Wat betekent ego? Het bijbelse 'wil van het vlees' itt 'in de geest wandelen'? Het woord ego komt er niet in voor, ja wel, in de naam Jehovah en in het grieks ego eimi, voor Abraham was, 'ik ben'.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:34 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja? Staat niets geks in als je dit op de juiste manier leest.
5 vind ik wel grappig tho, omdat "wij met hem één plant zijn geworden", dat was altijd al zo, maar Ego verstoorde dit, daarom herken je de state of mind (die jezus Hemel noemde, en Buddha Nirvana) als je daar komt zodra het ego wegvalt en je dus (net als jezus) een egodeath verkrijgt, want zo was je ook toen je kind was, en ego nog niet in de weg stond. Pas zodra ego in de psyche komt, komt die disconnect van de "plant" waar ze het hier over hebben. Het is enkel een reconnect, want zoals gezegd; je was het al als kind. Dat kun je ook halen uit LUKAS 18:16-17, je wordt weer zoals je was toen je kind was. Dit bedoelen ze dan ook met "het kind in jezelf terug vinden" en waarom dus de term "wedergeboren".
9 reflecteert; "if you die before you die, then you won't die when you die", ook hier wordt op egodeath gedoeld.
Ook dat zondeloze wordt vaak omgedraaid, men zegt dat je "zondeloos moet zijn om in de hemel te komen", het is the other way around, zodra je dáár komt, wordt je vanzelf zondeloos, omdat je wedergeboren wordt (egoloos) met een hemelse state of mind dus. En de reden waarom je dan geen zonden meer hebt, is omdat je ego weg is, want elke zonde is terug te voeren op het ego, zoals ik ook al 100x gepost heb.
Maargoed, enkel een copy paste, of komt er ook nog een sterke post verder?
Ik heb eerder in dit topic tegen iemand anders gezegd, dat als je een bijbeltekst met een zevenkoppig beest en tien hoorns hebt, het erg onwaarschijnlijk is dat je dat letterlijk moet nemen. Dat lijkt me vanzelfsprekend.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:45 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je hebt eerder iets gezegd, elders in een topic een aantal maanden terug dat er, zolang er geen reden is om het aan te nemen voor jou , er geen "gecodeerde boodschap" zou staan. Goed, nu is een gecodeerde boodschap totaal iets anders dan symboliek, maar symboliek zorgt wel vaak voor cryptische taal, spreekwoordelijke taal, figuurlijke taal, en daarmee gaf je aan; dan kun je dus gewoon het zo lezen als het er staat. Ja natuurlijk kan dat, maar die symboliek is er om een reden.
quote:Als je naar Shiva/Shakti kijkt (dit is even de makkelijkste dualiteit hiervoor) dan is Shiva het tijdloze, en Shakti het tijdige. Nu zou je "god" ook als tijdloze (want eternal) kunnen beschrijven. Om deze reden is dit ENKEL en dan ook nog maar REDELIJK accuraat te beschrijven, door tijdloze taal te gebruiken, en hoe doe je dat? Symboliek, want dat is tijdloze taal. Als ze serieus letterlijk gingen schrijven met de tijdsgeest van toen, dan had er nu niets meer van te bakken geweest, dat is het voor de meesten nu al bijna niet, maar dan was het helemaal een ramp geweest met die cloak religies als dit.Daniel en Openbaring zijn visioenen, dingen die de profeten zagen en die ze vervolgens hebben beschreven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk ook dat dat bedoeld is om de boodschap consistent te houden door de tijd heen.
Maar ook om het kaf van het koren te scheiden. Het is immers erg makkelijk om het allemaal af te doen als Nostradamus-achtige onzin, of ondoorgrondbaar.
Maar zo simpel ligt dat niet.
Gedachten komen voort uit het ego, neocortex en analytische mind dus.[quote]quote:Op maandag 6 mei 2024 16:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Nee ik denk niet dat je gedachten je hele leven zijn.
En ik denk eigenlijk ook wel dat als de mens de staat heeft 'een kasplantje' te zijn dat hij nog steeds kan lijden. Ik denk dat ik wat snel reageerde. Ik ben ook niet zo goed in dit soort dingen hoor....
Ik denk wel dat gedachten voortkomen uit leven. Ik denk ook dat bewustzijn voortkomt uit leven. Ik denk dat bewustzijn voortkomt uit de hersenen. Libertarisch denkt hier heel anders over, al is me nooit echt duidelijk geworden wat hij nu wel precies bedoeld.
Ik denk dat als een mens niet meer lijdt, de mens simpelweg dood is, dan pas stopt het lijden. Msschien heb jij hier ook wat zinnigs over te zeggen.
Natuurlijk mag je zwak zijn, maar als je zwak bent zul je lijden en/of sterven (natuurlijke selectie).quote:Op maandag 6 mei 2024 16:53 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De ziel is voor mij gewoon de mens. Of het leven dat in de mens zit. En een mens mag zwak zijn. Dat hoort bij het leven. Zwakte kun je gebruiken om weer sterker te worden tot het moment je de laatste adem uitblaast.
Maar goed, zou je het begrip 'ziel' willen definiëren zoals jij daarover denkt.
Ik denk dat het brein uit het bewustzijn komt. ''Ik heb een brein, ik ben geen brein''quote:Op maandag 6 mei 2024 16:50 schreef Panterjong het volgende:
Ik denk wel dat gedachten voortkomen uit leven. Ik denk ook dat bewustzijn voortkomt uit leven. Ik denk dat bewustzijn voortkomt uit de hersenen. Libertarisch denkt hier heel anders over, al is me nooit echt duidelijk geworden wat hij nu wel precies bedoeld.
quote:Op maandag 6 mei 2024 16:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja leuk, maar ik gebruik geen hindoestaanse fabels om de bijbel te interpreteren.
Dit is de originele zonde die de slang Eva wijsmaakte, niet aan Adam, die had beter geweten, maar Eva kostte hem een rib uit het lijf.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alle mensen zijn God 'in het vlees'. Het goddelijke in Jezus (bewustzijn) is niet anders dan ons bewustzijn.
Jezus is niet anders dan wij.
Ik had het al aangepast. Iets te snel gereageerd.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:02 schreef Mijk het volgende:
[..]Ja klaar weer hoor, ik benoem daarna jouw god, want die behelst ook deels dat tijdloze, maar om een beter onderscheid te kunnen maken gebruik ik de hindu termen, die dit veel beter uitleggen en uitdiepen. Maar als je al te beroerd bent andere leren erbij te pakken om eea beter te kunnen begrijpen of plaatsen, dan snap ik dat je eeuwig vastgeroest blijft zitten in een aangeleerd narratief.
Beetje Plato's grot he. Als je een kind in een spierwittte kamer zet met enkel de bijbel daarin, is voor dat kind, die bijbel het enige wat er bestaat, en altijd zal bestaan, zolang hij/zij in die kamer blijft (het kent immers niets anders behalve een spierwitte kamer en een bijbel). En dat is wat je hier zelf zegt te doen met deze opmerking, dus dan heeft het ook nul zin om verder op de rest in te gaan.
Ja, dat is wel heel erg gechargeerd, maar als van gaal zegt in ManU "don't let them eat the cheese from your bread", dan weten die voetballers echt wel dat er geen brood met kaas staat, al had dat prima gekund in dit minder overdreven voorbeeld.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb eerder in dit topic tegen iemand anders gezegd, dat als je een bijbeltekst met een zevenkoppig beest en tien hoorns hebt, het erg onwaarschijnlijk is dat je dat letterlijk moet nemen. Dat lijkt me vanzelfsprekend.
Ja, aardig, "het beest" is een koninkrijk, en koninkrijk in die tijdsgeest, zou je ook als state of mind kunnen zien imo, of denk je dan letterlijk aan een kasteel met muren erom?quote:De bijbel geeft dan ook zelf vaak de uitleg van dergelijke symbolen: een beest is een koning/koninkrijk, water/de zee zijn de naties, enzovoorts.
Inderdaad, dus als er dan staat dat Jezus opstaat uit de dood, dan is het intelligent om aan een ego-death te denken ipv fysieke dood, want dan hoef je niet allerlei bovennatuurlijke tovenarij erbij te halen om het kloppend te laten lijken. Dit heb ik ook al veel vaker gezegd. En dat hij daarna niet meer doodgaat, is logisch, want egodeath is de enige dood die er bestaat. Nu bestaat fysieke dood natuurlijk als event in deze materiele wereld, maar dan ben je niet dood als in dood=zwart=weg, je bént spirit/consciousness, en dat kan niet dood, dat is energie.quote:Je moet dus intelligent lezen en dan een keuze maken wat waarschijnlijker is: is de tekst letterlijk bedoeld, symbolisch, poëtisch, allegorisch, profetisch, enzovoorts. Of een combinatie daarvan, dat kan ook.
Het grote verschil tussen alle filosofieen en de bijbelse weg van verlossing is het kruis en alles wat daarbij hoort, wat daarmee bewezen is en de eeuwige consequenties.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:58 schreef Mijk het volgende:
[..]
Gedachten komen voort uit het ego, neocortex en analytische mind dus.
Ego is het psychologische construct wat in je hoofd zit waaraan veruit de meeste mensen hun identiteit ontlenen. In het Christendom zou men dit Satan noemen, lees even deze post, voor meer uitleg over de psyche, dit is imo één van de belangrijkste zaken om te weten om uiteindelijk tot "god" te komen. En dan zegt het christendom natuurlijk "ja dat kan alleen via jezus". Klopt, en Maharsi (zoals eerder ook gepost) zegt dat ook; je kunt enkel tot Consciousness (God) komen, door Awareness(Jezus) te gebruiken in jezelf. Het is een innergame.
Verder, sluit dit mooi aan op mijn vorige post, als je de andere leren bekijkt, zie je dat die heel sterk dualiteit naar voren brengen, en als je naar het adam en eva verhaal kijkt, en dit óók intelligent bekijkt, dan is het ook niet zo lastig te zien dat dit een uitleg is hoe dualiteit ansich werkt tenopzichte van de psyche, en dat dit niets te maken heeft met de daadwerkelijke eerste mensen op de aarde. Want ook wederom , moet je hier met allerlei tovenarij en bovennatuurlijke zaken komen als je het wél op die manier wilt zien. En dat vind ik niet bepaald intelligent, zeker omdat dat niet nodig is om de leer uit te leggen.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:02 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dit is de originele zonde die de slang Eva wijsmaakte, niet aan Adam, die had beter geweten, maar Eva kostte hem een rib uit het lijf.
Hier wordt gesproken over dat dit de eindtijd misleiding zal zijn
Ik geef een simpel voorbeeld ter illustratie.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:12 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, dat is wel heel erg gechargeerd, maar als van gaal zegt in ManU "don't let them eat the cheese from your bread", dan weten die voetballers echt wel dat er geen brood met kaas staat, al had dat prima gekund in dit minder overdreven voorbeeld.
Het doet er niet zoveel toe wat ik of wat jij _denkt_, het doet ertoe wat we uit de tekst kunnen halen.quote:Ja, aardig, "het beest" is een koninkrijk, en koninkrijk in die tijdsgeest, zou je ook als state of mind kunnen zien imo, of denk je dan letterlijk aan een kasteel met muren erom?
Nee, want in de bijbel wordt helemaal nergens over een ego of ego-dood gesproken zoals wat jij eronder verstaat, maar over een daadwerkelijk fysieke dood en wederopstanding.quote:Inderdaad, dus als er dan staat dat Jezus opstaat uit de dood, dan is het intelligent om aan een ego-death te denken ipv fysieke dood, want dan hoef je niet allerlei bovennatuurlijke tovenarij erbij te halen om het kloppend te laten lijken. Dit heb ik ook al veel vaker gezegd. En dat hij daarna niet meer doodgaat, is logisch, want egodeath is de enige dood die er bestaat. Nu bestaat fysieke dood natuurlijk als event in deze materiele wereld, maar dan ben je niet dood als in dood=zwart=weg, je bént spirit/consciousness, en dat kan niet dood, dat is energie.
En waar doet het dan wel toe, wat jij DENKT eruit te halen, of?quote:Op maandag 6 mei 2024 17:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het doet er niet zoveel toe wat ik of wat jij _denkt_, het doet ertoe wat we uit de tekst kunnen halen.
Komt omdat ze geen term hadden voor het ego, en daar het de enige dood is die er bestaat, kon jezus zonder te liegen, eeuwig leven beloven.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, want in de bijbel wordt helemaal nergens over een ego of ego-dood gesproken zoals wat jij eronder verstaat, maar over een daadwerkelijk fysieke dood en wederopstanding.
Wat zei ik nou net?quote:Op maandag 6 mei 2024 17:19 schreef Mijk het volgende:
[..]
En waar doet het dan wel toe, wat jij DENKT eruit te halen, of?
Of waar gaat het om, wat de PAUS er DENKTuit te halen?
ik zie die dualiteit niet.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:16 schreef Mijk het volgende:
[..]
Verder, sluit dit mooi aan op mijn vorige post, als je de andere leren bekijkt, zie je dat die heel sterk dualiteit naar voren brengen, en als je naar het adam en eva verhaal kijkt, en dit óók intelligent bekijkt, dan is het ook niet zo lastig te zien dat dit een uitleg is hoe dualiteit ansich werkt tenopzichte van de psyche, en dat dit niets te maken heeft met de daadwerkelijke eerste mensen op de aarde. Want ook wederom , moet je hier met allerlei tovenarij en bovennatuurlijke zaken komen als je het wél op die manier wilt zien. En dat vind ik niet bepaald intelligent, zeker omdat dat niet nodig is om de leer uit te leggen.
Je ziet de dualiteit niet in het adam/eva verhaal??quote:Op maandag 6 mei 2024 17:22 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
ik zie die dualiteit niet.
"In God is gans geen duisternis"
De conclusie juist hebben neemt exponentieel toe als je de andere leren ook kent, weet wat het doel is, de state of mind daarvan kent, en op basis van allerlei andere info vanuit spiritualiteit en esoteric knowledge, als je daar ziet wat ze bedoelen, en hetgeen wat ze in het christendom zeggen zou mogelijkerwijs dmv het juiste perspectief óók daar in passen, dan neemt de kans heel sterk toe dat zij datzelfde ook weer bedoelen he, daar er véél meer paralellen zijn.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat zei ik nou net?
Wat kun je uit de tekst halen denk je? Wat er geschreven is. En daarmee moet je het doen.
Dan moet je dus eerst weten wat er allemaal geschreven is. En daarvoor moet je lezen, en opnieuw lezen, en opnieuw lezen. Anders is je conclusie 99 van de 100 keer onjuist.
Dat zou alleen zo zijn als alle religies in de kern hetzelfde zijn en door dezelfde bron geïnspireerd zijn, en dat zijn ze niet. Ze spreken elkaar vaak compleet tegen.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:30 schreef Mijk het volgende:
[..]
De conclusie juist hebben neemt exponentieel toe als je de andere leren ook kent, weet wat het doel is, de state of mind daarvan kent, en op basis van allerlei andere info vanuit spiritualiteit en esoteric knowledge, als je daar ziet wat ze bedoelen, en hetgeen wat ze in het christendom zeggen zou mogelijkerwijs dmv het juiste perspectief óók daar in passen, dan neemt de kans heel sterk toe dat zij datzelfde ook weer bedoelen he, daar er véél meer paralellen zijn.
Nee, maar wel een mogelijke allegorie, dat het een groep mensen was.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:25 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je ziet de dualiteit niet in het adam/eva verhaal??
In mijn ogen wel. Het komt ook allemaal uit dezelfde bron; de realiteit en hoe die werkt.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zou alleen zo zijn als alle religies in de kern hetzelfde zijn en door dezelfde bron geïnspireerd zijn, en dat zijn ze niet.
Good and Evil == Dualiteit.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:33 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Nee, maar wel een mogelijke allegorie, dat het een groep mensen was.
Gen 5:2 Male and female created he them; and blessed them, and called their name Adam, in the day when they were created.
Dat laatste heb ik niet gezegd en zou ik ook nooit beweren.quote:schreef Ali_Kannibali het volgende:[/b]
De slang in Openbaring een Griekse god? Dus het was een Griekse god die de messias probeerde te doden volgens jou?
De slang wat is geevolueerd tot draak met 7 horens in het laatste bijbelboek, was slecht, Adam was goed, maar dat is geen dualiteit. God nam het uiteindelijk op voor de mens, omdat we krachteloos zijn.quote:
Maar dat is wel hoe de slang beschreven wordt:quote:Op maandag 6 mei 2024 17:43 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik niet gezegd en zou ik ook nooit beweren.
Blijkbaar toch niet zo voor de hand liggend, of wel?quote:Ik heb vanuit de bijbel uitgelegd dat voor wat betreft het bewuste schriftgedeelte geldt dat het hier vermoedelijk om de Griekse god Asklepios gaat. Tot het moment dat iemand met een betere uitleg komt lijkt mij dit de meest voor de hand liggende uitleg. Jij hebt hierop wel iets gezegd maar dit kwam niet over als een vorm van uitleg om mijn standpunt te doen ontkrachten.
Israel zit in Plato's grot, ze kijken in het OT naar de schaduwen van het NT maar willen er niks van weten.quote:Op maandag 6 mei 2024 17:02 schreef Mijk het volgende:
[..]Ja klaar weer hoor, ik benoem daarna jouw god, want die behelst ook deels dat tijdloze, maar om een beter onderscheid te kunnen maken gebruik ik de hindu termen, die dit veel beter uitleggen en uitdiepen. Maar als je al te beroerd bent andere leren erbij te pakken om eea beter te kunnen begrijpen of plaatsen, dan snap ik dat je eeuwig vastgeroest blijft zitten in een aangeleerd narratief.
Beetje Plato's grot he. Als je een kind in een spierwittte kamer zet met enkel de bijbel daarin, is voor dat kind, die bijbel het enige wat er bestaat, en altijd zal bestaan, zolang hij/zij in die kamer blijft (het kent immers niets anders behalve een spierwitte kamer en een bijbel). En dat is wat je hier zelf zegt te doen met deze opmerking, dus dan heeft het ook nul zin om verder op de rest in te gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |