abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213600199
quote:
Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.

Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.

De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.

Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.

Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.

De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.

Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.

Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.

Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.

"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.

De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.

Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.

"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.

Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.

De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".

Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.

Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.

Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron Business Insider

quote:
Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.

"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.

In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.

The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Bron.
pi_213600310
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 07:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Optimus heeft ook aanrakings(tactile) sensoren.

Men heeft al langere tijd ervaring in het omgaan met gevaren van een geautomatiseerde omgeving.

Zeker. Maar Musk is heel stellig, dat video meer dan genoeg is om een AI te trainen. Dus die andere feedback integreren is lastig, als je je baan wilt behouden. Blijkbaar zijn die VR sets wel acceptabel.

Musk heeft netjes (met een paar verbeteringen) tijdens de kwartaalbespreking FSD iedere keer genuanceerd als: "supervised". Dus de bestuurder moet continu toezicht houden en is verantwoordelijk. Alhoewel hij heeft getweet, dat FSD 12.4 geen supervisie meer vereist. Je kunt dus gaan slapen.

Maar het is nog veel interessanter geworden: tijdens een rechtszaak claimde Tesla dat "Although Tesla contends that it should have been obvious to LoSavio that his car needed lidar to self-drive and that his car did not have it". Kortom, zonder LIDAR is volgens Tesla "Full Self-Driving" onmogelijk.

En ondertussen zijn er in de VS meerdere rechtszaken van de regering tegen Tesla, die zowel FSD als autopiloot verbieden, zolang het zich niet aan de verkeersregels houd.

Een heel stom issue is bijvoorbeeld, dat de autopiloot of AI de snelheid aanpast aan ieder verkeersbord dat het ziet, zonder zich af te vragen of het van toepassing is op de huidige rijstrook. Of begrijpt, dat sommige regels afhangen van de tijd en plaats, zoals in de binnenstad of in de buurt van een school.

En het vol inrijden op hulpdiensten is nog steeds een probleem.

Je moet je ook afvragen, of de Tesla supporters op Youtube ook de video's posten waar de autopiloot of AI er een puinhoop van maakt. Je ziet dus voornamelijk de succesnummers en maar weinig "OH, SHIT!" momenten.

Kortom, het is veel genuanceerder en het aantal tegenstanders wordt steeds groter. En niet zonder reden.
  Moderator zaterdag 18 mei 2024 @ 12:55:40 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213604580
Ik vraag me vooral nog steeds af waarom Tesla niet de enorm toegevoegde waarde zou zien van een medewerker die van buitenaf feilloos weet te benoemen wat fout gaat en waarom dat fout gaat en wat beter zou kunnen daar aan.

Ik zeg gouden kans.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213604634
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 00:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Alhoewel hij heeft getweet, dat FSD 12.4 geen supervisie meer vereist. Je kunt dus gaan slapen.
Het zou fijn zijn als je die Tweet er even bij voegt.

Ik weet wat hij wél heeft gezegd dus dat gaat leuk worden, die Tweet komt er niet.

quote:
Zeker. Maar Musk is heel stellig, dat video meer dan genoeg is om een AI te trainen. Dus die andere feedback integreren is lastig, als je je baan wilt behouden. Blijkbaar zijn die VR sets wel acceptabel.
De bewering dat video genoeg is om AI te trainen gaat om FSD en dat is ook wat ze doen.

Tesla gebruikt overigens wel lidar (op een imperiaal) om hun "vector space", wat ze opbouwen met camerabeelden, te kalibreren.
Daardoor kunnen ze op de camerabeelden vertrouwen en weten ze ook zeker dat ze op 20cm van een stoeprand of spiegel zitten.

Uiteraard zal je bij Optimus ook de sensoren van de "vingers" moeten trainen, anders verander je ieder ei in een roerei.

Dat besef je zelf ook wel maar blijkbaar vind je dit spelletje van misplaatst citeren veel leuker.

quote:
Je moet je ook afvragen, of de Tesla supporters op Youtube ook de video's posten waar de autopiloot of AI er een puinhoop van maakt. Je ziet dus voornamelijk de succesnummers en maar weinig "OH, SHIT!" momenten.
Genoeg kanalen, zoals "Whole Mars Catalog" die hele ritten op Youtube plaatst zonder edits.
Het aantal blunders wordt per update lager dus je zal ook minder "oh shit" momenten zien.
Maar als je een beetje oplet zitten ze er nog wel in.

3 jaar geleden wilde FSD nog wel eens spookrijden of ging het stuur ineens halverwege een bocht rechtdoor maar dat is er voor het overgrote deel wel uit nu. Het gaat nu meer om details.

Ik vind het jammer dat je de vooruitgang van FSD vertaalt in "oh, maar de Youtube kanalen laten de fouten niet meer zien".

[ Bericht 24% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-05-2024 13:32:43 ]
  zaterdag 18 mei 2024 @ 20:50:58 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213610120
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213612532
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 12:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat besef je zelf ook wel maar blijkbaar vind je dit spelletje van misplaatst citeren veel leuker.
Google en Youtube geven iedere gebruiker een persoonlijke set links of video's. Ze helpen mensen dus veilig binnen hun bubble te blijven. Vergelijk Google bijvoorbeeld maar eens met Duckduckgo.

Kortom, afhankelijk van je voorkeuren en de websites die je gebruikt, zie je heel andere dingen. Arstechnica is heel Amerikaans, maar het publiek is voornamelijk goed verdienende, sociale mensen, vaak werkzaam in de IT of zelfstandig. Tot een jaar geleden was Elon Musk de grote held en werden negatieve berichten de grond in getrapt. Dat is drastisch veranderd.

En zelfs de EU doet daar aan mee: ze zijn wetten aan het maken die online platforms verplichten om bijdrages die afwijken van de geaccepteerde inzichten, te verwijderen. LinkedIn (Microsoft), Facebook (Meta) en Google zijn daar al druk mee bezig, omdat ze op de lijst van grote techbedrijven staan, die aan veel regels moeten voldoen.

Censuur, dus. De enige juiste bubble wordt dus verplicht.

Maar als je bijvoorbeeld Duckduckgo gebruikt om er naar te zoeken, is dit het eerste resultaat.
  zondag 19 mei 2024 @ 08:37:55 #7
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213613664
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 00:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Google en Youtube geven iedere gebruiker een persoonlijke set links of video's. Ze helpen mensen dus veilig binnen hun bubble te blijven. Vergelijk Google bijvoorbeeld maar eens met Duckduckgo.

Kortom, afhankelijk van je voorkeuren en de websites die je gebruikt, zie je heel andere dingen. Arstechnica is heel Amerikaans, maar het publiek is voornamelijk goed verdienende, sociale mensen, vaak werkzaam in de IT of zelfstandig. Tot een jaar geleden was Elon Musk de grote held en werden negatieve berichten de grond in getrapt. Dat is drastisch veranderd.

En zelfs de EU doet daar aan mee: ze zijn wetten aan het maken die online platforms verplichten om bijdrages die afwijken van de geaccepteerde inzichten, te verwijderen. LinkedIn (Microsoft), Facebook (Meta) en Google zijn daar al druk mee bezig, omdat ze op de lijst van grote techbedrijven staan, die aan veel regels moeten voldoen.

Censuur, dus. De enige juiste bubble wordt dus verplicht.

Maar als je bijvoorbeeld Duckduckgo gebruikt om er naar te zoeken, is dit het eerste resultaat.
Dat is op FOK niet anders , als je op FOK wat op POL zet , en het is niet links van het midden dan wordt je zonder opgaaf van redenen voor eeuwig geblokkeerd door POL MODS

Alleen op POL, dus niet NWS ofzo, zonder opgaaf van reden en zonder einddatum , echt totaal zonder melding

Ik kan sinds een half jaar niks meer op POL zetten en ik kreeg geen opgaaf van waarom ofzo , niks helemaal niets
Je moet D66, GL, SP, CDA of CU zijn anders dan ga je eraf van dat discussiedeel van FOK
Daar was twitter ook op weg naar toe , puur democraten platform te worden
IK zei half jaar terug dat kabinet met PVV gewenst, stikstof ministerie weg moet, de volgende dag was ik op POL geblokkeerd -O-

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 19-05-2024 10:41:14 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213614577
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2024 00:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Alhoewel hij heeft getweet, dat FSD 12.4 geen supervisie meer vereist. Je kunt dus gaan slapen.
Had gewoon die Tweet geplaatst.

twitter


quote:
Maar als je bijvoorbeeld Duckduckgo gebruikt om er naar te zoeken, is dit het eerste resultaat.
Je had gewoon direct die Tweet kunnen plaatsen want ik wist direct over welke Tweet je het had en ik had ook direct door dat je er een verkeerde conclusie uit trok.

Er staat dus in die Tweet helemaal niet dat er geen supervisie meer vereist is. Je kan dus ook niet gaan slapen.
En dat staat ook in het artikel dat je zelf aandroeg.

quote:
With the improved driver monitoring cameras and sensors in recent Tesla models, the company feels confident enough to finally ditch the wheel tug requirement. FSD V12.4 will usher in true hands-free operation on approved roads - with the caveat that you need to remain attentive, of course.

While owners can breathe easy without the persistent FSD wheel reminders, FSD "Supervised" name implies Tesla's self-driving mode will still keep a watchful eye on drivers. So you can cruise hands-free, but you better not completely check out. After over three years of dealing with the nag, a little supervision seems like a fair trade.
Het enige wat verandert is dat je het stuur niet meer iedere x minuten hoeft aan te raken.
Maar de camera in de auto blijft wel in de gaten houden of je oplet, doe je je ogen dicht of kijk je constant 1 kant op of naar je telefoonscherm dan krijg je een strike en na 3 strikes ben je FSD een paar weken kwijt.

[ Bericht 23% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-05-2024 10:59:55 ]
  zondag 19 mei 2024 @ 12:56:22 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213616019
Erg mooi dat in landen in Azie op de eilanden, internet nu echt voor iedereen bereikbaar gaat worden , er zijn nog teveel plekken op de wereld waar geen telefoon en geen internet is

Juist voor een goed prijsvorming van basisproducten als cacao , vanille en rubber is dat een aperte noodzaak ,
omdat criminelen de aanvoerketen controleren

Ook om supermooie olekken op de wereld onder de aandacht te brengen en dan niet plekken als El Nido , maar andere die veel en veel mooier zijn , extreem goedkoop en mooi voor retire
https://finance.yahoo.com(...)-bali-022648104.html
Als Starlink IPO gaat , dan is Musk de eerste triljonair ter wereld
quote:
Elon Musk arriveert op Bali in Indonesië om de Starlink-satellietinternetdienst te lanceren
Toegang tot gezondheidszorg en meer kennis van afgelegen bevolkingsgroepen, Musk moet het voor hen wel toegankelijk maken in de zin van gratis installatie
quote:
DENPASAR, Indonesië (AP) - Elon Musk arriveerde zondag op het Indonesische vakantie-eiland Bali om de Starlink-satellietinternetdienst te lanceren in 's werelds grootste archipelnatie.

Het miljardair-hoofd van Tesla en SpaceX en eigenaar van sociaal platform X arriveerde per privéjet op het idyllische 'eiland van de goden', dat bekend staat om zijn tropische stranden, terrasvormige rijstvelden, mystieke tempels en kleurrijke spirituele aanbiedingen.


Musk zal de dienst later zondag samen met de Indonesische president Joko Widodo lanceren tijdens een ceremonie in een volksgezondheidskliniek in Denpasar, de provinciale hoofdstad van Bali. Musk zal ook een overeenkomst ondertekenen over het verbeteren van de connectiviteit in de gezondheidszorg- en onderwijssector van het land, zei de Indonesische coördinerende minister van Maritieme en Investeringen Luhut Binsar Pandjaitan, die Musk op de luchthaven verwelkomde.

Pandjaitan, een nauwe bondgenoot van Widodo, heeft niet meer details verstrekt over de overeenkomst tussen de Indonesische regering en Musk's SpaceX, het ruimtevaartbedrijf dat Starlink-diensten exploiteert.

Hij zei dat het lanceren van de dienst in een gezondheidskliniek aansluit bij de bredere missie van Starlink om betaalbare toegang te bieden tot snelle internetdiensten, vooral in achtergestelde en afgelegen regio's.

Indonesië is een enorme archipel van 17.000 eilanden verspreid over drie tijdzones met een bevolking van meer dan 270 miljoen.


[ Bericht 16% gewijzigd door michaelmoore op 19-05-2024 14:17:15 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213616485

Ik neem aan dat de data geanonimiseerd verzonden mogen worden. Ben benieuwd wanneer FSD in China beschikbaar wordt. Kan me zo indenken dat het ook voordelig is t.a.v. de verkoopcijfers.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 19 mei 2024 @ 14:48:07 #11
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213617089
https://www.sec.gov/edgar/browse/?CIK=1318605&owner=exclude

Die laatste SEC filings van TSLA van de afgelopen maand zijn de meest absurde die ik ooit heb gezien. Een hele zooi tweets van Tesla uberbulls en dan de Chair of the board die uitlegt dat je voor Elon zijn comp package moet stemmen, en vervolgens een filing waarin zij voor $17 million aan TSLA stock verkoopt.

Whiskey Tango Foxtrot.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213620266
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2024 14:48 schreef monkyyy het volgende:
https://www.sec.gov/edgar/browse/?CIK=1318605&owner=exclude

Die laatste SEC filings van TSLA van de afgelopen maand zijn de meest absurde die ik ooit heb gezien. Een hele zooi tweets van Tesla uberbulls en dan de Chair of the board die uitlegt dat je voor Elon zijn comp package moet stemmen, en vervolgens een filing waarin zij voor $17 million aan TSLA stock verkoopt.

Whiskey Tango Foxtrot.
Tsja, de polarisatie 'terrans versus cosmists' lijkt al in gang te zijn gezet rondom de controversiële persoon Musk en zijn bedrijven.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 20 mei 2024 @ 13:30:05 #13
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213627203
Wie denkt dat over 5 jaar de auto fabrikant Ford nog bestaat, die mag het nu zeggen

quote:
Miljardenverliezen bij Ford
Toch schrijft Model e, de elektrische divisie van Ford, dieprode cijfers.
In 2023 verloor het onderdeel 4,7 miljard dollar.

In het eerste kwartaal van dit jaar kwam daar nog eens 1,3 miljard bij.
Model e verwacht in 2024 uit te komen op een verlies van 5,5 miljard dollar.
https://finance.yahoo.com/quote/F

Ik zou er niet in durven stappen of hoe charlie munger zou zeggen, the car business is a graveyard
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213627657
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 13:30 schreef michaelmoore het volgende:
Wie denkt dat over 5 jaar de auto fabrikant Ford nog bestaat, die mag het nu zeggen
[..]
https://finance.yahoo.com/quote/F

Ik zou er niet in durven stappen of hoe charlie munger zou zeggen, the car business is a graveyard
De concurrentie kunnen de traditionele fabrikanten nog niet aan met Tesla wat betreft EV's. Ze halen o.a. onvoldoende schaalgrote. Behalve van Tesla is er in de VS weinig concurrentie en Ford maakt nog winst op de ICE wagens. Vanwege de hoge invoerheffingen op EV's behoeven ze geen vrees te hebben dat chinese EV's de markt overspoelen in de VS. De markt van EV enthousiasten is ondertussen verzadigd en om de wat conservatiever ICE rijders over te halen is een flinke prijsdaling nodig lijkt me, of een flinke stijging van de benzineprijs/aardolieprijs.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 20 mei 2024 @ 14:20:52 #15
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213627699
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 14:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De concurrentie kunnen de traditionele fabrikanten nog niet aan met Tesla wat betreft EV's. Ze halen o.a. onvoldoende schaalgrote. Behalve van Tesla is er in de VS weinig concurrentie en Ford maakt nog winst op de ICE wagens. Vanwege de hoge invoerheffingen op EV's behoeven ze geen vrees te hebben dat chinese EV's de markt overspoelen in de VS. De markt van EV enthousiasten is ondertussen verzadigd en om de wat conservatiever ICE rijders over te halen is een flinke prijsdaling nodig lijkt me, of een flinke stijging van de benzineprijs/aardolieprijs.
https://www.autoevolution(...)-quarter-214411.html

das ook geen hobby meer he
quote:
Ford rapporteerde zijn financiële cijfers over het eerste kwartaal voor 2023, waaruit blijkt dat de verliezen bij zijn 'Model e' EV-divisie groter worden.
Concreet verloor de Blue Oval meer dan $60.000 voor elke verkochte EV in die drie maanden, wat betekent dat investeerders niet blij waren, ook al overtrof Ford de algemene verwachtingen dankzij de Ford Blue en Ford pro legacy-divisies.

Na GM is Ford de tweede meest optimistische autofabrikant op het gebied van elektrische voertuigen.
CEO Jim Farley pochte een jaar geleden dat hij Tesla in een mum van tijd had ingehaald, maar heeft sindsdien de verwachtingen verlaagd.
En toch komt ook TOGG nog met de TOGG , en die lijkt precies op de Ford E

https://www.automotive-on(...)u-markt/?gdpr=accept


quote:
Turks automerk Togg maakt dit najaar entree op EU-markt'
Togg o Later dit jaar moet de Togg T10X in Duitsland worden gelanceerd.
Redactie11 april 2024 12:36
Karakas stelde vorig jaar nog dat het autobedrijf zich eerst wilde concentreren op het eigen land maar is daar nu op terug gekomen.
Later dit jaar moet de T10X in Duitsland worden gelanceerd.

De EU-prijzen zijn nog niet bekend, in Turkije kost de auto omgerekend zo'n 40 duizend euro.
Togg heeft nog niets gezegd over plannen voor andere Europese landen.



[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2024 14:29:06 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213632785
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 14:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De concurrentie kunnen de traditionele fabrikanten nog niet aan met Tesla wat betreft EV's. Ze halen o.a. onvoldoende schaalgrote. Behalve van Tesla is er in de VS weinig concurrentie en Ford maakt nog winst op de ICE wagens. Vanwege de hoge invoerheffingen op EV's behoeven ze geen vrees te hebben dat chinese EV's de markt overspoelen in de VS. De markt van EV enthousiasten is ondertussen verzadigd en om de wat conservatiever ICE rijders over te halen is een flinke prijsdaling nodig lijkt me, of een flinke stijging van de benzineprijs/aardolieprijs.
De bestverkopende auto is de Ford F-150, dus hebben ze een elektrische gemaakt. Nou zijn de meeste mensen met zo'n F-150 "Rednecks", ze werken in de landbouw. De VS is heel groot en leeg. Ja, ook in de stad rijden ze er mee, maar daar is een SUV populairder. Het is toch vooral een plattelandsauto. En dan moet dat ding kunnen afzien en moet de monteur om de hoek hem kunnen repareren. Het dichtstbijzijnde servicecentrum is al gauw in een andere staat. Ook heb je daar weinig snelladers.

En als je geen Tesla hebt, is het opladen een heel gedoe met veel stress. De andere opladers zijn slecht. Alhoewel dat dus gaat veranderen, als iedereen aan de Tesla snellader mag. Het is dan wel even afwachten of die niet vollopen en hoeveel je daar moet betalen.

Maar zelfs bij de Tesla Superchargers is het een parkeerplaats, je kunt er niet doorheen rijden zoals bij een benzinestation. En bij ieder merk zit de stekker op een andere plaats. Dus als het laadruim van je auto vol ligt, of als je een aanhanger hebt, heb je al snel een verlengkabel nodig. Of vier parkeerplaatsen. En veel mensen in de stad hebben geen garage, of krachtstopcontact.

En de grote meerderheid vind ze te duur. Het is, zoals je al zegt, wachten op de elektrische stadsauto. Niet interessant in de VS. En die komt ook niet uit de VS.

Het is wel ironisch, want GM had de twee eerste en populaire elektrische auto's. Maar allebei de keren hebben ze hem geschrapt. Ze wilden er niet aan.

Dus uiteindelijk was de Toyota Prius tot nu toe verreweg de meest populaire "nieuwe" auto. Plug-in hybrides verkopen ook het beste. Dus daar gaan Ford en GM nu mee aan de slag. Maar die zullen ook wel weer heel groot uitvallen.


Edit: de Renault eC3 is nu beschikbaar, zo te zien. Vanaf 25.000 Euro. De Renault zie ik nog niet.

De goedkoopste nieuwe auto is 16.000, maar er zijn er maar een paar onder de 20.000. Dus 25.000 is niet duur.

[ Bericht 1% gewijzigd door SymbolicFrank op 20-05-2024 23:25:34 ]
pi_213634172
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 23:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En als je geen Tesla hebt, is het opladen een heel gedoe met veel stress. De andere opladers zijn slecht. Alhoewel dat dus gaat veranderen, als iedereen aan de Tesla snellader mag. Het is dan wel even afwachten of die niet vollopen en hoeveel je daar moet betalen.

Dus uiteindelijk was de Toyota Prius tot nu toe verreweg de meest populaire "nieuwe" auto. Plug-in hybrides verkopen ook het beste. Dus daar gaan Ford en GM nu mee aan de slag. Maar die zullen ook wel weer heel groot uitvallen.
Wie er bij de komende verkiezingen wint kan ook grote invloed hebben. Trump is pro Big-Oil, Biden wil daarentegen de CO2 uitstoot flink terugdringen en dus meer pro-EV. NAC wordt dan wel de standaard voor het laden van EV's, maar het kan nog wel even duren voordat alle EV's door fabrikanten daarmee worden uitgerust.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213647270
Video: Tesla rijdt in zelfrijmodus recht op Amerikaanse trein af

Op voorbij rijdende treinen is FSD blijkbaar nog niet genoeg getraind. Gelukkig is de auto niet in botsing geraakt met de trein door ingrijpen van de chauffeur.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 23 mei 2024 @ 23:42:57 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213662703
https://youtube.com/shorts/ZKImTulpxmo?si=dJzj-wqjFFX4-eRO
China produceert maar liefst 30 miljoen autos per jaar , meer dan de USA , Japan, EU en India bij elkaar 8)7
quote:
China Motor Vehicle Production was reported at 30,160,966.000 Unit in Dec 2023.

This records an increase from the previous number of 27,020,615.000 Unit for Dec 2022.
China Motor Vehicle Production data is updated yearly, averaging 18,264,761.000 Unit from Dec 1997 to 2023, with 27 observations.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213662810
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 23:42 schreef michaelmoore het volgende:
https://youtube.com/shorts/ZKImTulpxmo?si=dJzj-wqjFFX4-eRO
China produceert maar liefst 30 miljoen autos per jaar , meer dan de USA , Japan, EU en India bij elkaar 8)7
[..]

Komt omdat ze na 1500 km uit elkaar vallen of software crashed

Of eerder


Top service ook gelijk te verwachten van de chinezen

quote:
Surprisingly after this incident Mr. Wen actually requested a new car rather than a refund and is unhappy with the fact he cannot be given one saying "I want a car, not to return the car, and I don't want to place a new order and schedule production." Due to cars in production already having designated owners it is not possible to give him one. Xiaomi customer service are reportedly negotiating a refund with Mr. Wen along with compensation for expenses he has incurred.
Stuur auto maar terug naar China straks als je pech hebt!
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 08:35:48 #21
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213663815
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 00:02 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Komt omdat ze na 1500 km uit elkaar vallen of software crashed

Of eerder


Top service ook gelijk te verwachten van de chinezen
[..]
Stuur auto maar terug naar China straks als je pech hebt!
anderrs dan neem je toch een Honqii , de Rolls van China
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:39:23 #22
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213675168
Het is haast onwerkelijk die robot techniek van tegenwoordig , iedere auto is exacte gelijk en gaan 50 jaar mee
er moet toch eens een verzadigingspunt komen



[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 26-05-2024 17:31:18 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213698710
Het is de Citroen eC3.
pi_213698760
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 00:02 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Komt omdat ze na 1500 km uit elkaar vallen of software crashed

Of eerder


Top service ook gelijk te verwachten van de chinezen
[..]
Stuur auto maar terug naar China straks als je pech hebt!
De meeste elektrische auto's worden heel snel "total loss" verklaard. Zodra de accu ook maar licht beschadigd is geraakt (het grootste deel van de bodem), is het prijs. En bij de recentere Tesla's zijn de voor- en achterkant een enkel onderdeel. Ook dat is niet te vervangen.

Dus, zolang het alleen de bumpers, deuren of ramen zijn, is het te repareren. In vrijwel alle andere gevallen wordt de auto afgeschreven. Dat is waarom ze tegenwoordig heel onpopulair zijn bij verhuur en leasemaatschappijen.

En als je de auto alleen (langzaam) in je garage oplaad, gaat de accu heel lang mee. Maar als je er veel mee rijd of geen garage hebt en vooral snelladers gebruikt, gaat de capaciteit van de accu snel achteruit. Als je er 1 tweedehands wilt kopen moet je die dus eerst laten testen. En er zijn nog maar weinig bedrijven die dat betaalbaar doen. Want het vervangen van de accu is duurder dan de prijs van die tweedehands auto.
pi_213699544
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 01:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De meeste elektrische auto's worden heel snel "total loss" verklaard. Zodra de accu ook maar licht beschadigd is geraakt (het grootste deel van de bodem), is het prijs. En bij de recentere Tesla's zijn de voor- en achterkant een enkel onderdeel. Ook dat is niet te vervangen.

Dus, zolang het alleen de bumpers, deuren of ramen zijn, is het te repareren. In vrijwel alle andere gevallen wordt de auto afgeschreven. Dat is waarom ze tegenwoordig heel onpopulair zijn bij verhuur en leasemaatschappijen.

En als je de auto alleen (langzaam) in je garage oplaad, gaat de accu heel lang mee. Maar als je er veel mee rijd of geen garage hebt en vooral snelladers gebruikt, gaat de capaciteit van de accu snel achteruit. Als je er 1 tweedehands wilt kopen moet je die dus eerst laten testen. En er zijn nog maar weinig bedrijven die dat betaalbaar doen. Want het vervangen van de accu is duurder dan de prijs van die tweedehands auto.
Superchargen heeft bij elektrische auto’s met een goed bms zo goed als geen effect op de degradatie.
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 17:00:36 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213702926
Nou, 'geinig' wel. Mijn huidige auto heeft een storing. Die storing wordt veroorzaakt door een defect onderdeel en dat onderdeel laat op zich wachten, te weten ergens in het midden van juli dat het geleverd wordt. Ik mag momenteel niet in die auto rijden volgens het opgestelde protocol door de fabrikant, en dus rij ik nu een vervangende auto.

Maar in het midden van juli zijn wij op vakantie, dus ik kan mijn eigen auto pas daarna ophalen. Dat is ongeveer een maand voor ik de Tesla zou krijgen. Om die reden wordt de levering van de Tesla naar voren getrokken, maar of dat nog gaat lukken vóór onze vakantie, geen idee. Hoe dan ook, het lijkt er op dat ik niet hoef te wachten tot 2e helft augustus.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213704094
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:00 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, 'geinig' wel. Mijn huidige auto heeft een storing. Die storing wordt veroorzaakt door een defect onderdeel en dat onderdeel laat op zich wachten, te weten ergens in het midden van juli dat het geleverd wordt. Ik mag momenteel niet in die auto rijden volgens het opgestelde protocol door de fabrikant, en dus rij ik nu een vervangende auto.

Maar in het midden van juli zijn wij op vakantie, dus ik kan mijn eigen auto pas daarna ophalen. Dat is ongeveer een maand voor ik de Tesla zou krijgen. Om die reden wordt de levering van de Tesla naar voren getrokken, maar of dat nog gaat lukken vóór onze vakantie, geen idee. Hoe dan ook, het lijkt er op dat ik niet hoef te wachten tot 2e helft augustus.
Gewoon mee op vakantie gaan, scheelt weer KM afschrijving, goed veel KM's mee maken haha.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 19:41:09 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213704882
quote:
10s.gif Op maandag 27 mei 2024 18:55 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Gewoon mee op vakantie gaan, scheelt weer KM afschrijving, goed veel KM's mee maken haha.
Ja dat wordt wat lastig, dan moet de auto mee in het vliegtuig, dat wordt 'm niet. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 31 mei 2024 @ 17:35:44 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213745147
@capricia

Ineens raakt alles in een stroomversnelling. Ik werd gisteren gebeld door een installatiebedrijf voor het plaatsen van de laadpaal, maar vandaag had ik ineens een SMS dat de door mij bestelde auto gereed is voor aflevering, en dat gaat over een kleine 2 weken gebeuren, wat véél eerder is dan de brief van de leasemaatschappij aangaf.

Tesla *O* _O_
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 31 mei 2024 @ 17:44:21 #30
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213745228
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 17:35 schreef CoolGuy het volgende:
@:Capricia

Ineens raakt alles in een stroomversnelling. Ik werd gisteren gebeld door een installatiebedrijf voor het plaatsen van de laadpaal, maar vandaag had ik ineens een SMS dat de door mij bestelde auto gereed is voor aflevering, en dat gaat over een kleine 2 weken gebeuren, wat véél eerder is dan de brief van de leasemaatschappij aangaf.

Tesla *O* _O_
ik hou het bij een derde handsje benzine motor van marktplaats , ik gebruik geen auto , net als de meeste ouderen

wij geven liever de kinderen een extraatje , dat versterkt de band
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213745430
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 17:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik hou het bij een derde handsje benzine motor van marktplaats , ik gebruik geen auto , net als de meeste ouderen

wij geven liever de kinderen een extraatje , dat versterkt de band
Als je geen auto gebruikt is geen auto kopen nog verstandiger.

(en jij moet de band met jouw kinderen kopen?)
  Moderator vrijdag 31 mei 2024 @ 20:27:35 #32
236264 crew  capricia
pi_213746900
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 17:35 schreef CoolGuy het volgende:
@:Capricia

Ineens raakt alles in een stroomversnelling. Ik werd gisteren gebeld door een installatiebedrijf voor het plaatsen van de laadpaal, maar vandaag had ik ineens een SMS dat de door mij bestelde auto gereed is voor aflevering, en dat gaat over een kleine 2 weken gebeuren, wat véél eerder is dan de brief van de leasemaatschappij aangaf.

Tesla *O* _O_
Wat super. Dat is echt geweldig!
Een EV is gewoon leuk. Zeker als je ook zonnepanelen hebt. Gewoon lachen. :D

Ik gooi de BMW van ons nog wel eens aan de fastcharger waar ik boodschappen doe. Kom je terug, is de auto volledig geladen. Hoe tof is dat?!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 31 mei 2024 @ 20:27:43 #33
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213746903
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 18:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als je geen auto gebruikt is geen auto kopen nog verstandiger.

(en jij moet de band met jouw kinderen kopen?)
nee je hebt toch een vervoermiddel nodig he

het is leuk om wat te strooien
mijn dochter gaat twee maanden met de camper door europe en dan geef ik hun als stimulans de dieselolie kado
voor 7000 km , dat is gewoon leuker dan het uitgeven aan waardedaling van een auto die altijd stilstaat

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 31-05-2024 20:32:58 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213747614
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 08:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Superchargen heeft bij elektrische auto’s met een goed bms zo goed als geen effect op de degradatie.
Dat valt nog best tegen, zo af en toe snelladen is niet erg maar als je het altijd doet kan de levensduur van je accu wel fors teruglopen.

CYBRLFT (Uber driver) was op die manier na 140.000 mijlen al door z'n eerste accu heen.
Hij heeft geen eigen laadpaal en laadt vanwege z'n werk vrijwel altijd bij een snellader.

Aan de andere kant heeft hij die accu wel al dik terugverdiend en is dit ook wel een "extreme case".


Z'n video's met FSD zijn wel interessant trouwens.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 12:56:59 #35
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213753321
https://www.telegraaf.nl/(...)in-mei-flink-gedaald

Ik heb het idee dat men ook even wacht op de toevloed van chinese autos als de Xiaomi SU7 .

quote:
Aantal verkochte elektrische auto's in mei flink gedaald
Aangepast: 38 min geleden39 min geledenin FINANCIEEL

AMSTERDAM (ANP) - Het aantal verkochte elektrische auto's viel in mei flink lager uit dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat constateren BOVAG en RAI Vereniging.

De brancheorganisaties schrijven de daling toe aan de onzekerheid over het voortzetten van de korting op de motorrijtuigenbelasting na 2025.
quote:
Verwachting niet bijgesteld
Ondanks de daling in het aantal verkochte elektrische auto's verwachten BOVAG en RAI Vereniging nog altijd een verkoop van 360.000 auto's dit jaar.
Tot en met mei zijn er dit jaar in totaal 158.421 auto's op kenteken gezet.

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) meldde eerder dit jaar al dat zakelijke rijders vaker overstappen van een volledig elektrische auto naar een hybride of benzineauto.
Dit had volgens VNA te maken met de hoge kosten.
quote:
De meest potente Xiaomi SU7 heeft de HyperEngine V8-aandrijflijn.
Die bestaat - in de variant met Max-toevoeging - uit een 299 pk sterke elektromotor op de vooras en een unit van 374 pk op de achteras.
Dat setje levert de ruim 2.200 kilo zware SU7 een systeemvermogen op van 673 pk
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213753363
quote:
Burgers en bedrijven stellen zich na decennia van ervaringen in op een onbetrouwbare overheid. Dat zoiets grotere economische gevolgen gaat hebben lijkt mij onvermijdelijk. In dit geval valt de schade mee omdat we hier geen grote autofabrikanten hebben.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 1 juni 2024 @ 13:12:48 #37
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213753446
Over accu's gesproken, even geen lekkere ervaring met mijn 2021 M3 Performance, kreeg donderdag een BMS_a079 melding en moest direct de volgende ochtend naar een service center rijden toen ik support belde, waarschijnlijk moet mijn hele accu vervangen worden, nog geen 30.000 km op de teller... Staat nu bij de Service center per reparatie. Gelukkig valt het onder garantie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus ja, soms zit er een pechgeval tussen helaas -O- Maar nu krijg ik wel een mooie nieuwe accu op kosten van Elon :7
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 3 juni 2024 @ 07:04:58 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213772441
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Moderator maandag 3 juni 2024 @ 17:26:22 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213777734
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat super. Dat is echt geweldig!
Een EV is gewoon leuk. Zeker als je ook zonnepanelen hebt. Gewoon lachen. :D

Ik gooi de BMW van ons nog wel eens aan de fastcharger waar ik boodschappen doe. Kom je terug, is de auto volledig geladen. Hoe tof is dat?!
Inmiddels heb ik ook bericht dat de laadpaal naar voren wordt getrokken. Goed, die is er niet op het moment dat de auto er is, maar die is ook wel héél erg veel vroeger, maar aangezien de laadpas er dan wél al is kan ik gewoon hier in de buurt naar een super charger of een 'normale' lader en dan overbrug ik die paar dagen op die manier gewoon.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 3 juni 2024 @ 17:34:49 #40
236264 crew  capricia
pi_213777782
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 17:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Inmiddels heb ik ook bericht dat de laadpaal naar voren wordt getrokken. Goed, die is er niet op het moment dat de auto er is, maar die is ook wel héél erg veel vroeger, maar aangezien de laadpas er dan wél al is kan ik gewoon hier in de buurt naar een super charger of een 'normale' lader en dan overbrug ik die paar dagen op die manier gewoon.
Zo deden wij dat ook.
Vooral de fastcharger is fijn. Geen gedoe met je kabels uit je auto halen enzo.
Begreep trouwens van collegas dat de multitankcard druppel (staat ook shell recharge op) het ook gewoon op vakantie in het buitenland doet. Dus dat zou helemaal mooi zijn.

Veel plezier alvast! O+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 3 juni 2024 @ 17:48:15 #41
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213777904
wegwerp autos
https://www.telegraaf.nl/(...)duur-om-te-repareren

quote:
Total loss! Zelfs kleine schades op moderne auto's te duur om te repareren
REDACTIE AUTOVISIE

Moderne auto's zijn zó complex dat ze veel te duur zijn geworden om te repareren, zelfs bij kleine schades.

Dat zorgt ervoor dat nu 21 procent van de schadeauto's total loss wordt verklaard door de verzekeraar.
Veertig jaar geleden lag dat percentage nog op 4 procent.

Het probleem ligt bij de ADAS-systemen, de semi-autonome rijassistenten die juist aanrijdingen moeten voorkomen. Nieuwe auto's hebben overal sensoren zitten, in de grille, achter de voorruit, op de bumpers.
die maken zelfs simpele reparaties buitenproportioneel duur.

Een kleine aanrijding, waarbij de bumper is beschadigd, kan nu voor vele duizenden euro's aan schade zorgen, omdat ook de aanwezige sensoren en camera's moeten worden vervangen en gekalibreerd.

Tel daarbij de steeds verder stijgende kosten voor materiaal en arbeid en je gaat richting een total loss.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213778484
quote:
Automonteurs zijn geen elektronici. De accu's zijn erg duur. Wat ook meespeelt zijn de Tesla Gigacastings. Grote blokken aluminium die je niet kunt vervangen of repareren.
pi_213778570
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Automonteurs zijn geen elektronici. De accu's zijn erg duur. Wat ook meespeelt zijn de Tesla Gigacastings. Grote blokken aluminium die je niet kunt vervangen of repareren.
Er zitten overigens crush cans op de gigacastings, die vangen de eerste klap op.
Als zo'n casting beschadigd is, heb je sowieso flinke schade.

Xiamoi heeft al castings en andere merken als VW en Toyota experimenteren er ook al mee.

https://www.euroguss.de/en/euroguss-365/2024/news/megacasting-vw-opens-competence-centre-for-large-castings-in-kassel

https://insideevs.com/news/671943/toyota-giga-casting/

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-06-2024 19:03:58 ]
  dinsdag 4 juni 2024 @ 21:51:03 #44
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213791247
https://www.telegraaf.nl/(...)s-en-stellantis-stil

er worden veel te veel autos gemaakt

quote:
Rem op vraag naar stekkerauto legt bouw batterijfabrieken Mercedes en Stellantis stil
1 min geledenin FINANCIEEL

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Batterijenfabrikant Automotive Cells Company (ACC), waar onder meer autofabrikanten Stellantis en Mercedes-Benz een belang in hebben, heeft de bouw van twee batterijfabrieken gepauzeerd.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213791499
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 21:51 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)s-en-stellantis-stil

er worden veel te veel autos gemaakt
[..]

Tsja,
Ondanks de flinke en langdurige productiebeperkingen van OPEC+ daalt de olieprijs. Er komt een moment dat olieproducerende landen op een breekpunt aankomen want veel minder olie verkopen tegen lage prijzen betekent ook veel minder inkomsten. Tot nu toe hebben de productiebeperkingen onvoldoende het gewenste effect opgeleverd voor de olieproducerende landen. Ik vermoed dat men zich behoorlijk heeft vergist in de effecten van de marktverschuiving en bijbehorende vraaguitval bij hogere prijzen. De mark verschuiving door de toename aan EV's vooral in de welvarender landen en dat al langere tijd de vraag naar olie in welvarende landen afneemt, maar juist toeneemt in armere landen. Dit leidt tot een toenemend verlies aan pricing power voor OPEC+ en een toename aan prijs elasticiteit.

quote:
Olieprijs keldert: mogelijk ook lagere prijzen aan de pomp
De olieprijs is deze week gezakt naar het laagste punt sinds begin februari. Al een maand wordt olie steeds minder duur. Als deze trend doorzet, kan tanken ook een stuk minder duur worden.
Voor een vat Noordzeeolie betaal je nu iets meer dan 77 dollar (71 euro). Maandag aan het begin van de dag was dat nog ruim 81 dollar en een week geleden zelfs 84 dollar.

De daling is opvallend omdat OPEC, het kartel van olieproducerende landen, dit weekend besloot zijn productie langere tijd te beperken. Normaal gesproken zou dit moeten zorgen voor een prijsstijging, maar dat is niet gebeurd.

Volgens analisten die nieuwsdienst Reuters heeft gesproken, komt dit doordat de OPEC ruimte heeft gelaten aan verschillende landen om hun productie later dit jaar te verhogen. Ook zouden landen die niet bij het oliekartel zijn aangesloten, vooral de Verenigde Staten, meer produceren. Dit zorgt voor meer aanbod van olie, wat de prijs drukt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 4 juni 2024 @ 22:21:20 #46
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213791550
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 22:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tsja,
Ondanks de flinke en langdurige productiebeperkingen van OPEC+ daalt de olieprijs. Er komt een moment dat olieproducerende landen op een breekpunt aankomen want veel minder olie verkopen tegen lage prijzen betekent ook veel minder inkomsten. Tot nu toe hebben de productiebeperkingen onvoldoende het gewenste effect opgeleverd voor de olieproducerende landen. Ik vermoed dat men zich behoorlijk heeft vergist in de effecten van de marktverschuiving en bijbehorende vraaguitval bij hogere prijzen. De markverschuiving door de toename aan EV's vooral in de welvarender landen en dat al langere tijd de vraag naar olie in welvarende landen afneemt, maar juist toeneemt in armere landen. Dit leidt tot een toenemend verlies aan pricing power voor OPEC+
[..]

het punt dat ik wil maken is dat er jaarlijks minder automobilisten zijn , door veroudering en derg
en dat er ongeloofelijk veel meer autos gebouwd worden wereldwijd en daar komt geen stop op voorlopig

een bloedbad in de automobielindustrie is aanstaande wereldwijd
zowel tweede hands als de nieuwe autos , zowel EV als combustion motoren
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213791842
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 22:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het punt dat ik wil maken is dat er jaarlijks minder automobilisten zijn , door veroudering en derg
en dat er ongeloofelijk veel meer autos gebouwd worden wereldwijd en daar komt geen stop op voorlopig

een bloedbad in de automobielindustrie is aanstaande wereldwijd
zowel tweede hands als de nieuwe autos , zowel EV als combustion motoren
De wereldbevolking neemt toe vooral in Azië en Afrika, maar daar waar de meeste bevolkingsgroei plaatsvindt is de minste koopkracht. In Azië zijn de verschillen enorm tussen landen zoals Japan en ZK vergeleken bijv Pakistan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 4 juni 2024 @ 23:14:12 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213792025
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 22:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De wereldbevolking neemt toe vooral in Azië en Afrika, maar daar waar de meeste bevolkingsgroei plaatsvindt is de minste koopkracht. In Azië zijn de verschillen enorm tussen landen zoals Japan en ZK vergeleken bijv Pakistan.
Het allerergst is een sterk dalende koopkracht in China de komende 20 jaar door de veroudering

Die kunnen hun eigen auto productie onmogelijk zelf kopen
Idem Zuid Korea en Japan

Automobiel productie is de eerste sector die de snoeiharde gevolgen van population decline gaat voelen

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 04-06-2024 23:30:09 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 8 juni 2024 @ 17:26:32 #49
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213835540
https://www.telegraaf.nl/(...)en-megabeloning-musk


quote:
Noorse staatsinvesteringsfonds keert zich tegen megabeloning Musk


1 uur geledenin FINANCIEEL

OSLO (ANP/BLOOMBERG) - Ook het Noorse staatsinvesteringsfonds keert zich tegen de megabeloning van topman Elon Musk.

Aandeelhouders van Tesla stemmen hierover tijdens de aandeelhoudersvergadering volgende week donderdag, en het staatsinvesteringsfonds zegt tegen het beloningspakket van 56 miljard dollar (ongeveer 51,8 miljard euro) te zullen stemmen

Norges Bank Investment Management, dat het Noorse beleggingsfonds van ongeveer 1,5 biljoen euro beheert, meldt dit zaterdag.
Het fonds maakt zich naar eigen zeggen nog steeds zorgen over onder meer ,,de omvang van de beloning" en ,,de verwatering" ervan op het aandelenbelang van andere beleggers.

Het beloningspakket bestaat uit opties op Tesla-aandelen.
Onlangs riep Glass Lewis, een belangrijke adviseur voor het stemmen op aandeelhoudersvergaderingen, aandeelhouders op om niet akkoord te gaan met de beloning.
Die zou van een ,,buitensporige omvang" zijn.
Een groep aandeelhouders van Tesla had vorige maand ook opgeroepen de beloning af te wijzen.

.


[ Bericht 30% gewijzigd door michaelmoore op 08-06-2024 17:53:10 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 8 juni 2024 @ 17:30:28 #50
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213835574
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 22:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De wereldbevolking neemt toe vooral in Azië en Afrika, maar daar waar de meeste bevolkingsgroei plaatsvindt is de minste koopkracht.

In Azië zijn de verschillen enorm tussen landen zoals Japan en ZK vergeleken bijv Pakistan.
iN Japan en Zuid Korea wonen alleen maar stokoude mensen , die kopen geen EV, misschien een schep en een visnet dat wel
https://www.populationpyramid.net/japan/2045/
china gaat hem ook niet worden, Africa misschien

Ik rij in een 18 jaar oude wagen en die zal mij tijd wel meegaan

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 08-06-2024 19:31:24 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')