Ja dat werkt.quote:Op woensdag 1 mei 2024 20:09 schreef heywoodu het volgende:
Ik heb hier geen verstand van, vandaar de vraag natuurlijk: kun je dit voorkomen door 'gewoon' meer apparaten aan te zetten? Van de zotte natuurlijk, maar werkt dat, omdat je dan meer verbruikt?
Als je geen zonnepanelen hebt kan je een dynamisch contract afsluiten, dan betaal je sowieso niet mee aan de kosten die met saldering en teruglevering te maken hebben. Dit soort contract is echter imo alleen geschikt voor huishoudens die een altijd een leuke spaarcent achter de hand houden. Voor personen bij wie het geld in de zakken brand is het ongeschikt.quote:Op woensdag 1 mei 2024 20:09 schreef heywoodu het volgende:
Ik heb hier geen verstand van, vandaar de vraag natuurlijk: kun je dit voorkomen door 'gewoon' meer apparaten aan te zetten? Van de zotte natuurlijk, maar werkt dat, omdat je dan meer verbruikt?
quote:Honderdduizenden huishoudens krijgen vandaag geld toe bij stroomverbruik
1 mei 2024 om 08:42
Huishoudens met een dynamisch energiecontract krijgen vandaag tussen 13.00 en 15.00 uur voor het eerst dit jaar geld toe als ze stroom verbruiken. Dat komt door lekker weer, maar ook door de Dag van de Arbeid.
Bij een dynamisch energiecontract schommelen de stroomprijzen elk uur en de gasprijs elke dag. Als er veel aanbod van stroom is (mede door zon en wind) en weinig vraag van bedrijven en huishoudens, betaal je minder. En op sommige momenten kun je zelfs geld toe krijgen bij stroomverbruik. Vandaag is dat voor het eerst dit jaar het geval.
Opmars dynamische energie
Begin maart hadden 281.000 huishoudens zo’n contract met continu schommelende prijzen. Een jaar eerder waren dat nog maar 151.000 huishoudens. Het aantal leveranciers met zo’n contract neemt ook toe. Waarschijnlijk moeten leveranciers vanaf 2025 verplicht een dynamisch contract aanbieden.
Consumenten krijgen 9 cent toe per kWh
De schommelende marktprijs is vandaag tussen 13.00 en 15.00 uur -20 cent per kilowattuur (kWh). De marktprijs is al wel enkele keren negatief geweest. Maar daarbovenop komen nog wel een opslag van de energieleverancier en belastingen.
Die term/dat principe ken ik niet, ik ga maar eens verder googlenquote:Op woensdag 1 mei 2024 20:29 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ja dat werkt.
Maar wat energiebedrijven ook weten, als je niks teruglevert maar alles zelf verbruikt, kun je de in de winter afgenomen stroom niet salderen.
Nou ja, we zijn bezig met het zoeken naar een huis en ongeveer de helft van de opties heeft zonnepanelen, dus ik moet me er een beetje in verdiepenquote:Op woensdag 1 mei 2024 20:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als je geen zonnepanelen hebt kan je een dynamisch contract afsluiten dan betaal je sowieso niet meer aan de kosten die met saldering en teruglevering te maken hebben. Dit soort contract is echter imo alleen geschikt voor huishoudens die een altijd een leuke spaarcent achter de hand houden. Voor personen bij wie het geld in de zakken brand is het ongeschikt.
[..]
En de investering van je zonnepanelen dan? Die waren vast niet gratis en ze hebben (denk ik?) een beperkte levensduurquote:Op woensdag 1 mei 2024 20:32 schreef CoolGuy het volgende:
Eens even rekenen, įls ik een terugleverboete zou hebben (en die heb ik voorlopig nog niet)... Vorig jaar leverde ik terug 5.450 kWh.
5.450 / 2000 = 2,725. x 240 = 654 euro. Ik krijg in een gemiddeld jaar terug 800 euro. 800 - 654 = 146 euro die ik alsnog terug zou krijgen. Oftewel, voor een jaar energie zouden ze me nog steeds 146 euro betalen.
Dit tegenover iemand die per jaar...wat, 1500 euro voor een jaar aan energie moet betalen? Ik weet wel wat ik liever heb.
Je grammofoonplaat blijft een beetje hangen, we weten inmiddels wel hoeveel je terugkrijgt.quote:Op woensdag 1 mei 2024 20:32 schreef CoolGuy het volgende:
Eens even rekenen, įls ik een terugleverboete zou hebben (en die heb ik voorlopig nog niet)... Vorig jaar leverde ik terug 5.450 kWh.
5.450 / 2000 = 2,725. x 240 = 654 euro. Ik krijg in een gemiddeld jaar terug 800 euro. 800 - 654 = 146 euro die ik alsnog terug zou krijgen. Oftewel, voor een jaar energie zouden ze me nog steeds 146 euro betalen.
Dit tegenover iemand die per jaar...wat, 1500 euro voor een jaar aan energie moet betalen? Ik weet wel wat ik liever heb.
Ja. Mooiquote:Op woensdag 1 mei 2024 20:35 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je grammofoonplaat blijft een beetje hangen, we weten inmiddels wel hoeveel je terugkrijgt.
Salderen komt er simpelweg op neer dat je het stroomnet als 'batterij' kan gebruiken als je zonnepanelen hebt. Het overschot aan stroom wat je gedurende de zonnige maanden levert aan het stroomnet, mag je dan bijv gedurende de donkere maanden afnemen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 20:30 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die term/dat principe ken ik niet, ik ga maar eens verder googlen
Ik heb die berekening gedaan op basis van mijn verbruik van vorig jaar en de teruglever vergoeding van 11,5 cent. De besparing is dan rond de 200 per jaar met een 5kw accu, dus tegen de tijd dat ik die terugverdient heb (incl plaatsing) dan ben ik ver over die 10 jaar heen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 20:48 schreef suijkerbuijk het volgende:
Accu heeft geen zin om te plaatsen.
Zelfs een 25kwh accu krijg je niet vol geladen in de dag in de wintertijd .
En in de zomer is het nutteloos omdat te doen omdat je te veel overschot heb.
Oke je kan in de avond gebruiken.
Maar dan zal ik gewoon voor 5kwh gaan .
Die zijn niet duur .
https://bolk.energy/thuisbatterijen-5-kwh/
En
https://blauhoff.com/nl/p(...)garantie-6000-cycli/
Mensen met panelen hebben jouw succes niet nodig: ook met gekkigheid zoals terugleverkosten ben je met zonnepanelen nog steeds beter af dan zonder. Daarnaast profiteren ook de mensen zonder zonnepanelen van de lagere stroomprijs.quote:
Dat was de agenda hier dan ook niet natuurlijk.quote:Op donderdag 2 mei 2024 10:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mensen met panelen hebben jouw succes niet nodig: ook met gekkigheid zoals terugleverkosten ben je met zonnepanelen nog steeds beter af dan zonder. Daarnaast profiteren ook de mensen zonder zonnepanelen van de lagere stroomprijs.
Ik was al een beetje 'bang' voor dit soort grapjes, en heb derhalve afgelopen winter een vast contract voor 3 jaar afgesloten. Mij foppen ze dus niet, en de panelen hebben zich al lang en breed terugverdiend (zo kreeg ik in 2022 netto ongeveer ¤5000 van Eneco). Maar toch heel erg bedankt voor je succeswens!
Dat lijkt me duidelijk. TS is al een tijd bezig om mensen met zonnepanelen te vertellen hoe zeer hij met ze meeleeft. Het is bijna schattig.quote:Op donderdag 2 mei 2024 11:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat was de agenda hier dan ook niet natuurlijk.
ja joh, en EV's, en laden, en en en en en.quote:Op donderdag 2 mei 2024 11:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat lijkt me duidelijk. TS is al een tijd bezig om mensen met zonnepanelen te vertellen hoe zeer hij met ze meeleeft. Het is bijna schattig.
Jip.quote:Op donderdag 2 mei 2024 10:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mensen met panelen hebben jouw succes niet nodig: ook met gekkigheid zoals terugleverkosten ben je met zonnepanelen nog steeds beter af dan zonder. Daarnaast profiteren ook de mensen zonder zonnepanelen van de lagere stroomprijs.
Ik was al een beetje 'bang' voor dit soort grapjes, en heb derhalve afgelopen winter een vast contract voor 3 jaar afgesloten. Mij foppen ze dus niet, en de panelen hebben zich al lang en breed terugverdiend (zo kreeg ik in 2022 netto ongeveer ¤5000 van Eneco). Maar toch heel erg bedankt voor je succeswens!
Het is bijdequote:Op donderdag 2 mei 2024 11:17 schreef michiel_merk het volgende:
Gelukkig doen de mensen het voor milieu en niet voor het geld
Nee, het is nauwelijks beide. Althans, dat geloof ik gewoon niet. Als er geen gunstige regelingen waren in Nederland hadden de meesten die nu zonnepanelen hebben echt geen zonnepanelen laten leggen. Dat blijkt ook wel uit al die weerstand als men wil sleutelen aan de salderingsregeling of subsidies of in dit geval: de terugleverkosten (vs voormalig -vergoeding).quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |