abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 juni 2024 @ 14:47:33 #151
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213834244
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 09:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Gisteren nog maar wat aardbeiplantjes gekocht naast ook een nieuwe rozemarijn voor bovenin de kruidenspiraal, de andere lijkt doodgevroren te zijn. En ook een zwarte framboos (rubus idaeus Black Jewel), eens kijken waar ik die precies ga neerzetten.
Dit weekend wordt moestuinweekend, ik ga eindelijk eens wat zaailingen in de grond zetten.
Kijk uit dat je geen kruisbestuiving krijgt van die bosaardbeitjes en je gewone aardbeien, dan verziek je je rassen en de smaak.
Persoonlijk vind ik er weinig aan, bosaardbeitjes. In onze tuin staan helaas valse bosaardbeitjes, oneetbaar met gele bloemetjes.

Om terug te komen op die kruisbestuiving; daarom dit jaar peulen in de voortuin en erwten in de achtertuin.

Niet heel veel erwten aan 1 plant, ga die nu doppen

Maar peulen waren er bergen per plant. Op alle manieren gegeten maar niet tegen op te eten. Dus door laten gaan tot erwt. Toch 3,5 kilo in de vriezer

Eerste Tayberries geoogst en ieder een schaaltje op net, heerlijk !
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_213835362
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:47 schreef marcel.de het volgende:
Om terug te komen op die kruisbestuiving; daarom dit jaar peulen in de voortuin en erwten in de achtertuin.
Hoe werkt dat dan? Wat kan er 'mis'?
  Moderator zaterdag 8 juni 2024 @ 17:59:27 #153
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213835745
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:29 schreef Elleska het volgende:
Die kan je toch wel allemaal kwijt? Ik heb altijd stokbonen en dan kunnen er meerdere plantjes bij 1 stok staan, dat zit elkaar niet in de weg. Zelfde soort bij elkaar is wel handig met oogsten maar door elkaar kan ook.
Dit is op zo’n 2 vierkante meter hè? :D dus alles staat 5/10cm van elkaar af. Als het elkaar niet in de weg zit blijft het sowieso staan :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213837705
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 17:59 schreef MaJo het volgende:

[..]
Dit is op zo’n 2 vierkante meter hè? :D dus alles staat 5/10cm van elkaar af. Als het elkaar niet in de weg zit blijft het sowieso staan :)
Ik heb ook een mini moestuin maar of je moestuin nu groot of klein is maakt niet uit, rondom elke stok passen makkelijk 4-6 sperziebonen.

Zal als ik eraan denk morgen een foto maken van mijn bonenvakje.
pi_213838669
Haat aan de slakken
  Moderator zondag 9 juni 2024 @ 19:12:08 #156
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213848689
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 20:25 schreef Elleska het volgende:

[..]
Ik heb ook een mini moestuin maar of je moestuin nu groot of klein is maakt niet uit, rondom elke stok passen makkelijk 4-6 sperziebonen.

Zal als ik eraan denk morgen een foto maken van mijn bonenvakje.
Maar dat zijn stokbonen, dit zijn stambomen. Vorig jaar had ik 6 stokbonen op 1m2 en toen stond het wel behoorlijk vol. Nu heb ik het ongeveer 2x zo dicht op elkaar staan. We gaan het zien :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  zondag 9 juni 2024 @ 19:21:27 #157
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213848803
Hier gaat het wel ok met de moestuin geloof ik. Het is wel een strijd allemaal. Slecht weer, een miljard slakken en het bouwen van de moestuinbakken dat veel meer tijd en moeite kost dan gedacht.

Maar! Het oogsten is nu echt begonnen. Hier aardbeien, braambozen, erwten en tuinbonen.

(De volgende foto's zijn 3 weken oud)

Ik heb een paar dagen geleden de eerste venkel geoogst uit deze bak. Verder staat er prei, bieten, knolselderij en late aardappel in.

Hier nog meer aardappels.

Ik heb drie van dit soort bakken met vooral tomaten en ook (klim)courgette, peper, paprika, en snackkomkommer.

Deze lange bak van 7 meter staat vol met kolen. Paksoi, Chinese kool, spruiten, bimi, witte kool, rode kool,bloemkool.

Ik probeer ook nog gember te kweken.

En sinds vandaag pompoen.

Er komen nog 2 moestuinbakken bij deze week. Dan kunnen mijn 12 zoete aardappelplanten ook de grond in.
Spoilers!
pi_213849374
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:12 schreef MaJo het volgende:

[..]
Maar dat zijn stokbonen, dit zijn stambomen. Vorig jaar had ik 6 stokbonen op 1m2 en toen stond het wel behoorlijk vol. Nu heb ik het ongeveer 2x zo dicht op elkaar staan. We gaan het zien :D
ah, stambonen is wel een ander verhaal.
met een beperkte oppervlakte werkt stokbonen beter maar daar heb je nu niets meer aan.
  zondag 9 juni 2024 @ 21:01:13 #159
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213851091
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hier gaat het wel ok met de moestuin geloof ik. Het is wel een strijd allemaal. Slecht weer, een miljard slakken en het bouwen van de moestuinbakken dat veel meer tijd en moeite kost dan gedacht.

Maar! Het oogsten is nu echt begonnen. Hier aardbeien, braambozen, erwten en tuinbonen.
[ afbeelding ]

Ik heb een paar dagen geleden de eerste venkel geoogst uit deze bak. Verder staat er prei, bieten, knolselderij en late aardappel in.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb drie van dit soort bakken met vooral tomaten en ook (klim)courgette, peper, paprika, en snackkomkommer.
[ afbeelding ]

Deze lange bak van 7 meter staat vol met kolen. Paksoi, Chinese kool, spruiten, bimi, witte kool, rode kool,bloemkool.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Er komen nog 2 moestuinbakken bij deze week. Dan kunnen mijn 12 zoete aardappelplanten ook de grond in.
Braambozen; lijken op onze Tayberries, ik denk de zelfde?

Mooi trouwens die verhoogde stenen bakken
  zondag 9 juni 2024 @ 21:02:27 #160
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213851120
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 17:08 schreef Hupje het volgende:

[..]
Hoe werkt dat dan? Wat kan er 'mis'?
Rassen vermengen waardoor de smaak en andere eigenschappen verloren gaan
  zondag 9 juni 2024 @ 21:09:57 #161
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213851304
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:01 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Braambozen; lijken op onze Tayberries, ik denk de zelfde?

Mooi trouwens die verhoogde stenen bakken
Tayberries zijn braambozen inderdaad. Ik heb loganberries, tayberries en boysenberries in die categorie. De logan wordt echt monstreus. We zijn er een beetje bang van :o Ik vind de tay wel iets lekkerder. Boysen heeft nog geen vrucht gegeven.
Spoilers!
pi_213851679
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:02 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Rassen vermengen waardoor de smaak en andere eigenschappen verloren gaan
Ah zo.
Ik had toch al besloten om voortaan alleen peultjes te zaaien, die vinden we lekkerder en geven meer opbrengst dan de erwtjes die ik gezaaid had.
pi_213852617
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:09 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Tayberries zijn braambozen inderdaad. Ik heb loganberries, tayberries en boysenberries in die categorie. De logan wordt echt monstreus. We zijn er een beetje bang van :o Ik vind de tay wel iets lekkerder. Boysen heeft nog geen vrucht gegeven.
Tayberry is lekker ja, maar ik haalde mijn armen helemaal open aan die stekels. Ik wil hier een Loganberry maar kan ‘m nergens vinden.
  zondag 9 juni 2024 @ 22:17:03 #164
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213853071
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 21:56 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Tayberry is lekker ja, maar ik haalde mijn armen helemaal open aan die stekels. Ik wil hier een Loganberry maar kan ‘m nergens vinden.
Ik heb de mijne bij Fruitbomen.net gekocht. Moestuinweetjes heeft ze misschien ook wel.

Logan wordt echt gigantisch. Alleen doen als je er echt de ruimte voor hebt. De uitlopers worden echt 5 meter lang _O- Dat is ook in mum van tijd gebeurd. Je moet hem constant in de gaten houden. Hij zaait niet uit en heeft echt geen doorns.

We gaan kilo's fruit van onze ene logan halen. Twee keer zo veel als van de tay schat ik.

Ik binnenkort eens een foto plaatsen.
Spoilers!
pi_213856588

Het begin is er, er staan een paar courgettes in. Gisteren later nog wat andere zaailingen er bij gezet, later deze week nog wat gezaaide bloemen er bij zetten om de bestuivers te lokken enzo.
  Moderator / Redactie Sport maandag 10 juni 2024 @ 11:14:35 #166
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_213856679
Man, bij mij schieten echt de paddestoelen uit de grond _O- Zo irritant. Kan verder geen kwaad, maar je blijft maar opruimen :D
pi_213856815
Regen! Eindelijk! *O*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_213857885
Alles groeit lekker.
Hoe vaak gaan jullie naar je moestuin?
Ik 1-2 keer per week want moet er best een stukje voor rijden. Maar heb wel een bewaterings systeem. Dus hoef niet na te denken over water geven enzo.

Wat plaatjes van afgelopen zaterdag.

I solemnly swear i'm up to no good
pi_213858074
Mijn moestuinbak staat gewoon in de achtertuin. Ik loop er in ieder geval 2x per dag langs. Water geven is (weer) geen issue momenteel :')
Paddenstoelen heb ik ook.
pi_213858090
Ik heb gelukkig de moestuin gewoon in m’n tuin bij het huis. Ooit wel eens aan een volkstuin begonnen, was op een paar minuten van mijn huis, maar die was te nat en ook totaal overgroeid met met name kweekgras, dus dat was onbegonnen werk om die fatsoenlijk te krijgen en door familieomstandigheden kon ik destijds niet verder met de aanleg en heb ik de huur dus na een jaar weer opgezegd.
Ik moestuinier altijd gewoon in m’n eigen tuin, eerder ook op het balkon. Ik heb nu voor het eerst echt ruimte voor een apart moestuingedeelte, al gok ik dat over een paar jaar door ruimtegebrek daarin er toch ook weer wat dingen tussen de sierplanten gaan belanden (‘stiekem’ heb ik al een rabarber en de peultjes buiten de moestuin geplant).
Gisteren de bakken met zaailingen maar zoveel mogelijk onder de buitenunit van de warmtepomp en zelfs in de schuur gezet vanwege de voor vandaag voorspelde zondvloed en dat had ik goed ingeschat, de tuin lijkt nu alweer op een zwembad en het begint nu zelfs nog harder te regenen.
pi_213858118
Overigens gingen er gisteren 200 liter tuinaarde van Biokultura in dat kleine stukje moestuin. Eerst een laag karton en toen die aarde er bovenop. De andere delen van de moestuin kan ik pas aanleggen als de nieuwe kas staat, ik ga daarna zsm 2m3 van datzelfde spul of wormencompost bestellen. Dure hobby zo’n moestuin aanleggen.
pi_213858317
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:12 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik zet stambonen ook altijd in groepjes van 3. Heb je een smerig volle bos bonen, maar is jaren goed gegaan (dit jaar geen bonen).
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 10 juni 2024 @ 14:50:27 #173
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213858652
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb gelukkig de moestuin gewoon in m’n tuin bij het huis. Ooit wel eens aan een volkstuin begonnen, was op een paar minuten van mijn huis, maar die was te nat en ook totaal overgroeid met met name kweekgras, dus dat was onbegonnen werk om die fatsoenlijk te krijgen en door familieomstandigheden kon ik destijds niet verder met de aanleg en heb ik de huur dus na een jaar weer opgezegd.
Ik moestuinier altijd gewoon in m’n eigen tuin, eerder ook op het balkon. Ik heb nu voor het eerst echt ruimte voor een apart moestuingedeelte, al gok ik dat over een paar jaar door ruimtegebrek daarin er toch ook weer wat dingen tussen de sierplanten gaan belanden (‘stiekem’ heb ik al een rabarber en de peultjes buiten de moestuin geplant).
Gisteren de bakken met zaailingen maar zoveel mogelijk onder de buitenunit van de warmtepomp en zelfs in de schuur gezet vanwege de voor vandaag voorspelde zondvloed en dat had ik goed ingeschat, de tuin lijkt nu alweer op een zwembad en het begint nu zelfs nog harder te regenen.
Leuke toelichting. Dankjewel

Wij startten ooit een moestuin bij huis maar te weinig ruimte. Konden stuk grond gebruiken van de buurman; Die had hij als toenmalig rozenkweker een stuk verderop in het dorp. Op gegeven moment van hem over gekocht. Maar was niet ideaal hoor, tuin niet bij huis. Hebben vastgeplakte vogels op onze zonnebloem meegemaakt, gestolen groenten, mensen die gewoon de tuin / het land opliepen, dreigen door een geesteszieke om onze groente te vergiftigen door gif op de groente te spuiten enzovoort.

Zijn blij dat bij ons nieuwe huis genoeg grond is en tuin bij huis
  maandag 10 juni 2024 @ 15:13:05 #174
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213858845
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:53 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens gingen er gisteren 200 liter tuinaarde van Biokultura in dat kleine stukje moestuin. Eerst een laag karton en toen die aarde er bovenop. De andere delen van de moestuin kan ik pas aanleggen als de nieuwe kas staat, ik ga daarna zsm 2m3 van datzelfde spul of wormencompost bestellen. Dure hobby zo’n moestuin aanleggen.
Wij zegeen altijd: het is een levensstijl. Dus niet perse goedkoper ofzo. Hoewel; anderzijds is onze moestuin biologisch; wanneer je dat allemaal in de winkel zou moeten kopen in deze hoeveelheden ben je ook veel kwijt
  Moderator maandag 10 juni 2024 @ 17:14:02 #175
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213859817
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wow dat ziet er allemaal super uit _O_ Die tuinbonen zijn huge :9 Bij mij doet de tayberry nog helemaal niks dus dat zal pas volgend jaar worden ben ik bang. Sowieso doen alle frambozen helemaal niks, ze groeien fantastisch maar ik zie helemaal geen vruchten.

quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:54 schreef Elleska het volgende:

[..]
ah, stambonen is wel een ander verhaal.
met een beperkte oppervlakte werkt stokbonen beter maar daar heb je nu niets meer aan.
Ik heb tot nu toe niet echt goede ervaringen met dingen die aan stok groeien. Ik heb nu ook een edamame met 3 boontjes eraan, dat schiet niet echt op :D En zo ging het ook met de doperwt en de snijbonen, die helaas allemaal opgegeten zijn inmiddels. Misschien dus volgende keer per stok meer zaadjes de grond in doen?

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 11:28 schreef Nanuke het volgende:
Regen! Eindelijk! *O*
Grappig is dat he als je een moestuin hebt? Ik waardeer regen ook opeens een stuk meer :D

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 13:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Alles groeit lekker.
Hoe vaak gaan jullie naar je moestuin?
Ik 1-2 keer per week want moet er best een stukje voor rijden. Maar heb wel een bewaterings systeem. Dus hoef niet na te denken over water geven enzo.

Wat plaatjes van afgelopen zaterdag.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Ik heb een moestuin in de tuin en ik loop er 's ochtends en 's avonds een keer doorheen. En om de paar dagen doe ik wat meer: zaaien, onkruid weghalen etc.

Ziet er allemaal prachtig uit bij je ^O^

quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 14:17 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik zet stambonen ook altijd in groepjes van 3. Heb je een smerig volle bos bonen, maar is jaren goed gegaan (dit jaar geen bonen).
Vorig jaar ging het ook prima, toen stonden er dus 6. Maar omdat ik ze allemaal tegelijk had gezaaid was het veel te veel in 1x _O- Daarom nu geleerd om steeds met wat tussenpozen te zaaien. Hoewel, deze keer dus weer niet besef ik me :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')