Wat wil je nu precies bewijzen? er bestaat zoiets als pallywood - dus er is geen echt Palestijns leed?quote:Op vrijdag 19 april 2024 13:37 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Waarom moet ik met een serieuze bron komen, maar wordt een foto door een Palestijn, in een Palestijns gebeid wat bekend staat om hun leugenachtige propaganda voor waar aangenomen? Heb jij een bron die aantoont dat deze "fotograaf" niet betrokken was bij 7 oktober? Deze deze dame op de foto niet gijzelaars heeft vastgehouden? Dat het kind echt dood is? Dat het een kind van 5 is? Dat de vrouw echt de tante is? Dat de vrouw ook echt verdriet heeft? Allemaal zaken waar 0 bewijs voor is. Deze foto is gekozen om andere redenen, door volk wat zich ook in deze samenleving afzet tegen Israël en de Joden.
De ziekelijke haat komt van de mensen die zulke propaganda foto's voor feit aannemen, tevens de reden waarom deze foto "gewonnen" heeft. Nee niet de foto's van geslachte Joden of het leed in Israël, nee niet de foto's die nooit in het nieuws verschijnen van gebroken Europese families nadat ze hun dode kinderen van de straat hebben kunnen schrapen na een islamitische aanslag, nee een foto uit een gebied waar 3 op de 4 mensen een islamitische terroristische organisatie steunt die als enige wapen leugenachtige propaganda heeft en waarvan inmiddels ontelbare voorbeeld zijn getoond dat ze keer op keer gestaged worden, net zoals het vele leed wat Israël zogenaamd zou veroorzaken.
[ x ]
Er moet toch wel een zeer serieuze bron en bewijs komen voordat ik verhaaltjes uit een pathologische leugenachtige ideologie geloof.
Vergelijkingen van niets. Tip van de sluier: Afghanistan en Oekraïne zijn een stukje groter dan Gaza.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:15 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Gevalletje Taliban in Afghanistan denk ik. Een traditioneel leger werkt gewoon niet goed tegen irreguliere strijdgroepen. Rusland gaat daar ook nog veel problemen mee krijgen in Oekraïne in de toekomst. Het lijkt allemaal wel te gaan, maar zodra Israël daar weg is komt Hamas gewoon weer terug.
Hoe fucking moeilijk is het om 1+1 te begrijpen dat er geen discussie bestaat als je het niveauquote:Op vrijdag 19 april 2024 00:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja maar
Expert witte huis welke mening?
En hoe maakt het deze niet nader genoemde generaals rijp voor het gesticht?
Wees nu toch eens duidelijk jongen
Maar wat in de fuck zeggen de experts X en Yquote:Op vrijdag 19 april 2024 20:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe fucking moeilijk is het om 1+1 te begrijpen dat er geen discussie bestaat als je het niveau
"Mijn expert zegt X"
"Mijn expert zegt Y"
Niet kan ontstijgen.
Zwijg dan.
En als een expert zegt dat water droog is dan heeft die uiteraard ongelijk.
Het eerste en laatste spreekt elkaar tegen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
volgens mij gaat het met het bestrijden van Hamas aldaar behoorlijk goed.
...
Nogmaals: aldaar. Dat Hamas gewoon weer opstaat en direct nieuwe leden heeft, is ook zo waar als maar kan.
Hoezo? het bestrijden van hamas in Gaza gaat goed - Hamas staat elders wel weer op.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het eerste en laatste spreekt elkaar tegen.
Het geeft mijn inziens een genuanceerd en accuraat beeld van de huidige situatie. Hoe dingen zo zijn gekomen en waar de problemen liggen. Heel anders dan de geschiedvervalsing, hasbara en oorlogslustige meningen die hier vaak voorbij komen.quote:
Mwau. De historie is nogal irrelevant. Je moet het doen met de feiten zoals ze nu zijn.quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:25 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Verplicht luistervoer voor met name de pro-Israël mensen hier.
De geschiedenis is ter lering nooit irrelevant en al helemaal niet voor de mensen in Israël en Gaza.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau. De historie is nogal irrelevant. Je moet het doen met de feiten zoals ze nu zijn.
Want? Deir Yassin komt niet meer terug. Nakba is niet terug te draaien, de Pogroms richting Joden in Arabische staten zijn niet meer terug te draaien. Je schiet toch niets op met historische haarkloverij over wie nu het meest fout was?quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:45 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
De geschiedenis is ter lering nooit irrelevant en al helemaal niet voor de mensen in Israël en Gaza.
Het gaat niet om wie er nu fout is of was, het nut van iets weten van de geschiedenis kan bijvoorbeeld zijn om de huidige situatie beter te kunnen begrijpen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Want? Deir Yassin komt niet meer terug. Nakba is niet terug te draaien, de Pogroms richting Joden in Arabische staten zijn niet meer terug te draaien. Je schiet toch niets op met historische haarkloverij over wie nu het meest fout was?
Je moet het doen met hoe de feiten nu zijn.
Ja precies. Dus het is relevant als historie. Voor als jij als individu er interesse in hebt. Maar het is irrelevant voor het verloop van het conflict.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:53 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Het gaat niet om wie er nu fout is of was, het nut van iets weten van de geschiedenis kan bijvoorbeeld zijn om de huidige situatie beter te kunnen begrijpen.
Ja hehe, maar dat is exact de reden waarom er aan dit conflict geen einde komt. Beide partijen zitten bordevol historisch zelfmedelijden.quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:05 schreef Hatseflats22 het volgende:
De podcast gaat niet alleen over de geschiedenis, maar relateert dat juist aan de huidige situatie.
Als jij van mening bent dat voor de mensen aldaar de geschiedenis irrelevant is voor hoe mensen de huidige situatie ervaren of voor welke keuzes machthebbers nu maken, dan is geschiedenis inderdaad alleen iets voor toevallige geïnteresseerden in de geschiedenis van Israël en Gaza.
Ik denk wel degelijk dat alles waar we nu naar kijken in Israël en Gaza heel direct bepaald wordt door de geschiedenis van o.a. dit conflict.
Ik had ook niet de pretentie dat mijn suggestie om dat gesprek tussen Groenteman en Polak te luisteren het conflict gaat oplossen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja hehe, maar dat is exact de reden waarom er aan dit conflict geen einde komt. Beide partijen zitten bordevol historisch zelfmedelijden.
Maar dan bevestig je toch wat ik zeg? jij als individu kan dat perfect interessant vinden. Alleen de user waarop ik reageer, stelt dat voornamelijk 'pro-Israel' figuren er naar moeten luisteren. Zodat het voor een opinie verschuiving zou zorgen ofzo?quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:09 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik had ook niet de pretentie dat mijn suggestie om dat gesprek tussen Groenteman en Polak te luisteren het conflict gaat oplossen.
Maar ik vond het bijvoorbeeld wel interessant te horen wat voor achtergrond Netanyahu heeft bijvoorbeeld.
Cos brain capacity overload.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Maar wat in de fuck zeggen de experts X en Y
Wat zeggen ze
Hoe spreken ze elkaar tegen
Waar kan ik godsnaam lezen waar je het in vredesnaam over hebt??????
Waarom is dit zo moeilijk?
Ah zo, okee ik kan niet voor die user precies spreken, maar de eerste reactie die ik kreeg op de podcast was iets van, oww waarom altijd linkse joden bij de media, wellicht was het daar een reactie op? Bovendien wordt op de paginas hiervoor categorisch lelijke kanttekeningen geplaatst over Palestijnen bij die World Press Foto door een nogal uitgesproken pro- Israël user hier. Wellicht was het daar ook een reactie op.quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar dan bevestig je toch wat ik zeg? jij als individu kan dat perfect interessant vinden. Alleen de user waarop ik reageer, stelt dat voornamelijk 'pro-Israel' figuren er naar moeten luisteren. Zodat het voor een opinie verschuiving zou zorgen ofzo?
Ik ben een humanist, ik ben voor mensen. Zowel onder leiding van Netanyahu als Hamas gaat het niet goed met mensen.quote:Ik weet van het bloedbad in Deir Yassin. Ik weet van de Nakba. Ik ken de gruwelheden van organisaties als Irgun. Toch ben ik nog steeds 'matig' pro-Israel. Waarom? omdat dat mij het beste uitkomt, als inwoner van een westers land.
Denk dat het vooral een uitleg zal geven waarom vooral bepaalde mensen nu opstaan om te gaan protesteren.quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:05 schreef Hatseflats22 het volgende:
Ik denk wel degelijk dat alles waar we nu naar kijken in Israël en Gaza heel direct bepaald wordt door de geschiedenis van o.a. dit conflict.
Dit ben ik dus enorm met je eens, voornamelijk na het luisteren van het item. Het lijkt wel alsof Ha'aretz een lijst opstelde van alle 'goed(gekeurde) Joden' - om maar met de woorden van een Leids theathermanager te spreken.quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:21 schreef HowardRoark het volgende:
Het zou leuk zijn als de Nederlandse media niet alleen linksgeoriënteerde Joden aan het woord laat om zo doelbewust een vertekend beeld te scheppen.
De podcast gaat nauwelijks over wat een oplossing voor dit conflict zou zijn. Wel ja, Polak geeft in zoveel bewoordingen aan dat de vredesbeweging kapot is. En ze geeft bijvoorbeeld aan dat 'from the river to the sea' scanderen helemaal fout is. Totaal niet naief, maar juist reëel.quote:Op zaterdag 20 april 2024 00:34 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Dit ben ik dus enorm met je eens, voornamelijk na het luisteren van het item. Het lijkt wel alsof Ha'aretz een lijst opstelde van alle 'goed(gekeurde) Joden' - om maar met de woorden van een Leids theathermanager te spreken.![]()
Ik vond het item van een tijdje geleden in de Volkskrant, waarbij er 6 Nederlands Joodse mensen aan het woord werden gelaten ook tekenend:
De jonge mensen voelde angst, deelde hun foto en andere relevante informatie (zoals bijvoorbeeld een naam of buurt) niet (uit angst voor extra lastiggevallen worden, vermoed ik en als we "Aaf" begrepen) maar de anderen - meer al wat oudere, links georiënteerde Joodse mensen die hun verhaal deden - kwamen met de (goed, in mijn ogen) typische praatjes en eeuwig ijdele en naïeve hoop van vrede. (Ohj, mijn eigen voet.)
Ik weet niet hoe ik het anders stellen kan dan, eehh; heel erg Volkskranterig - ook IsraëliNewYorkTimes'erig.
Joodse Nederlanders die nadrukkelijk pro-Israel zijn, komen ook vaak genoeg aan het woord.quote:Op zaterdag 20 april 2024 00:34 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Dit ben ik dus enorm met je eens, voornamelijk na het luisteren van het item. Het lijkt wel alsof Ha'aretz een lijst opstelde van alle 'goed(gekeurde) Joden' - om maar met de woorden van een Leids theathermanager te spreken.![]()
Ik vond het item van een tijdje geleden in de Volkskrant, waarbij er 6 Nederlands Joodse mensen aan het woord werden gelaten ook tekenend:
De jonge mensen voelde angst, deelde hun foto en andere relevante informatie (zoals bijvoorbeeld een naam of buurt) niet (uit angst voor extra lastiggevallen worden, vermoed ik en als we "Aaf" begrepen) maar de anderen - meer al wat oudere, links georiënteerde Joodse mensen die hun verhaal deden - kwamen met de (goed, in mijn ogen) typische praatjes en eeuwig ijdele en naïeve hoop van vrede. (Ohj, mijn eigen voet.)
Ik weet niet hoe ik het anders stellen kan dan, eehh; heel erg Volkskranterig - ook IsraëliNewYorkTimes'erig.
Dat klopt. Daarmee eindigt het altijd, met mensen die alleen maar een eind willen aan het uitzichtloze lijden.quote:Op vrijdag 19 april 2024 21:40 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik ben zeker geen pacifist, maar juist in Israël, op de Westoever en in Gaza zullen op de lange termijn mensen uiteindelijk toch meer gebaat zijn bij roep om vrede dan roep om meer wraak, hoe onvoorstelbaar dat nu ook lijkt.
Tsja, ik ben bang dat er nog veel meer dood en verderf voor nodig is. Pas dan kunnen de oogkleppen van de haat afvallen bij de Palestijnen.quote:Ik snap verder heel goed dat Israel reageerde op de aanval van Hamas, anderzijds vind ik het langdurige dood en verderf nu in Gaza weer veels te ver gaan.
Ik heb de podcast gisterenavond ook maar even geluisterd, hier worden van allerlei zaken in vermeld die gewoon niet kloppen. Zo zou Netanyahu uit een extreemrechtse familie komen en zijn opgegroeid in de VS. Maar hij komt juist uit een liberale familie die slechts een paar jaar in de VS heeft gewoond vanwege het werk van zijn vader.quote:Op vrijdag 19 april 2024 20:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het geeft mijn inziens een genuanceerd en accuraat beeld van de huidige situatie. Hoe dingen zo zijn gekomen en waar de problemen liggen. Heel anders dan de geschiedvervalsing, hasbara en oorlogslustige meningen die hier vaak voorbij komen.
Deze mevrouw is beter geïnformeerd dan jij, heeft er gewoond, spreekt de talen. Daarbij zegt ze enkele keren dat in het conflict vaak meerdere dingen tegelijk waar zijn.quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb de podcast gisterenavond ook maar even geluisterd, hier worden van allerlei zaken in vermeld die gewoon niet kloppen. Zo zou Netanyahu uit een extreemrechtse familie komen en zijn opgegroeid in de VS. Maar hij komt juist uit een liberale familie die slechts een paar jaar in de VS heeft gewoond vanwege het werk van zijn vader.
Tevens wordt er de claim gemaakt dat de bezetting (lees: de aanwezigheid van Joden op de Westelijke Jordaanoever) de kern van het probleem in dit conflict zou zijn. Dat is nogal opmerkelijk, want de vermeende 'bezetting' is er pas sinds de Zesdaagse Oorlog van 1967, terwijl Israël toen al meermaals was aangevallen door de omringende Arabische landen. Zelfs voordat het land überhaupt bestond waren Joodse gemeenschappen in de regio al geregeld slachtoffer van pogroms door Arabieren.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze vrouw, die al snel in het begin van deze podcast aangeeft dat ze eigenlijk helemaal niets met Israël heeft, schetst een eenzijdig beeld, waarbij Israël zogenaamd het grote probleem zou zijn en nu wordt bestuurd door fascisten. En dan komt ook natuurlijk het stokpaardje weer voorbij dat Israël zogenaamd de terroristen zelf zou creëren.
Ik kan dus uitstekend begrijpen dat dit narratief het goed zal doen in bepaalde kringen, men ziet namelijk via zulke geluiden de eigen confirmation bias en het wensdenken rondom dit conflict immers worden bevestigd, maar met de realiteit of historie heeft het niets te maken. Het is daarom ook ironisch dat jij het hebt over 'geschiedvervalsing', dat is waar deze podcast in uitblinkt.
quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:21 schreef HowardRoark het volgende:
Het zou leuk zijn als de Nederlandse media niet alleen linksgeoriënteerde Joden aan het woord laat om zo doelbewust een vertekend beeld te scheppen.
Wat baten kaars en bril...quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb de podcast gisterenavond ook maar even geluisterd, hier worden van allerlei zaken in vermeld die gewoon niet kloppen. Zo zou Netanyahu uit een extreemrechtse familie komen en zijn opgegroeid in de VS. Maar hij komt juist uit een liberale familie die slechts een paar jaar in de VS heeft gewoond vanwege het werk van zijn vader.
Tevens wordt er de claim gemaakt dat de bezetting (lees: de aanwezigheid van Joden op de Westelijke Jordaanoever) de kern van het probleem in dit conflict zou zijn. Dat is nogal opmerkelijk, want de vermeende 'bezetting' is er pas sinds de Zesdaagse Oorlog van 1967, terwijl Israël toen al meermaals was aangevallen door de omringende Arabische landen. Zelfs voordat het land überhaupt bestond waren Joodse gemeenschappen in de regio al geregeld slachtoffer van pogroms door Arabieren.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze vrouw, die al snel in het begin van deze podcast aangeeft dat ze eigenlijk helemaal niets met Israël heeft, schetst een eenzijdig beeld, waarbij Israël zogenaamd het grote probleem zou zijn en nu wordt bestuurd door fascisten. En dan komt ook natuurlijk het stokpaardje weer voorbij dat Israël zogenaamd de terroristen zelf zou creëren.
Ik kan dus uitstekend begrijpen dat dit narratief het goed zal doen in bepaalde kringen, men ziet namelijk via zulke geluiden de eigen confirmation bias en het wensdenken rondom dit conflict immers worden bevestigd, maar met de realiteit of historie heeft het niets te maken. Het is daarom ook ironisch dat jij het hebt over 'geschiedvervalsing', dat is waar deze podcast in uitblinkt.
De wens is hier de vader van de gedachte. Ergens tijdelijk hebben gewoond maakt je nog geen kenner van de geschiedenis van het land. En waarom zou een streven voor een groot Israël in de jaren dertig van de vorige eeuw, niet 'normaal' zijn?quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:54 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Deze mevrouw is beter geïnformeerd dan jij, heeft er gewoond, spreekt de talen. Daarbij zegt ze enkele keren dat in het conflict vaak meerdere dingen tegelijk waar zijn.
En er wordt idd aangehaald dat de vader van Netanyahu niet fris is qua opvattingen, volgens mij klopt dat wel. Een beetje googlen naar die man en je leest dat hij streefde naar Groot Israël, dat is niet normaal. Maar goed, ik heb geen zin om uitgebreid die man te researchen nu.
Nee, ik geef voorbeelden. Het is immers niet mogelijk een hele podcast van ruim een uur van woord tot woord te bespreken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:54 schreef Hatseflats22 het volgende:
Verder haal je vrij willekeurig elementen uit het gesprek om het beeld op te bouwen dat het allemaal niet deugt, dat het een narratief is dat het goed doet in bepaalde kringen.
Het tegendeel wordt hier al bewezen kijkende naar de reacties. En daarnaast heb ik slechts aangegeven dat het fijn zou zijn als er niet alleen Joden uit de linkse hoek een platform krijgen in de media. Daar zijn talloze voorbeelden van te noemen. Dat geeft namelijk inderdaad een vertekend beeld, dat is iets anders dan over de inhoud van deze podcast spreken, daar heb ik vanochtend mijn oordeel pas over gegeven.quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:54 schreef Hatseflats22 het volgende:
Maar ik denk dat haar uitleg het zowel niet goed doet in kringen die voor Palestina staan te juichen op straat en ook niet in kringen die pal achter Israël staan. En in dit conflict is dat een prima aanwijzing dat daar de redelijke zienswijzen zitten. En van mij hoef je het niet met alles eens te zijn, ik weet zelf niet eens hoe ik dit allemaal moet duiden, maar het categorisch verwerpen van mensen met een toch alleszins samenhangende en belezen toelichting, maakt het allemaal niet constructiever. Ik bedoel chapeau dat je het hebt geluisterd, maar jij had je oordeel toch al klaar voordat je het gesprek luisterde:
[..]
De ideeën van vader had verregaande gevolgen voor zijn carrière. Je kan die ideeën zoals alle Arabieren moeten weg niet afschuiven als het braaf liberaalquote:Op zaterdag 20 april 2024 10:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |