Kennis/advies?quote:Op woensdag 3 april 2024 10:03 schreef Justinn het volgende:
Wat is er 'speciaal' aan jouw zaak als je het ook op een Chinese site kan bestellen?
Maar ook dat kun je vaak via internet wel vinden. Forums, Reddit, social media ,YouTube, Discord. Met wat zoeken en rondvragen kom je een eind. Vervolgens bestel je wat je nodig hebt online en klaar is kees. Kleine lokale bedrijven zijn echt kansloos in dit gevecht ben ik bang.quote:
Dat is inderdaad een toegevoegde waarde, aanvullend op het product dat wordt verkocht. Goed advies is zeker wat waard overigens, maar moet kwaliteit-overstijgend zijn t.o.v. concurrenten of andere bronnen als daar de continuïteit (deels) van af hangt.quote:
Interessante vraagstelling.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:47 schreef Fokkiebaby het volgende:
Ik werk in een ijzerwarenwinkel gespecialiseerd in deur- meubel- en raambeslag. Klanten zijn particulieren, aannemers en personen die voor geld dingen fixen (klusjesmensen??).
Laatst stond ik weer 2 uur met een klant die een kast wilde maken met glazen deuren. Ik moest veel uitleggen over scharnieren mbt het gewicht van een glazen deur, sommige artikelen zouden speciaal voor hem besteld moeten worden....Na 2 uur uitleg liep de klant weg met de mededeling dat hij dan wel op een Chinese website de producten zou bestellen.
Ook komt het regelmatig voor dat tijdens mijn uitleg en advies een klant de mobiel erbij pakt om te kijken of de spullen elders goedkoper te verkrijgen zijn.
Een speciaalzaak is eigenlijk per definitie te klein om op prijs te kunnen concurreren. Bovendien kost personeel goed opleiden tijd en geld.
Wat denken jullie?
Kan er nog iets gedaan worden om het tij te keren of is de speciaalzaak een uitstervend fenomeen?
Precies hetzelfde product wat betreft kwaliteit is niet zomaar in China te bestellen. Maar dat verschil merk je pas als je het al gekocht en gemonteerd hebt.quote:Op woensdag 3 april 2024 10:03 schreef Justinn het volgende:
Wat is er 'speciaal' aan jouw zaak als je het ook op een Chinese site kan bestellen?
Dat is natuurlijk geen houdbaar businessmodel... de twee uur adviezen worden niet betaald en zelfs de verkoop mis je nu...quote:Op woensdag 3 april 2024 09:47 schreef Fokkiebaby het volgende:
Laatst stond ik weer 2 uur met een klant die een kast wilde maken met glazen deuren. Ik moest veel uitleggen over scharnieren mbt het gewicht van een glazen deur, sommige artikelen zouden speciaal voor hem besteld moeten worden....Na 2 uur uitleg liep de klant weg met de mededeling dat hij dan wel op een Chinese website de producten zou bestellen.
naja, precies hetzelfde product in China is uiteraard wel precies hetzelfde product. dus dat ben ik niet met je eens. een vergelijkbaar product in china met china quality. tja. die mensen komen wel weer terug.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:01 schreef Fokkiebaby het volgende:
[..]
Precies hetzelfde product wat betreft kwaliteit is niet zomaar in China te bestellen. Maar dat verschil merk je pas als je het al gekocht en gemonteerd hebt.
Klanten waarderen gerust het advies dat ze krijgen, het feit dat er in de showroom overzicht is en dat ze de artikelen kunnen voelen, aanraken, opmeten en in context plaatsen.
Daarna zeggen ze vrolijk ''dankjewel'' en gaan ze kijken waar ze het goedkoopst terecht kunnen.
maar dat is geen speciaalzaak.. dat is een dozenschuiver.. een speciaalzaak heeft opgeleid personeel dat je helpt.. heeft een band met je. heet passievol personeel. dit klinkt alsof je naar een zaak toe wil waar shit op voorraad ligt zonder dat ze tegen je praten..quote:Op woensdag 3 april 2024 10:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Interessante vraagstelling.
Zelf liep ik vroeger de deur plat bij de lokale Fixet, vnl. voor bouten, moeren en GLW-onderdelen; op loopafstand en kon gewoon rondkijken.
Ze zijn toen overgenomen en na 3x de nieuwe zaak te hebben bezocht, nooit meer. Reden: ik kon niet fatsoenlijk even rondkijken en zonder iets te kopen, vertrekken. Altijd een verkoper achter me aan, die me iets moest verkopen en dan niet een deel van een rol, nee de hele rol.
Sindsdien fiets ik wel naar H. of koop groot in bij Temu. Heb een kast vol voorraad daar (Temu) vandaan.
In de praktijk kan ik weinig instructiefilmpjes vinden over het monteren van espagnoletten of het renoveren van historische schuifdeurenquote:Op woensdag 3 april 2024 10:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar ook advies kun je vaak via internet wel vinden. Forums, Reddit, social media ,YouTube, Discord. Met wat zoeken en rondvragen kom je een eind. Vervolgens bestel je wat je nodig hebt online en klaar is kees. Kleine lokale bedrijven zijn echt kansloos in dit gevecht ben ik bang.
Als er maar een handje vol klanten nog in je winkel komt en je bent meer tijd kwijt met klanten die niets kopen kun je de boel wel inpakken, hoe goed je ook bent.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
goede speciaalzaken blijven altijd bestaan.
als jij 2 uur lang een klant vanalles hebt lopen uitleggen over een kast en de kast zegt vervolgens dat ze het ook prima op de chinese site kunnen bestellen, heb je het niet goed uitgelegd. dan is er geen klantbinding ontstaan.
Klant was kwaad dat de (goedkope) meubel scharniertjes die hij op het internet had gezien niet geschikt waren voor een glazen kastdeur. Hij had het glas nog niet eens besteld dus had geen idee hoe zwaar zo'n deur kan zijn. Ik krijg kwade klanten in de winkel met gescheurde scharnieren. Best wel moeilijk om dan te zeggen: ''Eigen schuld, dikke bult'' Het is gemakkelijk voor aannemers om het materiaal de schuld te geven terwijl ik regelmatig onkunde tegen kom.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
goede speciaalzaken blijven altijd bestaan.
als jij 2 uur lang een klant vanalles hebt lopen uitleggen over een kast en de kast zegt vervolgens dat ze het ook prima op de chinese site kunnen bestellen, heb je het niet goed uitgelegd. dan is er geen klantbinding ontstaan.
Onder de particuliere klanten bevinden zich best wel de zogenaamde ''Karens'' met veel noten op de zang. Die begrijpen niet dat twee uur zeuren over een kastknopje terwijl de winkel vol staat niet kan.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
-er wordt tijd voor je genomen. al staan er 20 man in de rij, ze zijn klaar als je geholpen bent. en die 20 man die in de rij staan? die vinden dat prima want ze weten hoe ze alle tijd daarna voor jou nemen
De vaste klanten krijgen best wel tussen de 10 en 25% kortingquote:Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
ik en de trouwe klantenschare betalen daar met veel plezier teveel. want we weten waarvoor we betalen. advies en de spullen. en is er gedoe met iets? even terugbrengen en wordt zonder vragen omgeruild.
quote:Op woensdag 3 april 2024 11:07 schreef freak1 het volgende:
maar dat is geen speciaalzaak.. dat is een dozenschuiver.. een speciaalzaak heeft opgeleid personeel dat je helpt.. heeft een band met je. heet passievol personeel. dit klinkt alsof je naar een zaak toe wil waar shit op voorraad ligt zonder dat ze tegen je praten..
Denk je nou echt dat een DHZ-er naar een repair-cafe komt en een vrijwillige bijdrage levert en daar een business case op bouwen?quote:Op woensdag 3 april 2024 11:03 schreef RM-rf het volgende:
Je zou bv het kunnen toespelen warbij je vaste klanten ook een klantenkaart hebben, je kunt hobby-middagen organiseren, of een repair-cafe waarbij het zelf bouwen en rapareren van zaken meer uitgedragen wordt en gecombineerd met mensen die bewust ook zich opgeven en misschien een klein bedragje (of vrijwillige bijdrage) willen betalen
Deel je casus + wat foto's op een relevante Reddit of Discord en je krijgt echt wel respons, hoor.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:13 schreef Fokkiebaby het volgende:
[..]
In de praktijk kan ik weinig instructiefilmpjes vinden over het monteren van espagnoletten of het renoveren van historische schuifdeuren
Elk jaar worden er avonden gehouden voor binnenhuis architecten met sushi en een drankje. De opkomst is inderdaad gering helaas.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat een DHZ-er naar een repair-cafe komt en een vrijwillige bijdrage levert en daar een business case op bouwen?
Bij Ikea moet je tegenwoordig 50 euro borg betalen om een keuken te laten ontwerpen.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:51 schreef mvdejong het volgende:
.......
De reden : ze begeleidden mensen bij de aankoop van een e-bike, met proefritten enz., waar ze vaak een uur aan kwijt waren, om ze dan een paar dagen later op een fiets van Stella te zien rondrijden.
Veel opticiens zijn daar ook toe over gegaan: de oogmeting is pas gratis als je ook bij hen een bril koopt. Zo kan een speciaalzaak natuurlijk ook in principe werken: of je koopt wat, of je betaalt voor het advies. Waarbij je natuurlijk als je gaandeweg er achter komt dat je het gevraagde niet kunt leveren ook niets in rekening brengt.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:03 schreef Fokkiebaby het volgende:
B
[..]
Bij Ikea moet je tegenwoordig 50 euro borg betalen om een keuken te laten ontwerpen.
Die je terugkrijgt als je de keuken daadwerkelijk bij ze afneemt. Terecht dat ze dit zo doen, want mensen maakten er misbruik van. Zeer kostbare service.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:03 schreef Fokkiebaby het volgende:
B
[..]
Bij Ikea moet je tegenwoordig 50 euro borg betalen om een keuken te laten ontwerpen.
Alleen kun je een bril of een op maat gemaakte keuken niet zo gemakkelijk retourneren.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Veel opticiens zijn daar ook toe over gegaan: de oogmeting is pas gratis als je ook bij hen een bril koopt. Zo kan een speciaalzaak natuurlijk ook in principe werken: of je koopt wat, of je betaalt voor het advies. Waarbij je natuurlijk als je gaandeweg er achter komt dat je het gevraagde niet kunt leveren ook niets in rekening brengt.
Hoe dom zijn de aannemers en klusjesmensen tegenwoordig!quote:Op woensdag 3 april 2024 12:48 schreef baskick het volgende:
Hoe speciaal is die zaak dat je twee uur nodig hebt voor het overbrengen van de boodschap dat welke en hoeveel scharniertjes iemand nodig heeft afhankelijk is van het gewicht van de deur?
ik snap je casus niet. hoe kan die klant kwaad worden op jou over iets dat hij op internet ziet?quote:Op woensdag 3 april 2024 11:23 schreef Fokkiebaby het volgende:
[..]
Klant was kwaad dat de (goedkope) meubel scharniertjes die hij op het internet had gezien niet geschikt waren voor een glazen kastdeur. Hij had het glas nog niet eens besteld dus had geen idee hoe zwaar zo'n deur kan zijn. Ik krijg kwade klanten in de winkel met gescheurde scharnieren. Best wel moeilijk om dan te zeggen: ''Eigen schuld, dikke bult'' Het is gemakkelijk voor aannemers om het materiaal de schuld te geven terwijl ik regelmatig onkunde tegen kom.
tuurlijk kan dat wel. op de ene klant verdien je wat meer als de ander. maar het lijkt met sterk dat er 2 uur gespendeerd wordt aan een kastknopje.quote:[..]
Onder de particuliere klanten bevinden zich best wel de zogenaamde ''Karens'' met veel noten op de zang. Die begrijpen niet dat twee uur zeuren over een kastknopje terwijl de winkel vol staat niet kan.
korting op wat? 10 procent korting lijkt veel maar 10 procent korting op 100 procent teveel betalen is nog altijd 90 teveel. zegt niks.quote:[..]
De vaste klanten krijgen best wel tussen de 10 en 25% korting
nou zeg je 2 dingen. eerst zeg je dat je die winkel fijn vond omdat je daar naar binnen kon, shit kon kopen zonder lastig gevallen te worden en dan weer te gaan en daarna zeg nje dat het zo fijn was dat de eingeaar een meubelmaker was en je er alles kon vragen?quote:Op woensdag 3 april 2024 11:33 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
![]()
Dat was een francisenemer en de eigenaar was/is meubelmaker die exact wist wat er benodigd was en waar het over ging/gaat (ik ken/bezoek hem nog steeds). Ik kon ieder speciaal schroefje in iedere materiaalsoort, krijgen.
Overigens heb ik totaal geen behoefte aan een praatje, koffie of tekst en uitleg. Ik wil gewoon het beste product tegen de laagste prijs. Bij de nieuwe eigenaar kan dat niet meer.
dat is dan ook geen speciaalzaak. een kledingzaak is, tenzij er gekwalificeerd personeel staat wat een styling kan doen, gewoon een dozenschuiver. hoi je zoekt een jas? hier hangen ze zoek je maat maar. daarvan snap ik heel goed dat je in de winkel even kijkt en t dan voor de helft van t geld online koopt. of je koopt t meteen online en stuurt terug wat je niet mooi vind. prima. maar dat zijn geen speciaalzaken.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:49 schreef TAmaru het volgende:
Ik moet toegeven dat ik ook wel eens iets in een winkel pas of bekijk om het vervolgens goedkoper online te bestellen. Bijvoorbeeld een jas ofzo. Ik ben er dan wel wat subtieler in dan de mensen die de OP in zijn bericht beschrijft. Soms check ik wel stiekem de prijs op internet als ik in de winkel sta.
Dus nee, ik denk niet dat er een toekomst voor is. De huurprijzen zijn te hoog, de ruimte te beperkt in Nederland. Uiteindelijk zal er maar weinig ruimte voor winkels zijn, behalve in winkelcentra buiten de stad.
dan leveren ze kutwerk. ik heb een tijd een elektrische fiets gehad en die ook bij een speciaalzaak gekocht die er de tijd voor nam en ook goed adviseerde. en die zaak blijft maar groeien.. had geen enkele interesse in een Stella na hun advies.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:51 schreef mvdejong het volgende:
De lokale fietsenwinkel hier was ooit heel groot, en stapte ook op tijd over naar e-bikes.
Het is nu alleen nog maar een reparatie-zaak, en verkoopt alleen nog hele customized fietsen voor mensen met een handicap, de winkel is nog maar een kwart van het oppervlak van voorheen.
De reden : ze begeleidden mensen bij de aankoop van een e-bike, met proefritten enz., waar ze vaak een uur aan kwijt waren, om ze dan een paar dagen later op een fiets van Stella te zien rondrijden.
Ik koop nog steeds bewust bij de speciaalzaken voor mijn soort fietsen, omdat ze klandizie nodig hebben om voort te bestaan, en ik ze uiteindelijk weer nodig kan hebben voor advies enz., ook al kan ik alles wel goedkoper op eBay ofzo vinden.
Klant had op onze website (goedkope) meubelscharniertjes gezien. Op de website zie je de producten niet in context dus hij had niet door dat de scharniertjes niet geschikt waren voor zijn project. Als ik hem de scharniertjes mee had laten nemen was hij uiteindelijk kwaad terug gekomen dat ''onze'' scharniertjes gescheurd waren, en waarschijnlijk zijn glazen deurtjes aan diggelen hadden gelegen. Dat probeerde ik hem dus uit te leggen. Hij had het glas voor de deurtjes nog niet eens besteld en had geen idee hoe zwaar een glazen deur nog kan zijn.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:50 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik snap je casus niet. hoe kan die klant kwaad worden op jou over iets dat hij op internet ziet?
en als een klant bij je komt met een scharnier dat ze ergens anders kopen, hoe kun je dat in godesnaam serieus nemen? ik zou tegen de klant zeggen joh, kut voor je dat je scharnieren zijn gescheurd, kom de volgende keer bij mij om advies, zoeken we samen de goeie uit, leg ik je uit hoe ze erin moeten en als er wat misgaat kom je lekker terug. of zijn de scharniertjes wel bij jou gekocht en de verkeerde? ik zou echt 0 boodschap hebben aan een klant die boos was vanwege een aankoop elders.
Zal je verbazen. Het moet nét dat éne knopje zijn dat past bij wat ze al hebben en dan moet ik al onze leveranciers gaan nazoeken om te kijken of er iets bijpassends bij zit.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:50 schreef freak1 het volgende:
[..]
tuurlijk kan dat wel. op de ene klant verdien je wat meer als de ander. maar het lijkt met sterk dat er 2 uur gespendeerd wordt aan een kastknopje.
In vergelijking met de online concurrent. Er zijn klanten die een artikel liever bij ons kopen omdat hun standaardkorting bij ons 25% is.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:50 schreef freak1 het volgende:
[..]
korting op wat? 10 procent korting lijkt veel maar 10 procent korting op 100 procent teveel betalen is nog altijd 90 teveel. zegt niks.
Ik moet bekennen dat ik het af en toe verbazingwekkend vind wat de ijzerwarenzaakjes hier allemaal op voorraad hebben. Op groot plaatmateriaal, sanitair en meubels na, komt zo'n beetje alles wat in gemiddelde bouwmarkt ligt uit alle hoeken en gaten tevoorschijn.quote:Op woensdag 3 april 2024 10:48 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat we uiteindelijk vooral winkels met heel veel spullen (Gamma e.d.) overhouden waar je snel wat kunt halen om je klus af te maken. Die hebben dat voordeel gewoon tov internet, dat je het gelijk in huis hebt. Als zo'n winkel het ook moet bestellen is het voordeel weg.
Speciaalzaken zie ik denk ik alleen nog wat in bij specifieke kleding en schoenen, die je wil passen voor je ze koopt. En inderdaad voor voedsel, drank, tabak en bloemen.
verklaard niet waarom de klant kwaad is. klant komt binnen, vraagt om scharniertje, jij vraagt als service wat wil je hangen, klant zegt deuren met glas, jij zegt die zijn 10 kilo, deze gaan maar tot 1 kilo en wijst op verpakking. geen idee hoe je als klant dan kwaad wordt tenzij jij het verhaal zeer aandikt.quote:Op woensdag 3 april 2024 13:09 schreef Fokkiebaby het volgende:
[..]
Klant had op onze website (goedkope) meubelscharniertjes gezien. Op de website zie je de producten niet in context dus hij had niet door dat de scharniertjes niet geschikt waren voor zijn project. Als ik hem de scharniertjes mee had laten nemen was hij uiteindelijk kwaad terug gekomen dat ''onze'' scharniertjes gescheurd waren, en waarschijnlijk zijn glazen deurtjes aan diggelen hadden gelegen. Dat probeerde ik hem dus uit te leggen. Hij had het glas voor de deurtjes nog niet eens besteld en had geen idee hoe zwaar een glazen deur nog kan zijn.
[..]
de speciaalzaken hier doen dat. en dan duurt het maar 2 uur. in de hoop dat de klant vervolgens de rest ook daar koopt. en gezien dat ze het blijven doen zal dat best wel uitkomen.quote:Zal je verbazen. Het moet nét dat éne knopje zijn dat past bij wat ze al hebben en dan moet ik al onze leveranciers gaan nazoeken om te kijken of er iets bijpassends bij zit.
[..]
dus jullie geven 10 tot 25 procent korting ten opzichte van de online concurrent en nog krijgen jullie je waren niet goed genoeg verkocht? sounds like a you problemquote:In vergelijking met de online concurrent. Er zijn klanten die een artikel liever bij ons kopen omdat hun standaardkorting bij ons 25% is.
Dat geldt voor jouw advies ook - eenmaal gegeven is het niet te retourneren. Er zijn hele beroepsgroepen die leven van het geven van advies - een betaald model kan dus prima werken.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:49 schreef Fokkiebaby het volgende:
[..]
Alleen kun je een bril of een op maat gemaakte keuken niet zo gemakkelijk retourneren.
Klant had gedacht een leuk en goedkoop scharniertje te kopen en ik heb 2 uur gespendeerd om hem duidelijk te maken waarom dat niet verstandig was. Bleef maar vragen: ''En deze dan...en deze dan...'' en wijzen op scharniertjes voor juwelenkistjes en poppenkeukentjesquote:Op woensdag 3 april 2024 13:59 schreef freak1 het volgende:
[..]
verklaart niet waarom de klant kwaad is. klant komt binnen, vraagt om scharniertje, jij vraagt als service wat wil je hangen, klant zegt deuren met glas, jij zegt die zijn 10 kilo, deze gaan maar tot 1 kilo en wijst op verpakking. geen idee hoe je als klant dan kwaad wordt tenzij jij het verhaal zeer aandikt.
En dat is helaas niet meer zo. Consument laat mij 2 uur zoeken naar het juiste bijpassende meubelknopje en bestelt de ''makkelijke'' dingen onlinequote:Op woensdag 3 april 2024 13:59 schreef freak1 het volgende:
de speciaalzaken hier doen dat. en dan duurt het maar 2 uur. in de hoop dat de klant vervolgens de rest ook daar koopt. en gezien dat ze het blijven doen zal dat best wel uitkomen.
Klanten die 25% korting krijgen klagen niet, maar zijn wel even bewerkelijk als klanten die geen korting krijgen. Ik sta dan 2 uur mijn verhaal te houden en oplossingen te bedenken voor iets waar ik nog maar 5% winst op maak.quote:Op woensdag 3 april 2024 13:59 schreef freak1 het volgende:
dus jullie geven 10 tot 25 procent korting ten opzichte van de online concurrent en nog krijgen jullie je waren niet goed genoeg verkocht? sounds like a you problem
tja ik ben er uiteraard niet bij als je met de klanten praat maar ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom je daar 2 uur aan spendeerd.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:58 schreef Fokkiebaby het volgende:
[..]
Klant had gedacht een leuk en goedkoop scharniertje te kopen en ik heb 2 uur gespendeerd om hem duidelijk te maken waarom dat niet verstandig was. Bleef maar vragen: ''En deze dan...en deze dan...'' en wijzen op scharniertjes voor juwelenkistjes en poppenkeukentjes
[..]
En dat is helaas niet meer zo. Consument laat mij 2 uur zoeken naar het juiste bijpassende meubelknopje en bestelt de ''makkelijke'' dingen online
[..]
Klanten die 25% korting krijgen klagen niet, maar zijn wel even bewerkelijk als klanten die geen korting krijgen. Ik sta dan 2 uur mijn verhaal te houden en oplossingen te bedenken voor iets waar ik nog maar 5% winst op maak.
Maar wel op speciaalzaken op internet.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:01 schreef Fokkiebaby het volgende:
[..]
Precies hetzelfde product wat betreft kwaliteit is niet zomaar in China te bestellen. Maar dat verschil merk je pas als je het al gekocht en gemonteerd hebt.
Klanten waarderen gerust het advies dat ze krijgen, het feit dat er in de showroom overzicht is en dat ze de artikelen kunnen voelen, aanraken, opmeten en in context plaatsen.
Daarna zeggen ze vrolijk ''dankjewel'' en gaan ze kijken waar ze het goedkoopst terecht kunnen.
Niet negatief bedoelt, maar wat biedt jij dan extra als reisorganisatie dan iemand die goed de reviews nakijkt en zelf boekt bij de hotels?quote:Op woensdag 3 april 2024 16:18 schreef flipsen het volgende:
Interessant topic wel... Zelf heb ik een gespecialiseerde reisorganisatie en merkte in het verleden wel een beetje hetzelfde. Hele offertes uitwerken, veel heen en weer mailen om vragen te beantwoorden en dan als het puntje bij paaltje kwam, hoorde je niets meer of een slap excuus. Ga je naderhand eens vragen bij de onderkomens waar je een vertrouwensband mee hebt, blijkt dat de aanvrager alles via booking.com heeft geregeld. Tja...
Sinds een paar jaar geef ik daarom geen hotelnamen meer door. Wel een korte omschrijving, maar de hotels horen ze pas als ze boeken. Waarbij ik in het voortraject uiteraard wel duidelijk aangeef dat mijn reisorganisatie al 17 jaar bestaat en letterlijk nog geen enkele negatieve review heeft. Dus ze hoeven zich echt geen zorgen te maken dat ze in een achteraf hotel met gedeeld sanitair terecht komen
Ook wel eens met het idee gespeeld om bij een aanvraag een "borg" te vragen van EUR100, maar dat vond ik toch wel weer een stap te ver gaan.
En als je alles bij elkaar optelt, is het per saldo meestal nog iets goedkoper als je via mijn organisatie boekt, dan wanneer je zelf alles gaat regelen, nog even afgezien van de tijd die je eraan kwijt bent
De vraag is niet aan mij, maar ik heb recent voor een aanstaande reis accommodaties geboekt en dat heeft ettelijke uren aan tijd gekost.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet negatief bedoelt, maar wat biedt jij dan extra als reisorganisatie dan iemand die goed de reviews nakijkt en zelf boekt bij de hotels?
Dat is nou echt een branche waarbij het me altijd enorm verbaast dat ze bestaan. Reisorganisaties voor groepsreizen, prima. Maar ik zou er nooit over denken om verder ooit een reis via een reisorganisatie te boeken of ze zelfs maar te benaderen.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:18 schreef flipsen het volgende:
Interessant topic wel... Zelf heb ik een gespecialiseerde reisorganisatie en merkte in het verleden wel een beetje hetzelfde. Hele offertes uitwerken, veel heen en weer mailen om vragen te beantwoorden en dan als het puntje bij paaltje kwam, hoorde je niets meer of een slap excuus. Ga je naderhand eens vragen bij de onderkomens waar je een vertrouwensband mee hebt, blijkt dat de aanvrager alles via booking.com heeft geregeld. Tja...
Sinds een paar jaar geef ik daarom geen hotelnamen meer door. Wel een korte omschrijving, maar de hotels horen ze pas als ze boeken. Waarbij ik in het voortraject uiteraard wel duidelijk aangeef dat mijn reisorganisatie al 17 jaar bestaat en letterlijk nog geen enkele negatieve review heeft. Dus ze hoeven zich echt geen zorgen te maken dat ze in een achteraf hotel met gedeeld sanitair terecht komen
Ook wel eens met het idee gespeeld om bij een aanvraag een "borg" te vragen van EUR100, maar dat vond ik toch wel weer een stap te ver gaan.
En als je alles bij elkaar optelt, is het per saldo meestal nog iets goedkoper als je via mijn organisatie boekt, dan wanneer je zelf alles gaat regelen, nog even afgezien van de tijd die je eraan kwijt bent
Dat wilde ik ook helemaal niet. Maar de klant bleef maar terug komen met: ''en deze dan....en deze dan...''quote:Op woensdag 3 april 2024 16:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja ik ben er uiteraard niet bij als je met de klanten praat maar ik kan er met mijn hoofd niet bij waarom je daar 2 uur aan spendeert
Het is niet aan mij. Als een klant op een kortingsaccount afrekent moet ik dat accepteren.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:08 schreef freak1 het volgende:
als je teveel korting geeft moet je daarmee stoppen..
Ondernemers geven niet altijd toe als het slecht gaat. De concurrentie ligt op de loer en ook de klanten blijven weg als je de naam hebt dat je het niet gaat redden.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:08 schreef freak1 het volgende:
ik vind gewoon dat je een slecht verhaal hebt hierover. ik zie alleen maar speciaalzaken floreren om me heen, ben ook ondernemer en heb veel contact met andere ondernemers.
vooral de speciaalzaken doen het goed..
Ik vind dat juist leuk om te doen.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:29 schreef baskick het volgende:
[..]
De vraag is niet aan mij, maar ik heb recent voor een aanstaande reis accommodaties geboekt en dat heeft ettelijke uren aan tijd gekost.
quote:Op woensdag 3 april 2024 16:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is nou echt een branche waarbij het me altijd enorm verbaast dat ze bestaan. Reisorganisaties voor groepsreizen, prima. Maar ik zou er nooit over denken om verder ooit een reis via een reisorganisatie te boeken of ze zelfs maar te benaderen.
Het overgrote deel van mijn klanten zijn 70 plussers, die vandaag de dag wel op internet zitten, maar dit soort (dure) reizen toch liever laten organiseren, ook ivm taalproblemen (Zuid-Amerika).quote:Op woensdag 3 april 2024 16:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niet negatief bedoelt, maar wat biedt jij dan extra als reisorganisatie dan iemand die goed de reviews nakijkt en zelf boekt bij de hotels?
Eens, heb wel eens speciale boutjes besteld omdat ze daar een paar cent waren.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:01 schreef Fokkiebaby het volgende:
[..]
Precies hetzelfde product wat betreft kwaliteit is niet zomaar in China te bestellen. Maar dat verschil merk je pas als je het al gekocht en gemonteerd hebt.
Klanten waarderen gerust het advies dat ze krijgen, het feit dat er in de showroom overzicht is en dat ze de artikelen kunnen voelen, aanraken, opmeten en in context plaatsen.
Daarna zeggen ze vrolijk ''dankjewel'' en gaan ze kijken waar ze het goedkoopst terecht kunnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |