Interessant nieuws. Ik ben benieuwd wat eruit komt.quote:https://www.nu.nl/konings(...)terug-te-winnen.html
Prinsjesdag wordt moderner om publiek terug te winnen
Politiek Den Haag werkt achter de schermen aan een nieuwe vorm van Prinsjesdag. Zo moet het publiek enthousiast worden gemaakt met muziek en zouden politici zichtbaarder moeten zijn, meldt de NOS.
De Eerste en Tweede Kamer, ministeries, gemeente Den Haag en koninklijke familie maken de plannen. Er zouden ruim twintig ideeën zijn.
Zo moet er een groot concert worden gegeven op het Plein, vlak bij het Binnenhof. Ook zou er een popgroep moeten optreden in de Koninklijke Stallen. Een ander plan is om iedereen op te roepen een hoed te dragen.
Het publiek zou daarnaast dichter bij de koninklijke rijtoer moeten kunnen komen. Ook zouden Kamerleden niet in afgeplakte bussen stappen, maar met bezoekers gaan ontbijten en naar de ceremonie wandelen.
Niet alles gaat veranderen
Een aantal vaste elementen, zoals de rijtoer met vier koetsen, blijft bestaan. Het voorlezen van de troonrede door de koning en de traditionele balkonscène veranderen ook niet.
Het zal nog jaren duren voordat alle plannen zijn doorgevoerd, maar de eerste vernieuwingen worden dit jaar al doorgevoerd. Het is nog onbekend om welke aanpassingen het gaat.
Prinsjesdag is de start van een nieuw parlementair jaar. Via de troonrede worden de kabinetsplannen bekendgemaakt.
Om de moderne burgers en jongeren te betrekken dragen ze voortaan baseball petjes, achterstevoren uiteraard, en praten ze voortaan straattaal 😱quote:Op maandag 15 april 2024 09:31 schreef ToT het volgende:
En willen ze hier ook een hoedjesdag van maken zodat Bep en Marie thuis voor de buis kunnen praten over wie de mooiste heeft?
Maak er gewoon een nationale feestdag van, zou ik zeggen.quote:Op maandag 15 april 2024 09:46 schreef Hexagon het volgende:
Overigens lijkt me een simpele quick win wanneer ze de troonrede in de avond doen als ik niet aan het werk ben.
quote:Op maandag 15 april 2024 09:23 schreef Hexagon het volgende:
Alleen een popgroep laten optreden in de koninklijke stallen? Waarom dat nu weer?
Of Gastonquote:Op maandag 15 april 2024 10:27 schreef -XOR- het volgende:
Dat met dat koffertje kan prima door Linda de Mol gepresenteerd worden lijkt me.
Donnie ft King Wquote:Op maandag 15 april 2024 10:28 schreef Mortaxx het volgende:
Ik weet zeker dat een leuke rep een geweldige toevoeging zal zijn
!quote:Op maandag 15 april 2024 10:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Om de moderne burgers en jongeren te betrekken dragen ze voortaan baseball petjes, achterstevoren uiteraard, en praten ze voortaan straattaal 😱
quote:Op maandag 15 april 2024 10:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Donnie ft King W
Ey swa's en sma'tjes, waz met jullie
Ik hoorde dat Ali B en Marco B tegenwoordig wat tijd hebbenquote:Op maandag 15 april 2024 10:28 schreef Mortaxx het volgende:
quote:Op maandag 15 april 2024 11:21 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik hoorde dat Ali B en Marco B tegenwoordig wat tijd hebben
Het is de Waarheidquote:Op maandag 15 april 2024 11:24 schreef ToT het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
"De suikertaks gaat omhoog, Nederlanders zijn te dik!"
Bijltjesdagquote:Op maandag 15 april 2024 11:30 schreef Aurelius het volgende:
Guillotine op het Binnenhof zou de populariteit flink verhogen.
Maar je wint er niets mee als "traditie" betekent dat kinderen min of meer gedwongen spelletjes moeten gaan spelen die zelfs hun ouders al niet meer deden. Dan leef je in een verleden dat niet meer relevant is. In de tijd van Koningin Juliana waren dat soort spelletjes onderdeel van de cultuur waarin zij was opgegroeid, maar je moet niet vast blijven zitten in die tijd.quote:Op maandag 15 april 2024 09:30 schreef datismijnmening het volgende:
Traditie is juist de waarde van het Koningshuis. Dat moet je niet ordinair en toegankelijk willen maken.
Het gaat natuurlijk niet over koningsdag maar over prinsjesdag. Dat is meer een politiek dag.quote:Op maandag 15 april 2024 14:30 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Maar je wint er niets mee als "traditie" betekent dat kinderen min of meer gedwongen spelletjes moeten gaan spelen die zelfs hun ouders al niet meer deden. Dan leef je in een verleden dat niet meer relevant is. In de tijd van Koningin Juliana waren dat soort spelletjes onderdeel van de cultuur waarin zij was opgegroeid, maar je moet niet vast blijven zitten in die tijd.
Je hebt het nu neem ik aan over de koningsspelen?quote:Op maandag 15 april 2024 14:30 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Maar je wint er niets mee als "traditie" betekent dat kinderen min of meer gedwongen spelletjes moeten gaan spelen die zelfs hun ouders al niet meer deden. Dan leef je in een verleden dat niet meer relevant is. In de tijd van Koningin Juliana waren dat soort spelletjes onderdeel van de cultuur waarin zij was opgegroeid, maar je moet niet vast blijven zitten in die tijd.
Ja, ik haalde die twee duidelijk door elkaar.quote:Op maandag 15 april 2024 15:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet over koningsdag maar over prinsjesdag. Dat is meer een politiek dag.
Tetjes mag natuurlijk ook.quote:Op maandag 15 april 2024 11:33 schreef Marsenal het volgende:
Wat hebben wij als publiek er nou aan?
Presenteer het gewoon via een stream ofzo, schaf die ijdeltuiterij en die poppenkast af en ga eens aan het werk.
Helaas past dat een beetje in de Nederlandse cultuur. Het mag vooral geen klasse uitstralen. Doe maar modaal dan doe je al gek genoeg.quote:Op maandag 15 april 2024 09:30 schreef datismijnmening het volgende:
Traditie is juist de waarde van het Koningshuis. Dat moet je niet ordinair en toegankelijk willen maken.
Jij gaat op je vliegend tapijt?quote:Op donderdag 18 april 2024 07:59 schreef Aberkullie het volgende:
Echt zin in prinsjesdag ik heb al een parkeerplaats gereserveerd om mijn kleedje op te leggen
Alleen werkt deze miljoenenjacht net in een andere richtingquote:Op maandag 15 april 2024 10:27 schreef -XOR- het volgende:
Dat met dat koffertje kan prima door Linda de Mol gepresenteerd worden lijkt me.
Heb je eten voor mijquote:Op donderdag 18 april 2024 07:49 schreef core2duo het volgende:
[..]
Helaas past dat een beetje in de Nederlandse cultuur. Het mag vooral geen klasse uitstralen. Doe maar modaal dan doe je al gek genoeg.
Over muziek gesproken... straks een optreden van Frans Bauer op Prinsjesdag?!
Als het volk het belang niet ziet van Prinsjesdag dan ga je dat niet oplossen met dit soort meuk, nee.quote:Op donderdag 18 april 2024 10:53 schreef Eightyone het volgende:
Concerten en zo gaan in m'n hoofd niet echt samen met serieuze financiële zaken.
Na de troonrede gaat Willie dwerg wc potten werpen en koekhappenquote:Op donderdag 18 april 2024 10:57 schreef capricia het volgende:
Alsof Prinsjesdag tot een soort Koningsdag moet verworden.
Wat een leegheid.
En een leuke APP natuurlijk.quote:Op maandag 15 april 2024 10:28 schreef Mortaxx het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |