abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213375447
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 20:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]
[..]
Het enige spirituele dat ik ooit vond dat wat verbinding had met een Abrahamitische religie was in de stilte van een lege historische moskee en in mindere mate ook in lege kerken, al heb ik het niet zo op die nagalm. Dat was even een instant stress verlager.

Maar….

Deze rust was oorspronkelijk helemaal niet gepland voor een gebedshuis. Kerken en kathedralen waren vroeger plaatsen waar gevogelte rondliep, waar het gigantisch stonk, waar handelaren bijelkaar kwamen om te vergaderen en bedelaars voor de deur lagen.
Tussen de donderpreken van hel en verdoemenis door. ^O^
pi_213375605
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 20:17 schreef ToT het volgende:

[..]
Tussen de donderpreken van hel en verdoemenis door. ^O^
Ja, inderdaad. :)

In tijden dat men nog niet zo in extase raakte van de heer, maar er vooral meer ontzag was. Het “licht” van God de Vader die kon straffen was groter dan dat van de zoon. Tegenwoordig is de vader gewoon weg. Bijrolletje op z’n best.

De kerk was het actieve buurthuis, crisiscoordinatiecentrum, vergaderruimte, handelscentrum. Het was alles.

Het lijkt me minus de misselijkmakende stank van mest en etterende open wonden e.d. best wel weer wat om zo een kerk in bedrijf te zien. Al was het maar een simulatie in een openluchtmuseum.
pi_213375627
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 20:29 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ja, inderdaad. :)

In tijden dat men nog niet zo in extase raakte van de heer, maar er vooral meer ontzag was. Het “licht” van God de Vader die kon straffen was groter dan dat van de zoon. Tegenwoordig is de vader gewoon weg. Bijrolletje op z’n best.

De kerk was het actieve buurthuis, crisiscoordinatiecentrum, vergaderruimte, handelscentrum. Het was alles.

Het lijkt me minus de misselijkmakende stank van etterende open wonden e.d. best wel weer wat om zo een kerk in bedrijf te zien. Al was het maar een simulatie in een openluchtmuseum.
Ja klopt, God is zo onbereikbaar en je bent niet waardig dat HIj aandacht aan je zal schenken. Jezus was voor de mensen gekomen en was de enige weg (expres een vertaalfoutje in de Bijbel trouwens) om de hemel in te komen, dus logisch dat men zich tot hem gaat richten i.p.v. z'n pa.
  woensdag 1 mei 2024 @ 22:24:13 #104
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213387128
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 11:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik ben niet met gevoelens bezig, ik gebruik keiharde en koude logica.

Een universum komt niet uit het niets :)
En waar komt het vandaan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213388264
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 22:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En waar komt het vandaan?
Uit de tijdloze en fundamentele realiteit (bewustzijn). Het bewustzijn heeft andere eigenschappen dan materie, er is bijvoorbeeld geen lineaire tijd.

En als er geen lineaire tijd is hoef je de vraag: "wat was er voor de oerknal" niet op te lossen.

De tijdloze eigenschap van bewustzijn lost deze existentiële puzzel dus op.
pi_213392249
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 04:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Uit de tijdloze en fundamentele realiteit (bewustzijn). Het bewustzijn heeft andere eigenschappen dan materie, er is bijvoorbeeld geen lineaire tijd.

En als er geen lineaire tijd is hoef je de vraag: "wat was er voor de oerknal" niet op te lossen.

Je hebt in een andere post uitgebreid aangegeven dat we als mens alles hetzelfde observeren. Daarbinnen kun je lineaire tijd als een concept niet compleet verwerpen als instrument.

Voor ons als groep individuen en als mensheid geldt dus absoluut een lineaire tijd binnen hetgeen we observeren als we je eigen bevestiging erbij pakken.

Wat je in de ruimte waarneemt is altijd in het verleden. En afhankelijk van hoeveel kilometer of lichtjaren iets van ons vandaan is scheelt dat secondes, minuten of bij wijze van spreken 500 jaar of onvoorstelbaar keer langer.

We kunnen aan de restanten van scheuren herkennen dat Afrika en Zuid Amerika aan elkaar hebben gezeten. Groot Brittannië en Canada en de rest idem. Je kunt de snelheid van de continentale drift narekenen.

Dat alles geeft aan dat er “voor ons venster op de wereld” wel degelijk een lineaire tijd bestaat en dat je deze lineaire tijd vanuit ons perspectief kijkend naar het heelal best kunt toepassen en dat het ook een geijkt instrument is.

Maar lineaire tijd is ook een illusie. Het is iets wat we zelf hebben vormgegeven. Een dag-nacht en seizoensritme dat we in een concept hebben gevangen.

Tijd kan zich gek gedragen op de grote schaal en met relativiteit in snelheden en afstanden. Bij zwarte gaten etc. Maar daarmee ligt lineaire tijd als werkbaar parallel binnen onze eigen waarneming niet meteen op de schroothoop.
pi_213393405
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 14:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je hebt in een andere post uitgebreid aangegeven dat we als mens alles hetzelfde observeren.

Niet exact hetzelfde, ongeveer hetzelfde. We delen dezelfde realiteit (bewustzijn) maar niet exact dezelfde ervaring. Net zoals dieren een andere empirische waarneming hebben.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 14:21 schreef Beathoven het volgende:

Daarbinnen kun je lineaire tijd als een concept niet compleet verwerpen als instrument.

Voor ons als groep individuen en als mensheid geldt dus absoluut een lineaire tijd binnen hetgeen we observeren als we je eigen bevestiging erbij pakken.

Wat je in de ruimte waarneemt is altijd in het verleden. En afhankelijk van hoeveel kilometer of lichtjaren iets van ons vandaan is scheelt dat secondes, minuten of bij wijze van spreken 500 jaar of onvoorstelbaar keer langer.

We kunnen aan de restanten van scheuren herkennen dat Afrika en Zuid Amerika aan elkaar hebben gezeten. Groot Brittannië en Canada en de rest idem. Je kunt de snelheid van de continentale drift narekenen.

Dat alles geeft aan dat er “voor ons venster op de wereld” wel degelijk een lineaire tijd bestaat en dat je deze lineaire tijd vanuit ons perspectief kijkend naar het heelal best kunt toepassen en dat het ook een geijkt instrument is.

Maar lineaire tijd is ook een illusie. Het is iets wat we zelf hebben vormgegeven. Een dag-nacht en seizoensritme dat we in een concept hebben gevangen.

Tijd kan zich gek gedragen op de grote schaal en met relativiteit in snelheden en afstanden. Bij zwarte gaten etc. Maar daarmee ligt lineaire tijd als werkbaar parallel binnen onze eigen waarneming niet meteen op de schroothoop.
Er is wel lineaire tijd in de objectieve ervaring, maar die ervaring is niet de fundamentele realiteit. De fundamentele realiteit is bewustzijn, en daar is geen tijd. Voorbeeld: de geur van eieren is eeuwig, tijdloos.

Een hierarchisch model van de realiteit is deze (van meest fundamenteel naar minst fundamenteel):

1. Bewustzijn (pure subjectiviteit)
2. Objectieve ervaring (gedeelde subjectiviteit)
3. Fysieke wereld (objectieve correlaat van ervaring)

De wetenschappelijke realiteit is dus het minst fundamenteel, het bewustzijn het meest fundamenteel.
De objectieve ervaring (we zien beiden een zonsondergang) is meer een soort droom van bewustzijn. De objectieve ervaring is niet de meest fundamentele realiteit. In oosterse filosofie wordt de wereld ''maya'' genoemd, een soort droom of illusie van bewustzijn.

Ik hoop dat je dit begrijpt, maar ik begrijp het als je dit niet begrijpt.
  donderdag 2 mei 2024 @ 19:20:51 #108
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213395222
quote:

[..]

En waar komt bewustzijn vandaan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213395283
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 19:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En waar komt bewustzijn vandaan?
Het is zelf-existent. Het heeft geen begin of einde.

Het bewustzijn is het fundamentele en enige mysterie van het bestaan.

Maar mensen die in materie als fundamentele realiteit geloven hebben er 2: het ontstaan van het universum en het ontstaan van bewustzijn.

Bewustzijn als fundamentele realiteit is (via Ockham's scheermes) het beste model van het bestaan.
  zaterdag 4 mei 2024 @ 16:34:45 #110
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_213416703
De boodschap die Jezus wilde brengen is in de middeleeuwen al grondig gesloopt door de kerk. De kerk heeft onnoemelijk veel leed veroorzaakt en heeft miljoenen doden op haar geweten. Steeds meer mensen lopen met levensvragen rond en krijgen nu door dat de kerk totaal geen antwoorden heeft en enkel oeverloos gelul bied. Daarom lopen de kerken nu leeg, en terecht. Hoog tijd dat daar grondig de bezem door wordt gehaald.
Gevaccineerd.
pi_213420793
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 16:34 schreef Ghost_Buster het volgende:
De boodschap die Jezus wilde brengen is in de middeleeuwen al grondig gesloopt door de kerk. De kerk heeft onnoemelijk veel leed veroorzaakt en heeft miljoenen doden op haar geweten. Steeds meer mensen lopen met levensvragen rond en krijgen nu door dat de kerk totaal geen antwoorden heeft en enkel oeverloos gelul bied. Daarom lopen de kerken nu leeg, en terecht. Hoog tijd dat daar grondig de bezem door wordt gehaald.
Al in het boek Handelingen is er gesteggel over wie de nieuwe leider wordt en wat de invulling van de boodschap is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213424526
quote:
Wat ik niet zo goed begrijp en wat je me echt uit mag leggen is het volgende.

Enerzijds heb je door de historisch correcte bril bekeken het 'Tonguska event'(google het) in Sodom & Gomorrah, zie ander topic.

Deze natuurramp wordt vervolgens achteraf aan god verbonden en óók nog eens goedbevonden.

Dus die natuurramp pak je en je verbind er een god aan die je aanhangt en vervolgens claim je met volle zekerheid en tevredenheid genocide waar dit feitelijk geen genocdide was. En waarom? Omdat er zeden werden overtreden? Omdat er andersdenkenden woonden?

Dus die gewilde illusie van genocide.. helemaal prima, niemand die daarbij even aan zn hoofd krabt.

Maar hierbij komt wel dat ik me bij de aardbeving in Turkije of de genocide op de gazanen afvraag wat er allemaal in de hoofden van de minder gemodereerde evangelische Christenen omgaat. Het hele wensen dat God straft is zo'n sadistische logica.

En dan kom je met een voorbeeld van de middeleeuwen als hét voorbeeld dat niet herhaald mag worden.

Wat ik niet oprecht aan sommige geloven vind is dat iemand door zich te laten bekeren ineens als herboren wordt gezien. Oh, je hebt iemand uit koele bloede vermoord.. even bekeren. Natuurlijk begrijp ik dat mensen soms tweede kansen verdienen. Ook zonder bekering. Maar een wildcard is wat anders.

En die hele illusie van whitewashing is er ook met afsplitsingen. Een Christelijke stroming presteert beroerd, heeft blijkbaar slachtoffers op de naam. Oh, even een nieuwe stroming en we zijn rein.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 05-05-2024 02:28:26 ]
  zondag 5 mei 2024 @ 03:03:43 #113
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_213424831
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 01:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wat ik niet zo goed begrijp en wat je me echt uit mag leggen is het volgende.

Enerzijds heb je door de historisch correcte bril bekeken het 'Tonguska event'(google het) in Sodom & Gomorrah, zie ander topic.

[ afbeelding ]

Deze natuurramp wordt vervolgens achteraf aan god verbonden en óók nog eens goedbevonden.

Dus die natuurramp pak je en je verbind er een god aan die je aanhangt en vervolgens claim je met volle zekerheid en tevredenheid genocide waar dit feitelijk geen genocdide was. En waarom? Omdat er zeden werden overtreden? Omdat er andersdenkenden woonden?

Dus die gewilde illusie van genocide.. helemaal prima, niemand die daarbij even aan zn hoofd krabt.

Maar hierbij komt wel dat ik me bij de aardbeving in Turkije of de genocide op de gazanen afvraag wat er allemaal in de hoofden van de minder gemodereerde evangelische Christenen omgaat. Het hele wensen dat God straft is zo'n sadistische logica.

En dan kom je met een voorbeeld van de middeleeuwen als hét voorbeeld dat niet herhaald mag worden.

Wat ik niet oprecht aan sommige geloven vind is dat iemand door zich te laten bekeren ineens als herboren wordt gezien. Oh, je hebt iemand uit koele bloede vermoord.. even bekeren. Natuurlijk begrijp ik dat mensen soms tweede kansen verdienen. Ook zonder bekering. Maar een wildcard is wat anders.

En die hele illusie van whitewashing is er ook met afsplitsingen. Een Christelijke stroming presteert beroerd, heeft blijkbaar slachtoffers op de naam. Oh, even een nieuwe stroming en we zijn rein.
Tunguska was een meteoriet, niets meer en niets minder en heeft geen reet met geloof te maken. De inslag velde een zooi bomen. Boeie.
Dat mensen hier iets heiligs van maken, is dus pure kolder en uit de dikke duim gezogen. De gevolgen daarvan zijn geheel voor hunzelf.
Gevaccineerd.
pi_213425924
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 03:03 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Tunguska was een meteoriet, niets meer en niets minder en heeft geen reet met geloof te maken. De inslag velde een zooi bomen. Boeie.
Dat mensen hier iets heiligs van maken, is dus pure kolder en uit de dikke duim gezogen. De gevolgen daarvan zijn geheel voor hunzelf.
Klopt, er zijn ook theorieen dat S&G door eenzelfde meteoriet zijn verwoest.

Maar dan kwam de vraag in de oudheid "waarom" werden ze verwoest? God moet wel iets verschrikkelijks hebben waargenomen. Laten we dat maar aannemen. Laten we maar aannemen dat onze god mensen straft. Dat je een ramp op tv ziet en je eerst afvraagt of het jouw kamp of een ander kamp betreft. Natuurlijk denkt het grootste deel van de redelijke Christenen of Moslims niet zo en denken ze ook aan de willekeur die ook hen had kunnen treffen, maar de luid aanwezige kleine groep hardliners denken wel degelijk in wraak namens een opperwezen.

Het is precies deze logica die je niet even uit de Bijbel, Koran en uit de tribale waarneming van de wereld door gelovigen kunt halen.

Het oude opgetekende denken zonder de kennis van nu dat als klinkende waarheid wordt aangenomen. En aan de andere kant conditionele liefde prediken (we tolereren je als je bereid bent je te laten bedwelmen en bekeren door marketingpraatjes)

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 05-05-2024 09:49:06 ]
pi_213426453
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 01:17 schreef Beathoven het volgende:

Heb me ooit vreselijk geïrriteerd aan een voorganger die tijdens een preek meldde "dat god in een Rotterdamse achterbuurt een heel byzonder werk begonnen was". Bleek er een verslaafde junk een halleluja gemeente in te zijn gewandeld en op z'n knieën te zijn gegaan (en vervolgens weer de straat op).

Frappant, denk ik dan, dat god dat niet in Bloemendaalse of Wassenaarse villawijk laat gebeuren.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 05-05-2024 11:45:11 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 mei 2024 @ 11:48:58 #116
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427004
quote:
Welke boodschap wilde Jezus brengen volgens jou?

"Wees toch lief, kinderen" ?
pi_213427013
quote:

[..]

Voor de oerknal was er geen tijd, dus was er geen "voor de oerknal".
Wetenschappers die zich er mee bezig houden, kunnen soms best geïrriteerd raken over deze onwetendheid.
pi_213427019
En sinds wanneer is bewustzijn tijdeloos? Je maakt het allemaal wel heel erg magisch he?
pi_213427031
quote:
Dit absoluut!
Sowieso moet het Vaticaan hun hele bibliotheek een keer aan de mensheid beschikbaar stellen. Waarom moet alles geheim worden gehouden? Wat mogen we niet weten?
pi_213427043
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 03:03 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Ja als het een daad van God was, had-ie vast niet alleen wat boompjes gesloopt op deze manier om te laten zien dat hij ook nog bestaat.
pi_213427062
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 09:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Klopt, er zijn ook theorieen dat S&G door eenzelfde meteoriet zijn verwoest.

Maar dan kwam de vraag in de oudheid "waarom" werden ze verwoest? God moet wel iets verschrikkelijks hebben waargenomen. Laten we dat maar aannemen. Laten we maar aannemen dat onze god mensen straft. Dat je een ramp op tv ziet en je eerst afvraagt of het jouw kamp of een ander kamp betreft. Natuurlijk denkt het grootste deel van de redelijke Christenen of Moslims niet zo en denken ze ook aan de willekeur die ook hen had kunnen treffen, maar de luid aanwezige kleine groep hardliners denken wel degelijk in wraak namens een opperwezen.

Het is precies deze logica die je niet even uit de Bijbel, Koran en uit de tribale waarneming van de wereld door gelovigen kunt halen.

Het oude opgetekende denken zonder de kennis van nu dat als klinkende waarheid wordt aangenomen. En aan de andere kant conditionele liefde prediken (we tolereren je als je bereid bent je te laten bedwelmen en bekeren door marketingpraatjes)
Sodom & Gomorrah schijnen uit een oude taal te vertalen te zijn als "verwoest en verbrand."
De ene stad is gewoon afgefikt en de andere is geplunderd. Je kunt nog zien dat de verdedigers stenen van de muur van de ene kant van de stad verwijderd hebben om de muur aan de andere kant te verhogen en te versterken tegen de aanvallers, maar het was tevergeefs.
Dit schijnt in veel oudere tijden gebeurd te zijn dan waarin de Bijbel claimt dat het gebeurd zou zijn. De echte namen van beide steden zijn allang verloren gegaan.
  zondag 5 mei 2024 @ 11:58:00 #122
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427080
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 11:50 schreef ToT het volgende:

[..]
Voor de oerknal was er geen tijd, dus was er geen "voor de oerknal".
Wetenschappers die zich er mee bezig houden, kunnen soms best geïrriteerd raken over deze onwetendheid.
Maar binnen een fysicalistisch realiteitsmodel is er ruimtetijd en oorzaak-gevolg. Iets ontstaat niet uit het niets. Niets betekent helemaal niets, dus ook geen eigenschap als instabiliteit.

Als er een pot goud uit het niets poef voor je neus verschijnt zeg je: ''dit is een wonder!''

Maar als er een heel universum uit het niets ontstaat zeg je: ''niets is instabiel'' :')

Feit is: het bestaan is niet wetenschappelijk te verklaren. En dat noopt dus tot een alternatieve verklaring.
  zondag 5 mei 2024 @ 11:59:53 #123
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427098
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 11:50 schreef ToT het volgende:
En sinds wanneer is bewustzijn tijdeloos? Je maakt het allemaal wel heel erg magisch he?
Je leeftijd is maar een getal :) We weten allemaal wat dat betekent volgens mij.
  zondag 5 mei 2024 @ 12:04:45 #124
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427137
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 11:55 schreef ToT het volgende:

[..]
Sodom & Gomorrah schijnen uit een oude taal te vertalen te zijn als "verwoest en verbrand."
De ene stad is gewoon afgefikt en de andere is geplunderd. Je kunt nog zien dat de verdedigers stenen van de muur van de ene kant van de stad verwijderd hebben om de muur aan de andere kant te verhogen en te versterken tegen de aanvallers, maar het was tevergeefs.
Dit schijnt in veel oudere tijden gebeurd te zijn dan waarin de Bijbel claimt dat het gebeurd zou zijn. De echte namen van beide steden zijn allang verloren gegaan.
Sodom & Gomorrah hebben niet bestaan, net als Jezus. Het zijn mythen :)
pi_213427160
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 11:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar binnen een fysicalistisch realiteitsmodel is er ruimtetijd en oorzaak-gevolg. Iets ontstaat niet uit het niets. Niets betekent helemaal niets, dus ook geen eigenschap als instabiliteit.

Als er een pot goud uit het niets poef voor je neus verschijnt zeg je: ''dit is een wonder!''

Maar als er een heel universum uit het niets ontstaat zeg je: ''niets is instabiel'' :')

Feit is: het bestaan is niet wetenschappelijk te verklaren. En dat noopt dus tot een alternatieve verklaring.
Dat jij iets niet kan bevatten betekent niet dat het niet klopt. :) Je zou je kunnen verdiepen in dat werk van Lawrence Krauss bijvoorbeeld. De wetenschap verwerpen is iets wat religieuzen vaak doen.

"Dit is de stof die we uit ons hoofd moeten kennen om te slagen voor onze examens, maar als moslim weten we dat dit allemaal niet klopt, want dit gaat tegen de Koran in en dus is het niet de waarheid."

De huidige natuurwetten zijn na de oerknal ontstaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')