abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213665397
quote:
FIOD valt huis binnen van PVV-senator Gom van Strien

+ Leeslijst
NIEUWS
Huiszoeking De fiscale opsporingsdienst is vrijdagochtend binnengevallen bij PVV-senator Gom van Strien, die in verband wordt gebracht met omkoping en oplichting.

Auteurs
Tom Kreling
Gepubliceerd op
24 mei 2024 om 9:55

Leestijd
2 minuten

Luisteren
Open 'luister naar artikel'

Leeslijst

Gom van Strien in Den Haag, destijds in de functie van verkenner.
Foto Bart Maat
Medewerkers van de opsporingsdienst FIOD zijn deze vrijdagochtend binnengevallen bij PVV-senator en voormalig verkenner Gom van Strien. De inval bij de PVV-politicus houdt verband met de aangifte die vorig jaar tegen hem werd gedaan wegens omkoping en oplichting.

Bij het afgelegen huis van Van Strien in het Limburgse Arcen, tegen de Duitse grens aan, reden rond tien voor acht in de ochtend medewerkers van de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst het erf op. Vanaf de weg was te zien dat Van Strien druk stond te overleggen met twee opsporingsambtenaren, terwijl anderen verhuisdozen naar binnen brachten. Een uur later kwam de eerste medewerker naar buiten met een doos vol documenten.

Een woordvoerder van het Functioneel Parket bevestigt dat „in het kader van een lopend onderzoek” doorzoekingen hebben plaatsgevonden. Er zijn vooralsnog geen personen aangehouden.

Van Strien werd na de verkiezingswinst van de PVV in november door de partij aangewezen als verkenner. Nog geen week later onthulde NRC dat Van Strien in verband werd gebracht met een fraudezaak en dat een dochterbedrijf van de Universiteit Utrecht en het ziekenhuis UMC Utrecht aangifte tegen hem hadden gedaan van oplichting en omkoping.

Lees ook
PVV-senator Van Strien deed ook zaken met zichzelf
Verkenner Gom van Strien geeft een toelichting op zijn werkzaamheden nadat hij is aangewezen als verkenner tijdens een overleg met de Kamervoorzitter en de gekozen lijsttrekkers.
Signalen
Van Strien stapte na de onthullingen op als verkenner nog voor hij gesprekken met lijsttrekkers had gevoerd. In een verklaring schreef hij toen dat artikelen waren verschenen „over werkzaamheden in mijn verleden, waarin mijn integriteit in twijfel wordt getrokken”. Omdat hij vond dat hij door de „ontstane onrust” niet langer zijn werk als verkenner naar behoren kon uitvoeren, legde hij de functie neer.

De fraudeverdenking draait om het werk van Van Strien bij Utrecht Holdings, het dochterbedrijf van de universiteit en het ziekenhuis. Dit bedrijf stuurde vorig jaar maart een persbericht uit waarin melding werd gemaakt van de aangifte tegen twee medewerkers en een oud-medewerker. Toen was nog niet duidelijk dat de laatste Van Strien was.

De aangifte werd gedaan na een onderzoek van Deloitte Forensic & Dispute Services. Dit bureau deed onderzoek na signalen dat mogelijk was gefraudeerd bij investeringen in spin-off-bedrijven van de Universiteit Utrecht en het academische ziekenhuis UMC Utrecht.

Van Strien was tot 2009 directeur bij Utrecht Holdings, het bedrijf dat ontdekkingen van de universiteit op de markt brengt. De opbrengsten daarvan moeten ten goede komen aan de universiteit en het ziekenhuis. Uit het rapport van Deloitte bleek dat Van Strien en diens opvolger aandelen van spin-off-bedrijven in handen speelden van een vennootschap, genaamd Hereswint, waarvan hun vrouwen ieder 32 procent van de aandelen hadden. De andere aandeelhouders waren een vriend en een oud-buurman van Van Strien. Deze vennootschap zou tussen 2006 en 2018 rond de 2 miljoen euro aan dividendbetalingen hebben ontvangen.

‘Politieke afrekening’
Deze handelswijze staat beschreven in een vonnis in een civiele procedure die Utrecht Holdings had aangespannen om informatie boven tafel te krijgen. In dat vonnis staat ook beschreven dat Van Strien en zijn vriend er zoveel mogelijk aan doen om de lucratieve constructie die ze hebben opgezet, verborgen te houden.

Nadat hij was opgestapt als verkenner, sprak Van Strien in De Telegraaf van een „politieke afrekening”. Hij stelde voor zijn activiteiten als directeur van Utrecht Holdings toestemming te hebben gehad van de raad van commissarissen. Maar in de Volkskrant stelde Utrecht Holdings vervolgens dat dit niet klopte. „Van Strien heeft de persoonlijke betrokkenheid van zijn echtgenoot en die van de andere aandeelhouders bij Hereswint altijd verborgen gehouden voor de raad van commissarissen. Dit is ook door alle commissarissen bevestigd.”

Van Strien was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.

Lees ook
Universiteit deed aangifte tegen PVV-senator Van Strien vanwege oplichting
dit is 1

nummer 2 en 3 zullen ook wel volgen

Ik had het al een paar dagen geleden al voorspeld

de media gaan al die pvv gasten helemaal kapoet onderzoeken op vuile zaakjes
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_213665405
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 11:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En wat als andere mensen andere partijen hufterpartijen vinden?
Dat mag. Is er een andere huftetpartij met vergelijkbare invloed? Ik kan me FvD van een jaar of vijf terug voorstellen maar verder niet zo.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:02:00 #153
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213665407
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:00 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
dit is 1

nummer 2 en 3 zullen ook wel volgen

Ik had het al een paar dagen geleden al voorspeld

de media gaan al die pvv gasten helemaal kapoet onderzoeken op vuile zaakjes
FIOD valt binnen, die doen dat niet vanwege die boze, gemene media...

Plus dat ook dit al speelde voor hij verkenner werd en dat wist hij.
Hij had dus moeten bedanken, wetende dat er een onderzoek gaande was, maar in plaats daarvan nam jij de taak als verkenner gewoon aan, terwijl hij wist dat er zaken rond zijn persoon speelden die hem, en daarmee de PVV in diskrediet zouden brengen.

Idem voor Plasterk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213665417
Ik moet wel zeggen dat ik voor het eerst ook echt merk hoe links de media zijn. Aangezien ik zelf tot voor kort nog vrij links was en rechts geen meerderheid had, was het niet zo duidelijk. Maar op de Telegraaf en SBS6 na, is alles wel echt kneiterlinks.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_213665418
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
FIOD valt binnen, die doen dat niet vanwege die boze, gemene media...
Fiod doet heel vaak ook gewoon helemaal niets

Als het eenmaal in de media komt hebben ze helemaal geen keuze meer dan onderzoek te doen
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:04:39 #156
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213665422
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:03 schreef TAmaru het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik voor het eerst ook echt merk hoe links de media zijn. Aangezien ik zelf tot voor kort nog vrij links was en rechts geen meerderheid had, was het niet zo duidelijk. Maar op de Telegraaf en SBS6 na, is alles wel echt kneiterlinks.
Eerder 'progressief'.

In academia net zo erg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator vrijdag 24 mei 2024 @ 12:04:43 #157
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_213665423
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:03 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Fiod doet heel vaak ook gewoon helemaal niets

Als het eenmaal in de media komt hebben ze helemaal geen keuze meer dan onderzoek te doen
Van Strien moest stoppen omdat de media er achter kwam dat er al een onderzoek naar de man liep. Precies andersom dus :P
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213665424
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:03 schreef TAmaru het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik voor het eerst ook echt merk hoe links de media zijn. Aangezien ik zelf tot voor kort nog vrij links was en rechts geen meerderheid had, was het niet zo duidelijk. Maar op de Telegraaf en SBS6 na, is alles wel echt kneiterlinks.
Wanneer had rechts voor het laatst geen meerderheid?
En verder is het vooral een sterk staaltje projectie, zo lijkt het…
  Moderator vrijdag 24 mei 2024 @ 12:05:57 #159
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_213665433
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:03 schreef TAmaru het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik voor het eerst ook echt merk hoe links de media zijn. Aangezien ik zelf tot voor kort nog vrij links was en rechts geen meerderheid had, was het niet zo duidelijk. Maar op de Telegraaf en SBS6 na, is alles wel echt kneiterlinks.
Wanneer was dat dan wel niet?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:06:03 #160
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213665435
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wanneer had rechts voor het laatst geen meerderheid?
En verder is het vooral een sterk staaltje projectie, zo lijkt het…
Het gaat niet om een meerderheid maar om welke poppetjes op welke plaatsen zitten.

Zie het UvA debacle. Als het gros van het docentenbestand bestaat uit marxistiese aktivisten kun je nog genoeg invloed uitoefenen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:06:18 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213665436
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:03 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Fiod doet heel vaak ook gewoon helemaal niets

Als het eenmaal in de media komt hebben ze helemaal geen keuze meer dan onderzoek te doen
Het speelde al, en de FIOD doet regelmatig wat.
Paar jaar geleden een inval aan de overkant van ons toenmalige appartement gezien, dat is geen kattenpis.

Kwam ook wel in het regionale nieuws overigens, maar als het iemand betreft die verder niemand kent wordt het meestal geen landelijk nieuws.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213665442
Rechts had volgens mij maar één keer in de geschiedenis een meerderheid en dat was in 2002.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:07:00 #163
13309 nostra
ask why
pi_213665445
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En veel andere organisaties wel en ook internationaal is dat veelal de kwalificatie.
Maar eigenlijk is het inderdaad lood om oud ijzer en maakt het niet zo heel veel uit hoe radicaal ze exact zijn, de grenzen van enig fatsoen zijn ze zeer ver en bewust voorbij.
Prima hoor als je samen wilt werken met een partij die de onafhankelijkheid van onderwijs, rechters en journalistiek geweld aan wilt doen maar ik benoem die club gewoon zoals het is.
Het is van hetzelfde niveau als de SP marxistisch-leninistisch beschouwen, hyperboliseren om wat bredere legitimatie te geven aan een eigen mening. Fascisten kunnen we lekker associëren met de jaren '30 en '40, communisten met de Sovjets en de DDR en zo creëren we een gepolariseerde schijnwerkelijkheid, 'gewoon zoals die is'.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_213665449
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 10:17 schreef Rnie het volgende:
Aangifte tegen Mona Keijzer na omstreden uitspraak over moslims op TV.

https://www.ad.nl/politie(...)lims-op-tv~aea523c5/

Nou, Mona wordt het ook niet _O-
Maar was is nou strafbaar aan die uitlatingen? Is dit groepsbelediging ofzo?

In de tekst staat dit:
quote:
,,Het beledigen van een godsdienst is strafbaar, maar de afkomst niet. Toch vinden wij dat hier moslims worden beledigd. Haar uitspraken zijn niet anders uit te leggen, dan dat die groep hier wordt bedoeld.”
Sinds wanneer is het beledigen van een godsdienst op zich strafbaar? Dat is toch pure onzin.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  Moderator vrijdag 24 mei 2024 @ 12:08:11 #165
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_213665454
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:06 schreef TAmaru het volgende:
Rechts had volgens mij maar één keer in de geschiedenis een meerderheid en dat was in 2002.
Wat was de laatste linkse meerderheidsregering dan?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:08:38 #166
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213665459
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:07 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Maar was is nou strafbaar aan die uitlatingen? Is dit groepsbelediging ofzo?

In de tekst staat dit:
[..]
Sinds wanneer is het beledigen van een godsdienst op zich strafbaar? Dat is toch pure onzin.
Ligt eraan welke godsdienst.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213665471
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat was de laatste linkse meerderheidsregering dan?
Nooit volgens mij. We hebben buiten CDA-VVD-LPF volgens mij altijd middenkabinetten gehad.

oh sorry ik vergeet Rutte I met gedoogsteun PVV!
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:11:14 #168
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_213665477
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat was de laatste linkse meerderheidsregering dan?
Den Uyl 1973-1977.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_213665485
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Den Uyl 1973-1977.
Daar zaten wel wat partijen bij die later zijn opgegaan in het CDA, maar het had zeker een linkse inslag.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:12:24 #170
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213665487
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:06 schreef TAmaru het volgende:

Rechts had volgens mij maar één keer in de geschiedenis een meerderheid en dat was in 2002.
Historisch worden de kabinetten in Nederland meestal gevormd door VVD, CDA, D66 en PvdA. Imho is dat per saldo meer rechts dan links.
pi_213665499
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het gaat niet om een meerderheid maar om welke poppetjes op welke plaatsen zitten.
Daar werd iets mals over gesteld. Ben benieuwd naar zijn verhaal.
quote:
Zie het UvA debacle. Als het gros van het docentenbestand bestaat uit marxistiese aktivisten kun je nog genoeg invloed uitoefenen.
Waaruit blijkt precies dat het gros van de docenten van de UvA uit marxistiese aktivistem bestaat?
pi_213665505
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:06 schreef TAmaru het volgende:
Rechts had volgens mij maar één keer in de geschiedenis een meerderheid en dat was in 2002.
Rare stelling.
pi_213665516
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is van hetzelfde niveau als de SP marxistisch-leninistisch beschouwen, hyperboliseren om wat bredere legitimatie te geven aan een eigen mening. Fascisten kunnen we lekker associëren met de jaren '30 en '40, communisten met de Sovjets en de DDR en zo creëren we een gepolariseerde schijnwerkelijkheid, 'gewoon zoals die is'.
Of is dit een poging radicale partijen als de PVV te normaliseren?
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:15:10 #174
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213665518
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:13 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daar werd iets mals over gesteld. Ben benieuwd naar zijn verhaal.
[..]
Waaruit blijkt precies dat het gros van de docenten van de UvA uit marxistiese aktivistem bestaat?
De 'sociale' vleugel? Omdat dat hele protest door die types is aangejaagd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213665557
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De 'sociale' vleugel? Omdat dat hele protest door die types is aangejaagd.
Iets concreter aub. Waaruit blijkt precies dat het gros van de docenten van de UvA uit marxistiese aktivistem bestaat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')