Dat is natuurlijk onzin.quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:43 schreef Socios het volgende:
Alles voor bouwbesluit 2012 is 'bagger' wat dat betreft.
Dit, in 1990 bouwden ze al met ankerloze woning scheidende spouwmuren. Deze woningen zijn uitstekend!quote:
Niet altijd; mijn huis uit 2004 is ongelooflijk goed geïsoleerd. De buurman heeft zijn muziek vaak enorm hard staan, maar dat hoor je pas als je buiten komt.quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:43 schreef Socios het volgende:
Alles voor bouwbesluit 2012 is 'bagger' wat dat betreft.
Ik heb ooit het geluk gehad dat toen ik een huis ging bezichtigen, dat de buurman trompet aan het spelen was!quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:44 schreef Hiddendoe het volgende:
Het huis bezichtigen in de avonduren of weekends.
Misschien wat info vragen bij de buren.
Naja en daarom dus gewoon een eerlijk label voor gehorigheid van een woning introduceren, vind ik.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:17 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik heb ooit het geluk gehad dat toen ik een huis ging bezichtigen, dat de buurman trompet aan het spelen was!
Die bezichtiging was dan ook zeer snel afgelopen!
De 2 dingen die ik het belangrijkste vind bij een huis zijn: niet tussen Tokkies, en niet gehorig.
Verder sta ik echt open voor veel dingen.
Ja een jaren '30 rijtjeshuis met planken vloeren die over de hele breedte doorlopen en waarbij achter de schotten onder de dakkapellen een grote doorlopende ruimte naar de laatste hoekwoning is (zoals wat ik serieus heb gehad) mag wel de laagste label hebben!quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:58 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Naja en daarom dus gewoon een eerlijk label voor gehorigheid van een woning introduceren, vind ik.
Net zoals met A, B C, enz van het energie label met een klassificatie.
Bijvoorbeeld > A = Goed akoestisch geïsoleerde woning in bezit van spouwmuren en vloerisolatie.
F = Zeer matig akoestisch geïsoleerde woning, nauwelijks tot geen geluidsdempende materialen tussen de woningen.
Is gewoon wel zo eerlijk ook naar een koper toe vind ik. En sure... vervelend als je als verkopende partij een F of G woning hebt maar ook op gehorigheid en geluidsisolatie zijn er dingen die je kan aanpassen om het op zijn minst een a twee labels hoger te tillen, net als met het energielabel.
Hier zeg je wel iets interessants vind ik. Het is namelijk een slimme en (best) logische gedachte dat je hier niet automatisch vanuit gaat...quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:05 schreef ToT het volgende:
[..]
Maar goed; met huizen die een laag energielabel hebben, ga ik er ook van uit dat ze erg gehorig zijn.
Bij oude gemoderniseerde huizen met een beter energielabel ga ik er niet automatisch van uit dat de geluidsisolatie met de buren verbeterd is.
Dit ja.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:19 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hier zeg je wel iets interessants vind ik. Het is namelijk een slimme en (best) logische gedachte dat je hier niet automatisch vanuit gaat...
Máár ik denk dat toch heel veel mensen bij het lezen op Funda over een "gemoderniseerde" woning, die er ook nog eens op de foto's lekker strak en nieuwbouw'achtig uitziet, wèl soort van automatisch er vanuit gaan dat deze woning ook lekker stil en niet gehorig is.
Totdat ze er een paar dagen wonen en hun buurman lekker de wc kunnen horen doortrekken![]()
In onze vorige woning kon ik letterlijk de buurvrouw horen plassen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:20 schreef ToT het volgende:
[..]
Dit ja.
Het zou fijn zijn als je zo'n huis eerst ff een tijdje zou kunnen huren.
Ik heb trouwens wel een leuk gemoderniseerd jaren '20 huis op het oog, maar ik vrees idd het ergste met geluidsoverlast!
Dan maar liever iets simpelers maar nieuwers ergens anders.Dat met de wc doortrekken; een paar weken geleden was er een topic hier op FOK! over dat de TS altijd tegelijkertijd met z'n buurman ging zitten schijten en ze elkaar konden horen!
En ik neem aan dat het geen heerlijk slanke blondine was van midden 20?quote:Op dinsdag 30 april 2024 20:25 schreef GM78 het volgende:
[..]
In onze vorige woning kon ik letterlijk de buurvrouw horen plassen.
En dan hoorde je ook echt hoe ze aan het na druppelen was
Totdat er een dakkapel gebouwd wordt waarbij puin in de spouw valt. Gelukkig zijn mijn huidige buren rustiger dan de bouwers van die dakkapel dus valt het nog wel mee.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:02 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dit, in 1990 bouwden ze al met ankerloze woning scheidende spouwmuren. Deze woningen zijn uitstekend!
Tja, als je een steen door dubbelglas gooit dan tocht het ookquote:Op dinsdag 30 april 2024 21:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Totdat er een dakkapel gebouwd wordt waarbij puin in de spouw valt. Gelukkig zijn mijn huidige buren rustiger dan de bouwers van die dakkapel dus valt het nog wel mee.
Ja, maar een ruit vervangen is mogelijk, een spouw leeg halen is ongeveer je huis afbreken.quote:Op dinsdag 30 april 2024 21:20 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Tja, als je een steen door dubbelglas gooit dan tocht het ook
Afbreken lijkt mij niet nodig.quote:Op dinsdag 30 april 2024 21:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, maar een ruit vervangen is mogelijk, een spouw leeg halen is ongeveer je huis afbreken.
Ik heb nu rustige buren en het zal mijn tijd wel duren. Het is eigenlijk meer dat ik me verbaasde dat je nooit iets hoorde en dat ik later dus net aan een wasmachine hoor of een deur ongecontroleerd dichtslaan. Ik maak me er niet druk om. Als kind in huizen gewoond waar je de buren naar de wc hoorde gaan of wist wat er op tv was. Nu hoor ik soms iets zonder me er aan te storen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 21:35 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Afbreken lijkt mij niet nodig.
Met een camera locatie puin lokaliseren en dan puin verwijderen.
Maar mijn punt is dat een goede uitgevoerde ankerloze spouwmuur uit 1990 een beter oplossing is dan 20 cm dikke kalkzandsteenmuur die veel later ook gewoon gebouwd werd.
Dat je buren onzorgvuldig zijn geweest en de boel vernaggeld hebben is behoorlijk vervelend.
Goed punt, maar in mijn initiële post doelde ik ook op dat bijv een Funda nooit ook hier maar iets over noemt. Je weet het dus simpelweg van tevoren niet als je een bezichtiging doet op een huis. En de makelaar weet dit soort dingen vaak ook niet, die roepen vaak maar gewoon de standaard dingetjes als "leuke kindvriendelijke buurt, huis is goed onderhouden, kozijnen vorig jaar nog geschilderd!"quote:Op woensdag 8 mei 2024 17:58 schreef Sport_Life het volgende:
In de regel kun je zeggen dat betonnen vloeren en spouwmuren het beste zijn, daar heb je geen label voor nodig. De meeste prefab woningen vanaf de jaren 90 zijn redelijk geïsoleerd en geluidsarm.
Vrijstaand is helemaal super !
Absoluut!quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:23 schreef ToT het volgende:
Overigens ook een goed puntje voor zo'n gehorigheids-graad: grenzen de woonkamers aan elkaar, of grenzen de deuren en daar achter de halen aan elkaar? Scheelt ook enorm!
Ik verkies altijd vrijstaand daarom.quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:53 schreef anndb het volgende:
Ik verkies altijd bovenste verdieping daarom. Mits lift.
Ja ik denk dat de meeste mensen dat wel zouden verkiezenquote:Op maandag 27 mei 2024 23:30 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik verkies altijd vrijstaand daarom.
Ach wat is duur. Als het zo doorgaat dan kost een beetje starterswoning over 10-15 jaar ook 1mquote:Op woensdag 29 mei 2024 15:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ja ik denk dat de meeste mensen dat wel zouden verkiezenMaar aangezien de gemiddelde vrijstaande woning in Nederland nou niet bepaald goedkoop is, plus ze ook (behalve in buitengebieden/plattelands-gemeenten) veel minder voorkomen, hebben de meeste mensen deze "keuze" vaak niet.
Is ook wel een beetje de inrichting trend. Enige wat nog een beetje zacht en absorberend is een stoffen bank. Dik vloerkleed, zware gordijnen, grote boekenkast (diffusor) e.d. zijn allemaal 'uit'quote:Op woensdag 29 mei 2024 20:25 schreef KaheemSaid het volgende:
Vind het altijd best vreemd dat geluidsisolatie tegenwoordig wel best goed geregeld is, maar dat er verder betreft akoestiek niks in het bouwbesluit geregeld is. De meeste nieuwe huizen zijn galmbakken waar de Arena nog jaloers op brengt. Als bewoner mag je dan weer best wat investeren om dat we uit te krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |