Xiaomi verliest dit jaar ongeveer $10.000 op iedere auto die ze produceren.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet
Xiamao dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
De besturing lijkt nog niet optimaal.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet
Xiami dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
ze lijken allemaal op elkaarquote:
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
De Tesla accupakketten zijn heel zwaar, maar wel heel goed.
Panasonic Lithium-Ion staafcellen zijn bijna net zo veilig als alkaline batterijen. Maar er zit een metalen omhulsel omheen en veel loze ruimte tussen de accu's. En om die bij elkaar te houden zitten er zowel om de accupakketten als de hele accu nog een set metalen platen.
Daarentegen kun je iedere cel afzonderlijk monitoren en afkoppelen als er iets fout gaat. En die loze ruimte kun je gebruiken voor de koeling.
Bijna alle andere fabrikanten gebruiken pouch-cellen, zoals die ook in een telefoon zitten. Plastic zakken om de cellen. Deze zetten echter uit tijdens het laden en zijn gevoelig voor beschadigingen. Wel heel klein en licht.
De Tesla's hebben dus een goede, maar grote en zware accu en goede elektronica. Maar de auto er omheen is vooral goedkoop, met wat gimmicks die je alleen elektrisch kunt bedienen. En de kwaliteitscontrole heeft maar weinig aandacht. De Europese auto's zijn lichter en luxueuzer. De andere Amerikanen proberen vooral hele grote auto's te verkopen, waardoor het gewicht van een elektrische al snel boven de vijf ton uitkomt. De Japanners lopen achter met elektrische, die zijn vooral nog bezig met hybrides en waterstof. Een auto voor de Japanse markt is dan ook vooral klein en goedkoop, dat gaat slecht samen met de elektrische auto's die we in de VS en de EU willen rijden. De Koreanen zijn waarschijnlijk op dit moment de beste keus. En in China worden ze flink gesubsidieerd, maar daar zijn ze ook niet zo goed in kwaliteitscontrole.
Al met al is er ook nog maar heel weinig aanbod voor de mensen met een kleine beurs, of die aan een auto het liefste zo weinig mogelijk geld uitgeven. Zelfs zonder BPM zit je al snel boven de 40.000 Euro. En dan moet je mogelijk nog een oplaadplek zien te regelen. In de duurdere leaseclasses zijn ze populair. Dus de markt is al voor een groot deel verzadigd.
Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeën over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).
Deels ook Blade van BYD, dus niet alleen gewone ronde cellen.
O.a. 18650 en 21700 cellen van CATL, Panasonic, LG en ook hun eigen 4680 "droge" cellen. Die zijn lastig te produceren (nieuwe techniek) maar dat lijkt nu ook eindelijk goed op te schalen.
de bekende assistent van de beste belegger ter wereld die zei , car industrie is a graveyard , stay away from itquote:Op zaterdag 6 april 2024 19:28 schreef monkyyy het volgende:
Autosector. Kapitaal intensief, competitief, vraag sterk afhankelijk van overheidsbeleid, lage ROIC over de business-cycle. Toekomstige kasstromen te moeilijk om accuraat te bepalen.
Oninvesteerbaar.
Tesla maakt de 4680 cellen met "dry electrode coating" in eigen beheer (46mm Ø en 80mm lang). Dat is gewoon een nieuwe techniek die in het begin een heel lage yield had, maar dat wordt wel beter.quote:Op zaterdag 6 april 2024 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeën over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.
Het lijkt er dus vooral op, dat die cellen goedkoper en sneller geproduceerd moeten worden. Dat is geen goed teken.
quote:Chinese minister naar Parijs voor gesprekken over elektrische auto's
1 uur geledenin FINANCIEEL
PARIJS (ANP/RTR) - De Chinese minister van Handel Wang Wengtao wordt zondag in Parijs verwacht voor gesprekken met onder meer vertegenwoordigers van de Europese auto-industrie over elektrische voertuigen.
In Europa zijn er zorgen over de sterke groei van het aantal goedkopere elektrische auto's van Chinese makelij op de Europese markt en de subsidies die Chinese bedrijven krijgen van de overheid.
De vrije markt in actie.quote:Op zondag 7 april 2024 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-elektrische-auto-s
er is duidelijk onvrede over die gigantische aantallen EV s die hierheen komen uit China
[..]
Klopt.quote:Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De vrije markt in actie.
Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..quote:Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De vrije markt in actie.
Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.quote:Op zondag 7 april 2024 17:47 schreef Toine51 het volgende:
[..]
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal nietquote:Op zondag 7 april 2024 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.
Je kan Tesla moeilijk verwijten dat ze voordelen hebben gehad omdat ze hun nek hebben uitgestoken.
Andere merken hebben eerst jarenlang passief zitten toekijken.
Musk roept heel veel.quote:Op zondag 7 april 2024 17:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal niet
1 Auto s worden nu al 30 jaar oud , Musk riep zelfs dat een Tesla nooit meer afgedankt gaat worden
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1quote:2 Oude mensen kopen net als ik geen nieuwe auto meer of helemaal niet meer
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.quote:3 Er komen nog steeds autofabrieken bij die 24 /7 door pompen
Het is wachten op de klap
OOK Tesla zal nog heel , heel veel prijsverlagingen door moeten voerenquote:Op zondag 7 april 2024 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Musk roept heel veel.
[..]
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1
[..]
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.
Dat is wel de bedoeling, dat is altijd het plan geweest. Een betaalbare auto produceren.quote:Op zondag 7 april 2024 17:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
OOK Tesla zal nog heel , heel veel prijsverlagingen door moeten voeren
Volgens Reuters is die afgeblazen. Zal wel te weinig opbrengen en mensen vragen zich af waar je bij een Model 3 nog op kunt bezuinigen. De halve accu?quote:Op zondag 7 april 2024 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is wel de bedoeling, dat is altijd het plan geweest. Een betaalbare auto produceren.
Ja, volgens Reuters wel.quote:Op maandag 8 april 2024 20:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volgens Reuters is die afgeblazen.
Als, zoals CATL en BYD aangeven, de accuprijzen halveren dit jaar dan kan je inderdaad rekenen met de kosten van een "halve accu".quote:Zal wel te weinig opbrengen en mensen vragen zich af waar je bij een Model 3 nog op kunt bezuinigen. De halve accu?
Hoe vaak heeft Musk de afgelopen 2 jaar de waarheid verteld?quote:Op maandag 8 april 2024 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, volgens Reuters wel.
Volgens Musk niet.
[ x ]
Tsja, dan kan je geen discussie voeren, als je geruchten van Reuters boven die van de Tesla CEO stelt.quote:Op maandag 8 april 2024 20:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe vaak heeft Musk de afgelopen 2 jaar de waarheid verteld?
Dat is dan ook stiekem helemaal niet de bedoeling.quote:Op maandag 8 april 2024 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tsja, dan kan je geen discussie voeren, als je geruchten van Reuters boven die van de Tesla CEO stelt.
Over welk Tesla product heeft Musk de afgelopen 2 jaar gelogen? En dan heb ik het niet over "Elon time", ofwel zijn optimistische tijdlijnen maar echte leugens over Tesla producten.
Elon time is leuk gezegt, maar van een Ceo mag je gewoon realistisch prognoses verwachten.quote:Op maandag 8 april 2024 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tsja, dan kan je geen discussie voeren, als je geruchten van Reuters boven die van de Tesla CEO stelt.
Over welk Tesla product heeft Musk de afgelopen 2 jaar gelogen? En dan heb ik het niet over "Elon time", ofwel zijn optimistische tijdlijnen maar echte leugens over Tesla producten.
Er is een reden dat ik de weloverwogen gok heb genomen om m'n Tesla aandelen te verkopen nu ik nog op winst sta en 17 april even af te wachten (omdat Musk de indrukwekkende gave heeft om de koers omlaag te praten bij de earnings call).quote:Op maandag 8 april 2024 20:30 schreef dop het volgende:
De Roi bilzql stevig omhoog moeten op een hoge koers en hoge koers en waardering te rechtvaardigen.
Dat gaat komende periode gewoon erg lastig worden.
https://nypost.com/2024/0(...)-at-astounding-rate/quote:Tesla’s long-delayed — and pricey — Cybertrucks are getting panned by furious owners for malfunctioning at an alarming rate just months after Elon Musk’s futuristic vehicle hit the road.
Tales of the stainless steel Cybertrucks dying after traveling just 1 mile, randomly hard-braking on a wide-open road and already beginning to corrode, among other gripes, were shared in the Tesla Owners’ Club forum.
In a thread titled “Worst delivery in my life (truck died in 5 minutes),” a Southern California-based owner wrote that after taking his truck for a spin the same day it was delivered last month, the vehicle “made it 1 mile down road, started getting steering error, flashing red screen, pulled off side of highway now the truck is dead and I’m waiting for a tow truck.”
En over welke producten heeft hij de afgelopen 2 jaar "Elon time" verkondigd als het niet lukt om leugens te noemen?quote:Op maandag 8 april 2024 20:33 schreef dop het volgende:
[..]
Elon time is leuk gezegt, maar van een Ceo mag je gewoon realistisch prognoses verwachten.
Voor musk zijn Geen aparte spelregels.
Dus helaas, Elon time is gewoon liegen.
Ik heb toch ook positieve dingen gepost, net zoals dat Tesla de beste accu's heeft. Ik heb het niet over de Tesla Semi gehad, of de nieuwe Roadster, of de $15.000 FSD. Ik wilde vroeger zelf een Model S.quote:Op maandag 8 april 2024 20:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is dan ook stiekem helemaal niet de bedoeling.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |