abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213944776
Toch jammer idd dat Van der Wal niet het lef van haar Oostenrijkse collega had en tegen haar zin toch tegen heeft gestemd. Die had natuurlijk hetzelfde kunnen doen. En dan succes met boos zijn, BBB, op een mede-coalitiepartij. Was een prachtkans voor Van der Wal om nog wat scheuren in dit kabinet aan te brengen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_213944964
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:59 schreef Hanca het volgende:
Toch jammer idd dat Van der Wal niet het lef van haar Oostenrijkse collega had en tegen haar zin toch tegen heeft gestemd. Die had natuurlijk hetzelfde kunnen doen. En dan succes met boos zijn, BBB, op een mede-coalitiepartij. Was een prachtkans voor Van der Wal om nog wat scheuren in dit kabinet aan te brengen.
Was jij ook zo enthousiast over Mona Keijzer’s corona houding? a. Vind ik het niet raar dat je je als van der Wal houdt aan de door jou partij afgesproken koers, b. zou ik, als ik van der Wal was en ik wilde dat deze wetgeving slaagde, enkel voor stemmen als mijn stem de doorslag gaf. Het was duidelijk dat de wet een meerderheid had, wat bereik je er dan, anders dan tramalant, gedoe en gezeik, mee als je voor stemt?
pi_213945050
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 12:14 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Was jij ook zo enthousiast over Mona Keijzer’s corona houding? a. Vind ik het niet raar dat je je als van der Wal houdt aan de door jou partij afgesproken koers, b. zou ik, als ik van der Wal was en ik wilde dat deze wetgeving slaagde, enkel voor stemmen als mijn stem de doorslag gaf. Het was duidelijk dat de wet een meerderheid had, wat bereik je er dan, anders dan tramalant, gedoe en gezeik, mee als je voor stemt?
Nee, maar Keijzer ging tegen kabinetsbeleid in. Dat is echt totaal wat anders. Het kabinet wilde hier in principe voor stemmen, zeker na alle concessies die Nederland (helaas) binnen heeft gehaald. Van der Wal hield zich hier alleen aan een motie vanuit de Kamer, dat hoeft een minister niet te doen.

Van der Wal hoeft zich niet te houden aan een hoofdlijnenakkoord van een mogelijk toekomstig kabinet natuurlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_213945061
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 12:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, maar Keijzer ging tegen kabinetsbeleid in. Dat is echt totaal wat anders. Het kabinet wilde hier in principe voor stemmen, zeker na alle concessies die Nederland (helaas) binnen heeft gehaald. Van der Wal hield zich hier alleen aan een motie vanuit de Kamer, dat hoeft een minister niet te doen.

Van der Wal hoeft zich niet te houden aan een hoofdlijnenakkoord van een mogelijk toekomstig kabinet natuurlijk.
Maar wel aan wat in de ministerraad is besloten. Een alleingang van een minister is in het Nederlandse staatsrecht echt een no-go.
zie email 27 oktober
pi_213945090
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 12:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar wel aan wat in de ministerraad is besloten. Een alleingang van een minister is in het Nederlandse staatsrecht echt een no-go.
Ja, maar de ministerraad was in principe voor, tot die motie. Ik bedoelde dus ook niet zozeer een alleingang, het had natuurlijk wel via de ministerraad gemoeten maar ik denk dat daar best ruimte was.
pi_213945616
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 12:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar de ministerraad was in principe voor, tot die motie. Ik bedoelde dus ook niet zozeer een alleingang, het had natuurlijk wel via de ministerraad gemoeten maar ik denk dat daar best ruimte was.
Zit de crux hem hier niet in het woordje was. De ministerraad was voor.
pi_213946146
En nou kunnen we de EU echt terecht aanwijzen als het veroorzaken van de doden: https://nos.nl/artikel/25(...)anten-geboeid-in-zee

quote:
De Griekse kustwacht wordt ervan beschuldigd migranten geboeid in de Middellandse Zee te hebben gegooid. Zeker negen mensen zouden zo om het leven zijn gekomen, meldt de BBC in de documentaire Dead Calm: Killing in the Med?, op basis van interviews met betrokkenen.
Mensen geboeid in het water gooien. En dat door de wachters aan de Europese buitengrens. Dit zijn Argentijnse praktijken uit de tijd van generaal Videla. Hier is toch niks anders op zijn plaats dan vervolging door het Internationaal Strafhof?
pi_213949611
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 14:27 schreef Hanca het volgende:
En nou kunnen we de EU echt terecht aanwijzen als het veroorzaken van de doden: https://nos.nl/artikel/25(...)anten-geboeid-in-zee
[..]
Mensen geboeid in het water gooien. En dat door de wachters aan de Europese buitengrens. Dit zijn Argentijnse praktijken uit de tijd van generaal Videla. Hier is toch niks anders op zijn plaats dan vervolging door het Internationaal Strafhof?
Het lijkt mij uitgesloten dat ze dit in opdracht van de EU deden.

Het lijkt mij ook dat Griekenland zelf vervolging kan en moet, mits bewezen, instellen voor moord, het ICC is daar niet voor.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2024 18:45:02 ]
pi_213949809
Ik ben ook wel benieuwd wat de uitkomst is van de gang naar de rechter. Zo te lezen heeft de Oostenrijkse ministerraad besloten om zich van stemming te onthouden, maar heeft de gemachtigde minister toch voor gestemd. De Oostenrijkse regering stelt dat de minister ongrondwettelijk heeft gehandeld. Dat lijkt mij wel terecht, want zo te lezen heeft de minister op eigen houtje het besluit genomen en niet de procedures gevolgd. Een rechter toetst of de wetten en procedures gevolgd zijn.

Moet een Europese rechter dan vervolgens de stemming nietig verklaren, omdat in één van de landen de grondwet niet is gevolgd?
pi_213950704
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:55 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd wat de uitkomst is van de gang naar de rechter. Zo te lezen heeft de Oostenrijkse ministerraad besloten om zich van stemming te onthouden, maar heeft de gemachtigde minister toch voor gestemd. De Oostenrijkse regering stelt dat de minister ongrondwettelijk heeft gehandeld. Dat lijkt mij wel terecht, want zo te lezen heeft de minister op eigen houtje het besluit genomen en niet de procedures gevolgd. Een rechter toetst of de wetten en procedures gevolgd zijn.

Moet een Europese rechter dan vervolgens de stemming nietig verklaren, omdat in één van de landen de grondwet niet is gevolgd?
Dat lijkt mij nauwelijks mogelijk, het EU hof beoordeelt volgens mij niet of een land zijn eigen grondwet volgt maar toetst aan de EU regels en rechten.

Ik weet niet hoe Oostenrijk op juridisch gebied in elkaar zit maar dit lijkt mij bij uitstek een geval voor Oostenrijkse rechtbanken.
pi_213950893
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het lijkt mij uitgesloten dat ze dit in opdracht van de EU deden.

Het lijkt mij ook dat Griekenland zelf vervolging kan en moet, mits bewezen, instellen voor moord, het ICC is daar niet voor.
Volgens mij functioneren de Griekse grenswachten onder Frontex. Waarmee de EU verantwoordelijk zou zijn. Daarom mijn opmerking over het ICC.
pi_213950983
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij functioneren de Griekse grenswachten onder Frontex. Waarmee de EU verantwoordelijk zou zijn. Daarom mijn opmerking over het ICC.
Nee, Frontex geeft steun en ondersteuning aan de grensbewaking in EU landen, het is dus precies andersom volgens mij.

En de EU is geen staat dus ook niet als zodanig lid van het ICC, Griekenland overigens wel maar dit is geen oorlogsmisdaad en het valt volgens mij niet onder de andere zaken die onder het mandaat van het ICC vallen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2024 19:50:31 ]
pi_213951237
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee, Frontex geeft steun en ondersteuning aan de grensbewaking in EU landen, het is dus precies andersom volgens mij.

En de EU is geen staat dus ook niet als zodanig lid van het ICC, Griekenland overigens wel maar dit is geen oorlogsmisdaad en het valt volgens mij niet onder de andere zaken die onder het mandaat van het ICC vallen.
Dat laatste natuurlijk wel, in wat grotere schaal mensen vastgebonden in zee smijten (er zijn 9 doden bewezen, 9 is dus het minimum, niet het maximum en er hebben ook mensen het overleefd) is een misdaad tegen de menselijkheid en daar is het ICC voor, daar lijkt me geen discussie over.

Maar idd is misschien eerst het Griekse gerecht aan zet, lijkt me wel essentieel dat de rest van de EU in de gaten houdt of daar wel wat wordt gedaan. Het is namelijk ook onze grens.
pi_213951286
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat laatste natuurlijk wel, in wat grotere schaal mensen vastgebonden in zee smijten (er zijn er 9 bewezen, 9 is dus het minimum, niet het maximum) is een misdaad tegen de menselijkheid en daar is het ICC voor, daar lijkt me geen discussie over.

Maar idd is misschien eerst het Griekse gerecht aan zet, lijkt me wel essentieel dat de rest van de EU in de gaten houdt of daar wel wat wordt gedaan. Het is namelijk ook onze grens.
Laten we nu eerst maar eens afwachten of dit op waarheid berust en wat Griekenland daarmee gaat doen maar ik denk dat het ICC er niet aan te pas gaat komen.
pi_213951303
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat lijkt mij nauwelijks mogelijk, het EU hof beoordeelt volgens mij niet of een land zijn eigen grondwet volgt maar toetst aan de EU regels en rechten.

Ik weet niet hoe Oostenrijk op juridisch gebied in elkaar zit maar dit lijkt mij bij uitstek een geval voor Oostenrijkse rechtbanken.
Zou er niet een EU regel zijn die bepaald dat de stem van een land legitiem moet zijn? Dus dat als de Oostenrijkse rechter bepaald dat de stem niet legitiem was, dat daarmee ook de stemming niet correct is geweest en daarmee niet geldig?
pi_213951392
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:56 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Zou er niet een EU regel zijn die bepaald dat de stem van een land legitiem moet zijn? Dus dat als de Oostenrijkse rechter bepaald dat de stem niet legitiem was, dat daarmee ook de stemming niet correct is geweest en daarmee niet geldig?
Als een Oostenrijkse rechter bepaald dat de stem niet legitiem is dan hoef je niet meer naar het EU hof, lijkt mij
pi_213951514
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als een Oostenrijkse rechter bepaald dat de stem niet legitiem is dan hoef je niet meer naar het EU hof, lijkt mij
Ook niet om een EU stemming ongedaan te maken? Dat is wat Oostenrijk nu probeert te doen, als ik het goed heb begrepen.
pi_213951560
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:06 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ook niet om een EU stemming ongedaan te maken? Dat is wat Oostenrijk nu probeert te doen, als ik het goed heb begrepen.
Als haar stem ongeldig is volgens Oostenrijkse wetgeving dan vervalt het mandaat van de wet, lijkt mij.
pi_213951695
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als haar stem ongeldig is volgens Oostenrijkse wetgeving dan vervalt het mandaat van de wet, lijkt mij.
Ik kan mij ook niet herinneren dat dit eerder is gebeurd, dus ik ben benieuwd wat eruit komt.
pi_213951711
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:14 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ik kan mij ook niet herinneren dat dit eerder is gebeurd, dus ik ben benieuwd wat eruit komt.
Het is vrij uniek naar mijn weten, ja :)
  Moderator maandag 17 juni 2024 @ 21:29:08 #96
236264 crew  capricia
pi_213953290
Volgens de Oostenrijkse wet:

quote:
According to Austrian law, the country's federal regions must come up with a joint position on environmental matters. If they can't, it's up to the federal minister to decide.

Until last week, the regions all opposed the bill. But at the last minute the region of Vienna changed its mind, breaking the consensus and opening the door for Gewessler to modify Austria's position at the EU level and back the legislation.
https://www.politico.eu/a(...)ure-restoration-law/
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_213953336
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:29 schreef capricia het volgende:
Volgens de Oostenrijkse wet:
[..]
https://www.politico.eu/a(...)ure-restoration-law/
Wat ik lees is dat het wel eens maanden kan duren voor de Oostenrijkse rechter hier uitspraak doet, wanneer gaat de wet eigenlijk in?
  Moderator maandag 17 juni 2024 @ 21:33:35 #98
236264 crew  capricia
pi_213953408
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat ik lees is dat het wel eens maanden kan duren voor de Oostenrijkse rechter hier uitspraak doet, wanneer gaat de wet eigenlijk in?
Het is de Oostenrijkse coalitie dus geen crisis waard (dat ze sws gaan stemmen in september is me bekend). Dus ik denk dat het qua Oostenrijk wel los zal gaan lopen. Die stem in de ER is gewoon geldig.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 17 juni 2024 @ 21:36:48 #99
236264 crew  capricia
pi_213953523
Ik zie ook dit voorbij komen:
quote:
Art. 16(2) van het EU-Verdrag stelt vast dat in de Raad gestemd zal worden door ministers die namens hun land gemachtigd zijn. Mevr Gewessler was sinds haar beëdiging in 2020 gemachtigd om te stemmen in de Raad op dit beleidsterrein. Er is dus geen schending van Art. 16(2)

https://wetten.overheid.nl/BWBV0001507/2013-07-01
Dus het lijkt mij een geldige stem.
- Goethe, “Faust”
pi_213958710
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet het er ook het fijne niet van maar als wat @capricia post correct is dan heeft een rechtszaak geen poot om op te staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')