Heeft de beslissing van het ICC invloed op jouw mening?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:01 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik doe, bewust, geen uitspraak over het eren van menselijkheid of niet - maar ik ben het met je eens dat ik misschien duidelijker kan zijn en dan kan zeggen:
Het is niet zwart en wit: twee kanten of iets in die hoek. Er zijn heel veel keuzes, die kunnen horen bij een kant maar ook overlapping hebben.
Ik kan geen 'bevolkingsgroep' mijn steun toejuichen aangezien ik zie hoe het mens-zijn prevaleert. Ik zie hoe je niet kan spreken over Palestijnen en Gazanen in één adem - aangezien het mensen zijn die nu generaties gescheiden zijn in stammen, met hun eigen ideeën, identiteit en regels. Dus er is geen homogene groep Palestijnse mensen anders dan de vluchtelingenstatus die door de Verenigde Naties wordt erkend als zijnde 'Palestijnen'.
Los van de grote geschiedenis die achter deze bepaling zit: betekend dat dat ik in het dagelijks leven en in mijn werk de mensen zie voor wat ze zijn en daarbij respecteer dat je je verbonden kan voelen tot een bepaalde (bevolkings)groep of religie. Maar dat het hart op dezelfde plek klopt in het lichaam. Dat besef vind ik ook 'een kant' - naast mijn actieve protest tegen het slecht gevormde kabinet van Nethanyahu. Maar dat viel al te lezen eerder.
En met gebruiken bedoel je 'bidden' zeker? Dan mag het inderdaad opgeblazen worden :cuendillaremoticonquote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:38 schreef Ulx het volgende:
Wat is precies het probleem van het opblazen van een moskee als die gebruikt is als Hamas locatie?
Nee, overleg, plannen, schuilen, opslag, noem maar op.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En met gebruiken bedoel je 'bidden' zeker? Dan mag het inderdaad opgeblazen worden :cuendillaremoticon
Ik reageer op iemand die Hamas terroristen die het liefst Joodse baby's onthoofden zonder enige gêne 'onschuldige burgers' noemt. Dat je dit gemist hebt is toch wel 'opmerkelijk te noemen'.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als je dat doet ben je dan onschuldige burger? En zo nee, hoe verschilt het van de onschuldige Palestijnse burgers die op 7 oktober stonden te juichen?
Hoe blijkt dat uit het filmpje?quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:34 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Dat Israël best veel moeite doet om op alleen de beoogde doelen te mikken.
Oh! Best interessant zeg; ik verneem pas via jouw filmpje-delen nu voor het eerst over Khan Younis dat de de moskee waar vanuit ik gezien heb dat er UNWRA/UN hulpmateriaal in opslag werd gebracht voor Hamas (aan de rand van de buurt van El Dahra) dus nu neergehaald is.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:34 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jup onschuldig.
Hier rustgevende beelden van vredelievende Israëli die er alles aan doen om Palestijnse kinderen te ontzien en een toekomst te geven
[ x ]
[ x ]
Of vredelievende Israëli die hard bezig zijn om te voorkomen dat mensen omkomen van de honger of dorst
[ x ]
Nog meer vredelievende Israëli die arme Palestijnse burgers hellen met het dagelijkse boeren van de olijfbomen. Zo ziet vrede eruit
[ x ]
Of vredelievende Israëli die een mooi en lief liedje hebben bedacht en zingen voor een Palestijnse baby.
[ x ]
Nee. Hooguit op mijn beeldvorming.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:42 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Heeft de beslissing van het ICC invloed op jouw mening?
Oh kijk, ik was aan het schrijven en jij deelt dit: ja, dat is dus het geval. Deze moskee had een bijzonder strategische locatie in de strijd voor Hamas. Er was veel activiteit en vanwege de ligging aan een van de omringende hoofdstraten/rondweg, was het een bolwerk van "verdachte activiteiten".quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, overleg, plannen, schuilen, opslag, noem maar op.
De openbaar aanklager ziet voldoende rechtsgrond om een arrestatiebevel voor Netanyahu maar ook voor lui van Hamas voor te leggen aan de rechter.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:51 schreef Vallon het volgende:
Vaker vraag ik mij af wat de donkere krachten zijn in de rechtsstatelijke wereld waar een ICC het in z'n hoofd haalt om de Regeringsleden van Israël gelijk te stellen met individuele terroristen die persoonlijk leiding geven aan terreur en aanvallen op de democratische rechten.
Buiten dat er totaal geen sprake is van welke vorm aan genocide ook, die Israël volgens die de ICC-club zou bedrijven, gaat zij voorbij aan het feit dat hamas juist terreur inzet en gebruikt - ook op haar burgers - met als doel het bestaansrecht van Israël weg te nemen.
En ja, in dit verband is het een vorm en kennelijk norm; van nieuw antisemitisme (tot doel hebbend om Israëlische ingezetenen en vooral om daar verblijvende Joden te vernietigen).
Ik zal verder maar niet vervallen in afleiden waar het ICC beter haar aandacht kan vestigen voor landen en kopstukken die als dictator zelf beslissen over de dood van mensen.
En nee, ik ben het niet eens met hardliner Netanyahu maar vraag degene die hem met Israël willen zien hangen, hoe dan wel te zorgen dat gegijzelden vrijkomen, terreur van hamas stopt en (alle) daders worden berecht.
En ja, wat gebeurd is voor het individu in Gaza verschrikkelijk triest maar een direct gevolg van het beleid dat hamas als, in Qatar bedacht, plan aal het uitvoeren is om het bestaansrecht van Israël te doen kantelen. Iets dat zij (hamas) met alle Useful Idiots momenteel erg goed afgaat. Zelfs de internationaal ingevaren/ingereden en ingevlogen hulp wordt toegepast als methode omdat hamas welbewust toestaat/zorgt dat die hulp mensonterend wordt geroofd.
Ik vraag mij ook af waar het verstand zit van de internationale hulpgemeenschap die kennelijk niet lijkt te begrijpen dat zij als pion bijdraagt om het bestaan van hamas - die bepaalt welke Gazaan hulp krijgt - mogelijk te blijven maken.
Ondertussen weigert de VN stelselmatig haar ver(st)antwoording te nemen om troepen te sturen die kunnen gaan in staan voor de veiligheid. Met zulke vrienden zijn geen andere vijanden meer nodig.
Wanneer je nergens meer erkend wordt in je recht om je te verdedigen tegen aangedaan kwaad; blijft de enige mogelijkheid over om met de dood voor ogen te vechten voor de gladiolen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 11:57 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Er komt geen inhoudelijke behandeling. Voor Netanyahu en Gallant is het wel vervelend want ze kunnen niet meer naar alle landen ter wereld reizen. Wellicht, de VS doet er alles aan om uitlevering te voorkomen dus het lukt de VS misschien wel om landen onder druk te zetten om het arrestatiebevel te negeren.
Geert-Jan Knoops
Maar ook met zo'n arrestatiebevel is de weg naar een proces tegen de betrokkenen nog lang. Sowieso is dat alleen mogelijk als ze eerst zijn uitgeleverd aan Den Haag, nadat ze zijn gearresteerd in een van de landen die zijn aangesloten bij het Strafhof.
https://nos.nl/collectie/(...)-gevolgen-niet-groot
Je kan je ook afvragen of Israël nu nog motivatie kan vinden om tijdens het verdere verloop van de oorlog zich te houden aan humanitair- en oorlogsrecht
Als Hamas überhaupt daar een keer vergaderd of gepland heeft, maakt dat het opblazen van het hele gebouw nog niet gerechtvaardigd. Dat IDF dat uit wraak zou kunnen willen dat begrijp ik wel, het opblazen is alleen niet noodzakelijk. Als we jouw redenering aanhouden kan werkelijk alles zogenaamd legitiem gesloopt worden, ook een boompje op een pleintje. Het bewust aanvallen en slopen van burgerobjecten is in strijd met humanitair oorlogsrecht. Religieuze gebouwen vallen onder burgerobjecten. Net iets waar iemand van het ICC die bedreigd wordt een probleem mee heeft.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee, overleg, plannen, schuilen, opslag, noem maar op.
Ik begrijp je reactie alleen in alle gevallen is een globaal/mondiaal orgaan als het ICC niet onafhankelijk.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:57 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
De openbaar aanklager ziet voldoende rechtsgrond om een arrestatiebevel voor Netanyahu maar ook voor lui van Hamas voor te leggen aan de rechter.
De hele rest van je verhaal is allemaal (ten dele nog wel begrijpelijke) ergenis, maar staat los van dit onafhankelijke rechtspraak.
Israël erkent zelf het ICC niet, wat betreft hoeft er ook niet geklaagd te worden over het erkennen van recht.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wanneer je nergens meer erkend wordt in je recht om je te verdedigen tegen aangedaan kwaad; blijft de enige mogelijkheid over om met de dood voor ogen te vechten voor de gladiolen.
Ik had de indruk dat je eerder iets meer uitgesproken pro Israel was. Ik kan het mis hebben natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:53 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Nee. Hooguit op mijn beeldvorming.
Waarom niet? Het is niet zo dat in een vage commissie van de VN door Iran, Pakistan en Zweden wordt besloten dat een zaak gestart dient te worden.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:00 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik begrijp je reactie alleen in alle gevallen is een globaal/mondiaal orgaan als het ICC niet onafhankelijk.
Mee eens, het opblazen van gebouwen alleen vanwege hun functie als religieus gebouw / 'standpunt' is verwerpelijk.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:59 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als Hamas überhaupt daar een keer vergaderd of gepland heeft, maakt dat het opblazen van het hele gebouw nog niet gerechtvaardigd. Dat IDF dat uit wraak zou kunnen willen dat begrijp ik wel, het opblazen is alleen niet noodzakelijk. Als we jouw redenering aanhouden kan werkelijk alles zogenaamd legitiem gesloopt worden, ook een boompje op een pleintje. Het bewust aanvallen en slopen van burgerobjecten is in strijd met humanitair oorlogsrecht. Religieuze gebouwen vallen onder burgerobjecten. Net iets waar iemand van het ICC die bedreigd wordt een probleem mee heeft.
Israel deed er toch alles aan om Palestijnse burgers zoveel mogelijk te ontzien...? Alle (!) scholen en moskeen opblazen, zoals eind vorig jaar al beloofd door Israëlische leiders waaronder de ambassadeur in Engeland, is in strijd met dat humanitaire oorlogsrecht.
https://www.rodekruis.nl/(...)n-in-een-conflict/?t
https://www.rodekruis.nl/(...)tair-oorlogsrecht/?t
Bron voor die beschuldiging svp.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:00 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik begrijp je reactie alleen in alle gevallen is een globaal/mondiaal orgaan als het ICC niet onafhankelijk.
Dat ben ik met je eens. Alleen ik zeg dit omdat ik geloof in een geopolitieke meerwaarde van oorlog in stand houden en daarmee is het ICC geen hof dat uiteindelijk tot een gewogen bezwaar of een overwegend bezwaar van conclusie kan komen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:02 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Waarom niet? Het is niet zo dat in een vage commissie van de VN door Iran, Pakistan en Zweden wordt besloten dat een zaak gestart dient te worden.
Het gebouw is dan gewoon de beschermde status kwijt. Je bent niet verplicht om het dan heel te laten. En gezien de tunnelingangen die in de nodige moskeeën zijn gevonden valt er wat voor te zeggen. Het voorkomt dat je ineens hamassers achter je hebt.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:59 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als Hamas überhaupt daar een keer vergaderd of gepland heeft, maakt dat het opblazen van het hele gebouw nog niet gerechtvaardigd. Dat IDF dat uit wraak zou kunnen willen dat begrijp ik wel, het opblazen is alleen niet noodzakelijk. Als we jouw redenering aanhouden kan werkelijk alles zogenaamd legitiem gesloopt worden, ook een boompje op een pleintje. Het bewust aanvallen en slopen van burgerobjecten is in strijd met humanitair oorlogsrecht. Religieuze gebouwen vallen onder burgerobjecten. Net iets waar iemand van het ICC die bedreigd wordt een probleem mee heeft.
Israel deed er toch alles aan om Palestijnse burgers zoveel mogelijk te ontzien...? Alle (!) scholen en moskeen opblazen, zoals eind vorig jaar al beloofd door Israëlische leiders waaronder de ambassadeur in Engeland, is in strijd met dat humanitaire oorlogsrecht.
Er is geen sprake van wraak. dat dit zo beleefd en met graagte geprojecteerd word, is een andere zaak.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 13:59 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zoals eerder vermeld in mijn reactie aan @Hatseflats22 - gaat het om de beginwaarde van het gesprek.quote:
Het is inderdaad zo dat dit Strafhof weinig geopolitiek gewicht heeft, hoewel uit de tegenreacties toch blijkt dat het wel degelijk van enig belang is.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:08 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Alleen ik zeg dit omdat ik geloof in een geopolitieke meerwaarde van oorlog in stand houden en daarmee is het ICC geen hof dat uiteindelijk tot een gewogen bezwaar of een overwegend bezwaar van conclusie kan komen.
Nu zou ik dat ergens wel interessant vinden hoor! Ik ben niet zo zeer tegen een mondiaal akkoord op een oorlogs-embargo (zoals eerder vermeld, met actie tegenover de wapenindustrie of dergelijke)
Maar ik besef ter degen dat het ene utopie is, met een zeer ingericht karakter van mijn interne waarden - als ik zou toejuichen dat een ICC / globaal heerschap zou kunnen beslissen over een intercontinent conflict; zoals het Midden Oosten dat heeft.
Ja jij snapt het niet. Ik ga het nog een keer zeggen. Ik ben tegen beide. Al decennia lang. Ik ben tegen Hamas (niet alleen vanwege 7 oktober daarvoor al), ik ben tegen hoe Israël met de situatie omgaat (niet alleen na 7 oktober, maar daarvoor al). Daarbij zijn onschuldige mensen in Gaza en Israël de pineut.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:56 schreef Cuendillar het volgende:
[..]![]()
![]()
Bedankt voor dit heldere, verduidelijkende gesprek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |