Scheiden, dat zou iedereen moeten doen. Maar om op deze manier mensen gaan motiveren...quote:Hanger aan PMD-container? Dit is wat het betekent
Woensdag 3 april 2024
1/2
2/2
Door Redactie
De gemeente Apeldoorn en Circulus slaan de handen ineen voor een nieuwe campagne gericht op het correct scheiden van PMD-afval. Tussen 8 april en 30 mei zal Circulus controles uitvoeren op de inhoud van de PMD-containers, als onderdeel van deze inspanning om bewustwording te vergroten.
PMD: plastic, metaal en drinkpakken
PMD staat voor Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen en Drinkpakken. Allemaal waardevolle materialen die worden gerecycled om nieuwe producten te maken. Een correcte scheiding is van cruciaal belang omdat verkeerd gescheiden PMD-afval uiteindelijk tot verbranding leidt, wat zowel slecht is voor het milieu als hogere kosten met zich meebrengt. Hoewel het scheiden van PMD-afval in Apeldoorn al goed, benadrukt de gemeente dat er altijd ruimte is voor verbetering.
Controles en kleurcodes
Naast de communicatiecampagne zullen er controles plaatsvinden op de inhoud van de PMD-containers. Circulus zal hangers aan de containers bevestigen: oranje en groen om respectievelijk aan te geven of de inhoud verbetering behoeft of goed gescheiden is. In de loop van de campagne worden ook rode hangers ingezet om ernstige fouten aan te duiden.
De controles zijn in lijn met de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die bewoners verplicht om afval gescheiden aan te bieden. Circulus en de gemeente Apeldoorn verzekeren dat ze zich strikt houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) om de privacy van bewoners te waarborgen.
Een verrassing
Bij een groene hanger wordt het correct scheiden van PMD-afval gewaardeerd, met zelfs kans op een beloning voor de vinder. Bewoners worden aangemoedigd om hun PMD-container goed in de gaten te houden, omdat er zelfs een ‘gouden’ hanger te vinden zou kunnen zijn. Het exacte cadeau blijft vooralsnog een verrassing.
Een rode hanger geeft aan dat er ernstige fouten zijn gemaakt bij het scheiden van het afval, waardoor de container niet geleegd wordt. Bewoners ontvangen instructies over hoe ze deze fouten kunnen corrigeren.
Checklist
Om bewoners te helpen bij het correct scheiden van PMD-afval, heeft de gemeente een eenvoudige checklist opgesteld. Als afval aan de volgende criteria voldoet, hoort het bij het PMD:
Is het een verpakking van plastic, metaal of een drinkpak?
Komt het uit de keuken of badkamer?
Is het leeg?
Doorzichtige zakken worden aangeraden voor het inleveren van PMD-afval om een goede scheiding te garanderen. Grijze vuilniszakken moeten vermeden worden.
Dan gooi ik hem subiet leeg in de tuin van de burgemeester.quote:Op woensdag 3 april 2024 19:29 schreef maily het volgende:
Als je hier verkeerd afval in je kliko aanbiedt krijg je ook een rode kaart.
En wordt je kliko uiteraard niet geleegd.
In de GFT bak uiteraardquote:Op woensdag 3 april 2024 19:30 schreef FlippingCoin het volgende:
Die smeerlappen kunnen een muilpeer krijgen.
Idd ja scherpquote:Op woensdag 3 april 2024 19:43 schreef Farenji het volgende:
[..]
De smeerlap moet bij het chemisch afval he.
dit is voor de groene en oranje kliko (in mijn geval)quote:Op woensdag 3 april 2024 19:28 schreef superniger het volgende:
Wat een onzin. Ze moeten gewoon mijn containers leeghalen. Scheiden doe je maar in een rechtbank.
Dat zullen mijn buren leuk vinden....quote:
Dit ja, de belastingen zijn hier in de 7 jaar dat ik in mijn mooie gemeente woon verdubbeld.quote:Op woensdag 3 april 2024 19:28 schreef superniger het volgende:
Wat een onzin. Ze moeten gewoon mijn containers leeghalen. Scheiden doe je maar in een rechtbank.
Waarom heb je niet gewoon gezocht dan?quote:Op woensdag 3 april 2024 20:30 schreef damsco het volgende:
Hier tijdje verstopt toilet gehad, moesten dus poepen in een vuilniszak. Je raadt het al, rode kaart toen we dit in de gft hadden gestopt. Heeft toen een week in de hitte buiten gestaan, uiteindelijk in de auto gedaan en in het bos gedumpt. Ga nog over mijn nek als ik er aan terug denk, de auto heeft nog maandenlang gestonken
Dan flikker je toch gewoon alles bij het restafval, ook goed.quote:Een rode hanger geeft aan dat er ernstige fouten zijn gemaakt bij het scheiden van het afval, waardoor de container niet geleegd wordt.
Dat deed ik eerst ook, totdat ze het restafval nog maar 1 keer per maand gingen ophalen ipv 2 keer. Nu word ik wel gedwongen om te scheiden, want die restafvalkliko is veel te klein om een maand lang alles erin te gooienquote:Op woensdag 3 april 2024 21:19 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dan flikker je toch gewoon alles bij het restafval, ook goed.
Omdat de lui die het ophalen verzorgen er zelf ook de ballen verstand van hebben en achter de feiten aanlopen. En inderdaad dat hele diftar is gewoon verzonnen om mensen meer geld uit te kunnen kloppen en winst te maken.quote:Op woensdag 3 april 2024 20:35 schreef Kanaroe het volgende:
Ik vind het zo raar dat de afvalscheiding in NL per gemeente verschillend is
Die rode kaarten delen ze hier ook wel eens uit trouwens
Maar laatst ging ik naar de miljeustraat/gemeentewerf/stort met o.a hard plastic-afval en moest ik dat maar bij het restafval gooien omdat de hard plastic container van 20 m3 al vol zat![]()
Volgens mij is het afval scheiden helaas een wassen neus en leuke bron van inkomsten voor het Rijk
quote:Op woensdag 3 april 2024 20:30 schreef damsco het volgende:
Hier tijdje verstopt toilet gehad, moesten dus poepen in een vuilniszak. Je raadt het al, rode kaart toen we dit in de gft hadden gestopt. Heeft toen een week in de hitte buiten gestaan, uiteindelijk in de auto gedaan en in het bos gedumpt. Ga nog over mijn nek als ik er aan terug denk, de auto heeft nog maandenlang gestonken
Komt bekent voor. Was denk een jaar of 5 a 6 geleden ook het geval in de gemeente waar ik woon. Mensen scheiden afval te goed. De gemeente krijgt een boete omdat ze te weinig restafval aanleveren bij de vuilverbranding waar ze een contract hebben en vervolgens gaan de tarieven omhoog. Tegenwoordig moet ik hier betalen voor elke keer dat ik restafval aanlever. Dus tegenwoordig is plastic voor mij het nieuwe restafval, gaat toch een ondergrondse container in wat ze niet kunnen controleren. Gft, papier en glas doe ik wel apart.quote:
Onzin. Vuilstort is wat anders.quote:Op donderdag 4 april 2024 01:43 schreef PzKpfw het volgende:
Bij de vuilstort flikkeren ze alles toch weer op een hoop.
Ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen.quote:
Niet helemaal mee eens maar nascheiding is veel efficiënter ook al omdat de regels voor wat in PMD en GFT mag per gemeente verschillen en het dus een bende is.quote:Op woensdag 3 april 2024 20:34 schreef roos94 het volgende:
Ik doe niet aan afval scheiden. Heb wel 3 containers maar enkel de restafval container wordt gebruikt. Daar flikker ik alles in. Doe dit al 2 jaar en nog nooit iets gehoord of boete gehad. Terwijl 24 uur per dag de wereld vervuild wordt met gigantische fabrieken en vliegtuigen die continue de lucht in gaan, moet ik mijn bananenschilletje in een andere container gooien dan mijn kauwgompje. Wat denk je helemaal zelf?![]()
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 3 april 2024 20:24 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Die hele statiegeldbende is trouwens ook een dikke farce, maar goed dat ziet elke halve zachte wel inmiddels.
Leuke anekdote. Keurig.quote:Op woensdag 3 april 2024 20:30 schreef damsco het volgende:
Hier ook.quote:Op donderdag 4 april 2024 01:40 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Komt bekent voor. Was denk een jaar of 5 a 6 geleden ook het geval in de gemeente waar ik woon. Mensen scheiden afval te goed. De gemeente krijgt een boete omdat ze te weinig restafval aanleveren bij de vuilverbranding waar ze een contract hebben en vervolgens gaan de tarieven omhoog. Tegenwoordig moet ik hier betalen voor elke keer dat ik restafval aanlever. Dus tegenwoordig is plastic voor mij het nieuwe restafval, gaat toch een ondergrondse container in wat ze niet kunnen controleren. Gft, papier en glas doe ik wel apart.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |