Er zijn inderdaad Israeliers die dat doen. Jij denkt dat die niet strafbaar zijn volgens het Israëlisch recht?quote:Op maandag 22 april 2024 11:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is geen grenzenkwestie, het is een eigendomskwestie. Het gaat niet om staatsrecht maar om eigendom. Mensen hebben een huis - in dit geval Palestijnen - er komen kolonisten langs, die verjagen de Palestijnen, en gaan vervolgens op die plek wonen. Dat is wat er gaande is en niet mag en dus veroordeeld dient te worden, idealiter zowel binnen Israel als internationaal.
Nee. Maar Israel kent wel gewoon wetten omtrent geweld. Als Israeliers Palestijnen hun huis uit jagen, zijn die ook in Israel gewoon strafbaar.quote:Op maandag 22 april 2024 11:54 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Nee, zo werkt dat dus niet in Israël en Judea en Samaria. Zo werken de wetten in dat land helaas niet. Eigendomsrecht en landrecht zijn twee verschillende dingen en de rechtbanken werken hier zo niet. Ook de Palestijnse Autoriteiten hanteren andere regels zoals je dat in Nederland kent.
Ja, alleen die voorbeelden zijn dus echt op twee handen te tellen. Maakt het ècht niet minder erg! Het is enorm strafbaar en de Palestijnse Autoriteit kan om uitwisseling vragen van de verdachten - al gebeurd dat helaas zelden. Maar het is echt het topje maar van de gebeurtenissen is het gebied.quote:Op maandag 22 april 2024 11:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad Israeliers die dat doen. Jij denkt dat die niet strafbaar zijn volgens het Israëlisch recht?
Dat je van mening bent dat er te weinig handhaving is is weer iets anders.
Bedoel je dan de voorbeelden van het aantal 'kolonisten' die dat doen, of de voorbeelden van de keren dat het gebeurd?quote:Op maandag 22 april 2024 11:58 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ja, alleen die voorbeelden zijn dus echt op twee handen te tellen. Maakt het ècht niet minder erg! Het is enorm strafbaar en de Palestijnse Autoriteit kan om uitwisseling vragen van de verdachten - al gebeurd dat helaas zelden. Maar het is echt het topje maar van de gebeurtenissen is het gebied.
Je hebt verder gelijk: het is enorm strafbaar, alleen zijn de straffen wel erg laag en mild en zijn de 4 rechtbanken die ze behandelen (van de 11) wel echt heel biased.
Er was inderdaad binnen het koloniale B-gebied van de Volkenbond en het Mandaatgebied Palestina geen eigendomsrecht - wel was er het Engelse koloniale recht, als basis, die werd aangevuld met de equivalente van het Nederlandse Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) (Om het maar even wat meer begrijpelijk te maken)quote:Op maandag 22 april 2024 11:33 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zo heel arbitrair is dat niet hoor. Er was gewoon een rechtsstaat in het gebied waarbinnen je woningen kon kopen en verkopen voordat de kolonisten besloten om mensen met geweld te verjagen. Denk je dat er in het Ottomaanse Rijk, of ten tijde van het Britse Protectoraat, geen eigendomsrecht was?
In Nederland wordt naar mijn weten geen grond onteigend om daarna op die grond 'een ander volk' op te huisvestigen. Ik geef toe ik ben niet gehinderd door enige kennisquote:Op maandag 22 april 2024 11:50 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd op welke stukje Nederlands onteigende grond men in Nederland dan eigenlijk verblijft?Is er wel genoeg kennis over de omgeving van waar mensen wonen en dat we daar óók nog neit zo ver voor terug hoeven om te zien waar deze gedwongen-verkoop gronden vaak vandaan kwamen?
Settler violence listquote:Op maandag 22 april 2024 11:58 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ja, alleen die voorbeelden zijn dus echt op twee handen te tellen.
Ik bedoel de relativiteit van de groep, inderdaad.quote:Op maandag 22 april 2024 12:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bedoel je dan de voorbeelden van het aantal 'kolonisten' die dat doen, of de voorbeelden van de keren dat het gebeurd?
Wat het eerste ben ik volmondig met je eens, het tweede wat minder. Er zijn best goede onderzoeken die uitwijzen dat vooral de Noar haGvaot, als doel hebben Palestijnen in Judea en Samaria het leven zuur te maken.
Dit is wel inderdaad maar een kleine groep van alle 'kolonisten'. Daarentegen is het ook weer zo dat al die andere 'kolonisten' er niet echt tegen in verzet komen.
Die vergelijking gaat scheef, om het gegeven die je zelf al aanhaald. Onze kolonisatie's is slechts een patroon van de historie, Israel-Palestina is een conflict anno nu.quote:Op maandag 22 april 2024 12:07 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik bedoel de relativiteit van de groep, inderdaad.
Er zijn ook in dag opzicht voldoende mensen in Nederland die niet echt opkomen voor het kolonisatie beleid van Nederland, wellicht ook omdat duidelijk is dat het niet zichtbaar is (door oorlog, bijvoorbeeld) en het "werkt". Pas tijdens oorlog (zoals voorbeeld Indonesië) gaan we er "ons over druk maken" en komen de ideeën in een stroomversnelling.
Voor Israël is dit natuurlijk niet anders. Waarom zou men ook, eigenlijk?
Lees mijn vorige opmerking maar. Ik heb het over het kolonistengebied in de regio en die plaatsen zijn ècht maar op een hand te tellen. De incidenten door de jaren niet nee, als de buurman twee keer tegen je hek aan rijd met de auto heb je al twee keer schade en niet (omdat het een en het zelfde manier betreft) maar één keer schade.quote:Op maandag 22 april 2024 12:06 schreef VoMy het volgende:
[..]
Settler violence list
[ afbeelding ]
Geinig paar handen heb je daar. Lol.
Nee hoor, die vergelijking gaat voor vele van de 'kolonisten' in de andere dorpen niet op: juist omdat het ook grond kan zijn waar ze zelf woonden. Waarom zou je dan in opmars komen tegen dat waarvan jij vindt dat jij dat al die tijd al had?quote:Op maandag 22 april 2024 12:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat scheef, om het gegeven die je zelf al aanhaald. Onze kolonisatie's is slechts een patroon van de historie, Israel-Palestina is een conflict anno nu.
Oh ja, dat is zeker mogelijk en gebeurd ook - alleen de hoeveelheid kan ik ook zo snel even niet inzien, daar gaat hun eigen 'ministerie' over en via de site (http://www.mfae.gov.ps/en-us/) kom ik ook even geen wijs uit waar te vinden valt. Maar ik blijf mee zoeken.quote:Op maandag 22 april 2024 12:05 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
In Nederland wordt naar mijn weten geen grond onteigend om daarna op die grond 'een ander volk' op te huisvestigen. Ik geef toe ik ben niet gehinderd door enige kennis
Jij bent erg goed geïnformeerd. Is het voor Arabieren mogelijk om naar de west bank te verhuizen of emigreren? Ik was op zoek naar hoeveel Palestijnen in de laatste decennia zijn verhuisd alleen mijn zoekmachines willen alleen resultaten tonen over joodse kolonisten argh
De settlements (nederzettingen) op de Westelijke Jordaanoever, bewoond door Israëlische (joodse) mensen, bevinden zich op gebied dat onder de Palestijnse Autoriteit valt. Die willen om apartheidsredenen geen joden op hun land. Daarom hebben we het over een kolonie.quote:
Omdat het land waar zij de nederzettingen op stichten, niet onder hun eigenaarschap valt maar beheerd wordt door de Palestijnse Autoriteit.quote:en als je daarop hebt geantwoord, en die is bevredigend: waarom is kolonisatie per definitie een probleem?
Nee; kolonisatie is fout, hoe je het ook wendt of keert.quote:dienen wij niet te kijken naar individuele misdragingen, in plaats van het generaliseren van alle Israëlische 'kolonisten'?
Aan praatjes en grootspraak is er geen tekort daar.quote:
Je bent hiermee toch precies mijn punt aan het bevestigen? Nederlands-Indie is niet meer he.quote:Op maandag 22 april 2024 12:10 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Nee hoor, die vergelijking gaat voor vele van de 'kolonisten' in de andere dorpen niet op: juist omdat het ook grond kan zijn waar ze zelf woonden. Waarom zou je dan in opmars komen tegen dat waarvan jij vindt dat jij dat al die tijd al had?
Waarom zou je in opmars komen tegen vreselijke tokkies in je gebied, die de boel verpesten, omdat iemand anders kolonialisme ziet als iets barbaars en verwerpelijks - terwijl jij probeert samen te leven?
In Nederland ging het voor de Indonesiërs toen net zo; je baboe weg want werken bij belanda's kon niet. Waarom dan?!
1: En jij bent van mening dat Joden dan maar te luisteren hebben?quote:Op maandag 22 april 2024 14:14 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
De settlements (nederzettingen) op de Westelijke Jordaanoever, bewoond door Israëlische (joodse) mensen, bevinden zich op gebied dat onder de Palestijnse Autoriteit valt. Die willen om apartheidsredenen geen joden op hun land. Daarom hebben we het over een kolonie.
[..]
Omdat het land waar zij de nederzettingen op stichten, niet onder hun eigenaarschap valt maar beheerd wordt door de Palestijnse Autoriteit.
Hoe 100% fout de reden ook is voor de PA om geen joden op hun land te willen, en hoe goed ik me kan voorstellen dat de kolonisten zeggen "bite me, racistische k*tarabieren", is kolonisatie niet het antwoord. OF Israël annexeert het gebied, OF de Palestijnse Autoriteit gaat, net als elk ander land, gewoon immigratie- en bouwverzoeken bekijken op basis van normale regels. Dus niet "bent u joods? Dan bent u niet welkom".
[..]
Nee; kolonisatie is fout, hoe je het ook wendt of keert.
Als in dit conflict de meest redelijke partij van de door een Palestijn ingediende bouwvergunningen minder dan 2% goedkeurt dan kunnen wij beide wel raden hoeveel procent de Palestijnse autoriteit gaat goedkeurenquote:Op maandag 22 april 2024 14:14 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
De settlements (nederzettingen) op de Westelijke Jordaanoever, bewoond door Israëlische (joodse) mensen, bevinden zich op gebied dat onder de Palestijnse Autoriteit valt. Die willen om apartheidsredenen geen joden op hun land. Daarom hebben we het over een kolonie.
[..]
Omdat het land waar zij de nederzettingen op stichten, niet onder hun eigenaarschap valt maar beheerd wordt door de Palestijnse Autoriteit.
Hoe 100% fout de reden ook is voor de PA om geen joden op hun land te willen, en hoe goed ik me kan voorstellen dat de kolonisten zeggen "bite me, racistische k*tarabieren", is kolonisatie niet het antwoord. OF Israël annexeert het gebied, OF de Palestijnse Autoriteit gaat, net als elk ander land, gewoon immigratie- en bouwverzoeken bekijken op basis van normale regels. Dus niet "bent u joods? Dan bent u niet welkom".
[..]
Nee; kolonisatie is fout, hoe je het ook wendt of keert.
Israel heeft wel degelijk bewijs geleverd voor die banden. Dat ontkennen is een glasharde leugen.quote:Op maandag 22 april 2024 16:07 schreef Mylene het volgende:
Geen bewijs van Israël dat medewerkers VN-organisatie link hadden met Hamas
Israël heeft nog geen ondersteunend bewijs geleverd voor de claim dat medewerkers van de VN-organisatie voor Palestijnse vluchtelingen lid zijn van een terroristische organisatie. Dat staat volgens Reuters en The Guardian in het eindrapport over de neutraliteit van UNRWA.
Het onderzoek is een reactie op de Israëlische beschuldiging dat twaalf UNRWA-medewerkers betrokken waren bij de aanval van Hamas op 7 oktober. Het rapport is opgesteld onder leiding van de Franse oud-buitenlandminister Catherine Colonna in opdracht van de Verenigde Naties.
Het eindrapport zou eigenlijk afgelopen weekend gepubliceerd worden, maar dat werd uitgesteld tot maandag. Reuters en The Guardian hebben het rapport inmiddels ingezien.
In het rapport staat volgens The Guardian dat UNRWA sinds 2011 regelmatig lijsten met medewerkers aan de Israëlische autoriteiten versterkte ter informatie. Maar Israël heeft UNRWA nooit geïnformeerd over zorgen rond medewerkers.
Daarnaast heeft Israël dus ook geen ondersteunend bewijs geleverd dat een aantal medewerkers lid zijn van Hamas. UNRWA heeft Israël meermaals gevraagd naar de namen van de desbetreffende medewerkers en ondersteunend bewijsmateriaal, zodat de hulporganisatie een onderzoek kan starten. Maar die informatie uit Israël blijft dus uit.
Verder staat in het eindrapport dat de procedures van het UNRWA om neutraliteit te waarborgen veel rigoureuzer zijn dan bij andere vergelijkbare hulporganisaties.
https://www.nu.nl/midden-(...)adden-met-hamas.html
Schandalig als dat klopt.quote:Op maandag 22 april 2024 16:07 schreef Mylene het volgende:
Geen bewijs van Israël dat medewerkers VN-organisatie link hadden met Hamas
Israël heeft nog geen ondersteunend bewijs geleverd voor de claim dat medewerkers van de VN-organisatie voor Palestijnse vluchtelingen lid zijn van een terroristische organisatie. Dat staat volgens Reuters en The Guardian in het eindrapport over de neutraliteit van UNRWA.
Het onderzoek is een reactie op de Israëlische beschuldiging dat twaalf UNRWA-medewerkers betrokken waren bij de aanval van Hamas op 7 oktober. Het rapport is opgesteld onder leiding van de Franse oud-buitenlandminister Catherine Colonna in opdracht van de Verenigde Naties.
Het eindrapport zou eigenlijk afgelopen weekend gepubliceerd worden, maar dat werd uitgesteld tot maandag. Reuters en The Guardian hebben het rapport inmiddels ingezien.
In het rapport staat volgens The Guardian dat UNRWA sinds 2011 regelmatig lijsten met medewerkers aan de Israëlische autoriteiten versterkte ter informatie. Maar Israël heeft UNRWA nooit geïnformeerd over zorgen rond medewerkers.
Daarnaast heeft Israël dus ook geen ondersteunend bewijs geleverd dat een aantal medewerkers lid zijn van Hamas. UNRWA heeft Israël meermaals gevraagd naar de namen van de desbetreffende medewerkers en ondersteunend bewijsmateriaal, zodat de hulporganisatie een onderzoek kan starten. Maar die informatie uit Israël blijft dus uit.
Verder staat in het eindrapport dat de procedures van het UNRWA om neutraliteit te waarborgen veel rigoureuzer zijn dan bij andere vergelijkbare hulporganisaties.
https://www.nu.nl/midden-(...)adden-met-hamas.html
Hoe bedoel je? Jij was lid van de onderzoeksclub, het bewijs is wel degelijk opgestuurd, maar genegeerd? Of wat is er dan aan de hand? Op welke manier wordt hier volgens jou gelogen?quote:Op maandag 22 april 2024 16:17 schreef Homey het volgende:
[..]
Israel heeft wel degelijk bewijs geleverd voor die banden. Dat ontkennen is een glasharde leugen.
Ja, dat was Hamas ook naar eigen zeggen, maar dat bedoelden ze mee "als we op onze flikker krijgen gaan we heel hard huilen tussen de burgers".quote:
Dat snap ik, maar er is momenteel helemaal geen sprake van bouwvergunningen goedkeuren. In de Palestijnse gebieden niet, tenminste. (Bouwvergunningen afgegeven door Israël op niet-Israëlisch gebied hebben voor mij geen waarde).quote:Op maandag 22 april 2024 16:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als in dit conflict de meest redelijke partij van de door een Palestijn ingediende bouwvergunningen minder dan 2% goedkeurt dan kunnen wij beide wel raden hoeveel procent de Palestijnse autoriteit gaat goedkeuren
Beetje vaag vooral. De UNWRA wil duidelijk bewijs hebben dat mensen van hun effectief onderdeel zijn van Hamas. Daarvan heb ik ook nog niets gezien.quote:
Er wordt niet gelogen. Het is meer wat je ziet als 'bewijs' en waarvoor precies.quote:Op maandag 22 april 2024 16:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Jij was lid van de onderzoeksclub, het bewijs is wel degelijk opgestuurd, maar genegeerd? Of wat is er dan aan de hand? Op welke manier wordt hier volgens jou gelogen?
Ik weet niet hoe het gelopen is: maar ik heb materiaal opgestuurd naar zowel de integriteitcomissie van de post-afdeling van de Verenigde Naties, als andere NGO's en andere: over mijn bevindingen in het Gazagebied - voornamelijk als het ging om Hamas sympathieke leuzen, gebieden en mensen die zich binnen de UNWRA bezig hielden; en eigenlijk de NGO's en IDF moet voorzien van neutrale informatie in het gebied.quote:Op maandag 22 april 2024 16:31 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Jij was lid van de onderzoeksclub, het bewijs is wel degelijk opgestuurd, maar genegeerd? Of wat is er dan aan de hand? Op welke manier wordt hier volgens jou gelogen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |