Kennis/advies?quote:Op woensdag 3 april 2024 10:03 schreef Justinn het volgende:
Wat is er 'speciaal' aan jouw zaak als je het ook op een Chinese site kan bestellen?
Maar ook dat kun je vaak via internet wel vinden. Forums, Reddit, social media ,YouTube, Discord. Met wat zoeken en rondvragen kom je een eind. Vervolgens bestel je wat je nodig hebt online en klaar is kees. Kleine lokale bedrijven zijn echt kansloos in dit gevecht ben ik bang.quote:
Dat is inderdaad een toegevoegde waarde, aanvullend op het product dat wordt verkocht. Goed advies is zeker wat waard overigens, maar moet kwaliteit-overstijgend zijn t.o.v. concurrenten of andere bronnen als daar de continuïteit (deels) van af hangt.quote:
Interessante vraagstelling.quote:Op woensdag 3 april 2024 09:47 schreef Fokkiebaby het volgende:
Ik werk in een ijzerwarenwinkel gespecialiseerd in deur- meubel- en raambeslag. Klanten zijn particulieren, aannemers en personen die voor geld dingen fixen (klusjesmensen??).
Laatst stond ik weer 2 uur met een klant die een kast wilde maken met glazen deuren. Ik moest veel uitleggen over scharnieren mbt het gewicht van een glazen deur, sommige artikelen zouden speciaal voor hem besteld moeten worden....Na 2 uur uitleg liep de klant weg met de mededeling dat hij dan wel op een Chinese website de producten zou bestellen.
Ook komt het regelmatig voor dat tijdens mijn uitleg en advies een klant de mobiel erbij pakt om te kijken of de spullen elders goedkoper te verkrijgen zijn.
Een speciaalzaak is eigenlijk per definitie te klein om op prijs te kunnen concurreren. Bovendien kost personeel goed opleiden tijd en geld.
Wat denken jullie?
Kan er nog iets gedaan worden om het tij te keren of is de speciaalzaak een uitstervend fenomeen?
Precies hetzelfde product wat betreft kwaliteit is niet zomaar in China te bestellen. Maar dat verschil merk je pas als je het al gekocht en gemonteerd hebt.quote:Op woensdag 3 april 2024 10:03 schreef Justinn het volgende:
Wat is er 'speciaal' aan jouw zaak als je het ook op een Chinese site kan bestellen?
Dat is natuurlijk geen houdbaar businessmodel... de twee uur adviezen worden niet betaald en zelfs de verkoop mis je nu...quote:Op woensdag 3 april 2024 09:47 schreef Fokkiebaby het volgende:
Laatst stond ik weer 2 uur met een klant die een kast wilde maken met glazen deuren. Ik moest veel uitleggen over scharnieren mbt het gewicht van een glazen deur, sommige artikelen zouden speciaal voor hem besteld moeten worden....Na 2 uur uitleg liep de klant weg met de mededeling dat hij dan wel op een Chinese website de producten zou bestellen.
naja, precies hetzelfde product in China is uiteraard wel precies hetzelfde product. dus dat ben ik niet met je eens. een vergelijkbaar product in china met china quality. tja. die mensen komen wel weer terug.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:01 schreef Fokkiebaby het volgende:
[..]
Precies hetzelfde product wat betreft kwaliteit is niet zomaar in China te bestellen. Maar dat verschil merk je pas als je het al gekocht en gemonteerd hebt.
Klanten waarderen gerust het advies dat ze krijgen, het feit dat er in de showroom overzicht is en dat ze de artikelen kunnen voelen, aanraken, opmeten en in context plaatsen.
Daarna zeggen ze vrolijk ''dankjewel'' en gaan ze kijken waar ze het goedkoopst terecht kunnen.
maar dat is geen speciaalzaak.. dat is een dozenschuiver.. een speciaalzaak heeft opgeleid personeel dat je helpt.. heeft een band met je. heet passievol personeel. dit klinkt alsof je naar een zaak toe wil waar shit op voorraad ligt zonder dat ze tegen je praten..quote:Op woensdag 3 april 2024 10:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Interessante vraagstelling.
Zelf liep ik vroeger de deur plat bij de lokale Fixet, vnl. voor bouten, moeren en GLW-onderdelen; op loopafstand en kon gewoon rondkijken.
Ze zijn toen overgenomen en na 3x de nieuwe zaak te hebben bezocht, nooit meer. Reden: ik kon niet fatsoenlijk even rondkijken en zonder iets te kopen, vertrekken. Altijd een verkoper achter me aan, die me iets moest verkopen en dan niet een deel van een rol, nee de hele rol.
Sindsdien fiets ik wel naar H. of koop groot in bij Temu. Heb een kast vol voorraad daar (Temu) vandaan.
In de praktijk kan ik weinig instructiefilmpjes vinden over het monteren van espagnoletten of het renoveren van historische schuifdeurenquote:Op woensdag 3 april 2024 10:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar ook advies kun je vaak via internet wel vinden. Forums, Reddit, social media ,YouTube, Discord. Met wat zoeken en rondvragen kom je een eind. Vervolgens bestel je wat je nodig hebt online en klaar is kees. Kleine lokale bedrijven zijn echt kansloos in dit gevecht ben ik bang.
Als er maar een handje vol klanten nog in je winkel komt en je bent meer tijd kwijt met klanten die niets kopen kun je de boel wel inpakken, hoe goed je ook bent.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
goede speciaalzaken blijven altijd bestaan.
als jij 2 uur lang een klant vanalles hebt lopen uitleggen over een kast en de kast zegt vervolgens dat ze het ook prima op de chinese site kunnen bestellen, heb je het niet goed uitgelegd. dan is er geen klantbinding ontstaan.
Klant was kwaad dat de (goedkope) meubel scharniertjes die hij op het internet had gezien niet geschikt waren voor een glazen kastdeur. Hij had het glas nog niet eens besteld dus had geen idee hoe zwaar zo'n deur kan zijn. Ik krijg kwade klanten in de winkel met gescheurde scharnieren. Best wel moeilijk om dan te zeggen: ''Eigen schuld, dikke bult'' Het is gemakkelijk voor aannemers om het materiaal de schuld te geven terwijl ik regelmatig onkunde tegen kom.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
goede speciaalzaken blijven altijd bestaan.
als jij 2 uur lang een klant vanalles hebt lopen uitleggen over een kast en de kast zegt vervolgens dat ze het ook prima op de chinese site kunnen bestellen, heb je het niet goed uitgelegd. dan is er geen klantbinding ontstaan.
Onder de particuliere klanten bevinden zich best wel de zogenaamde ''Karens'' met veel noten op de zang. Die begrijpen niet dat twee uur zeuren over een kastknopje terwijl de winkel vol staat niet kan.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
-er wordt tijd voor je genomen. al staan er 20 man in de rij, ze zijn klaar als je geholpen bent. en die 20 man die in de rij staan? die vinden dat prima want ze weten hoe ze alle tijd daarna voor jou nemen
De vaste klanten krijgen best wel tussen de 10 en 25% kortingquote:Op woensdag 3 april 2024 11:02 schreef freak1 het volgende:
ik en de trouwe klantenschare betalen daar met veel plezier teveel. want we weten waarvoor we betalen. advies en de spullen. en is er gedoe met iets? even terugbrengen en wordt zonder vragen omgeruild.
quote:Op woensdag 3 april 2024 11:07 schreef freak1 het volgende:
maar dat is geen speciaalzaak.. dat is een dozenschuiver.. een speciaalzaak heeft opgeleid personeel dat je helpt.. heeft een band met je. heet passievol personeel. dit klinkt alsof je naar een zaak toe wil waar shit op voorraad ligt zonder dat ze tegen je praten..
Denk je nou echt dat een DHZ-er naar een repair-cafe komt en een vrijwillige bijdrage levert en daar een business case op bouwen?quote:Op woensdag 3 april 2024 11:03 schreef RM-rf het volgende:
Je zou bv het kunnen toespelen warbij je vaste klanten ook een klantenkaart hebben, je kunt hobby-middagen organiseren, of een repair-cafe waarbij het zelf bouwen en rapareren van zaken meer uitgedragen wordt en gecombineerd met mensen die bewust ook zich opgeven en misschien een klein bedragje (of vrijwillige bijdrage) willen betalen
Deel je casus + wat foto's op een relevante Reddit of Discord en je krijgt echt wel respons, hoor.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:13 schreef Fokkiebaby het volgende:
[..]
In de praktijk kan ik weinig instructiefilmpjes vinden over het monteren van espagnoletten of het renoveren van historische schuifdeuren
Elk jaar worden er avonden gehouden voor binnenhuis architecten met sushi en een drankje. De opkomst is inderdaad gering helaas.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat een DHZ-er naar een repair-cafe komt en een vrijwillige bijdrage levert en daar een business case op bouwen?
Bij Ikea moet je tegenwoordig 50 euro borg betalen om een keuken te laten ontwerpen.quote:Op woensdag 3 april 2024 11:51 schreef mvdejong het volgende:
.......
De reden : ze begeleidden mensen bij de aankoop van een e-bike, met proefritten enz., waar ze vaak een uur aan kwijt waren, om ze dan een paar dagen later op een fiets van Stella te zien rondrijden.
Veel opticiens zijn daar ook toe over gegaan: de oogmeting is pas gratis als je ook bij hen een bril koopt. Zo kan een speciaalzaak natuurlijk ook in principe werken: of je koopt wat, of je betaalt voor het advies. Waarbij je natuurlijk als je gaandeweg er achter komt dat je het gevraagde niet kunt leveren ook niets in rekening brengt.quote:Op woensdag 3 april 2024 12:03 schreef Fokkiebaby het volgende:
B
[..]
Bij Ikea moet je tegenwoordig 50 euro borg betalen om een keuken te laten ontwerpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |