abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:35:10 #276
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213665704
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:21 schreef KoosVogels het volgende:

Ingrijpende bezuinigingen en streng toezien op uitkeringen zijn nou juist typisch voorbeelden van rechts beleid.
Eerder verstandig beleid
Maar goed, het laatste kabinet wat dit niet deed was Den Uyl en daarna greep men onder van Agt niet in. Lubbers begon daarmee, Paars plukte de vruchten en claimde dat als haar eigen, bezuinigde aan de ene kant, maar gaf ook geld met bakken uit.
Men hangt in de Politiek nog steeds met de mond graag Keynes aan, en hoewel het idee niet slecht is (Contra Conjunctureel Financieel beleid) in de praktijk is het geld uitgeven tijden hoogconjunctuur en bezuinigen als het te laat is de praktijk. Verder is het nog maar de vraag of in een economie die sterk veranderde de laatste 30-40 jaar de aanpak van Keynes nog wel compleet en goed is.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:39:17 #277
3542 Gia
User under construction
pi_213665740
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 11:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wmah, is het bijstoken van Houtpellets geen stokpaardje van Timmermans?
Zal ie zelf wel doen, en dan is het goed.
pi_213665764
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Eerder verstandig beleid
Maar goed, het laatste kabinet wat dit niet deed was Den Uyl en daarna greep men onder van Agt niet in. Lubbers begon daarmee, Paars plukte de vruchten en claimde dat als haar eigen, bezuinigde aan de ene kant, maar gaf ook geld met bakken uit.
Men hangt in de Politiek nog steeds met de mond graag Keynes aan, en hoewel het idee niet slecht is (Contra Conjunctureel Financieel beleid) in de praktijk is het geld uitgeven tijden hoogconjunctuur en bezuinigen als het te laat is de praktijk. Verder is het nog maar de vraag of in een economie die sterk veranderde de laatste 30-40 jaar de aanpak van Keynes nog wel compleet en goed is.
Ik wil best een keer met je discussiėren over Keynes en wat voor economisch beleid een overheid zou moeten voeren, maar je gaat voorbij aan mijn punt (voor alle duidelijkheid: ik ben voorstander van scherp begroten).

De bezuinigingen die zijn doorgevoerd door kabinetten Rutte I en II - door sommigen betiteld als 'afbraakbeleid' - zijn simpelweg niet 'extreem-links'. Terwijl dat wel bij een hoop Nederlanders in het hoofd zit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:43:49 #279
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213665779
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ik wil best een keer met je discussiėren over Keynes en wat voor economisch beleid een overheid zou moeten voeren, maar je gaat voorbij aan mijn punt (voor alle duidelijkheid: ik ben voorstander van scherp begroten).

De bezuinigingen die zijn doorgevoerd door kabinetten Rutte I en II - door sommigen betiteld als 'afbraakbeleid' - zijn simpelweg niet 'extreem-links'. Terwijl dat wel bij een hoop Nederlanders in het hoofd zit.
Daar heb je helemaal gelijk in.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 12:47:50 #280
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213665808
Maar eigenlijk is het gewoon een campagneprobleem. Ze zijn minder in staat boze mensen voor hun karretje te krijgen.
pi_213665824
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 11:42 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Excuus, ik ben druk, dus geef misschien iets te gehaast mijn mening.

Het punt wat ik vooral probeer te maken is dat links vee genuanceerder moet reageren op rechts.

Beste voorbeeld wat ik zo kan noemen is (toch) migratie. Toen dit een groot onderwerp werd in de periode voor de verkiezingen vond ik het een enorme fout dat men ging roepen dat we buitenlanders ook nodig zijn.

Ook moet men niet vergeten dat zaken als milieu de mensen aardig wordt opgedrongen. Natuurlijk heeft dit goede redenen en ook partijen als de VVD gaan hierin mee, maar ik denk dat je moet oppassen hoe je het brengt en begrip tonen voor degenen die er niet aanwillen.

We zitten nu eenmaal niet tijden waar links wat roept, rechts wat roept en vervolgens gaat men kijken hoe ze er samen uitkomen.
Nouja als je zo abstract praat over ideen kan ik alleen maar invullen. Maakt discussie moeilijk.

Maar dit is ook weer denk ik inderdaad het probleem in deze discussie .
Het is blijkbaar niet zomaar een fout, maar een enorme fout om in discussie over migratie het niet te ontkennen feit te benoemen dat migranten ook noodzakelijk zijn. De logistiek hier draait voor een groot deel op buitenlandse chauffeurs, boeren hebben vaak buitenlands personeel nodig om hun kutwerk voor een schijntje te doen.
Maar ook op hoger niveau zeggen bedrijven als ASML afhankelijk te zijn van hun mogelijkheid buitenlands personeel aan te nemen.
Als je zulke cruciale feiten niet eens mag zeggen kun je eigenlijk ook geen discussie voeren op dit punt. Het lijkt dan of je zegt links moet het standpunt van rechts richting migratie overnemen. Dat standpunt is dan hypocriet erover doen, want aan de ene kant massale arbeidsmigratie in stand houden. Om te klagen over een veel kleiner groepje asielzoekers. Hierom wordt het probleem ook niet opgelost, we hebben geen echte 'eerlijke' discussie over het probleem. Rechts kan tegelijkertijd pro-migratie zijn en stemmen winnen op anti-migratie praat. Links doet het altijd fout hier, komen ze op voor migranten is het fout, strijden ze tegen arbeidsmigratie, ook fout want vestigingsklimaat enzo.

Milieu is natuurlijk een beetje eenzelfde laken een pak. Als je wil dat er iets veranderd, wat mij betreft het enige redelijke standpunt. Dan moet dat collectief, zonder enige sprake van dwang kan dat niet. Ik bedoel van Nederland als land wordt al gezegd, 'zelfs als we de doelen halen is dit zo weinig verschil kijken we wereldwijd'. Vanzelfsprekend heeft het dan geen enkele zin als ik milieubewuster wil zijn en ik vervolgens minder plastic meer gebruik de impact daarvan is echt verwaarloosbaar.

Dat ze er samen niet uitkomen ligt vooral aan rechts natuurlijk. VVD en PVV willen niet praten met links. Daarbij is tot op zekere hoogte eruitkomen natuurlijk ook niet mogelijk als je tegengestelde dingen wil. Rechts wil vervuilen, geld naar een zeer kleine extreem rijken groep pompen. Links wil duurzaam zijn, geld beter verdelen. De middenweg hiertussen komt neer op de status quo in stand houden. Die dus vervuilend en oneerlijk is.
pi_213665834
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 10:14 schreef Gia het volgende:
800 gram sperziebonen in blik 1,59. 500 gram sperziebonen vers 2,49.
ehm, de rest van je voorbeelden prima, maar in blik of diepvries (nog goedkoper trouwens) is net zo vers als 'vers' in het schap. Sterker nog, wellicht nog verser, want geoogst en dezelfde dag ingevroren met behoud van alle vitamines. Mijn vriezer zit vol met broccoli, bloemkool, boontjes en spinazie.
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 24 mei 2024 @ 13:10:13 #283
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_213666014
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nouja als je zo abstract praat over ideen kan ik alleen maar invullen. Maakt discussie moeilijk.

Maar dit is ook weer denk ik inderdaad het probleem in deze discussie .
Het is blijkbaar niet zomaar een fout, maar een enorme fout om in discussie over migratie het niet te ontkennen feit te benoemen dat migranten ook noodzakelijk zijn. De logistiek hier draait voor een groot deel op buitenlandse chauffeurs, boeren hebben vaak buitenlands personeel nodig om hun kutwerk voor een schijntje te doen.
Maar ook op hoger niveau zeggen bedrijven als ASML afhankelijk te zijn van hun mogelijkheid buitenlands personeel aan te nemen.
Als je zulke cruciale feiten niet eens mag zeggen kun je eigenlijk ook geen discussie voeren op dit punt. Het lijkt dan of je zegt links moet het standpunt van rechts richting migratie overnemen. Dat standpunt is dan hypocriet erover doen, want aan de ene kant massale arbeidsmigratie in stand houden. Om te klagen over een veel kleiner groepje asielzoekers. Hierom wordt het probleem ook niet opgelost, we hebben geen echte 'eerlijke' discussie over het probleem. Rechts kan tegelijkertijd pro-migratie zijn en stemmen winnen op anti-migratie praat. Links doet het altijd fout hier, komen ze op voor migranten is het fout, strijden ze tegen arbeidsmigratie, ook fout want vestigingsklimaat enzo.

Milieu is natuurlijk een beetje eenzelfde laken een pak. Als je wil dat er iets veranderd, wat mij betreft het enige redelijke standpunt. Dan moet dat collectief, zonder enige sprake van dwang kan dat niet. Ik bedoel van Nederland als land wordt al gezegd, 'zelfs als we de doelen halen is dit zo weinig verschil kijken we wereldwijd'. Vanzelfsprekend heeft het dan geen enkele zin als ik milieubewuster wil zijn en ik vervolgens minder plastic meer gebruik de impact daarvan is echt verwaarloosbaar.

Dat ze er samen niet uitkomen ligt vooral aan rechts natuurlijk. VVD en PVV willen niet praten met links. Daarbij is tot op zekere hoogte eruitkomen natuurlijk ook niet mogelijk als je tegengestelde dingen wil. Rechts wil vervuilen, geld naar een zeer kleine extreem rijken groep pompen. Links wil duurzaam zijn, geld beter verdelen. De middenweg hiertussen komt neer op de status quo in stand houden. Die dus vervuilend en oneerlijk is.
Maar het blijft natuurlijk politiek. In achterkamertjes kun je ideeėn hebben, maar deze maar domweg ventileren gaat je niet aan stemmen helpen.

en ja, rechts heeft het veel makkelijker.
pi_213666028
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Eerder verstandig beleid
Weinig verstandig aan zoveel geld uitgeven aan controle en elke gemeente zijn eigen commerciele bureautje dat mensen 'helpt' bij het vinden van werk. Wat dan vooral neerkomt op ze onbetaald ongeschoold werk laten doen want participatiewet. Als je datzelfde geld zou investeren in het effectief helpen van mensen in een uitkering, welwillenden goed begeleiden richting werkgevers of scholing. Is je beleid en minder repressief en effectiever.

quote:
Ik snap niet zo goed wat je hiermee wil. Over het algemeen lijkt me dat serieuze linkse politiek kijkt naar het werk van neo-marxisten.

Denk aan dit soort boekjes https://www.bol.com/nl/nl/p/techno-feudalism/9300000140563805/
pi_213666092
Als we het trouwens over links of over polarisatie tussen links - en radicaal rechts hebben

"In de coalitie" presenteert Omtzigt zich absoluut niet als radicaal rechts en kan zijn schets van een nog open politiek landschap en zoek naar verbinding met alle partijen en een evt. VVD erbij die dat ook wil doen zorgen dat er in deze weer polarisatie tussen enerzijds NSC en VVD en anderzijds PVV en BBB komt omdat bruggen willen bouwen he-le-maal niet Wilders z'n idee is van regeren. Terwijl dat eigenlijk met zo'n programkabinet wel het idee is.

Op deze manier worden Van der Plas en Wilders langzamerhand degenen die bandjes afspelen en riedeltjes herhalen en zich verder niet inlezen. Dan deelt Omtzigt de lakens uit waardoor het 'hele' idee van een nieuwe auto zich straks best kan vertolken in een redelijk beleid waar Wilders zich to-taal niet in kan vinden, omdat het teveel lijkt op klassiek beleid en er maar een beetje als wrak ernaast staat omdat hij niets van zijn wensen tot uitvoering kan brengen. Dan kan hij wel mooi "oppositiegeluiden" laten horen, maar dat komt dan dubbel zo dom over.

Ik zet daar mijn geld op in.
pi_213666225
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:51 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
ehm, de rest van je voorbeelden prima, maar in blik of diepvries (nog goedkoper trouwens) is net zo vers als 'vers' in het schap. Sterker nog, wellicht nog verser, want geoogst en dezelfde dag ingevroren met behoud van alle vitamines. Mijn vriezer zit vol met broccoli, bloemkool, boontjes en spinazie.
Maar dan krijg je weer van die slappe blubber als het ontdooit.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213666764
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 11:18 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Neem zaken als vergroening en stikstof.
Ok, maar dat zijn zaken die iedereen aangaan en betreffen en die een impact hebben op iedereen, ook de "gewone man". Of staat de gewone man niet in het water bij overstromingen en heeft de gewone man geen last van opwarming? Integendeel, zou ik zeggen.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 13:52:43 #288
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213677420
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 12:21 schreef KoosVogels het volgende:

Je kunt het hartgrondig oneens zijn met hoe vorige kabinetten het land bestierden, maar 'extreem-links' was het niet. Rutte II voerde ongekend harde bezuinigingen door, dat kun je met de beste wil van de wereld niet 'links' noemen. En wat te denken van de toeslagenaffaire. De hardvochtigheid die ten grondslag lag aan deze reeks van blunders is alles behalve links.

Ingrijpende bezuinigingen en streng toezien op uitkeringen zijn nou juist typisch voorbeelden van rechts beleid.
Met extreemlinks worden niet de bezuinigingen van VVD/PVDA bedoelt van 2012 tot 2017, dat waren gewoon uitgeruilde stukken uit hun verkiezingsprogramma. Met de kennis van nu waren die ook te ingrijpend, maar das de koe in de kont kijken.
Met extreemlinks wordt wel bedoeld dat het in al die jaren niet is gelukt om (enig) grip op (asiel)migratie te krijgen met alle rampzalige gevolgen voor de samenleving en huizenmarkt van dien. Zwarte piet, BLM, Woke, ook die zaken helpen natuurlijk niet mee.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_213677728
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Met extreemlinks worden niet de bezuinigingen van VVD/PVDA bedoelt van 2012 tot 2017, dat waren gewoon uitgeruilde stukken uit hun verkiezingsprogramma. Met de kennis van nu waren die ook te ingrijpend, maar das de koe in de kont kijken.
Met extreemlinks wordt wel bedoeld dat het in al die jaren niet is gelukt om (enig) grip op (asiel)migratie te krijgen met alle rampzalige gevolgen voor de samenleving en huizenmarkt van dien. Zwarte piet, BLM, Woke, ook die zaken helpen natuurlijk niet mee.
Noem eens wat wetgeving, voorgesteld of anders, of programmapunten van links over Zwarte Piet, BLM en woke? Ik wacht wel even terwijl jij het opzoekt.

De enige partij die dat soort zaken in hun programma heeft is de PVV gek genoeg. Dus het lijkt mij eerder een falen van rechts met als doelstelling om hier ook een culture war te hebben die ook hier nauwelijks op realiteit is gebaseerd.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2024 14:24:16 ]
  zaterdag 25 mei 2024 @ 15:09:29 #290
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213678216
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 14:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Noem eens wat wetgeving, voorgesteld of anders, of programmapunten van links over Zwarte Piet, BLM en woke? Ik wacht wel even terwijl jij het opzoekt.

De enige partij die dat soort zaken in hun programma heeft is de PVV gek genoeg. Dus het lijkt mij eerder een falen van rechts met als doelstelling om hier ook een culture war te hebben die ook hier nauwelijks op realiteit is gebaseerd.
Al die bewegingen zoals blm, woke, zwartepiet verbannen van bepaalde woorden zoals "negerzoen" worden doorgaans geļnduceerd door de PvdA. Nee, het staat er niet letterlijk in, maar het wordt wel uitgedragen door haar geestverwanten in besturen, uni's, ambtenarij, etc etc.

Dat rechts enorm heeft gefaald ben ik met jou eens. Zij zijn veel te lang hierin meegegaan om maar niet gedemoniseerd te worden of als oude blanke conservatieve man neergezet te worden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zaterdag 25 mei 2024 @ 15:14:52 #291
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213678258
quote:

[..]
Wij hebben een van de strengste asiel wetten van Europa

Maar die tiental nareizigers zijn echt het probleem hoor
  zaterdag 25 mei 2024 @ 15:50:33 #292
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213678586
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 15:14 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Wij hebben een van de strengste asiel wetten van Europa

Maar die tiental nareizigers zijn echt het probleem hoor
Daarom wordt ook 80% van de aanvragen goedgekeurd.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zaterdag 25 mei 2024 @ 15:58:07 #293
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213678682
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 15:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Daarom wordt ook 80% van de aanvragen goedgekeurd.
Bron?
  zaterdag 25 mei 2024 @ 16:00:06 #294
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_213678717
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_213680717
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 15:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Al die bewegingen zoals blm, woke, zwartepiet verbannen van bepaalde woorden zoals "negerzoen" worden doorgaans geļnduceerd door de PvdA. Nee, het staat er niet letterlijk in, maar het wordt wel uitgedragen door haar geestverwanten in besturen, uni's, ambtenarij, etc etc.

Dat rechts enorm heeft gefaald ben ik met jou eens. Zij zijn veel te lang hierin meegegaan om maar niet gedemoniseerd te worden of als oude blanke conservatieve man neergezet te worden.
Doe eens gek, bewijs je verhaal eens?
  zaterdag 25 mei 2024 @ 19:04:22 #296
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213681236
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 18:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Doe eens gek, bewijs je verhaal eens?
Die naamsverandering van de negerzoen is gedaan door Buys en die zijn kleiterlinks, net als de FIOD.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_213681238
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:04 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Die naamsverandering van de negerzoen is gedaan door Buys en die zijn kleiterlinks, net als de FIOD.
Ik weet dat, jij weet dat...
  zaterdag 25 mei 2024 @ 21:42:00 #298
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213683484
quote:

[..]
:')
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_213687424
quote:

[..]
Links heeft niet eens beleid gemaakt, laat staan extreem links. Alles wat je noemt lag in het maatschappelijk debat waar de regeringen met Rutte in meekeken.

Dat nu extreem rechts aan de macht wil komen betekent niet meteen een directe optelsom. De zwarte piet discussie of de maffia in Amsterdam of Rotterdam betekent niet dat een snoeihard asielbeleid daar een antwoord op is.

Wilders heeft mijn zegen als hij zou zeggen dat hij de Maffia snoeihard gaat aanpakken. Maar dat zegt ie niet. Een emotie bespelen en daarmee politiek levelen ipv op logica is iets waar jij intrapt en wij niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 26-05-2024 09:21:17 ]
pi_213740005
De manier van praten: te hoog taalniveau. GL/PvdA en D66 bijvoorbeeld spreken vooral hoogopgeleide kiezers aan.
De gemiddelde man van de straat voelt zich, grosso modo (zonder te generaliseren), wat meer thuis bij PVV vermoed ik zomaar. Die partij speelt veel meer in op onderbuikgevoel.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')