abonnement Unibet Coolblue
pi_213547458
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

@Seven. versleepte op vernuftige wijze een knoeperd van een varen, die zich inmiddels begon te ontvouwen:


't Gouden uur bij @Claudia_x:


Hedera wilde wel bij @IJsdraakje, maar (nog) niet zo bij @SV-tje:



Johannesboodbroom bij @Managarm:


Kersen, peer en nog meer fruit bij @miss_sly, @tuindier en @sigme:




De inmiddels legendarische voorpostzegel van @Blues:


@AnneX harkte de tuin aan:



@athlonkmf voltooide een houtproject:


@Lucky_Strike zegevierde in de babyesdoornveldslag - en met het bloemenmengsel ging het ook de goede kant op:


En tot slot lvbs:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213547472
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij tuinplantenwinkel.nl slaag je misschien ook wel? Heb ik heel goede ervaring mee. Eigen bezorgdienst, snelle bezorging, lage verzendkosten (ook <100 euro) en de wortels van planten knellen niet in hun pot.
Daar heb ik ook goede ervaring mee. Ze zitten hier in de buurt, dus we zijn er ook wel eens langs gegaan en hebben onze mooie grote rhodo er ook gekocht.
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 15:47:25 #3
5428 crew  miss_sly
pi_213547503
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:35 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Judasboom O+

Welke heb je?
Forest Pansy, op aanraden van een vriendin O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213547692
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Forest Pansy, op aanraden van een vriendin O+
Jaaaaaaaaaaaa!

Ik ook. O+ Vind m nog steeds prachtig, wat een blad zeg. O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_213547995
Regelmatig loop ik langs een muur met alleen maar schaduw.
Daar staat …wie weet?
pi_213548498
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 16:28 schreef AnneX het volgende:
Regelmatig loop ik langs een muur met alleen maar schaduw.
Daar staat …wie weet?
[ link | afbeelding ]
Ik gok op Chinese Bieslook/Knoflookbieslook
Mooie bos!
Heeft geen ronde sprieten net als de gewone Bieslook, maar meer ovale/afgeplatte sprieten en ruikt naar knoflook
pi_213548670
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:06 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik gok op Chinese Bieslook/Knoflookbieslook
Mooie bos!
Heeft geen ronde sprieten net als de gewone Bieslook, maar meer ovale/afgeplatte sprieten en ruikt naar knoflook
Er staan er meerdere.
Dan zal zal ik er eens een blaadje afhalen om te proeven. Merci.
pi_213548925
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:17 schreef AnneX het volgende:

[..]
Er staan er meerdere.
Dan zal zal ik er eens een blaadje afhalen om te proeven. Merci.
Graag gedaan!
Je ruikt het meer dan dat je het proeft :)
Hier lusten de vermaledijde naaktslakken het plantje ook graag, grmbl
pi_213550285
Het ging in het vorige topic even over heermoes. Ik ken het inmiddels zo goed en toch blijft het me verbazen hoe hard het groeit. Weghalen heeft nauwelijks zin, want diezelfde dag staan de eerste sprieten er alweer. :'(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 13 mei 2024 @ 19:43:40 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213550545
Hier vooral veel haagwinde. Ik zoek nog een bodembedekker onder de beukenhaag die de strijd graag aangaat.
Resistance is futile.
pi_213550583
Ik dacht een paar weken geleden: ideale tijd om dahlia’s te planten. Daar zijn de slakken het mee eens 😅👍🏻 Blijft niks van over zo. 😟
  maandag 13 mei 2024 @ 19:51:19 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213550689
Ik had meelwormen neergelegd op het egelhuisje voor de vogels. Het blijkt dat naaktslakken daar ook gek op zijn.

Mijn zoontje is van de slakkenpolitie en ondertussen gaan er elke dag wel een paar slakken in hun nieuwe huisje (in de groene container). En sinds vandaag heb ik een nieuw wapen in deze strijd: de slakkentang!



Te klein om als vleestang te dienen en verder waardeloos. Maar perfect als slakkentang dus.
Resistance is futile.
  maandag 13 mei 2024 @ 19:52:13 #13
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_213550707
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:22 schreef Claudia_x het volgende:
Het ging in het vorige topic even over heermoes. Ik ken het inmiddels zo goed en toch blijft het me verbazen hoe hard het groeit. Weghalen heeft nauwelijks zin, want diezelfde dag staan de eerste sprieten er alweer. :'(
Hele oude plant en hele verre familie van de nog bestaande varens. De paardenstaartenfamilie is de enige nog levende in zijn klasse.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 13 mei 2024 @ 20:42:45 #14
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_213551716
Heermoes, ik heb er een godsgruwelijke hekel aan. Ik ben niet van de giftige bestrijdingsmiddelen, maar als ik 't dan toch eens zou gebruiken, dan op Heermoes, al helemaal als dat tussen de stenen groeit. :r



Binnenkort de voegen weer leegkrabben. Daarna een zak dansand er in vegen. Ik heb ook gelezen dat Heermoes vooral op arme grond groeit, dus wil die dansand vermengen met wat lavameel. En dan maar duimen dat dat helpt.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  maandag 13 mei 2024 @ 20:47:50 #15
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_213551800
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 15:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Bij tuinplantenwinkel.nl slaag je misschien ook wel? Heb ik heel goede ervaring mee. Eigen bezorgdienst, snelle bezorging, lage verzendkosten (ook <100 euro) en de wortels van planten knellen niet in hun pot.
Heel erg fijn bedrijf vind ik dat. Heb er al meerdere bestellingen gedaan, altijd helemaal prima in orde. Fijn ook dat 't een online tuincentrum is die niet direct ¤ 35,- of ¤ 50,- bezorgkosten rekent. Geloof een tientje bezorgkosten door hun eigen bezorgers, maar wel met een minimale orderwaarde van ¤ 50,-, dus je betaalt altijd minimaal ¤ 60,-. Nog steeds heel erg schappelijk.

Ze zitten geloof ik ergens in de regio Eindhoven. Ik woon in Lelystad, en 't is en blijft een tientje bezorgkosten. Da's gewoon heel erg netjes.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_213551837
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:47 schreef Twieki het volgende:

[..]
Heel erg fijn bedrijf vind ik dat. Heb er al meerdere bestellingen gedaan, altijd helemaal prima in orde. Fijn ook dat 't een online tuincentrum is die niet direct ¤ 35,- of ¤ 50,- bezorgkosten rekent. Geloof een tientje bezorgkosten door hun eigen bezorgers, maar wel met een minimale orderwaarde van ¤ 50,-, dus je betaalt altijd minimaal ¤ 60,-. Nog steeds heel erg schappelijk.

Ze zitten geloof ik ergens in de regio Eindhoven. Ik woon in Lelystad, en 't is en blijft een tientje bezorgkosten. Da's gewoon heel erg netjes.
Vind ik ook. Ik heb er inmiddels best vaak besteld en de planten zijn altijd goed: ze komen netjes aan en slaan in de tuin aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213551848
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:51 schreef Seven. het volgende:
Ik had meelwormen neergelegd op het egelhuisje voor de vogels. Het blijkt dat naaktslakken daar ook gek op zijn.

Mijn zoontje is van de slakkenpolitie en ondertussen gaan er elke dag wel een paar slakken in hun nieuwe huisje (in de groene container). En sinds vandaag heb ik een nieuw wapen in deze strijd: de slakkentang!

[ afbeelding ]

Te klein om als vleestang te dienen en verder waardeloos. Maar perfect als slakkentang dus.
Waardeloos? :o
Ik gebruik die dingen supervaak!
Groot zat voor kleinere vleesjes, maar ik schep er ook graag noedels mee, asperges, bimi, dat soort dingen.
Snacks uit de airfryer ook trouwens.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 20:51:10 #18
5428 crew  miss_sly
pi_213551852
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2024 16:03 schreef Lonaa het volgende:

[..]
Jaaaaaaaaaaaa!

Ik ook. O+ Vind m nog steeds prachtig, wat een blad zeg. O+
Ook de takken op zichzelf zijn erg mooi. Hij vertakt heel mooi O+


Erg blij mee, en hij begint nog maar net!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213551855
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:42 schreef Twieki het volgende:
Heermoes, ik heb er een godsgruwelijke hekel aan. Ik ben niet van de giftige bestrijdingsmiddelen, maar als ik 't dan toch eens zou gebruiken, dan op Heermoes, al helemaal als dat tussen de stenen groeit. :r

[ afbeelding ]

Binnenkort de voegen weer leegkrabben. Daarna een zak dansand er in vegen. Ik heb ook gelezen dat Heermoes vooral op arme grond groeit, dus wil die dansand vermengen met wat lavameel. En dan maar duimen dat dat helpt.
Ik heb bij wijze van experiment ruim een jaar een stuk heermoes met plastic afgedekt. Resultaat: groeit er gewoon nog steeds.

Lavameel: ook geen effect.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213551902
quote:
15s.gif Op maandag 13 mei 2024 19:43 schreef Seven. het volgende:
Hier vooral veel haagwinde. Ik zoek nog een bodembedekker onder de beukenhaag die de strijd graag aangaat.
Mijn ervaring is dat bodembedekkers niet goed werken tegen haagwinde. Je kunt beter wat moeite doen om goed uit te graven. En zorg ervoor dat haagwinde niet tot bloei komt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 13 mei 2024 @ 20:58:29 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213551948
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:51 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Waardeloos? :o
Ik gebruik die dingen supervaak!
Groot zat voor kleinere vleesjes, maar ik schep er ook graag noedels mee, asperges, bimi, dat soort dingen.
Snacks uit de airfryer ook trouwens.
:P . Nou ja, als slakkentang dus ook erg nuttig.
Resistance is futile.
  maandag 13 mei 2024 @ 20:59:02 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213551955
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat bodembedekkers niet goed werken tegen haagwinde. Je kunt beter wat moeite doen om goed uit te graven. En zorg ervoor dat haagwinde niet tot bloei komt.
Komend weekend maar eens gaan graven dan.
Resistance is futile.
  Moderator maandag 13 mei 2024 @ 21:06:33 #23
5428 crew  miss_sly
pi_213552098
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb bij wijze van experiment ruim een jaar een stuk heermoes met plastic afgedekt. Resultaat: groeit er gewoon nog steeds.

Lavameel: ook geen effect.
Het is sowieso zeer hardnekkig. Wat het beste werkt hier is de combi consequent weghalen, lavameel, compost en beplanting. En wormen uitzetten voor verbeterd bodemleven. Op de plekken waar ik dat consequent heb gedaan, is er aanmerkelijk minder heermoes. Maar vooral het weg blijven halen is een tijdrovend rotkarwei en dat red ik op heel veel plekken nog niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213552352
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 21:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is sowieso zeer hardnekkig. Wat het beste werkt hier is de combi consequent weghalen, lavameel, compost en beplanting. En wormen uitzetten voor verbeterd bodemleven. Op de plekken waar ik dat consequent heb gedaan, is er aanmerkelijk minder heermoes. Maar vooral het weg blijven halen is een tijdrovend rotkarwei en dat red ik op heel veel plekken nog niet.
Ik heb op verschillende stukken verschillende methoden geprobeerd:
- ruim een jaar afdekken met plastic
- houtsnippers
- forse, dichte beplanting
- lavameel
- ruim een jaar wekelijks weghalen
- ruim een jaar wekelijks weghalen en op de bodem leggen (en daarmee de bodem verrijken)
- jarenlang wekelijks maaien

Het is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek onder laboratoriumcondities, maar ik merk alleen aanzienlijk effect van de houtsnippers en de dichte beplanting. Op sommige plekken is dat heel duidelijk. Zo heb ik aan de oever van m'n vijver een deel waar flink boterbloemen groeien en een deel waar dat niet zo is. In het deel met boterbloemen groeit véél minder heermoes. In het andere deel heb ik lavameel gestrooid, meerdere keren over een periode van 2 jaren. Daar groeit nog steeds heermoes in bossen. Haal ik daar alles weg, dan staat er over 2 weken weer een flinke bos.

Mijn strategie is nu dus om zoveel mogelijk houtsnippers te gebruiken en op problematische plekken andere beplanting te kiezen. Op bepaalde plekken haal ik heermoes heel trouw weg, zoals m'n terras en paden. Voordeel van padvast is dat je onkruid beter kunt verwijderen dan tussen tegels of vormen van verharding met grindplaten eronder.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 13 mei 2024 @ 21:35:24 #25
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213552637
Zoals beloofd de foto van de voortuin met de gesnoeide beukenhaag
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Moderator woensdag 15 mei 2024 @ 09:22:02 #26
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_213566872
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2024 20:42 schreef Twieki het volgende:
Heermoes, ik heb er een godsgruwelijke hekel aan. Ik ben niet van de giftige bestrijdingsmiddelen, maar als ik 't dan toch eens zou gebruiken, dan op Heermoes, al helemaal als dat tussen de stenen groeit. :r

[ afbeelding ]

Binnenkort de voegen weer leegkrabben. Daarna een zak dansand er in vegen. Ik heb ook gelezen dat Heermoes vooral op arme grond groeit, dus wil die dansand vermengen met wat lavameel. En dan maar duimen dat dat helpt.
Verkopen ze Roundup ook in Nederland? Is volgens mij wel heftig spul :@ maar hier verkopen ze het gewoon in de tuincentra en een keer gebruikt om een lading palmsprietjes te vermoorden en dat ging behoorlijk snel })
pi_213571307
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:06 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik gok op Chinese Bieslook/Knoflookbieslook
Mooie bos!
Heeft geen ronde sprieten net als de gewone Bieslook, maar meer ovale/afgeplatte sprieten en ruikt naar knoflook
Klopt! 👍🏼
pi_213571341
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2024 16:50 schreef AnneX het volgende:

[..]
Klopt! 👍🏼
Leuk!
En nogmaals; wat een mooie bos, ben een tikkeltje jaloers
  woensdag 15 mei 2024 @ 20:37:11 #29
63722 z80
I fink you freaky
pi_213574233
quote:
12s.gif Op woensdag 15 mei 2024 09:22 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Verkopen ze Roundup ook in Nederland? Is volgens mij wel heftig spul :@ maar hier verkopen ze het gewoon in de tuincentra en een keer gebruikt om een lading palmsprietjes te vermoorden en dat ging behoorlijk snel })
Roundup (glyfosaat) doet niets met heermoes. Er zijn wel middelen te koop die werken op heermoes. Gewoon legaal in een tuincenter of boerenbond.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  woensdag 15 mei 2024 @ 21:08:05 #30
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_213574645
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 20:37 schreef z80 het volgende:

[..]
Roundup (glyfosaat) doet niets met heermoes. Er zijn wel middelen te koop die werken op heermoes. Gewoon legaal in een tuincenter of boerenbond.
En welke middelen zijn dat?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  donderdag 16 mei 2024 @ 10:12:58 #31
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_213579057
Ik kom er nu achter dst ik ook een stuk veld heb waar heermoes lekker staat te reproduceren..

Kan ik ook mn gemaaide gras gebruiken om op die heermoes te gooien? Ik heb nogal wat gras :7 .. en het as van de pallet kachel?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 16 mei 2024 @ 10:36:07 #32
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_213579326
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 10:12 schreef Barreltje het volgende:
Ik kom er nu achter dst ik ook een stuk veld heb waar heermoes lekker staat te reproduceren..

Kan ik ook mn gemaaide gras gebruiken om op die heermoes te gooien? Ik heb nogal wat gras :7 .. en het as van de pallet kachel?
Je kan alles erop gooien, de heermoes blijft wel.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 16 mei 2024 @ 10:44:36 #33
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_213579406
quote:
6s.gif Op donderdag 16 mei 2024 10:36 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Je kan alles erop gooien, de heermoes blijft wel.
Dat is dus niet de bedoeling _O-
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  Moderator donderdag 16 mei 2024 @ 11:35:12 #34
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_213579977
quote:
6s.gif Op donderdag 16 mei 2024 10:36 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Je kan alles erop gooien, de heermoes blijft wel.
Schoonmaak azijn? Dat schijnt de meeste planten/onkruid ook wel de nek om te draaien heb ik gelezen.
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:35:56 #35
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_213579984
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:35 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Schoonmaak azijn? Dat schijnt de meeste planten/onkruid ook wel de nek om te draaien heb ik gelezen.
Heeft geen zin bij heermoes en is daarnaast ook nog eens verboden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator donderdag 16 mei 2024 @ 11:39:03 #36
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_213580022
Anyway. Hier is de oleander lekker los aan het gaan in onze tuin. Is zo'n beetje dè standaard plant in het zuiden geloof ik, je ziet m overal :')

We hebben links en rechts een stuk waar ze in groeien en grappige is dat ze beiden ook verschillende kleuren bloemen hebben.



pi_213580386
De voorpostzegel ontploft bij alle regen en temperaturen en de bak bij de voordeur waar ik af en toe een handje zaad ik gooi.




En de roos die paar x heeft moeten lijden door omgevallen schutting, keer verplaatst en vorig jaar tot 15 cm boven de grond afgeknipt te hebben staat er nu zo bij O+




[ Bericht 23% gewijzigd door Blues op 16-05-2024 14:49:24 ]
pi_213582794
Ik had vanmorgen 20 minuten over.

177 slakken, voornamelijk naakt }:|
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 16 mei 2024 @ 18:44:58 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213584420
Eén van de kuikens van de roodborstjes is overleden ;( . Maar pa en ma roodborst blijven wel af en aan vliegen.
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 16 mei 2024 @ 19:11:58 #40
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_213584836
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 16:13 schreef Vanyel het volgende:
Ik had vanmorgen 20 minuten over.

177 slakken, voornamelijk naakt }:|
Zaten er ook een paar tussen met een broek aan dan?
pi_213584997
quote:
10s.gif Op donderdag 16 mei 2024 19:11 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Zaten er ook een paar tussen met een broek aan dan?
Bikinietjes haken O+
pi_213587389
quote:
10s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:39 schreef dick_laurent het volgende:
Anyway. Hier is de oleander lekker los aan het gaan in onze tuin. Is zo'n beetje dè standaard plant in het zuiden geloof ik, je ziet m overal :')

We hebben links en rechts een stuk waar ze in groeien en grappige is dat ze beiden ook verschillende kleuren bloemen hebben.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Vrolijk. O+

Zie ik goed dat bij die witte de takken wat hangen? Dat doet die van mij namelijk en ik weet niet of het normaal is (bijv. door het gewicht van de bloemen) of dat-ie bijvoorbeeld te weinig water krijgt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213587401
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2024 12:07 schreef Blues het volgende:
De voorpostzegel ontploft bij alle regen en temperaturen en de bak bij de voordeur waar ik af en toe een handje zaad ik gooi.

[ link | afbeelding ]
Voorpostzegel. _O_
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213587483
quote:
9s.gif Op donderdag 16 mei 2024 18:44 schreef Seven. het volgende:
Eén van de kuikens van de roodborstjes is overleden ;( . Maar pa en ma roodborst blijven wel af en aan vliegen.
RIP borstje
pi_213587485
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 21:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Voorpostzegel. _O_
Jaaaa echt hè :D
pi_213593026
Stukje schutting met voornamelijk clematis. Clematis montana Marjorie linksboven is al een tijdje aan het bloeien en bijna klaar, nu neemt de rest het over en er doorheen groeit een passiebloem die daarna het bloeien gaat overnemen. Weet niet meer precies welke clematissen het allemaal zijn, want een deel ging dood en is vervangen.
pi_213593171
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 13:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Stukje schutting met voornamelijk clematis. Clematis montana Marjorie linksboven is al een tijdje aan het bloeien en bijna klaar, nu neemt de rest het over en er doorheen groeit een passiebloem die daarna het bloeien gaat overnemen. Weet niet meer precies welke clematissen het allemaal zijn, want een deel ging dood en is vervangen.
[ link | afbeelding ]
Mooi hoor!

Typische groei ook: snel naar boven gaan en daar welig groeien en bloeien. Ik heb zelf o.a. monnikskap en telekia voor de plekken van de schutting staan die niet worden opgevuld door de klimplanten.

Ik heb trouwens vorig jaar m'n clematis montana drastisch gesnoeid omdat ik had gelezen dat dat goed is voor clematissen. Die is dood gegaan terwijl die het van alle clematissen het beste deed. Dat ga ik dus niet nog een keer doen. (Natuurlijk kom ik nu online tegen dat je clematis montana beter niet drastisch kunt snoeien. }:| )
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213593681
Ik wil daar ook het lelijke kattengaas van de buren aan mijn zicht onttrekken, dus ik vlecht die clematis daar bovenaan steeds in elkaar zodat uiteindelijk de bloemen nog hoger boven de schutting uit gaan steken. Onderaan staat nu links de pluk lievevrouwenbedstro en verder heb ik er wat lathyrus neergezet en ga ik er dit weekend nog wat lathyrus bij zetten. Ik probeer de andere clematissen wel een beetje horizontaal te leiden en de passiebloem leid ik straks weer naar beneden om daar dan weer horizontaal te leiden. Ik heb ook nog wat andere eenjarige klimmers voorgezaaid die die kale plekken kunnen opvullen.
Maar over dit stuk schutting ben ik wel tevreden zo, uiterst rechts zie je nog net de clematis armandii Apple blossom die nu toch wel begint te groeien, dus die gaat daar hopelijk komende winter voor een wintergroen gedeelte zorgen. Misschien dat ik een paar meter meer naar rechts nog een andere clematis montana ga toevoegen.
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 15:08:55 #49
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_213594094
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 21:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Vrolijk. O+

Zie ik goed dat bij die witte de takken wat hangen? Dat doet die van mij namelijk en ik weet niet of het normaal is (bijv. door het gewicht van de bloemen) of dat-ie bijvoorbeeld te weinig water krijgt.
Klopt wel beetje ja. Bloemen zijn flink en geven denk ik wel wat gewicht mee waardoor ze wat gaan hangen. Water geef ik ze eigenlijk nooit. Deze planten staan hier ook overal in het wild en dat overleven ze ook met de weinige regen die hier valt. :P
pi_213594254
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 15:08 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Klopt wel beetje ja. Bloemen zijn flink en geven denk ik wel wat gewicht mee waardoor ze wat gaan hangen. Water geef ik ze eigenlijk nooit. Deze planten staan hier ook overal in het wild en dat overleven ze ook met de weinige regen die hier valt. :P
Goed dat ik dat weet! Ik heb eerder dit jaar de oleander flink gesnoeid omdat ik had begrepen dat dat kan helpen. Ik ga in ieder geval geen water bijgeven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')