Die bewoners was verteld dat ze bij de aanleg van het warmtenet er niet op achteruit zouden gaan. 800 vaste kosten, daar komt het opwarmen van het water en huis nog bij. 800 euroquote:Begin dit jaar verhoogde Vattenfall de vaste kosten van warmtenet per woning van bijna 600 naar zo'n 800 euro.
Nice. Ik zal dat hier thuis ook eens proberen. Bij elke financiële tegenvaller Rob Jetten de schuld gevenquote:Op donderdag 4 april 2024 21:05 schreef Cilantro het volgende:
[ x ]
Mensen die gedwongen moesten overstappen en nu teveel betalen kunnen de tering krijgen van Jetten.
Als ook jij door Jetten wordt gedwongen om over te stappen op een warmtenet kan dat zeker.quote:Op donderdag 4 april 2024 21:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nice. Ik zal dat hier thuis ook eens proberen. Bij elke financiële tegenvaller Rob Jetten de schuld geven
Jetten is de minister, die zit niet in de lokale politiek en ook niet bij een woningbouwverenigingquote:Op donderdag 4 april 2024 21:13 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Als ook jij door Jetten wordt gedwongen om over te stappen op een warmtenet kan dat zeker.
https://www.rtvutrecht.nl(...)tekker-uit-warmtenetquote:“Utrecht - Uit het plan om de Utrechtse wijk Overvecht-Noord gasvrij te maken is vandaag de stekker getrokken. Eneco schrijft in een persbericht dat "de betaalbaarheid van de uitbreiding van het warmtenet in deze wijk onvoldoende geborgd kan worden voor de bewoners."
De beslissing is een aderlating voor wethouder Lot van Hooijdonk. Zij wees Overvecht-Noord ooit aan als experiment voor een dergelijk warmtenet. "We zijn onaangenaam verrast dat Eneco ervoor kiest dit persbericht online te zetten, in plaats van bewoners in de wijk eerst fatsoenlijk te informeren."
[Sinds 2021 onderzocht Eneco samen met de gemeente Utrecht of een warmtenet een betaalbare, betrouwbare en duurzame optie was om de wijk van het gas af te halen. "De aanleg hiervan is kostbaar, terwijl de warmtevraag in deze wijk relatief laag is", zegt Eneco in de persverklaring vandaag. Omdat de plannen nu van tafel zijn, is een merendeel van de wijk voorlopig nog op gas overgeleverd.]
Van Hooijdonk beweert daarnaast dat Eneco zich met de publicatie van het persbericht niet aan afspraken over de timing van communicatie houdt. Ook zou er voor morgen (donderdag) nog een bestuurlijk overleg gepland staan tussen Eneco, woningcorporaties Woonin en Portaal en de gemeente. "Dat ze hieraan voorbijgaan, is kwalijk."
Tot slot concludeert de wethouder dat er geen "haalbaar en betaalbaar aanbod aan bewoners mogelijk is." Ze verwijt Eneco dat het de risico's teveel op de gemeente afwentelde. "Ook liet de transparantie te wensen over."
Gehannes
Eneco geeft ook aan teleurgesteld te zijn. Toch staat het achter het genomen besluit. "We balen er zeker van, maar nog twee jaar gehannes én oplopende ontwikkelingskosten zag ik niet zitten", vertelt Ron Wit, directeur Warmte.
Wit blikt terug op het besluit van januari om het warmtegebied te verkleinen. "Veel bewoners keken ook al naar alternatieven en als er goedkopere opties zijn, gaan mensen minder snel in jouw plannen mee. De betaalbaarheid voor mensen moet vooropstaan. Dat zij naar andere opties keken, was voor ons al een signaal, maar niet de hoofdreden om te stoppen."
Op de rem trappen
In Eneco's persbericht staat dat "de hoofdreden voor het stopzetten, is dat 75 procent van het gebied bestaat uit grondgebonden eengezinswoningen". De woningen liggen relatief ver uit elkaar, waardoor er veel warmtenet per woning nodig is. "Een dergelijk warmtenet is bij voorbaat geschikt voor hoogbouw en dichte bebouwing", legt Wit uit.
Ook woningcorporatie Woonin duidt op de betaalbaarheid van de energietransitie, met name ook in Overvecht-Noord. "Deze rekening mag nooit terechtkomen bij de mensen met de kleinste portemonnee", zegt Jolanda Uringa, strategisch adviseur van Woonin. "Zolang betaalbaarheid van duurzame warmte niet gegarandeerd is, trappen we op de rem."
Samenvatting:quote:Op donderdag 4 april 2024 20:33 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)n-utrecht.html#nujij
Warmtenet wordt onaantrekkelijker: Eneco trekt stekker eruit in Utrecht
Eneco stapt uit de ontwikkeling van een collectief warmtenet in Utrecht, omdat het bang is dat energie onbetaalbaar wordt voor inwoners. De stap volgt op recente discussies over de vraag of huishoudens op kosten worden gejaagd door aansluiting op stadsverwarming.
Eerder trokken woningcorporaties en energiebedrijf Vattenfall zich al terug uit ontwikkelprojecten voor stadsverwarming.
Het doel van de ontwikkeling van warmtenetten is om warmte uit de industrie duurzaam in te zetten voor de verwarming van woningen. Daardoor kunnen huishoudens ook van het gas af. Maar de kosten van de aanleg zijn hoog en moeten uiteindelijk worden doorberekend aan de huishoudens.
De hoge kosten maken de aanleg van warmtenetten een hoofdpijndossier, want gemeenten en energiebedrijven willen huishoudens die van het gas afgaan niet op kosten jagen.
Maar als warmtenetprojecten niet doorgaan, wordt het lastiger om woonwijken van het gas af te halen. De overheid had als doel dat in 2050 een derde van alle huishoudens op het warmtenet is aangesloten.
Alternatieven zijn betaalbaarder
Eneco onderzocht al sinds 2021 of een deel van de Utrechtse wijk Overvecht van het gas af zou kunnen door een warmtenet aan te leggen. Volgens het energiebedrijf is het de vraag hoe slim de aanleg van zo'n net in deze wijk is. Eneco legt uit dat de kosten relatief hoog zijn doordat er veel eengezinswoningen in de wijk staan. Bij flats zijn warmtenetten mogelijk efficiënter.
Het energiebedrijf denkt dat alternatieve manieren om minder gas te verbruiken, zoals de installatie van een hybride warmtepomp, in Overvecht betaalbaarder zijn dan de aanleg van een warmtenet.
Bij het besluit om met de ontwikkeling van het warmtenet te stoppen, speelt volgens Eneco ook mee dat de gemeente Utrecht het gebied heeft verkleind. Enkele flats zijn weggevallen.
Eneco benadrukt dat we in Nederland alleen warmtenetten moet aanleggen in wijken waar die significant goedkoper zijn dan alternatieven. Alleen dan wordt het voor huurders en woningeigenaren aantrekkelijk om daarop over te stappen..
Ts
Zat er dik in .
Zeker omdat alles duurder gaat worden.
En mensen gewoon bezuinigen.
Als de mensen dan amper de stads verwarm gaan gebruiken om dat het te duur is.
Maar goed investeren doe je op lagere termijn.
Tegenwoordig zijn er geen investering die willen investeren voor langere termijnen.
En willen gewoon zo snel en kort mogelijk hun poen terug hebben.
Eindelijk zal dit gewoon onder de rijk moeten gaan vallen .
Maar ja dat mag niet van de EU .
Echt super veel voordeel heb je daar dan aan zeg.quote:Op donderdag 4 april 2024 23:07 schreef Fer het volgende:
Misschien eens tijd om te kijken naar een warmtenet met een lagere temperatuur. Dan heb je minder verlies en meer mogelijkheden om laagwaardig restwarmte op het net te zetten en wellicht warmteopslag en aardwarmte toe te voegen.
Voor warm douchewater heb je dan een warmtepompboiler nodig water als warmtebron heeft of een electrische naverwarmer.
Word er niet ook electrische tijd op gewerkt?quote:Op donderdag 4 april 2024 23:24 schreef Red_85 het volgende:
Bij warmtenetten wordt er helemaal geen restwarmte gebruikt van de industrie.
Bij standsverwarming Purmerend wordt er gewoon gestookt op hout ('biomassa') van Staats bos beheer in combinatie met gas.
Super duurzaam. Not.
Nope. Die biomassa-gascentrale is er alleen voor warm water.quote:Op vrijdag 5 april 2024 03:07 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Word er niet ook electrische tijd op gewerkt?
Zo ja dan is hoe lullige het ook klinkt de warmte die word op gewerk een bijproduct.
En kan dan worden gebruikt voor de warmtenet
quote:Op vrijdag 12 april 2024 19:36 schreef inslagenreuring het volgende:
Wat zijn ze toch allemaal goed doordacht die alternatieven voor gas.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Warmtenet zadelt burgers op met torenhoge schulden -
Beste is gewoon een warmtepomp, hoewel ik nog wel aan stadswarmte vast zit heb ik voor onder de 10k vloerverwarming aan laten leggen beneden en boven + installatie warmtepomp en bespaar ik jaarlijks zeker 1k op het verwarmen van de woning. Ik zou ook moeten kunnen koelen, maar dat heb ik nog niet gedaan.quote:Op vrijdag 12 april 2024 19:36 schreef inslagenreuring het volgende:
Wat zijn ze toch allemaal goed doordacht die alternatieven voor gas.
Er is ook helemaal niet zoveel restwarmte beschikbaar vlakbij Utrecht Overvecht.quote:Op donderdag 4 april 2024 23:24 schreef Red_85 het volgende:
Bij warmtenetten wordt er helemaal geen restwarmte gebruikt van de industrie.
Bij standsverwarming Purmerend wordt er gewoon gestookt op hout ('biomassa') van Staats bos beheer in combinatie met gas.
Super duurzaam. Not.
Je hebt dit nieuwsbericht destijds niet gelezen kennelijk. Het idee was om de exploitatie en het netwerk te ontkoppelen...quote:Op vrijdag 12 april 2024 18:49 schreef Cilantro het volgende:
[ x ]
Meer geld naar Eneco en Vattenfall. Slim gespeeld van die graaibedrijven.
quote:Voorwaarde hierbij is wel dat de warmtenetten in publieke handen komen, zoals Jetten op termijn in heel Nederland wil.
En wie gaat er dan voor die dure netwerken betalen? In het beste geval de belastingbetaler.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Je hebt dit nieuwsbericht destijds niet gelezen kennelijk. Het idee was om de exploitatie en het netwerk te ontkoppelen...
[..]
Bij veel wederopbouw flatjes en portiekwoningen heb je gewoon de keus tussen cv en warmtenet, een warmtepomp en buitenunit past fysiek niet.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 08:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Beste is gewoon een warmtepomp, hoewel ik nog wel aan stadswarmte vast zit heb ik voor onder de 10k vloerverwarming aan laten leggen beneden en boven + installatie warmtepomp en bespaar ik jaarlijks zeker 1k op het verwarmen van de woning. Ik zou ook moeten kunnen koelen, maar dat heb ik nog niet gedaan.
Wat te denken van de Rioolwaterzuivering Stichtse Vecht? 35MWthquote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er is ook helemaal niet zoveel restwarmte beschikbaar vlakbij Utrecht Overvecht.
Da's de consequentie van die beslissing. Dat hebben we ook gezien bij de E-netwerken; de gevolgen zijn genoegzaam bekend.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En wie gaat er dan voor die dure netwerken betalen? In het beste geval de belastingbetaler.
Gasgestookte CV?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:58 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Bij veel wederopbouw flatjes en portiekwoningen heb je gewoon de keus tussen cv en warmtenet, een warmtepomp en buitenunit past fysiek niet.
Dat klopt en geen keuze tussen leveranciers ik weet er helaas alles van.quote:Op donderdag 4 april 2024 21:07 schreef opgebaarde het volgende:
Arme Eneco Arme Vattenfall
Oh
[..]
Die bewoners was verteld dat ze bij de aanleg van het warmtenet er niet op achteruit zouden gaan. 800 vaste kosten, daar komt het opwarmen van het water en huis nog bij. 800 eurode verhoging is toevallig net conform het maximaal toelaatbare van ACM
allemaal groen links damesquote:Op donderdag 4 april 2024 22:51 schreef AchJa het volgende:
Ah, het project van Lot van Hooijdonk (uiteraard Groenlinks) die in 2018 al brieven had rondgestuurd dat die hele wijk van het gas af moest en 3 jaar later komt er een onderzoek of het allemaal wel haalbaar is...
AchJa in NWS / 'Gasloos Nederland is een illusie, dus zet in op alternatieven'
Een prutster is het:
https://www.rtvutrecht.nl(...)utrechtse-parkeerapp
quote:De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk loopt voorop in de strijd tegen het aardgas. Overvecht-Noord is haar proeftuin. Maar de bewoners vertrouwen het niet. ‘Hoeveel gaat dit ons straks kosten?’
Overal waar die antisemieten aan de macht komen gaat het mis.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
allemaal groen links dames
van die eigenwijze kortgeschoren juffen
[..]
Ja dat is waar 35000kW uit restwarmte van afvalwater (15-20C) wat met warmtepompen wordt teruggekoeld naar zo’n 7-10Cquote:Op woensdag 2 juli 2025 21:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat te denken van de Rioolwaterzuivering Stichtse Vecht? 35MWth
Nou, dat bedoel ik; mooi toch?quote:Op woensdag 2 juli 2025 22:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat is waar 35000kW uit restwarmte van afvalwater (15-20C) wat met warmtepompen wordt teruggekoeld naar zo’n 7-10C
Dat is wel afval water wat met energie is verwarmd uit 300.000 huishoudens en industrie en zorgt voor warmte voor 20.000 huishoudens
Je voorziet 20000 huishoudens van groene energie en de opwarming van het oppervlaktewater (met schadelijke gevolgen, zoals algengroei en O2 onderuit) is een stuk minderquote:Op woensdag 2 juli 2025 22:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of je met die hele exercitie iets opschiet weet ik niet maar is vast mooi.
die huishoudens zouden er dan flink op vooruit moeten gaanquote:Op woensdag 2 juli 2025 22:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Je voorziet 20000 huishoudens van groene energie en de opwarming van het oppervlaktewater (met schadelijke gevolgen, zoals algengroei en O2 onderuit) is een stuk minder
quote:Op woensdag 2 juli 2025 22:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die huishoudens zouden er dan flink op vooruit moeten gaan
Al met al is dat veel te duur.quote:Op woensdag 2 juli 2025 22:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die huishoudens zouden er dan flink op vooruit moeten gaan
Ervaring mee? Volgens NMDA het principe, zou het niet duurder dan een aardgasgestookte gasketel moeten zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2025 09:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Al met al is dat veel te duur.
Dat bedoel ik.
Tjonge, dat er nog steeds mensen zijn die in die fabel geloven...quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Ervaring mee? Volgens NMDA het principe, zou het niet duurder dan een aardgasgestookte gasketel moeten zijn.
Het is vooral dat de warmtenetten en het beheer dan van erg duur zijn/worden.quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Ervaring mee? Volgens NMDA het principe, zou het niet duurder dan een aardgasgestookte gasketel moeten zijn.
Nou ja, maak je geen zorgen. Dankzij onze vrind Rob J. uit N., komen de netten in overheidshanden en kunnen we collectief voor de schade opdraaien.quote:Op donderdag 3 juli 2025 14:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is vooral dat de warmtenetten en het beheer dan van erg duur zijn/worden.
Vergeleken met een warmtepomp is het ontzettend duur.quote:Op donderdag 3 juli 2025 14:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is vooral dat de warmtenetten en het beheer dan van erg duur zijn/worden.
Het is niet voor niks dat het ene na het andere project stukloopt voor er een schop in de grond staat omdat investeerders ermee kappen.
Dit werkt alleen als je niet naar de kosten kijkt en de aanleg compleet door de overheid laat doen.
Zoals in China en Rusland de warmtenetten in steden liggen.
Klopt, met jouw berekening, is een warmtenet puur geldklopperij.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 09:41 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Vergeleken met een warmtepomp is het ontzettend duur.
Een GJ = +-277kWh energie
Vastrecht vattenfall = 760 euro per jaar
Een GJ = 43,79euro
Als ik kijk naar mijn energielabel en grootte van de woning zou ik ongeveer 55GJ gebruiken, als ik via de interface van de warmtepomp kijk heb ik aan warmte ook ongeveer zoveel thermische energie opgewekt (14961 om precies te zijn, dat komt overeen met 54GJ.
Daar heb ik ongeveer 3300kWh voor verbruikt (ltv verwarming, dus COP van warmtepomp is beter), dus als ik die 3300 x 0.23 cent doe kom ik op ongeveer 760 euro uit. Dat betaal ik voor stadswarmte alleen aan vaste kosten.
Nou heb ik nogsteeds een aansluiting voor stadswarmte dus die kosten betaal ik nog voor sanitair warm water. Maar als ik ook de GJ's had moeten afrekenen voor het verwarmen van de woning dan zou nog iets van ¤2300 moeten betalen. ¤2300 (totale prijs voor de GJ's) - 760 (Theoretisch bedrag wat de kwh's zouden kosten) = ¤1540
Dat is het verschil wat ik nu op jaarbasis ongeveer bespaar. Als ik dan nog eens andere aspecten meeneem zoals het eigen verbruik van de zonnepanelen, dan komt het helemaal nadelig uit voor stadswarmte.
Doordat ik de warmtepomp redelijk goedkoop heb kunnen laten installeren/kopen heb ik de investering er al binnen 3 jaar uit is de verwachting.
Ik heb het zelf ondervonden in 2 huizen over 20 jaar, ik zie het nog steeds bij mn vader, bij mn broertje, bij diverse vrienden: het is duurder en minder.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 18:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, met jouw berekening, is een warmtenet puur geldklopperij.
Klimaatalarmisme in een notendop.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 19:03 schreef Red_85 het volgende:
Geldklopperij verpakt in groene onzin praatjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |