abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 9 april 2024 @ 13:28:17 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213146720
quote:
Via rekeningen van minderjarigen zijn afgelopen jaar bijna 600.000 iDEAL-transacties verricht die te linken zijn aan aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL). Dat heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dinsdag bekendgemaakt.

Het gemiddelde bedrag was zo'n 50 euro. Het gaat hierbij vooral om gebruikers in de leeftijd van dertien tot en met zeventien jaar oud die waarschijnlijk de leeftijdscontroles van BNPL-aanbieders omzeilen.

Aan minderjarigen mag in principe geen BNPL-krediet worden verstrekt. In de eigen gedragscode van de branche staat opgenomen dat BNPL-aanbieders eisen dat hun klanten minstens achttien jaar oud zijn. De AFM roept de BNPL-sector en de wetgever op om op korte termijn tot een aanpak te komen die het gebruik van BNPL door minderjarigen in de praktijk echt stopt.

Consumenten zien bij online aankopen steeds vaker de optie Buy Now, Pay Later. Hiermee kun je de betaling uitstellen tot 14 of 30 dagen na de levering of in drie termijnen betalen. Maar daar kleven ook risico's aan. Zo kunnen er 'herinneringskosten in rekening gebracht worden. Deze kosten bedragen gemiddeld 15 euro als iemand een betaaltermijn mist. Dat maakt het een dure vorm van krediet.

Bovendien worden betalingsherinneringen vaak alleen per e-mail verstuurd. De AFM adviseert consumenten daarom goed hun mailbox in de gaten te houden om te kijken wat de betaaltermijn is en wanneer die verstrijkt. Zeker als er binnen veertien dagen betaald moet worden.

Markt voor 'later betalen' blijft groeien
Volgens de AFM is de BNPL-markt opnieuw gegroeid. In 2022 hebben de BNPL-aanbieders zo'n 45 miljoen transacties met een totaalwaarde van 4,8 miljard euro verwerkt. Het gemiddelde aantal transacties groeit het hardst onder gebruikers tussen de 18 en 24 jaar en stijgt met 32 procent.

Consumenten onder de 35 jaar betalen relatief gezien het vaakst aanmaningskosten en worden naar verhouding het vaakst overgedragen aan een incassobureau. De kosten die samenhangen met te laat betalen, kunnen flink oplopen.

De AFM is verder bezorgd over andere online verlokkingen en verleidingen waar vooral jongeren mee te maken hebben. Dan gaat het bijvoorbeeld over de toename van het aantal finfluencers. Zij geven financieel advies aan hun volgers op sociale media.

BNPL staat nog niet onder AFM-toezicht. Dat gebeurt pas eind 2026.
Bron: https://www.nu.nl/economi(...)-vaker-achteraf.html

Dit probleem zal waarschijnlijk alleen maar nog groter worden. Nu willen en betalen is een zorg voor later. En als steeds meer mensen dat doen, dan ook de mensen die op een gegeven moment zelf kinderen krijgen, die dat dan ook weer doen, etc.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213146739
Als 't zo'n probleem is dan moet je die mogelijkheid niet aanbieden.
pi_213146742
Oh oh oh, onder de invloed van social media influencers en zonder de aanwezigheid van paps en mams gaan kinderen zichzelf in de schulden steken omdat ze net zoals de rest ook de nieuwste shit willen hebben.

Matige opvoeding en dan krijg je dit.
pi_213146759
quote:
De AFM roept de BNPL-sector en de wetgever op om op korte termijn tot een aanpak te komen die het gebruik van BNPL door minderjarigen in de praktijk echt stopt.
Nou het probleem is opgelost! Typisch weer dat dit soort sectoren alleen een eigen gedragscode hebben waar ze zich toch niet aan houden. Goed gedaan VVD!
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  Moderator dinsdag 9 april 2024 @ 13:33:11 #5
16180 crew  CoolGuy
pi_213146782
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:29 schreef Scorpie het volgende:
Oh oh oh, onder de invloed van social media influencers en zonder de aanwezigheid van paps en mams gaan kinderen zichzelf in de schulden steken omdat ze net zoals de rest ook de nieuwste shit willen hebben.

Het probleem is natuurlijk dat die ouders op een gegeven moment van de generatie gaan zijn die later betalen als de norm zijn gaan zien, dus die weten niet beter en zullen hun kinderen dus ook niet iets anders bijbrengen.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 9 april 2024 @ 13:35:22 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213146798
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_213146937
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het probleem is natuurlijk dat die ouders op een gegeven moment van de generatie gaan zijn die later betalen als de norm zijn gaan zien, dus die weten niet beter en zullen hun kinderen dus ook niet iets anders bijbrengen.
Zachte heelmeesters stinkende wonden he.
  Trouwste user 2022 dinsdag 9 april 2024 @ 13:54:19 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_213146987
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:29 schreef Scorpie het volgende:

"Vroeger" had je de Otto of Wehkamp. Niks veranderd. Alleen de schuldmethode.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213147065
BNPL zou gewoon verboden moeten worden. Typisch voorbeeld van een kapitalistische race to the bottom. Als online zaak moet je wel meedoen, anders gaat de koper wel naar de buurman. En die PNPL aanbieders verdienen goed geld aan extreem persoonlijk leed, terwijl de kosten worden afgewenteld op de samenleving.
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:06:36 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_213147126
Bedrijven waarbij het perverse verdienmodel gebaseerd is op mensen die de rekening niet op tijd kunnen betalen, maar middels psychologische trucjes toch verleid worden om een aankoop te doen. En uiteindelijk draait de maatschappij op voor de kosten.

Ongebreideld kapitalisme, mooi is dat hè.
Huilen dan.
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:10:20 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213147160
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:06 schreef Isdatzo het volgende:
Bedrijven waarbij het perverse verdienmodel gebaseerd is op mensen die de rekening niet op tijd kunnen betalen, maar middels psychologische trucjes toch verleid worden om een aankoop te doen. En uiteindelijk draait de maatschappij op voor de kosten.

Dit.
Dat gespreid of achteraf betalen zou helemaal niet mogelijk moeten zijn.

Ik koop alleen iets als ik het kan betalen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:10:41 #12
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_213147163
Lekker ter bevordering van zowel het maken als oplopende schulden voor deze groep jeugdigen. :{
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  Forum Admin dinsdag 9 april 2024 @ 14:11:58 #13
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213147176
Ik geloof dat je als verkoper op bol bijvoorbeeld zelfs een achteraf betalen optie -moet- hebben.

Hoe dan ook, dat achteraf betalen is kansloos. Een zeer pervers verdienmodel inderdaad.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213147197
quote:
Dan gaat het bijvoorbeeld over de toename van het aantal finfluencers.
Waanzinnige trend is dat, iets doen of laten omdat die hippe vogel op TikTok zegt dat je dat dat moet. Dat gaat nog een groter probleem worden, en niet alleen op het gebied van financieel advies.
pi_213147204
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:06 schreef Isdatzo het volgende:

Er is op school ook weinig aandacht voor de problemen die kunnen ontstaan door schulden. Kinderen worden bewust dom gehouden.
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:15:30 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213147207
Zorgelijk dat een overheidsinstantie dit soort gegevens kan inzien.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:16:01 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_213147210
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:14 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Er is op school ook weinig aandacht voor de problemen die kunnen ontstaan door schulden.
Dat lijkt mij ook.
quote:
Kinderen worden bewust dom gehouden.
Dat lijkt mij niet.
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 9 april 2024 @ 14:16:08 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_213147211
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:11 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik geloof dat je als verkoper op bol bijvoorbeeld zelfs een achteraf betalen optie -moet- hebben.

Hoe dan ook, dat achteraf betalen is kansloos. Een zeer pervers verdienmodel inderdaad.
Naja het achteraf betalen op zich zie ik nog wel een voordeel in, maar dat werkt alleen als je niét te laat betaald, want dan ga je nat. En dat laatste is waar zo'n aanbieder op hoopt, want dát is waar het geld wordt verdient.
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:16:47 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_213147215
quote:

Uitstekend afgekeken uit de VS.
Huilen dan.
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:17:03 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213147217
Wat als een 15-jarige nu iets op deze wijze koopt? En dan later gewoon niet betaalt? Niks aan de hand toch..
The End Times are wild
  Forum Admin dinsdag 9 april 2024 @ 14:17:31 #21
pi_213147220
quote:
13s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:10 schreef Scjvb het volgende:
Lekker ter bevordering van zowel het maken als oplopende schulden voor deze groep jeugdigen. :{
Zoek voor de grap nu eens op hoe uit de kluiten gewassen de Nederlandse schulden industrie is. Vorderingen opkopen omdat er wat aan te verdienen valt etc.

Misselijk is het.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213147225
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:14 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Er is op school ook weinig aandacht voor de problemen die kunnen ontstaan door schulden. Kinderen worden bewust dom gehouden.
Ik betwijfel of er nog veel speelruimte is om nog meer maatschappelijke problemen op het reeds uitpuilende bordje van het onderwijs te gooien.
  Forum Admin dinsdag 9 april 2024 @ 14:19:37 #23
pi_213147238
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Naja het achteraf betalen op zich zie ik nog wel een voordeel in, maar dat werkt alleen als je niét te laat betaald, want dan ga je nat. En dat laatste is waar zo'n aanbieder op hoopt, want dát is waar het geld wordt verdient.
Precies. Als je het geld hebt ga je niet in delen betalen.

quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Uitstekend afgekeken uit de VS.
Ironisch genoeg kennen ze daar wel zoiets als predatory loaning. Dit lijkt daar wel op.
pi_213147252
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:29 schreef Nober het volgende:
Als 't zo'n probleem is dan moet je die mogelijkheid niet aanbieden.
Voor de winkel is het dan ook geen probleem, die heeft z'n geld meteen binnen.
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:22:40 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213147268
Moet je dan net als wanneer je de website van Gall&Gall bezoekt zo'n vinkje aanklikken met 'ik ben ouder dan 18'? Waterdicht systeem!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:23:06 #26
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213147274
En het wordt steeds toegankelijker om dit te doen, kwalijke zaak voor jongeren van wie de hersens nog niet volgroeid zijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:24:56 #27
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_213147285
Ik betaal altijd achteraf, voor het geval dat.

Betaal pas wanneer het product binnen is en is goedgekeurd door mij. Als webshops je centen hebben zijn ze doorgaans heel wat minder gewillig met retourneren van defect etcetera.

Zo zal het voor de meerderheid zijn. Er zullen enkelen zijn die duizenden euro's aan spul stacken op klarna.
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:26:44 #28
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_213147299
quote:
16s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:23 schreef FlippingCoin het volgende:
En het wordt steeds toegankelijker om dit te doen, kwalijke zaak voor jongeren van wie de hersens nog niet volgroeid zijn.
Ja, of die het gewoon niet kunnen laten. En de drang om dit te doen kan immers voorkomen bij alle leeftijden. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_213147326
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat lijkt mij ook.
[..]
Dat lijkt mij niet.
Een groot deel van de maatschappij draait om geld en op school is daar geen aandacht voor. En dat is per ongeluk volgens jou?
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:36:33 #30
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213147379
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Waanzinnige trend is dat, iets doen of laten omdat die hippe vogel op TikTok zegt dat je dat dat moet. Dat gaat nog een groter probleem worden, en niet alleen op het gebied van financieel advies.
De bedoeling van reclame is dan ook dat mensen het product gaan kopen :') _O-

Dit is niet veel anders dan Vledder die regelmatig een Yakult achterover slaat :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:37:52 #31
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213147383
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:26 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Ja, of die het gewoon niet kunnen laten. En de drang om dit te doen kan immers voorkomen bij alle leeftijden. ;)
Jawel maar ik voel er wel wat voor om jongeren tegen zichzelf te beschermen op dit vlak, wmb komt hier een minimumleeftijd voor van 23 of zo.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213147396
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:24 schreef Cruzinats het volgende:

Betaal pas wanneer het product binnen is en is goedgekeurd door mij. Als webshops je centen hebben zijn ze doorgaans heel wat minder gewillig met retourneren van defect etcetera.

Zo zal het voor de meerderheid zijn. Er zullen enkelen zijn die duizenden euro's aan spul stacken op klarna.
Hier ook. Ik vind het enkel een goede ontwikkeling dat je op steeds meer plekken achteraf kan betalen.

Dat er mensen zijn die niet om kunnen gaan met die vrijheid is vervelend, maar ik neem het de bedrijven niet zo zeer kwalijk (zolang ze alle voorwaarden e.d. netjes delen uiteraard). Ook een stukje eigen verantwoordelijkheid en het klinkt misschien cru, maar het kan ook een financiële les zijn voor mensen die er wat meer moeite mee hebben. Als tiener kon ik er ook niet mee omgaan; en heb toen ook 1 of 2x herinneringskosten moeten betalen. Tja, daar leer je van als het goed is.

Het is wel een slechte ontwikkeling dat het achteraf betalen blijkbaar ook heel normaal is geworden onder tieners. Zorg er inderdaad op z'n minst voor dat de minimale leeftijd ook daadwerkelijk 18 is en dat dat gecontroleerd wordt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-04-2024 14:40:33 ]
  dinsdag 9 april 2024 @ 14:39:56 #33
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213147397
quote:
16s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Jawel maar ik voel er wel wat voor om jongeren tegen zichzelf te beschermen op dit vlak, wmb komt hier een minimumleeftijd voor van 23 of zo.
Er is toch al wetgeving voor reclame gericht op jongeren? Onder de 12(?) is het sowieso al verboden.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213147452
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:17 schreef LXIV het volgende:
Wat als een 15-jarige nu iets op deze wijze koopt? En dan later gewoon niet betaalt? Niks aan de hand toch..
Dit zouden we moeten toepassen inderdaad. Contracten die tegen de wet in gaan zijn niet rechtsgeldig, dus zoek het maar uit als je minderjarigen met schulden probeert op te zadelen.

Moet je zien hoe snel dit probleem zichzelf oplost.
pi_213147476
quote:

Ik heb klantenservice gedaan en dit soort redenaties zijn een recept voor snel oplopende incassokosten. Als je product defect is en je wil wat met de webshop, dan kun je dat niet via Klara oplossen.

Gebruik een creditcard als je betere kopersbescherming wil hebben.
pi_213147539
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:22 schreef Janneke141 het volgende:
Moet je dan net als wanneer je de website van Gall&Gall bezoekt zo'n vinkje aanklikken met 'ik ben ouder dan 18'? Waterdicht systeem!
Politiek in een notendop.
  dinsdag 9 april 2024 @ 16:08:32 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213148265
Normaal ben ik niet zo snel voor verbieden. Maar gezien we deze Loanshark-apps kunnen missen als builenpest mogen ze dit wel gaan verbieden.
pi_213148339
Ik vind het maf dat minderjarigen de mogelijkheid hebben dit te kunnen doen
  dinsdag 9 april 2024 @ 16:14:13 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213148357
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ach vroeger was dat omdat de buren dat deden. Daar is niet zoveel veranderd.
  dinsdag 9 april 2024 @ 17:45:24 #40
346939 Janneke141
pi_213149235
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 16:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ach vroeger was dat omdat de buren dat deden. Daar is niet zoveel veranderd.
Het bereik van de buren was heel klein. Het bereik van de wat grotere influencers gaat zo naar 100.000en mensen.
  dinsdag 9 april 2024 @ 18:05:23 #41
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213149541
Dit wordt echt Generatie Fail.
  dinsdag 9 april 2024 @ 18:16:46 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213149735
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 17:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het bereik van de buren was heel klein. Het bereik van de wat grotere influencers gaat zo naar 100.000en mensen.
Klopt, maar wijken die nu echt zoveel af van celebrities die vroeger in videoclips en papieren blaadjes ongeveer hetzelfde deden?

Ik denk dat je het vooral moeilijker moet maken om schulden te maken voor nutteloze uitgaven bij jeugdigen. Het is denk ik vooral het gemak dat dit laat groeien.

Misschien moeten ze maar een wet invoeren dat als je als bedrijf minderjarigen geld leent, je nergens recht op hebt. Dan is het snel voorbij.
pi_213149788
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Dit zouden we moeten toepassen inderdaad. Contracten die tegen de wet in gaan zijn niet rechtsgeldig, dus zoek het maar uit als je minderjarigen met schulden probeert op te zadelen.

Moet je zien hoe snel dit probleem zichzelf oplost.
Op nu.nl las ik dat de wetgeving per 2026 veranderd... waarom wachten? direct dwars zitten deze pofbedrijven!
pi_213149938
quote:

Dit, doe ook altijd achteraf. En als ik dan 100 euro o.i.d. uitgegeven heb wacht ik twee weekjes tot ik zorgtoeslag heb en betaal het dan. Dan lijkt het alsof je minder kwijt bent.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_213151010
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:10 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dit.
Dat gespreid of achteraf betalen zou helemaal niet mogelijk moeten zijn.

Ik koop alleen iets als ik het kan betalen.
Een deel van de minderjarigen die in de problemen komen door achteraf betalen waarschijnlijk ook op het moment van het plaatsen van de bestelling, maar denken dat het praktisch is om later te betalen (zeker in de groei is de kans dat je kleding terug moet sturen groot) en kunnen nog niet goed vooruit denken.

Op het moment dat ze moeten betalen hebben ze toch het geld niet. En dan begin bij de bedrijven in de OP de ellende, want waarschijnlijk begint dan gelijk het stapelen van de kosten. De minderjarigen zijn natuurlijk niet proactief genoeg om een betalingsregeling af te spreken en dan gaat het hard.
pi_213151042
quote:

Achteraf betalen ik ook doen bij verkopers via Bol. Eerst maar eens een deugdelijk product ontvangen, want als je pech hebt en het is een of andere louche dropshipper kun je fluiten naar je centen terwijl je geen deugdelijk product hebt ontvangen.
pi_213151076
Tegenwoordig zijn er dus ook meer goede redenen om achteraf pas te betalen. Het is niet zoals vroeger met de Wehkampgids.
pi_213151816
behalve een huis kan ik me niet iets voor de geest halen dat ik op krediet zou willen kopen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  dinsdag 9 april 2024 @ 20:57:06 #49
16715 Mylene
*schatje*
pi_213152404
Klarna is heel fijn met kopersbescherming.
pi_213152596
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 20:57 schreef Mylene het volgende:
Klarna is heel fijn met kopersbescherming.
Onthoud: Klarna verdient pas geld als klanten te laat zijn met betalen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_213153990
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Bron: https://www.nu.nl/economi(...)-vaker-achteraf.html

Dit probleem zal waarschijnlijk alleen maar nog groter worden. Nu willen en betalen is een zorg voor later. En als steeds meer mensen dat doen, dan ook de mensen die op een gegeven moment zelf kinderen krijgen, die dat dan ook weer doen, etc.
Ik vind het ten eerste een mentaliteitsprobleem. Als je ergens geen geld voor hebt, moet je het niet kopen. Geld lenen moet je eigenlijk alleen doen voor bijvoorbeeld een huis. Jongeren die nog thuis wonen zouden helemaal niet moeten lenen.

Wat je er aan kunt doen?

In elk geval dat Klarna achteraf betalen niet meer aanbieden aan minderjarigen. Minderjarigen mogen ook niet rood staan, geen credit card en geen krediet afsluiten, dus waarom dit wel mag is me een raadsel.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 9 april 2024 @ 22:49:04 #52
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_213154061
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik betwijfel of er nog veel speelruimte is om nog meer maatschappelijke problemen op het reeds uitpuilende bordje van het onderwijs te gooien.
Ik zie je punt, maar then again bestaat er ook gewoon een vak als ‘economie’. Toen ik op de middelbare zat, werd er wel eea over schulden genoemd maar slechts enkele sommetjes en niet meer. Deze waren dan in de vorm van ‘als Jan een stoel koopt voor x bedrag en betaalt 30 dagen later met een rente van 2,95% hoeveel betaalt hij uiteindelijk?’.

Voor dit gedeelte kan best meer aandacht komen met wat info over de gevolgen. Want dat werd dan weer niet benoemd. En na drie sommetjes was dat onderwerp ook weer voorbij terwijl juist dit onderwerp bij uitstek onder ‘economie’ valt.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_213154104
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 april 2024 22:49 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Ik zie je punt, maar then again bestaat er ook gewoon een vak als ‘economie’. Toen ik op de middelbare zat, werd er wel eea over schulden genoemd maar slechts enkele sommetjes en niet meer. Deze waren dan in de vorm van ‘als Jan een stoel koopt voor x bedrag en betaalt 30 dagen later met een rente van 2,95% hoeveel betaalt hij uiteindelijk?’.

Voor dit gedeelte kan best meer aandacht komen met wat info over de gevolgen. Want dat werd dan weer niet benoemd. En na drie sommetjes was dat onderwerp ook weer voorbij terwijl juist dit onderwerp bij uitstek onder ‘economie’ valt.
Het punt is dat dat te verwaarlozen bedrag zijn in euro's. Met Klarna achteraf betalen is het zelfs zonder rente als je het betaalplan nakomt.

Het zijn allemaal kleine bedragen. Beetje rente hier, incassokosten daar, streamingabonnementen, telefoonabonnementen, etc. Maar als je alles bij elkaar optelt...
pi_213155307
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2024 19:39 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Een deel van de minderjarigen die in de problemen komen door achteraf betalen waarschijnlijk ook op het moment van het plaatsen van de bestelling, maar denken dat het praktisch is om later te betalen (zeker in de groei is de kans dat je kleding terug moet sturen groot) en kunnen nog niet goed vooruit denken.

Op het moment dat ze moeten betalen hebben ze toch het geld niet. En dan begin bij de bedrijven in de OP de ellende, want waarschijnlijk begint dan gelijk het stapelen van de kosten. De minderjarigen zijn natuurlijk niet proactief genoeg om een betalingsregeling af te spreken en dan gaat het hard.
Probleem hier is dat een bedrijf zoals Klarna de drempel voor later betalen zo laag mogelijk wil hebben om zoveel mogelijk klanten te hebben.

Die gaan geen uitgebreide id check toevoegen om het zo makkelijk mogelijk te maken.

Voor dit soort bedrijven moet je zorgen dat in het geval van wanbetaling door een minderjarige de fout bij zo'n bedrijf neer te leggen en dat ze kunnen fluiten naar hun geld. Had je maar geen lening moeten afsluiten met een minder jarige als ze dit niet goed gecheckt hebbe.

Staat ze natuurlijk vrij om aangifte te doen ivm fraude.
  woensdag 10 april 2024 @ 07:47:08 #55
346939 Janneke141
pi_213155324
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 april 2024 22:49 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Er wordt de komende tijd een heleboel onderwijstijd vrij gemaakt voor het vak 'burgerschap' (uiteraard ten koste van andere vakken, maar dat terzijde). Het bestaan van dit vak is te danken aan het gegeven dat ouders dit niet (meer) zelf kunnen, waardoor het over de schutting van het onderwijs gemieterd wordt. Maar dit onderwerp lijkt me daar prima in te passen.
pi_213155383
Tussen twee haakjes..Wat betekend in behandeling bij mijn bestelling?

Vraag dit omdat deze melding al ruim 3 maanden in mijn klarna staat nadat ik het product al die tijd al in bezit heb.
Krijg maar geen betaalverzoek, zie alleen staan in het gehele overzicht door u te betalen 0 euro.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 10 april 2024 @ 09:15:34 #57
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_213155920
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 22:53 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het punt is dat dat te verwaarlozen bedrag zijn in euro's. Met Klarna achteraf betalen is het zelfs zonder rente als je het betaalplan nakomt.

Het zijn allemaal kleine bedragen. Beetje rente hier, incassokosten daar, streamingabonnementen, telefoonabonnementen, etc. Maar als je alles bij elkaar optelt...
Uiteraard. Maar dat zijn wel dingen waarin je bij een vak als economie prima terechtkunt zonder dat het in die zin ‘over de schutting’ wordt gegooid. Ik snap het wel, maar aangezien deze onderwerpen tóch al aan bod komen, maar in heel minimale mate en zonder iets over de gevolgen, kan je het net zo goed een beetje uitbreiden waarin er in de vorm van het economievak ook aandacht is voor de gevolgen.

In plaats van drie sommetjes over random persoon Jan met een stoel waarover rente wordt betaald, kan je ze precies hetzelfde leren maar in iets andere vorm, met én zonder rente (bijv creditcard vs iets als Klarna). Daarbij kun je daarnaast de gevolgen heus bespreken.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 10 april 2024 @ 09:16:12 #58
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_213155924
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 07:58 schreef -Hakuna- het volgende:
Tussen twee haakjes..Wat betekend in behandeling bij mijn bestelling?

Vraag dit omdat deze melding al ruim 3 maanden in mijn klarna staat nadat ik het product al die tijd al in bezit heb.
Krijg maar geen betaalverzoek, zie alleen staan in het gehele overzicht door u te betalen 0 euro.
Vraag het aan Klarna.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 10 april 2024 @ 09:17:08 #59
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_213155931
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 07:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Er wordt de komende tijd een heleboel onderwijstijd vrij gemaakt voor het vak 'burgerschap' (uiteraard ten koste van andere vakken, maar dat terzijde). Het bestaan van dit vak is te danken aan het gegeven dat ouders dit niet (meer) zelf kunnen, waardoor het over de schutting van het onderwijs gemieterd wordt. Maar dit onderwerp lijkt me daar prima in te passen.
Ik ken dat vak niet, al heb ik er volgens mij wel eens over gehoord. Is dit een new and improved versie van Maatschappijleer?
pi_213156125
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 21:09 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Onthoud: Klarna verdient pas geld als klanten te laat zijn met betalen.
No shit: Sherlock.
  woensdag 10 april 2024 @ 10:37:18 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213156582
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 07:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dit soort dingen maakt toch deel uit van het vak verzorging? Of wordt dat niet meer gegeven?
pi_213157622
quote:
17s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:17 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Ik ken dat vak niet, al heb ik er volgens mij wel eens over gehoord. Is dit een new and improved versie van Maatschappijleer?
Jup. New and improved weet ik niet, wel oude wijn in nieuwe zakken. Voorlopig (tot 2026 meen ik) zonder examen of iets dergelijks binnen het mbo. Wat vinkjes zetten en student is 'geslaagd' voor het vak, wassen neus dus.
  woensdag 10 april 2024 @ 14:18:20 #63
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_213158878
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 10:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dit soort dingen maakt toch deel uit van het vak verzorging? Of wordt dat niet meer gegeven?
Dat was zo'n basisvorming-dingetje.
  woensdag 10 april 2024 @ 15:57:00 #64
346939 Janneke141
pi_213159913
quote:
17s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:17 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Op het mbo bestaat het al wat langer, maar in het restant van wat er nog is overgebleven van curriculum.nu krijgt Burgerschapsonderwijs ook in het vo een nogal prominente plek, daar wordt op dit moment aan gewerkt. Het komt in het rijtje basisvaardigheden: Nederlands, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Scholen zijn op zich niet verplicht om het als apart vak te gaan geven, maar het krijgt een dusdanige omvang dat dat waarschijnlijk wel gaat gebeuren, en/of veel tijd van een aantal andere vakken gaat opslokken. De overlap met maatschappijleer is er zeker, maar het omvat meer en het zou ook een belangrijkere plek moeten krijgen.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 10:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat bestaat al lang niet meer, dat was een vak uit de tijd van de Basisvorming, Het heeft een paar jaar bestaan in de jaren '90, maar uit praktische overwegingen zijn de meeste leerdoelen daarvan al vrij snel ondergebracht in andere vakken.
pi_213161666
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:42 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
No shit: Sherlock.
En toch zijn de minderjarigen waar dit topic over gaat niet zulke Sherlock Holmes'
De handelaar moet ook een commissie betalen aan Klarna, daar verdiend Klarna zo goed als niets aan.

Echter de rente die Klarna rekent..... 15%, het maximum dat wettelijk toegestaan is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_213164446
quote:
17s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:15 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Uiteraard. Maar dat zijn wel dingen waarin je bij een vak als economie prima terechtkunt zonder dat het in die zin ‘over de schutting’ wordt gegooid. Ik snap het wel, maar aangezien deze onderwerpen tóch al aan bod komen, maar in heel minimale mate en zonder iets over de gevolgen, kan je het net zo goed een beetje uitbreiden waarin er in de vorm van het economievak ook aandacht is voor de gevolgen.

In plaats van drie sommetjes over random persoon Jan met een stoel waarover rente wordt betaald, kan je ze precies hetzelfde leren maar in iets andere vorm, met én zonder rente (bijv creditcard vs iets als Klarna). Daarbij kun je daarnaast de gevolgen heus bespreken.
Je kunt beter, denk ik, jongeren leren een administratie te voeren en te overtuigen van het nut van inzicht in inkomsten en uitgaven.

Veel te veel mensen die van salaris naar salaris leven en totaal geen overzicht hebben.
pi_213164494
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 21:34 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je kunt beter, denk ik, jongeren leren een administratie te voeren en te overtuigen van het nut van inzicht in inkomsten en uitgaven.

Veel te veel mensen die van salaris naar salaris leven en totaal geen overzicht hebben.
Dat inderdaad.

Ik heb ontzettend veel tijd verspild aan wiskunde om sommen te leren begrijpen die ik nooit meer van m'n leven zal hoeven doen en waar 98% van de bevolking helemaal niets aan heeft. Belastingaangifte doen was daarentegen voor mij compleet vreemd en daar heb ik op school nooit wat over gehoord.

Maar nee. Lekker wortel trekken en weken besteden aan frans zodat je later op vakantie met moeite een stokbrood kan bestellen. Daar heb je wat aan.
Conscience do cost.
pi_213164525
quote:
8s.gif Op woensdag 10 april 2024 21:38 schreef ems. het volgende:

[..]
Dat inderdaad.

Ik heb ontzettend veel tijd verspild aan wiskunde om sommen te leren begrijpen die ik nooit meer van m'n leven zal hoeven doen en waar 98% van de bevolking helemaal niets aan heeft. Belastingaangifte doen was daarentegen voor mij compleet vreemd en daar heb ik op school nooit wat over gehoord.

Maar nee. Lekker wortel trekken en weken besteden aan frans zodat je later op vakantie met moeite een stokbrood kan bestellen. Daar heb je wat aan.
Ik heb er op school ook nooit wat over gehoord.

Wel van die sommetjes over rente. De gemiddelde puber zal dan denken van "Ach, wat boeit die 20 euro per maand als ik dan meteen een nieuwe iPhone heb".

En dan had je toen ik puber was nog amper abonnementen. Nu heb je er heel veel van: streamingdiensten, allerlei apps en weet ik wat. Met een paar klikken zit je er allemaal meteen voor een tijdje aan vast.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 10 april 2024 @ 22:30:49 #69
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_213165166
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 21:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

Eens ook, hoor. Ik heb overigens ook nooit begrepen waarom er bijv bij economie soms niet wat aandacht wordt besteed aan belastingen. Dat kan je prima daarmee doen. Gewoon dezelfde dingen maar dan met iets waar ze ook echt mee in aanraking komen. Verder hoef je niet onwijs veel te veranderen. Het maakt het minder abstract (de sommen of uitleg).
pi_213165176
quote:
17s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:30 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Eens ook, hoor. Ik heb overigens ook nooit begrepen waarom er bijv bij economie soms niet wat aandacht wordt besteed aan belastingen. Dat kan je prima daarmee doen. Gewoon dezelfde dingen maar dan met een ding waar ze ook echt mee in aanraking komen. Verder hoef je niet onwijs veel te veranderen. Het maakt het minder abstract (de sommen of uitleg).
Ik ook niet.

Belastingen krijgt iedereen in de klas mee te maken. Financiën regelen ook.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 10 april 2024 @ 22:35:16 #71
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_213165215
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:31 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik ook niet.

Belastingen krijgt iedereen in de klas mee te maken. Financiën regelen ook.
Daarom. Misschien zie ik het helemaal niet goed maar dit lijkt me zo logisch ook? En makkelijk in te passen ‘ten koste’ van abstracte zaken of iets waar geen of slechts een minimaal deel van de klas mee te maken krijgt?
pi_213165227
quote:
17s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:35 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Daarom. Misschien zie ik het helemaal niet goed maar dit lijkt me zo logisch ook? En makkelijk in te passen ‘ten koste’ van abstracte zaken of iets waar geen of slechts een minimaal deel van de klas mee te maken krijgt?
Lijkt mij ook. Er zijn genoeg dingen op school die een stuk minder nuttig zijn.
  woensdag 10 april 2024 @ 22:41:11 #73
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_213165275
Ik heb nooit begrepen waarom mensen het idee van "Buy now, pay later" zo aantrekkelijk vinden.

Wie zit er nou te wachten op dat soort achteraf gehannes?
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_213165285
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:41 schreef Interloper het volgende:
Ik heb nooit begrepen waarom mensen het idee van "Buy now, pay later" zo aantrekkelijk vinden.

Lekker maKkeLiJk als je geen doekoes hebt maar wel iets kost wat kost meteen moet hebben.
pi_213165287
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, het probleem hier is dat er door de aanbieders niet of onvoldoende op de leeftijd gecontroleerd wordt. Kinderen mogen zonder toestemming van ouders geen krediet aan gaan.
  woensdag 10 april 2024 @ 22:45:36 #76
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_213165311
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:42 schreef Halcon het volgende:

[..]
Lekker maKkeLiJk als je geen doekoes hebt maar wel iets kost wat kost meteen moet hebben.
Tja, dan kan natuurlijk, maar ik zou me daar persoonlijk echt niet prettig bij voelen. Dan maar even wachten en sparen.
pi_213165335
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:45 schreef Interloper het volgende:

[..]
Tja, dan kan natuurlijk, maar ik zou me daar persoonlijk echt niet prettig bij voelen. Dan maar even wachten en sparen.
Ik ook niet. Vind het ook niks om tig abonnementen overal en nergens te hebben lopen. Maar veel mensen denken er anders over tegenwoordig.
  Moderator woensdag 10 april 2024 @ 22:49:25 #78
18653 crew  D.
pi_213165337
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:41 schreef Interloper het volgende:

Welk gehannes?

Het is echt geen handeling extra, alleen gesplitst :Y
  woensdag 10 april 2024 @ 22:55:43 #79
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_213165384
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:49 schreef D. het volgende:

[..]
Welk gehannes?

Liever gewoon meteen betalen, ben je klaar. Geen extra kosten, geen aanmaningen, geen incassobureaus.
pi_213165395
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:49 schreef D. het volgende:

[..]
Welk gehannes?

Waarom zou je in delen betalen als je het ook gewoon ineens kunt betalen?
  Moderator woensdag 10 april 2024 @ 22:58:16 #81
18653 crew  D.
pi_213165407
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:55 schreef Interloper het volgende:

[..]
Liever gewoon meteen betalen, ben je klaar. Geen extra kosten, geen aanmaningen, geen incassobureaus.
Ik betaal meteen, zodra ik het ontvangen heb, en goedgekeurd :Y

In een restaurant betaal je ook pas na de maaltijd, in de kledingzaak heb ik ook al kunnen passen en ben ik klaar om het pand te verlaten, dus waarom zou ik online wel moeten betalen als de verkoper het nog in zijn/haar magazijn heeft liggen?
  Moderator woensdag 10 april 2024 @ 22:59:11 #82
18653 crew  D.
pi_213165414
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:56 schreef Halcon het volgende:

[..]
Waarom zou je in delen betalen als je het ook gewoon ineens kunt betalen?
Er stond later betalen, niet in delen betalen :N
pi_213165419
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:58 schreef D. het volgende:

[..]
Ik betaal meteen, zodra ik het ontvangen heb, en goedgekeurd :Y

In een restaurant betaal je ook pas na de maaltijd, in de kledingzaak heb ik ook al kunnen passen en ben ik klaar om het pand te verlaten, dus waarom zou ik online wel moeten betalen als de verkoper het nog in zijn/haar magazijn heeft liggen?
Dat is wat anders dan iets in drie delen betalen, zoals met Klarna Achteraf Betalen.
pi_213165427
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:59 schreef D. het volgende:

[..]
Er stond later betalen, niet in delen betalen :N
Ik vind wat jij zegt nog wel wat anders dan op de pof kopen, wat (veel) later betalen is. Iets betalen nadat je het ontvangen of iets betalen nadat je er wel het geld voor hebt, vind ik verschillende dingen.
  Moderator woensdag 10 april 2024 @ 23:00:46 #85
18653 crew  D.
pi_213165430
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat is wat anders dan iets in drie delen betalen, zoals met Klarna Achteraf Betalen.
Klopt, in delen is ook meer 'op krediet', betalen bij ontvangst zie ik zelf zo niet.
  Moderator woensdag 10 april 2024 @ 23:01:13 #86
18653 crew  D.
pi_213165434
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 23:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik vind wat jij zegt nog wel wat anders dan op de pof kopen, wat (veel) later betalen is. Iets betalen nadat je het ontvangen of iets betalen nadat je er wel het geld voor hebt, vind ik verschillende dingen.
eensch :Y
pi_213165437
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 23:00 schreef D. het volgende:

[..]
Klopt, in delen is ook meer 'op krediet', betalen bij ontvangst zie ik zelf zo niet.
Dat ben ik wel met je eens. Dan betaal je iets later, omdat je eerst zeker wilt zijn dat je het product ontvangt en het in orde is. En niet omdat je er op het moment van bestellen het geld niet voor hebt.
  Moderator woensdag 10 april 2024 @ 23:03:46 #88
18653 crew  D.
pi_213165454
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 23:01 schreef Halcon het volgende:

En niet omdat je er op het moment van bestellen het geld niet voor hebt.
Dat is sowieso dom :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')