quote:AMSTERDAM - De politie Amsterdam roept studenten op de bezetting van het Roeterseiland op de campus van de Universiteit van Amsterdam te beëindigen. De dienst stelt ook vast dat, nadat er maandagavond al de nodige onrust ontstond, de locatie ’een aanzuigende werking heeft’. „Wij roepen iedereen op om weg te blijven van Roeterseiland.” Daarna wordt mogelijk overgegaan tot ontruiming.
In het centrum van Amsterdam is nabij de Roeterseilandcampus onrust ontstaan na het opzetten van een tentenkamp voor de Palestijnse zaak. Zo’n tweehonderd studenten hebben op de campus op het terrein van de Universiteit van Amsterdam (UvA) maandag een eigen actieplek ingericht. Ze eisen dat de Amsterdamse universiteiten banden verbreken met Israël. ’s Avonds escaleerde de situatie, zo is te zien op beelden op sociale media.
Israëlische vlag in brand gestoken
Bij schermutselingen tussen pro-Palestijnse betogers en mensen die uit tegenprotest een Israëlische vlag lieten zien, zijn de nodige klappen uitgedeeld. Een Israëlische vlag is afgepakt en in brand gestoken, is te zien in een filmpje. Er zijn vechtpartijen uitgebroken en er wordt met vuurwerkfakkels geschermd en gegooid
Man met hoofdwond afgevoerd
Op X gaan ook video’s rond waarin is te zien hoe pro-Palestijnse betogers anderen belagen met stokken. Een jonge man die aan het filmen was op de Nieuwe Prinsengracht werd aangevallen en is volgens AT5 met een hoofdwond afgevoerd. Ook zijn er eerder op de avond fakkels afgestoken, waarbij paniek en geworstel ontstond. Door het vuurwerk ontstonden ook wat brandjes.
Burgemeester Femke Halsema kwam poolshoogte nemen bij de universiteit, zo is te zien op beelden. Ze is volgens fotografen in gesprek gegaan met een aantal demonstranten.
Vertegenwoordigers uit de Joodse gemeenschap wijzen er maandag op dat het tevens Jom Hashoa is, de herdenkingsdag van de Holocaust, en dat daar honderden meters verderop in de Hollandse Schouwburg ’s avonds een bijeenkomst voor was. Het Nieuw Israëlietisch Weekblad acht daarom ’de timing en de locatie van het kamp’ ongepast en ’anti-Joods’. Hoofdredacteur Esther Voet deelde maandagavond beelden van de onrust bij de Amsterdamse universiteit. Zij meldt op X dat ’Joodse jongeren een tegengeluid wilden laten horen’.
Eisen activistische studenten
Eerder maandagmiddag schalde „Viva viva intifada” over de campus. Studenten met felgekleurde hesjes waren aanspreekpunt voor studenten die mee willen doen, of journalisten. Met De Telegraaf wordt echter niet gepraat, kwam een van de weinige wel Nederlands sprekende activisten vertellen nadat zij even hebben overlegd. Een videoploeg van De Telegraaf werd later weggepest, het werken hen onmogelijk gemaakt.
Op foldertjes die werden uitgedeeld, staan de eisen van de activistische studenten. Zij willen dat de Uva, Vrije Universiteit (VU) en het Amsterdam University College (AUC) onthullen welke banden zij hebben met Israëlische onderwijsinstellingen en bedrijven. Daarna moeten al die banden verbroken worden. Ze roepen studenten én docenten op zich aan te sluiten, en bijvoorbeeld hun lessen in het tentenkamp te houden. Daarnaast vragen de studenten om donaties in de vorm van geld, voedsel of kampeerspullen.
Verenigde staten
Het idee van een pro-Palestijns tentenkamp lijkt overgewaaid te zijn uit de Verenigde Staten. In de afgelopen week zijn er veel protesten geweest op Amerikaanse universiteiten, sommige liepen zodanig uit de hand dat de politie betrokken raakte. Op de Universiteit van Virginia zijn dit weekend zeker 25 studenten gearresteerd. In totaal zijn, verspreid door het hele land, zo’n 2000 studenten in de boeien geslagen.
Momenteel wordt er ook geprotesteerd op de Universiteit van Gent. Verschillende protesten op universiteiten in Europa zijn de afgelopen week ontmanteld door de politie.
Israël hekelt de demonstraties op de universiteiten. President Isaac Herzog stelde donderdag dat prominente academische instellingen worden „besmet met haat en antisemitisme.” Ook sprak hij zijn steun uit voor de Joodse studenten.
quote:
Ik heb het niet over de overheid die iets moet boycotten, ik heb het over mensen persoonlijk. Als je zo tegen het concept genocide bent, tegen verkrachtingen etc, waarom doe je daar dan alleen in Gaza wat mee? Waarom boycot met bijvoorbeeld wel McDonalds en niet Apple, terwijl er genoeg bewijs is over die mooi Iphones...quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Rare vraag. Ik ben totaal geen fan van het huidige China. Steun ik niet.
Maar volgens mij zit onze economie als een spinnenweb met China aan elkaar. Boycotten van producten is lastig, dan moet je eerst precies weten wat helemaal of gedeeltelijk in China gemaakt is geworden.
Israel is anders, onze regering steunt dat land al decennialang, ook op politiek vlak. Terwijl ze daar jarenlang Palestijnen onderdrukken.
Ja lastig, dat moet je niet hebben natuurlijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:26 schreef Harvest89 het volgende: [..] Rare vraag. Ik ben totaal geen fan van het huidige China. Steun ik niet. Maar volgens mij zit onze economie als een spinnenweb met China aan elkaar. Boycotten van producten is lastig, dan moet je eerst precies weten wat helemaal of gedeeltelijk in China gemaakt is geworden. Israel is anders, onze regering steunt dat land al decennialang, ook op politiek vlak. Terwijl ze daar jarenlang Palestijnen onderdrukken.
Die had ik inderdaad wel verwacht ja, denk dat Politie er bovenop heeft gezeten.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Harde kern van Ajax hadden plannen in die richting.
Dan zitten ze er wel strak op jaquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:31 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Die had ik inderdaad wel verwacht ja, denk dat Politie er bovenop heeft gezeten.
Kan nog wel komen, het duurt nog wel even.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:31 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Die had ik inderdaad wel verwacht ja, denk dat Politie er bovenop heeft gezeten.
Ik hoop hetquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Kan nog wel komen, het duurt nog wel even.
Reageer jij dan ook nog ff op onderstaande?quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:27 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Zelfs Joe Biden wringt zich door alle bochten om Israel te blijven steunen, ondanks alle onnodige burgerslachtoffers die ze creëren. In Nederland heeft het gerechtshof een verbod op levering van F-35-onderdelen ingesteld omdat het risico te groot is dat ze worden gebruikt om het humanitaire oorlogsrecht te schenden, dus het kabinet zoekt naar andere wegen om ze toch te leveren.
quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:25 schreef Scorpie het volgende:
https://www.ftm.nl/artike(...)henden-mensenrechten
Achter een betaalmuur maar waar is de OPHEF en de CANCELLATION.
De wens om ergens midden in de natuur in Oost Europa zelfvoorzienend in een blokhut te leven met mijn eigen vee en moestuin heb ik al een poosje achter me gelaten.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:30 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de overheid die iets moet boycotten, ik heb het over mensen persoonlijk. Als je zo tegen het concept genocide bent, tegen verkrachtingen etc, waarom doe je daar dan alleen in Gaza wat mee? Waarom boycot met bijvoorbeeld wel McDonalds en niet Apple, terwijl er genoeg bewijs is over die mooi Iphones...
En vergeet alle stickers met 'Made in China' niet. Ik denk niet dat ze die er in Chili op plakken of wel?
Dat zijn inderdaad enkele voorbeelden van steun aan Israël. Maar als dat jouw uitleg van onvoorwaardelijke steun is, dan verschillen jij en ik ontzettend in onze definitie van onvoorwaardelijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:27 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Zelfs Joe Biden wringt zich door alle bochten om Israel te blijven steunen, ondanks alle onnodige burgerslachtoffers die ze creëren. In Nederland heeft het gerechtshof een verbod op levering van F-35-onderdelen ingesteld omdat het risico te groot is dat ze worden gebruikt om het humanitaire oorlogsrecht te schenden, dus het kabinet zoekt naar andere wegen om ze toch te leveren.
Onvoorwaardelijke steun en het bericht van gisteren over het tegenhouden van munitieleveringen gaan volgens sommige mensen prima samenquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad enkele voorbeelden van steun aan Israël. Maar als dat jouw uitleg van onvoorwaardelijke steun is, dan verschillen jij en ik ontzettend in onze definitie van onvoorwaardelijk.
Zou wel benieuwd zijn hoe die GroenLinks meisjes zouden reageren als er Cobra's aan hun voeten liggen en vuisten op ze af komen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Kan nog wel komen, het duurt nog wel even.
De politie hoeft maar even 10 minuten de andere kant op te kijken.quote:
En hoequote:Op woensdag 8 mei 2024 23:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze hele ellende gaat ook gevolgen hebben voor de Europese verkiezingen die we binnenkort hier hebben.
Ironisch genoeg precies 80 jaar na DDay.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze hele ellende gaat ook gevolgen hebben voor de Europese verkiezingen die we binnenkort hier hebben.
Ah, dus je wilt je vooral ergens verontwaardigd over kunnen voelen als je zelf niks hoeft in te leveren.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De wens om ergens midden in de natuur in Oost Europa zelfvoorzienend in een blokhut te leven met mijn eigen vee en moestuin heb ik al een poosje achter me gelaten.
Ik moest vorige keer stemmen tellen en we schrokken met zijn alle hoeveel stemmen de pvv toen kreeg, dat zal nu nog veel meer zijnquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Mjah volgens mij is de VN al zo'n beetje mijn gehele leven bezig om zich in overwegende meerderheid uit te spreken tegen specifieke handelingen/acties/beleid door Israël. Maar he, het moet blijkbaar weer heel zwart/wit of overtrokken allemaal, want anders kunnen sommige mensen niet boos genoeg zijn, ofzo. En dan krijg je dus onzin als 'het westen steunt Israël onvoorwaardelijk!'.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:34 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Onvoorwaardelijke steun en het bericht van gisteren over het tegenhouden van munitieleveringen gaan volgens sommige mensen prima samen
Dit is de beste post in heel deze reeks en beschrijft het gros van die studenten ten voeten uit...quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:37 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ah, dus je wilt je vooral ergens verontwaardigd over kunnen voelen als je zelf niks hoeft in te leveren.
Dat zegt dan meteen voldoende over de echtheid van je betrokkenheid bij de Palestijnen.
Heul erg enzo, maar het moet me niet m'n IPhone kosten.
Dat hoeft natuurlijk niet, maar die selectieve verontwaardiging is extreem. Dat is iets wat mij zo verbaast. Iedereen die daar staat zegt A en bedoeld Bquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De wens om ergens midden in de natuur in Oost Europa zelfvoorzienend in een blokhut te leven met mijn eigen vee en moestuin heb ik al een poosje achter me gelaten.
Ik heb niet eens een Iphone.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:37 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ah, dus je wilt je vooral ergens verontwaardigd over kunnen voelen als je zelf niks hoeft in te leveren.
Dat zegt dan meteen voldoende over de echtheid van je betrokkenheid bij de Palestijnen.
Heul erg enzo, maar het moet me niet m'n IPhone kosten.
Word wel wat makkelijker tellen voor jullie. Nadeel is alleen dat je wel heel veel extra stemmen zal moeten tellen omdat de animo om te stemmen groter dan ooit zal zijn.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:38 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Ik moest vorige keer stemmen tellen en we schrokken met zijn alle hoeveel stemmen de pvv toen kreeg, dat zal nu nog veel meer zijn
Precies, en daarvoor in de plaats is de algehele verontwaardiging tegen alles rechts van het politieke spectrum gekomen als hobby toch?quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik word er zeer goed voor betaald, dus bedankt, maar komt meer dan goed.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Word wel wat makkelijker tellen voor jullie. Nadeel is alleen dat je wel heel veel extra stemmen zal moeten tellen omdat de animo om te stemmen groter dan ooit zal zijn.
Sterkte alvast
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lol je bent afgeslacht in dit topicquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:40 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb niet eens een Iphone.
En voor de rest heb jij geen idee wat ik in mijn leven verloren en/of ingeleverd heb.
Dat hebben die kutjes van de UvA ook hoorquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:41 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik heb een iPhone. Sta ik nu aan de verkeerde kant van de geschiedenis
quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:42 schreef Stupidisco het volgende:
Wat een slapzakken bij de Erasmus Universiteit.Ik vind dat niet zo erg, maar doe dat gewoon met alle instituten. Zien we gelijk wel landen allemaal invloed op ons willen uitoefenenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Damzzz wat hou ik van je. Dit had nooit iemand kunnen gelovenquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:43 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Lol je bent afgeslacht in dit topic
Als het volledige openheid en transparantie betreft, dan inderdaad mee eens.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:46 schreef FlippingCoin het volgende:
Volledige openheid zou goed zijn, ik verdenk ook wel islamitische geldstromen.
Drogreden.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:30 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de overheid die iets moet boycotten, ik heb het over mensen persoonlijk. Als je zo tegen het concept genocide bent, tegen verkrachtingen etc, waarom doe je daar dan alleen in Gaza wat mee? Waarom boycot met bijvoorbeeld wel McDonalds en niet Apple, terwijl er genoeg bewijs is over die mooi Iphones...
En vergeet alle stickers met 'Made in China' niet. Ik denk niet dat ze die er in Chili op plakken of wel?
https://nos.nl/artikel/24(...)appers-voor-prestigequote:Op woensdag 8 mei 2024 23:46 schreef FlippingCoin het volgende:
Volledige openheid zou goed zijn, ik verdenk ook wel islamitische geldstromen.
Helemaal niet.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:43 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Lol je bent afgeslacht in dit topic
Ja het zal er niets mee te maken hebben dat de ene kwestie joden treft en de andere niet.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Drogreden.
Prima mogelijk om je het ene leed ontzettend aan te trekken, en het andere leed volledig aan je voorbij te laten gaan. Dat maakt je betrokkenheid bij dat ene leed niet minder valide.
Bovendien hebben mensen niet eens de rationele noch empathische vermogens om op de hoogte te zijn van ál het leed van de wereld, én om vervolgens ook nog bij élk slachtoffer evenredig mee te leven. Laat staan om dan óók nog eens dmv bv demonstraties, voor de rechten van élk slachtoffer op te komen.
"Welke demonstratie is dit?"
"Dit is nummer 387a, tegen de aanleg van oliepijpleiding door Native American gebied. Die is van 17:50 tot 17:55. Daarna is de demonstratie tegen de oliebedrijven in Nigeria tot 18:00. Morgen is het Oergooien-dag. Overmorgen Indonesische vissers."
De enige beelden die ik zag zijn van vekrachtte en vermoorde joden op 7 oktoberquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Helemaal niet.
Lees de reactie nog eens.
Voor de rest spreek ik hier gewoon mijn mening uit. Als je mensen afgeslacht wil zien kun je genoeg filmpjes van dode Palestijnen online bekijken.
Spot @Isdatzo; de UU-medewerker én Antifa-opstoker!quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:49 schreef Stupidisco het volgende:
Situatie in Utrecht.
Eerste deadline verliep om 22:00 uur.
Nieuw gestelde deadline is 00:05 uur.
00:05 moet iedereen weg zijn
Anton Pijpers van de Universiteit Utrecht heeft zojuist de actievoerders een ultimatum gesteld: om vijf over twaalf moet iedereen het pand verlaten hebben. Eventuele schade wordt op demonstranten persoonlijk verhaald. Het pand wordt gevorderd, ‘de universiteit is verantwoordelijk voor de veiligheid binnen’
[ afbeelding ]
Alstublieft. Dat ziet er allemaal niet zo spannend uit. In 2022 kwam er nota bene een leerstoel De Geschiedenis van het Joodse Boek.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
Overigens is het al een tijdje bewezen dat aartsconservatieve religieuzen uit Qatar al jaren miljoenen pompen in Amerikaanse universiteiten.
Qua transparantie: ben wel benieuwd naar de inkomsten en donaties aan de UvA. En overige universiteiten hier.
Walgelijkquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:47 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)appers-voor-prestige
https://www.universiteitleiden.nl/dossiers/leiden-china
En dat in 30 seconden
Het maakt je betrokkenheid niet minder, maar het is wel hypocrietquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Drogreden.
Prima mogelijk om je het ene leed ontzettend aan te trekken, en het andere leed volledig aan je voorbij te laten gaan. Dat maakt je betrokkenheid bij dat ene leed niet minder valide.
Bovendien hebben mensen niet eens de rationele noch empathische vermogens om op de hoogte te zijn van ál het leed van de wereld, én om vervolgens ook nog bij élk slachtoffer evenredig mee te leven. Laat staan om dan óók nog eens dmv bv demonstraties, voor de rechten van élk slachtoffer op te komen.
"Dit is nummer 387a, tegen de aanleg van oliepijpleiding door Native American gebied. Die is van 17:50 tot 17:55. Daarna is de demonstratie tegen de oliebedrijven in Nigeria tot 18:00. Morgen is het Oergooien-dag. Overmorgen Indonesische vissers."
"Ja maar en de Oergooien dan?!" is gewoon bullshit. Déze mensen hebben het nú over de Palestijnen. Het kan prima zijn dat jij dat niet of minder belangrijk vindt, maar kom dan niet aan met onzin over hoe zíj ook meer om andere groepen zouden moeten geven.
Dat zegt alweer genoeg.quote:
Zal ik dan maar happen op deze tu quoque? Een collectieve actie (en vooral een actie van een overheid) draagt veel meer bij aan een structurele verandering dan wanneer Pietje uit protest een keer niet langs de McDonald's of whatever gaat. Bovendien zijn ethische consumentenkeuzes enorm complex, terwijl sancties hartstikke simpel zijn.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:30 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Primaquote:
Dat is prima mogelijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:49 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja het zal er niets mee te maken hebben dat de ene kwestie joden treft en de andere niet.
Lol
Tsja, dat zijn we dan allemaal, constant.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:51 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Het maakt je betrokkenheid niet minder, maar het is wel hypocriet
Happen hoeft niet hoor, ben blij dat je er op in gaat.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:51 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Zal ik dan maar happen op deze tu quoque? Een collectieve actie (en vooral een actie van een overheid) draagt veel meer bij aan een structurele verandering dan wanneer Pietje uit protest een keer niet langs de McDonald's of whatever gaat. Bovendien zijn ethische consumentenkeuzes enorm complex, terwijl sancties hartstikke simpel zijn.
Je kan trouwens niet tegen alles tegelijk protesteren. Het gaat nu over de mensonterende situatie in Gaza, dus zijn daar protesten tegen. Simpel zat.
Ik zeg niet dat ze dat zouden moeten, ik analyseer waarom juist dit conflict het gros van deze studenten wel triggert. En dat heeft met daadwerkelijke interesse in Palestina m.i. geen zak te maken. Nul.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Drogreden.
"Ja maar en de Oergooien dan?!" is gewoon bullshit. Déze mensen hebben het nú over de Palestijnen. Het kan prima zijn dat jij dat niet of minder belangrijk vindt, maar kom dan niet aan met onzin over hoe zíj ook meer om andere groepen zouden moeten geven.
Misschien moet je je eens afvragen waarom het leed van de ene meer teweeg brengt dan het leed van de ander, en dan vooral bij een specifieke groep mensen die een bepaalde religie aanhangen. Ik zal je een hint geven, het heeft te maken met iets dat begint met een J.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Drogreden.
Haar handtekening:quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:11 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Dit blijft zo fascinerend dat dit dan Sabine Scharfuhrerwachter heet...
Verzin je niet.
Wat een volk. “Onderhandelen” met het bestuur, alsof ze Hamas nadoen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:56 schreef Stupidisco het volgende:
Was deze al gepost:
[ x ]
Maandag 13 mei in de herkansing?
[ afbeelding ]
Mooie reactie van de UvA.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:56 schreef Stupidisco het volgende:
Was deze al gepost:
[ x ]
[ afbeelding ]
Dat is geen reactie van de UvA, maar van een medewerker (een hoogleraar sociologie van gender en seksualiteit) die doet alsof ze namens alle medewerkers en studenten spreekt. En dat doet ze niet. Zie bijv. dit stuk: Ik steun de UvA.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mooie reactie van de UvA.
Politiegeweld viel op zich mee van wat ik heb gezien. Maar nodig waren ze ook niet.
Goh...quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is geen reactie van de UvA, maar van een medewerker (een hoogleraar sociologie van gender en seksualiteit) die doet alsof ze namens alle medewerkers en studenten spreekt. En dat doet ze niet. Zie bijv. dit stuk: Ik steun de UvA.
Nou ja, jij mag best geloven dat opeens allemaal docenten (hier en o.a. in Amerika) achter hun studenten staan. Toen ik nog studeerde zou dat gelijk argwaan hebben opgewektquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:28 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Bron? Of is dat gewoon jouw gevoel omdat je niet kunt verklaren waarom mensen een ander wereldbeeld hebben dan jij?
quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:04 schreef eenjongen... het volgende:
https://legacy.dumpert.nl/toppers?selectedId=100091944_c6bbe0c9
Eric zegt even waar het op staat
Wel even legacy uit de url halen of men heeft alleen audio en geen beeld.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:02 schreef eenjongen... het volgende:
Aah ammoniak naar de ME gegooid, ben benieuwd wat de pro palestina fokkers daar van vinden...
Dit heeft in mijn ogen niks meer met demonstreren te maken
https://legacy.dumpert.nl/toppers?selectedId=100091945_d541d136
Ik dacht al, UvA valt UvA aan? Dat klopt niet.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is geen reactie van de UvA, maar van een medewerker (een hoogleraar sociologie van gender en seksualiteit) die doet alsof ze namens alle medewerkers en studenten spreekt. En dat doet ze niet. Zie bijv. dit stuk: Ik steun de UvA.
Ik vind het schokkend dat het CvB een tijdelijke bevriezing van relaties met Israëlische wetenschapsgroepen heeft voorgesteld. Ik heb zelf ooit zo'n relatie gehad en ik zie niet in waarom het bestuur mij dat zou mogen verbieden. We hebben academische vrijheid.quote:Verloop van de demonstraties op de UvA deze week
8 mei 2024
Op verschillende plekken op de UvA-campussen vinden deze week demonstraties plaats. Die demonstraties begonnen maandag met het opzetten van tenten op de Roeterseilandcampus. Studenten en collega’s hebben veel vragen over de daaropvolgende gebeurtenissen in deze week. De hausse aan berichten in de media en op social media geeft niet altijd een helder overzicht. Deze tijdlijn zet daarom de gebeurtenissen sinds maandagmiddag op een rijtje en laat zien hoe is geprobeerd om de ontwikkelingen in rustiger vaarwater te krijgen.
Maandagmiddag 6 mei: Roeterseilandcampus
Rond het middaguur zetten de eerste demonstranten hun tenten op het grasveld op de Roeterseilandcampus. Ze demonstreren vreedzaam tegen de oorlog in Gaza en roepen de UvA op de banden met Israëlische instituties te verbreken. Een delegatie van het UvA-bestuur gaat een aantal keren met de actievoerders in gesprek met het oog op het opbreken van het tentenkamp.
In de loop van maandagavond hebben we na bemiddeling door burgemeester Halsema een overzicht van samenwerkingen waarin Israëlische wetenschapsgroepen participeren (en dus géén lijst met namen van individuele wetenschappers) gepubliceerd, om daarmee te voldoen aan een van de eisen van de demonstranten. Ook de Centrale Studentenraad (CSR) vroeg daar eerder naar, toen hebben we positief gereageerd op dit verzoek om transparantie. Het gaat overigens om informatie die al openbaar was.
Maandag is ook een tijdelijke bevriezing van relaties met Israëlische wetenschapsgroepen voorgesteld.
Ook is voorgesteld om een UvA-brede dialoog te organiseren over het kader samenwerking met derden, in het bijzonder gericht op landen in oorlogssituaties. Die dialoog is vergelijkbaar met de eerdere dialoogsessies rondom de samenwerking met de fossiele energiesector.
Maandagavond 6 mei: onveilige situatie en ontruiming
De actievoerders met wie de gesprekken maandag worden gevoerd, zijn akkoord met de toezeggingen, maar die overeenstemming wordt niet gedeeld door alle actievoerders in het tentenkamp. Na de gesprekken, eerst met de burgemeester en later met de politie, vertrekt een deel van de actievoerders. Helaas geldt dat niet voor alle demonstranten.
In de loop van maandagavond ontstaat een onveilige en grimmige situatie, met verschillende incidenten, waarbij met vuurwerk werd gegooid, mensen zijn geslagen, de Israëlische vlag werd verbrand en barricades werden opgetrokken.
Omdat de openbare orde en veiligheid in het geding is, moet de driehoek (politie, Openbaar Ministerie en de burgemeester) besluiten in te grijpen om de resterende groep demonstranten te verwijderen.
Het College van Bestuur betreurt ten zeerste dat het zo loopt. Demonstreren mag op de UvA, maar zonder gezichtsbedekking, blokkades, overnachtingen of sfeer van intimidatie.
Dinsdagmiddag 7 mei: Roeterseiland en binnenstad
Dinsdag aan het einde van de middag begint op het Roeterseiland een nieuwe demonstratie, waaraan zo’n duizend studenten en medewerkers hebben meegedaan. Dat toont hun grote betrokkenheid. Het protest richt zich op een vreedzame manier tegen het bestuur en tegen het politieoptreden van maandag. Deze demonstratie verplaatst zich later op de middag door de binnenstad naar twee andere UvA-locaties, het Binnengasthuisterrein en de Oudemanhuispoort.
Dinsdagavond 7 mei: Binnengasthuisterrein en Oudemanhuispoort
Deze demonstratie loopt uit op een bezetting van de Oudemanhuispoort en BG4 op het Binnengasthuisterrein.
De demonstranten werpen barricades op waarbij schade wordt aangebracht aan de gebouwen, de inventaris en de publieke ruimte.
Aanwezigen in BG4 worden geïntimideerd en moeten halsoverkop vertrekken.
In de loop van de avond wordt het rustiger, en de politie onderneemt geen actie om verdere escalatie te voorkomen.
Het bestuur nodigt een vertegenwoordiging van de demonstranten uit om woensdagmorgen in gesprek te gaan om tot een dialoog en een oplossing te komen met onder meer het voorstel het gebouw BG4 beschikbaar te stellen als debatcentrum.
Enkele tientallen actievoerders brengen de nacht door in de bezette gebouwen.
Woensdagochtend 8 mei: gesprekken en blokkades
Een vertegenwoordiging van de actievoerders neemt de uitnodiging aan en gaat om 10.00 uur in gesprek met het bestuur. Het bestuur herhaalt de voorstellen om debat en dialoog aan de UvA verder de ruimte te geven.
Tijdens dit gesprek besluiten actievoerders en bestuur later op de dag verder te gaan in een tweede gesprek. Om de betrokken partijen tijd te geven na te denken over de voorstellen over-en-weer.
In de tussentijd worden de barricades rondom de bezette panden verder versterkt. Het wordt duidelijk dat inventaris uit de UvA-panden, inclusief kunstwerken, daarvoor wordt gebruikt. De UvA ontvangt berichten dat buurtbewoners hun huis niet uit durven en dat UvA-medewerkers zijn geïntimideerd.
Vanwege de blokkades zijn de gebouwen BG 1, 2, 3 en de Oudemanhuispoort gesloten voor onderwijs en onderzoek.
Het CvB houdt contact met de demonstranten en hoopt zo toe te werken naar een oplossing die een einde maakt aan deze situatie, die werkt voor alle partijen.
Woensdagmiddag en -avond 8 mei
Het tweede gesprek tussen de vertegenwoordiging van de demonstranten en het bestuur heeft de partijen niet nader tot elkaar gebracht.
De onveiligheid in en om de bezette panden is intussen te groot geworden. Omwonenden voelen zich onveilig en er zijn stevige vernielingen aangericht. Daarom besluit de UvA in overleg met de politie en gemeente om aangifte te doen.
De politie haalt de barricades op straat weg vanwege de openbare orde en veiligheid. Op basis van de aangifte ontruimt de politie ook de panden.
De politie is op het moment van publicatie van dit bericht nog in actie; de eerder bezette UvA-panden zijn leeg.
logisch; zaken gesloopt en je hoeft geen euro te betalen... dat is winst ja.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:11 schreef BansheeBoy het volgende:
Ondanks het schoonvegen kan ik me goed voorstellen dat de demonstranten vinden dat ze hier als winnaars uit zijn gekomen.²
quote:Het ultimatum van 00.05 uur is verstreken, maar er lijkt nog geen aanstalten te worden gemaakt om over te gaan tot ontruiming van het universiteitsgebouw, ziet onze verslaggever ter plaatse.
Ik licht een en ander ten aanzien van deze 'vreedzame' demonstraties uit.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:12 schreef Claudia_x het volgende:
Voor @:harvest89, dít is de reactie van de UvA:
[..]
Ik vind het schokkend dat het CvB een tijdelijke bevriezing van relaties met Israëlische wetenschapsgroepen heeft voorgesteld. Ik heb zelf ooit zo'n relatie gehad en ik zie niet in waarom het bestuur mij dat zou mogen verbieden. We hebben academische vrijheid.
Ik hoop dat je bent bijgekomen van je matige poging tot humor. Enfin: ze hebben hun geluid luid en duidelijk laten horen. Dit zal zeker een vervolg krijgen. Ik hoop zelf op een soort netwerk aan demonstraties wereldwijd. Een soort peer-to-peer. Dat slopen mogen ze wat mij betreft achterwege laten.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
logisch; zaken gesloopt en je hoeft geen euro te betalen... dat is winst ja.
Humor?quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:17 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik hoop dat je bent bijgekomen van je matige poging tot humor. Enfin: ze hebben hun geluid luid en duidelijk laten horen. Dit zal zeker een vervolg krijgen. Ik hoop zelf op een soort netwerk aan demonstraties wereldwijd. Een soort peer-to-peer. Dat slopen mogen ze wat mij betreft achterwege laten.
Jason.²
Je hebt ook client server demonstraties?quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:17 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik hoop dat je bent bijgekomen van je matige poging tot humor. Enfin: ze hebben hun geluid luid en duidelijk laten horen. Dit zal zeker een vervolg krijgen. Ik hoop zelf op een soort netwerk aan demonstraties wereldwijd. Een soort peer-to-peer. Dat slopen mogen ze wat mij betreft achterwege laten.
Jason.²
Prima als jij het een dijenkletser vind. Ik heb echter andere standaarden. Even goede vrienden.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Humor?
Aangezien ik weet wat werken voor je geld betekent zie ik hier totaal niets grappigs in.
Ze hebben vooral veel kapot gemaakt.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Prima als jij het een dijenkletser vind. Ik heb echter andere standaarden. Even goede vrienden.
Je kan toch niet ontkennen dat ze iets neer hebben gezet. We hebben het hier over studenten van universiteiten. Dit zijn de (noeste) artsen, wetenschappers en advocaten van morgen!²
Laat hem toch, hij is een troll, gewoon negeren.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:27 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Ze hebben vooral veel kapot gemaakt.
En hier zitten ook veel uitkeringstrekkers bij, vergis je niet.
Ja, dat geloof ik graag. Helaas ook. Dat slopen ben ik nooit een voorstander van. Goed voorbeeld doet volgen zullen we maar zeggen, ik verwijs daarbij naar het behavior van israel.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:27 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
En ze hebben klaarblijkelijk ook UvA-medewerkers geïntimideerd. Laten we alsjeblieft niet doen alsof iedereen aan de UvA dit steunt. Mijn inschatting is dat het tegendeel waar is: een kleine groep radicalen demonstreert en bepaalt de beeldvorming.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:27 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Dat zeg je nu wel. Maar hij heeft écht wel een punt. Ik wil alleen niet dat het gedrag van deze gasten de hele demonstratie overschaduwt.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:29 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Laat hem toch, hij is een troll, gewoon negeren.
Drachtig?quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:29 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ja, dat geloof ik graag. Helaas ook. Dat slopen ben ik nooit een voorstander van. Goed voorbeeld doet volgen zullen we maar zeggen, ik verwijs daarbij naar het behavior van israel.
Toch weiger ik het ware doorklinkende geluid van deze demonstraties te laten kapen door drachtige slopers die slechts een reden zoeken om te rellen. Dat doet de zaak geen eer aan!²
Best onverantwoord om zo te demonstreren als je zwanger bent.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:30 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Drachtig?![]()
Maat wat zeg jij allemaal.
Uhm... Dit is een opvolging van andere demonstraties. Of dacht jij dat deze UvA- 'studenten' dit zelf bedacht hebben?quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Prima als jij het een dijenkletser vind. Ik heb echter andere standaarden. Even goede vrienden.
Je kan toch niet ontkennen dat ze iets neer hebben gezet. We hebben het hier over studenten van universiteiten. Dit zijn de (noeste) artsen, wetenschappers en advocaten van morgen!²
Hamas zag dat het goed was. Nogmaals, briljant gedaan!quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:56 schreef Stupidisco het volgende:
Was deze al gepost:
[ x ]
[ afbeelding ]
Prima! Dit komt dan dichtbij het peer-to-peer model dat ik voorsta.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:34 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Uhm... Dit is een opvolging van andere demonstraties. Of dacht jij dat deze UvA- 'studenten' dit zelf bedacht hebben?
In het geval van PVV stemmers vast en zeker.quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:11 schreef BansheeBoy het volgende:
Ondanks het schoonvegen kan ik me goed voorstellen dat de demonstranten vinden dat ze hier als winnaars uit zijn gekomen.²
Nederland is meestal de laatste peerquote:Op donderdag 9 mei 2024 00:36 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Prima! Dit komt dan dichtbij het peer-to-peer model dat ik voorsta.²
quote:Op donderdag 9 mei 2024 00:36 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Prima! Dit komt dan dichtbij het peer-to-peer model dat ik voorsta.²
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |