons to strike Russia
German Chancellor Olaf Scholz has spoken out against Ukraine using weapons provided by Western allies to strike Russia.
Source: German Chancellor's statement as quoted by Tagesschau, European Pravda report
Details: Scholz noted that he currently sees no reason to expand the area of use of Western weapons in the war in Ukraine.
There are "clear rules for the supply of German weapons that have been agreed with Ukraine and that work," Scholz said.
"At least this is my position," he added.
The aim of his policy towards Ukraine is "to prevent the conflict from escalating into a major war," Scholz added, noting that Germany has so far made the supply of weapons to Ukraine conditional on them not being used on Russian territory.
Background:
• NATO Secretary General Jens Stoltenberg believes it is high time for some allies to reconsider restrictions on the use of weapons provided to Ukraine against targets in Russia.
• Recently, the New York Times reported that US Secretary of State Antony Blinken wants to ensure that Ukraine is allowed to strike Russian territory with US weapons. He wants to convince President Joe Biden to lift the restrictions.
quote:Defense Minister Umerov: Russia attacked Ukraine with 10,000 guided bombs this year
Russia has dropped nearly 10,000 guided bombs in Ukraine since the start of the year, Defense Minister Rustem Umerov said on March 25.
Umerov called for more air defense and said that Kyiv is discussing this with allies “every day and at every opportunity.”
He expressed condolences to the families of the dead and wounded following Russia’s attack with two guided bombs on a hypermarket in Kharkiv on May 25, which killed at least 16 and injured over 40 people.
“This is a deliberate killing of the civilian population,” Umerov wrote on Facebook, accusing Russian President Vladimir Putin of “another act of genocide.”
Russia typically uses laser-guided or satellite-guided KAB bombs, with payloads ranging from 250 to 1,500 kilograms, against Ukrainian military and civilian targets.
Soviet-era dumb bombs are fitted with cheap gliding kits, allowing them to fly much further and more accurately.
Kharkiv and the surrounding oblast have suffered particularly heavy attacks from guided bombs in recent months. At least 15 people were injured on Orthodox Easter Sunday after a bomb hit a residential area in downtown Kharkiv.
The European Union's top diplomat Josep Borrell said the May 25 attack on Kharkiv emphasizes Ukraine's urgent need for additional air defense systems and called on European countries to provide assistance.
Borrell's plea echoes that of Foreign Minister Dmytro Kuleba, who asked allies to send Patriot air defense systems following news of Russia's attack.
President Volodymyr Zelensky also reiterated the importance of air defense weapons in the aftermath of the hypermarket bombing.
Het tegen houden van Russen die illegaal de grens over willen steken, en het helpen van de door Rusland geïmporteerde immigranten om de grens over te steken zeker.quote:Russia sends airships to patrol border with Finland
Russian state media says that the balloons tethered to the ground will be used to monitor illegal immigration into Finland.
Russia has sent airships to monitor its border with Finland, according to the Russian state TV channel Rossiya 1.
A video published by the channel shows the airships tethered to the ground.
According to the government broadcaster, the purpose of the airships is to monitor illegal immigration trying to enter Finland from Russia, among other things.
Southeast Finland Border Guard Director Kimmo Gromoff told Yle that Finnish border guards have not yet detected any surveillance balloons near the eastern border.
Russian authorities have also not provided the Finnish border guards with any information about activities near the border.
"Russia is under no obligation to inform Finland about events within its own borders. Nor is Finland under any such obligation," Gromoff said.
According to Gromoff, the Finnish Border Guard currently has a large number of staff monitoring the border area, though it is unrelated to the airships. He could not say what the real purpose of the allegedly deployed airships on the border is, or what Russia might be trying to achieve with them in the first place.
The airships were also reported by the Russian government newspaper Rossiyskaya Gazeta and several other Russian media, among others. In Finland, Ilta-Sanomat previously reported on the matter.
quote:Fixed-Wing Drones Spotted Over Russian Orenburg Oblast
Drones were spotted over the Orenburg oblast of the Russian Federation, the probable target of which could be the Voronezh-M over-the-horizon radar.
Relevant reports appeared in local media.
Local media reported that one drone fell 30 kilometers from Orsk in the Novoorsky district, approximately 1,600 kilometers from the border with Ukraine.
At the same time, local residents from different parts of the oblast reported seeing fixed-wing drones, so it can be assumed that a group of drones flew to the Orenburg oblast.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel goed lezen hè. Er staat:quote:Op zondag 26 mei 2024 20:08 schreef Delenlill het volgende:
https://yle.fi/a/74-20090614
[..]
Het tegen houden van Russen die illegaal de grens over willen steken, en het helpen van de door Rusland geïmporteerde immigranten om de grens over te steken zeker.
Zouden ze het zelf ook geloven trouwens?quote:According to the government broadcaster, the purpose of the airships is to monitor illegal immigration trying to enter Finland from Russia, among other things.
Ze monitoren dit niet om het monitoren natuurlijk. Zij willen die Russen die de grens naar Finland over willen steken stoppen. Vooral met de nieuwe mobilisatie ronde die later dit jaar verwacht wordt.quote:Op zondag 26 mei 2024 20:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wel goed lezen hè. Er staat:
[..]
Zouden ze het zelf ook geloven trouwens?
Ik raak de weg af en toe wel kwijt met wat nu de situatie is, aan de ene kant hoor ik dat Rusland 10x meer drones heeft dan UKR, dan weer dat UKR de overhand heeft qua drones. Dan zijn er weer genoeg granaten, dan is het wer zo dat Rusland er 5x meer produceert dan het westen.quote:
Elke soldaat klaagt altijd dat het van hun kant niet goed genoeg is, dat is één ding dat zeker is. Je kan uit dit soort berichten dan volgens mij ook weinig conclusies trekken.quote:Op zondag 26 mei 2024 20:59 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik raak de weg af en toe wel kwijt met wat nu de situatie is, aan de ene kant hoor ik dat Rusland 10x meer drones heeft dan UKR, dan weer dat UKR de overhand heeft qua drones. Dan zijn er weer genoeg granaten, dan is het wer zo dat Rusland er 5x meer produceert dan het westen.
Rusland schijnt op 3 plekken een offensief voor te bereiden, maar het offensief bij Kharkiv komt nog amper voorbij een paar grensdorpen.
Is er nu een tekort aan nieuws dat er van alles wordt bij verzonnen de laatste weken?
Anastasia is een zeer betrouwbare bron, ik volg haar op T sinds eind 2022. Ze heeft in het bijzonder goede contacten met Wagner en Kadyrovits. Aan haar inzamelingsacties, kritiek e.d. kun je goed zien waar het russische leger een gebrek aan heeft.quote:
Dat ze daar in Rusland goedkoper kunnen produceren is logisch, het land is met uitzondering van Sint Petersburg en Moskou maar een arme bedroevenis.quote:
Kijk maar eens de video van Perun hierboven voor een goed beeld.quote:Op zondag 26 mei 2024 20:59 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik raak de weg af en toe wel kwijt met wat nu de situatie is, aan de ene kant hoor ik dat Rusland 10x meer drones heeft dan UKR, dan weer dat UKR de overhand heeft qua drones. Dan zijn er weer genoeg granaten, dan is het wer zo dat Rusland er 5x meer produceert dan het westen.
Rusland schijnt op 3 plekken een offensief voor te bereiden, maar het offensief bij Kharkiv komt nog amper voorbij een paar grensdorpen.
Is er nu een tekort aan nieuws dat er van alles wordt bij verzonnen de laatste weken?
En dat laatste is vooral belangrijk om in je achterhoofd te houden en daarom zeggen die berichten niet zo heel veel. Plus dat het nooit goed is voor een soldaat. Als je 10 granaten per dag kan afvuren dan wil je er 50, als je er 50 hebt wil je er 100, als je er 100 hebt wil je er 200.quote:Op zondag 26 mei 2024 21:07 schreef oheng het volgende:
[..]
Kijk maar eens de video van Perun hierboven voor een goed beeld.
En je moet in je achterhoofd houden dat de situatie van eenheid tot eenheid enorm kan verschillen. De ene brigade heeft moderne wapens, tactieken, en heeft een goede aanvoer, terwijl een paar kilometer verderop een brigade zit aan te kloten met Soviet spul en werkwijze.
Rusland had een overwicht van 10 artillerie granaten tegenover de ongeveer 1 van Oekraïne. Maar door leveringen van de afgelopen maand/2 maand is dit terug gelopen naar ongeveer 5 tegen over 1 a 2. (Dit is vanuit voorraden volgens mij, niet nieuwe productie). Dit is dus stukken beter geworden voor Oekraïne. Maar Rusland produceert inderdaad veel meer, het westen moet hierin nog op gang komen. (al gaat dat langzaam aan de goede kant op).quote:Op zondag 26 mei 2024 20:59 schreef zalkc het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, waardeer ik!quote:Op zondag 26 mei 2024 21:15 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Rusland had een overwicht van 10 artillerie granaten tegenover de ongeveer 1 van Oekraïne. Maar door leveringen van de afgelopen maand/2 maand is dit terug gelopen naar ongeveer 5 tegen over 1 a 2. (Dit is vanuit voorraden volgens mij, niet nieuwe productie). Dit is dus stukken beter geworden voor Oekraïne. Maar Rusland produceert inderdaad veel meer, het westen moet hierin nog op gang komen. (al gaat dat langzaam aan de goede kant op).
Kwa drones weet ik niet precies hoe het zit. Daar ik vooral beelden van Oekraïense successen bekijk. Maar volgens mij gaat dat ongeveer gelijk op wanneer het over FPV en granaat droppende drones gaat, en heeft Oekraïne zelfs een klein overwicht hierin. En wanneer het aankomt op verkenningsdrones zijn die van Oekraïne veel beter. Vandaar ook dat er veel betere beelden zijn vanuit Oekraïne. Ook kwa langeafstand drones doet Oekraïne het heel erg goed op het ogenblik, de afstanden worden steeds groter. En Rusland is gewoon niet in staat om zijn eigen grondgebied te beveiligen met luchtafweer en jammers op het ogenblik.
Het Russisch offensief in Kharkiv is grotendeels gestopt nu na grote verliezen van Rusland. En Oekraine is zelfs al bezig met enkele kleine counter offensieven.
Het ziet er inderdaad uit dat Rusland bezig is met een aanval voor te bereiden op Sumy. Maar andere offensieven zijn al langer bezig (kan mij niet herinneren dat ik gelezen heb over andere opstaande offensieven). Zij zijn al een tijd bezig met een offensief op Kupiansk en Chasiv Yar. Maar ook zijn er dagelijks aanvallen op robotyne en Krynky.
En ik vergeet vast nog wel wat.
Je ziet aan de lijsten van Perpetua duidelijk dat de lancets een zeer groot probleem zijn. Maar, je kunt aan de aggregate statistieken ook zien dat Oekraïne een enorme vlucht aan het maken is qua drone gebruik, en rusland -op papier- ingehaald heeft. Ik weet even niet meer wie die grafieken maakte.quote:Op zondag 26 mei 2024 21:15 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Kwa drones weet ik niet precies hoe het zit. Daar ik vooral beelden van Oekraïense successen bekijk. Maar volgens mij gaat dat ongeveer gelijk op wanneer het over FPV en granaat droppende drones gaat, en heeft Oekraïne zelfs een klein overwicht hierin. En wanneer het aankomt op verkenningsdrones zijn die van Oekraïne veel beter. Vandaar ook dat er veel betere beelden zijn vanuit Oekraïne. Ook kwa langeafstand drones doet Oekraïne het heel erg goed op het ogenblik, de afstanden worden steeds groter. En Rusland is gewoon niet in staat om zijn eigen grondgebied te beveiligen met luchtafweer en jammers op het ogenblik.
Nee, maar net als met Natasha hierboven zijn er ook Oekrainsche bronnen die nauw contact hebben met meerdere specifieke brigades. Die bijvoorbeeld allemaal hetzelfde probleem hebben.quote:Op zondag 26 mei 2024 21:12 schreef BEFEM het volgende:
[..]
En dat laatste is vooral belangrijk om in je achterhoofd te houden en daarom zeggen die berichten niet zo heel veel. Plus dat het nooit goed is voor een soldaat. Als je 10 granaten per dag kan afvuren dan wil je er 50, als je er 50 hebt wil je er 100, als je er 100 hebt wil je er 200.
Rusland gaat dit helaas nog wel een jaartje of 2 volhouden. Tenzij er iets onverwachts gebeurd, zoals Putin die komt te overlijden, grootschalige protesten in Rusland, of het westen die troepen naar Oekraïne gaan sturen.quote:Op zondag 26 mei 2024 21:25 schreef zalkc het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, waardeer ik!
Het nadeel wat ik heb is dat het moment weer aankomt om een tijdje het nieuws niet meer te volgen en afstand te nemen. Ik heb niet meer de mentale energie om uit de informatiefuiken te blijven.
Als je de pessimistische stromen volgt staat Europa op de rand om in een kleine burgeroorlog te belanden door migratie en is Rusland aan alle kanten zich aan het voorbereiden om Rotterdam in te nemen tegen de kerstvakantie.
De positieve stromen doen net of er niks aan de hand is en we voor de zomer wereldvrede kunnen hebben en goedkopere benzine.
Vooralsnog lijkt het erop dat het Russische leger op het gebied van pantser, luchtafweer en personeel uitdagingen heeft. Maar ook dat ze nog lang niet het land gaan verlaten.
Scholz Chamberlaint liever tot Russische troepen aan de Oekraïns/Poolse grens staan...quote:Op zondag 26 mei 2024 20:02 schreef Delenlill het volgende:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/05/26/7457734/
[..]
Uiteraard is hij weer bang voor escalatie.
Levert Duitsland eigenlijk wapens die doelen ver in Rusland kunnen beschieten? Met artillerie heb je het wel gehad volgens mij.quote:Op zondag 26 mei 2024 22:14 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Scholz Chamberlaint liever tot Russische troepen aan de Oekraïns/Poolse grens staan...
Duitsland heeft een aantal MARS II (M270) MLRS naar Ukraine gestuurd.quote:Op zondag 26 mei 2024 22:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Levert Duitsland eigenlijk wapens die doelen ver in Rusland kunnen beschieten? Met artillerie heb je het wel gehad volgens mij.
Ah, 2 maal veroordeelde pedofiel, altijd een toppie bron natuurlijk.quote:Op zondag 26 mei 2024 22:38 schreef LethalNinja het volgende:
Nieuw filmpje van Scot Ritter. Wat denken jullie? Ik denk dat hij in sommige punten wel gelijk heeft maar dat hij het te somber schetst voor Oekraïne.
Tegelijkertijd denk ik dat veel westerse media weer in het andere uiterste zitten. Die denken dat Rusland 500k+ verloren heeft en Oekraine wellicht maximaal 30k-50k troepen.
Er is volgens mij geen mainstream westerse media die claimt dat er maar 50k UKR doden zijn. Maar je stelt dat er velen zijn, dus ga je gang ze aan te wijzen.quote:Op zondag 26 mei 2024 22:38 schreef LethalNinja het volgende:
Nieuw filmpje van Scot Ritter. Wat denken jullie? Ik denk dat hij in sommige punten wel gelijk heeft maar dat hij het te somber schetst voor Oekraïne.
Tegelijkertijd denk ik dat veel westerse media weer in het andere uiterste zitten. Die denken dat Rusland 500k+ verloren heeft en Oekraine wellicht maximaal 30k-50k troepen.
Die user komt sowieso altijd met filmpjes en bronnen die op de hand van de Ruzzen zijn.quote:Op zondag 26 mei 2024 22:48 schreef zalkc het volgende:
[..]
Er is volgens mij geen mainstream westerse media die claimt dat er maar 50k UKR doden zijn. Maar je stelt dat er velen zijn, dus ga je gang ze aan te wijzen.
Verder is Scot Ritter een klein beetje op de hand van de Russen, ik dacht dat hij er nu woonde en betaald wordt om dit soort verhalen de wereld in te helpen. Dat hij aan kinderen heet gezeten zou er niks mee te maken hoeven hebben, maar hij kan een beetje gecompromitteerd zijn
Dat het waarschijnlijk kinderporno is.quote:Op zondag 26 mei 2024 22:38 schreef LethalNinja het volgende:
Nieuw filmpje van Scot Ritter. Wat denken jullie?
Dat is niet echt een heel groot probleem aangezien de raketten Amerikaans zijn. En zodra de VS zegt dat ze ATACMS en GMLRS mogen gebruiken tegen doelen in Rusland mogen die uiteraard van door de VS (en VK) geleverde M142's en M270's worden afgeschoten. Dan maken die paar Duitse lanceerders waarschijnlijk weinig uit. Die zetten ze dan wel in richting de Krim of zo.quote:Op zondag 26 mei 2024 22:35 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Duitsland heeft een aantal MARS II (M270) MLRS naar Ukraine gestuurd.
Scott R. heeft aan het begin van deze oorlog gezegd dat hij deze invasie toejuicht.quote:Op zondag 26 mei 2024 22:48 schreef zalkc het volgende:
[..]
Verder is Scot Ritter een klein beetje op de hand van de Russen, ik dacht dat hij er nu woonde en betaald wordt om dit soort verhalen de wereld in te helpen.
Dat was vorig jaar toch al bekend? Ze stuurden er direct na de training een flink aantal terug en KMW heeft prioriteit gegeven aan nieuwe tanks bouwen.quote:
Scott Ritter is niet alleen een veroordeelde pedofiel. Hij zit ook in de zak van het Kremlin. Ik neem geen woord serieus van hem. En ik zal geen seconde steken in het kijken van het filmpje.quote:Op zondag 26 mei 2024 22:38 schreef LethalNinja het volgende:
Wat is dit nou weer voor gezeik. Passen die Afrikanen zich eens een keer aan, is het wéér niet goed!quote:Op zondag 26 mei 2024 23:39 schreef Ulx het volgende:
Nou we het toch over Scott Ritter hebben, hier een draad over iets dat wel in zijn straatje past. Een Russische soldaat vraagt om advies. Ik ben benieuwd of dit tot gedonderjaag achter de linies gaat leiden. Russen die Afrikanen gaan afschieten en zo.
[ x ]
[ x ]
Die van die indier soms?quote:Op zondag 26 mei 2024 23:48 schreef oheng het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor gezeik. Passen die Afrikanen zich eens een keer aan, is het wéér niet goed!
Btw, sommige van de nieuwe drone video's van de Oekrainsche 54e Mech Brigade, K-2 eenheid, zijn extreem NSFL.
Dan moet je niet gaanquote:Op zondag 26 mei 2024 18:52 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Al is het maar om bepaalde taken van het Oekraïnse leger over te nemen, zodat de vrijgemaakte Oekraïnse troepen kunnen vechten.
Actief deelnemen aan het front zie ik ze niet doen.
Als Macron dan ook de daad bij het woord voegt.
Valt mee hoor. Weinig gore enzo, maar de futiliteit van het alles. Hier.quote:
Clickbait (letterlijk: "klik-aas") is bij internetjournalistiek en bijvoorbeeld YouTube-amusement het gebruik van een misleidende, sensationele titel van een artikel, video en dergelijke, in een poging om de lezer tot een muisklik te verleiden en zo meer inkomsten uit internetreclame te genereren.quote:Nieuw filmpje van Scot Ritter. Wat denken jullie? Ik denk dat hij in sommige punten wel gelijk heeft maar dat hij het te somber schetst voor Oekraïne.
Helden zijn het. Hopelijk zijn er voor elk Oekraïense graf 8 Russische graven zoals Zelenski aangaf.quote:Kharkiv. The price is too high 🕯️🕯️🕯️
Author Yan Dobronosov
jaquote:Op maandag 27 mei 2024 01:57 schreef polderturk het volgende:
Stel dat een Nederlands staatsburger als huursoldaat voor Rusland gaat vechten.
Is hij dan strafbaar in Nederland?
Dat is een flinke afstand. En het gaat vast niet lang duren voordat ze nog verder komen.quote:Ukraine sets new distance record with 1,520 km UAV strike on Russian territory
A Ukrainian UAV fell at a record distance from the front line, setting a new milestone. The drone crashed in the vicinity of the Russian city of Orsk, according to reports from ORSK.RU and Ural56.ru, citing sources. Orsk is 140 km further from the front line than Salavat in Bashkortostan, which previously held the record for the furthest drone strike from Ukrainian positions.
This marks the first time a Ukrainian drone has covered a distance of 1,520 kilometres.
ORSK.RU was the first to report the drone's crash. The target might have been a military facility, stated Ural56.ru, citing law enforcement sources. Regional authorities stated that there is no confirmed information about the drone crash, according to Ural56.ru.
The farthest attack prior to this targeted the Gazprom Neftekhim refinery in Salavat on May 9. Salavat is 1,380 kilometres in a straight line from Kramatorsk, a city in Ukraine controlled by the Ukrainian Armed Forces.
The distance from Kramatorsk to Orsk is 1,520 kilometres. The actual distance the drone must travel to Orsk is even greater as it needs to navigate around northern Kazakhstan territories.
Orsk houses the NEFTEORGSINTEZ refinery and the Orsk Mechanical Plant, which produces artillery shells.
On the morning of April 21, several Ukrainian drones attacked a factory in Elabuga , Republic of Tatarstan, Russia.
Ik wist niet zoveel van hem. Na deze post heb ik hem maar in Google gegooid. Nare man.quote:Op zondag 26 mei 2024 23:45 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Scott Ritter is niet alleen een veroordeelde pedofiel. Hij zit ook in de zak van het Kremlin. Ik neem geen woord serieus van hem. En ik zal geen seconde steken in het kijken van het filmpje.
- Hij heeft de schuld van Bucha in de schoenen van de nationale politie van Oekraine geschoven.
- Hij noemde Biden een oorlogscrimineel omdat hij de schuld bij Rusland legde
- Hij draagt bij aan de propaganda zenders RT en Sputnik
- Dit jaar heeft hij Tsjetsjenië bezocht om een toespraak te houden voor hun soldaten, zogenaamd om de relatie tussen dit land en Amerika te verbeteren.
- Hij praat het Kremlin grotendeels na.
quote:27 May declared day of mourning in Kharkiv
A day of mourning was declared in Kharkiv on Monday, 27 May due to the massive casualties caused by Russian strikes on 25 May.
Source: Kharkiv City Council
Quote: "27 May is declared a Day of Mourning in the city of Kharkiv. The relevant decree was signed by Kharkiv Mayor Ihor Terekhov.
As a sign of mourning for those killed on 25 May in the enemy strike on a civilian infrastructure facility, the national flag with a black ribbon will be at half-mast on buildings and structures of local self-government, enterprises, institutions and organisations.
Entertainment music will also be banned in markets, trade and catering establishments, etc."
Background: The attack on the Epicentre home improvement hypermarket in Kharkiv on 25 May killed 16 people and injured 43, the Oblast Military Administration said. The local prosecutor's office reported 14 dead and 44 wounded.
In addition, 25 people were injured in a strike in the centre of Kharkiv on the same day.
quote:Putin arrives in Uzbekistan, marking third international visit of his new term
Russian leader Vladimir Putin arrived in Uzbekistan's capital on May 26 to hold discussions with President Shavkat Mirziyoyev, focusing on strengthening bilateral relations.
Putin paid his respects by laying a wreath at the Monument of Independence in Tashkent and engaged in what the Kremlin described as informal talks with Mirziyoyev. The formal meeting between the two leaders is scheduled for May 27.
This visit marks Putin's third international trip since his inauguration for the fifth presidential term, secured in the March election broadly seen as rigged.
His first trip was to China, where he praised China's "active efforts to find a political solution" to the ongoing Russo-Ukrainian war and claimed that Moscow is seeking a "settlement of this conflict through peaceful means." Putin then went to Belarus where
he reportedly planned to discuss the possible involvement of the Belarusian military in Russia's non-strategic nuclear drills.
Belarus has been a key ally to Moscow and supported Russian aggression against Ukraine, though it has not committed its own forces directly to hostilities. The country is also reportedly hosting Russian tactical nuclear arms on its territory.
In preparation for the Uzbekistan visit, Putin and Mirziyoyev discussed a range of bilateral cooperation topics, including trade and economic relations, according to the Kremlin.
quote:Lithuanian President Nauseda re-elected in vote held amid security fears over Russia
Lithuania's President Gitanas Nauseda won re-election on Sunday in a vote marked by defence concerns over neighbouring Russia, official results showed.
The count published by the electoral commission showed that Nauseda won 76 percent of votes with 80 percent of ballots counted after polls closed in the second-round vote.
Voters "have handed me a great mandate of trust and I am well aware that I will have to cherish this," Nauseda, 60, told journalists in Vilnius.
"Now that I have five years of experience, I believe that I will certainly be able to use this jewel properly, first of all to achieve the goals of welfare for all the people of Lithuania," he said.
His opponent, Prime Minister Ingrida Simonyte, conceded defeat in comments to reporters and congratulated Nauseda.
The Lithuanian president steers defence and foreign policy, attending EU and NATO summits, but must consult with the government and parliament on appointing the most senior officials.
While the candidates agree on defence, they share diverging views on Lithuania's relations with China, which have been strained for years over Taiwan.
Both candidates agree that the NATO and EU member of 2.8 million people should boost defence spending to counter the perceived threat from Russia, and to that end the government recently proposed a tax increase.
quote:Two drones crash into Russian oil depot in Oryol region
Two drones crashed into the territory of an oil depot in the city of Livny, Oryol region, Russia.
According to Ukrinform, this was reported by the Governor of the Oryol region, Andrey Klitschkov, on Telegram.
"This morning, during another massive attack on the Oryol region, a UAV crashed into the territory of a petrol station in Livny. Part of the facade of the administrative building was damaged, and emergency services and the city administration immediately arrived to localise and eliminate the consequences. While they were working on the territory of the petrol station, another UAV crashed," the statement said.
According to preliminary data, a fire department driver was killed in the incident. Three other employees were injured.
As Ukrinform reported earlier, on 21 May, a drone attacked an oil depot in the village of Prokhorovka, Belgorod region of Russia.
quote:Meloni opposed Ukraine's strikes on Russian territory with weapons from partners
On Sunday, Italian Prime Minister Giorgia Meloni again spoke out against Ukraine's use of weapons provided by its partners to strike at Russian territory after NATO Secretary General Jens Stoltenberg's statement.
According to Ukrinform, this was reported by Barron's with reference to AFP.
"I don't know why Stoltenberg said such a thing, I think we have to be very careful," Meloni said in an interview with Italian radio.
She added that she agrees that "I agree that NATO must remain firm, not give the signal that it is giving in".
As Ukrinform reported, during an interview with The Economist, NATO Secretary General Jens Stoltenberg called on the allies to lift restrictions on Ukraine's use of weapons to strike military targets in Russia. He argued that depriving Ukraine of the ability to use these weapons against legitimate military targets in Russia "makes it very difficult for it to defend itself", especially when the fighting continues in the Kharkiv region.
At the same time, on Sunday, 26 May, Sweden allowed the use of weapons supplied to Ukraine to strike military targets in Russia.
quote:ISW reports on concentration of Russians at border and prospects of future offensives
The Institute for the Study of War (ISW) has identified three locations within Russia where the Russian army is concentrated. Experts believe the number of forces present is limited; however, even this number could compel Ukraine to redeploy and stretch its troops along the state border in the event of the onset of offensive actions, according to the ISW report.
The Institute for the Study of War (ISW) has assessed that Russian forces are concentrating in the Grayvoron-Borisovka-Proletarsky area in the western part of the Belgorod region.
Satellite images suggest that Russian troops have expanded activities at bases and storage facilities in these settlements in recent weeks. However, the current size of this possible concentration remains unclear, according to ISW experts.
En dan komen met het zwakke excuus dat hij zogenaamd niet wist over zijn Pro-Ruzzische achtergrond.quote:Op maandag 27 mei 2024 10:03 schreef xpompompomx het volgende:
Komen hier users serieus met Scott Ritter aanzetten ja?![]()
De Baltische staten en Polen sluiten niet uit dat haar leger op Oekraiens grondgebied ingezet wordt.quote:
Even los van opperkneus Scott Ritter, Zelensky heeft afgelopen februari nog 31.000 Oekraiense doden gecommuniceerd... De VS hadden het over een kleine 70.000..quote:Op zondag 26 mei 2024 22:48 schreef zalkc het volgende:
Er is volgens mij geen mainstream westerse media die claimt dat er maar 50k UKR doden zijn. Maar je stelt dat er velen zijn, dus ga je gang ze aan te wijzen.
Op een slakkegangetje, over een bekende aanvalsvector, in het daglicht, op je luidruchtige, knaloranje brommert richting de vijand rijden.quote:Op maandag 27 mei 2024 09:01 schreef Delenlill het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)ders_getting_gunned/
Longer video of motorbike riders getting gunned down and its dumber and more suicidal than first thought
Wat een gestuntel.
Ja. Ze hadden vorig jaar toch een wervingscampagne gericht op ex-F16 piloten en onderhoudspersoneel?quote:Op maandag 27 mei 2024 09:38 schreef Ulx het volgende:
Reznikov zegt dat buitenlandse piloten de F16's ook mogen vliegen. Prima plan.
[ x ]
Het punt was dat dat toen weinig nut had omdat ze toe niet concreet konden maken wanneer die mensen nodig zijn. En dat zullen ze zo onderhand wel kunnen doen. Het zal nu allemaal een stuk beter te plannen zijn. Want ik denk dat ze bij de Oekraïense luchtmacht een betere timeline hebben gekregen dan pers en publiek.quote:Op maandag 27 mei 2024 11:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Ze hadden vorig jaar toch een wervingscampagne gericht op ex-F16 piloten en onderhoudspersoneel?
Die chinees uit dat filmpje een paar pagina's terug had het ook over straatgevechten en dat er veel buitenlanders meededen, die zal ook wel in Vochanks ofzo zitten.quote:Op maandag 27 mei 2024 11:17 schreef oheng het volgende:
[..]
Op een slakkegangetje, over een bekende aanvalsvector, in het daglicht, op je luidruchtige, knaloranje brommert richting de vijand rijden.
Ik snap niet hoe die brommert aanvallen nou mis kunnen lopen.![]()
Maar als ik het goed heb, is een flink deel van de huurlingen uit India, Nepal, Afrika, etc allemaal ingezet in het Kharkiv offensief. Dus rusland verliest hier mogelijk niet zoveel aan.
Dat zou toch wat zijnquote:
Denk dat ie daar amper verblijft. Niemand weet waar die echt zit behalve z'n publieke optredens. Het zou wel een mooie stunt zijn.quote:Op maandag 27 mei 2024 13:06 schreef StateOfMind het volgende:
Zou toch mooi zijn als ie drone op schoot krijgt, net zoals die sjeik in de rolstoel destijds, die in een raket in zijn schoot kreeg![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |