abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213363084
https://www.gelderlander.(...)glequicksearchbox%2F

Iedere kWh zonnestroom die Eneco-klant teruglevert kost hem voortaan 11,5 cent

Eneco gaat klanten die zonnestroom terugleveren daarvoor 11,5 cent per kilowattuur (kWh) rekenen. Dat kost een doorsnee klant zo'n 350 euro per jaar. Wie geen panelen heeft, gaat minder betalen.

Vanaf juni gaat Eneco die 11,5 cent rekenen aan mensen met een variabel stroomcontract en zonnepanelen of met een nieuw vast contract. Wie op jaarbasis 3000 kWh stroom saldeert moet Eneco daarvoor 345 euro betalen. Dat tarief ligt in lijn met de terugleverkosten die bijvoorbeeld Vandebron en Budgetenergie vragen. Deze bedrijven begonnen met de terugleverkosten. Zij stellen dat de kosten van de salderingsregeling de pan uitrijzen. Met de salderingsregeling mogen mensen de geleverde stroom tegen de gekochte stroom wegstrepen.

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt is een onderzoek begonnen naar de terugleverkosten omdat onduidelijk is of die niet te hoog zijn. Dat onderzoek moet volgende maand klaar zijn.
De terugleverkosten zijn slecht nieuws voor Eneco-klanten met zonnepanelen, maar volgens het energiebedrijf is het goed nieuws voor driekwart van de klanten die geen zonnestroom opwekken. Zij betaalden tot op heden mee aan de kosten die worden gemaakt voor het verwerken en salderen van de zonnestroom. Het regulier stroomtarief voor klanten gaat 6 cent per kWh omlaag, dat is voor een gemiddeld huishouden zonder zonnepanelen 150 euro voordeel.

Grote energieleverancier
Eneco, dat zo'n twee miljoen klanten heeft, is de eerste grote energieleverancier die directe terugleverkosten rekent. Vattenfall heeft aangekondigd ze eveneens te introduceren en Essent verhaalt de extra kosten vooralsnog via het onthouden van cashbacks aan klanten met zonnepanelen. De terugleverkosten zijn van invloed op de terugverdientijd van zonnepanelen, bleek vorige week uit berekeningen van vergelijkingssite Keuze.nl. Door de extra kosten is de animo voor zonnepanelen teruggelopen.

Voor klanten die terugleverkosten gaan betalen, geldt dat zij dit alleen doen voor de daadwerkelijk teruggeleverde kWh. Hoe meer zelfopgewekte stroom klanten direct verbruiken, hoe minder terugleverkosten worden berekend,’’ meldt Rianne de Voogt van Eneco. Wie op een zonnige dag de vaatwasser laat draaien of andere stroomvreters gebruikt in plaats van 's avonds, bespaart geld. ,,Zet die apparaten aan als de zon schijnt, iedere kWh zonnestroom die niet door de meter gaat, hoef je niet te betalen.’’ In feite ontstaat er een soort dynamisch stroomcontract: wie veel zonnestroom zelf direct gebruikt is goedkoper uit.

Eneco-klanten die meer stroom aan het net terugleveren dan zij op jaarbasis verbruiken, krijgen daarvoor 14,5 cent per kWh. Minus de 11,5 cent terugleverkosten levert die stroom dan nog maar 3 cent op. Dat was 5 cent.
Wie zonnepanelen heeft, kan nog steeds over heel goedkope elektriciteit beschikken. Want ook al kost het 11,5 cent per kWh om de stroom aan het net te leveren, door de salderingsregeling kan die hoeveelheid stroom later - als de zon onder is - gratis weer van het net gehaald worden. Zonnepanelen worden door de terugleverkosten minder lucratief maar blijven renderen.

Wie vanaf deze zomer een vast contract afsluit bij Eneco, krijgt al met de terugleverkosten te maken. Klanten met een variabel tarief krijgen gefaseerd van juni tot en met augustus te maken met de terugleverkosten..

Ts.

Geweldige de vergroening die we met ze alle doen jaren terug .

Belazerd word je gewoon.
En dadelijk als de salderingsregeling weg gaat over paar jaar
Word je anus nog een paar keer goed uitgerekt.

Jip ik weet het ik kan overdrijven.
Maar waarom zal je in de toekomst nog gaan investeren.?
pi_213363108
Die stroom van de particulier in de zomer is gewoon geen flikker waard. Straks nog minder, of zelfs negatief.

Per saldo heb je er overigens nog voordeel van maar dan minder. Ik heb mijn investering van 7k misschien wel 3x terugverdiend in 7 jaar. Tis ook wel een keer mooi geweest, dit feestje voor de huiseigenaren.
  maandag 29 april 2024 @ 15:45:22 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213363127
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 15:40 schreef suijkerbuijk het volgende:
Word je anus nog een paar keer goed uitgerekt.
Waar het hart vol van is, loopt de mond van over.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213363194
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 15:43 schreef Confetti het volgende:

Tis ook wel een keer mooi geweest, dit feestje voor de huiseigenaren.
Ik ken 2 huurders die maandelijks betalen voor hun zonnepanelen.
Met dit teruglevertarief gaan ze er op toeleggen.
pi_213363273
Panelenboete.
Compleet bizar en idioot dit.

Wooow. Moet direct verboden worden. Hard ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213363281
quote:
Die stroom van de particulier in de zomer is gewoon geen flikker waard. Straks nog minder, of zelfs negatief.

Per saldo heb je er overigens nog voordeel van maar dan minder. Ik heb mijn investering van 7k misschien wel 3x terugverdiend in 7 jaar. Tis ook wel een keer mooi geweest, dit feestje voor de huiseigenaren.
Jij doet de investering en mag nog eens betalen ook.
Zo werkt het niet.
1947-2016
pi_213363310
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 15:40 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zij stellen dat de kosten van de salderingsregeling de pan uitrijzen.
Kom maar eens met bewijzen. Dit is puur gelul.

Gemiste inkomsten omdat de consument nu eigen stroom op wekt ja. Dat zien zij als 'kosten'.
Opfukken.
1947-2016
pi_213363335
quote:

Oh jij wel. Nou dan mag het allemaal wel afgeschaft worden ja. Want de buurman die vorig jaar pas de investering heeft gedaan moet dan maar lijden.
pi_213363365
De zonnepaneel eigenaren moeten in de winter veel stroom gaan leveren vanuit hun zonnepanelen want dan is de stroom het meest waard :Y
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213363392
Goed nieuws voor driekwart van de klanten die geen zonnestroom opwekken. Zij betaalden tot op heden mee aan de kosten die worden gemaakt voor het verwerken en salderen van de zonnestroom. Het regulier stroomtarief voor klanten gaat 6 cent per kWh omlaag, dat is voor een gemiddeld huishouden zonder zonnepanelen 150 euro voordeel. *O*
pi_213363432
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:07 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Oh jij wel. Nou dan mag het allemaal wel afgeschaft worden ja. Want de buurman die vorig jaar pas de investering heeft gedaan moet dan maar lijden.
Dat is een vvd stemmer .
Die kijken alleen maar naar hun eigen ik.
  maandag 29 april 2024 @ 16:21:10 #12
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213363441
Mooi! Iedereen arm behalve de happy few
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 16:22:38 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213363456
Komende jaren geen last van *O* Alles salderen tralalala en vanaf de zomer 30ct pakken op elke kWh die naar de auto gaat ipv terug geleverd wordt *O*
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213363512
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:22 schreef CoolGuy het volgende:
Komende jaren geen last van *O* Alles salderen tralalala en vanaf de zomer 30ct pakken op elke kWh die naar de auto gaat ipv terug geleverd wordt *O*
Ook net nog voor 3 jaar vastgezet bij GreenChoice, gaat half mei in.
Maar het zal wel steeds lastiger worden als de ACM niet ingrijpt.
pi_213363522
Volgens mij betalen dynamische gebruikers niet mee aan de aanzienlijke salderingskosten, daarentegen kunnen zij gedurende de zonnige maanden goedkope Kwh inkopen en regelmatig zelfs betaald krijgen voor hun verbruik. Gisteren was de stroomprijs alweer 5 cent negatief van 12:00 tot 16:00h omdat er zon was en veel windkracht, daarnaast op zondag weinig verbruikers. Vanwege de energiebelasting (-5+12) koste kwh voor een dynamische verbruiker gisteren van 12:00 tot 16:00 circa 7 cent ^O^
Ga vooral zo door _O_

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 29-04-2024 16:34:36 ]
  maandag 29 april 2024 @ 16:30:30 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213363535
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kom maar eens met bewijzen. Dit is puur gelul.

Gemiste inkomsten omdat de consument nu eigen stroom op wekt ja. Dat zien zij als 'kosten'.
Opfukken.
Probleem is dat ze alleen op papier hun eigen stroom opwekken.

De stroom die je in de zomer opwekt is niet de stroom die je in de winter verbruikt.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 16:31:07 #17
16180 crew  CoolGuy
pi_213363540
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook net nog voor 3 jaar vastgezet bij GreenChoice, gaat half mei in.
Maar die gaan niet ingrijpen, en dat is op zich natuurlijk ook wel prima. Ik zou dan bij wijze van gaan van 800 euro per jaar terug krijgen naar 200 euro terug krijgen, bij een boete van 50 euro per maand zeg maar even. Waar hebben we het over?

Maar aangezien ik na salderen zo'n 2000 kWh terug lever die me....wat is het, 5ct ofzo per kWh opleveren? Ik heb geen idee, moet ik opzoeken, dan zou me dat dus zo'n 100 euro opleveren. Nou geweldig. Maar ik doe even de aanname dat ongeveer 1000 kWh van die 2000 naar de auto zullen gaan, die me dus niks kosten maar me wel 30ct opleveren.

Dan lever ik dus nog maar 1000 kWh terug, die leveren me dan 50 euro op, maar die andere 1000 kWh leveren me dan dus 300 euro op. Dat maakt samen 350 euro, dat is 200 euro meer dan nu. En geen boete voorlopig.

Win win *O*
  maandag 29 april 2024 @ 16:34:07 #18
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213363559
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:28 schreef Digi2 het volgende:
aanzienlijke salderingskosten
Nog steeds geen bewijs van gezien dat die 'aanzienlijk' zijn.
1 grote poppenkast voor extra ¤ uit de zakken te kloppen van de consument.
1947-2016
  maandag 29 april 2024 @ 16:35:15 #19
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213363568
quote:
14s.gif Op maandag 29 april 2024 16:30 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Probleem is dat ze alleen op papier hun eigen stroom opwekken.

De stroom die je in de zomer opwekt is niet de stroom die je in de winter verbruikt.
Qua recht en wet wel. Jammer dan.
En nu achterbaks de gemiste kw/h inkomsten toch willen peuren.
1947-2016
  maandag 29 april 2024 @ 16:36:18 #20
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213363578
Panelen uit als ik naar werk ga en weer aan als ik thuis ben dus...
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_213363600
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nog steeds geen bewijs van gezien dat die 'aanzienlijk' zijn.
1 grote poppenkast voor extra ¤ uit de zakken te kloppen van de consument.
Het is eenvoudig te omschrijven als hoge kapitaalkosten&afschrijving voor investeringen die gedurende de zomermaanden niet renderen. Sommigen willen deze realiteit liever niet inzien, maar dat maakt het niet minder reėel ;)
pi_213363651
quote:
5s.gif Op maandag 29 april 2024 16:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Panelen uit als ik naar werk ga en weer aan als ik thuis ben dus...
Kan je beter mee oppassen want dat kan je installatie vernielen.

pi_213363729
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De hoge kapitaalkosten&afschrijving voor investeringen die gedurende de zomer/zonnige maanden niet/weinig renderen zal niet zo moeilijk te berekenen zijn. De recent hogere marktrente speelt hierbij ook een belangrijke rol, want dat heeft directe invloed op de investeringskosten. Er zal imo weinig in te grijpen vallen voor de ACM.
pi_213363757
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:28 schreef Digi2 het volgende:
Volgens mij betalen dynamische gebruikers niet mee aan de aanzienlijke salderingskosten, daarentegen kunnen zij gedurende de zonnige maanden goedkope Kwh inkopen en regelmatig zelfs betaald krijgen voor hun verbruik. Gisteren was de stroomprijs alweer 5 cent negatief van 12:00 tot 16:00h omdat er zon was en veel windkracht, daarnaast op zondag weinig verbruikers. Vanwege de energiebelasting (-5+12) koste kwh voor een dynamische verbruiker gisteren van 12:00 tot 16:00 circa 7 cent ^O^
Ga vooral zo door _O_
Leuk hoor... maar hoeveel was je kwijt in de herfst en winter?
Want normaalgesproken is in die periode het verbruik hoog, de prijzen hoog en de opbrengst laag.
pi_213363770
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:00 schreef apenoot het volgende:

[..]
Leuk hoor... maar hoeveel was je kwijt in de herfst en winter?
Want normaalgesproken is in die periode het verbruik hoog, de prijzen hoog en de opbrengst laag.
Ik ben anticyclisch als gebruiker, mijn verbruik is het hoogst gedurende de zonnige maanden. In de donkere maanden ben ik 'All In' circa 15 euro per maand kwijt voor gas&stroom.
pi_213363822
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:07 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Dat is hoe de markt werkt. Soms win je, soms verlies je. Er waren ook mensen die voor 0,89 cent stroom aan Innova hebben verkocht en er een auto van hebben kunnen kopen. Je kunt een (gesubsidieerd) beleid niet in stand houden omdat er verliezers zijn. Ik verbruik en wek ongeveer lijk op, zo'n 5.500 Kwh. Ook met deze terugleverkosten ga ik voor geen goud de zonnepanelen wegdoen.

We kunnen nou niet zeggen dat de energiemarkt in Nederland niet competitief is. Als de terugleverkosten onrealistisch hoog zijn komt er een concurrent die eronder gaat zitten. Maar ik verwacht het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2024 17:09:02 ]
pi_213363874
Veel mensen die dit nieuws lezen snappen niet hoe het in elkaar zit. Het is niet zo dat zonnepanelen geld gaan kosten.

Stel je verbruikt nu 3000 kwh per jaar. Normaliter kost je dit bijvoorbeeld 3000 x 0.50 euro = 1500 per jaar. So far so good?

Die 3000 kwh verbruik je meestal s avonds of in t weekend als je thuis bent? Logisch toch?

Stel je koop 10 zonnepanelen en overdag als jij NIET thuis bent ga jij energie aan t net leveren. Nu mag je die 100% afschrijven van je verbruikte kWH (die 3000 kwh)... maar dat is eigenlijk wel gek. Want die 0.50 euro per kWh die jij afrekend naar je leverancier bevat een marge + belastingen etc etc.

Je begrijpt dat dat raar is. Je kunt niet zelf ook 0.50 rekenen.. want daardoor verliest je leverancier zijn marge, of maakt zelfs verlies!

Dat is gewoon gek...

Wat gaat er veranderen, want nu ga ik geld betalen toch? Toch? Nee nee.. rustig!

Die 3000kwh die je verbruikt kan je nog steeds salderen met je opgewekte stroom. Stel je levert 2000 kwh per jaar terug. Je energiereking is dan nog steeds maar 1000 kwh, dus je bespaard 2000kWh. Het enige wat er nu gaat veranderen is, dat zij 0.10 willen vangen per kwh. Dus 2000 x 0.10 cent = 200 euro per jaar.

Je besparing was:

2000 * 0.50 euro = 1000 euro

Dat wordt:

2000 * 0.40 euro = 800 euro

Je moet alleen niet meer leveren dan dat je zelf kunt verbruiken in een jaar.. dan gaat het je wel meer geld kosten.

Dus rustaaagh mensen. Je wordt niet genaaid en de terugverdientijd is nog steeds prima. Het systeem wordt alleen iets eerlijker voor de energieleverancier.
pi_213363876
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik ben anticyclisch als gebruiker, mijn verbruik is het hoogst gedurende de zonnige maanden. In de donkere maanden ben ik 'All In' circa 15 euro per maand kwijt voor gas&stroom.
Dan heb je waarschijnlijk geen koukleum als partner want die van mij begint toch echt te klagen als de temperatuur onder de 19 graden komt.
En met 15 euro per maand aan gas en stroom moet je in de winter wel een dikke trui en wollen sokken aan doen (en de computer uit laten)
pi_213363907
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:14 schreef apenoot het volgende:

[..]
Dan heb je waarschijnlijk geen koukleum als partner want die van mij begint toch echt te klagen als de temperatuur onder de 19 graden komt.
En met 15 euro per maand aan gas en stroom moet je in de winter wel een dikke trui en wollen sokken aan doen (en de computer uit laten)
15 euro pm kan ook niet. Alleen de leveringskosten zijn al hoger. Broodje aap dus.
pi_213363916
Wat een onduidelijk verhaal in de OP. Moet ik de vaatwasser nou we overdag aanzetten of kan ik deze ook in de nacht laten draaien en gratis via de saldering laten wassen?
.
  maandag 29 april 2024 @ 17:18:21 #31
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213363918
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Kan je beter mee oppassen want dat kan je installatie vernielen.

Hij laat letterlijk zien hoe je handmatig de omvormer kan uitzetten. Hoor niets over dat dit slecht zou zijn....
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
pi_213363942
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef Fer het volgende:
Wat een onduidelijk verhaal in de OP. Moet ik de vaatwasser nou we overdag aanzetten of kan ik deze ook in de nacht laten draaien en gratis via de saldering laten wassen?
Dat maakt geen verschil voor je saldering. Zie mijn bericht voor uitleg.
pi_213363965
Maar de salderingsregeling bleef toch van kracht na instemming van de PVV?
pi_213363974
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:24 schreef Nober het volgende:
Maar de salderingsregeling bleef toch van kracht nog instemming van de PVV?
Ja, de salderingsregeling is nog van kracht.

Alleen hebben ze kosten bedacht en dat mag blijkbaar buiten die salderingsregeling in rekening gebracht worden.

Een administratieve loophole.
  maandag 29 april 2024 @ 17:26:48 #35
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213363988
quote:
19s.gif Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Hij laat letterlijk zien hoe je handmatig de omvormer kan uitzetten. Hoor niets over dat dit slecht zou zijn....
Geeft dit geen verhoogd risico op brand? Tenminste lijkt me dat zo'n paneel wel stroom op blijft wekken en als dat dan nergens heen kan...
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 29 april 2024 @ 17:32:20 #36
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213364030
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:26 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Geeft dit geen verhoogd risico op brand? Tenminste lijkt me dat zo'n paneel wel stroom op blijft wekken en als dat dan nergens heen kan...
Geen idee, maar het lijkt me geen emmer die overloopt. Stroom moet lopen om iets te doen. Op je stopcontacten staat ook stroom en die doen niets totdat je er een stekker in steekt.
  Forum Admin maandag 29 april 2024 @ 17:35:20 #37
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213364050
De praktijk is nu toch zo dat mensen zonder panelen betalen voor de mensen met panelen -vanwege- die salderingsregeling?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213364067
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef Fer het volgende:
Als je op jaarbasis meer stroom levert dan je kan salderen, kan je dat overschot beter 's zomers overdag zelf verbruiken en dan dus in de middag je grootverbruikers aanzetten, zoals een wasmachine of stofzuiger.
pi_213364069
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:35 schreef Straatcommando. het volgende:
De praktijk is nu toch zo dat mensen zonder panelen betalen voor de mensen met panelen -vanwege- die salderingsregeling?
Mensen zonder panelen hebben in de zomer goedkope stroom vanwege de overschotten van de mensen met zonnepanelen ;)
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 17:38:45 #40
16180 crew  CoolGuy
pi_213364080
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mensen zonder panelen hebben in de zomer goedkope stroom vanwege de overschotten van de mensen met zonnepanelen ;)
Dus wat je krijgt, als mensen massaal hun panelen uit zouden gaan zetten, is dat die 'kosten' er niet meer zijn, maar de stroom ook niet, en die 150 euro 'korting' die mensen zonder panelen krijgen ineens vervelend worden. Geheid dat die korting dan weer voor een of andere bullshitreden verdwijnt.

Dit gaat niet om de mensen zonder panelen, dat is alleen het frame dat wordt gebruikt, want mensen zonder panelen denken dan dat de Eneco's een flikker om hun geeft en juichen dat dus toe (al gok ik zomaar dat daar ook een flink deel bij zit die het niet zo goed kunnen hebben dat andere mensen wél panelen hebben dan wel kśnnen nemen), maar dit is allemaal puur eigen belang. Waar niks mis mee is, maar kom daar dan gewoon voor uit.
pi_213364094
quote:
Niet alle huishoudens want bij dynamische contracten vindt geen er geen saldering plaats, dus huishoudens met een dynamisch contract zonder zonnepanelen betalen niet mee aan salderingskosten.
  Forum Admin maandag 29 april 2024 @ 17:43:08 #42
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213364108
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Niet alle huishoudens want bij dynamische contracten vindt geen er geen saldering plaats, dus huishoudens met een dynamisch contract zonder zonnepanelen betalen niet mee aan salderingskosten.
Dank u :Y
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213364109
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus wat je krijgt, als mensen massaal hun panelen uit zouden gaan zetten, is dat die 'kosten' er niet meer zijn, maar de stroom ook niet, en die 150 euro 'korting' die mensen zonder panelen krijgen ineens vervelend worden. Geheid dat die korting dan weer voor een of andere bullshitreden verdwijnt.

Dit gaat niet om de mensen zonder panelen, dat is alleen het frame dat wordt gebruikt, want mensen zonder panelen denken dan dat de Eneco's een flikker om hun geeft, maar dit is allemaal puur eigen belang. Waar niks mis mee is, maar kom daar dan gewoon voor uit.
Ik ga wel in de gaten houden wat die "6 cent korting per kWh" in de praktijk gaat inhouden.
Want dat kan natuurlijk t.o.v. een fictief hoog tarief zijn en in de praktijk maar 1 cent schelen t.o.v. aanbiedingen van andere energieleveranciers.

Als Eneco "korting" geeft ben ik altijd wat achterdochtig :P
  maandag 29 april 2024 @ 17:45:40 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213364125
quote:
Prima financiėle stimulans voor die mensen om ook panelen te gaan leggen dus.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_213364130
quote:
19s.gif Op maandag 29 april 2024 17:18 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Hangt van je installatie af, wat hij later ook toelicht.
pi_213364136
quote:
Klopt. Daarom is die regeling zo scheef.
pi_213364160
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:47 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Klopt. Daarom is die regeling zo scheef.
Precies omdat het vooral lage inkomens in huurhuizen/appartementen zijn die dus hogere inkomens subsidiėren want die hebben nog het geld, nog de mogelijkheid om zonnepanelen te gebruiken/plaatsen ;(
  Official ESF Kreviewer maandag 29 april 2024 @ 17:54:06 #48
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_213364188
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 17:13 schreef dudewhereismycar het volgende:
Het systeem wordt alleen iets eerlijker voor de energieleverancier.
Ok lol. Die arme miljarden verdieners.
pi_213364267
quote:

[..]
Dan moet je wel een variabel of dynamisch contract hebben wil je dat voordeel kunnen benutten ;)
pi_213364283
Kosten die je maakt moet je kunnen doorberekenen, dat is logisch. Ik neem aan dat Eneco en concurrenten dan ook geen bezwaar hebben als de overheid de kosten voor het afremmen van de energietransitie doorberekent. Hoe eerlijk of niet eerlijk het ook is, dat is wel het PR effect van een zogeheten “panelenboete” tenslotte.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')