abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213377894
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 00:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zeker. Maar daar is er een eindeloze hoeveelheid van. Je kunt ze niet allemaal namaken. Dat is het hele probleem.
Dat geldt hetzelfde voor mensen, een A.I. kan echter beter, vaker en op veel meer "edge cases" getrained worden. daarnaast bestaat er een A.I. methode die al hiervoor geoptimaliseerd is, de zogenoemde GAN's waarbij je de neural nets tegen elkaar laat uitspelen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_213377911
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 00:37 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat geldt hetzelfde voor mensen, een A.I. kan echter beter, vaker en op veel meer "edge cases" getrained worden. daarnaast bestaat er een A.I. methode die al hiervoor geoptimaliseerd is, de zogenoemde GAN's waarbij je de neural nets tegen elkaar laat uitspelen.
Ja. Net zoals bij Go, of andere spelletjes. Je leert ze de spelregels en laat ze het verder uitzoeken. Doe dat miljoenen keren en je hebt een winnaar.

Zolang iedereen zich strikt aan alle spelregels (verkeersregels) houd. Die ook niet allemaal heel binair zijn, ze vereisen vaak menselijke interpretatie en interactie. Zoals wanneer er op een kruispunt uit 3 straten tegelijkertijd een auto aan komt rijden. Dan heeft niemand voorrang, maar iemand moet toch aangeven dat hij als eerste gaat rijden en dat ook doen. En dat moeten de twee andere bestuurders ook zien.
pi_213377928
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 00:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja. Net zoals bij Go, of andere spelletjes. Je leert ze de spelregels en laat ze het verder uitzoeken. Doe dat miljoenen keren en je hebt een winnaar.

Zolang iedereen zich strikt aan alle spelregels (verkeersregels) houd. Die ook niet allemaal heel binair zijn, ze vereisen vaak menselijke interpretatie en interactie. Zoals wanneer er op een kruispunt uit 3 straten tegelijkertijd een auto aan komt rijden. Dan heeft niemand voorrang, maar iemand moet toch aangeven dat hij als eerste gaat rijden en dat ook doen. En dat moeten de twee andere bestuurders ook zien.
Een mens is anders dan A.I. in de zin dat de reactietijd en hoeveelheid relevante observatie data veel groter kan zijn bij een A.I. uiteindelijk zal het boven menselijk daarin worden, zo ook de autonome auto.
pi_213377972
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 00:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een mens is anders dan A.I. in de zin dat de reactietijd en hoeveelheid relevante observatie data veel groter kan zijn bij een A.I. uiteindelijk zal het boven menselijk daarin worden, zo ook de autonome auto.
Uiteindelijk. Over veel ordes van grootte. En als een AI ook een ego heeft en bang is om dood te gaan.

Zoals altijd in software, ben je 20% van de tijd bezig met de eerste 80%. De laatste 20% kost je de overige 80%. En dat is dan alleen als je bugs niet erg vind, want alhoewel die minder dan 1% van de code vertegenwoordigen, ben je daar al gauw een veelvoud van de tijd mee bezig die je nodig had voor de eerste 99%.

Bij het trainen van een AI kunnen we maar heel minimaal bijsturen en niet debuggen. Je moet dus iedere keer opnieuw beginnen met een aangepaste set trainingsdata en dan maar hopen dat het deze keer beter werkt.

Kortom, het voordeel van een AI is, dat hij zichzelf programmeert. En het nadeel is ook, dat hij zichzelf programmeert. Je kunt niet gericht testen of het goed werkt en je kunt niet gericht je trainingsdata verbeteren.

Er gaat een hele grote berg data in, die wordt gecomprimeerd tot een vele malen kleinere set regels (gewichten en verbindingen). Maar je kunt niet van te voren voorspellen dat bepaalde trainingsdata resulteert in een bepaalt gedrag. Het is voornamelijk afhankelijk van de frequentie: dingen die vaak gebeuren, zitten er zeker in. Dingen die zelden gebeuren zijn waarschijnlijk niet terug te vinden in het uiteindelijke resultaat.
  woensdag 1 mei 2024 @ 01:03:04 #130
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213377976
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 00:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zelfde probleem: als je dat kunt detecteren, wat ga je die auto dan laten doen? Veel lawaai maken, om de bestuurder wakker te maken? Waardoor hij zich een hoedje schrikt en gekke dingen doet. Naast de rijstrook parkeren, ongeacht of dat mogelijk is? Of toch maar vol op de rem gaan staan? Midden op de snelweg?

Je moet dan al een AI hebben die deze beslissing heel slim kan nemen. Maar hoe ga je die trainen?

De beste oplossing is gewoon om te voorkomen dat mensen langer dan twee uur aan 1 stuk, of 8 uur per dag achter het stuur zitten.
AI kan de remmen activeren als de naderingssnelheid te groot is op een stilstaand iets

bij 80 km per uur en nadering op een stilstaand iets kleiner dan 200 meter , moet de auto eerst gas los/ minderen en vervolgens gaan remmen , tot de naderingsafstand weer groter wordt

Bestuurder hoeft niet wakker te worden , het voertuig mag geen aanrijding veroorzaken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213377993
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 01:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
AI kan de remmen activeren als de naderingssnelheid te groot is op een stilstaand iets

bij 80 km per uur en nadering op een stilstaand iets kleiner dan 200 meter , moet de auto eerst gas los/ minderen en vervolgens gaan remmen , tot de naderingsafstand weer groter wordt

Bestuurder hoeft niet wakker te worden , het voertuig mag geen aanrijding veroorzaken
Ja, veel auto's hebben daar radar voor en kunnen zelfs uitwijken, maar alleen op de snelweg.

In de VS moet langzaam verkeer niet op de rechter baan blijven. Je moet zo weinig mogelijk van baan wisselen, links of rechts maakt verder niet uit.
pi_213378003
We zullen het zien.
pi_213379823
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 01:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En als een AI ook een ego heeft en bang is om dood te gaan.
Door de angst zelf dood te gaan, nemen mensen vaak grote risico's voor overige betrokkenen in het verkeer als zich een ongeluk dreigt voor te doen, dat is imo eerder een nadeel dan een voordeel.

quote:
Kortom, het voordeel van een AI is, dat hij zichzelf programmeert. En het nadeel is ook, dat hij zichzelf programmeert. Je kunt niet gericht testen of het goed werkt en je kunt niet gericht je trainingsdata verbeteren.
Je kunt gericht testen of het goed werkt, dat wist ik tot voor kort ook niet, maar er zijn slimme methodes om dat voor elkaar te krijgen.

Prof.dr Spitzer noemt voorbeelden 12 tot 19 min

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 01-05-2024 10:23:03 ]
  woensdag 1 mei 2024 @ 22:34:55 #134
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213387239

https://techpulse.be/nieu(...)-nog-slechts-e9-000/
quote:
Voorlopig zal je deze elektrische auto nog niet in Nederland tegenkomen.

De vorige Seagull EV is voorlopig alleen beschikbaar in China en enkele landen in Zuid-Amerika.6 mrt 2024

[ Bericht 71% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2024 11:59:35 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213387370
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 22:34 schreef michaelmoore het volgende:
Het filmpje is recent online gezet maar het interview van Lex Fridman is vrij oud volgens mij, misschien wel ouder dan 2 jaar.

Musk heeft nog over "vector space" en dat is een vrij oud probleem dat al een paar jaar getackled is.

edit: het is een interview van november 2019 en FSD was toen nog niet eens public bèta

Het kanaal is van iemand die zijn e-books probeert te verkopen door content te jatten zijn linkjes er onder te zetten.

Ik zou het weghalen, je helpt dit soort content dieven met het verspreiden van dit soort filmpjes.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-05-2024 23:01:56 ]
pi_213398545
Ok. Dus, Musk heeft de hele Supercharger afdeling ontslagen. Want, hun connector is nu de standaard in de VS en alle andere aanbieders moeten die nu gaan ondersteunen. Dus dan heeft het geen nut meer om zelf oplaadstations te maken. Die gaan dus binnenkort in de uitverkoop.

Hij heeft ook de hele afdeling ontslagen die nieuwe modellen maakt. Dus de robottaxi wordt gewoon een model 3 of Y zonder stuur en pedalen. Geen model 2.

En doordat de meeste Tesla's tegenwoordig plaatwerk boven een accu en 1 of 2 megacastings zijn, is reparatie al snel duurder dan een nieuwe kopen.

Kortom, auto's verkopen of de infrastructuur daarvoor is een aflopende zaak. De enige dingen waar in geïnvesteerd word zijn de AI dingen.

Maar de aandelen blijven stijgen ...

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 03-05-2024 00:44:59 ]
pi_213398567
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ok. Dus, Musk heeft de hele Supercharger afdeling ontslagen. Want, hun connector is nu de standaard in de VS en alle andere aanbieders moeten die nu gaan ondersteunen. Dus dan heft het geen nut meer om zelf oplaadstations te maken. Die gaan dus binnenkort in de uitverkoop.
De groei is er even uit dus het is te verklaren dat ze geen nieuwe Supercharger locaties plannen op het moment.
Dat betekent niet dat het netwerk eruit gaat, het werkt juist feilloos samen met de app, heeft een hoge uptime en het zorgt voor inkomsten.

quote:
Hij heeft ook de hele afdeling ontslagen die nieuwe modellen maakt. Dus de robottaxi wordt gewoon een model 3 of Y zonder stuur en pedalen. Geen model 2.
Waar haal je de informatie dat het team ontslagen is dat nieuwe modellen maakt? Ben het niet tegengekomen.

Verder aannames, er is bij de earnings call sowieso aangekondigd dat het kleine model juist naar voren is gehaald en de robotaxi is nog niet onthuld.

quote:
En doordat de meeste Tesla's tegenwoordig plaatwerk boven een accu en 1 of 2 megacastings zijn, is reparatie al snel duurder dan een nieuwe kopen.
Niet perse waar, niet perse onwaar. Hangt van de schade af.

quote:
Kortom, auto's verkopen of de infrastructuur daarvoor is een aflopende zaak. De enige dingen waar in geïnvesteerd worden zijn de AI dingen.

Maar de aandelen blijven stijgen ...
Er is ook nog "energy storage" dat meer dan 100% per jaar groeit.
pi_213398676
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er is ook nog "energy storage" dat meer dan 100% per jaar groeit.
Dus alleen robots en auto's die minstens net zo slim zijn als mensen en mega-accu's, gemaakt met hun eigen, veel goedkopere proces?

En mensen geloven dat?
pi_213399398
quote:
Voor zover ik weet heeft BYD geen eigen dealers en service&reparatie in de landen waar de export naartoe gaat. Het laat dat aan derden over. Dat lijkt mij een flinke drempel voor eventuele kopers, komt nog bij dat hierdoor dezelfde EV's in exportlanden vaak veel meer kosten dan in China omdat de dealers ook hun marge willen binnenhalen.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 08:49:14 #140
545 dop
:copyright: dop
pi_213399839
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:01 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Voor zover ik weet heeft BYD geen eigen dealers en service&reparatie in de landen waar de export naartoe gaat. Het laat dat aan derden over. Dat lijkt mij een flinke drempel voor eventuele kopers, komt nog bij dat hierdoor dezelfde EV's in exportlanden vaak veel meer kosten dan in China omdat de dealers ook hun marge willen binnenhalen.
https://www.bydauto.nl/ volgens mij heb je er niet echt naar gekeken, er zijn zat importeurs met een prima netwerk. je zoekt naar een probleem zonder te weten of dit een probleem is.
natuurlijk komt er nog een stevige marge op je zult een byd voor ¤10.000 waarschijnlijk nooit nieuw kunnen kopen hier. In de video wordt dat ook gewoon gezegd.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 3 mei 2024 @ 09:17:42 #141
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213400194
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:49 schreef dop het volgende:

[..]
https://www.bydauto.nl/ volgens mij heb je er niet echt naar gekeken, er zijn zat importeurs met een prima netwerk. je zoekt naar een probleem zonder te weten of dit een probleem is.
natuurlijk komt er nog een stevige marge op je zult een byd voor ¤10.000 waarschijnlijk nooit nieuw kunnen kopen hier. In de video wordt dat ook gewoon gezegd.
ALS ze hier 15.000 euro worden dan nog zal er een zeer redelijke markt voor zijn
pi_213400550
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 08:49 schreef dop het volgende:

[..]
BYD Brought to you by Louwman Group ;)
Dat is dus precies wat ik bedoel, geen eigen dealer.

Louwman.nl
  vrijdag 3 mei 2024 @ 10:06:18 #143
545 dop
:copyright: dop
pi_213400746
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 09:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Louwman.nl
dus je kunt daar geen service krijgen ? of val je nu enkel over het woordje dealer?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_213400803
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 00:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus alleen robots en auto's die minstens net zo slim zijn als mensen en mega-accu's, gemaakt met hun eigen, veel goedkopere proces?

En mensen geloven dat?
Hoe bedoel je?
pi_213400896
Binnen 5 jaar zit Musk in de gevangenis.
pi_213401472
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 09:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ALS ze hier 15.000 euro worden dan nog zal er een zeer redelijke markt voor zijn
Hangt ook van de verzekeringspremie, garantie en reviews over service&reparatie af.
Ik ben ook in de markt voor een goedkope kleine EV, maar kijk de kat nog wel even uit de boom. BYD staat wel bovenaan mijn lijstje omdat het hen lukt met Tesla te concurreren zonder enorme verliezen te incasseren op de verkoop van EV's.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 12:03:36 #147
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213402078
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 09:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Louwman.nl
Tesla heeft toch ook geen dealer
pi_213402108
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Elon Musk misschien wel ;)

Maar zonder gekheid, Tesla handelt alles zoveel mogelijk online af inderdaad.
Dus geen autodealers in klassieke zin.

Als FSD ooit goed werkt en uitgerold wordt krijg je de grappige situatie dat de bestelde auto zelf naar je toe rijdt.
En als er onderhoud nodig is, kan hij ook zelf naar de garage en weer terug rijden.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 12:20:06 #149
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_213402259
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Elon Musk misschien wel ;)

Maar zonder gekheid, Tesla handelt alles zoveel mogelijk online af inderdaad.
Dus geen autodealers in klassieke zin.

Als FSD ooit goed werkt en uitgerold wordt krijg je de grappige situatie dat de bestelde auto zelf naar je toe rijdt.
En als er onderhoud nodig is, kan hij ook zelf naar de garage en weer terug rijden.
je kunt ook zeggen breng mij naar de hoeren en rij zelf terug naar vrije parkeer plek tot ik je oproep
pi_213404753
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 12:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Tesla heeft eigen verkoop&service vestigingen en daarnaast ook een eigen mobiele service.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')