abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213363084
https://www.gelderlander.(...)glequicksearchbox%2F

Iedere kWh zonnestroom die Eneco-klant teruglevert kost hem voortaan 11,5 cent

Eneco gaat klanten die zonnestroom terugleveren daarvoor 11,5 cent per kilowattuur (kWh) rekenen. Dat kost een doorsnee klant zo'n 350 euro per jaar. Wie geen panelen heeft, gaat minder betalen.

Vanaf juni gaat Eneco die 11,5 cent rekenen aan mensen met een variabel stroomcontract en zonnepanelen of met een nieuw vast contract. Wie op jaarbasis 3000 kWh stroom saldeert moet Eneco daarvoor 345 euro betalen. Dat tarief ligt in lijn met de terugleverkosten die bijvoorbeeld Vandebron en Budgetenergie vragen. Deze bedrijven begonnen met de terugleverkosten. Zij stellen dat de kosten van de salderingsregeling de pan uitrijzen. Met de salderingsregeling mogen mensen de geleverde stroom tegen de gekochte stroom wegstrepen.

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt is een onderzoek begonnen naar de terugleverkosten omdat onduidelijk is of die niet te hoog zijn. Dat onderzoek moet volgende maand klaar zijn.
De terugleverkosten zijn slecht nieuws voor Eneco-klanten met zonnepanelen, maar volgens het energiebedrijf is het goed nieuws voor driekwart van de klanten die geen zonnestroom opwekken. Zij betaalden tot op heden mee aan de kosten die worden gemaakt voor het verwerken en salderen van de zonnestroom. Het regulier stroomtarief voor klanten gaat 6 cent per kWh omlaag, dat is voor een gemiddeld huishouden zonder zonnepanelen 150 euro voordeel.

Grote energieleverancier
Eneco, dat zo'n twee miljoen klanten heeft, is de eerste grote energieleverancier die directe terugleverkosten rekent. Vattenfall heeft aangekondigd ze eveneens te introduceren en Essent verhaalt de extra kosten vooralsnog via het onthouden van cashbacks aan klanten met zonnepanelen. De terugleverkosten zijn van invloed op de terugverdientijd van zonnepanelen, bleek vorige week uit berekeningen van vergelijkingssite Keuze.nl. Door de extra kosten is de animo voor zonnepanelen teruggelopen.

Voor klanten die terugleverkosten gaan betalen, geldt dat zij dit alleen doen voor de daadwerkelijk teruggeleverde kWh. Hoe meer zelfopgewekte stroom klanten direct verbruiken, hoe minder terugleverkosten worden berekend,’’ meldt Rianne de Voogt van Eneco. Wie op een zonnige dag de vaatwasser laat draaien of andere stroomvreters gebruikt in plaats van 's avonds, bespaart geld. ,,Zet die apparaten aan als de zon schijnt, iedere kWh zonnestroom die niet door de meter gaat, hoef je niet te betalen.’’ In feite ontstaat er een soort dynamisch stroomcontract: wie veel zonnestroom zelf direct gebruikt is goedkoper uit.

Eneco-klanten die meer stroom aan het net terugleveren dan zij op jaarbasis verbruiken, krijgen daarvoor 14,5 cent per kWh. Minus de 11,5 cent terugleverkosten levert die stroom dan nog maar 3 cent op. Dat was 5 cent.
Wie zonnepanelen heeft, kan nog steeds over heel goedkope elektriciteit beschikken. Want ook al kost het 11,5 cent per kWh om de stroom aan het net te leveren, door de salderingsregeling kan die hoeveelheid stroom later - als de zon onder is - gratis weer van het net gehaald worden. Zonnepanelen worden door de terugleverkosten minder lucratief maar blijven renderen.

Wie vanaf deze zomer een vast contract afsluit bij Eneco, krijgt al met de terugleverkosten te maken. Klanten met een variabel tarief krijgen gefaseerd van juni tot en met augustus te maken met de terugleverkosten..

Ts.

Geweldige de vergroening die we met ze alle doen jaren terug .

Belazerd word je gewoon.
En dadelijk als de salderingsregeling weg gaat over paar jaar
Word je anus nog een paar keer goed uitgerekt.

Jip ik weet het ik kan overdrijven.
Maar waarom zal je in de toekomst nog gaan investeren.?
pi_213363108
Die stroom van de particulier in de zomer is gewoon geen flikker waard. Straks nog minder, of zelfs negatief.

Per saldo heb je er overigens nog voordeel van maar dan minder. Ik heb mijn investering van 7k misschien wel 3x terugverdiend in 7 jaar. Tis ook wel een keer mooi geweest, dit feestje voor de huiseigenaren.
  maandag 29 april 2024 @ 15:45:22 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213363127
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 15:40 schreef suijkerbuijk het volgende:
Waar het hart vol van is, loopt de mond van over.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213363194
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 15:43 schreef Confetti het volgende:

Tis ook wel een keer mooi geweest, dit feestje voor de huiseigenaren.
Ik ken 2 huurders die maandelijks betalen voor hun zonnepanelen.
Met dit teruglevertarief gaan ze er op toeleggen.
pi_213363273
Panelenboete.
Compleet bizar en idioot dit.

Wooow. Moet direct verboden worden. Hard ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213363281
quote:
Die stroom van de particulier in de zomer is gewoon geen flikker waard. Straks nog minder, of zelfs negatief.

Per saldo heb je er overigens nog voordeel van maar dan minder. Ik heb mijn investering van 7k misschien wel 3x terugverdiend in 7 jaar. Tis ook wel een keer mooi geweest, dit feestje voor de huiseigenaren.
Jij doet de investering en mag nog eens betalen ook.
Zo werkt het niet.
1947-2016
pi_213363310
quote:
Zij stellen dat de kosten van de salderingsregeling de pan uitrijzen.
Kom maar eens met bewijzen. Dit is puur gelul.

Gemiste inkomsten omdat de consument nu eigen stroom op wekt ja. Dat zien zij als 'kosten'.
Opfukken.
1947-2016
pi_213363335
quote:

Oh jij wel. Nou dan mag het allemaal wel afgeschaft worden ja. Want de buurman die vorig jaar pas de investering heeft gedaan moet dan maar lijden.
pi_213363365
De zonnepaneel eigenaren moeten in de winter veel stroom gaan leveren vanuit hun zonnepanelen want dan is de stroom het meest waard :Y
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213363392
Goed nieuws voor driekwart van de klanten die geen zonnestroom opwekken. Zij betaalden tot op heden mee aan de kosten die worden gemaakt voor het verwerken en salderen van de zonnestroom. Het regulier stroomtarief voor klanten gaat 6 cent per kWh omlaag, dat is voor een gemiddeld huishouden zonder zonnepanelen 150 euro voordeel. *O*
pi_213363432
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:07 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Oh jij wel. Nou dan mag het allemaal wel afgeschaft worden ja. Want de buurman die vorig jaar pas de investering heeft gedaan moet dan maar lijden.
Dat is een vvd stemmer .
Die kijken alleen maar naar hun eigen ik.
  maandag 29 april 2024 @ 16:21:10 #12
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213363441
Mooi! Iedereen arm behalve de happy few
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 16:22:38 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213363456
Komende jaren geen last van *O* Alles salderen tralalala en vanaf de zomer 30ct pakken op elke kWh die naar de auto gaat ipv terug geleverd wordt *O*
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213363512
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:22 schreef CoolGuy het volgende:
Komende jaren geen last van *O* Alles salderen tralalala en vanaf de zomer 30ct pakken op elke kWh die naar de auto gaat ipv terug geleverd wordt *O*
Ook net nog voor 3 jaar vastgezet bij GreenChoice, gaat half mei in.
Maar het zal wel steeds lastiger worden als de ACM niet ingrijpt.
pi_213363522
Volgens mij betalen dynamische gebruikers niet mee aan de aanzienlijke salderingskosten, daarentegen kunnen zij gedurende de zonnige maanden goedkope Kwh inkopen en regelmatig zelfs betaald krijgen voor hun verbruik. Gisteren was de stroomprijs alweer 5 cent negatief van 12:00 tot 16:00h omdat er zon was en veel windkracht, daarnaast op zondag weinig verbruikers. Vanwege de energiebelasting (-5+12) koste kwh voor een dynamische verbruiker gisteren van 12:00 tot 16:00 circa 7 cent ^O^
Ga vooral zo door _O_

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 29-04-2024 16:34:36 ]
  maandag 29 april 2024 @ 16:30:30 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213363535
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kom maar eens met bewijzen. Dit is puur gelul.

Gemiste inkomsten omdat de consument nu eigen stroom op wekt ja. Dat zien zij als 'kosten'.
Opfukken.
Probleem is dat ze alleen op papier hun eigen stroom opwekken.

De stroom die je in de zomer opwekt is niet de stroom die je in de winter verbruikt.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 16:31:07 #17
16180 crew  CoolGuy
pi_213363540
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar die gaan niet ingrijpen, en dat is op zich natuurlijk ook wel prima. Ik zou dan bij wijze van gaan van 800 euro per jaar terug krijgen naar 200 euro terug krijgen, bij een boete van 50 euro per maand zeg maar even. Waar hebben we het over?

Maar aangezien ik na salderen zo'n 2000 kWh terug lever die me....wat is het, 5ct ofzo per kWh opleveren? Ik heb geen idee, moet ik opzoeken, dan zou me dat dus zo'n 100 euro opleveren. Nou geweldig. Maar ik doe even de aanname dat ongeveer 1000 kWh van die 2000 naar de auto zullen gaan, die me dus niks kosten maar me wel 30ct opleveren.

Dan lever ik dus nog maar 1000 kWh terug, die leveren me dan 50 euro op, maar die andere 1000 kWh leveren me dan dus 300 euro op. Dat maakt samen 350 euro, dat is 200 euro meer dan nu. En geen boete voorlopig.

Win win *O*
  maandag 29 april 2024 @ 16:34:07 #18
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213363559
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:28 schreef Digi2 het volgende:
aanzienlijke salderingskosten
Nog steeds geen bewijs van gezien dat die 'aanzienlijk' zijn.
1 grote poppenkast voor extra ¤ uit de zakken te kloppen van de consument.
1947-2016
  maandag 29 april 2024 @ 16:35:15 #19
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213363568
quote:
14s.gif Op maandag 29 april 2024 16:30 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Probleem is dat ze alleen op papier hun eigen stroom opwekken.

De stroom die je in de zomer opwekt is niet de stroom die je in de winter verbruikt.
Qua recht en wet wel. Jammer dan.
En nu achterbaks de gemiste kw/h inkomsten toch willen peuren.
1947-2016
  maandag 29 april 2024 @ 16:36:18 #20
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213363578
Panelen uit als ik naar werk ga en weer aan als ik thuis ben dus...
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_213363600
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Het is eenvoudig te omschrijven als hoge kapitaalkosten&afschrijving voor investeringen die gedurende de zomermaanden niet renderen. Sommigen willen deze realiteit liever niet inzien, maar dat maakt het niet minder reëel ;)
pi_213363651
quote:
5s.gif Op maandag 29 april 2024 16:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Panelen uit als ik naar werk ga en weer aan als ik thuis ben dus...
Kan je beter mee oppassen want dat kan je installatie vernielen.

pi_213363729
quote:

[..]
De hoge kapitaalkosten&afschrijving voor investeringen die gedurende de zomer/zonnige maanden niet/weinig renderen zal niet zo moeilijk te berekenen zijn. De recent hogere marktrente speelt hierbij ook een belangrijke rol, want dat heeft directe invloed op de investeringskosten. Er zal imo weinig in te grijpen vallen voor de ACM.
pi_213363757
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:28 schreef Digi2 het volgende:
Volgens mij betalen dynamische gebruikers niet mee aan de aanzienlijke salderingskosten, daarentegen kunnen zij gedurende de zonnige maanden goedkope Kwh inkopen en regelmatig zelfs betaald krijgen voor hun verbruik. Gisteren was de stroomprijs alweer 5 cent negatief van 12:00 tot 16:00h omdat er zon was en veel windkracht, daarnaast op zondag weinig verbruikers. Vanwege de energiebelasting (-5+12) koste kwh voor een dynamische verbruiker gisteren van 12:00 tot 16:00 circa 7 cent ^O^
Ga vooral zo door _O_
Leuk hoor... maar hoeveel was je kwijt in de herfst en winter?
Want normaalgesproken is in die periode het verbruik hoog, de prijzen hoog en de opbrengst laag.
pi_213363770
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:00 schreef apenoot het volgende:

[..]
Leuk hoor... maar hoeveel was je kwijt in de herfst en winter?
Want normaalgesproken is in die periode het verbruik hoog, de prijzen hoog en de opbrengst laag.
Ik ben anticyclisch als gebruiker, mijn verbruik is het hoogst gedurende de zonnige maanden. In de donkere maanden ben ik 'All In' circa 15 euro per maand kwijt voor gas&stroom.
pi_213363822
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:07 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Dat is hoe de markt werkt. Soms win je, soms verlies je. Er waren ook mensen die voor 0,89 cent stroom aan Innova hebben verkocht en er een auto van hebben kunnen kopen. Je kunt een (gesubsidieerd) beleid niet in stand houden omdat er verliezers zijn. Ik verbruik en wek ongeveer lijk op, zo'n 5.500 Kwh. Ook met deze terugleverkosten ga ik voor geen goud de zonnepanelen wegdoen.

We kunnen nou niet zeggen dat de energiemarkt in Nederland niet competitief is. Als de terugleverkosten onrealistisch hoog zijn komt er een concurrent die eronder gaat zitten. Maar ik verwacht het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2024 17:09:02 ]
pi_213363874
Veel mensen die dit nieuws lezen snappen niet hoe het in elkaar zit. Het is niet zo dat zonnepanelen geld gaan kosten.

Stel je verbruikt nu 3000 kwh per jaar. Normaliter kost je dit bijvoorbeeld 3000 x 0.50 euro = 1500 per jaar. So far so good?

Die 3000 kwh verbruik je meestal s avonds of in t weekend als je thuis bent? Logisch toch?

Stel je koop 10 zonnepanelen en overdag als jij NIET thuis bent ga jij energie aan t net leveren. Nu mag je die 100% afschrijven van je verbruikte kWH (die 3000 kwh)... maar dat is eigenlijk wel gek. Want die 0.50 euro per kWh die jij afrekend naar je leverancier bevat een marge + belastingen etc etc.

Je begrijpt dat dat raar is. Je kunt niet zelf ook 0.50 rekenen.. want daardoor verliest je leverancier zijn marge, of maakt zelfs verlies!

Dat is gewoon gek...

Wat gaat er veranderen, want nu ga ik geld betalen toch? Toch? Nee nee.. rustig!

Die 3000kwh die je verbruikt kan je nog steeds salderen met je opgewekte stroom. Stel je levert 2000 kwh per jaar terug. Je energiereking is dan nog steeds maar 1000 kwh, dus je bespaard 2000kWh. Het enige wat er nu gaat veranderen is, dat zij 0.10 willen vangen per kwh. Dus 2000 x 0.10 cent = 200 euro per jaar.

Je besparing was:

2000 * 0.50 euro = 1000 euro

Dat wordt:

2000 * 0.40 euro = 800 euro

Je moet alleen niet meer leveren dan dat je zelf kunt verbruiken in een jaar.. dan gaat het je wel meer geld kosten.

Dus rustaaagh mensen. Je wordt niet genaaid en de terugverdientijd is nog steeds prima. Het systeem wordt alleen iets eerlijker voor de energieleverancier.
pi_213363876
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik ben anticyclisch als gebruiker, mijn verbruik is het hoogst gedurende de zonnige maanden. In de donkere maanden ben ik 'All In' circa 15 euro per maand kwijt voor gas&stroom.
Dan heb je waarschijnlijk geen koukleum als partner want die van mij begint toch echt te klagen als de temperatuur onder de 19 graden komt.
En met 15 euro per maand aan gas en stroom moet je in de winter wel een dikke trui en wollen sokken aan doen (en de computer uit laten)
pi_213363907
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:14 schreef apenoot het volgende:

[..]
Dan heb je waarschijnlijk geen koukleum als partner want die van mij begint toch echt te klagen als de temperatuur onder de 19 graden komt.
En met 15 euro per maand aan gas en stroom moet je in de winter wel een dikke trui en wollen sokken aan doen (en de computer uit laten)
15 euro pm kan ook niet. Alleen de leveringskosten zijn al hoger. Broodje aap dus.
pi_213363916
Wat een onduidelijk verhaal in de OP. Moet ik de vaatwasser nou we overdag aanzetten of kan ik deze ook in de nacht laten draaien en gratis via de saldering laten wassen?
.
  maandag 29 april 2024 @ 17:18:21 #31
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213363918
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Kan je beter mee oppassen want dat kan je installatie vernielen.

Hij laat letterlijk zien hoe je handmatig de omvormer kan uitzetten. Hoor niets over dat dit slecht zou zijn....
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
pi_213363942
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef Fer het volgende:
Wat een onduidelijk verhaal in de OP. Moet ik de vaatwasser nou we overdag aanzetten of kan ik deze ook in de nacht laten draaien en gratis via de saldering laten wassen?
Dat maakt geen verschil voor je saldering. Zie mijn bericht voor uitleg.
pi_213363965
Maar de salderingsregeling bleef toch van kracht na instemming van de PVV?
pi_213363974
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:24 schreef Nober het volgende:
Maar de salderingsregeling bleef toch van kracht nog instemming van de PVV?
Ja, de salderingsregeling is nog van kracht.

Alleen hebben ze kosten bedacht en dat mag blijkbaar buiten die salderingsregeling in rekening gebracht worden.

Een administratieve loophole.
  maandag 29 april 2024 @ 17:26:48 #35
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213363988
quote:
19s.gif Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Hij laat letterlijk zien hoe je handmatig de omvormer kan uitzetten. Hoor niets over dat dit slecht zou zijn....
Geeft dit geen verhoogd risico op brand? Tenminste lijkt me dat zo'n paneel wel stroom op blijft wekken en als dat dan nergens heen kan...
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 29 april 2024 @ 17:32:20 #36
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213364030
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:26 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Geeft dit geen verhoogd risico op brand? Tenminste lijkt me dat zo'n paneel wel stroom op blijft wekken en als dat dan nergens heen kan...
Geen idee, maar het lijkt me geen emmer die overloopt. Stroom moet lopen om iets te doen. Op je stopcontacten staat ook stroom en die doen niets totdat je er een stekker in steekt.
  Forum Admin maandag 29 april 2024 @ 17:35:20 #37
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213364050
De praktijk is nu toch zo dat mensen zonder panelen betalen voor de mensen met panelen -vanwege- die salderingsregeling?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213364067
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef Fer het volgende:
Als je op jaarbasis meer stroom levert dan je kan salderen, kan je dat overschot beter 's zomers overdag zelf verbruiken en dan dus in de middag je grootverbruikers aanzetten, zoals een wasmachine of stofzuiger.
pi_213364069
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:35 schreef Straatcommando. het volgende:
De praktijk is nu toch zo dat mensen zonder panelen betalen voor de mensen met panelen -vanwege- die salderingsregeling?
Mensen zonder panelen hebben in de zomer goedkope stroom vanwege de overschotten van de mensen met zonnepanelen ;)
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 17:38:45 #40
16180 crew  CoolGuy
pi_213364080
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mensen zonder panelen hebben in de zomer goedkope stroom vanwege de overschotten van de mensen met zonnepanelen ;)
Dus wat je krijgt, als mensen massaal hun panelen uit zouden gaan zetten, is dat die 'kosten' er niet meer zijn, maar de stroom ook niet, en die 150 euro 'korting' die mensen zonder panelen krijgen ineens vervelend worden. Geheid dat die korting dan weer voor een of andere bullshitreden verdwijnt.

Dit gaat niet om de mensen zonder panelen, dat is alleen het frame dat wordt gebruikt, want mensen zonder panelen denken dan dat de Eneco's een flikker om hun geeft en juichen dat dus toe (al gok ik zomaar dat daar ook een flink deel bij zit die het niet zo goed kunnen hebben dat andere mensen wél panelen hebben dan wel kúnnen nemen), maar dit is allemaal puur eigen belang. Waar niks mis mee is, maar kom daar dan gewoon voor uit.
pi_213364094
quote:
Niet alle huishoudens want bij dynamische contracten vindt geen er geen saldering plaats, dus huishoudens met een dynamisch contract zonder zonnepanelen betalen niet mee aan salderingskosten.
  Forum Admin maandag 29 april 2024 @ 17:43:08 #42
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213364108
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Niet alle huishoudens want bij dynamische contracten vindt geen er geen saldering plaats, dus huishoudens met een dynamisch contract zonder zonnepanelen betalen niet mee aan salderingskosten.
Dank u :Y
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213364109
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus wat je krijgt, als mensen massaal hun panelen uit zouden gaan zetten, is dat die 'kosten' er niet meer zijn, maar de stroom ook niet, en die 150 euro 'korting' die mensen zonder panelen krijgen ineens vervelend worden. Geheid dat die korting dan weer voor een of andere bullshitreden verdwijnt.

Dit gaat niet om de mensen zonder panelen, dat is alleen het frame dat wordt gebruikt, want mensen zonder panelen denken dan dat de Eneco's een flikker om hun geeft, maar dit is allemaal puur eigen belang. Waar niks mis mee is, maar kom daar dan gewoon voor uit.
Ik ga wel in de gaten houden wat die "6 cent korting per kWh" in de praktijk gaat inhouden.
Want dat kan natuurlijk t.o.v. een fictief hoog tarief zijn en in de praktijk maar 1 cent schelen t.o.v. aanbiedingen van andere energieleveranciers.

Als Eneco "korting" geeft ben ik altijd wat achterdochtig :P
  maandag 29 april 2024 @ 17:45:40 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213364125
quote:
Prima financiële stimulans voor die mensen om ook panelen te gaan leggen dus.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_213364130
quote:
19s.gif Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Hangt van je installatie af, wat hij later ook toelicht.
pi_213364136
quote:
Klopt. Daarom is die regeling zo scheef.
pi_213364160
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:47 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Klopt. Daarom is die regeling zo scheef.
Precies omdat het vooral lage inkomens in huurhuizen/appartementen zijn die dus hogere inkomens subsidiëren want die hebben nog het geld, nog de mogelijkheid om zonnepanelen te gebruiken/plaatsen ;(
  Official ESF Kreviewer maandag 29 april 2024 @ 17:54:06 #48
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_213364188
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 17:13 schreef dudewhereismycar het volgende:
Het systeem wordt alleen iets eerlijker voor de energieleverancier.
Ok lol. Die arme miljarden verdieners.
pi_213364267
quote:

[..]
Dan moet je wel een variabel of dynamisch contract hebben wil je dat voordeel kunnen benutten ;)
pi_213364283
Kosten die je maakt moet je kunnen doorberekenen, dat is logisch. Ik neem aan dat Eneco en concurrenten dan ook geen bezwaar hebben als de overheid de kosten voor het afremmen van de energietransitie doorberekent. Hoe eerlijk of niet eerlijk het ook is, dat is wel het PR effect van een zogeheten “panelenboete” tenslotte.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_213364293
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:01 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan moet je wel een variabel of dynamisch contract hebben wil je dat voordeel kunnen benutten ;)
Dat is niet helemaal waar natuurlijk want die lage stroomprijzen in de zomer drukken de inkoopprijzen voor energieleveranciers en dat drukt dus ook de gemiddelde stroomprijs voor iedereen.

Zonder die panelen zouden er een paar extra centrales moeten draaien.
pi_213364327
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:17 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
15 euro pm kan ook niet. Alleen de leveringskosten zijn al hoger. Broodje aap dus.
Echt niet, ik gebruik circa 10 kuub aardgas een 600 Kwh per jaar. Je kreeg alleen al 606 euro vermindering energiebelasting in 2023.
pi_213364359
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is niet helemaal waar natuurlijk want die lage stroomprijzen in de zomer drukken de inkoopprijzen voor energieleveranciers en dat drukt dus ook de gemiddelde stroomprijs voor iedereen.

Zonder die panelen zouden er een paar extra centrales moeten draaien.
Dat is waar maar dat voordeel is nogal beperkt omdat die centrales weinig renderen gedurende de zonnige maanden en de kosten van de saldering daarin verrekend worden.
  maandag 29 april 2024 @ 18:18:50 #54
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_213364432
Ok, dus dan maar de schuur en garage in de winter de hele dag op 21 graden houden _O- :')
pi_213364439
quote:

[..]
Ik heb de CV al jaren niet meer gebruikt. Soms is het 15 graden maar dat vind ik prima. Ik gebruik een Larkbox X als computer met een zuinig 15 inch 4k schermpje, bij elkaar gebruik dit circa 14 watt/uur. "s zomers douche ik meestal koud.
pi_213364494
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is waar maar dat voordeel is nogal beperkt omdat die centrales weinig renderen gedurende de zonnige maanden en de kosten van de saldering daarin verrekend worden.
Dat heeft niets met salderen te maken. Er zit geen verschil in het rendement van zo'n centrale met of zonder salderen.
pi_213364517
Moeten zij weten.
pi_213364524
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat heeft niets met salderen te maken. Er zit geen verschil in het rendement van zo'n centrale met of zonder salderen.
Wat is rendement?
pi_213364543
quote:
Nogmaals, het rendement van die centrales is niet afhankelijk van het salderen.

Wel van de opwek van zonnestroom. Maar er zijn ook landen zonder salderingsregeling, zoals Duitsland.
Die zitten in de zomer ook met een overschot aan zonnestroom.

Of je nu 1.000kWh opwekt mét salderingsregeling of 1.000kWh zonder, het blijft 1.000kWh goedkope zonnestroom die de gascentrale niet meer kan verkopen in de zomer.

Ofwel: heeft niets met salderen te maken.
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 18:37:32 #60
16180 crew  CoolGuy
pi_213364584
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ga wel in de gaten houden wat die "6 cent korting per kWh" in de praktijk gaat inhouden.
Want dat kan natuurlijk t.o.v. een fictief hoog tarief zijn en in de praktijk maar 1 cent schelen t.o.v. aanbiedingen van andere energieleveranciers.

Als Eneco "korting" geeft ben ik altijd wat achterdochtig :P
Alles wat zo'n toko doet wat zogenaamd 'voor de klant' is is primair goed voor die toko zelf.

Daarnaast, je zou verwachten (denk ik?) dat als blijkbaar die persoon zonder panelen mee betaald blablabla, en die krijgt nu 150 euro korting, en dát zijn de kosten, waarom halen ze dan meer geld op bij de mensen mét panelen?

Dit heeft niets te maken met 'eerlijk', dit is gewoon een ordinaire manier van geld graaien, en zolang ze niet worden terug gefloten blijven ze dat doen. Zou ik niet anders doen, al zou ik er wel gewoon voor uitkomen.
pi_213364616
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Alles wat zo'n toko doet wat zogenaamd 'voor de klant' is is primair goed voor die toko zelf.

Daarnaast, je zou verwachten (denk ik?) dat als blijkbaar die persoon zonder panelen mee betaald blablabla, en die krijgt nu 150 euro korting, en dát zijn de kosten, waarom halen ze dan meer geld op bij de mensen mét panelen?
De redenering is dat er meer klanten zijn zonder panelen dan met panelen, dat zou in theorie de verklaring kunnen zijn. Maar de exacte soms laten ze niet zien.

quote:
Dit heeft niets te maken met 'eerlijk', dit is gewoon een ordinaire manier van geld graaien, en zolang ze niet worden terug gefloten blijven ze dat doen. Zou ik niet anders doen, al zou ik er wel gewoon voor uitkomen.
Ze zullen er zelf niet slechter van worden.
  maandag 29 april 2024 @ 18:42:04 #62
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_213364625
Lekker voor de klimaatlosers. Jullie verdienen het genaaid te worden. :P
Heel veel sambal
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 18:43:22 #63
16180 crew  CoolGuy
pi_213364637
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 18:42 schreef Nyamuk het volgende:
Lekker voor de klimaatlosers. Jullie verdienen het genaaid te worden. :P
Ja, ik doe het puur voor het geld. Niet meer en niet minder.
pi_213365104
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als je op jaarbasis meer stroom levert dan je kan salderen, kan je dat overschot beter 's zomers overdag zelf verbruiken en dan dus in de middag je grootverbruikers aanzetten, zoals een wasmachine of stofzuiger.
Ik zit rond de 0. Ene jaar lever ik 100kwh, ander jaar neem ik 100kwh af.
.
  maandag 29 april 2024 @ 19:42:11 #65
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213365144
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, de salderingsregeling is nog van kracht.

Alleen hebben ze kosten bedacht en dat mag blijkbaar buiten die salderingsregeling in rekening gebracht worden.

Een administratieve loophole.
Die keihard verboden moet worden.
1947-2016
  maandag 29 april 2024 @ 19:47:38 #66
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213365198
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:37 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is eenvoudig te omschrijven als hoge kapitaalkosten&afschrijving voor investeringen die gedurende de zomermaanden niet renderen. Sommigen willen deze realiteit liever niet inzien, maar dat maakt het niet minder reëel ;)
Produceren voor de voorraad en dan gaan mekkeren dat je het niet kwijt kan omdat er anderen zijn die ook produceren. Daardoor denk je inkomsten te missen en ga je bedenken hoe je kan naaien.

Dat zie jij niet in. Die realiteit zit niet in je.

Energie bedrijven zijn niks meer dan parasiterende naaiers. En jij zit ze te beschermen....
Voor je brood?
1947-2016
pi_213365273
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:26 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Moet je ook niet doen.

Je moet een schakelaar tussen je zonnepanelen en omvormers in zetten.
Dan werk het gewoon normaal.

Daar heb je mooi schakelaars voor.
Dat zijn dc schakelaar omdat een zonnepanelen namelijk dc is en geen ac

Mooi YouTube filmpje er bij

Deze gebruik ik zelf zie link.

https://heschen.com/produ(...)mm-din-rail-mounting

[ Bericht 7% gewijzigd door suijkerbuijk op 29-04-2024 20:03:33 ]
pi_213365543
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nogmaals, het rendement van die centrales is niet afhankelijk van het salderen.

Wel van de opwek van zonnestroom. Maar er zijn ook landen zonder salderingsregeling, zoals Duitsland.
Die zitten in de zomer ook met een overschot aan zonnestroom.

Of je nu 1.000kWh opwekt mét salderingsregeling of 1.000kWh zonder, het blijft 1.000kWh goedkope zonnestroom die de gascentrale niet meer kan verkopen in de zomer.

Ofwel: heeft niets met salderen te maken.
Ooit van verdringingseffecten op een markt gehoord. Door het salderen komt er meer zonnestroom op de markt dan er zonder zou zijn.
pi_213365692
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ooit van verdringingseffecten op een markt gehoord. Door het salderen komt er meer zonnestroom op de markt dan er zonder zou zijn.
Dat is nog weer wat anders. Overigens ook door die gigantische zonneparken van o.a. Eneco.

Maar het maakt voor die kWh uit een gascentrale echt niet uit of salderen bestaat of niet.
pi_213365745
quote:

Dat zou ik kunnen begrijpen wanneer het echt de spuigaten uitliep en ze 2 cent of zo zouden vragen in de zomer. Niet wanneer de stroomprijs maar 192 uur in het jaar negatief is en ze 11 cent vragen het gehele jaar door.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213365758
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:13 schreef Digi2 het volgende:
De zonnepaneel eigenaren moeten in de winter veel stroom gaan leveren vanuit hun zonnepanelen want dan is de stroom het meest waard :Y
Volgens Eneco niet want deze boete geldt het hele jaar.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_213365763
De salderingsregeling is een gedrocht van een wet.

Maar het lijkt mij verder illegaal wat eneco doet, noem het terugleverkosten en opeens zou je de stroom niet meer kunnen wegstrepen tegen wat je netto hebt opgewekt in het jaar.

Hier gaan rechtszaken van komen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213365920
quote:

[..]
Mijn contract loopt nog tot eind januari. Wat raad jij me aan? Ik weet niet eens meer waar ik veilig naartoe kan met mijn zonnepanelen. Eerder overstappen? Ik krijg in vergelijkers nauwelijks aanbiedingen, alleen van wat cowboys. Als ik aangeef geen zonnepanelen te hebben krijg ik goedkooere aanbiedingen met welkomstbonus van zowat alle partijen. Kun je een contract aangaan zonder aann te geven dat je zonnepanelen hebt terwijl je die wel hebt? Jij bent meestal goed ingelezen op het onderwerp.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_213365970
Wie gaat dat tuig een keer terug fluiten?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_213365992
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:44 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Mijn contract loopt nog tot eind januari. Wat raad jij me aan? Ik weet niet eens meer waar ik veilig naartoe kan met mijn zonnepanelen. Eerder overstappen? Ik krijg in vergelijkers nauwelijks aanbiedingen, alleen van wat cowboys. Als ik aangeef geen zonnepanelen te hebben krijg ik goedkooere aanbiedingen met welkomstbonus van zowat alle partijen. Kun je een contract aangaan zonder aann te geven dat je zonnepanelen hebt terwijl je die wel hebt? Jij bent meestal goed ingelezen op het onderwerp.
Helemaal "veilig" ben je nergens meer.
Ik geloof dat GreenChoice en PowerPeers nog niet al te PV-onvriendelijk zijn, al zijn de vergoedingen voor overschot wel flink naar beneden gegaan.

Ik had ook niet zoveel keuze, vanwege een project waar ik in geïnvesteerd heb wat "vereist" dat ik klant ben bij GreenChoice. Ik krijg dan een 1,5% procentpunt extra rendement.
pi_213365997
Na de boeren vissers ed weer een sector die de nek omgedraaid wordt
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_213366019
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 20:51 schreef halfway het volgende:
Na de boeren vissers ed weer een sector die de nek omgedraaid wordt
En ondertussen plaatst Eneco dit jaar nog even een groot zonnepark dat 44.500.000 kWh per jaar moet gaan opwekken.

Daar had je 15.000 daken van vol kunnen leggen.
pi_213366027
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Helemaal "veilig" ben je nergens meer.
Ik geloof dat GreenChoice en PowerPeers nog niet al te PV-onvriendelijk zijn, al zijn de vergoedingen voor overschot wel flink naar beneden gegaan.

Ik had ook niet zoveel keuze, vanwege een project waar ik in geïnvesteerd heb wat "vereist" dat ik klant ben bij GreenChoice. Ik krijg dan een 1,5% procentpunt extra rendement.
Weet jij wat er gebeurt wanneer je een contract afsluit zonder aan te geven dat je zonnepanelen hebt? Vroeger hoefde dat helemaal niet, was het meer voor het rekentooltje wat lekker handig was.
pi_213366035
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:55 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Weet jij wat er gebeurt wanneer je een contract afsluit zonder aan te geven dat je zonnepanelen hebt? Vroeger hoefde dat helemaal niet, was het meer voor het rekentooltje wat lekker handig was.
Panelen zijn vaak sowieso al aangemeld bij je netbeheerder maar dan nog zien ze snel genoeg dat je stroom terug levert (tenzij je een ouderwetse terugdraaimeter hebt).
pi_213366047
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:44 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Gewoon zonnepanelen niet aanvinken in de vergelijker en je netto verbruik invullen. Heb dat nu al een paar keer gedaan.
pi_213366081
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Panelen zijn vaak sowieso al aangemeld bij je netbeheerder maar dan nog zien ze snel genoeg dat je stroom terug levert (tenzij je een ouderwetse terugdraaimeter hebt).
Dit dus. Wordt gewoon verrekend, geen idee waarom fokkers je wat anders op de mouw willen spelden.
pi_213366146
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dit dus. Wordt gewoon verrekend, geen idee waarom fokkers je wat anders op de mouw willen spelden.
Nee hoor.

Tenzij je er een hebt die idd van die boetes heeft. Echter als je panelen niet aanvinkt krijg je ook de andere aanbieders te zien.
pi_213366188
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Het gaat om het contract wat je aangeboden krijgt toch? En die is anders afhankelijk wat je invult.
pi_213366280
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:05 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Het gaat om het contract wat je aangeboden krijgt toch? En die is anders afhankelijk wat je invult.
Vraag is natuurlijk wat ze doen als ze vermoeden dat je panelen hebt.
Je adres in Google Maps invoeren (of recente luchtfoto's bekijken) kan al genoeg zijn.

Ik weet overigens niet hoe ver dat gaat, dus ik speculeer ook maar wat.
pi_213366360
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 21:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee hoor.

Tenzij je er een hebt die idd van die boetes heeft. Echter als je panelen niet aanvinkt krijg je ook de andere aanbieders te zien.
Is doelbewust frauderen.
pi_213366398
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:05 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Daar staat gewoon in dat jij het contract naar waarheid hebt ingevuld en indien dat niet zo is ze alle rechten hebben dat aan te passen danwel je contract eenzijdig op te zeggen.
pi_213366405
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 21:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee hoor.

Je hebt nog geen 1 keer het bewijs daarvan overlegd, we hebben het hier al eerder over gehad en toen wees ik je ook al op de AV energieaanbieders waarin doodleuk staat dat jij als klant de waarheid dient in te vullen en zo niet er door de leverancier gewoon een annulering kan worden uitgevoerd.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2024 21:23:57 ]
  maandag 29 april 2024 @ 21:23:12 #88
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213366408
Betalen om te leveren... gaaf land.
Op 't randje en erover.
pi_213366550
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:18 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Is doelbewust frauderen.
Nee is net zoals hun doen de variabelen veranderen om vergelijkingen te maken. Scenario planning. Je vult het in bij een vergelijkingwebsite niet een contract.
  maandag 29 april 2024 @ 21:34:02 #90
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213366560
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:18 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Is doelbewust frauderen.
Energieleveranciers zijn doelbewust consumenten een poot aan het lichten.
1947-2016
  maandag 29 april 2024 @ 21:35:39 #91
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213366570
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Boeiend. Dan zetten de energiemaatschappijen maar hun leveren uit. Zij kiezen er bewust voor om te produceren terwijl dat niet hoeft.
1947-2016
pi_213366575
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee is net zoals hun doen de variabelen veranderen om vergelijkingen te maken. Scenario planning. Je vult het in bij een vergelijkingwebsite niet een contract.
Je bent gewoon doelbewust aan het frauderen.
Verder zie de bijdragen van @scorpio
pi_213366577
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 21:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je hebt nog geen 1 keer het bewijs daarvan overlegd, we hebben het hier al eerder over gehad en toen wees ik je ook al op de AV energieaanbieders waarin doodleuk staat dat jij als klant de waarheid dient in te vullen en zo niet er door de leverancier gewoon een annulering kan worden uitgevoerd.
Nee makker dat staat er niet en toen ben je ook afgedropen omdat je ongelijk had. Waar die sectie betrekking op had was de meterstanden aanleveren niet op wat je invult op een vergelijkingwebsite. En die websites vragen om een schatting.

En dat zou kunnen wanneer ze onderzoek zouden doen. Maar dat doen ze niet. Heb nu al 2x zo een contract afgesloten waar inmiddels op terug geleverd wordt en je hoort er niets van. Is ook niet raar want die schattingen hoef je nergens in te vullen en staan ook nergens op het contract.

Vroeger trouwens ook vaker gedaan want dan kreeg je hogere aanmeld bonussen afhankelijk van je geschat gasverbruik.

[ Bericht 9% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 29-04-2024 21:43:34 ]
pi_213366584
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:36 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je bent gewoon doelbewust aan het frauderen.
Verder zie de bijdragen van @:scorpio

En zoals Scorpio heb jij ook ongelijk. Waar fraudeer ik dan? Het is een loophole net zoals ze zelf gebruiken. Ik verwacht trouwens dat ze die nog wel gaan dichten met extra vragen en gegevens op het echte contract. Dan zou het wel fraude zijn.
  maandag 29 april 2024 @ 21:36:58 #95
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213366587
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En ondertussen plaatst Eneco dit jaar nog even een groot zonnepark dat 44.500.000 kWh per jaar moet gaan opwekken.

Maar wel ff vangen hoor!!
:')
1947-2016
pi_213366602
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Daar staat gewoon in dat jij het contract naar waarheid hebt ingevuld en indien dat niet zo is ze alle rechten hebben dat aan te passen danwel je contract eenzijdig op te zeggen.
Ok, was te mooi om waar te zijn idd
pi_213366629
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:38 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ok, was te mooi om waar te zijn idd
Is onzin wat hij zegt. Er staat nergens in het contract iets over je schatting. Sterker nog daar hoef je helemaal niets op in te vullen over verbruik. Maar je moet het zelf weten.
pi_213366657
quote:

[..]
Ik zelfs 4 jaar vast (vanaf kerst 2023).

Blijf het idioot vinden dat dit mag overigens.
  maandag 29 april 2024 @ 21:44:20 #99
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213366683
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 20:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat zou ik kunnen begrijpen wanneer het echt de spuigaten uitliep en ze 2 cent of zo zouden vragen in de zomer. Niet wanneer de stroomprijs maar 192 uur in het jaar negatief is en ze 11 cent vragen het gehele jaar door.
Van 2 walletjes willen eten. Leveren en geleverd krijgen.

Zou een rare wereld worden op die manier.
1947-2016
pi_213366686
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zelfs 4 jaar vast (vanaf kerst 2023).

Blijf het idioot vinden dat dit mag overigens.
Greenchoice heeft toch ook een soort van boete? Of toen nog niet?
  maandag 29 april 2024 @ 21:45:53 #101
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213366700
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 20:49 schreef halfway het volgende:
Wie gaat dat tuig een keer terug fluiten?
Dit.
1947-2016
pi_213366703
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Van 2 walletjes willen eten. Leveren en geleverd krijgen.

Zou een rare wereld worden op die manier.
Mee eens. Wat ik wel logisch zou vinden is een getraptere vorm van vastrechtkosten richting de netbeheerders die maken wel daadwerkelijk kosten.
pi_213366710
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee makker dat staat er niet en toen ben je ook afgedropen omdat je ongelijk had. Waar die sectie betrekking op had was de meterstanden aanleveren niet op wat je invult op een vergelijkingwebsite. En die websites vragen om een schatting.

En dat zou kunnen wanneer ze onderzoek zouden doen. Maar dat doen ze niet. Heb nu al 2x zo een contract afgesloten waar inmiddels op terug geleverd wordt en je hoort er niets van.
Heb je de jaarafrekening al gekregen?

En dat je (nog) niet betrapt bent betekent niet dat je niet gefraudeerd hebt.
pi_213366725
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 17:08 schreef Confetti het volgende:

[..]
Dat is hoe de markt werkt. Soms win je, soms verlies je. Er waren ook mensen die voor 0,89 cent stroom aan Innova hebben verkocht en er een auto van hebben kunnen kopen.
Ik kreeg zelfs nog iets meer. ¤ 7.500 negatief als jaarafrekening. Significant bedrag, maar zelfs een Kia Picanto is nog 2,5x duurder. :)
pi_213366742
quote:

[..]
En nooit douchen…
pi_213366752
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:23 schreef PzKpfw het volgende:
Ik vind het helemaal top als dynamisch gebruiker ^O^
pi_213366779
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:47 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Heb je de jaarafrekening al gekregen?

En dat je (nog) niet betrapt bent betekent niet dat je niet gefraudeerd hebt.
Ja. En nu jjj.

Leg nu maar eens uit waar de fraude zit. Waar op jouw energiecontract vul jij je schattingen in?
pi_213366787
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mee eens. Wat ik wel logisch zou vinden is een getraptere vorm van vastrechtkosten richting de netbeheerders die maken wel daadwerkelijk kosten.
Als er straks in de winter blackouts komen omdat energiebedrijven geen capaciteit meer bijbouwen, dan komen die kosten wel in de huiskamer aan.
pi_213366793
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb de CV al jaren niet meer gebruikt. Soms is het 15 graden maar dat vind ik prima. Ik gebruik een Larkbox X als computer met een zuinig 15 inch 4k schermpje, bij elkaar gebruik dit circa 14 watt/uur. "s zomers douche ik meestal koud.
Een beetje comfort is niet aan jou besteed?
pi_213366798
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja. En nu jjj.

Leg nu maar eens uit waar de fraude zit. Waar op jouw energiecontract vul jij je schattingen in?
Je kan net zo goed tegen een muur lullen |:(
Daar ga ik verder geen energie meer aan verspillen.
pi_213366813
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een beetje comfort is niet aan jou besteed?
Ik voel me prima comfortabel en behoorlijk onafhankelijk :P
pi_213366849
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Greenchoice heeft toch ook een soort van boete? Of toen nog niet?
Ik zit bij Innova. En die hadden ttv verlenging nog geen boete.
pi_213366865
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:54 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je kan net zo goed tegen een muur lullen |:(
Daar ga ik verder geen energie meer aan verspillen.
Zeg dan gewoon dat je ongelijk hebt en het niet weet en in de ruimte aan het lullen was.
Stukken makkelijker dan bewijs voor je stelling inbrengen.

Want dat heb je tot nu toe niet gedaan.
WAAR ZIT DE FRAUDE?
pi_213366878
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik voel me prima comfortabel en behoorlijk onafhankelijk :P
De meeste mensen zouden daar genuanceerd over denken. Ik ben toch blij dat ik vrijwel niets hoeft te betalen, het toch warm kan hebben en lekker lang douchen. En dan nog voldoende om de auto te laden.
pi_213366884
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als er straks in de winter blackouts komen omdat energiebedrijven geen capaciteit meer bijbouwen, dan komen die kosten wel in de huiskamer aan.
Dan gaat de stroomprijs in de winter omhoog. Daarom hebben we een EU netwerk. Die behoeft wel uitbreiding maar dat zijn wederom netwerkkosten.
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 22:03:34 #116
16180 crew  CoolGuy
pi_213366892
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zeg dan gewoon dat je ongelijk hebt en het niet weet en in de ruimte aan het lullen was.
Stukken makkelijker dan bewijs voor je stelling inbrengen.

Want dat heb je tot nu toe niet gedaan.
WAAR ZIT DE FRAUDE?
In het feit dat je zonnepanelen hebt en helemaal niets invult qua teruglevering. Tenminste, die verhaaltje heb je recent ook gehad, toen noemde je de naam van je leverancier en die heb ik toen gebeld met dit hypothetische geval.

Die legden dat uit als fraude. Maar die zullen ook wel ongelijk hebben.
pi_213366952
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dan gaat de stroomprijs in de winter omhoog. Daarom hebben we een EU netwerk. Die behoeft wel uitbreiding maar dat zijn wederom netwerkkosten.
Die gaan ook in bijv Duitsland van circa 27% van de stroomprijs nu, naar 50% in 2035 volgens de huidige ramingen. Veel succes daarmee om in de winter daar veel extra stroom vandaan te halen het komende decennium.

3 min 33 sec
pi_213366956
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
In het feit dat je zonnepanelen hebt en helemaal niets invult qua teruglevering. Tenminste, die verhaaltje heb je recent ook gehad, toen noemde je de naam van je leverancier en die heb ik toen gebeld met dit hypothetische geval.

Ach het staat ook in elke AV van elke energieboer. Eneco bijvoorbeeld:

quote:
8.1 U geeft ons de informatie die wij nodig hebben om u elektriciteit en/of gas te kunnen leveren en de kosten
hiervoor in rekening te kunnen brengen.
quote:
10.5 Heeft u of iemand anders fraude gepleegd met de elektriciteitsmeter of de gasmeter? Dan maken wij een
herberekening voor de hele periode van de ontdekte fraude.
Dus leuk dat hij blijft volhouden dat het hem gelukt is, ik geloof er geen biet van.
pi_213367006
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja die hebben ongelijk ja wat ook niet raar is want dat geldt voor 80% van de helpdesk antwoorden. Wanneer vind de fraude plaats? Ga de stappen eens langs en wijs het mij aan.

Waar op jouw contract staan je geschatte verbruiken en of je panelen hebt? Waar vul jij dat in? Het enige wat het doet is opties laten zien in de vergelijker die ze eigenlijk niet willen.
pi_213367017
quote:
7s.gif Op maandag 29 april 2024 22:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ach het staat ook in elke AV van elke energieboer. Eneco bijvoorbeeld:
[..]
[..]
Dus leuk dat hij blijft volhouden dat het hem gelukt is, ik geloof er geen biet van.
Ja grapjas en zoals eerder gezegd gaat dat op voor het opgeven van de meterstanden voor de eindafrekening niet voor de schattingen op een vergelijkingwebsite.

Geen idee waarom je die irrelevante artikelen erbij haalt. Dat maakt ook al dat je het niet snapt.

Het zou fraude zijn wanneer ik mijn meterstanden verkeerd zou opgeven. Maar die worden automatisch uitgelezen verberg ik ook niet volgens mij hebben ze zelfs de kwartier waarden.

En of jij het wel of niet geloofd maakt niets uit. Ik heb het toch.
pi_213367059
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja grapjas en zoals eerder gezegd gaat dat op voor het opgeven van de meterstanden voor de eindafrekening niet voor de schattingen op een vergelijkingwebsite.

Geen idee waarom je die irrelevante artikelen erbij haalt.
Omdat je te dom bent om te poepen als je denkt dat deze artikelen irrelevant zijn. Leuk dat je uit alle aanbieders kunt kiezen omdat je het vinkje uitgezet hebt, als jij Fokkers daarna doelbewust wil laten frauderen omdat je denkt dat je daarmee voordeel haalt (wat uit bovenstaande artikelen overduidelijk niet zo blijkt te zijn) is te achterlijk voor woorden en daarmee kan je mensen best wel in de shit krijgen.

Of denk je werkelijk dat jouw netbeheerder en jouw leverancier geen data uitwisselen waaruit blijkt dat jij doodleuk duizenden kwh aan het terugleveren bent?
Jouw leverancier gaat gewoon doodleuk die sigaar uit eigen doos die je hier loopt te verkondigen verrekenen, en reken maar dat deze terugleverboete daar onderdeel van gaat zijn.

Lees gewoon eens je contract door in plaats van hier heel stoer lopen verkondigen dat je een vinkje hebt uitgezet op een vergelijkingssite.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2024 22:23:57 ]
pi_213367152
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:23 schreef PzKpfw het volgende:
Als jij een scheet in mijn gezicht laat ga ik ook niet betalen.

Als jij mij een klap op mijn hoofd geeft ga ik ook niet betalen.
Als jij mijn auto sloopt, ga ik jou ook niet betalen.

Maar als je het stroomnet overbelast verlang je wel een vergoeding voor die veroorzaakte schade?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213367163
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 15:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Welke leverancier heeft momenteel de laagste gasprijs en doet nog niet mee aan het boete gebeuren voor zonnepanelen? Wil een jaar contract en heb nu vattenfall.

Bij gaslicht zie ik maar een beperkt aantal aanbieders.
Je hebt dus de jaarafrekening nog niet gehad , dus je loopt hier ook gewoon keihard te liegen.
pi_213367195
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Op moment dat elektriciteit geen drol kost of zelfs een negatieve prijs heeft, dus de range tussen 0 en -50 cent per kwh pompen allle groene rakkers met hun zwaar gesubsieerde panelen stroom in een net dat dat niet nodig heeft.

In de winterperiode als de elektriciteitsprijs tussen +25 en +150 cent per kwh ligt worden de "gestalde"kwh's weer opgehaald.

Die prijsverschillen vormen dus een aanzienlijke kostenpost. Hoog tijd dat er een eind gemaakt wordt aan het gratis salderen over de ruggen van de mensen zonder zonnepanelen.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_213367235
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar als je het stroomnet overbelast verlang je wel een vergoeding voor die veroorzaakte schade?
Dat is niet uniek voor het product stroom ;)

US oil prices turn negative as demand dries up

pi_213367256
quote:

[..]

Maar het gaat hier niet om het overbelasten, dat is een zaak voor netbeheerders.

Het gaat om "onbalanskosten" zoals de energieleveranciers dat zo mooi noemen.
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 22:58:00 #127
16180 crew  CoolGuy
pi_213367327
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:39 schreef quo_ het volgende:

[..]
Op moment dat elektriciteit geen drol kost of zelfs een negatieve prijs heeft, dus de range tussen 0 en -50 cent per kwh pompen allle groene rakkers met hun zwaar gesubsieerde panelen stroom in een net dat dat niet nodig heeft.

In de winterperiode als de elektriciteitsprijs tussen +25 en +150 cent per kwh ligt worden de "gestalde"kwh's weer opgehaald.

Die prijsverschillen vormen dus een aanzienlijke kostenpost. Hoog tijd dat er een eind gemaakt wordt aan het gratis salderen over de ruggen van de mensen zonder zonnepanelen.
Bedankt alvast voor de centen de komende jaren. _O_
pi_213367406
Op tweakers staat een mooie uitleg in een soortgelijk topic:

quote:
Niet iedereen lijkt het werkelijke probleem te snappen. Energie kun je niet opslaan. Je moet het direct verwerken. Op het moment dat het zonnig is, is er een overschot aan stroom. Met de wetten van vraag en aanbod, geldt dat er bij een groot aanbod en kleine afname een bijzonder lage energieprijs is. Hij kan zelfs negatief zijn.

(ik houd het stuk energiebelasting (12-13 cent op dit moment) even buiten beschouwing, want daar heeft Eneco niets mee te maken)

Ofwel. Als jij op een bepaald moment 3kWh teruglevert, dan krijg jij daar nu, laten we zeggen 13ct voor, terwijl de Eneco hem moet doorverkopen op de spotmarkt voor 2-3ct.

Dan kun je zeggen, dan verkoopt Eneco toch die goedkope stroom duur door naar klanten die geen panelen hebben? Dat zulllen ze in principe ook doen. Maar als jij 3kWh teruglevert, doen al je buren dat ook. Lang niet ieder huishouden heeft op al die momenten die 3kWh nodig. Ofwel. Ze gaan het sowieso op de spotmarkt moeten verkopen.

Dan komt er ook nog een factor "overige stroom" bij. De Eneco 'moet' leveren. Die stroom kopen zij maanden van te voren in bij grote stroomcentrales. "Ik wil over drie maanden zoveel kWh". Die stroomfabriek gaan dat dan op het net zetten tegen een bepaald tarief voor Eneco. Dit gebeurt dan met ale energieverkopers en alle stroomfabrieken.

Nu komt het probleem. Weet jij wat voor weer het wordt over 6 maanden?

De Eneco weet op een bepaald moment prima hoeveel stroom haar klanten op een bepaald moment gaan gebruiken (in grote lijnen). Zij zullen dus (ongeveer?) 80% daarvan inkopen tegen gunstige tarieven bij verschillen de stroomcentrales.
Voor die overige 20% is de spotmarkt. Daar kun je 'ad hoc' (een dag van te voren) stroom in- en verkopen. De ene dag is het wat goedkoper, de andere dag wat duurder. Wet van de grote getallen enzovoorts.

Als het baalweer wordt (bewolkt en windstil), is de stroom op de spotmarkt heel hoog (tot op 20-30ct per kWh met uitschieters (onthoud. Jij hebt maar 13 cent betaald aan Eneco)). Als het superweer wordt (zonnig en harde wind), dan is de stroom geen pepernoot waard (-5 - 3ct) (minus 5 tot plus 3 dus). (maar jij krijgt wel 13 cent).
De stroomboeren 'moeten' dit risico compenseren. Dit kunnen ze 'of' doen door hun vaste tarieven heel erg te verhogen. Dit is heel erg ten nadele van hun klanten zonder panelen. Of ze doen het wat er nu gebeurd.

Nu die zonneparken:
Bovenstaande in het achterhoofd. Het is inderdaad waar dat die zonneparken het verschil tussen dure stroom en goedkope stroom groter maken. (ze werken mee aan teveel en te weinig stroom op het net). Echter: Zonnestroom produceren, is supergoedkoop. Veel goedkoper dan kolen, gas of isotopen verbranden. In de zomermaanden is dat dus fnuikend voor het geheel. Echter is het in de wintermaanden juist wel goed. Dan hebben ze dus een methode om hele goedkope stroom te produceren voor iedereen.

Bron: Tweakers
_-L'avenir est déja là
  maandag 29 april 2024 @ 23:17:32 #129
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213367439
Kun je niet een propellor op je dak zetten dat je overtollige stroom opmaakt .
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 23:29:29 #130
236264 crew  capricia
pi_213367500
Was de oplossing van Jetten zo slecht nog niet.
Nu gaat het geld naar de energiemaatschappijen.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 30-04-2024 00:10:22 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 30 april 2024 @ 00:08:22 #131
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213367713
quote:

[..]

Goede vergelijking ook :') 👍🏻
Op 't randje en erover.
pi_213367723
Goede zaak dit. Ik heb geen zonnepanelen en wens niet langer mee te betalen aan die van anderen
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_213367780
quote:

[..]
Mijn grote PC gebruikt al meer dan 100 Watt als hij gewoon aan staat. Als ik een computerspel speel op max is het al gauw 700 watt. Nou is die ook heel krachtig, met een 44" televisie als monitor, dus dat is ook niet zo gek.

Ik heb ook sinds kort glasvezelinternet van 1 Gb. En dat kost maar de helft van mijn oude 600 Mb Ziggo abonnement, omdat je daar betaalt voor de aansluiting en de TV die ik niet gebruik.

Het is maar wat je belangrijk vind. Ik ben ook bijna 58, met weinig te doen, dus als het binnen minder dan 23 graden is zit ik met een deken op mijn benen.
pi_213367793
quote:

Marketing, dat horen de klanten graag. Want "groen".

En zo scoren ze natuurlijk heel veel emissiecertificaten, waardoor ze bedrijven die groen willen zijn binnen kunnen hengelen.

[ Bericht 46% gewijzigd door SymbolicFrank op 30-04-2024 00:43:44 ]
pi_213367805
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Energieleveranciers zijn doelbewust consumenten een poot aan het lichten.
Nee hoor. Het zijn gewoon bedrijven die geld willen verdienen. Dus als die wettelijke verplichtingen meer kosten dan ze opleveren, zoeken ze een oplossing. Die vrije markt, concurrentie en zo.

Als je een egaal speelveld wilt en het letterlijk naleven van alle wetten waar jij van wilt profiteren, moet je het de overheid laten doen.
pi_213367810
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 21:34 schreef Red_85 het volgende:

En zoals Scorpio heb jij ook ongelijk. Waar fraudeer ik dan? Het is een loophole net zoals ze zelf gebruiken. Ik verwacht trouwens dat ze die nog wel gaan dichten met extra vragen en gegevens op het echte contract. Dan zou het wel fraude zijn.
Ze kunnen het gewoon zien aan jouw verbruiksgegevens? Zeker als je een slimme meter hebt. En als een groot bedrijf tegen jouw gaat procederen omdat je fraude hebt gepleegd, dan ga je dat verliezen. Simpel weg omdat zij daar veel meer geld voor hebben dan jij.

Maar waarschijnlijk krijg je gewoon een boete en sluiten ze je af.
pi_213367813
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 00:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mijn grote PC gebruikt al meer dan 100 Watt als hij gewoon aan staat. Als ik een computerspel speel op max is het al gauw 700 watt. Nou is die ook heel krachtig, met een 44" televisie als monitor, dus dat is ook niet zo gek.

Ik heb ook sinds kort glasvezelinternet van 1 Gb. En dat kost maar de helft van mijn oude 600 Mb Ziggo abonnement, omdat je daar betaalt voor de aansluiting en de TV die ik niet gebruik.

Het is maar wat je belangrijk vind. Ik ben ook bijna 58, met weinig te doen, dus als het binnen minder dan 23 graden is zit ik met een deken op mijn benen.
Soms speel ik met emulators middels Batocera spellen op de Larkbox X, zoals die van de C64, Nintendo 64, Amiga of Nintendo Wii. Daar heb je geen dure grafische kaart en snelle computer voor nodig. Ik wordt in juli ook 58, maar ik vind het (nog) niet snel koud. Supersnel internet heb ik ook niet nodig voor waar ik de computer voor gebruik.
pi_213367817
Stelletje ouwe lullen.
Ik word 48 deze maand :+
  dinsdag 30 april 2024 @ 00:45:41 #139
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213367821
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 00:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stelletje ouwe lullen.
Ik word 48 deze maand :+
Daarom mag je nog 2 jaar "Fresh" in je naam hebben. Daarna ben je gewoon ThePrince :P
  dinsdag 30 april 2024 @ 01:39:03 #140
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213367940
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:39 schreef quo_ het volgende:

[..]

Dat doen de energiemaatschappijen zelf hoor. Die houden hun parken en centrales aan. De consument heeft het op dat moment niet nodig, dus waarom zelf nog bij opwekken?
1947-2016
pi_213368595
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 00:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee hoor. Het zijn gewoon bedrijven die geld willen verdienen. Dus als die wettelijke verplichtingen meer kosten dan ze opleveren, zoeken ze een oplossing. Die vrije markt, concurrentie en zo.

Als je een egaal speelveld wilt en het letterlijk naleven van alle wetten waar jij van wilt profiteren, moet je het de overheid laten doen.
De overheid is in deze ook schuldig omdat ze een salderingsubsidie in hebben gezet en deze niet willen afschaffen (want wsl politiek niet handig, het is een probleem van alle subsidies, dat je er moeilijk weer vanaf komt). Daarbij zijn de netwerkbeheerders, die door de overheid aangewezen zijn en gecontroleerd worden, niet onder druk gezet om het stroom et op tijd te versterken. Het is sowieso geen gelijk speelveld door overheidsubsidies als de salderingsregeling. Alleen maar om als een dolle bepaalde doelen te behalen, die steeds duidelijker niet te halen zullen zijn. Er moet wel mee door worden gegaan om milieuclubs af te kopen om rechtzaken aan te gaan. Ondertussen mag iedereen het uitzoeken met het steeds verder in de soep draaiende systeem, is er nog steeds geen duidelijkheid, vertrekken grote bedrijven die veel energie gebruiken of stellen ze grote investeringen uit. De markt krijgt niet eens een kans om zich aan te passen. Dan krijg je dit soort fratsen van energiemaatschappijen, die heel logisch zijn.
pi_213368604
Oeps
pi_213368762
Gewoon een eigen bedachte rekening sturen voor de stroom die je levert.
Zij bedenken ook maar wat, strijdig met de wet, op terugleverkosten.

Je betaalt al voor gebruik van het netwerk, dat dit “overbelast” raakt, is dan jammer.
Zij zijn er zelf in meegegaan dat iedereen aan de zonnepanelen moest.

Zit je dan als (sociale) huurder, met geen keus behalve zonnepanelen.
Uitzetten mag je niet zomaar doen in een huurwoning, potentieel schadelijk voor de installatie is het dan.
pi_213368824
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat is niet uniek voor het product stroom ;)

US oil prices turn negative as demand dries up

[ afbeelding ]
Klopt, interessante tijden.
pi_213368832
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar het gaat hier niet om het overbelasten, dat is een zaak voor netbeheerders.

Het gaat om "onbalanskosten" zoals de energieleveranciers dat zo mooi noemen.
Het gaat hier wel om overbelasten. Onbalansmarkt is voor netbeheerders, prima, maar de overbelasting zit al in de reguliere markt.
pi_213368835
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 00:08 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Goede vergelijking ook :') 👍🏻
Tjah ehh.

Als jij niet kan zwemmen is 1.5 meter water lekker, 3.5 wordt vervelend.
Beter?
  dinsdag 30 april 2024 @ 09:26:12 #147
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_213368836
Maar goed, hoe gaat Eneco om met klanten die nog een oude Ferraris-meterhebben? Die maakt geen onderscheid tussen verbruik en teruglevering.

Die ontspringen de dans dan toch?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_213369084
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2024 09:26 schreef Gunner het volgende:
Maar goed, hoe gaat Eneco om met klanten die nog een oude Ferraris-meterhebben? Die maakt geen onderscheid tussen verbruik en teruglevering.

Die ontspringen de dans dan toch?
Lijkt me dat die de dans ontspringen inderdaad. Tenzij ze die groep alleen een modelcontract aanbieden of iets dergelijks.
pi_213369136
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ken 2 huurders die maandelijks betalen voor hun zonnepanelen.
Met dit teruglevertarief gaan ze er op toeleggen.
Ben je aan het verduurzamen/vergroenen wordt je afgestraft.

quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 23:29 schreef capricia het volgende:
Was de oplossing van Jetten zo slecht nog niet.
Nu gaat het geld naar de energiemaatschappijen.
Jetten heeft al een andere oplossing: subsidie op biomassacentrales.

Lekker de wereld verder ontbossen. *O* *O*
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_213369180
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 01:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat doen de energiemaatschappijen zelf hoor. Die houden hun parken en centrales aan. De consument heeft het op dat moment niet nodig, dus waarom zelf nog bij opwekken?
Voor netkwaliteit en netstabiliteit heb je regelvermogen nodig. Zon en wind zijn per definitie slecht regelbaar en het feit dat de opwek via miljoenen eenheden plaatvindt helpt ook niet echt.

Daarbij komt nog dat de groene elektrische droom voor 20-25 procent bestaat uit kernenergie. Dat zijn al helemaal geen opwek eenheden die je naar believen aan of uit kunt zetten.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  Redactie Frontpage dinsdag 30 april 2024 @ 10:54:00 #151
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_213369507
Ik ga gewoon mijn zonnepanelen uitschakelen zodra ik ga terug leveren en daarvoor moet gaan betalen (wanneer de baten niet meer opwegen tegen de kosten). Gelukkig heb ik daarvoor een slim genoeg systeem.

Ook geweldig dat energiemaatschappijen dit 'kosten' noemen. Ze zijn gewoon over de zeik dat ze zelf hun energie niet tegen flipperprijzen meer kunnen verkopen, dan maar de mensen die investeren in verduurzaming straffen! Fijn om te zien dat de overheid en de grote bedrijven zo goed samenwerken!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 30 april 2024 @ 10:57:47 #152
3542 Gia
User under construction
pi_213369549
Dus de energieleveranciers verdienen minder, vanwege de zonnepanelen en dat verlies pakken ze terug door de prijzen omhoog te gooien en dat noemen ze dan terugleverkosten. Right.

Ik begrijp het sowieso niet: Het is toch de bedoeling dat iedere Nederlander op den duur 0 op de meter heeft! Dan zijn die energiemaatschappijen alleen nog nodig voor het grid. Willen ze daar de omzet mee halen die ze gewend waren, dan gaat dit in de toekomst kneiteduur worden.

Verwacht dat er mensen gaan proberen om van het net af te gaan. Wind- én zonne-energie en daarbij een batterij voor de avonduren. Zou moeten kunnen, lijkt me.

[ Bericht 56% gewijzigd door Gia op 30-04-2024 11:04:24 ]
pi_213369601
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 10:57 schreef Gia het volgende:
Dus de energieleveranciers verdienen minder, vanwege de zonnepanelen en dat verlies pakken ze terug door de prijzen omhoog te gooien en dat noemen ze dan terugleverkosten. Right.
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon de reguliere kWh-tarieven verhogen om de verliezen terug te pakken. Alleen betalen de meeste bezitters van zonnepanelen dan nauwelijks extra geld, omdat ze netto weinig kWh verbruiken. De rekening voor die hogere tarieven komt dan volledig bij de groep die wél kWh verbruikt, namelijk de mensen zonder zonnepanelen.
  dinsdag 30 april 2024 @ 11:05:15 #154
3542 Gia
User under construction
pi_213369629
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2024 11:02 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon de reguliere kWh-tarieven verhogen om de verliezen terug te pakken. Alleen betalen de meeste bezitters van zonnepanelen dan nauwelijks extra geld, omdat ze netto weinig kWh verbruiken. De rekening voor die hogere tarieven komt dan volledig bij de groep die wél kWh verbruikt, namelijk de mensen zonder zonnepanelen.
Dat hebben ze gedaan en dat noemen ze 'terugleverkosten'. In werkelijkheid willen ze hun verlies goed maken.
pi_213369910
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 21:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En dat zou kunnen wanneer ze onderzoek zouden doen. Maar dat doen ze niet. Heb nu al 2x zo een contract afgesloten waar inmiddels op terug geleverd wordt en je hoort er niets van. Is ook niet raar want die schattingen hoef je nergens in te vullen en staan ook nergens op het contract.

Vroeger trouwens ook vaker gedaan want dan kreeg je hogere aanmeld bonussen afhankelijk van je geschat gasverbruik.
mijn 3-jarig contract is recent ook afgelopen en ben nu dus op een nieuw 1-jarig contract verder gegaan, maar heb ook bij gaslicht mijn zonnepanelen uitgevinkt, toen kwamen er veel betere aanbiedingen voorbij. Staat nergens dat je dit moet invullen.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_213369941
Vraagje: ik zie dat je je aan moet melden om van de salderingsregeling gebruik te maken.
Betekent dit dan ook dat je het terugleveren stop kan zetten om de kosten te ontlopen?
pi_213369960
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 11:36 schreef Xylos het volgende:
Vraagje: ik zie dat je je aan moet melden om van de salderingsregeling gebruik te maken.
Betekent dit dan ook dat je het terugleveren stop kan zetten om de kosten te ontlopen?
Ik weet niet helemaal hoe je dat voor je ziet.

Maar ondanks die terugleverkosten, is een kWh stroom voor 11,5 cent nog altijd goedkoper dan voor 25 of 30 cent.

Wat wil je anders met die stroom doen?
pi_213370089
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet helemaal hoe je dat voor je ziet.

Maar ondanks die terugleverkosten, is een kWh stroom voor 11,5 cent nog altijd goedkoper dan voor 25 of 30 cent.

Wat wil je anders met die stroom doen?
Zolang de salderingsregeling er is wel ja, maar ik bedoel meer voor over een aantal jaar wanneer het meer gaat kosten dan dat het oplevert.
Of je dan gewoon het terugleveren uit kan zetten en alleen nog voor eigen gebruik je panelen gebruikt.
pi_213370127
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2024 11:50 schreef Xylos het volgende:

[..]
Zolang de salderingsregeling er is wel ja, maar ik bedoel meer voor over een aantal jaar wanneer het meer gaat kosten dan dat het oplevert.
Of je dan gewoon het terugleveren uit kan zetten en alleen nog voor eigen gebruik je panelen gebruikt.
De omvormer zet de stroom op je meterkast. Als je het niet zelf gebruikt, gaat het naar het net.

Wil je dat scheiden, dan zal je een accu moeten neerzetten en die laden maar op een zonnige dag zal die om 12:00 ook al vol zijn.

Andere optie is de omvormer uitzetten maar dan heb je ook geen eigen verbruik meer.
pi_213370174
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De omvormer zet de stroom op je meterkast. Als je het niet zelf gebruikt, gaat het naar het net.

Wil je dat scheiden, dan zal je een accu moeten neerzetten en die laden maar op een zonnige dag zal die om 12:00 ook al vol zijn.

Andere optie is de omvormer uitzetten maar dan heb je ook geen eigen verbruik meer.
Anderen opties.
Variabel zonnepanelen in kunnen schakelen.
Van 8 panelen terug naar 2 .
Dat zal eigenlijk moeten doen dan lever je minder aan de net .
Kan je zo gaan doceren.
Kan je winter maximaal laten draaien en in de zomer wat je nodig heb .
pi_213370199
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Pfff, belachelijk gedoe.
Ik heb nu de mogelijkheid om zonnepanelen te huren van de woningstichting maar begin er steeds meer tegen op te kijken.
De afgelopen jaren hebben mensen kunnen profiteren van de salderingsregeling.
Maar daar lijkt nu een einde aan te komen door de terugleveringskosten.
Is toch te gek dat je staks dus gewoon energie gaat leveren aan de netbeheerders en ervoor gestraft gaat worden.
Waarom kan je niet gewoon voor eigen gebruik panelen hebben zonder batterij en zonder terug te leveren.
pi_213370245
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 11:59 schreef Xylos het volgende:

[..]
Pfff, belachelijk gedoe.
Ik heb nu de mogelijkheid om zonnepanelen te huren van e woningstichting maar begin er steeds meer tegen op te kijken.
Misschien toch maar niet doen dan.

quote:
Waarom kan je niet gewoon voor eigen gebruik panelen hebben zonder batterij en zonder terug te leveren.
Omdat je stroomnet in huis nu eenmaal aan het net hangt en het met panelen alleen niet zou werken, één wolkje voor de zon en je TV en wasmachine staan weer uit.

Als je een gescheiden stroomnet in huis zou hebben met een eigen accu dan heb je niets te maken met je energieleverancier. Maar dan heb je in de winter amper tot geen stroom.
pi_213370323
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 12:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Misschien toch maar niet doen dan.
[..]
Omdat je stroomnet in huis nu eenmaal aan het net hangt en het met panelen alleen niet zou werken, één wolkje voor de zon en je TV en wasmachine staan weer uit.

Als je een gescheiden stroomnet in huis zou hebben met een eigen accu dan heb je niets te maken met je energieleverancier. Maar dan heb je in de winter amper tot geen stroom.
Oké, helder.
Bedankt voor de info.
pi_213370417
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2024 11:59 schreef Xylos het volgende:

[..]
Pfff, belachelijk gedoe.
Ik heb nu de mogelijkheid om zonnepanelen te huren van de woningstichting maar begin er steeds meer tegen op te kijken.
De afgelopen jaren hebben mensen kunnen profiteren van de salderingsregeling.
Maar daar lijkt nu een einde aan te komen door de terugleveringskosten.
Is toch te gek dat je staks dus gewoon energie gaat leveren aan de netbeheerders en ervoor gestraft gaat worden.
Omdat als je dat zou doen de boel bij jezelf doorfikt wanneer je enig moment je verbruik niet weet op te maken.
pi_213370461
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 12:19 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Omdat als je dat zou doen de boel bij jezelf doorfikt wanneer je enig moment je verbruik niet weet op te maken.
Is ook een manier om je huis te verwarmen. :P
pi_213370477
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 10:57 schreef Gia het volgende:

Ik begrijp het sowieso niet: Het is toch de bedoeling dat iedere Nederlander op den duur 0 op de meter heeft! Dan zijn die energiemaatschappijen alleen nog nodig voor het grid. Willen ze daar de omzet mee halen die ze gewend waren, dan gaat dit in de toekomst kneiteduur worden.

Verwacht dat er mensen gaan proberen om van het net af te gaan. Wind- én zonne-energie en daarbij een batterij voor de avonduren. Zou moeten kunnen, lijkt me.
Dat kan werken als je dichter bij de evenaar woont, maar niet hier met grote seizoensverschillen m.b.t. opbrengst van de zonnepanelen. Daarnaast is de windkracht al helemaal niet constant. Om dat allemaal op de vangen zijn centrales nodig om de boel stabiel te houden en dat is verre van 'gratis'. Bedrijven gaan ook niet investeren in centrales als die verlies draaien, waardoor de kans op blackouts steeds verder toeneemt.
En een kneiterduur netwerk, dat gaat gebeuren. In Duitsland gaan de netwerkkosten van 27% van de prijs kwh nu , naar 50% in 2035 volgens de huidige ramingen. Succes ermee gedurende de winter veel stroom uit Duitsland te importeren het komende decennium.

3 min 33 sec

[ Bericht 5% gewijzigd door Digi2 op 30-04-2024 12:37:36 ]
pi_213372096
Morgen tussen 13:00 en 15:00h is de stroomprijs alweer 21 cent negatief, inclusief energiebelasting (-21+12) ontvangen dynamische gebruiker dan 9 cent per Kwh verbruik ^O^
Ik krijg de indruk dat dit een topjaar gaat worden voor dynamische gebruikers, die hun verbruik afstemmen op dergelijke prijzen _O_

Slimme-energie

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 30-04-2024 22:17:51 ]
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 15:28:27 #168
16180 crew  CoolGuy
pi_213372140
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 15:22 schreef Digi2 het volgende:
Morgen tussen 13:00 en 15:00h is de stroomprijs alweer 21 cent negatief, inclusief energiebelasting (-21+12) ontvangen dynamische gebruiker dan 9 cent per Kwh verbruik ^O^
Ik krijg de indruk dat dit een topjaar gaat worden voor dynamische gebruikers, die hun verbruik afstemming op dergelijke prijzen _O_

Slimme-energie
Ha, das hetzelfde als dat ik vanaf de zomer in principe ga hebben met alle kWh's die in de EV gaan. Even los van dat de komende jaren alle stroom, 24/7 gratis is _O_
pi_213372163
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 15:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ha, das hetzelfde als dat ik vanaf de zomer in principe ga hebben met alle kWh's die in de EV gaan. Even los van dat de komende jaren alle stroom, 24/7 gratis is _O_
Dit chaos verdienmodel gaat op de klippen lopen imo, maar we gaan van deze 'Gravy train' gebruik maken zolang hij blijft rijden ;)
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 15:33:54 #170
16180 crew  CoolGuy
pi_213372175
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 15:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dit chaos verdienmodel gaat op de klippen lopen imo, maar we gaan van deze 'Gravy train' gebruik maken zolang hij blijft rijden ;)
Precies, en zo denkt alles en iedereen uiteindelijk aan zijn eigen portemonnee.
  dinsdag 30 april 2024 @ 15:34:35 #171
3542 Gia
User under construction
pi_213372180
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 12:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat kan werken als je dichter bij de evenaar woont, maar niet hier met grote seizoensverschillen m.b.t. opbrengst van de zonnepanelen. Daarnaast is de windkracht al helemaal niet constant. Om dat allemaal op de vangen zijn centrales nodig om de boel stabiel te houden en dat is verre van 'gratis'. Bedrijven gaan ook niet investeren in centrales als die verlies draaien, waardoor de kans op blackouts steeds verder toeneemt.
En een kneiterduur netwerk, dat gaat gebeuren. In Duitsland gaan de netwerkkosten van 27% van de prijs kwh nu , naar 50% in 2035 volgens de huidige ramingen. Succes ermee gedurende de winter veel stroom uit Duitsland te importeren het komende decennium.

3 min 33 sec
Maar als je van het net af gaat, heb je daar niks mee te maken. Akkoord, je kunt niet salderen, en je hebt windenergie nodig om op bewolkte dagen nog stroom op te wekken. Maar het waait hier vrijwel altijd, dus met goed geplaatste windturbines op je dak, zou dat te ondervangen moeten zijn.

En een batterij, zodat je altijd wat reserves hebt.
pi_213372284
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 15:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Precies, en zo denkt alles en iedereen uiteindelijk aan zijn eigen portemonnee.
Het is wel lullig dat uiteindelijk juist vooral huurders met lager inkomens de rekening krijgen toegeschoven, maar dat is een keuze die men in Den Haag heeft gemaakt. Daar gooien ze regelmatig het kind met het badwater weg.
pi_213372339
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 15:34 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar als je van het net af gaat, heb je daar niks mee te maken. Akkoord, je kunt niet salderen, en je hebt windenergie nodig om op bewolkte dagen nog stroom op te wekken. Maar het waait hier vrijwel altijd, dus met goed geplaatste windturbines op je dak, zou dat te ondervangen moeten zijn.

Ik vermoed dat je dan een flinke thuisbatterij en windmolen nodig gaat hebben. Woonwijken met flinke windmolens op het dak zie ik niet gebeuren. Misschien dat het een minderheid lukt om zo volledig in zijn stroomverbruik te voorzien, maar een totaal oplossing is het niet imo.

Veel zonnepanelen+Gigapacks parken in Noord Afrika, Zuid Frankrijk en Spanje aanleggen en die stroom via High Voltage DC netwerken naar noord europa transporteren zie ik eerder als totaal oplossing.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 30-04-2024 16:12:55 ]
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 16:00:56 #174
16180 crew  CoolGuy
pi_213372411
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 15:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is wel lullig dat uiteindelijk juist vooral huurders met lager inkomens de rekening krijgen toegeschoven, maar dat is een keuze die men in Den Haag heeft gemaakt. Daar gooien ze regelmatig het kind met het badwater weg.
Dat is wel lullig ja, maar aangezien ik niet tot die groep behoor, heb ik daar verder geen last van. Dat is bot, maar het is wel hoe het is.
pi_213372835
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 16:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is wel lullig ja, maar aangezien ik niet tot die groep behoor, heb ik daar verder geen last van.
Stoer hoor :')
pi_213373022
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2024 11:50 schreef Xylos het volgende:

[..]
Hopelijk stappen ze over van saldering naar subsidie op thuisbatterijen.
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 16:55:29 #177
16180 crew  CoolGuy
pi_213373118
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 16:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan sta ik met de neus vooraan aangezien alle voorbereidingen hier thuis daarop al getroffen zijn. :+
pi_213373670
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 16:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het idee van subsidie op warmtepompen en accu's klinkt sympathiek maar in de praktijk zijn warmtepompen daardoor duurder geworden dus dat zal bij accu's niet anders zijn, verwacht ik.

Niet voor niets haalden veel Tweakers hun warmtepomp veel goedkoper uit o.a. Spanje en dan hadden ze daarnaast ook nog eens subsidie in Nederland. Ik weet niet of die route nog werkt, overigens. En het ging ook wel eens mis (transportschade).

In Nederland wordt er gewoon wat extra winst opgestreken op die dingen.
pi_213373975
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 17:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het idee van subsidie op warmtepompen en accu's klinkt sympathiek maar in de praktijk zijn warmtepompen daardoor duurder geworden dus dat zal bij accu's niet anders zijn, verwacht ik.

Niet voor niets haalden veel Tweakers hun warmtepomp veel goedkoper uit o.a. Spanje en dan hadden ze daarnaast ook nog eens subsidie in Nederland. Ik weet niet of die route nog werkt, overigens. En het ging ook wel eens mis (transportschade).

Op de website van RVO.nl/ISDE staat het volgende:
"Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist."
Bij het aanvragen van de ISDE subsidie is oa nodig:
" - Een factuur en betaalbewijs met daarop de datum van aanschaf, het bedrag en de datum van betaling(en).
- De datum van installatie.
- Het adres van de woningeigenaar en van het bouw(installatie)bedrijf uitvoerder en/of leverancier, naam en telefoonnummer van de contactpersoon van het bouwbedrijf."

Dus je heb gelijk ze weten het en vragen gewoon meer.

Vaak is het dus goedkoper om zelf uit te zoeken.
Laten bouwen en een dikke middelvinger naar de subsidie te geven .

Genoeg mensen die dat gedaan hebben met zonnepanelen.
Zelf een pakket bestellen was bijna 40% goedkoper uit een andere eu land dan in nederland zelf
pi_213377375
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 15:34 schreef Gia het volgende:

[..]

En vooral weinig electrische apparaten en een houtkachel om je warm te houden (aangezien het de bedoeling is dat je van het gas af gaat). En geen ev of zo warmtepomp natuurlijk.
pi_213378028
Zonder saldering heb je het in de winter koud als je geen dure energie koopt, dat is het hele probleem. Een thuisaccu gaat dat niet oplossen.

Kleine windmolens voor op je dak zijn verrassend inefficiënt en je krijgt er heel waarschijnlijk geen bouwvergunning voor.

Op zee moet je al een maximaal vermogen hebben wat acht keer zo hoog is als het gemiddelde verbruik. Boven jouw dak waait het een heel stuk minder hard, dus krijg je minder dan 5% van het opgegeven piekvermogen.
  woensdag 1 mei 2024 @ 10:27:28 #182
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_213379909
quote:
10s.gif Op maandag 29 april 2024 22:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Omdat je te dom bent om te poepen als je denkt dat deze artikelen irrelevant zijn. Leuk dat je uit alle aanbieders kunt kiezen omdat je het vinkje uitgezet hebt, als jij Fokkers daarna doelbewust wil laten frauderen omdat je denkt dat je daarmee voordeel haalt (wat uit bovenstaande artikelen overduidelijk niet zo blijkt te zijn) is te achterlijk voor woorden en daarmee kan je mensen best wel in de shit krijgen.

Of denk je werkelijk dat jouw netbeheerder en jouw leverancier geen data uitwisselen waaruit blijkt dat jij doodleuk duizenden kwh aan het terugleveren bent?
Jouw leverancier gaat gewoon doodleuk die sigaar uit eigen doos die je hier loopt te verkondigen verrekenen, en reken maar dat deze terugleverboete daar onderdeel van gaat zijn.

Lees gewoon eens je contract door in plaats van hier heel stoer lopen verkondigen dat je een vinkje hebt uitgezet op een vergelijkingssite.
Ja grapjas dat heb ik gedaan en wat blijkt je hebt nog steeds ongelijk. Voor jouw plezier ook nog die van pricewise doorgenomen en ook daar staat niets in over de data die je moet invullen behalve dat ze zich nergens toe verantwoordelijk voelen.

Dat jij niet kan lezen kan ik niets aan doen de door jou genoemde artikelen hebben geen enkele betrekking op de casus.

Je snapt het echt niet. Mijn netbeheerder en leverancier wisselen maar een hoop data uit sterker nog daar heb ik ze ook de rechten toe gegeven. Het uitzetten van het vinkje zorgt er voor dat er leveranciers te zien zijn die nog geen terugleververgoeding hanteren of andere tarieven hanteren voor mensen met zonnepanelen. Nergens in mijn contract staat een terugleververgoeding genoemd dus hoe gaan ze die verrekenen?

Maar ik snap nu waar je vandaan komt denk ik. Het heeft inderdaad geen enkele zin om dit te doen en vervolgens een aanbieder te selecteren die een terugleververgoeding hanteert (zoals van de bron) dan krijg je de verrekening idd alsnog bij je eindafrekening. Echter vink je het niet aan dan krijg je zoals eerder gezegd ook de aanbiedingen van andere partijen te zien die nog geen terugleververgoeding hanteren.
Die zijn onzichtbaar wanneer je het wel aanvinkt.
  woensdag 1 mei 2024 @ 10:28:09 #183
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_213379915
quote:
10s.gif Op maandag 29 april 2024 22:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja grapjas dat heb ik gedaan en wat blijkt je hebt nog steeds ongelijk. Voor jouw plezier ook nog die van pricewise doorgenomen en ook daar staat niets in over de data die je moet invullen behalve dat ze zich nergens toe verantwoordelijk voelen.

Dat jij niet kan lezen kan ik niets aan doen de door jou genoemde artikelen hebben geen enkele betrekking op de casus.

Je snapt het echt niet. Mijn netbeheerder en leverancier wisselen maar een hoop data uit sterker nog daar heb ik ze ook de rechten toe gegeven. Het uitzetten van het vinkje zorgt er voor dat er leveranciers te zien zijn die nog geen terugleververgoeding hanteren of andere tarieven hanteren voor mensen met zonnepanelen. Nergens in mijn contract staat een terugleververgoeding genoemd dus hoe gaan ze die verrekenen?

Maar ik snap nu waar je vandaan komt denk ik. Het heeft inderdaad geen enkele zin om dit te doen en vervolgens een aanbieder te selecteren die een terugleververgoeding hanteert (zoals van de bron) dan krijg je de verrekening idd alsnog bij je eindafrekening. Echter vink je het niet aan dan krijg je zoals eerder gezegd ook de aanbiedingen van andere partijen te zien die nog geen terugleververgoeding hanteren.
Die zijn onzichtbaar wanneer je het wel aanvinkt.
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 22:34 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je hebt dus de jaarafrekening nog niet gehad , dus je loopt hier ook gewoon keihard te liegen.
Jawel maar goed gevonden.
  woensdag 1 mei 2024 @ 10:46:20 #184
3542 Gia
User under construction
pi_213380073
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 23:04 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
En vooral weinig electrische apparaten en een houtkachel om je warm te houden (aangezien het de bedoeling is dat je van het gas af gaat). En geen ev of zo warmtepomp natuurlijk.
Ik doel dat op deze windturbine:
https://www.duurzaamgebou(...)-energieleveranciers

En dan bij de zonnepanelen die we al hebben.
pi_213380097
quote:
Geweldige de vergroening die we met ze alle doen jaren terug .

Belazerd word je gewoon.
En dadelijk als de salderingsregeling weg gaat over paar jaar

Jip ik weet het ik kan overdrijven.
Maar waarom zal je in de toekomst nog gaan investeren.?
Duurzaamheid hoeft niet per definitie financieel aantrekkelijk te zijn he.

Maar je overdrijft. Dit raakt alleen de mensen die expres veel meer zonnepanelen hebben laten leggen dan dat ze er op jaarbasis nodig hebben. Het teveel aan zonnepanelen heeft niks meer met vergroening te maken, maar met rendement en er financieel beter van worden.

In de huidige situatie blijft men graag geloven in deze duurzame oplossing, maar gaat men snel voorbij aan het feit dat we nu in de zomer met een veel te groot overschot zitten (zonde van de productie van de panelen!) en in de winter nog steeds andere energiebronnen nodig hebben.

Onze zonnepanelen leveren ongeveer 4 MWh/jr op, maar we verbruiken net iets meer dan dat. We betalen dus bij voor dat extra. Aangezien salderen op jaarbasis plaatsvindt, heeft deze regeling voor zover ik zie totaal geen invloed op onze situatie en daarmee verwacht ik dat de gevolgen voor de meesten sowieso beperkt blijven.
  woensdag 1 mei 2024 @ 10:52:12 #186
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_213380137
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 10:48 schreef Justinn het volgende:

Onze zonnepanelen leveren ongeveer 4 MWh/jr op, maar we verbruiken net iets meer dan dat. We betalen dus bij voor dat extra. Aangezien salderen op jaarbasis plaatsvindt, heeft deze regeling voor zover ik zie totaal geen invloed op onze situatie en daarmee verwacht ik dat de gevolgen voor de meesten sowieso beperkt blijven.
Ja dat zou mooi zijn maar je gaat betalen VOOR saldering, niet erna.

Dus als jouw telwerk in je factureringsperiode 4mwh teruglevert ga je 4000 * 0,11 euro betalen bij Eneco.

Ik dek ook m'n verbruik af met m'n panelen maar per saldo lever ik wel 1900 kWh terug.
pi_213380206
quote:
2s.gif Op woensdag 1 mei 2024 10:52 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ja dat zou mooi zijn maar je gaat betalen VOOR saldering, niet erna.

Dus als jouw telwerk in je factureringsperiode 4mwh teruglevert ga je 4000 * 0,11 euro betalen bij Eneco.

Ik dek ook m'n verbruik af met m'n panelen maar per saldo lever ik wel 1900 kWh terug.
Oke, maar dan levert het artikel flink wat verwarring op, want daar staan 2 dingen:

"Eneco gaat klanten die zonnestroom terugleveren daarvoor 11,5 cent per kilowattuur (kWh) rekenen."

Dat lees ik als "dat ga ik terug zien op de maandelijkse rekening" en is in lijn met wat jij zegt.
Maar er staat ook:

"Wie op jaarbasis 3000 kWh stroom saldeert moet Eneco daarvoor 345 euro betalen."

Bij die tweede denk ik aan 'na' saldering, dus dat iemand met een overschot van 3000 kWh op jaarbasis
  woensdag 1 mei 2024 @ 10:58:14 #188
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_213380226
Het is een kwestie van interpretatie inderdaad, maar geloof me maar het is helaas zo als ik zeg.
  woensdag 1 mei 2024 @ 10:58:52 #189
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_213380232
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 15:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat je dan een flinke thuisbatterij en windmolen nodig gaat hebben. Woonwijken met flinke windmolens op het dak zie ik niet gebeuren. Misschien dat het een minderheid lukt om zo volledig in zijn stroomverbruik te voorzien, maar een totaal oplossing is het niet imo.

Veel zonnepanelen+Gigapacks parken in Noord Afrika, Zuid Frankrijk en Spanje aanleggen en die stroom via High Voltage DC netwerken naar noord europa transporteren zie ik eerder als totaal oplossing.
Dat is het idee ook. Waterkracht uit Noord Europa, wind energie uit West Europa en zonne-energie uit Zuid Europa. Plus wat centrales voor de basislast en om snel op te schalen.
  woensdag 1 mei 2024 @ 10:59:58 #190
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_213380245
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 17:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je ook gedaan. Scheelde bijna de helft, die subsidies op WP gaan vooral naar de distributeurs zoals alklima.
  woensdag 1 mei 2024 @ 11:01:54 #191
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_213380267
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:26 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Op de website van RVO.nl/ISDE staat het volgende:
"Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist."
Bij het aanvragen van de ISDE subsidie is oa nodig:
" - Een factuur en betaalbewijs met daarop de datum van aanschaf, het bedrag en de datum van betaling(en).
- De datum van installatie.
- Het adres van de woningeigenaar en van het bouw(installatie)bedrijf uitvoerder en/of leverancier, naam en telefoonnummer van de contactpersoon van het bouwbedrijf."

Dus je heb gelijk ze weten het en vragen gewoon meer.

Vaak is het dus goedkoper om zelf uit te zoeken.
Laten bouwen en een dikke middelvinger naar de subsidie te geven .

Genoeg mensen die dat gedaan hebben met zonnepanelen.
Zelf een pakket bestellen was bijna 40% goedkoper uit een andere eu land dan in nederland zelf
Hebben ze dat ook weer aangepast. Tot een jaar geleden mocht dat gewoon zolang het maar geïnstalleerd was door een vakkundig bedrijf.
pi_213380286
Ik vermelde het gisteren al, maar nu staat er ook een nieuwsbericht over op Nu.nl :)
quote:
Honderdduizenden huishoudens krijgen vandaag geld toe bij stroomverbruik
1 mei 2024 om 08:42
Huishoudens met een dynamisch energiecontract krijgen vandaag tussen 13.00 en 15.00 uur voor het eerst dit jaar geld toe als ze stroom verbruiken. Dat komt door lekker weer, maar ook door de Dag van de Arbeid.
Bij een dynamisch energiecontract schommelen de stroomprijzen elk uur en de gasprijs elke dag. Als er veel aanbod van stroom is (mede door zon en wind) en weinig vraag van bedrijven en huishoudens, betaal je minder. En op sommige momenten kun je zelfs geld toe krijgen bij stroomverbruik. Vandaag is dat voor het eerst dit jaar het geval.

Opmars dynamische energie
Begin maart hadden 281.000 huishoudens zo’n contract met continu schommelende prijzen. Een jaar eerder waren dat nog maar 151.000 huishoudens. Het aantal leveranciers met zo’n contract neemt ook toe. Waarschijnlijk moeten leveranciers vanaf 2025 verplicht een dynamisch contract aanbieden.

Consumenten krijgen 9 cent toe per kWh
De schommelende marktprijs is vandaag tussen 13.00 en 15.00 uur -20 cent per kilowattuur (kWh). De marktprijs is al wel enkele keren negatief geweest. Maar daarbovenop komen nog wel een opslag van de energieleverancier en belastingen.
  Moderator woensdag 1 mei 2024 @ 11:10:51 #193
16180 crew  CoolGuy
pi_213380347
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 11:04 schreef Digi2 het volgende:
Ik vermelde het gisteren al, maar nu staat er ook een nieuwsbericht over op Nu.nl :)
[..]

Dat krijg ik elke dag :+
pi_213380376
quote:
2s.gif Op woensdag 1 mei 2024 10:58 schreef Gunner het volgende:
Het is een kwestie van interpretatie inderdaad, maar geloof me maar het is helaas zo als ik zeg.
Ik geloof je direct hoor. Ik ben niet van alles goed op de hoogte.

In dat geval begrijp ik de kritiek wel, maar is het nog steeds financieel aantrekkelijker om wel zonnepanelen te hebben dan geen, mits dat is afgestemd op het eigen verbruik. Alleen de terugverdientijd loopt flink wat op.
pi_213380434
Offgrid gaan met een accupakket. Mensen die er een verdienmodel in gezien hebben worden geheel terecht in hun anusje genomen.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_213380638
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 11:15 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Offgrid gaan met een accupakket. Mensen die er een verdienmodel in gezien hebben worden geheel terecht in hun anusje genomen.
Dat gaat in de donkere maanden niet lukken hier, zo ver van de evenaar, tenzij je er een dieselgenerator bij gaat gebruiken :D
Dan wordt het eerder een verliesmodel _O-
pi_213387903
Kortom, er zijn nog veel ideeën die heel goed en realistisch klinken en die we voor heel veel geld uit moeten proberen, voordat de meerderheid toegeeft dat kernenergie de enige werkende oplossing is. En dan zijn we weer 25 jaar verder. Maar misschien zijn de inzichten en publieke opinie tegen die tijd zo veel veranderd, dat het dan niet meer nodig is.

Heel weinig mensen gaan toegeven dat ze fout zaten, dus we moeten toch wachten tot die zijn overleden. De jeugd heeft weer andere inzichten en verwachtingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')