Het is eigenlijk best vreemd ja, als je erover nadenkt. Heb zelf een huurwoning uit '72, niet eens zo heel erg oud. Nou, als ik iets beter had nagedacht had ik dat achteraf nooit gedaan want je hoort werkelijk fucking alles van elkaar. Deuren, trappen, de keukenkraan, pissen, hele gesprekken (niet verstaanbaar denk ik, maar ze praten hiernaast Pasjtoe en de andere kant is een alleenstaande bejaarde, dus weet ik het 🤷). Heb ik nog ontzettend mazzel dat ze vrijwel geen muziek draaien.
En dat werkt natuurlijk twee kanten op, dus meestal gaat hier meteen een koptelefoon op als het volume wat hoger moet, en 's nachts kan ik een partij door m'n huis gaan sluipen omdat de Afghanen anders wakker worden, want die liggen op m'n overloop één muurtje verderop. Dat soort ellende.
Althans, je voelt je een beetje moreel verplicht om op dat niveau rekening te houden. En dat is jammer, je huis hoort idealiter je eigen cocon te zijn, maar het voelt hier meer alsof je op kamers zit.
Buiten gezond verstand is er niks dat je daarvoor waarschuwt, én er zijn natuurlijk ook van die grensgevallen waarbij je het niveau van isolatie niet goed kunt afleiden uit het bouwjaar (zie eerder argument over ankerloze spouw vs kalkzandsteen, of zo'n spouw met bouwpuin erin). Nou ja, je mag er van uitgaan dat een woning vanaf bouwbesluit '82 per definitie beter is dan de mijne, maar veel meer weet je niet.
Veelzeggend is wellicht dat m'n vader ook een jaren '70 tussenwoning heeft, maar daar hoor je nauwelijks iets. Weliswaar is dat geen (ex-) seniorenwoning zoals de mijne, het kan zijn dat dat qua krakkemikkigheid scheelt.
Dus ja, ik ben denk ik wel voorstander van het onderzoeken en openbaar maken van zulke gegevens. Het heeft grote invloed op je wooncomfort. Met je buren moet je dan net zo goed mazzel hebben, maar goede geluidsisolatie scheelt gigantisch.
[ Bericht 2% gewijzigd door Kriegel op 26-05-2024 21:56:34 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort?
neem een abonnement)