quote:Duitse Europarlementariėr zwaargewond bij aanval in Dresden
In Dresden is een Duitse kandidaat voor de Europese verkiezingen zwaargewond geraakt bij een aanval door onbekenden. Matthias Ecke, Europarlementariėr voor de sociaaldemocratische SPD was zo zwaar toegetakeld dat hij in het ziekenhuis moest worden geopereerd, liet de politie weten.
De 41-jarige Ecke werd door vier onbekenden aangevallen toen hij verkiezingsposters aan het plakken was in Striesen, een dichtbevolkte wijk van Dresden. Een paar minuten eerder had de groep volgens de politie ook een 28-jarige campagnemedewerker van de Groenen belaagd. Hij was eveneens posters aan het plakken en raakte gewond toen hij werd geslagen en geschopt door de daders.
Omdat de persoonsbeschrijvingen van getuigen overeenkomen en de twee incidenten in hetzelfde gebied en kort na elkaar plaatsvonden, gaan de autoriteiten er vanuit dat het om dezelfde daders gaat.
'Democratische waarden aangevallen'
Bondskanselier Olaf Scholz (SPD) heeft na de aanval opgeroepen tot "gezamenlijke actie tegen rechts". Hij noemde de aanval op Ecke bedroevend. "De democratie wordt hierdoor bedreigd. Daarom is het nooit een optie om je schouders op te halen en dit te accepteren", aldus Scholz. "We moeten er samen tegen optreden."
Het is de tweede keer in een paar dagen tijd dat er politici in Duitsland worden aangevallen. Afgelopen donderdag werden twee leden van de Groenen aangevallen in Essen, in het Roergebied.
Volgens de SPD hebben ook andere posterteams de afgelopen tijd te maken gekregen met intimidatie, het vernietigen van posters en beledigingen. De sociaaldemocraten in de deelstaat Saksen, waar Dresden in ligt, wijten de aanvallen mede aan de "zaden" die de rechts-populistische AfD en rechts-extremisten volgens hen hebben gezaaid. "Hun aanhangers zijn nu volledig losgeslagen en beschouwen ons blijkbaar als vogelvrijverklaarden", aldus het partijbestuur in de deelstaat.
Jij hebt al daderinformatie ja?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 18:22 schreef Falco het volgende:
Sinds de Russen hebben geļnfiltreerd bij de AfD, hebben die kneusjes niets meer te verliezen en gaan ze maar over op geweld.
Ik word zo moe van dit soort polariserende ophitserij (mocht hij dit daadwerkelijk zo gezegd hebben.quote:Bondskanselier Olaf Scholz (SPD) heeft na de aanval opgeroepen tot "gezamenlijke actie tegen rechts
Je zou toch op zijn minst verwachten dat zo’n iemand het pakken van de daders af zou wachten.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 18:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik word zo moe van dit soort polariserende ophitserij (mocht hij dit daadwerkelijk zo gezegd hebben.
Dit. Mensen moeten gewoon normaal doen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 18:41 schreef Hatseflats22 het volgende:
Mensen die bereid zijn over te gaan tot geweld zitten helaas aan alle flanken van het politieke spectrum. Nu komt het geweld schijnbaar van rechts, een volgende keer weer van links, of moslims of weet ik veel wat.
Ik heb even teruggezocht in de Duitse media en daar heb ik deze uitspraak niet kunnen vinden. Wel heeft Scholz kennelijk dit gezegd:quote:Op zaterdag 4 mei 2024 18:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik word zo moe van dit soort polariserende ophitserij (mocht hij dit daadwerkelijk zo gezegd hebben.
In de Duitse media staat verder:quote:Die Demokratie wird von so etwas bedroht, und deshalb ist achselzuckendes Hinnehmen niemals eine Option. Wir müssen gemeinsam dagegen stehen.“
Kortom: de democratie wordt [door dit soort intimidatie en geweld] bedreigd, en daar moeten we ons gezamenlijk tegen verzetten.quote:Dass so etwas geschehe, habe auch etwas mit Reden, die gehalten würden, und mit Stimmungen, die erzeugt würden, zu tun, sagte Scholz mit Blick etwa auf die rechtspopulistische AfD.
Net als dat je zou verwachten dat iemand eerst even wacht tot uitspraken gefactcheckt zijn ofniet Scorpie?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 18:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je zou toch op zijn minst verwachten dat zo’n iemand het pakken van de daders af zou wachten.
Wie zaait deze zaadjes dan?quote:De sociaaldemocraten in de deelstaat Saksen, waar Dresden in ligt, wijten de aanvallen mede aan de "zaden" die de rechts-populistische AfD en rechts-extremisten volgens hen hebben gezaaid.
Treurig wel, geweld is not done en sowieso niet tegen democratisch gekozen politici, behandelen als aanval op de rechtsstaat.quote:Niet voor het eerst
Het is niet voor het eerst dat politici in Duitsland slachtoffer zijn van geweld. In 2019 werd AfD-politicus Frank Magnitz door drie gemaskerde mannen ernstig mishandeld in het centrum van Bremen. Hij werd onder meer geslagen met een houten lat. Magnitz overleefde de aanval, maar moest wel enkele dagen in het ziekenhuis verblijven.
Rechts wordt in het Duits sowieso wat lichtzinnig gebruikt, althans vrij inwisselbaar voor rechts-extremisme. Niet voor VVD- of FDP-rechts.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 18:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat ik als user op een forum zeg VS wat een volksvertegenwoordiger zegt zijn twee hele verschillende dingen en situaties, maar dat weet je stiekem zelf ook wel gekkie.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 19:24 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Net als dat je zou verwachten dat iemand eerst even wacht tot uitspraken gefactcheckt zijn ofniet Scorpie?
Een fout ja?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 19:11 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb even teruggezocht in de Duitse media en daar heb ik deze uitspraak niet kunnen vinden. Wel heeft Scholz kennelijk dit gezegd:
[..]
In de Duitse media staat verder:
[..]
Kortom: de democratie wordt [door dit soort intimidatie en geweld] bedreigd, en daar moeten we ons gezamenlijk tegen verzetten.
En wat betreft "rechts" heeft ie het over de sfeer die wordt neergezet, daarbij hintend niet op "rechts" maar specifiek op de AfD.
De "actie tegen rechts"-uitspraak lijkt zo een journalistieke fout die ik eerst bij de VRT en daarna bij de NOS tegenkom.
Dat is inderdaad not done. Is natuurlijk wel de vraag of het heel erg is als dat bij een partij gebeurt die samen met neonazi's onderzoekt of het mogelijk is om Duitsers met een migratieachtergrond te deporteren naar Noord Afrika.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 19:31 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Wie zaait deze zaadjes dan?
[..]
Treurig wel, geweld is not done en sowieso niet tegen democratisch gekozen politici, behandelen als aanval op de rechtsstaat.
Zoquote:
Dat is ook het vermoeiende aan dat soort figuren. Zeiken over rechts maar zelf de bruinhemd uithangen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 18:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
De CDU zat daar ook bij hč.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 22:17 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad not done. Is natuurlijk wel de vraag of het heel erg is als dat bij een partij gebeurt die samen met neonazi's onderzoekt of het mogelijk is om Duitsers met een migratieachtergrond te deporteren naar Noord Afrika.
1 lid van het CDU inderdaad.quote:
Twee. 1 is geroyeerd afaik.quote:
Ben nu wel benieuwd naar die posters.quote:Bondskanselier Olaf Scholz (SPD) heeft na de aanval opgeroepen tot "gezamenlijke actie tegen rechts".
quote:
Er befindet sich nicht in Gewahrsam, da nicht davon auszugehen sei, dass er untertaucht, sagte eine Sprecherin des LKA. Die weiteren Ermittlungen würden zeigen, ob die Aussage des jungen Mannes stimme.quote:
Waaaaaaaar daaaaaaaaaaanquote:Op zondag 5 mei 2024 13:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zal dit type zijn geweest.
[ afbeelding ]
De bril is wat dubieus maar dat lijkt me vergezocht.
quote:Op zondag 5 mei 2024 12:20 schreef Enchanter het volgende:
[..]
https://www.destentor.nl/(...)-politicus~afba33ef/
Kortom: daders en slachtoffers van dit soort excessief geweld komen uit alle hoeken.quote:De politie heeft nog geen uitspraken gedaan over een mogelijk motief, maar zelf denkt Vidal-Quadras dat Iran erachter zit. De politicus steunt al jarenlang de Iraanse oppositie.
Je hebt vast wel bronnen voor deze stellige argumenten die je hier plaatst.quote:Op zondag 5 mei 2024 13:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zal dit type zijn geweest.
[ afbeelding ]
De bril is wat dubieus maar dat lijkt me vergezocht.
Precies. Geweld is fout. Altijd.quote:Op zondag 5 mei 2024 13:43 schreef recursief het volgende:
En verder mag dat links-rechts gezeur van mij wel achterwege blijven. Het is geen wedstrijdje wie de grootste heeft.
Geweld door een 17-jarige, er is al een demonstratie 'tegen geweld door extreem-rechts' en zo heeft Nieuwsuur het ook al besloten te brengen. Niks 'foutje' dus, dit moet meteen in een aanval op de politieke rivaal AfD worden omgezet.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 19:11 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb even teruggezocht in de Duitse media en daar heb ik deze uitspraak niet kunnen vinden. Wel heeft Scholz kennelijk dit gezegd:
[..]
In de Duitse media staat verder:
[..]
Kortom: de democratie wordt [door dit soort intimidatie en geweld] bedreigd, en daar moeten we ons gezamenlijk tegen verzetten.
En wat betreft "rechts" heeft ie het over de sfeer die wordt neergezet, daarbij hintend niet op "rechts" maar specifiek op de AfD.
De "actie tegen rechts"-uitspraak lijkt zo een journalistieke fout die ik eerst bij de VRT en daarna bij de NOS tegenkom.
Jeetje zeg, voel je je persoonlijk aangevallen? Je zoekt ook overal een opzetje achter, of niet?quote:Op zondag 5 mei 2024 21:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Geweld door een 17-jarige, er is al een demonstratie 'tegen geweld door extreem-rechts' en zo heeft Nieuwsuur het ook al besloten te brengen. Niks 'foutje' dus, dit moet meteen in een aanval op de politieke rivaal AfD worden omgezet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |