Dat lees ik helemaal niet in haar reacties eigenlijk. Ze heeft vragen over de omstandigheden. dat maakt niet automatisch dat ze denkt "dat er iets achter zit".quote:Op zondag 31 maart 2024 14:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe wil je je reactie anders noemen?
Je zoekt er iets achter, dat is per definitie een complot.
"Te vaak", dat klopt, elke keer dat dat gebeurt er één teveel.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:19 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Nee, omdat het gewoon de realiteit is dat het ook te vaak gebeurd.
Precies zoals ik het zeg! Kleine kinderen horen gewoon je belangrijkste prioriteit te zijn als ze onder je zorg zijn en daarmee uit! Geen kutsmoesjes.quote:
Ik vind het ook vreemd. Maar dan hoef je er toch meteen niet een complot achter te zoeken?quote:Op zondag 31 maart 2024 14:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe wil je je reactie anders noemen?
Je zoekt er iets achter, dat is per definitie een complot.
Kan.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:26 schreef littlemindy het volgende:
[..]
"Te vaak", dat klopt, elke keer dat dat gebeurt er één teveel.
Maar de kans lijkt me hier een stuk groter dat het jongetje gewoon verdwaald is en van uitputting omgekomen dan dat hij precies in de minuut dat zijn ouders hem uit het oog verloren ook nog één of andere debiel tegen het lijf is gelopen in een achteraf gelegen Frans dorpje.
Het zal vast wel onderzocht worden.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:31 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik vind het ook vreemd. Maar dan hoef je er toch meteen niet een complot achter te zoeken?
Het gebied is lang en goed doorzocht. Dan vind een random wandelaar een schedel. Ja, dan denk ik ook, hoe kan dat? Natuurlijk KAN het, maar hoe?
En vooral, kunnen we hier lessen uit leren? Zoeken we niet goed? Hoe kunnen we beter zoeken?
Dat soort dingen zeg maar.
Ja, dit dus.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat lees ik helemaal niet in haar reacties eigenlijk. Ze heeft vragen over de omstandigheden. dat maakt niet automatisch dat ze denkt "dat er iets achter zit".
Dus je wilt ouders die hun kind al verloren zijn ook nog eens onder de neus wrijven dat het vooral door hun eigen toedoen is?quote:Op zondag 31 maart 2024 14:28 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Precies zoals ik het zeg! Kleine kinderen horen gewoon je belangrijkste prioriteit te zijn als ze onder je zorg zijn en daarmee uit! Geen kutsmoesjes.
Dat hoop ik.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:32 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het zal vast wel onderzocht worden.
Ik praat over het algemeen.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:32 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Dus je wilt ouders die hun kind al verloren zijn ook nog eens onder de neus wrijven dat het vooral door hun eigen toedoen is?
Er zijn maar weinig ouders die hun kind altijd 100% in het oog hebben (en zelfs dan zijn ongelukken niet uitgesloten). Zoals ik al zei, in de meeste gevallen leidt dat niet tot problemen, maar hier dus wel. Lijkt me al erg genoeg voor de ouders zonder dat ze van jou nog een trap na krijgen.
Heb jij kinderen?quote:Op zondag 31 maart 2024 14:35 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik praat over het algemeen.
En helaas zijn er te veel ouders die hun telefoon belangrijker vinden dan opletten. Dat is gewoon zo.
Zegt niks over dit geval maar het is gewoon zo.
Typisch gevalletje van de beste stuurlui die aan wal staan dus.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:37 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Kijk ff boven naar mijn edit.
Antwoord op je vraag: Niet dat ik weet.
Dingen moeten gewoon benoemd kunnen worden. Ik hoef zelf ook geen rijbewijs te hebben om iemand stom te vinden die met een slok op gaat rijden.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Typisch gevalletje van de beste stuurlui die aan wal staan dus.
Maanden aan wandelaars die overal in de omgeving komen en niet alleen in een klein zoekgebied zien uiteindelijk meer dan een gerichte actie, geloof het of niet.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:31 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik vind het ook vreemd. Maar dan hoef je er toch meteen niet een complot achter te zoeken?
Het gebied is lang en goed doorzocht. Dan vind een random wandelaar een schedel. Ja, dan denk ik ook, hoe kan dat? Natuurlijk KAN het, maar hoe?
En vooral, kunnen we hier lessen uit leren? Zoeken we niet goed? Hoe kunnen we beter zoeken?
Dat soort dingen zeg maar.
Maar waarom zit je dat zo hoog?quote:Op zondag 31 maart 2024 14:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Typisch gevalletje van de beste stuurlui die aan wal staan dus.
Hollandaise:quote:Selon une source proche de l’enquête au Parisien, ces ossements ont été découverts à 2 km à vol d’oiseau du hameau, « plutôt en contrebas ». Selon une autre source proche de l’enquête, l’endroit où ont été retrouvés les ossements serait accessible à un enfant très mobile comme Émile.
quote:Volgens een bron dicht bij het onderzoek in Le Parisien werden deze botten hemelsbreed 2 km van het gehucht ontdekt, “eerder beneden”. Volgens een andere bron dicht bij het onderzoek zou de plaats waar de botten werden gevonden toegankelijk zijn voor een zeer mobiel kind als Émile.
Hollandaise:quote:Une grande incertitude demeure : les ossements sont-ils réapparus sur une zone déjà fouillée ou ont-ils été déplacés ? Selon les premiers éléments, les ossements pourraient avoir été découverts dans une zone où les chiens ne sont pas passés. Mais pour l’heure, de source judiciaire, aucune hypothèse n’est écartée.
Cette semaine, une opération de « mise en situation » a été organisée par les juges d’instruction et les enquêteurs chargés de faire la lumière sur la disparition du garçon. Dix-sept témoins ont été convoqués jeudi sur les lieux du drame : des membres de la famille maternelle d’Émile, dont ses grands-parents qui en avaient alors la garde et certains de ses jeunes oncles et tantes, mais aussi des voisins.
https://www.leparisien.fr(...)HVRABG3ZHNOXHKZE.phpquote:Er blijft nog veel onzekerheid bestaan: zijn de botten teruggevonden in een reeds opgegraven gebied of zijn ze verplaatst? Volgens het eerste bewijsmateriaal hadden de botten ontdekt kunnen worden in een gebied waar honden niet langskwamen. Maar voorlopig is er op grond van gerechtelijke bronnen geen enkele hypothese uitgesloten.
Een “scenario” deze week
Deze week werd een ‘scenario’-operatie georganiseerd door de onderzoeksrechters en onderzoekers die verantwoordelijk zijn voor het ophelderen van de verdwijning van de jongen. Zeventien getuigen werden donderdag op de plaats van de tragedie opgeroepen: leden van de moederfamilie van Émile, waaronder zijn grootouders die toen de voogdij over hem hadden en enkele van zijn jonge ooms en tantes, maar ook buren.
1) Ik geloof het.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
1) Maanden aan wandelaars die overal in de omgeving komen en niet alleen in een klein zoekgebied zien uiteindelijk meer dan een gerichte actie, geloof het of niet.
2) Jongetje is gewoon van huis weggelopen, is verdwaald, verstopt, kon niet gevonden worden en is nu dan eindelijk toch gevonden. Zit niks anders achter, doodsaai verhaal voor de sensatiezoekers hier, jammer de pammer.
Echt, ga toch weg met je sensatiezoekers. Ik ben geen sensatie zoeker.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maanden aan wandelaars die overal in de omgeving komen en niet alleen in een klein zoekgebied zien uiteindelijk meer dan een gerichte actie, geloof het of niet.
Jongetje is gewoon van huis weggelopen, is verdwaald, verstopt, kon niet gevonden worden en is nu dan eindelijk toch gevonden. Zit niks anders achter, doodsaai verhaal voor de sensatiezoekers hier, jammer de pammer.
Het is nattekrant maar.quote:Op zondag 31 maart 2024 15:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Echt, ga toch weg met je sensatiezoekers. Ik ben geen sensatie zoeker.
Ik begin dat gezeik op fok echt onderhand beu te worden. Op normaal bedoelde antwoorden gaan mensen vol in de aanval, voor helemaal niks. Ik zou zeggen, lekker zo door blijven gaan. Dan gaan er vast nóg meer vaste users hier weg.
Niet iedereen over een kam scheren...quote:Op zondag 31 maart 2024 15:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik begin dat gezeik op fok echt onderhand beu te worden. Op normaal bedoelde antwoorden gaan mensen vol in de aanval, voor helemaal niks. Ik zou zeggen, lekker zo door blijven gaan. Dan gaan er vast nóg meer vaste users hier weg.
Eens.quote:Op zondag 31 maart 2024 15:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Natte kat is niet de enige, maar wel de enige mod.quote:Op zondag 31 maart 2024 15:17 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Niet iedereen over een kam scheren...
Wat heeft dit nu weer met mij te maken?quote:Op zondag 31 maart 2024 14:47 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Maar waarom zit je dat zo hoog?
Wil je jezelf soms schoon praten omdat je zelf insta en FB op sommige tijden belangrijker vind dan de rest om je heen?
Doet het niet.quote:Op zondag 31 maart 2024 15:51 schreef Woonbootjes het volgende:
https://p-magazine.com/nl(...)ndig-werd-onderzocht
Bron Thierry Debels
Daar ben je vrij in.quote:Op zondag 31 maart 2024 16:03 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat heeft dit nu weer met mij te maken?
Ik vind je uitspraken hier nogal kort door de bocht.
403 Forbiddenquote:Op zondag 31 maart 2024 15:51 schreef Woonbootjes het volgende:
https://p-magazine.com/nl(...)ndig-werd-onderzocht
Bron Thierry Debels
quote:“Het gebied was eerder doorzocht tijdens de zoekacties naar Emile”.
quote:“Het is een plek waar jagers en hun honden en bewoners dagelijks passeren en waar in de herfst bosbouwwerkzaamheden werden uitgevoerd”.
Dat dacht ik alquote:Op zondag 31 maart 2024 14:37 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Kijk ff boven naar mijn edit.
Antwoord op je vraag: Niet dat ik weet.
Klok-klepel.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:47 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Maar waarom zit je dat zo hoog?
Wil je jezelf soms schoon praten omdat je zelf insta en FB op sommige tijden belangrijker vind dan de rest om je heen?
Raarrrrrr, ik zou denken dat ze wel verdachte is zo .....quote:De wandelaarster die zaterdag enkele botten van de verdwenen peuter Émile (2) vond in de buurt van het dorpje Haut-Vernet, nam de schedel mee en bracht die zelf naar de politie. Dat schrijven Franse media. Door de vondst zijn er opnieuw grootschalige zoekacties in de regio.
„De zoektocht zal zo lang duren als nodig is”, zei Pierre-Yves Bardy,de commandant van de lokale gendarmerie maandag. Want alle ogen zijn opnieuw gericht op het Franse dorpje Haut-Vernet, een gehucht van 25 inwoners gelegen op een hoogte van 1200 meter. Daar verdween de 2-jarige peuter Émile op 8 juli 2023 toen hij aan het spelen was in de voortuin van het vakantiehuis van zijn grootouders. Negen maanden lang was er geen enkel spoor. Tot afgelopen zaterdag. Een wandelaarster stapte toen het politiebureau van Seyne binnen met een kleine schedel. Die had ze gevonden op hemelsbreed een kilometer van de plek waar Émile voor het laatst gezien werd.
Omdat de vrouw geen telefoonverbinding had in de bossen, had ze besloten de schedel mee te nemen en naar het politiekantoor, zo’n 20 minuten verderop, te rijden. Hoewel de schedel van de jongen een enorme doorbraak is in het dossier, had de politie liever een andere aanpak gezien bij de wandelaar. Doordat ze de schedel meenam, manipuleerde ze een mogelijk plaats delict. Zo zou het mogelijk zijn, schrijven Franse media, dat er bijvoorbeeld een stukje huid en dus dna, verloren is gegaan. De vrouw werd ondervraagd, maar ze werd niet in hechtenis genomen.
Hypothese
Dat de beenderen op slechts een kilometer van het huis van de grootouders van Émile werden gevonden, zorgt voor heel wat vragen. Werd het lichaam over het hoofd gezien tijdens de zoekacties? Volgens Marie-Laure Pezant, woordvoerster van de gendarmerie, is die kans „heel klein.” In de eerste dagen en weken na de verdwijning van de jongen werden honderden vrijwilligers ingeschakeld om in totaal een gebied van 97 hectaren uit te kammen. Er werden drones, helikopters, warmtecamera’s en speurhonden ingezet, maar niets bracht een spoor op. „We hebben veel middelen ingezet, maar de overvloedige vegetatie in juli heeft het onderzoek moeilijker gemaakt. We hebben het misschien gemist. Het is een hypothese die bestaat.”
De lokale burgemeester, François Balique, daarentegen is ervan overtuigd dat die kans nihil is. Volgens hem ligt de vindplaats in de buurt van een pad dat drukbezocht wordt door jagers met hun honden, wandelaars, maar ook door buurtbewoners die bijvoorbeeld opzoek gaan naar paddenstoelen. Volgens Balique werden er in de herfst ook werkzaamheden uitgevoerd in het bos en hadden arbeiders het lichaam zeker aan het licht moeten brengen.
Niet volledig
Maar, volgens de politiewoordvoerder bestaat de kans ook dat iemand de botten op een later tijdstip daar neerlegde. Er werd namelijk ook geen volledig skelet gevonden. Enkel een schedel en een paar botten. Een forensisch patholoog vertelde aan Le Figaro, dat negen maanden niet genoeg tijd is om een lichaam te reduceren tot een skelet. Hij is er dan ook van overtuigd dat rotting niet de enige oorzaak is en dat er van buitenaf ingegrepen werd.
Om die reden is het nu opnieuw alle hens aan dek in Haut-Vernet. Twee dagen voor de vondst vond er nog een grote zoektocht opgetuigd plaats in de hoop een nieuw spoor te vinden. Dat leverde toen niets op, maar door de vondst van de beenderen is het dorpje opnieuw volledig afgezet en zijn er tal van experten in het kleine dorpje aanwezig.
Zij moeten achterhalen of de beenderen daar neergelegd zijn, hoe lang ze er al lagen en eventueel ook een doodsoorzaak vaststellen. Ook zijn er opnieuw verschillende speurhonden ter plaatse in de hoop eventueel het skelet te kunnen vervolledigen of bijvoorbeeld kleding van de jongen te vinden.
Klopt. Ik denk dat analyse van de schedel en/of botten zoiets wel kan uitsluiten (adhv krassen in het bot e.d.)quote:Op zondag 31 maart 2024 17:37 schreef Ed1234 het volgende:
Het kan natuurlijk ook best zijn dat een wild dier met de botten aan de wandel is gegaan. De sterfplaats hoeft niet dezelfde plek als de vindplaats te zijn, zelfs bij een natuurlijk doodsoorzaak. Dat was met Lisanne en Kris toen ook zo volgens mij.
Wat een debiel.quote:Op dinsdag 2 april 2024 11:11 schreef maily het volgende:
wandelaarster die stoffelijke resten van peuter Emile vond bracht schedel zelf naar politiebureau
[..]
Raarrrrrr, ik zou denken dat ze wel verdachte is zo .....
Benieuwd wat en waar ze verder nog gaan vinden ........
Tja sorry, autopsie hoort er nou eenmaal bij om te bepalen wat er met het jongetje gebeurd is, want een misdrijf kun je nog steeds niet uitsluiten.quote:Op dinsdag 2 april 2024 13:46 schreef Za het volgende:
Deze discussie krijgt een onsmakelijke wending.
Je moet het maar willen, speculeren over de schedel van een kind van 2.
Er bevinden zich hier geen pathologen die er hun expertise over komen delen.quote:Op dinsdag 2 april 2024 13:48 schreef SEMTEX het volgende:
Tja sorry, autopsie hoort er nou eenmaal bij om te bepalen wat er met het jongetje gebeurd is, want een misdrijf kun je nog steeds niet uitsluiten.
Vanaf welke leeftijd en/of verschreden tijd vanaf het vermoedelijke tijdstip van overlijden mag er wel over de lotgevallen van de tot skelet gemaakte worden bediscussieerd?quote:Op dinsdag 2 april 2024 13:46 schreef Za het volgende:
Deze discussie krijgt een onsmakelijke wending.
Je moet het maar willen, speculeren over de schedel van een kind van 2.
Maar misschien wel mensen die in de pathologie geïnteresseerd zijn.quote:Op dinsdag 2 april 2024 14:11 schreef Za het volgende:
[..]
Er bevinden zich hier geen pathologen die er hun expertise over komen delen.
Ik vind dit tamelijk onfris.
quote:Op basis van de schedel van de 2-jarige Émile in het Franse Haut-Vernet kan nog niet worden uitgemaakt waaraan de Franse peuter overleden is. Dat is dinsdagavond gezegd op een persconferentie door de officier van justitie. Hij vertelde dat er ook kledingstukken van de peuter gevonden zijn. „Maar de doodsoorzaak? Alles blijft mogelijk.”
Negen maanden lang bleef het gissen naar wat er met hem gebeurd was, tot afgelopen zaterdag een wandelaar naar de politie stapte met een schedel in haar handen. Die had ze gevonden op in vogelvlucht ongeveer een kilometer van waar Émile verdween, en de schedel bleek van de kleine jongen te zijn.
Voor het eerst sinds die vondst sprak de officier van justitie van Aix-en-Provence, Jean-Luc Blanchon, dinsdagavond de pers toe. „In mijn naam, en die van alle speurders, wil ik eerst en vooral zeggen dat we meeleven met de nabestaanden. We hebben veel respect voor de waardigheid waarmee zij dit dragen”, zei Blanchon.
Vervolgens herhaalde hij wat er gebeurd is sinds de verdwijning van de peuter. Volgens Blanchon is het onmogelijk om te zeggen of het lichaam zich in het begin van de zoekactie al bevond waar het op 30 maart door de wandelaar gevonden is. Bij alle zoekacties zijn de grote middelen ingezet, benadrukte hij, van speurhonden over thermische camera’s tot speurhonden. „Maar we kunnen niet zeker zeggen of elke vierkante meter doorzocht is”, aldus Blanchon. „Vergeet niet dat het toen zomer was en de plantgroei veel aanzienlijker was dan nu. Bovendien gaat het om een gebied met een moeilijke topografie. Ook de temperatuur zou de speurhonden bijvoorbeeld beïnvloed kunnen hebben.”
Kleding gevonden
De wandelaar die de schedel van Émile vond en naar de politie bracht, gaf aan een maand eerder ook al eens langs dezelfde plek gewandeld te zijn. Toen trof zij er niets aan. Op ongeveer 150 meter van de plaats waar zijn schedel gevonden werd, werden dinsdag kledingstukken aangetroffen die van Émile waren. „Maar geen andere botten of lichaamsdelen”, aldus de officier van justitie.
Het gaat om een T-shirt, schoenen en een onderbroek. Die kledingstukken lagen verspreid over enkele meters en zullen geanalyseerd worden. De wandelaar heeft de schedel eerst in een plastic tas gedaan en meegenomen. De schedel en kledingstukken zijn op ongeveer 25 minuten loopafstand van het dorpje gevonden.
Doodsoorzaak onbekend
Op basis van de gevonden schedel en tanden kan niet uitgemaakt worden wat de doodsoorzaak is van de jongen. „De schedel vertoont wel kleine breuken en scheuren die na het overlijden aangebracht zijn, wellicht veroorzaakt door een of meerdere dieren. Een trauma van voor het overlijden is niet vastgesteld”, zei Blanchon.
„Het onderzoek zal met dezelfde intensiteit voortgezet worden. We kunnen nog altijd geen scenario uitsluiten voor wat met hem gebeurd is. Moord, een val… Geen enkel scenario wordt als waarschijnlijker gezien en we sluiten niets uit. Alles is mogelijk.”
Hopelijk was het een snelle dood ... arm kind ....quote:Een deel van de kleren van Emile zijn teruggevonden nabij de plek waar zijn stoffelijke resten lagen. Dat heeft de openbare aanklager van Aix-en-Provence Jean-Luc Blanchon bekendgemaakt. Het gaat om een T-shirt, schoenen en een onderbroek. Hoe de vermiste peuter om het leven gekomen, is echter nog niet duidelijk. Op de schedel van de 2,5-jarige zijn wel “kleine breuken” gevonden. “Het zijn bijtsporen, waarschijnlijk veroorzaakt door één of meerdere dieren.”
Zondag meldde het parket van Aix-en-Provence dat er stoffelijke resten zijn teruggevonden en dat uit DNA-tests blijkt dat het om de botten, de schedel en de tanden van de vermiste Emile gaat. Op 150 meter van de stoffelijke resten zijn kleren gevonden, aldus de openbare aanklager dinsdag op een persconferentie. “Die lagen verspreid over enkele meters.” De kleding zal nu verder onderzocht worden naar mogelijke aanwijzingen of sporen.
De onderzoekers hebben ook een eerste analyse uitgevoerd op de schedel en de tanden van Emile. Daarbij werden enkele “kleine breuken” op de schedel vastgesteld, namelijk “bijtsporen, waarschijnlijk veroorzaakt door één of meerdere dieren”. Ook blijkt dat er geen sporen zijn van geweld die aangebracht zijn voor de dood van Emile.
Verder onderzoek zal moeten uitsluiten wat de effectieve doodsoorzaak is van de peuter, want dat is momenteel nog onmogelijk. “Alles is mogelijk”, klinkt het. Het onderzoek ter plaatse wordt morgen voortgezet.
Ja, ook zeer benieuwd. Botten die in zo'n korte tijd al helemaal kaal zijn kan betekenen dat dieren ze afgekluifd hebben (verschrikkelijk) maar het kan ook op andere manieren gebeurd zijn. Hoop, neem aan, dat forensische experts dat wel kunnen achterhalen.quote:Op dinsdag 2 april 2024 11:11 schreef maily het volgende:
wandelaarster die stoffelijke resten van peuter Emile vond bracht schedel zelf naar politiebureau
[..]
Raarrrrrr, ik zou denken dat ze wel verdachte is zo .....
Benieuwd wat en waar ze verder nog gaan vinden ........
Ok, jij hebt duidelijk geen idee.quote:Op zondag 31 maart 2024 14:28 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Precies zoals ik het zeg! Kleine kinderen horen gewoon je belangrijkste prioriteit te zijn als ze onder je zorg zijn en daarmee uit! Geen kutsmoesjes.
Ja, dit dus. Niets meenemen, want voor je het weet verstoor je een plaats delict.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:31 schreef dikkedaniel het volgende:
Wat een triest verhaal.
Ik vraag me af in welke staat de schedel was/is. Als ik een schedel zie liggen in een natuurgebied neem ik die echt niet in een tas mee naar huis. Ik zou de politie bellen en de plek aanwijzen.
In dit geval snap ik het (al had ze het écht niet moeten doen). Er was daar geen bereik en ze wilde de schedel veilig stellen.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, dit dus. Niets meenemen, want voor je het weet verstoor je een plaats delict.
Die mevrouw wordt hoe langer hoe verdachter ....quote:Op woensdag 3 april 2024 15:09 schreef Kuhn het volgende:
Zondagmiddag maakt het Belgische OM het nieuws van de vondst van de resten van de verdwenen jongen bekend. Wat er precies gevonden is en vooral hoe, sijpelt daarna slechts mondjesmaat door. Sindsdien zijn alle Franse media op zoek naar de identiteit van de vrouw in kwestie.
Nieuwsmedium Le Figaro meent via ‘een bron dichtbij het onderzoek’ te weten dat het om een ‘buurtbewoonster gaat, ‘waarvan (nog) niet helemaal zeker is’ dat ze die zaterdag inderdaad is gaan wandelen. François Balique, de burgemeester van Le Vernet, betwist dit in Libération. ‘Als deze vrouw uit het dorp zou komen, zou ik het weten”, verzekert hij. ‘Hier weten we alles.’
Natuurlijk vraagt ook de burgemeester zich af hoe het komt dat de schedel van de kleine jongen nét daar en nét nu is ontdekt en door een wandelaarster. ,,Het is bijna niet voor te stellen dat de kleine Emile daar alleen naartoe zou zijn gegaan”, zegt een bewoner in Le Figaro. ,,Het is zo’n onwaarschijnlijke plek, dat het zelfs verrassend is dat een wandelaar er zaterdag is terechtgekomen”, meent burgemeester François Balique.
Om op de bewuste plek te komen, moet je Haut-Vernet verlaten via een voetpad, rechts afslaan bij de Sint-Pancracius-kapel en vervolgens een tijdje wandelen over zeer heuvelachtig en ruig terrein. Lokale wandelaars weten dat de vindplaats zelf op een zeer steil stuk ligt. Dit is bijna onbegaanbaar en wordt doorgaans alleen betreden door jagers en paddenstoelenzoekers. Voor geen van beide is het nu het seizoen.
Jagers
Wat nog meer vragen oproept, is dat het gebied in de afgelopen negen maanden al uitgebreid en grondig is onderzocht door de politie. Te voet. En door een helikopter uitgerust met een thermische camera. In de herfst is er ook gejaagd — het dorp telt zo’n dertig jagers met een vergunning — en in de buurt is recent nog hout gekapt. ,,We kunnen er niet naast gekeken hebben”, luidt het zowel bij de politie als bij de burgemeester.
Dit zou betekenen dat de gevonden schedel er daarna heen is gebracht. Specialisten in bodemanalyse proberen dit nu uit te zoeken. En in dat geval ook hoe dit eventueel gebeurde. Meegesleurd door de hevige regenval en/of een grondverschuiving? Getransporteerd door een roofdier? Een wolf? Een vos? Of een adelaar, waarvan er een paar vlakbij het dorp nestelen?
Het is niet normaal dat ondanks het inzetten van zoveel middelen nog altijd niet meer geweten is. Zelfs niet of het om een misdaad of een ongeval gaat
-Frédéric Péchenard, oud directeur-generaal van de Police Nationale.
Ontstemd
Er kan natuurlijk ook een mensenhand in het spel zijn. Het vinden van de schedel twee dagen na de reconstructie van donderdag roept — qua timing — vragen op. En het feit dat de vindster, in plaats van de politie te waarschuwen, haar vondst heeft mee genomen, is ook ongewoon. ,,En heeft ons wat ontstemd. We hadden liever dat ze niks had aangeraakt”, zegt een bron dichtbij het onderzoek aan Le Figaro.
Nog evenveel – zo niet zelfs meer — vraagtekens dus dan bij de start van het onderzoek, negen maanden geleden. Langzaam komt er daardoor wat kritiek op de wijze waarop het onderzoek tot nu toe gedaan is. Frédéric Péchenard zei op nieuwszenders Europe1 en CNews dat het ,,niet normaal is dat ondanks het inzetten van zoveel middelen nog altijd niet meer bekend is, zelfs niet of het om een misdaad of een ongeval gaat”.
Dat de kritiek juist uit die hoek komt, is niet zo vreemd. Péchenard is oud directeur-generaal van de Police Nationale, de grote concurrent van de Gendarmerie Nationale die nu het onderzoek doet. Om te tonen dat ze kosten noch moeite spaart om het raadsel op te lossen, zetten ze drie drones in die de wijde omtrek van de vindplek in 2D en 3D in kaart moet brengen.
Hoezo dat? Ze kon de politie niet bellen omdat het een afgelegen gebied is waar geen bereik is.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:24 schreef maily het volgende:
[..]
Die mevrouw wordt hoe langer hoe verdachter ....
Er was net daarvoor nog een uitgebreide speurtocht geweest in dat gebied. En twee dagen later vindt zij die schedel ....quote:Op woensdag 3 april 2024 16:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoezo dat? Ze kon de politie niet bellen omdat het een afgelegen gebied is waar geen bereik is.
Slim is het niet van haar de schedel mee te nemen, maar het maakt haar nog niet hoe langer hoe verdachter.
Ja, of het waren wilde dieren of aardverschuivingen/modderstromen die ook voor verplaatsingen kunnen zorgen. Bovendien stond in een artikel dat het geen 100 procent garantie geeft dat ze alsnog iets over het hoofd hebben gezien in het gebied waar is gezocht.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:39 schreef maily het volgende:
[..]
Er was net daarvoor nog een uitgebreide speurtocht geweest in dat gebied. En twee dagen later vindt zij die schedel ....
En misschien heeft iemand anders 'm daar later neergelegd.
We gaan het nog lezen.
Kan ook nog.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, of het waren wilde dieren of aardverschuivingen/modderstromen die ook voor verplaatsingen kunnen zorgen. Bovendien stond in een artikel dat het geen 100 procent garantie geeft dat ze alsnog iets over het hoofd hebben gezien in het gebied waar is gezocht.
Gaan ze dat nog doen, of is dat al gedaan?quote:Op woensdag 3 april 2024 16:24 schreef maily het volgende:
Om te tonen dat ze kosten noch moeite spaart om het raadsel op te lossen, zetten ze drie drones in die de wijde omtrek van de vindplek in 2D en 3D in kaart moet brengen.
Weet ik niet.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:57 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Gaan ze dat nog doen, of is dat al gedaan?
Gelukkig. Stel je voor dat het een saaie helling was geweest. Ik zou ook liever van een helling met stijl storten.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:51 schreef MissButterflyy het volgende:
En het was bij een stijle helling… misschien is de arme stakker al vrij snel gevallen.
Wat ben jij een steive lul zeg.quote:Op woensdag 3 april 2024 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Gelukkig. Stel je voor dat het een saaie helling was geweest. Ik zou ook liever van een helling met stijl storten.
Dit is de schult van de autocorrect van me iPhonequote:Op woensdag 3 april 2024 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Gelukkig. Stel je voor dat het een saaie helling was geweest. Ik zou ook liever van een helling met stijl storten.
Dit ook?quote:Op woensdag 3 april 2024 18:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit is de schult van de autocorrect van me iPhone
Maar ik heb wel steilquote:Op woensdag 3 april 2024 18:50 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Wat ben jij een steive lul zeg.
Er was eind vorige week een reconstructie maar dat was rondom de plek waar hij vermist raakte (en voor het laatst is gezien). Dat was dus géén 'speurtocht' en het was ook niet op/rondom de locatie waar nu de schedel (en wat kleding) is gevonden.quote:Op woensdag 3 april 2024 16:39 schreef maily het volgende:
[..]
Er was net daarvoor nog een uitgebreide speurtocht geweest in dat gebied. En twee dagen later vindt zij die schedel ....
En misschien heeft iemand anders 'm daar later neergelegd.
We gaan het nog lezen.
Ik denk eerder die vrouw. Hopelijk komen ze iets op het spoor wat meer duidelijkheid gaat geven.quote:
De timing van de vondst is inderdaad op zijn minst opmerkelijk te noemen.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:09 schreef Kuhn het volgende:
Er kan natuurlijk ook een mensenhand in het spel zijn. Het vinden van de schedel twee dagen na de reconstructie van donderdag roept — qua timing — vragen op.
Kom op zeg. Echt, niet alles is een samenzwering. Er bestaat nog steeds zoiets als stom toeval. Tussen donderdag en de vondst kan prima een wild dier met de botten aan het sjouwen zijn geweest.quote:Op donderdag 4 april 2024 21:03 schreef littlemindy het volgende:
[..]
De timing van de vondst is inderdaad op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Dat iets opmerkelijk is maakt het toch niet meteen een samenzwering?quote:Op donderdag 4 april 2024 21:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kom op zeg. Echt, niet alles is een samenzwering.
Kom op zeg. ‘De timing van de vondst maakt het opmerkelijk’. M.a.w. Waarom zijn die botten precies op dat moment gevonden? Daar moet iets achter zitten om de ware schuldige te beschermen.quote:Op donderdag 4 april 2024 23:18 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Dat iets opmerkelijk is maakt het toch niet meteen een samenzwering?
Daarmee zeg ik helemaal niet dat er iets achter 'moet' zitten. Wel dat dat zou kunnen. Jij trekt mijn uitspraak in het riducule en kwalificeert het daarna als belachelijk. Lees eerst eens wat er staat voordat je zo extreem reageert.quote:Op vrijdag 5 april 2024 07:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kom op zeg. ‘De timing van de vondst maakt het opmerkelijk’. M.a.w. Waarom zijn die botten precies op dat moment gevonden? Daar moet iets achter zitten om de ware schuldige te beschermen.
Dat is verontrustend genoeg en rechtvaardigt mijn uitspraak volledig.quote:Op vrijdag 5 april 2024 16:38 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Daarmee zeg ik helemaal niet dat er iets achter 'moet' zitten. Wel dat dat zou kunnen.
Schedel gevonden, geeft dus een locatie van waaruit beter gezocht kan worden naar de andere resten.quote:Op vrijdag 5 april 2024 17:30 schreef LaDaDiDa het volgende:
Het is wel gek toch dat zowel de schedel als de kleding nu kort na elkaar gevonden zijn? Wilde dieren brengen de kleding niet terug lijkt mij? Deze kleding/schedel lag er eerst niet, dat moet wel eerder gevonden zijn toch?
quote:Er zijn opnieuw botten van de overleden Émile, die in juli 2023 vermist raakte, gevonden. Resercheurs hebben de afgelopen dagen de rest van het stoffelijk overschot van de peuter gevonden in de buurt van Haute-Vernet. Zo melden Franse media.
Delen van het skelet van Émile werden aangetroffen dichtbij de plaats waar eind vorige maand het schedel van de peuter werd gevonden door een wandelaar. Eerder werden er ook kledingstukken van de peuter gevonden. Het is vooralsnog onbekend hoe het kind om het leven is gekomen.
quote:De vrouw die op 30 maart de schedel van de kleine Émile (2,5) vond net buiten het Franse bergdorp Haut-Vernet, heeft voor het eerst haar verhaal gedaan. „Ik zag hem liggen en wist dat hij het was. ’Het ding’, ze gebruikt het woord schedel bewust niet, was wit en heel schoon en lag midden op het pad”, zegt ze.
Manon – ze kiest zelf die schuilnaam omdat ze absoluut anoniem wil blijven – aarzelde om dertig maart te gaan wandelen, zegt ze. Het weer was niet geweldig. Maar uiteindelijk trok de vrouw van in de zestig toch haar wandelschoenen aan. Het was middag, herinnert ze zich. Ze hoorde de klokken van de Romaanse kerk luiden.
Manon is een ervaren wandelaarster en klimster. Ze zoekt geregeld nieuwe paden op. „Ik nam die dag een pad waar ik al zeker een maand of anderhalve maand niet meer was geweest”, zegt de vrouw, die uit de streek afkomstig is en de regio door en door kent. „Een helling met een flink hoogteverschil die uit de Haut-Vernet komt”, preciseert ze de plaats waar ze de gruwelijke ontdekking deed.
’Het ding’
Ze herinnert zich niet meer hoe lang ze al aan het wandelen was toen ze plots „het ding” zag liggen. Ze gebruikt het woord schedel bewust niet omdat het te veel nare herinneringen oproept.
Tientallen keren werden grote zoekacties georganiseerd in de regio. Met helikopters, drones, speurhonden en noem maar op. Maar nooit is er een spoor van Émile Soleil gevonden. Tot Manon passeerde. „Hij lag midden op het pad”, zegt ze. „Je kon er gewoon niet naast kijken.”
Bovenste tanden
„Hij was wit, heel schoon. Alleen de bovenste tanden waren nog aanwezig”, vertelt ze. „Ik wist dat hij het was”, zegt ze met tranen in de ogen aan een journalist van BFMtv. Op de vraag of ze het niet vreemd vond dat de schedel daar nu ineens lag, en zo zichtbaar, wil ze niet antwoorden.
Manon had haar telefoon niet meegenomen tijdens haar wandeling en moest snel beslissen: of ze moest de stoffelijke resten daar laten liggen en thuis contact opnemen met de politie. Of ze nam alles mee naar huis en belde daar de politie.
„Ik had hem kunnen achterlaten, maar tegen de tijd dat ik terugging, zou hij er misschien al niet meer zijn geweest. Het weer werd slechter, er zijn hier geregeld kleine aardverschuivingen. Daarom nam ik hem mee”, zegt ze. Een beslissing waar de politie niet om kon lachen omdat ze vreesden dat ze belangrijke sporen had verloren laten gaan.
Plastic zakken
Maar dat spreekt ze fel tegen. „Ik heb hem niet in mijn handen genomen. Ik had twee plastic zakken mee. Die dienen normaal om mijn voeten droog te houden als ik onverwacht door plassen moet lopen. Dan trek ik zo een zak over elke sok. Ik heb hem dus niet aangeraakt. Met een zak pakte ik hem op en stopte hem dan in de tweede zak.”
Voor ze naar huis vertrok, zocht ze nog een herkenningspunt, dat zou de politie zeker vragen. Het was een opvallende dennenboom.
Onderzoek
„Ik hield de zak onderweg zo ver als ik kon van mijn lichaam weg. Ik dacht tijdens het lopen aan het onderzoek dat nu eindelijk verder kon. Maar vooral aan de ouders van het kind. Eindelijk zullen zijn mama en papa hem kunnen begraven, schoot er door mijn hoofd.”
Rond 14.00 uur was ze thuis en kon ze de politie bellen. De schedel liet ze buiten op het terras liggen. „Ondenkbaar dan ik hem mee naar binnen zou genomen hebben”, zegt ze.
Verhoord
De rest van de dag bracht ze bij en met de politie door. Eerst werd ze langdurig verhoord, nadien nam ze hen mee naar de vindplaats, midden in de bossen.
Manon is er vandaag nog altijd niet van bijgekomen en leeft erg mee met de ouders van het kind. „Wat kunnen we zeggen tegen de ouders van kleine Émile”, denkt ze hardop. „Mogen zij vrede vinden... Moge God hen vrede geven”, zegt de diepgelovige vrouw.
Vanmorgen liep ik naar de bus, ik vergat mijn telefoon, ik had wel een dood kind kunnen vinden en niet eens de politie kunnen bellen!!!quote:Op woensdag 10 april 2024 08:54 schreef ZanneG het volgende:
Manon had haar telefoon niet meegenomen tijdens haar wandeling en moest snel beslissen: of ze moest de stoffelijke resten daar laten liggen en thuis contact opnemen met de politie. Of ze nam alles mee naar huis en belde daar de politie.
Je gaat wandelen in een afgelegen gebied en je neemt je telefoon niet mee?
Waarom niet? Al is het maar voor haar eigen veiligheid.
Ze had wel kunnen vallen, haar been kunnen breken en geen hulp geen roepen.
Nu moet ze de schedel mee nemen terwijl ze anders er fotos van had kunnen maken of de politie naar de plaats kon laten komen.
Omdat ze daar toch geen bereik heeft bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 10 april 2024 08:54 schreef ZanneG het volgende:
Nu moet ze de schedel mee nemen terwijl ze anders er fotos van had kunnen maken of de politie naar de plaats kon laten komen.
Denk het ook ja.quote:Op woensdag 10 april 2024 09:30 schreef dikkedaniel het volgende:
Een moord is natuurlijk wel spannender, maar ik vind het een beetje ver gezocht.
Waarschijnlijk is dat jongetje afgedwaald in het natuurgebied en gevallen of een ander ongeluk en vrij snel daarna overleden. Door het weer of door wilde dieren zijn vervolgens zijn overblijfselen wat verder uit elkaar gedreven en mogelijk afkluift en verplaatst door een wolf, vos, marter.
Jezus, die vrouw is 60. Vroeger gingen we weken over de wereld zwerven zonder telefoon. Ik heb hem ook zo vaak niet bij.quote:Op woensdag 10 april 2024 08:54 schreef ZanneG het volgende:
Oke, vlindertje...quote:Op woensdag 10 april 2024 08:54 schreef ZanneG het volgende:
Dat is helemaal niet vreemd in een bos waar redelijk wilde dieren voorkomen.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:20 schreef vencodark het volgende:
Mijn vader is eind 60 en heeft niet eens een telefoon. Die wandelt en fietst zo vaak alle kanten op.![]()
Jeez.
De redenering van die vrouw en het verhaal an sich is gewoon prima.
Het is wel vreemd dat die schedel en de andere gevonden spullen er ineens zo lag, na al dat zoeken.
Maar daar zal die vrouw geen rol in hebben.
Nou ja, opvallend dan. Dat is, bij wijze van, toch wel het laatste wat je verwacht.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet vreemd in een bos waar redelijk wilde dieren voorkomen.
Nee, helemaal niet. Als er wilde dieren voorkomen, met name roofdieren als wolven, vossen, marters etc. is het opvallender als een lichaam keurig en in 1 stuk op de plaats blijft liggen. Roofdieren zullen altijd aan een karkas gaan snuffelen en het dearticuleren.quote:Op donderdag 11 april 2024 00:28 schreef vencodark het volgende:
[..]
Nou ja, opvallend dan. Dat is, bij wijze van, toch wel het laatste wat je verwacht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |