abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213288222
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 21:11 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Correct. "Dat klopt" zou niet correct zijn :@
O+ Je hart klopt, zou mijn grootmoeder zeggen; of juist niet dan, ook in dit geval. Onze taal virtuoos Qarrad! _O_

[ Bericht 21% gewijzigd door Frutsel op 22-04-2024 12:08:44 ]
pi_213290595
Ik vermoed dat hij je aanraad om standup comedy niet professioneel te gaan doen. Hij kent niet hele ouvre van Hans Teeuwen
pi_213290704
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 09:23 schreef opgebaarde het volgende:
Ik vermoed dat hij je aanraad om standup comedy niet professioneel te gaan doen. Hij kent niet hele ouvre van Hans Teeuwen
Geen kenner......

Spijtig. Jij wel dus. Dat valt mij zeker niet tegen :)
  maandag 22 april 2024 @ 09:40:47 #54
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_213290721
Hansie O+

twitter
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_213290831
Het hoofd van de Israelische militaire inlichtingendienst heeft als eerste hooggeplaatste functionaris zijn ontslag ingediend.

Hij schrijft o.a. in zijn ontslagbrief: “de inlichtingendienst onder mijn bevel heeft zijn taken niet volbracht” en hij roept op tot een uitgebreid onderzoek van de staatscommissie omtrent 7 oktober.

Zie hier meer: https://www.ynet.co.il/news/article/bjqygkx11a#autoplay
pi_213290861
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 09:50 schreef oblo het volgende:
Het hoofd van de Israelische militaire inlichtingendienst heeft als eerste hooggeplaatste functionaris zijn ontslag ingediend.

Hij schrijft o.a. in zijn ontslagbrief: “de inlichtingendienst onder mijn bevel heeft zijn taken niet volbracht” en hij roept op tot een uitgebreid onderzoek van de staatscommissie omtrent 7 oktober.

Och heden.
  maandag 22 april 2024 @ 09:53:52 #57
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_213290865
quote:

Netjes!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_213290867
"Verzet is geen terrorisme" be like

Three injured in ramming terror attack in Jerusalem, police arrests two terrorists
https://www.jpost.com/breaking-news/article-798230

-edit- dat "be like" is cht kut. :')
Intolerant voor intolerantie
pi_213290897
quote:

Middenin oorlogstijd, waarin zijn dienst het juist zo druk heeft.

Dappere beslissing, uiteraard helemaal juist vind ik, maar qua timing weet ik het niet.
Aan de andere kant... *kijkt naar Bibi* ;)
pi_213290958
quote:
9s.gif Op maandag 22 april 2024 09:54 schreef Cuendillar het volgende:
"Verzet is geen terrorisme" be like

Three injured in ramming terror attack in Jerusalem, police arrests two terrorists
https://www.jpost.com/breaking-news/article-798230

-edit- dat "be like" is cht kut. :')
Hier zijn de beelden van de aanslag zelf en na de aanslag: https://www.ynet.co.il/news/article/b1iw0pmzc#autoplay
pi_213290988
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 09:56 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Middenin oorlogstijd, waarin zijn dienst het juist zo druk heeft.

Dappere beslissing, uiteraard helemaal juist vind ik, maar qua timing weet ik het niet.
Aan de andere kant... *kijkt naar Bibi* ;)
Je kan ook stellen dat het juist nu tijd is voor een nieuwe visie en aanpak. We zullen het zien.
pi_213291106
AD: Minister Bruins Slot wil meer sancties tegen Isralische kolonisten: ‘Moet nog wel land zijn voor Palestijnen’
https://www.ad.nl/buitenl(...)alestijnen~a477f88e/

Terecht, natuurlijk.
pi_213291233
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 10:21 schreef Cuendillar het volgende:
AD: Minister Bruins Slot wil meer sancties tegen Isralische kolonisten: ‘Moet nog wel land zijn voor Palestijnen’
https://www.ad.nl/buitenl(...)alestijnen~a477f88e/

Terecht, natuurlijk.
Want? Joden mogen niet wonen, daar waar ook Palestijnen wonen?
pi_213291283
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 10:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
_O_ Kwaliteitsvraag van een kwaliteitsuser _O_

OT: kolonisatie is niet het antwoord op de apartheid die de PA wil hanteren voor hun gebied.
pi_213291334
quote:
9s.gif Op maandag 22 april 2024 10:51 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
_O_ Kwaliteitsvraag van een kwaliteitsuser _O_

OT: kolonisatie is niet het antwoord op de apartheid die de PA wil hanteren voor hun gebied.
Krijg geen antwoord op mijn vraag.
pi_213291367
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 10:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Krijg geen antwoord op mijn vraag.
Jazeker wel. Lees mijn reactie nog maar eens een keer en als je vragen hebt, dan hoor ik het wel. :Y
pi_213291382
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:04 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Jazeker wel. Lees mijn reactie nog maar eens een keer en als je vragen hebt, dan hoor ik het wel. :Y
Welke kolonisatie? en als je daarop hebt geantwoord, en die is bevredigend: waarom is kolonisatie per definitie een probleem? dienen wij niet te kijken naar individuele misdragingen, in plaats van het generaliseren van alle Isralische 'kolonisten'?
  maandag 22 april 2024 @ 11:10:02 #68
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213291392
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 10:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Kolonisten pakken land af en verjagen de Palestijnen die er wonen. Dit kunnen ze doen omdat ze weten dat er geen handhaving door de staat Israel plaats vindt; het leger zal eerder op de al aanwezige Palestijnen schieten dan dat ze ingrijpen bij de kolonisten. Het hele idee van de kolonisten is dat zij 'recht' hebben op land dat niet van hun is en daarom nemen ze het land met geweld in, met veel doden aan Palestijnse zijde als gevolg.
pi_213291429
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:10 schreef VoMy het volgende:

[..]
Kolonisten pakken land af en verjagen de Palestijnen die er wonen. Dit kunnen ze doen omdat ze weten dat er geen handhaving door de staat Israel plaats vindt; het leger zal eerder op de al aanwezige Palestijnen schieten dan dat ze ingrijpen bij de kolonisten. Het hele idee van de kolonisten is dat zij 'recht' hebben op land dat niet van hun is en daarom nemen ze het land met geweld in, met veel doden aan Palestijnse zijde als gevolg.
Hier ga je van hak op de tak, waardoor de discussie nogal troebel wordt.

Sommige Joodse Israeli's in Judea en Samaria misdragen zich, absoluut. Die specifieke figuren moeten dan ook worden opgepakt. Maar hoe is dit een rechtvaardiging om alle Joden die daar leven op een negatieve hoop te gooien?

En land dat niet van hun is? wat is dat voor a-historische opinie?
  maandag 22 april 2024 @ 11:19:09 #70
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213291470
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:13 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hier ga je van hak op de tak, waardoor de discussie nogal troebel wordt.
Nee. Ik beschrijf de situatie rond de kolonisten.
quote:
Sommige Joodse Israeli's in Judea en Samaria misdragen zich, absoluut. Die specifieke figuren moeten dan ook worden opgepakt. Maar hoe is dit een rechtvaardiging om alle Joden die daar leven op een negatieve hoop te gooien?
Iedere kolonist die middels het kolonisme aan zijn huis is gekomen aldaar, dient inderdaad negatief beoordeeld te worden. Die heeft immers land afgepakt van anderen en is daar vervolgens gaan wonen. Iedereen die bewust naar de kolonies is getrokken om daar te leven, dient ook negatief te worden beoordeeld: die leeft immers op recent afgepakt land, waar afhankelijk van de locatie voor gemoord en gedood is, terwijl de staat Israel niets deed om dit te voorkomen.

Het kolonisme is een uitermate negatieve bezigheid. Iedere kolonist die bewust bij de beweging komt, verdient bijzonder weinig coulance. Het is een uiterst racistisch en ronduit zwakzinnig gedachtegoed waarbij geweld tegen onschuldigen wordt ingezet op basis van helemaal niets.
quote:
En land dat niet van hun is? wat is dat voor a-historische opinie?
Het eigendomsrecht heeft niet zoveel met historie te maken. Op het moment dat je als burger naar iemands huis, akker of dorp gaat, en je verjaagt die persoon met geweld, ben je in de regel misdadig bezig. Dat je het voor jezelf weet te verantwoorden, doet er niet toe.
pi_213291521
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:10 schreef VoMy het volgende:

[..]
De meeste “kolonisten” zijn israeli’s die nooit persoonlijk Palestijnen lastig hebben gevallen, verjaagd of land hebben afgepakt. En de reden om in de west bank te leven of er naar toe te verhuizen is vaak omdat huizenprijzen en de cost of living veel goedkoper zijn dan in de rest van het land.

Voordat mensen mij beschuldigen van goedpraten, dat probeer ik niet te doen. Het is alleen een nuance die mensen buiten Israel vaak niet snappen.
pi_213291548
Column @Comite4en5mei noemt Isral "meer dan 75 jaar bezetting"
https://www.geenstijl.nl/(...)r-bezetting-genocide

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_213291556
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:19 schreef VoMy het volgende:
Het eigendomsrecht heeft niet zoveel met historie te maken.
Al die rechten zijn natuurlijk op een redelijk arbitrair moment in de geschiedenis binnengedrongen terwijl het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat de verdeling aan dat moment voorafgaand op eerlijke wijze geschied is, bv conform de wetten waarnaar nu verwezen wordt, maar er toen nog niet waren.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 22 april 2024 @ 11:30:10 #74
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213291559
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:26 schreef oblo het volgende:

[..]
De meeste “kolonisten” zijn israeli’s die nooit persoonlijk Palestijnen lastig hebben gevallen, verjaagd of land hebben afgepakt. En de reden om in de west bank te leven of er naar toe te verhuizen is vaak omdat huizenprijzen en de cost of living veel goedkoper zijn dan in de rest van het land.

Voordat mensen mij beschuldigen van goedpraten, dat probeer ik niet te doen. Het is alleen een nuance die mensen buiten Israel vaak niet snappen.
Je hebt natuurlijk degenen die als eerste naar plekken gingen, die de uitposten vormen, en de nareizigers. Maar de nareizigers zouden beter moeten weten - als je volwassen genoeg bent om vanwege de woonkosten te verhuizen, dan ben je ook volwassen genoeg om de achtergrond van je koloniale woning te kennen.

Niet iedereen draagt in gelijke mate schuld, dat is nooit zo, maar het gaan wonen in een kolonie is al een foute stap. Het is overigens iets anders als je er geboren bent. Dat maakt het ook een lastige knoop om te ontwarren.
pi_213291574
quote:

[..]
Nee. Ik beschrijf de situatie rond de kolonisten.
[..]
Iedere kolonist die middels het kolonisme aan zijn huis is gekomen aldaar, dient inderdaad negatief beoordeeld te worden. Die heeft immers land afgepakt van anderen en is daar vervolgens gaan wonen. Iedereen die bewust naar de kolonies is getrokken om daar te leven, dient ook negatief te worden beoordeeld: die leeft immers op recent afgepakt land, waar afhankelijk van de locatie voor gemoord en gedood is, terwijl de staat Israel niets deed om dit te voorkomen.

Het kolonisme is een uitermate negatieve bezigheid. Iedere kolonist die bewust bij de beweging komt, verdient bijzonder weinig coulance. Het is een uiterst racistisch en ronduit zwakzinnig gedachtegoed waarbij geweld tegen onschuldigen wordt ingezet op basis van helemaal niets.
[..]
Het eigendomsrecht heeft niet zoveel met historie te maken. Op het moment dat je als burger naar iemands huis, akker of dorp gaat, en je verjaagt die persoon met geweld, ben je in de regel misdadig bezig. Dat je het voor jezelf weet te verantwoorden, doet er niet toe.
1: Nee. 'de kolonisten' bestaan niet. Het is een ordinaire generalisatie.

2: Jij denkt dat Palestijnen de eerste bewoners waren in het gebied dat nu Israel en/of de Palestijnse gebieden heet?

Zal vast verklappen: kolonisatie.

3: Als je deze mening echt toebedeeld bent, verwijs ik je naar mijn tweede reactie. Dan zijn Palestijnen immers net zo 'fout'.

Ik ben het hier niet mee eens. Want dan veroordeel je zo ongeveer elk volk. Kolonisatie is doodnormaal, en oorlogen worden gewonnen of verloren.
  maandag 22 april 2024 @ 11:33:59 #76
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213291595
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:29 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Al die rechten zijn natuurlijk op een redelijk arbitrair moment in de geschiedenis binnengedrongen terwijl het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat de verdeling aan dat moment voorafgaand op eerlijke wijze geschied is, bv conform de wetten waarnaar nu verwezen wordt, maar er toen nog niet waren.
Zo heel arbitrair is dat niet hoor. Er was gewoon een rechtsstaat in het gebied waarbinnen je woningen kon kopen en verkopen voordat de kolonisten besloten om mensen met geweld te verjagen. Denk je dat er in het Ottomaanse Rijk, of ten tijde van het Britse Protectoraat, geen eigendomsrecht was?
  maandag 22 april 2024 @ 11:35:46 #77
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213291615
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]
1: Nee. 'de kolonisten' bestaan niet. Het is een ordinaire generalisatie.
Dit heb je al eerder geprobeerd en ook toen werkte het niet.
quote:
2: Jij denkt dat Palestijnen de eerste bewoners waren in het gebied dat nu Israel en/of de Palestijnse gebieden heet?
Doet er niet toe en staat ook nergens.
quote:
3: Als je deze mening echt toebedeeld bent, verwijs ik je naar mijn tweede reactie. Dan zijn Palestijnen immers net zo 'fout'.
Nee, dat heb je misschien eerder gezegd maar je hebt het niet op enige logische wijze kunnen onderbouwen.
pi_213291616
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:33 schreef VoMy het volgende:

[..]
Zo heel arbitrair is dat niet hoor. Er was gewoon een rechtsstaat in het gebied waarbinnen je woningen kon kopen en verkopen voordat de kolonisten besloten om mensen met geweld te verjagen. Denk je dat er in het Ottomaanse Rijk, of ten tijde van het Britse Protectoraat, geen eigendomsrecht was?
Huh, wat hebben kolonisten in die zin dan nog te maken met het het eigendomsrecht in Palestina? Juist jouw analogie maakt toch duidelijk dat je intern rechten kan hanteren terwijl je daarbuiten een inversie volgt (dwz; de boel koloniseert, uitmoord, etc)?

[ Bericht 5% gewijzigd door Akathisia op 22-04-2024 11:40:57 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213291625
quote:

[..]
Ten tijde van het Ottomaanse rijk, was het van de Ottomanen. Ten tijde van het Britste mandaat, van de Britten. Alleen wisten Joden, samen met organisaties als Irgun de boel zodanig te frustreren, dat zij hun kans schoon zagen om hun zionistische project te realiseren. Ging vrij gemakkelijk, want de Britten waren de boel toch al zat.

Arabieren hebben vervolgens de oorlog in 48 verloren.
pi_213291657
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:35 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dit heb je al eerder geprobeerd en ook toen werkte het niet.
[..]
Doet er niet toe en staat ook nergens.
[..]
Nee, dat heb je misschien eerder gezegd maar je hebt het niet op enige logische wijze kunnen onderbouwen.
1: Ik blijf dat herhalen, omdat ik graag uitga van het goede van mijn discussiepartner. Sommige mensen zouden kwaadwillende intenties in je generalisaties kunnen zien, ik kies ervoor dat niet te doen.

Dus, waarom gooi jij alle Joodse 'kolonisten' op een hoop?

2: Uiteraard doet dat er wel toe. Jij ageert tegen Joodse kolonisten omdat het niet hun land zou zijn. Enkel omdat je vanuit historisch perspectief kunt zeggen dat die Joden niet de eerste bewoners waren. Dat klopt. Maar dat gaat ook op voor de Palestijnen (Arabieren) die er wonen.

3: Je wordt vooral geconfronteerd met je eigen onwetendheid.
  maandag 22 april 2024 @ 11:41:58 #81
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213291673
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:35 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Huh, wat hebben kolonisten in die zin dan nog te maken met het het eigendomsrecht in Palestina?
Wat snap je er niet aan?
"Je jaagt mensen weg uit hun huis en van hun land" - om te kunnen spreken van iemands huis of land, moet dat land van die personen zijn, oftewel, in eigendom. De Palestijnen die in grote mate zijn weggejaagd door de kolonisten, hadden gewoon een eigen huis en eigen land, tot ze werden weggejaagd door groepen kolonisten.
Je armzalige poging om te suggereren dat het moeilijk is om vast te stellen of het land wel echt van de Palestijnen was, loopt hier dan ook vast want het was geen ruig wetteloos gebied waar mensen in woonden maar gewoon een onderdeel van de beschaving waar dus ook het eigendomsrecht gewoon bestond en mensen dus gewoon huizen en land in bezit hadden en verhandelden.

Dat de kolonisten vervolgens die Palestijnen met geweld hebben verdreven is simpelweg een grove, grove misstand, en ook een misstand waar de staat Israel een stimulerende rol in gespeeld heeft en nog steeds speelt.
pi_213291680
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:30 schreef VoMy het volgende:

[..]
Je hebt natuurlijk degenen die als eerste naar plekken gingen, die de uitposten vormen, en de nareizigers. Maar de nareizigers zouden beter moeten weten - als je volwassen genoeg bent om vanwege de woonkosten te verhuizen, dan ben je ook volwassen genoeg om de achtergrond van je koloniale woning te kennen.
Dit is geredeneerd vanuit het perspectief van iemand die in Nederland woont en de realiteit en de nuances van Israel niet kent. In principe heb je gelijk, maar de realiteit is anders. Neem bijvoorbeeld Ariel, dat is een gewoon een erkende stad in Israel, met o.a. een universiteit en maar 20 minuten rijden vanuit Rosh HaAyin door n snelweg. De lijn tussen Israel en bezet gebied is in sommige gebieden heel troebel in allerlei opzichten en dus is het voor veel mensen niet zo makkelijk als “ze zouden beter moeten weten”.
quote:
Niet iedereen draagt in gelijke mate schuld, dat is nooit zo, maar het gaan wonen in een kolonie is al een foute stap. Het is overigens iets anders als je er geboren bent. Dat maakt het ook een lastige knoop om te ontwarren.
Dat is nog lastiger inderdaad.
  maandag 22 april 2024 @ 11:43:56 #83
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213291700
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ten tijde van het Ottomaanse rijk, was het van de Ottomanen. Ten tijde van het Britste mandaat, van de Britten.
Dat is een bestuurskwestie, dat staat los van het private eigendom zoals het hebben van een huis en een stuk land.
quote:
Alleen wisten Joden, samen met organisaties als Irgun de boel zodanig te frustreren, dat zij hun kans schoon zagen om hun zionistische project te realiseren. Ging vrij gemakkelijk, want de Britten waren de boel toch al zat.
Heeft hier letterlijk niets mee te maken.
quote:
Arabieren hebben vervolgens de oorlog in 48 verloren.
Heeft ook geen donder met de praktijk van het verjagen van Palestijnen door kolonisten te maken. Of in ieder geval, het is op geen enkele manier een vergoeilijkend argument, als je dat soms denkt.
pi_213291702
quote:

[..]

[..]
Ik heb een hele interessante seminar geschreven in n van de topics over het Isralische eigendomsrecht/landrecht en ook voornamelijk de historische bepaling: hoe dat tot stand komt en hoe daar nu en toen naar gekeken werd in Judea en Samaria door Isral.

De gebieden die de Palestijnse Autoriteiten namelijk beheren (zoals H2 - erg goed voorbeeld) hebben andere regels, rechtbanken en wetten.

Niet alle 'kolonisten' zijn daarmee ook dus zo zwart wit rasistisch, ellendig en barbaars als dat je nu schrijft. Een hele hoop hebben qua voorouders bijvoorbeeld zelf gewoond in het gebied, voordat de Verenigde Naties de opdeling deed. Zo hebben we dat bijvoorbeeld ook gezien bij de (Palestijnse) Joden in Gaza, die werden er met harde hand door de Tsahal zelf eruit gemieterd, omdat er wr wat nieuws was afgesproken en alles dat 'Joods en Isralisch was moest verdwijnen uit het Gazagebied' (>2005).

Dus waarom zouden we, als we echte vrede nastreven en het idee van een land Palestina zou gaan ontstaan: waarom zouden er dan geen andere mensen kunnen wonen in dat land? Mensen met een andere religie en afkomst? Is dat nu net niet het hele idee van een samenleving?

-

Daarnaast, wellicht weer wat offtopic: maar het hele kolonialisme zien als iets vreselijks en barbaars is ook wel in mijn ogen een wat vreemde houding. Er zijn voldoende kolonin nog in de wereld en Nederland heeft er een paar van. Het is een dubbele maat meten (door de Verenigde Naties) het commentaar te gaan leggen op het koloninbeleid - we kunnen beter de wandaden aanspreken en veroordelen, dan zitten we veel eerder bij een mogelijke oplossing tot vreedzaam samenleven. Zoals mijn mening al laat doorschemeren: dat is in mijn ogen geen twee staten oplossing.
pi_213291720
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:43 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dat is een bestuurskwestie, dat staat los van het private eigendom zoals het hebben van een huis en een stuk land.
[..]
Heeft hier letterlijk niets mee te maken.
[..]
Heeft ook geen donder met de praktijk van het verjagen van Palestijnen door kolonisten te maken. Of in ieder geval, het is op geen enkele manier een vergoeilijkend argument, als je dat soms denkt.
Het heeft niets met 'vergoeilijken' te maken. Het is een observatie.

Wat wil jij dan. Terug naar de grenzen van 67? en hoe ga je dat forceren?
pi_213291741
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 11:44 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ik heb een hele interessante seminar geschreven in n van de topics over het Isralische eigendomsrecht/landrecht en ook voornamelijk de historische bepaling: hoe dat tot stand komt en hoe daar nu en toen naar gekeken werd in Judea en Samaria door Isral.

De gebieden die de Palestijnse Autoriteiten namelijk beheren (zoals H2 - erg goed voorbeeld) hebben andere regels, rechtbanken en wetten.

Niet alle 'kolonisten' zijn daarmee ook dus zo zwart wit rasistisch, ellendig en barbaars als dat je nu schrijft. Een hele hoop hebben qua voorouders bijvoorbeeld zelf gewoond in het gebied, voordat de Verenigde Naties de opdeling deed. Zo hebben we dat bijvoorbeeld ook gezien bij de (Palestijnse) Joden in Gaza, die werden er met harde hand door de Tsahal zelf eruit gemieterd, omdat er wr wat nieuws was afgesproken en alles dat 'Joods en Isralisch was moest verdwijnen uit het Gazagebied' (>2005).

Dus waarom zouden we, als we echte vrede nastreven en het idee van een land Palestina zou gaan ontstaan: waarom zouden er dan geen andere mensen kunnen wonen in dat land? Mensen met een andere religie en afkomst? Is dat nu net niet het hele idee van een samenleving?

-

Daarnaast, wellicht weer wat offtopic: maar het hele kolonialisme zien als iets vreselijks en barbaars is ook wel in mijn ogen een wat vreemde houding. Er zijn voldoende kolonin nog in de wereld en Nederland heeft er een paar van. Het is een dubbele maat meten (door de Verenigde Naties) het commentaar te gaan leggen op het koloninbeleid - we kunnen beter de wandaden aanspreken en veroordelen, dan zitten we veel eerder bij een mogelijke oplossing tot vreedzaam samenleven. Zoals mijn mening al laat doorschemeren: dat is in mijn ogen geen twee staten oplossing.
Dit dus.
pi_213291782
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:30 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd op welke stukje Nederlands onteigende grond men in Nederland dan eigenlijk verblijft? ;) Is er wel genoeg kennis over de omgeving van waar mensen wonen en dat we daar k nog neit zo ver voor terug hoeven om te zien waar deze gedwongen-verkoop gronden vaak vandaan kwamen?

Natuurlijk heeft historie te maken met de wet, want daarop bouwt de volgende wetgeving zich voort en uiteindelijk is dit in Isral, bij alle verschillende Rechtbanken, net zo. Alleen de wet werkt hier net even wat anders en dat is voor elke Israli (en soms ook buiten-af) soms erg frustrerend! Korte opsomming van de Bijbel van de vorige keer: Isral is n van de landen in de wereld met het minste private grondbezit.
  maandag 22 april 2024 @ 11:50:45 #88
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213291791
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het heeft niets met 'vergoeilijken' te maken. Het is een observatie.

Wat wil jij dan. Terug naar de grenzen van 67? en hoe ga je dat forceren?
Het is geen grenzenkwestie, het is een eigendomskwestie. Het gaat niet om staatsrecht maar om eigendom. Mensen hebben een huis - in dit geval Palestijnen - er komen kolonisten langs, die verjagen de Palestijnen, en gaan vervolgens op die plek wonen. Dat is wat er gaande is en niet mag en dus veroordeeld dient te worden, idealiter zowel binnen Israel als internationaal.
pi_213291798
- oepsie. Verkeerde knop. :D
pi_213291834
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:50 schreef VoMy het volgende:

[..]
Het is geen grenzenkwestie, het is een eigendomskwestie. Het gaat niet om staatsrecht maar om eigendom. Mensen hebben een huis - in dit geval Palestijnen - er komen kolonisten langs, die verjagen de Palestijnen, en gaan vervolgens op die plek wonen. Dat is wat er gaande is en niet mag en dus veroordeeld dient te worden, idealiter zowel binnen Israel als internationaal.
Nee, zo werkt dat dus niet in Isral en Judea en Samaria. Zo werken de wetten in het land helaas niet. Eigendomsrecht en landrecht zijn twee verschillende dingen en de rechtbanken werken hier zo niet. Ook de Palestijnse Autoriteiten hanteren andere regels, dan zoals je dat in Nederland kent.

Het is even vreemd, dat kan ik mij voorstellen, maar als je even zoekt binnen mijn naam en het woord 'wet' dan weet ik zeker dat je op de items komt die je misschien opheldering kunnen geven over de complexiteit van het gebeuren n waarom er dus nog geen duurzame oplossing is.

PS: dit is nog los van de stukken over Nethanyahu en zijn megalomane gedachten.

[ Bericht 7% gewijzigd door HannahVrede op 22-04-2024 12:37:58 ]
pi_213291841
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:50 schreef VoMy het volgende:

[..]
Er zijn inderdaad Israeliers die dat doen. Jij denkt dat die niet strafbaar zijn volgens het Isralisch recht?

Dat je van mening bent dat er te weinig handhaving is is weer iets anders.
pi_213291853
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 11:54 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Nee, zo werkt dat dus niet in Isral en Judea en Samaria. Zo werken de wetten in dat land helaas niet. Eigendomsrecht en landrecht zijn twee verschillende dingen en de rechtbanken werken hier zo niet. Ook de Palestijnse Autoriteiten hanteren andere regels zoals je dat in Nederland kent.
Nee. Maar Israel kent wel gewoon wetten omtrent geweld. Als Israeliers Palestijnen hun huis uit jagen, zijn die ook in Israel gewoon strafbaar.
pi_213291884
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 11:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Er zijn inderdaad Israeliers die dat doen. Jij denkt dat die niet strafbaar zijn volgens het Isralisch recht?

Dat je van mening bent dat er te weinig handhaving is is weer iets anders.
Ja, alleen die voorbeelden zijn dus echt op twee handen te tellen. Maakt het cht niet minder erg! Het is enorm strafbaar en de Palestijnse Autoriteit kan om uitwisseling vragen van de verdachten - al gebeurd dat helaas zelden. Maar het is echt het topje maar van de gebeurtenissen is het gebied.

Je hebt verder gelijk: het is enorm strafbaar, alleen zijn de straffen wel erg laag en mild en zijn de 4 rechtbanken die ze behandelen (van de 11) wel echt heel biased.
pi_213291911
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 11:58 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ja, alleen die voorbeelden zijn dus echt op twee handen te tellen. Maakt het cht niet minder erg! Het is enorm strafbaar en de Palestijnse Autoriteit kan om uitwisseling vragen van de verdachten - al gebeurd dat helaas zelden. Maar het is echt het topje maar van de gebeurtenissen is het gebied.

Je hebt verder gelijk: het is enorm strafbaar, alleen zijn de straffen wel erg laag en mild en zijn de 4 rechtbanken die ze behandelen (van de 11) wel echt heel biased.
Bedoel je dan de voorbeelden van het aantal 'kolonisten' die dat doen, of de voorbeelden van de keren dat het gebeurd?

Wat het eerste ben ik volmondig met je eens, het tweede wat minder. Er zijn best goede onderzoeken die uitwijzen dat vooral de Noar haGvaot, als doel hebben Palestijnen in Judea en Samaria het leven zuur te maken.

Dit is wel inderdaad maar een kleine groep van alle 'kolonisten'. Daarentegen is het ook weer zo dat al die andere 'kolonisten' er niet echt tegen in verzet komen.
pi_213291921
quote:

[..]
Er was inderdaad binnen het koloniale B-gebied van de Volkenbond en het Mandaatgebied Palestina geen eigendomsrecht - wel was er het Engelse koloniale recht, als basis, die werd aangevuld met de equivalente van het Nederlandse Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) (Om het maar even wat meer begrijpelijk te maken)

En eigendom was in het Mandaatgebied Palestina ook iets dat wel op goederen kon berusten maar in die tijd niet op vaste onderdelen van een object, anders dan vastgelegd in de papieren van de daartoe betreffende overzieners van een gebied.

Daarna, na dus de verwezenlijking van de Staat Isral, werd veel 'de Landen van Isral/ the Lands' genoemd (meer dan 80%) en een kort aan dat commune-gebied / kibbutsim (onder Federatie) en dan nog een hl klein stukje (3-8%) particulier grondbezit.
pi_213291923
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 11:50 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd op welke stukje Nederlands onteigende grond men in Nederland dan eigenlijk verblijft? ;) Is er wel genoeg kennis over de omgeving van waar mensen wonen en dat we daar k nog neit zo ver voor terug hoeven om te zien waar deze gedwongen-verkoop gronden vaak vandaan kwamen?
In Nederland wordt naar mijn weten geen grond onteigend om daarna op die grond 'een ander volk' op te huisvestigen. Ik geef toe ik ben niet gehinderd door enige kennis

Jij bent erg goed genformeerd. Is het voor Arabieren mogelijk om naar de west bank te verhuizen of emigreren? Ik was op zoek naar hoeveel Palestijnen in de laatste decennia zijn verhuisd alleen mijn zoekmachines willen alleen resultaten tonen over joodse kolonisten argh
  maandag 22 april 2024 @ 12:06:44 #97
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213291933
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 11:58 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ja, alleen die voorbeelden zijn dus echt op twee handen te tellen.
Settler violence list

Geinig paar handen heb je daar. Lol.
pi_213291935
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Bedoel je dan de voorbeelden van het aantal 'kolonisten' die dat doen, of de voorbeelden van de keren dat het gebeurd?

Wat het eerste ben ik volmondig met je eens, het tweede wat minder. Er zijn best goede onderzoeken die uitwijzen dat vooral de Noar haGvaot, als doel hebben Palestijnen in Judea en Samaria het leven zuur te maken.

Dit is wel inderdaad maar een kleine groep van alle 'kolonisten'. Daarentegen is het ook weer zo dat al die andere 'kolonisten' er niet echt tegen in verzet komen.
Ik bedoel de relativiteit van de groep, inderdaad.

Er zijn ook in dag opzicht voldoende mensen in Nederland die niet echt opkomen voor het kolonisatie beleid van Nederland, wellicht ook omdat duidelijk is dat het niet zichtbaar is (door oorlog, bijvoorbeeld) en het "werkt". Pas tijdens oorlog (zoals voorbeeld Indonesi) gaan we er "ons over druk maken" en komen de ideen in een stroomversnelling.

Voor Isral is dit natuurlijk niet anders. Waarom zou men ook, eigenlijk?
pi_213291947
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 12:07 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ik bedoel de relativiteit van de groep, inderdaad.

Er zijn ook in dag opzicht voldoende mensen in Nederland die niet echt opkomen voor het kolonisatie beleid van Nederland, wellicht ook omdat duidelijk is dat het niet zichtbaar is (door oorlog, bijvoorbeeld) en het "werkt". Pas tijdens oorlog (zoals voorbeeld Indonesi) gaan we er "ons over druk maken" en komen de ideen in een stroomversnelling.

Voor Isral is dit natuurlijk niet anders. Waarom zou men ook, eigenlijk?
Die vergelijking gaat scheef, om het gegeven die je zelf al aanhaald. Onze kolonisatie's is slechts een patroon van de historie, Israel-Palestina is een conflict anno nu.

Op je laatste vraag: omdat die gewelddadige 'kolonisten' Israel naar de afgrond kunnen helpen. Maar het zou mij mijn reet roesten, hoor. Wel zonde van het zionistische-project. Heeft toch aardig wat werk gekost.
pi_213291949
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2024 12:06 schreef VoMy het volgende:

[..]
Settler violence list

[ afbeelding ]

Geinig paar handen heb je daar. Lol.
Lees mijn vorige opmerking maar. Ik heb het over het kolonistengebied in de regio en die plaatsen zijn cht maar op een hand te tellen. De incidenten door de jaren niet nee, als de buurman twee keer tegen je hek aan rijd met de auto heb je al twee keer schade en niet (omdat het een en het zelfde manier betreft) maar n keer schade.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')