abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213074607
https://www.apeldoorndire(...)2GE5nOliRKdyZ2_171H8

quote:
Hanger aan PMD-container? Dit is wat het betekent
Woensdag 3 april 2024

1/2

2/2
Door Redactie

De gemeente Apeldoorn en Circulus slaan de handen ineen voor een nieuwe campagne gericht op het correct scheiden van PMD-afval. Tussen 8 april en 30 mei zal Circulus controles uitvoeren op de inhoud van de PMD-containers, als onderdeel van deze inspanning om bewustwording te vergroten.

PMD: plastic, metaal en drinkpakken
PMD staat voor Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen en Drinkpakken. Allemaal waardevolle materialen die worden gerecycled om nieuwe producten te maken. Een correcte scheiding is van cruciaal belang omdat verkeerd gescheiden PMD-afval uiteindelijk tot verbranding leidt, wat zowel slecht is voor het milieu als hogere kosten met zich meebrengt. Hoewel het scheiden van PMD-afval in Apeldoorn al goed, benadrukt de gemeente dat er altijd ruimte is voor verbetering.

Controles en kleurcodes
Naast de communicatiecampagne zullen er controles plaatsvinden op de inhoud van de PMD-containers. Circulus zal hangers aan de containers bevestigen: oranje en groen om respectievelijk aan te geven of de inhoud verbetering behoeft of goed gescheiden is. In de loop van de campagne worden ook rode hangers ingezet om ernstige fouten aan te duiden.

De controles zijn in lijn met de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die bewoners verplicht om afval gescheiden aan te bieden. Circulus en de gemeente Apeldoorn verzekeren dat ze zich strikt houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) om de privacy van bewoners te waarborgen.

Een verrassing
Bij een groene hanger wordt het correct scheiden van PMD-afval gewaardeerd, met zelfs kans op een beloning voor de vinder. Bewoners worden aangemoedigd om hun PMD-container goed in de gaten te houden, omdat er zelfs een ‘gouden’ hanger te vinden zou kunnen zijn. Het exacte cadeau blijft vooralsnog een verrassing.

Een rode hanger geeft aan dat er ernstige fouten zijn gemaakt bij het scheiden van het afval, waardoor de container niet geleegd wordt. Bewoners ontvangen instructies over hoe ze deze fouten kunnen corrigeren.

Checklist
Om bewoners te helpen bij het correct scheiden van PMD-afval, heeft de gemeente een eenvoudige checklist opgesteld. Als afval aan de volgende criteria voldoet, hoort het bij het PMD:

Is het een verpakking van plastic, metaal of een drinkpak?
Komt het uit de keuken of badkamer?
Is het leeg?
Doorzichtige zakken worden aangeraden voor het inleveren van PMD-afval om een goede scheiding te garanderen. Grijze vuilniszakken moeten vermeden worden.

Scheiden, dat zou iedereen moeten doen. Maar om op deze manier mensen gaan motiveren...

Hoe is dit avg als je publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld? En wat nou als je ruzie hebt met je buurman?
pi_213074640
Ow vaak zat gezien in diverse gemeentes dat er een rode sticker aan een container hing omdat de afval niet goed gescheiden was.
Ik heb het ook wel eens gehad toen er net ff een plastic zakje in de grijze container zat of whatever.
pi_213074644
Wat een onzin. Ze moeten gewoon mijn containers leeghalen. Scheiden doe je maar in een rechtbank.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Spellchecker woensdag 3 april 2024 @ 19:29:14 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213074652
Als je hier verkeerd afval in je kliko aanbiedt krijg je ook een rode kaart.
En wordt je kliko uiteraard niet geleegd.
  woensdag 3 april 2024 @ 19:30:09 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213074663
Die smeerlappen kunnen een muilpeer krijgen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 3 april 2024 @ 19:31:12 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213074687
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 19:29 schreef maily het volgende:
Als je hier verkeerd afval in je kliko aanbiedt krijg je ook een rode kaart.
Dan gooi ik hem subiet leeg in de tuin van de burgemeester.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213074708
quote:
16s.gif Op woensdag 3 april 2024 19:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Die smeerlappen kunnen een muilpeer krijgen.
In de GFT bak uiteraard :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213074726
Ben altijd erg angstig dat ik afval per ongeluk verkeerd doe scheiden, de hele buurt ziet dat dan meteen
#Anoniem graag
pi_213074892
Dit is toch geen nieuws?
Die gele en rode kaarten worden echt al 100 jaar uitgedeeld :')
pi_213074947
quote:
11s.gif Op woensdag 3 april 2024 19:31 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
In de GFT bak uiteraard :7
De smeerlap moet bij het chemisch afval he.
pi_213074994
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 19:43 schreef Farenji het volgende:

[..]
De smeerlap moet bij het chemisch afval he.
Idd ja scherp ^O^
Smeerlap bij het chemisch afval, de muilpeer in de GFT.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213075500
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 19:28 schreef superniger het volgende:
Wat een onzin. Ze moeten gewoon mijn containers leeghalen. Scheiden doe je maar in een rechtbank.
dit is voor de groene en oranje kliko (in mijn geval)
huisvuil in de GFT container omdat die goedkoper is dan de rest container
of iets anders dan plastic/metaal/drankkarton (PMD) die ze gratis komen halen

Het idee er achter is dat alles wat niet in GFT/PMD/Papier hoort in de restcontainer moet, veel mensen willen goedkoper uit zijn door afval in 1 van die containers te pleuren en zadelen de afvalbedrijven op met de kosten.

In de rest container mag je alles pleuren behalve chemisch afval, als jij daar je plastic in wil doen, papier of fruit, etc dan mag je dat helemaal zelf weten
  woensdag 3 april 2024 @ 20:13:25 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213075567
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 19:29 schreef maily het volgende:

Dat zullen mijn buren leuk vinden....

Zal het toch ergens kwijt moeten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_213075611
Sowieso is al dat afval scheiden een wassen neus toch? In mijn vorige woning had ik geen enkele kliko en stond er in de straat alleen een ondergrondse restafvalcontainer waar ik alles ongescheiden inflikkerde. Mijn ouders 5 minuten wandelen verderop hadden voor alles een andere kliko (en ook die ondergrondse container voor rest), maar zowel die restafval in mijn straat als de kliko's bij m'n ouders werd dus allemaal door dezelfde dienst opgehaald en naar hetzelfde verzamelpunt gebracht.
Uiteindelijk is bij m'n ouders zelfs de kliko voor plastic afgeschaft omdat dat wat de gemeente zei neerkwam op "we flikkeren eigenlijk alles op dezelfde hoop, dus eigenlijk heb je dit niet nodig".

Nu woon ik ergens anders waar ik wel kliko's heb, maar voor het PMD is het alleen een zak die je aan straat moet zetten, dus als ik daar iets verkeerds in gooi weet niemand van wie het komt.
pi_213075672
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 19:28 schreef superniger het volgende:
Dit ja, de belastingen zijn hier in de 7 jaar dat ik in mijn mooie gemeente woon verdubbeld.

Daarnaast wordt restafval maar 1x per maand opgehaald, dus zodra die kleine kliko vol is gaat het lekker on de plastic container.

Heb ook van horen zeggen dat alles toch op 1 hoop de verbrandingsoven in gaat.
  woensdag 3 april 2024 @ 20:24:49 #16
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213075776
Lang leve de AVR en de nascheiding. Veel efficiënter, en makkelijker

https://www.avr.nl/nl/opt(...)ingsinstallatie-nsi/

Die hele statiegeldbende is trouwens ook een dikke farce, maar goed dat ziet elke halve zachte wel inmiddels.

[ Bericht 69% gewijzigd door Un_Chien_Andalou op 03-04-2024 20:31:37 ]
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  woensdag 3 april 2024 @ 20:30:53 #17
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_213075898
Hier tijdje verstopt toilet gehad, moesten dus poepen in een vuilniszak. Je raadt het al, rode kaart toen we dit in de gft hadden gestopt. Heeft toen een week in de hitte buiten gestaan, uiteindelijk in de auto gedaan en in het bos gedumpt. Ga nog over mijn nek als ik er aan terug denk, de auto heeft nog maandenlang gestonken :r
  woensdag 3 april 2024 @ 20:33:48 #18
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213075954
quote:
13s.gif Op woensdag 3 april 2024 20:30 schreef damsco het volgende:
Hier tijdje verstopt toilet gehad, moesten dus poepen in een vuilniszak. Je raadt het al, rode kaart toen we dit in de gft hadden gestopt. Heeft toen een week in de hitte buiten gestaan, uiteindelijk in de auto gedaan en in het bos gedumpt. Ga nog over mijn nek als ik er aan terug denk, de auto heeft nog maandenlang gestonken :r
Waarom heb je niet gewoon gezocht dan?
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  Miss 200.000.000! woensdag 3 april 2024 @ 20:34:36 #19
367000 roos94
pi_213075978
Ik doe niet aan afval scheiden. Heb wel 3 containers maar enkel de restafval container wordt gebruikt. Daar flikker ik alles in. Doe dit al 2 jaar en nog nooit iets gehoord of boete gehad. Terwijl 24 uur per dag de wereld vervuild wordt met gigantische fabrieken en vliegtuigen die continue de lucht in gaan, moet ik mijn bananenschilletje in een andere container gooien dan mijn kauwgompje. Wat denk je helemaal zelf? ^O^
pi_213076017
Ik vind het zo raar dat de afvalscheiding in NL per gemeente verschillend is
Die rode kaarten delen ze hier ook wel eens uit trouwens

Maar laatst ging ik naar de miljeustraat/gemeentewerf/stort met o.a hard plastic-afval en moest ik dat maar bij het restafval gooien omdat de hard plastic container van 20 m3 al vol zat :N

Volgens mij is het afval scheiden helaas een wassen neus en leuke bron van inkomsten voor het Rijk
  woensdag 3 april 2024 @ 21:19:59 #21
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213076907
quote:
Een rode hanger geeft aan dat er ernstige fouten zijn gemaakt bij het scheiden van het afval, waardoor de container niet geleegd wordt.
Dan flikker je toch gewoon alles bij het restafval, ook goed.

Hoewel de inwoners van Apeldoorn sowieso flink genaaid worden als ik het vergelijk met mijn gemeente.

272 euro vaste kosten en dan ook nog eens betalen per vuilniszak/container. _O- |:(
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_213077477
Heel goed. De schandpaal op de markt kan altijd nog, na een rode kaart of drie
pi_213077727
quote:
10s.gif Op woensdag 3 april 2024 21:19 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Dan flikker je toch gewoon alles bij het restafval, ook goed.

Dat deed ik eerst ook, totdat ze het restafval nog maar 1 keer per maand gingen ophalen ipv 2 keer. Nu word ik wel gedwongen om te scheiden, want die restafvalkliko is veel te klein om een maand lang alles erin te gooien ;(
  woensdag 3 april 2024 @ 22:24:36 #24
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_213077854
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 20:35 schreef Kanaroe het volgende:
Ik vind het zo raar dat de afvalscheiding in NL per gemeente verschillend is
Die rode kaarten delen ze hier ook wel eens uit trouwens

Maar laatst ging ik naar de miljeustraat/gemeentewerf/stort met o.a hard plastic-afval en moest ik dat maar bij het restafval gooien omdat de hard plastic container van 20 m3 al vol zat :N

Volgens mij is het afval scheiden helaas een wassen neus en leuke bron van inkomsten voor het Rijk
Omdat de lui die het ophalen verzorgen er zelf ook de ballen verstand van hebben en achter de feiten aanlopen. En inderdaad dat hele diftar is gewoon verzonnen om mensen meer geld uit te kunnen kloppen en winst te maken.

Hier gaat alle bende bij elkaar in dezelfde bak.

[ Bericht 0% gewijzigd door S95Sedan op 03-04-2024 22:30:28 ]
  woensdag 3 april 2024 @ 22:45:28 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213078068
quote:
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 3 april 2024 @ 22:51:46 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_213078654
ik doe niet aan afval scheiden en alles gaat gewoon in de ondergrondse restafval container
pi_213078794
quote:
8s.gif Op woensdag 3 april 2024 22:51 schreef AchJa het volgende:
Beter je best doen ja!!! }:|

Oh, wacht...
[..]
_O-
Komt bekent voor. Was denk een jaar of 5 a 6 geleden ook het geval in de gemeente waar ik woon. Mensen scheiden afval te goed. De gemeente krijgt een boete omdat ze te weinig restafval aanleveren bij de vuilverbranding waar ze een contract hebben en vervolgens gaan de tarieven omhoog. Tegenwoordig moet ik hier betalen voor elke keer dat ik restafval aanlever. Dus tegenwoordig is plastic voor mij het nieuwe restafval, gaat toch een ondergrondse container in wat ze niet kunnen controleren. Gft, papier en glas doe ik wel apart.
  donderdag 4 april 2024 @ 01:43:35 #29
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213078806
Bij de vuilstort flikkeren ze alles toch weer op een hoop.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 4 april 2024 @ 09:01:47 #30
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_213080013
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 01:43 schreef PzKpfw het volgende:
Bij de vuilstort flikkeren ze alles toch weer op een hoop.
Onzin. Vuilstort is wat anders.
  donderdag 4 april 2024 @ 09:06:34 #31
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213080063
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 09:01 schreef xzaz het volgende:

[..]
Onzin. Vuilstort is wat anders.
Ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_213081338
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 20:34 schreef roos94 het volgende:
Ik doe niet aan afval scheiden. Heb wel 3 containers maar enkel de restafval container wordt gebruikt. Daar flikker ik alles in. Doe dit al 2 jaar en nog nooit iets gehoord of boete gehad. Terwijl 24 uur per dag de wereld vervuild wordt met gigantische fabrieken en vliegtuigen die continue de lucht in gaan, moet ik mijn bananenschilletje in een andere container gooien dan mijn kauwgompje. Wat denk je helemaal zelf? ^O^
Niet helemaal mee eens maar nascheiding is veel efficiënter ook al omdat de regels voor wat in PMD en GFT mag per gemeente verschillen en het dus een bende is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 14 april 2024 @ 07:43:33 #33
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_213201988
quote:
14s.gif Op woensdag 3 april 2024 20:24 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]

Die hele statiegeldbende is trouwens ook een dikke farce, maar goed dat ziet elke halve zachte wel inmiddels.
Hoe bedoel je?
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
  zondag 14 april 2024 @ 07:45:28 #34
37248 BertV
Klei indiaan
pi_213201991
Exodus 12:13
...vegabloed aan je deurposten zodat je eerstgeborenen niet het slachtoffer worden van de groene religie.
Handgemaakt
  zondag 14 april 2024 @ 07:56:50 #35
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213202012
quote:
Leuke anekdote. Keurig.
  Moderator / Redactie Sport zondag 14 april 2024 @ 08:59:01 #36
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_213202477
Blij dat mijn gemeente geen van die onzin heeft. Betaal wel wat meer, maar dat is het wel waard.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 14 april 2024 @ 09:07:48 #37
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213202572
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 01:40 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Komt bekent voor. Was denk een jaar of 5 a 6 geleden ook het geval in de gemeente waar ik woon. Mensen scheiden afval te goed. De gemeente krijgt een boete omdat ze te weinig restafval aanleveren bij de vuilverbranding waar ze een contract hebben en vervolgens gaan de tarieven omhoog. Tegenwoordig moet ik hier betalen voor elke keer dat ik restafval aanlever. Dus tegenwoordig is plastic voor mij het nieuwe restafval, gaat toch een ondergrondse container in wat ze niet kunnen controleren. Gft, papier en glas doe ik wel apart.
Hier ook.
En de lokale partij die het wil afschaffen was de grootste geworden. Maar je raad het al, werden buitengesloten door de landelijke eenlotnat partijen.

Alles gaat het plastic/blik in.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213202849
In Utrecht hadden we juist jarenlang een aparte rolcontainer voor plastic maar sinds een jaar moet plastic gewoon in de ondergrondse restcontainer. Scheiden doen ze dan achteraf denk ik.
PWBF
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')