abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213068791
Ik werk in een ijzerwarenwinkel gespecialiseerd in deur- meubel- en raambeslag. Klanten zijn particulieren, aannemers en personen die voor geld dingen fixen (klusjesmensen??).
Laatst stond ik weer 2 uur met een klant die een kast wilde maken met glazen deuren. Ik moest veel uitleggen over scharnieren mbt het gewicht van een glazen deur, sommige artikelen zouden speciaal voor hem besteld moeten worden....Na 2 uur uitleg liep de klant weg met de mededeling dat hij dan wel op een Chinese website de producten zou bestellen.
Ook komt het regelmatig voor dat tijdens mijn uitleg en advies een klant de mobiel erbij pakt om te kijken of de spullen elders goedkoper te verkrijgen zijn.
Een speciaalzaak is eigenlijk per definitie te klein om op prijs te kunnen concurreren. Bovendien kost personeel goed opleiden tijd en geld.
Wat denken jullie?
Kan er nog iets gedaan worden om het tij te keren of is de speciaalzaak een uitstervend fenomeen?
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_213068990
Wat is er 'speciaal' aan jouw zaak als je het ook op een Chinese site kan bestellen?
pi_213069007
sooo dat is echt fucking respectloos..

maar aan de andere kant, moeten ze maar niet zoveel winst willen maken.
pi_213069106
Speciaalzaken vwb voeding en drank: jazeker

Speciaalzaken zoals in de OP: herkenbaar verhaal. Ik werk een beetje in hetzelfde segment / branche en het internet maakt alles kapot. De consument interesseert het geen reet waar het vandaan komt en ook al kun je service en kennis bieden als bedrijf, het is omslachtig, veel gedoe, niet wenselijk.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_213069160
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 10:03 schreef Justinn het volgende:
Wat is er 'speciaal' aan jouw zaak als je het ook op een Chinese site kan bestellen?
Kennis/advies?
  woensdag 3 april 2024 @ 10:21:47 #6
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213069196
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 10:18 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Kennis/advies?
Maar ook dat kun je vaak via internet wel vinden. Forums, Reddit, social media ,YouTube, Discord. Met wat zoeken en rondvragen kom je een eind. Vervolgens bestel je wat je nodig hebt online en klaar is kees. Kleine lokale bedrijven zijn echt kansloos in dit gevecht ben ik bang.
pi_213069406
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 10:18 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Kennis/advies?
Dat is inderdaad een toegevoegde waarde, aanvullend op het product dat wordt verkocht. Goed advies is zeker wat waard overigens, maar moet kwaliteit-overstijgend zijn t.o.v. concurrenten of andere bronnen als daar de continuïteit (deels) van af hangt.

Neemt niet weg dat 2 uur gratis advies inwinnen zonder een product af te nemen imo ook wel asociaal is.
pi_213069432
Ik denk dat we uiteindelijk vooral winkels met heel veel spullen (Gamma e.d.) overhouden waar je snel wat kunt halen om je klus af te maken. Die hebben dat voordeel gewoon tov internet, dat je het gelijk in huis hebt. Als zo'n winkel het ook moet bestellen is het voordeel weg.

Speciaalzaken zie ik denk ik alleen nog wat in bij specifieke kleding en schoenen, die je wil passen voor je ze koopt. En inderdaad voor voedsel, drank, tabak en bloemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213069457
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 09:47 schreef Fokkiebaby het volgende:
Ik werk in een ijzerwarenwinkel gespecialiseerd in deur- meubel- en raambeslag. Klanten zijn particulieren, aannemers en personen die voor geld dingen fixen (klusjesmensen??).
Laatst stond ik weer 2 uur met een klant die een kast wilde maken met glazen deuren. Ik moest veel uitleggen over scharnieren mbt het gewicht van een glazen deur, sommige artikelen zouden speciaal voor hem besteld moeten worden....Na 2 uur uitleg liep de klant weg met de mededeling dat hij dan wel op een Chinese website de producten zou bestellen.
Ook komt het regelmatig voor dat tijdens mijn uitleg en advies een klant de mobiel erbij pakt om te kijken of de spullen elders goedkoper te verkrijgen zijn.
Een speciaalzaak is eigenlijk per definitie te klein om op prijs te kunnen concurreren. Bovendien kost personeel goed opleiden tijd en geld.
Wat denken jullie?
Kan er nog iets gedaan worden om het tij te keren of is de speciaalzaak een uitstervend fenomeen?
Interessante vraagstelling.

Zelf liep ik vroeger de deur plat bij de lokale Fixet, vnl. voor bouten, moeren en GLW-onderdelen; op loopafstand en kon gewoon rondkijken.

Ze zijn toen overgenomen en na 3x de nieuwe zaak te hebben bezocht, nooit meer. Reden: ik kon niet fatsoenlijk even rondkijken en zonder iets te kopen, vertrekken. Altijd een verkoper achter me aan, die me iets moest verkopen en dan niet een deel van een rol, nee de hele rol.

Sindsdien fiets ik wel naar H. of koop groot in bij Temu. Heb een kast vol voorraad daar (Temu) vandaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213069550
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 10:03 schreef Justinn het volgende:
Wat is er 'speciaal' aan jouw zaak als je het ook op een Chinese site kan bestellen?
Precies hetzelfde product wat betreft kwaliteit is niet zomaar in China te bestellen. Maar dat verschil merk je pas als je het al gekocht en gemonteerd hebt.
Klanten waarderen gerust het advies dat ze krijgen, het feit dat er in de showroom overzicht is en dat ze de artikelen kunnen voelen, aanraken, opmeten en in context plaatsen.
Daarna zeggen ze vrolijk ''dankjewel'' en gaan ze kijken waar ze het goedkoopst terecht kunnen.
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_213069562
goede speciaalzaken blijven altijd bestaan.
als jij 2 uur lang een klant vanalles hebt lopen uitleggen over een kast en de kast zegt vervolgens dat ze het ook prima op de chinese site kunnen bestellen, heb je het niet goed uitgelegd. dan is er geen klantbinding ontstaan.

de lokale speciaalzaak hier voor bouwmaterialen bijvoorbeeld is denk ik een prima voorbeeld van een goede speciaalzaak. zowel personeel als eigenaren spenderen tijd en moeite om geinformeerd te blijven.
ze zijn 30 procent duurder als de hornbach.. en dat geven ze grif toe.
en toch gaan alle professionals uit de buurt hier naar ze toe.. meerdere vestigingen.. en lopen als een tierelier.
en waarom?

-altijd een goed advies. het klopt wat ze zeggen
-heb je dingen in bulk nodig waar ze geen advies over kunnen of hoeven geven? zeggen ze zelf al snel je kunt t beter bij de hornbach bestellen
-ze kennen iederen met naam en toenaam. koffie staat klaar, regelmatig workshops voor klanten, op regelmatige basis wat lekkers te eten daar..
-er wordt tijd voor je genomen. al staan er 20 man in de rij, ze zijn klaar als je geholpen bent. en die 20 man die in de rij staan? die vinden dat prima want ze weten hoe ze alle tijd daarna voor jou nemen
-afrekenen? we schrijven het op, factuur komt eraan.. en dan komt die een keer.. en dan betaal je die binnen een maand.. helemaal prima

ik en de trouwe klantenschare betalen daar met veel plezier teveel. want we weten waarvoor we betalen. advies en de spullen. en is er gedoe met iets? even terugbrengen en wordt zonder vragen omgeruild.

ja daar zit toekomst in.. onbeschoft volk blijf je altijd houden die denken dat ze gratis advies kunnen krijgen. maar als jij 2 uur spendeerd aan de uitleg over een scharnier en die persoon zegt vervolgens thanks ik koop het online heb je of de meest onbeschofte persoon ooit gevonden of je verhaal was kut.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_213069579
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 09:47 schreef Fokkiebaby het volgende:
Laatst stond ik weer 2 uur met een klant die een kast wilde maken met glazen deuren. Ik moest veel uitleggen over scharnieren mbt het gewicht van een glazen deur, sommige artikelen zouden speciaal voor hem besteld moeten worden....Na 2 uur uitleg liep de klant weg met de mededeling dat hij dan wel op een Chinese website de producten zou bestellen.
Dat is natuurlijk geen houdbaar businessmodel... de twee uur adviezen worden niet betaald en zelfs de verkoop mis je nu...

Je kunt bv kijken of je businessmodel wel toegespitst kan worden door ook kennis-overdracht, een vaste klantenkring van mensen met affiniteit voor hobbybouwen... maar dan moet je ook je omgang met klanten verandren en niet ook zonder een bepaalde dienstovereenkomst je kennis gratis gaan weggeven...

Je zou bv het kunnen toespelen warbij je vaste klanten ook een klantenkaart hebben, je kunt hobby-middagen organiseren, of een repair-cafe waarbij het zelf bouwen en rapareren van zaken meer uitgedragen wordt en gecombineerd met mensen die bewust ook zich opgeven en misschien een klein bedragje (of vrijwillige bijdrage) willen betalen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213069606
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:01 schreef Fokkiebaby het volgende:

[..]
Precies hetzelfde product wat betreft kwaliteit is niet zomaar in China te bestellen. Maar dat verschil merk je pas als je het al gekocht en gemonteerd hebt.
Klanten waarderen gerust het advies dat ze krijgen, het feit dat er in de showroom overzicht is en dat ze de artikelen kunnen voelen, aanraken, opmeten en in context plaatsen.
Daarna zeggen ze vrolijk ''dankjewel'' en gaan ze kijken waar ze het goedkoopst terecht kunnen.
naja, precies hetzelfde product in China is uiteraard wel precies hetzelfde product. dus dat ben ik niet met je eens. een vergelijkbaar product in china met china quality. tja. die mensen komen wel weer terug.
ik denk dat de groep die een showroom inloopt, heel veel moeite doet om alles te leren en vervolgens alles besteld op aliexpress of temu zeer beperkt is. iedereen heeft het erover maar hoeveel mensen ken je die dat echt zo doen?
niemand die ik ken laat zich uitgebreid adviseren over een product om het vervolgens online te kopen. en dan heb ik het niet over dozenschuif producten zoals een boormachine, maar over een badkamer of een keuken..

quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 10:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Interessante vraagstelling.

Zelf liep ik vroeger de deur plat bij de lokale Fixet, vnl. voor bouten, moeren en GLW-onderdelen; op loopafstand en kon gewoon rondkijken.

Ze zijn toen overgenomen en na 3x de nieuwe zaak te hebben bezocht, nooit meer. Reden: ik kon niet fatsoenlijk even rondkijken en zonder iets te kopen, vertrekken. Altijd een verkoper achter me aan, die me iets moest verkopen en dan niet een deel van een rol, nee de hele rol.

Sindsdien fiets ik wel naar H. of koop groot in bij Temu. Heb een kast vol voorraad daar (Temu) vandaan.
maar dat is geen speciaalzaak.. dat is een dozenschuiver.. een speciaalzaak heeft opgeleid personeel dat je helpt.. heeft een band met je. heet passievol personeel. dit klinkt alsof je naar een zaak toe wil waar shit op voorraad ligt zonder dat ze tegen je praten..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_213069720
quote:
2s.gif Op woensdag 3 april 2024 10:21 schreef Tijn het volgende:

[..]
Maar ook advies kun je vaak via internet wel vinden. Forums, Reddit, social media ,YouTube, Discord. Met wat zoeken en rondvragen kom je een eind. Vervolgens bestel je wat je nodig hebt online en klaar is kees. Kleine lokale bedrijven zijn echt kansloos in dit gevecht ben ik bang.
In de praktijk kan ik weinig instructiefilmpjes vinden over het monteren van espagnoletten of het renoveren van historische schuifdeuren
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_213069742
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
goede speciaalzaken blijven altijd bestaan.
als jij 2 uur lang een klant vanalles hebt lopen uitleggen over een kast en de kast zegt vervolgens dat ze het ook prima op de chinese site kunnen bestellen, heb je het niet goed uitgelegd. dan is er geen klantbinding ontstaan.
Als er maar een handje vol klanten nog in je winkel komt en je bent meer tijd kwijt met klanten die niets kopen kun je de boel wel inpakken, hoe goed je ook bent.

Maar iets zegt me dat een klant die 2 uur uitleg nodig heeft over scharnieren, dat die klant niet in staat is om een kastdeur netjes en goed af te hangen _O-
pi_213069852
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
goede speciaalzaken blijven altijd bestaan.
als jij 2 uur lang een klant vanalles hebt lopen uitleggen over een kast en de kast zegt vervolgens dat ze het ook prima op de chinese site kunnen bestellen, heb je het niet goed uitgelegd. dan is er geen klantbinding ontstaan.
Klant was kwaad dat de (goedkope) meubel scharniertjes die hij op het internet had gezien niet geschikt waren voor een glazen kastdeur. Hij had het glas nog niet eens besteld dus had geen idee hoe zwaar zo'n deur kan zijn. Ik krijg kwade klanten in de winkel met gescheurde scharnieren. Best wel moeilijk om dan te zeggen: ''Eigen schuld, dikke bult'' Het is gemakkelijk voor aannemers om het materiaal de schuld te geven terwijl ik regelmatig onkunde tegen kom.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
-er wordt tijd voor je genomen. al staan er 20 man in de rij, ze zijn klaar als je geholpen bent. en die 20 man die in de rij staan? die vinden dat prima want ze weten hoe ze alle tijd daarna voor jou nemen
Onder de particuliere klanten bevinden zich best wel de zogenaamde ''Karens'' met veel noten op de zang. Die begrijpen niet dat twee uur zeuren over een kastknopje terwijl de winkel vol staat niet kan.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
ik en de trouwe klantenschare betalen daar met veel plezier teveel. want we weten waarvoor we betalen. advies en de spullen. en is er gedoe met iets? even terugbrengen en wordt zonder vragen omgeruild.
De vaste klanten krijgen best wel tussen de 10 en 25% korting
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_213069960
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:07 schreef freak1 het volgende:
maar dat is geen speciaalzaak.. dat is een dozenschuiver.. een speciaalzaak heeft opgeleid personeel dat je helpt.. heeft een band met je. heet passievol personeel. dit klinkt alsof je naar een zaak toe wil waar shit op voorraad ligt zonder dat ze tegen je praten..
:N :N

Dat was een francisenemer en de eigenaar was/is meubelmaker die exact wist wat er benodigd was en waar het over ging/gaat (ik ken/bezoek hem nog steeds). Ik kon ieder speciaal schroefje in iedere materiaalsoort, krijgen.

Overigens heb ik totaal geen behoefte aan een praatje, koffie of tekst en uitleg. Ik wil gewoon het beste product tegen de laagste prijs. Bij de nieuwe eigenaar kan dat niet meer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213069976
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:03 schreef RM-rf het volgende:

Je zou bv het kunnen toespelen warbij je vaste klanten ook een klantenkaart hebben, je kunt hobby-middagen organiseren, of een repair-cafe waarbij het zelf bouwen en rapareren van zaken meer uitgedragen wordt en gecombineerd met mensen die bewust ook zich opgeven en misschien een klein bedragje (of vrijwillige bijdrage) willen betalen
Denk je nou echt dat een DHZ-er naar een repair-cafe komt en een vrijwillige bijdrage levert en daar een business case op bouwen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213069998
Voor goede, echt goede speciaalzaken is er zeker nog toekomst.

Maar in echt goede speciaalzaken wordt de beste kwaliteit verkocht en werken dan ook verdomd goede verkopers. Met veel kennis én de gunfactor. En daar betaal ik graag wat meer voor.

De vraag is wat breder dan jij hem stelt vermoed ik zo.
Alius aliud dicit
  woensdag 3 april 2024 @ 11:38:24 #20
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_213070031
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:13 schreef Fokkiebaby het volgende:

[..]
In de praktijk kan ik weinig instructiefilmpjes vinden over het monteren van espagnoletten of het renoveren van historische schuifdeuren
Deel je casus + wat foto's op een relevante Reddit of Discord en je krijgt echt wel respons, hoor.
pi_213070075
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Denk je nou echt dat een DHZ-er naar een repair-cafe komt en een vrijwillige bijdrage levert en daar een business case op bouwen?
Elk jaar worden er avonden gehouden voor binnenhuis architecten met sushi en een drankje. De opkomst is inderdaad gering helaas.
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_213070151
Ik moet toegeven dat ik ook wel eens iets in een winkel pas of bekijk om het vervolgens goedkoper online te bestellen. Bijvoorbeeld een jas ofzo. Ik ben er dan wel wat subtieler in dan de mensen die de OP in zijn bericht beschrijft. Soms check ik wel stiekem de prijs op internet als ik in de winkel sta.

Dus nee, ik denk niet dat er een toekomst voor is. De huurprijzen zijn te hoog, de ruimte te beperkt in Nederland. Uiteindelijk zal er maar weinig ruimte voor winkels zijn, behalve in winkelcentra buiten de stad.
Mja
  woensdag 3 april 2024 @ 11:51:21 #23
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_213070164
De lokale fietsenwinkel hier was ooit heel groot, en stapte ook op tijd over naar e-bikes.
Het is nu alleen nog maar een reparatie-zaak, en verkoopt alleen nog hele customized fietsen voor mensen met een handicap, de winkel is nog maar een kwart van het oppervlak van voorheen.
De reden : ze begeleidden mensen bij de aankoop van een e-bike, met proefritten enz., waar ze vaak een uur aan kwijt waren, om ze dan een paar dagen later op een fiets van Stella te zien rondrijden.

Ik koop nog steeds bewust bij de speciaalzaken voor mijn soort fietsen, omdat ze klandizie nodig hebben om voort te bestaan, en ik ze uiteindelijk weer nodig kan hebben voor advies enz., ook al kan ik alles wel goedkoper op eBay ofzo vinden.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_213070298
B
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 11:51 schreef mvdejong het volgende:
.......
De reden : ze begeleidden mensen bij de aankoop van een e-bike, met proefritten enz., waar ze vaak een uur aan kwijt waren, om ze dan een paar dagen later op een fiets van Stella te zien rondrijden.
Bij Ikea moet je tegenwoordig 50 euro borg betalen om een keuken te laten ontwerpen.
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_213070396
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 12:03 schreef Fokkiebaby het volgende:
B
[..]
Bij Ikea moet je tegenwoordig 50 euro borg betalen om een keuken te laten ontwerpen.
Veel opticiens zijn daar ook toe over gegaan: de oogmeting is pas gratis als je ook bij hen een bril koopt. Zo kan een speciaalzaak natuurlijk ook in principe werken: of je koopt wat, of je betaalt voor het advies. Waarbij je natuurlijk als je gaandeweg er achter komt dat je het gevraagde niet kunt leveren ook niets in rekening brengt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')