Jep, een entiteit in je hoofd; Ego noemen ze het.quote:Op donderdag 2 mei 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Allemaal karakteristieken die in verband worden gebracht met één en dezelfde entiteit..
Nee, dat doen mensen als ik die de cryptische symboliek proberen te doorzien, jij zei eerder dat de bijbel grotendeels letterlijk genomen kan worden, dan hoef je niet te analyseren, enkel te lezen en je weet het toch?quote:Op maandag 6 mei 2024 13:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben hier bezig om de teksten te analyseren en er uitleg van te geven.
Dat vind ik niet. Wat mij betreft is lijden totaal ongewenst, tenzij er een hele goede reden voor is...quote:Op maandag 6 mei 2024 14:03 schreef Panterjong het volgende:
Een mens is pas een mens door het lijden.
Eens, dat wat jij quote daar is eigenlijk letterlijk dezelfde quote als;quote:Op maandag 6 mei 2024 14:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat vind ik niet. Wat mij betreft is lijden totaal ongewenst, tenzij er een hele goede reden voor is...
Een giller, if you know.quote:I think therefore i exist
Ja, de juiste uitspraak zou zijn: ''I exist, therefore I can think''quote:
Ik zou het maar al te vaak graag weg willen wensen.quote:Op maandag 6 mei 2024 14:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat vind ik niet. Wat mij betreft is lijden totaal ongewenst, tenzij er een hele goede reden voor is...
Een gelukkig mens blijft overquote:Op maandag 6 mei 2024 14:30 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik zou het maar al te vaak graag weg willen wensen.
Maar wat blijft er van een mens nog over als die niet zou lijden?
Geloof in het bloed van Jezus geeft hetzelfde resultaat, hij heeft voor ons geleden.quote:Op maandag 6 mei 2024 14:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een gelukkig mens blijft over
Maar om niet te lijden moet je geen weerstand hebben tegen het bewustzijn en onvoorwaardelijk lief hebben en geen ego hebben. En dat is extreem moeilijk te bereiken.
Veel meer dan een placebo-effectje zal het niet zijn. Het is in ieder geval niet te vergelijken met verlichting.quote:Op maandag 6 mei 2024 15:19 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Geloof in het bloed van Jezus geeft hetzelfde resultaat, hij heeft voor ons geleden.
Ben je dan lid van de illuminated ones die niet geloven in God maar zichzelf als god zien? D De geest is dan verlicht, maar de bijbel spreekt over het redden van je ziel.quote:Op maandag 6 mei 2024 15:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Veel meer dan een placebo-effectje zal het niet zijn. Het is in ieder geval niet te vergelijken met verlichting.
Ik ben het gemakkelijkst te beschrijven als een hindoe. Ik geloof in God, maar ik ben het zelf.quote:Op maandag 6 mei 2024 15:45 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ben je dan lid van de illuminated ones die niet geloven in God maar zichzelf als god zien?
Een kasplantje blijft dan over.quote:Op maandag 6 mei 2024 14:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een gelukkig mens blijft over
Maar om niet te lijden moet je geen weerstand hebben tegen het bewustzijn en onvoorwaardelijk lief hebben en geen ego hebben. En dat is extreem moeilijk te bereiken.
het enige dat mensen goed kunnen scheppen is ellende en grafkuilen.quote:Op maandag 6 mei 2024 15:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben het gemakkelijkst te beschrijven als een hindoe. Ik geloof in God, maar ik ben het zelf.
Waarom denk je dit? Denk je dat gedachten je hele leven zijn? Dan zit je wel heel dik in die ego-trap ja.quote:
Hij stond op uit wat ze noemen Ego-death ja, niet een fysieke dood. Deze misvattingen zijn zó common, dat zelfs de kerk en het vaticaan dit inmiddels geloven afaik. Maar zeer logischerwijs (als je naar álle andere leren kijkt), wordt hier ego-death bedoeld, want dan klopt de rest van het verhaal ook.quote:Op maandag 6 mei 2024 15:19 schreef Alarmonoff het volgende:
Vrij van zonde en dood want voor God, geestelijke wetmatigheden, duivel, ben je doodverklaard maar levend voor God, want hij stond op uit hel en graf, iets wat mens niet kan op eigen kracht.
quote:Op maandag 6 mei 2024 16:17 schreef Mijk het volgende:
[..]
Hij stond op uit wat ze noemen Ego-death ja, niet een fysieke dood. Deze misvattingen zijn zó common, dat zelfs de kerk en het vaticaan dit inmiddels geloven afaik. Maar zeer logischerwijs (als je naar álle andere leren kijkt), wordt hier ego-death bedoeld, want dan klopt de rest van het verhaal ook.
In het geval van fysieke dood, klopt er niets van het verhaal, en wordt er een vorm van bovennatuurlijke tovenarij bijgehaald om dit kloppend te maken, totaal onlogisch dus.
quote:Wij sterven met Christus om ook met Hem tot nieuw leven op te staan. Zo delen wij nu al in het eeuwig leven (vgl. Romeinen 6: 22-23). De oude mens wordt met Christus gekruisigd; de nieuwe mens leeft vanuit Hem (Romeinen 6: 6).
Rom 6:1-14
(1) Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt?
(2) Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?
(3) Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?
(4) Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.
(5) Want als wij met Hem één plant zijn geworden, gelijkgemaakt aan Hem in Zijn dood, dan zullen wij ook aan Hem gelijk zijn in Zijn opstanding.
(6) Dit weten wij toch, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam van de zonde tenietgedaan zou worden en wij niet meer als slaaf de zonde zouden dienen.
(7) Want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.
(8) Als wij nu met Christus gestorven zijn, geloven wij dat wij ook met Hem zullen leven.
(9) Wij weten toch dat Christus, nu Hij is opgewekt uit de doden, niet meer sterft. De dood heerst niet meer over Hem.
(10) Want wat Zijn sterven betreft, is Hij voor eens en altijd voor de zonde gestorven, en wat Zijn leven betreft, leeft Hij voor God.
(11) Zo dient ook u uzelf te rekenen als dood voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus, onze Heere.
(12) Laat de zonde dan niet in uw sterfelijk lichaam regeren om aan de begeerten daarvan te gehoorzamen.
(13) En stel uw leden niet ter beschikking aan de zonde als wapens van ongerechtigheid, maar stel uzelf ter beschikking aan God, als mensen die uit de doden levend geworden zijn. En laat uw leden wapens van gerechtigheid zijn voor God.
(14) Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.
Lijden is een teken van zwakte. Het tegenovergestelde is dus het geval: hoe minder een mens lijdt, hoe sterker de ziel.quote:
Ja? Staat niets geks in als je dit op de juiste manier leest.quote:
Op maandag 6 mei 2024 14:15 schreef Mijk het volgende:Nee, een daadwerkelijk schepsel, een gevallen cherub. Die kan jouw geest beïnvloeden, maar je bent het niet zelf.quote:Jep, een entiteit in je hoofd; Ego noemen ze het.
Ik heb niet gezegd dat de bijbel grotendeels letterlijk kan worden genomen. Ik heb gezegd dat je bijbelteksten in hun context moet lezen en uit zowel uit wat ze zelf zeggen als de context waarin ze staan moet opmaken of je een tekst letterlijk moet opvatten, of anders.quote:Nee, dat doen mensen als ik die de cryptische symboliek proberen te doorzien, jij zei eerder dat de bijbel grotendeels letterlijk genomen kan worden, dan hoef je niet te analyseren, enkel te lezen en je weet het toch?
Jezus Christus was God 'in het vlees', mens, met alle bijbehorende zwaktes en koos vrijwillig voor de lijdensweg, omdat hij die kracht wel had.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Lijden is een teken van zwakte. Het tegenovergestelde is dus het geval: hoe minder een mens lijdt, hoe sterker de ziel.
Je hebt eerder iets gezegd, elders in een topic een aantal maanden terug dat er, zolang er geen reden is om het aan te nemen voor jou , er geen "gecodeerde boodschap" zou staan. Goed, nu is een gecodeerde boodschap totaal iets anders dan symboliek, maar symboliek zorgt wel vaak voor cryptische taal, spreekwoordelijke taal, figuurlijke taal, en daarmee gaf je aan; dan kun je dus gewoon het zo lezen als het er staat. Ja natuurlijk kan dat, maar die symboliek is er om een reden.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[ afbeelding ] Op maandag 6 mei 2024 14:15 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, een daadwerkelijk schepsel, een gevallen cherub. Die kan jouw geest beïnvloeden, maar je bent het niet zelf.
[..]
Ik heb niet gezegd dat de bijbel grotendeels letterlijk kan worden genomen. Ik heb gezegd dat je bijbelteksten in hun context moet lezen en uit zowel uit wat ze zelf zeggen als de context waarin ze staan moet opmaken of je een tekst letterlijk moet opvatten, of anders.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
Alle mensen zijn God 'in het vlees'. Het goddelijke in Jezus (bewustzijn) is niet anders dan ons bewustzijn.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:40 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Jezus Christus was God 'in het vlees', mens, met alle bijbehorende zwaktes
Nou nee, het is duidelijk dat de duivel via mensen kan werken om zijn wil uit te voeren. Zoals hij bijvoorbeeld Judas gebruikte om Jezus te verraden.quote:Op maandag 6 mei 2024 14:03 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik heb meerdere argumenten gegeven maar we weten inmiddels wel dat je de waarheid graag verdraait.
Het karakter van de slang als misleider van de mensheid zoals je stelt is als argument onvoldoende om de slang in Openbaringen gelijk te trekken met die uit Genesis. Het is vooral een geloofsuitspraak. Het benoemen van de rode draad in de bijbel doet daar niets aan af.
De slang in Genesis is niet de vijand van God of van de mens. Er staat immers geschreven dat God zag dat zijn schepping goed was. Een vijand scheppen en deze plaatsen in het paradijs zou God er uiteraard niet toe doen aanzetten te beweren dat zijn schepping goed was. Maar de schepping was wel goed. Tenminste zo zag God dit op dat moment. Tot die schepping hoort dus ook een slang die de gave had mensen te verleiden. Natuurlijk kun je vijandschap ontdekken in de verleiding van de slang. Maar de slang is niet per definitie een vijandig schepsel op dat moment in Genesis. Het door God goedkeuren van de slang met zijn streken als onderdeel van de schepping onderstreept dit.
De functie van de slang is dus geheel anders dan enkel die vijandschap. Dit is geen aanname maar gewoon iets dat je uit de tekst kunt halen. (mits je je niet zoals jou laat leiden door wat je graag wilt geloven en slechts selectief leest)
God had niet voor niets die slang daar neergezet. De slang was nodig in het paradijs om samen met alle andere schepsels het paradijs volledig te maken.
Dit staat echt nergens in de tekst. Door de zonde werden de dood, het kwaad, onrecht, leed, ziekte geïntroduceerd. Door de zonde moest God zichzelf in een mensenlichaam laten martelen en doden. De zonde heeft alleen maar een heleboel leed gebracht. Het punt van het leed is om te ervaren in wat voor wereld we terechtkomen als de wereld niet aan God onderworpen is, maar het kwaad kan ageren. Dat is geen 'coming-of-age' verhaal, in tegendeel, het is op de blaren zitten om tot bekering te komen. Je verhaaltje is erg creatief, maar heeft werkelijk niks te maken met wat er geschreven staat.quote:Het verhaal in Genesis is een ultiem voorbeeld van een coming of age verhaal waaruit blijkt dat zonden nodig zijn om als mens van te leren, om zo als mens volwassen te kunnen worden.
Door het door de mens toegeven aan die verleiding voelde God zich genoodzaakt de mens los te laten. Het volwassen worden van de mens wordt beschreven. Immers zonder het door God loslaten van de mens zouden Adam en Eva zich nooit naakt gevoeld kunnen hebben, ze zouden geen lijden gekend hebben, geen pijn, geen verdriet. Alles gevoeld kunnen hebben wat een mens, mens maakt. In het verhaal kun je zo ook ontdekken dat God niet almachtig is. Want wat God goedkeurde bleek helemaal niet af te zijn. De slang was nodig er voor te zorgen de schepping alsnog af te maken.
Dit is geen aanname maar gewoon iets dat je uit de tekst kunt halen. (mits je je niet zoals jou laat leiden door wat je graag wilt geloven en slechts selectief leest).
Een mens is pas een mens door het lijden. Met het loslaten van de mens moest de mens op eigen benen staan. Weliswaar af en toe met wat hulp van hun vader maar wel als volwassene. Het verhaal toont aan dat God zoals het hoort bij het zijn van een vader het niet altijd goed kan doen en ook fouten maakt. Dat kun je terug zien bij het straffen van de slang. God reageerde zichzelf af op de slang, terwijl de slang als onderdeel van zijn schepping door God als goed werd gezien, door deze te straffen.
Dit is geen aanname maar gewoon iets dat je uit de tekst kunt halen. (mits je je niet zoals jou laat leiden door wat je graag wilt geloven en slechts selectief leest)
En dan zeg je dat ik dingen in de tekst lees die er niet staan.quote:Ondanks dat ik de God in de bijbel een aantal goede karaktertrekken vind hebben vind ik het afreageren van spijt door Zijn eigen schepping te straffen een naar karaktertrekje. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook bij het Noach verhaal. Belangrijk voor de lezer is dat met dit soort verhalen duidelijk in de bijbel staat dat God ook fouten maakt.
Dit heeft natuurlijk een functie omdat het betekenis gevend kan zijn voor mensen die dit lezen door het op zichzelf te betrekken. Voor wat dit betreft petje af voor de schrijvers van de bijbel. Als mensen doorhebben dat God ook maar een wezen is die fouten maakt hoeven zij zichzelf niet zo schuldig meer te voelen. Want dat is immers wel wat er gebeurt als ze God zien als almachtig en straffend wezen. Dit is vrucht van dogmatiek en vanuit de bijbel gelukkig helemaal niet nodig. In mijn pastorale werk heb ik door zo te redeneren mensen geholpen ontlasting proberen te vinden van het juk van dit dogma.
Wacht even, nu haal je echt alles door elkaar.quote:In Genesis heeft de slang een functie zoals ook de staf van Mozes had. Het was geen vijand maar had een karakter of eigenschap die wel vijandig is. Net zoals dat God de slang in het paradijs goedkeurde, keurde God de slang van Mozes, ondanks zijn verbod geen gesneden beelden te maken, ook goed. Dit maakt van zowel de slang als de staf van Mozes geen vijand. Eerder een metgezel van God die wel vijandig kon zijn. Zoals ook God vijandig kon zijn naar zijn eigen volk toe, maar dat maakt God natuurlijk niet een vijand van zijn eigen volk.
Dit is geen aanname maar gewoon iets dat je uit de tekst kunt halen. (mits je je niet zoals jou laat leiden door wat je graag wilt geloven en slechts selectief leest)
Nee ik denk niet dat je gedachten je hele leven zijn.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:14 schreef Mijk het volgende:
[..]
Waarom denk je dit? Denk je dat gedachten je hele leven zijn? Dan zit je wel heel dik in die ego-trap ja.
Als je gedachten uit staan, verkrijg je een vorm van sereniteit, het ego is weg, je gedachten dus ook, dus de ruis in je hoofd ook (en je merkt pas hoe bizar dat is als het uit gaat, beetje hetzelfde idee als een afzuiger die je na een half uur uitzet en niet meer dacht te horen, maar pas de stilte waardeert als je t weer uitzet, exact dat idee is het), maar dat betekent niet dat je zintuigen niet meer werken, dat betekent niet dat je bewustzijn weg is (zowel awareness als consciousness), dat betekent niet dat je intuïtie niet meer werkt, dat betekent niet dat je instinct of je hele zenuwstelsel niet meer werkt?
Of denk je dat je blind, doof en verlamd tot aan je nek bent, zonder smaak reuk enzovoorts, als je gedachten uitstaan? Hoe kom je daarbij, hoe diep heb je hierover nagedacht?
Exact, en nam zichzelf derhalve als voorbeeld "hoe daar te komen", in de staat waarin hij verkeerde, dat wat Buddha dus Nirvana zou noemen, dat Jezus het Hemel noemt, en Egypte het had over "Kingdom of God is found Within", klopt natuurlijk allemaal weer met elkaar, maar ook hier lijken mensen niet te (willen) zien dat het over hetzeflde gaat.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alle mensen zijn God 'in het vlees'. Het goddelijke in Jezus (bewustzijn) is niet anders dan ons bewustzijn.
Jezus is niet anders dan wij.
De ziel is voor mij gewoon de mens. Of het leven dat in de mens zit. En een mens mag zwak zijn. Dat hoort bij het leven. Zwakte kun je gebruiken om weer sterker te worden tot het moment je de laatste adem uitblaast.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Lijden is een teken van zwakte. Het tegenovergestelde is dus het geval: hoe minder een mens lijdt, hoe sterker de ziel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |